[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:04

Loes1996 schreef:
max66 schreef:
hier ook: eerst ritme, dan recht, dan rond. Toch lijkt het wel of we niet verder komen. Het blijft een heel gedoe om haar naar beneden te houden, zodat ik haar rug voel bollen. Je kunt niet "niks" doen, want dan komt ze gelijk weer omhoog. Bij een overgang komt ze ook gelijk weer omhoog en moet je weer aan het "werk" om haar naar beneden te rijden.

Anderen lijken helemaal niks te hoeven doen om hun paard nageefelijk te rijden, die zitten erop en paard loopt gelijk in de goede houding..

We hebben les en zijn hier al heel lang mee bezig maar een constant nageefelijkheid is er nog steeds niet. Er lijkt ook geen verbetering in te zitten, het blijft zo...

Heeft iemand tips?

klinkt alsof je zelfde dilemma hebt als ik en er ook op dezelfde manier aan werkt...instructie zegt: geef het tijd, paard en jij moeten nog leren om heel precies op elkaar in gespeeld te raken en uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. maar ik heb het ook hoor...stap op manege paard en het loopt zoals ik wil en dan op haar en heb "ruzie", maar ooit komt het goed! heb daar vertrouwen in!!

dus ik ben niet de enige?! Mijn instructrice zegt dat als ze eenmaal door heeft hoe ze het beste moet lopen, dat het steeds meer vanzelf zal gaan en dat ik steeds minder hoef te "werken". Daar willen we natuurlijk naartoe maar we zijn echt al maanden hiermee aan het werk, zou ze het dan nog niet snappen? Dat geloof ik namelijk niet.

We hebben nu afgesproken dat instructrice de eerst komende les er op gaat. Ik ben dan heel benieuwd of het bij haar beter gaat (en dat het dus aan mij ligt) of dat het bij haar hetzelfde gaat. Lijkt me leerzaam.
Als instructrice mee loopt (of zelfs maar in onze buurt komt) dan zakt mijn paard gelijk. Ze weet dus heel goed wat de bedoeling is lijkt me dan! Merrie loopt graag in haar eigen houding, met een knikje in haar hals, maar ik wil graag dat ze vanuit de schoft zakt, en dat doet ze dus wel als de instructrice alleen maar DOET alsof ze onze richting op loopt, haha :D

Loes1996

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:36

nee bij mij zakt ze niet als de instructrice komt, maar ik rijd der dan ook maar 2x per week (bijrijdpaard), dat wat je beschrijfd is best apart, ben idd benieuwd wat er dan gebeurd als je instructrice erop gaat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:44

ja, ben ik ook benieuwd naar! Ik hoop dat het goed gaat, want dan weet ik dat het aan mij ligt en daar kan ik dan aan werken

milou_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:59

als je paard niet zo makkelijk nageeft, probeer dan eerst in draf wat te hals strekken en dan pas echt aan de teugel rijden.
als je eerst laat hals strekken gaat je paard vaak over zijn rug lopen en gaat hij daarna makkelijker ontspannen!

van de week had ik les en lukte het niet de pony waar ik opreed aan de teugel te krijgen, toen zei mijn instructeur dat ik eerst moest hals strekken om haar te laten ontspannen. dit werkte super goed en ga ik zeker vaker gebruiken! /3

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:56

goede tip, maar bij mij werkt het niet. Ik hoef de teugel maar iets meer aan te nemen en ze gooit het hoofd omhoog. Ik stap gaat het wel goed en ik ben nu de overgangen aan het oefenen!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:35

Begin eens met werken aan een lichte, maar gelijkmatige (elastische) teugelverbinding, zonder dat je je druk maakt over nageeflijkheid of de positie van het hoofd van je paard.
Je volgt je paard zo vloeiend mogelijk, dus als ze haar hoofd omhooggooit probeer je de teugel in contact te houden.
Hiertoe hou je schouders en armen helemaal ontspannen met licht gebogen ellebogen. Veer mee met je paard, geen weerstand bieden. Dit combineren met in een gelijkmatig tempo voorwaarts rijden. Zoals boven ook gezegd wordt, begin altijd voorwaarts-neerwaarts aan een wat langere teugel en pak de teugel pas wat op als het paard loslaat in die lagere houding. Laat hem ook tussendoor steeds even terugzakken naar het vwnw om de ontspanning te stimuleren.

Hoe constanter je teugelverbinding, hoe gemakkelijker het paard zich hierin kan settelen - uiteraard zit je hierbij ook fijn ontspannen en losgelaten mee in de bewegingen. Rij zo eenvoudige lijnen in 1 tempo.

Op een gegeven moment zul je merken dat het paard rustiger wordt en je hand 'op gaat zoeken', dus een beetje wil zakken. Op dat moment (en timing is hierbij cruciaal!) geef je op een zachte manier weerstand vanuit je vingers en ontspan je direct je vingers weer zodra je ook maar iets van een neiging tot loslaten en nageven voelt. Dit rustig uitbouwen.

Het kost tijd, zeker bij een ín dit opzicht verreden/niet goed opgeleid paard, maar het levert op den duur een fijn nageeflijk, over de rug gaand paard op en deze manier is voor veel ruiters veel gemakkelijker in praktijk te brengen dan het actief met kneepjes en ophoudinkjes afvragen van nageeflijkheid. Want dat laatste ontaardt maar al te snel tot betekenisloos(want slecht getimed) gefruts in de paardenmond waar het paard zich alleen maar aan irriteert en dus tegen zal gaan wapenen door zich vast te zetten of het hoofd omhoog te brengen om zich aan de teugel te onttrekken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:01

dit spreekt mij wel aan askja! Vanuit de ontspanning, daar zoek ik naar, zonder dwang!

Het is wel zo dat als ik totaal geen weerstand bied, mijn paard als een kameel (zo noem ik dat altijd) loopt, de rug weggedrukt en op de voorhand loopt.

Ik lees je post nog eens rustig door....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:45

Askja schreef:
Begin eens met werken aan een lichte, maar gelijkmatige (elastische) teugelverbinding, zonder dat je je druk maakt over nageeflijkheid of de positie van het hoofd van je paard.
Je volgt je paard zo vloeiend mogelijk, dus als ze haar hoofd omhooggooit probeer je de teugel in contact te houden.
Hiertoe hou je schouders en armen helemaal ontspannen met licht gebogen ellebogen. Veer mee met je paard, geen weerstand bieden. Dit combineren met in een gelijkmatig tempo voorwaarts rijden. Zoals boven ook gezegd wordt, begin altijd voorwaarts-neerwaarts aan een wat langere teugel en pak de teugel pas wat op als het paard loslaat in die lagere houding. Laat hem ook tussendoor steeds even terugzakken naar het vwnw om de ontspanning te stimuleren.

Hoe constanter je teugelverbinding, hoe gemakkelijker het paard zich hierin kan settelen - uiteraard zit je hierbij ook fijn ontspannen en losgelaten mee in de bewegingen. Rij zo eenvoudige lijnen in 1 tempo.

Op een gegeven moment zul je merken dat het paard rustiger wordt en je hand 'op gaat zoeken', dus een beetje wil zakken. Op dat moment (en timing is hierbij cruciaal!) geef je op een zachte manier weerstand vanuit je vingers en ontspan je direct je vingers weer zodra je ook maar iets van een neiging tot loslaten en nageven voelt. Dit rustig uitbouwen.

Het kost tijd, zeker bij een ín dit opzicht verreden/niet goed opgeleid paard, maar het levert op den duur een fijn nageeflijk, over de rug gaand paard op en deze manier is voor veel ruiters veel gemakkelijker in praktijk te brengen dan het actief met kneepjes en ophoudinkjes afvragen van nageeflijkheid. Want dat laatste ontaardt maar al te snel tot betekenisloos(want slecht getimed) gefruts in de paardenmond waar het paard zich alleen maar aan irriteert en dus tegen zal gaan wapenen door zich vast te zetten of het hoofd omhoog te brengen om zich aan de teugel te onttrekken.

Ik vind dat je hier of niet zo duidelijk communiceert, of het 'verkeerd' uitlegt.
Als je hiermee start gaat je paard in de beginfase niet gelijk lang en laag. Zoals in de volgende post ook wordt omschreven; een paard kan ook een kameel zijn.
Voordat het paard neerwaarts gaat, is voorwaarts een vereiste. Mijn beeld bij een kameel is een stuwend achterbeen, die 'laat' je niet vw-nw gaan.
Verder ben ik het eens met je post, maar het is dus nietde bedoeling dat je een paard vwnw rijdt door aan teugels te gaan trekken of kneden. Zo omschrijf je het ook niet, maar de dikgedrukte tekst geeft wel aan dat je nog iets moet doen voor het paard neerwaarts gaat.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:46

Misschien dat iemand mij ook kan helpen.

Mijn paard is correct gebouwde merrie, wel een die ontzettend pittig/heet is om te rijden, voorheen netjes rond te rijden. Vervolgens is er door onzekerheid van de ruiter en daarna een rugblessure een minder soepele aanleuning ontstaan. Nu is het paard recentelijk weer helemaal gecheckt en indien nodig behandeld en ben ik zelf als ruiter het afgelopen jaar ook weer "stoer" geworden. Maar mijn paard houdt zich ontzettend vast in de kaak. Ze loopt netjes door haar lijf, goed achterbeen gebruik, ook los in haar lijf. Alleen die kaak zet ze dus helemaal vast. Zodra je wat meer vraagt volgt er veel protest en word het paard "boos". Met veel voltes, zijgangen zakt ze wel in de hals, alleen dat laatste tikkie vertikt ze.

We hebben haar nu alle tijd gegeven om te herstellen en ook om zelf aanleuning op te zoeken en contact met de hand te zoeken, maar er gebeurt niks. En als ik het met een ophouding vraag ontstaat er dus veel protest. Omdat ze zich in het verleden bij veel protest zich achterover liet vallen ben ik niet zo happig met een slof eromheen te doen. Daarnaast vertoond ze dit gedrag ook aan de longeerlijn. Ik ben zelf misschien niet vragend genoeg in mijn hand, maar mijn andere pony train ik op M niveau, wat zonder problemen gaat.

Iemand enig idee welke oefeningen ik, aan de longeerlijn, rijdend, aan de hand, kan doen om mijn paard los in de kaak te krijgen? Ik ben ondertussen geneigd om haar uit te besteden aan een professionele ruiter/stal, maar dat is geldtechnisch wat lastig. En ik heb dit jaar zoveel geld en energie in het paard gestoken om haar rugblessure 100% te verhelpen, nieuw zadel, tandarts, osteopaat enz. dat ik eigenlijk gewoon weer lekker wil gaan rijden, maar het geduld ook op begint te raken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:14

Jotoma, je hebt gelijk, dat was niet echt duidelijk. Inderdaad eerst voorwaarts, dan voorwaarts-neerwaarts. Dat voorwaarts-neerwaarts bieden sommige paarden direct aan, bij andere moet je wat meer geduld hebben dus voorwaarts rijden met een gelijkmatig teugelcontact en een niet te korte maar ook niet te lange teugel, tot het paard zich ontspant en naar de hand toe gaat zakken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:31

Marijkuh, als jouw paard niet loslaat in de kaak is ze ook in de rest van haar lijf onvoldoende los, dat hangt samen. Het paard heeft zich door die rugblessure lange tijd vastgehouden en ze moet nu leren dat ze zich kan ontspannen zonder dat dit pijn doet. Dat kost tijd.
Ik krijg uit je verhaal een beetje de indruk dat je je overmatig focust op dat niet loslaten van de kaak, terwijl het om het hele paard gaat. Je paard moet zich weer prettig gaan voelen onder de ruiter. Maak dat je uitgangspunt. Een paard voelt het helaas maar al te goed aan als de ruiter stiekem ongeduldig of gefrustreerd wordt, omdat het allemaal te lang duurt.
Werk aan een fijne elastische verbinding, ga ontspannen zitten en lekker rondsturen zonder meteen van alles te willen. Gewoon lekker voorwaarts rijden, simpele figuren en rustige overgangen. Beetje meer 'zen', zeg maar. Is heeel moeilijk, ik kan erover meepraten, maar het loont uiteindelijk wel!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:04

Askja schreef:
Jotoma, je hebt gelijk, dat was niet echt duidelijk. Inderdaad eerst voorwaarts, dan voorwaarts-neerwaarts. Dat voorwaarts-neerwaarts bieden sommige paarden direct aan, bij andere moet je wat meer geduld hebben dus voorwaarts rijden met een gelijkmatig teugelcontact en een niet te korte maar ook niet te lange teugel, tot het paard zich ontspant en naar de hand toe gaat zakken.

:j mooi verwoord!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:31

Askja schreef:
Marijkuh, als jouw paard niet loslaat in de kaak is ze ook in de rest van haar lijf onvoldoende los, dat hangt samen. Het paard heeft zich door die rugblessure lange tijd vastgehouden en ze moet nu leren dat ze zich kan ontspannen zonder dat dit pijn doet. Dat kost tijd.
Ik krijg uit je verhaal een beetje de indruk dat je je overmatig focust op dat niet loslaten van de kaak, terwijl het om het hele paard gaat. Je paard moet zich weer prettig gaan voelen onder de ruiter. Maak dat je uitgangspunt. Een paard voelt het helaas maar al te goed aan als de ruiter stiekem ongeduldig of gefrustreerd wordt, omdat het allemaal te lang duurt.
Werk aan een fijne elastische verbinding, ga ontspannen zitten en lekker rondsturen zonder meteen van alles te willen. Gewoon lekker voorwaarts rijden, simpele figuren en rustige overgangen. Beetje meer 'zen', zeg maar. Is heeel moeilijk, ik kan erover meepraten, maar het loont uiteindelijk wel!

Niet erop focussen is erg lastig. We hebben er nu 2,5 maand gegeven om uit zichzelf alles weer te ontspannen, leren dat de blessure over is relaxt rondsturen. De osteopaat is zo'n 3 weken geleden langs geweest en toen was nog steeds alles goed in haar lijf. Maar ja, na 2,5 maand begint het geduld echt wel op te raken.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:15

Jou geduld is na 2,5 maand al op? Oei...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:41

Marijkjeh:

Heb je al es gewerkt met dubbele longe ?
Je hebt alles van je paard letterlijk in handen , zonder het nadeel dat je storend erop zit.
Bovendien zie je naast je paard veel beter de reacties in paard zijn lijf.
Met d. Longe kun je fijntjes paard weer leren dat ie mag loslaten in lijf en dat lekker voelt zodat ie weer gaat swingen.
Zeker niet teveel dwingend gaan werken op hoofd oid , enkel luchtig vragend , je paard moet zelf zijn comfortzone's gaan opzoeken.
Zie je paardje weer zelfverzekerd en trots gaan "sjouwen" in zijn gangen dan ga je het uitbouwen onder zadel en de training gaan uitbouwen aan de lijn.

Ik laat zelf het longeerwerk in afwisselende vormen elke week terugkomen als ondersteuning van de trainingen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:12

Ik begrijp wel dat je geduld op is, mits ik goed begrijp wat je wil. De eerste keer dat ik ging trainen met handen naar voren en alleen je paard naar voren, zakte hij vrijwel gelijk vanuit de schoft en aan het einde vd training had hij mn hand gevonden en reden we rond met fijn contact. Dat waren al 5 stappen meer dan wat ik die training verwacht had. Als mijn paard zich 2,5 maand vast blijft houden zou ik toch ook even achter mn oren krabben.
Ik kan vanuit hier niet zien hoe Marijkjuh verder traint, maar probeer je einddoel eens in kleinere stapjes te behalen. Maak subdoelen die wel haalbaar zijn, zodat je met je paard in een positieve flow komt en maak je doel zo voor jezelf haalbaar.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:05

He mag ik mij ook weer eens melden?

Sinds een 3 weken ongeveer rij ik een springgefokte merrie die het afgelopen half jaar tot een jaar eigenlijk niets anders heeft gedaan dan een beetje rondhobbelen. En met rondhobbelen bedoel ik dat ze gewoon verwend is geworden met rijden.

De voorwaartse knop was ver te zoeken en paard was liever lui dan moe. Na drie passen draf viel ze eigenlijk weer terug in stap omdat ze zo is gereden het afgelopen jaar, dus het paard is niets kwalijks te nemen. Ook het liefst met haar hoofd richting de sterren dus spieren heeft het paard ook niet zoveel meer. tevens was ze redelijk scheef, maar door goed op twee teugels te rijden kan ik haar netjes recht onder me houden.

Het voorwaartse zit er goed in, ze maakt nu weer mooie ruime passen met een mooie stabiele aanleuning. Fijn afgebogen vanuit de schoft en lekker lang en laag om weer wat spiertjes te kweken. Alleen de overgangen gaan nog niet zo lekker, ze gaat steeds vlotter weg, maar drukt vooral van stap naar draf (en vice versa) nog wel haar rug weg, dus hoofd de lucht in.

Wat ik zelf het vervelendste vind, is wanneer ik haar terug neem naar stap, dan trekt ze telkens de teugels uit mijn hand door heel hard en snel met haar hoofd naar beneden te trekken. Wat ik nu doe is mijn been er tegen aan leggen wanneer ze zoiets doet, maar dit heeft eigenlijk geen enkel effect. Ze blijft de teugels uit mijn handen trekken. Tijdens het instappen doet ze het niet. Ze doet het alleen wanneer ik al even aan het rijden ben en even tussendoor ga stappen. Ik wil namelijk ook dan gewoon verbinding en aanleuning kunnen houden, zij is het daar wat minder mee eens.

Mijn eerste vermoeden is dat de training toch trekt aan haar spieren en ze tijdens de stap de spieren boven aan de hals wat wil verlichten. Nageeflijk lopen heeft ze natuurlijk al een tijd niet meer gedaan. Maar ze doet het tijdens draven of galopperen niet. Ook als ik haar lange teugel geef doet ze het niet meer, ze doet het alleen wanneer ik haar gewoon in aanleuning wil laten stappen.

Wat is de beste manier om dit eruit te krijgen? Of moet ik geduld hebben dat dit vanzelf minder wordt zo gauw ze meer spieren heeft gekregen?

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:09

hoi, ik weet niet zo goed of het in dit topic hoort maar ik vraag het toch maar:
mijn tinker ruin van 10 jaar is nu ongeveer een jaar in mijn bezit. Wegens omstandigheden heb ik al een paar maanden geen les meer kunnen hebben, maar dat is binnenkort waarschijnlijk weer opgelost.
hij is goed aan het been, mag soms wel iets actiever en neemt meestal wel netjes buiging als ik het vraag. aan de teugel rijden zijn we nog niet echt mee bezig omdat we eerst de rest goed willen hebben (actief, goed achterbeen gebruik). Nu is mijn probleem dat hij zijn kaak nogal vastzet, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit kan oplossen dus vroeg me af of jullie misschien tips hadden?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:09

Voor degenen die zeggen eerst wat hals te strekken, misschien kunnen jullie uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard wat van nature graag sterren kijkt.. want inderdaad, als zij eenmaal wat lang en laag loopt, wordt ze daar heel los van maar dit lukt mij nu vooral met balkjes draven, anders nauwelijks.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:38

ik stap altijd in aan een lange teugel, ze laat dan automatisch haar hals zakken....

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:23

Ja ik ook maar mijn paard loopt dan in een normale houding. Niet laag, ook niet hoog.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:35

hartje_tibo schreef:
hoi, ik weet niet zo goed of het in dit topic hoort maar ik vraag het toch maar:
mijn tinker ruin van 10 jaar is nu ongeveer een jaar in mijn bezit. Wegens omstandigheden heb ik al een paar maanden geen les meer kunnen hebben, maar dat is binnenkort waarschijnlijk weer opgelost.
hij is goed aan het been, mag soms wel iets actiever en neemt meestal wel netjes buiging als ik het vraag. aan de teugel rijden zijn we nog niet echt mee bezig omdat we eerst de rest goed willen hebben (actief, goed achterbeen gebruik). Nu is mijn probleem dat hij zijn kaak nogal vastzet, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit kan oplossen dus vroeg me af of jullie misschien tips hadden?

Niemand?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:43

Lees terug dat jou tinker nogal wat negatieve dingen heeft meegemaakt.
Als een paardje niet ontspant in zijn kaken is lijf ook niet ontspannen, dat voel je als zijnde het loslaten door hele paarden lijf heen.
Van aan de teugel gaan kan dan geen sprake zijn nog, laat staan na-geven-
Ontspant je paard aan de longe wel de kaken, swingt lekker trots en knabbelt het bitje af ?
Aan de longe werk je zonder invloeden ruiter op zadel, en laat paard je veel zien.

Je kunt en dmv te strakke neusriem of sper ook belemmeren om te ontspannen in kaken, maar dat zal bij jou niet het geval zijn.

Gaat je paard in lijf ontspannen en swingen met zijn lijf, gaat ie ook loslaten in kaken, briesen en wil ze jou handen opzoeken.
Geef het de tijd, kon best wel es net het stukje vertrouwen zijn wat ze je nog moet geven en wat wellicht door hardhandig en ongeduldig bit gebruik voor jou mis is gegaan.
Paard is feitelijk dan angstig uit verleden om zich helemaal aan je over te geven.
De tijd ervoor ?.... tja paar maandjes is niks, en doe dat samen met lesgeefster, het lijntje tussen vertrouwen in jou handen leggen en terugvallen in haar eigen houding is flinterdun.

Succes.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:53

kellaxy schreef:
Voor degenen die zeggen eerst wat hals te strekken, misschien kunnen jullie uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard wat van nature graag sterren kijkt.. want inderdaad, als zij eenmaal wat lang en laag loopt, wordt ze daar heel los van maar dit lukt mij nu vooral met balkjes draven, anders nauwelijks.

Je paard hoort je hand te volgen op contact als je de ruimte geeft, naar het nekstrekken & lang en laag zeker in stap en ook in draf.
In draf kun je vanuit lang en laag ze zo weer oppakken naar het werken en visa versa.

Zonder beeld van jullie , rest er niet veel meer dan dit samen op te gaan lossen met je lesgever.
Aanpak is paard afhankelijk, wat bij een gaat werken doet niets bij een ander.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:22

Peetstap schreef:
Lees terug dat jou tinker nogal wat negatieve dingen heeft meegemaakt.
Als een paardje niet ontspant in zijn kaken is lijf ook niet ontspannen, dat voel je als zijnde het loslaten door hele paarden lijf heen.
Van aan de teugel gaan kan dan geen sprake zijn nog, laat staan na-geven-
Ontspant je paard aan de longe wel de kaken, swingt lekker trots en knabbelt het bitje af ?
Aan de longe werk je zonder invloeden ruiter op zadel, en laat paard je veel zien.

Je kunt en dmv te strakke neusriem of sper ook belemmeren om te ontspannen in kaken, maar dat zal bij jou niet het geval zijn.

Gaat je paard in lijf ontspannen en swingen met zijn lijf, gaat ie ook loslaten in kaken, briesen en wil ze jou handen opzoeken.
Geef het de tijd, kon best wel es net het stukje vertrouwen zijn wat ze je nog moet geven en wat wellicht door hardhandig en ongeduldig bit gebruik voor jou mis is gegaan.
Paard is feitelijk dan angstig uit verleden om zich helemaal aan je over te geven.
De tijd ervoor ?.... tja paar maandjes is niks, en doe dat samen met lesgeefster, het lijntje tussen vertrouwen in jou handen leggen en terugvallen in haar eigen houding is flinterdun.

Succes.

Dus vooral gaan werken aan ontspanning (door het hele lijf)? Opzich briest hij wel gewoon tijdens het rijden en hij loopt ook altijd relaxt met zijn hoofd laag (in stap tenminste, draf wordt op het moment aan gewerkt, vooral aan de longe).
Waarschijnlijk heb ik deze zondag weer les dus zal ook vragen wat voor oefeningen zij me zal aanraden.