ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:10

elsenfox ja dat weet ik wel.. maar als ik dat had geweten had ik het niet gedaan. ik heb daar bv bewust voor gekozen toen met de mishandelde fries. en nog ondervoed ook dus alles ging nog langzamer omdat we ten eerste heel lang bezig zijn geweest met haar gezondheid.

Ik had nu bewust gekozen voor een lespony, welke later verkocht werd. Omdat ik het nu erg druk heb met lessen, trainen, inrijden van andere paarden. En dan valt het dus wel even vies tegen, dat ik er dus nu heel veel energie, tijd en dus geld in moet steken: en nu ook niet kan inzetten voor de lessen dus geen inkomen!

gossa oohh wat zonde.. hopelijk voelt hij zich al wat beter met de medicijnen! beterschap!

mandy fijn dat het steeds beter gaat!!
en jou avatar :') omg, ben jij dat??

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:16

:wave:

Ik heb alleen even deze pagina terug gelezen, ik ben net terug van vakantie. Gelukkig alles goed gegaan met mijn paardje, ze heeft zich super gedragen en het rijden gaat ook steeds beter. Ben zo trots dat ze het ook met een ander op haar rug zo goed op pakt. :j Ik heb echt geluk met haar. Ben nog elke dag zo verliefd!

MandyR_: Zoals al gezegd is eigenlijk, gewoon doen wat jij denkt wat het paard aan kan. :) Ik zou wel rustig aan doen. Gewoon omdat het een jong paard is en je beter te rustig aan kan doen dan te snel vind ik als je de tijd hebt in ieder geval. Ik rij ook 2 keer in de week in de bak en één keer wordt ze met dubbele lijnen gelongeerd.

Gossa: Ziet er goed uit! En voor de eerste keer, alles gaat wel eens fout. Ik vind het juist super netjes! Jeetje zeg wat balen.. Rustig aan en hopen dat het niks ernstigs is en dat de medicijnen goed aan slaan..

Femke: Wat vervelend van je haf.. Hoe kan die onzekerheid komen?

Wat voor bit hebben jullie trouwens? Ik ben op zoek naar een nieuwe, dubbel gebroken watertrens denk ik maar zijn jullie een voorstander van een bepaald merk? Ik vind bitten 1 van de meest lastige dingen. :=

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:17

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:20

wauw kwijlpaard-alert!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:14

bedankt allemaal!!

helaas wilt hij nog steeds niet eten... vanmorgen om half 10 slobber gegeven (waar meneer echt gek op is) en hij wilde niet eten.. we hebben het maar laten liggen in de hoop dat hij er wel wat van zou smikkelen maar helaas, ik kwam rond half 2 op stal maar hij had nog niks op... toen alles er maar uitgeschept en er warm water bij gedaan, en meneer nam gelukkig een hapje.. waarna hij helaas alles eruit liet vallen en er niks meer van moest hebben.. toen hebben we zijn medicijnen maar met appelmoes gemengd en met veel moeite in zijn mond gestopt...

toen maar even gaan mesten... kuil ligt door heel de stal waarvan bijna alles onder de mest, dus hij eet ook bijna geen kuil.... wel hier een daar af en toe een hapje maar echt niet veel...

wat zouden jullie doen? hoelang zouden jullie wachten met afwachten tot hij gaat eten?

hier een foto van hoe de bobbel gisteravond was en hoe hij er nu het grootste deel van de tijd er bij staat...
Afbeelding

en zo staat hij er de grootste deel van de tijd bij...
Afbeelding

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:19

ach wat sneu. ik zou alles in overleg met de dierenarts doen. wat zegt die er van dat hij nu nog niet eet?
begrijpelijk natuurlijk met pijn in je bekkie, maar daar zijn pijnstillers als het goed is voor?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:43

kheb hem nog niet gebeld, hij was er gisteravond laat om 10 uur...
als hij morgen nog niet eet dan ga ik bellen...

ja klopt, volgends mij is het buut maar dan onder een andere naam, kan dat?

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:28

:(:) @gossa; Wat vervelend zeg, hopelijk knapt hij snel op !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:14

equipalazone waarschijnlijk?
of metacam, dat kan ook.

nou hier trainingspaard ook last van dr tandjes waarschijnlijk. dagje vrij gegeven en kijken hoe het morgen gaat. gelukkig zag ik het van te voren, stel je voor dat je er op gaat zitten en dan met dat bit := arm ding.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:35

FahyaFemke schreef:
elsenfox ja dat weet ik wel.. maar als ik dat had geweten had ik het niet gedaan. ik heb daar bv bewust voor gekozen toen met de mishandelde fries. en nog ondervoed ook dus alles ging nog langzamer omdat we ten eerste heel lang bezig zijn geweest met haar gezondheid.

Ik had nu bewust gekozen voor een lespony, welke later verkocht werd. Omdat ik het nu erg druk heb met lessen, trainen, inrijden van andere paarden. En dan valt het dus wel even vies tegen, dat ik er dus nu heel veel energie, tijd en dus geld in moet steken: en nu ook niet kan inzetten voor de lessen dus geen inkomen!

gossa oohh wat zonde.. hopelijk voelt hij zich al wat beter met de medicijnen! beterschap!

mandy fijn dat het steeds beter gaat!!
en jou avatar :') omg, ben jij dat??

Hahaha neehoor! Gelukkig niet :') !

lieskehh schreef:
wow haha nu zie ik ook die Avater van mandy die maakt een flinke smak op de grond :')

[RIJ-ITP] Mijn knappe vent Ravelli @zijn eerste oefenwedstrijd *trots*
dit is een topic van mijn ventje nu 4 maanden onder het zadel :D

Ik zag het topic gisteren al !! WAT EEN GAVE PONY!!!! <3 <3 <3

gossa4ever: Aaw, sneu zeg :(:) Ik hoop echt voor je dat hij snel beter is!!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:10

FahyaFemke schreef:
equipalazone waarschijnlijk?
of metacam, dat kan ook.

nou hier trainingspaard ook last van dr tandjes waarschijnlijk. dagje vrij gegeven en kijken hoe het morgen gaat. gelukkig zag ik het van te voren, stel je voor dat je er op gaat zitten en dan met dat bit := arm ding.

nee het heet PRO-DYNAM
1g phenylbutazone per sachet staat erop :) dus toch buut :')

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:25

ook wil ik jullie trouwens even voorstellen aan mijn merrietje :)

haar ben ik nu een beetje aan het longeren, ze word in mei drie en ze is een friese merrie van
sjouke x Jurjen x Ewoud x Jabik

omdat ze best een naar verleden heeft gehad is ze echt een merrie met gebruiks aanwijzing dus loop zelf nog wel eens tegen probleempjes aan, maar vandaag heeft ze na een poosje weer heerlijk aan de longe gelopen en dat wil ik toch wel erg graag met jullie delen :)

dus hier wat foto's van mijn merrietje aan het werk :D
ze kan echt heerlijk sjouwen vind ik zelf <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ik heb ook een heel klein filmpje van haar :) helaas moest ze mesten dus het midden is wat rommelig :')
http://www.youtube.com/watch?v=eJOTNUSJvAY

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:43

Hallo, ik zag dit topic voorbij komen en lijkt me heel informatief dus even een stipje! Ik heb al wat pagina's doorgelezen maar niet allemaal zijn er wat veel en ik zit nu op min werk :o

Al zal ik ze zeke doorlezen omdat ik het interessant vind!

Mijn pownie wordt in mei 3. Ik ben nu net voorzichtig bezig met longeren en ze heeft gisteren voor het eerst paar minuutjes hoofdstelletje en bitje ingehad! Ikke trots! :o

Ik wil haar met de tijd zelf gaan inrijden maar ondr begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Eerst ga ik door dit topic kijken wat julie ervaringen zijn! :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:01

gossa leuk ding! Hoe oud is ze?
En wat is haar verleden dan als ik vragen mag?

Mirka welkom :)
Goed dat je je inleest!!

mijn verkoophaflinger lijkt wat meer op haar gemak de laatste dagen. ze staat hier nu bijna 2 maanden. Ze heeft ook geen dominant gedrag meer naar de andere paarden, dus ik ga nu elke dag proberen haar er bij te zetten, want zo alleen is ook geen doen! Ze staat er naast, maar kan er niet bij. ik vind dat paarden altijd samen moeten, maar dan moeten ze elkaar niet afmaken natuurlijk :')

Trainingspaard doet het de laatste dagen super! Ze is wel alert, dus soms wil ze wegspringen maar enkel maar wat versnellen of een sprongetje op zij. Zo geweldig trots, want zoals ze eerst was met zadelmak maken...en dan nu onder het zadel. wauwie, lief paard!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:16

stil hier.. iemand nog wat nieuws??

Ik wél, en goed nieuws ook! Had mn verkoophaffie even stil gezet, het ging zo heftig, ze was er echt nog niet klaar voor. Dus enkel grondwerken, niet meer er op.
En gister was ze zo braaf, het ging zo vertrouwd...dat ik er op geklommen was zonder zadel, met touwhalster en leadrope als teugels. even gestapt, ze was braaf.
Vandaag dus echt opgezadeld, touwhalster+leadrope, maar wel bithoofdstel er over heen voor het geval dat.
De heg/gevogelte vd buren waren nog wel eng, maar ze heeft geen enge capriolen uitgehaald, ik kreeg haar er best goed langs. Ze was zo anders dan de laatste keren rijden, geweldig.
We hebben zelfs voor het eerst aangegaloppeerd:
Afbeelding

ze is prima op touwhalster te rijden, sturen gaat wel beter met bitje, maar de hoo is voor haar te heftig op bit lijkt wel. Ze schrikt zich zo snel een hoedje, ook van het bitje. en op touwhalster is ze gewoon terug te halen.

Dus na weken troubles, begint ze nu eindelijk te ontdooien. Ze staat ook overdag al met de andere merries, voor de nacht nog wel naar binnen dan kan ze goed eten, want met zn 3en uit 1 hooiruif eten is nog geen optie vinden de dames ;)

en trainingspaard ja, dat gaat gewoon geweldig :) Eigenaresse heeft vandaag ook voor het eerst de galop zelf gevoeld, jippie!

Verder had ik nog een fellpony in te rijden, en eigenlijk is dit nu goed in orde. Eigenaresse is verhuist naar nieuwe stal met eigen bak op terrein. Heb er een aantal keren in gereden met de fell, als voorbereiding en nu kan ze lekker zelf aan de slag! Super dus *\o/*

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:17

wouw ziet er super uit :D wat gaaf dat het nu eindelijk wel goed ging zeg!!

hier vandaag voor de 1ste keer sinds een jaar met mijn merrie parelli training gedaan... had vorig jaar een klein beginnetje gemaakt maar ze was nog te jong vind ik, plus dat het voor mij ook nieuw is... en vanavond kon ik het niet laten om heel even te kijken of het al ging, en eigenlijk ging het super :D

stil staan, lopen en wanneer ik stil ging staan zij ook, en achteruit, friendly game ging ook prima en zegmaar van je af drijven en naar haar achterhand kijken dat ze weer naar jou toe keert enz ging echt beter dan ik verwacht had :) ben helemaal blij :)

wel moet ik echt oppassen met mijn hulpen, khoef ze maar iets te groot te doen of madame vliegt al omhoog de lucht in of achteruit....

maar het viel me niet tegen :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:30

leuk gossa!! daar wordt je zo blij van he dat parelli haha :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:47

haha jaa. ben wel echt de ultieme beginner maar vind het wel grappig om te doen.. en had het al een jaar niet meer gedaan en kreeg daar vandaag plots zin in :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:13

leuk toch!!
Ik vind het altijd prachtig om het mensen aan te leren, en iedereen wordt er altijd zo blij van :) En de paarden ook! En ik dan ook :D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:14

Gossa: :(:) Sneu hoor.. Hoe gaat het nu? Ik vind je merrie ook erg leuk. Zelfde vraag als FahyaFemke, wat is haar verleden?

Mirka: Welkom! En ik vind dit topic ook altijd erg handig. Je leest toch wat iedereen doet en vaak loopt er altijd wel iemand tegen hetzelfde probleem aan als jij en zo kan je elkaar helpen met wat tips.

FahyaFemke: Wat fijn dat je trainingspaard zo goed gaat! Mag ook wel, je steekt er veel moeite in. En ook van je verkoophaflinger. Ik vind het ook altijd fijner als paarden samen staan. Wat lekker dat het nu zo goed gaat, zelfs de galop! Geeft zo'n gaaf gevoel he als paarden het goed oppakken. Kan mij in ieder geval echt een mega blij gevoel geven.

Ik had donderdag les gehad en wij gaan nu elke keer de galop meepakken. Dit doet ze heel goed! We hebben al eens eerder gegaloppeerd en buiten doen we het ook maar in de bak kost het haar meer moeite. Na de galop loopt ze beter door haar lijf, dus een goede oefening. Ook voor haar conditie. We gaan 8 of 9 mei tot 12 mei naar de Veluwe dus dan hoop ik dat we wel lekkere ritten kunnen maken natuurlijk! Veel stappen, dat sowieso maar een galopje over de Veluwe is toch wel heel leuk!
En we hadden gister onze eerste onderlinge wedstrijd! Wel een proefje zonder galop, en het ging boven verwachting goed! Ze kan het helemaal nog niet zo goed en het was gewoon bij ons op stal dus ik deed mee voor de leuk en verwachtte er ook niks van verder. Maar ze deed het echt heel goed. Mijn paard is echt fantastisch gewoon haha. Mijn vorige paard was erg snel gestresst, nooit rustig in haar hoofd etc. Maar Cure is heel erg het tegenovergestelde, zo rustig en bijna nergens van onder de indruk.
We hebben ook geoefend met trailer laden. Dat doet ze ook heel goed! We gaan 31 maart naar een fotomeeting als het goed is, weer een goede (hoop ik) ervaring voor haar en 1 april een schriktraining. Ben erg benieuwd hoe dat gaat!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:18

Nann_ en FahyaFemke ik stuur jullie er even een PB over...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:26

Nann van welke merrie verleden?
heb er namelijk met verschillende verledens staan.. Maar ik zet het wel even op van beide, want heb geen geheimen, ook niet op internet :P dat pakt niet altijd even goed uit haha, maar zo ben ik nu eenmaal.

De haflinger Amy heeft eigenlijk geen naar verleden. oude eigenaar zei dat ze braaf was, maar door de verhuizing was ze stik onzeker geworden en dat sloeg om in dominantie en steigeren onder het zadel. ik ben met haar helemaal op nul weer begonnen, ze staat hier nu zo'n 1,5 a 2 maanden en gister dus weer voor het eerst gereden. niet gesteigerd. morgen of woensdag heb ik weer een gaatje voor dr, kijken wat ze dan doet :) ik reed ook niet elke dag, had haar in de tijd dat ze hier stond 5 a 6 keer gepakt, in de bak en buiten. maar het werd steeds erger en erger en toen heb ik haar maar weer stil gezet uit veiligheid voor haar en mezelf.
Ze zou een brave kinderpony moeten zijn, dus ik hoop (en verwacht eigenlijk ook) dat ze dat nu na haar ontdooien op haar nieuwe plekkie dan ook echt weer wordt, want daar heb ik haar voor gekocht :) En vérkoop ik haar ook dan weer, als ik de juiste eigenaar tegen kom.

De fries Britt heeft wel een naar verleden, zij is mishandeld en ondervoed hier binnengekomen, met ook nog es een 1 maand veulen aan de voet. Dat verhaal heb ik denk ik hier wel eens verteld.
En trainingspaard verder ook geen verleden, behalve heul wild met zadelmak maken hahah maar dat wist ik van te voren!

Ja ik wordt MEGA blij van mijn werk hihi, zoooo'n goed gevoel!! En helemáál als het dan ook goed gaat bij de eigenaar, want dat is natuurlijk de bedoeling. Ik rijd ze alleen 'even' in en daarna moet eigenaar er zelf mee verder.

en prachtig dat je zo blij met je paard haha. super leuk zeg zon oefenwedstrijd. En de galop komt vanzelf, daar moeten ze sterker in worden in de bak. lekker dat je het steeds even meepakt, bouw het goed op voor t paard :j

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:56

Ziet er goed uit Femke!

Met de merrie gaat alles goed, ze leert snel, en snapt sturen al bijna helemaal :). Zaterdag voor het eerst los gereden, maar ze wil nog wel een stilstaan vanuit draf, ineens. Is het dan al nodig om een zweepje erbij te hebben of dat nog maar niet doen? Ik zal iig eerst zonder proberen nog een keer, niet gelijk op 1x oordelen. Maar ze doet het super! Snapt alles wel, en heel braaf :).

Het is indd fantastich om te zien hoe ver je komt met zo'n paardje als je er een tijdje mee bezig ben, die van mij is ook echt heel erg opgeknapt sinds :).

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:02

FahyaFemke: Ik bedoelde eigenlijk dat jij het ook vroeg over de merrie van Gossa4ever. :Y) Dat van je fries weet ik niet maar heb je daar geen apart topic over gemaakt op Bokt? Verhaal klinkt namelijk wel bekend. :(:) En ja voor jou moet het helemaal een heerlijk gevoel zijn als je 'missie' volbracht is. Paard ingereden en eigenaar blij! En over de galop, ik doe nu maar 1 a 1 1/2 rondje per hand. Dit zullen we langzaam opbouwen. Buiten vind ze galopperen erg leuk en houd ze het wel even vol maar dan zijn het ook rechte stukken dat is heel anders.

En Mandy ik zou het eerst nog zonder proberen, als het een blijvend iets is dan zal ik er op een gegeven moment wel een zweepje bij pakken.

Mijn paard is best wel ´volwassen´ al zeg ik het zelf maar nu is er 7 april weer een oefenwedstrijd maar ben bang dat het fysiek misschien teveel en ik ben helemaal niet zo wedstrijd gericht qua dressuur maar ik vind het wel erg leuk om de voorbereidingen te doen etc. Maar 31 maart gaan we waarschijnlijk naar een fotomeeting wat ca 4,5 uur duurt en 1 april hebben we een schriktraining. Zou dit teveel voor haar zijn? Ik zit nog zo in twijfel.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:15

oh haha nou zeg heel verhaal getikt hihi. geeft niet.

ik heb het hier in het topic eerder vermeld denk ik, en heb inderdaad een topic over haar gemaakt vorig jaar denk ik!

Mandy, eens met Nann. probeer het even zonder, maar als het erger wordt zweepje. Ik heb bij het trainingspaard ook voor het eerst het zweepje er bij gehaald. zij ging in de halt - paar keer met benen geprobeerd op te lossen, maar vervolgens probeerde ze ook in zn achteruit. toen heb ik maar zweepje gepakt en op de schouder een tikje gegeven: meer niet nodig gehad. ik heb altijd geleerd: vóóruit. wanneer ze stil staan gaan ze nadenken en heb je in sommige gevallen meer kans dat ze de lucht in komen (elk paard anders hoor, heb nog nooit eerder een zweepje gebruikt om vooruit te komen, maar dit waren dan ook geen warmbloeden, wellicht is dat het verschil, die kunnen toch iets meer ehm.. ontploffen zegmaar).

nann hoe oud is ze ook alweer en hoe lang ben je bezig nu in totaal?