[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:15

Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn paard tijdens t springen. Het is een 6 jarige ruin. Dol op springen. Iets wat hij ook zeker errug goed kan!
Alleen na de hindernis zet ie t op t rennen!
Terug zitten na de sprong en dan opvangen helpt niet! Na de sprong krijg ik m gewoon helemaal niet meer terug! Voltes rijden na de sprong helpt, maar zodra er weer een hindernis komt, gaan zijn oren naar voren en wil hij weer zo graag!
Iemand tips?

Springert

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:17

Dat is niet zomaar iets dat je via een of twee tips oplost. Heb je daar beeldmateriaal van?

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:42

Nee helaas nog niet! Moet ik eerst even iemand vinden die t bij kan houden met een camera! hahaha

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:41

Ik heb laatst m'n eerste springwedstrijd gehad,
De eerste 5/6 sprongen doet ze super, maar op een gegeven moment bij sprong 6 of 7 stopt ze en dan krijg ik haar er ook echt niet meer over. M'n moeder dacht mischien dat ze last van haar spieren heeft als we wat verder in het parcours zijn, omdat we nog niet veel gesprongen hebben. Maar m'n instructeur dacht dat het gewoon koppigheid was.

We komen wel gewoon goed uit voor de sprong. Ik hoop dat je me verder kan helpen. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:20

dorieeen schreef:
Ik heb laatst m'n eerste springwedstrijd gehad,
De eerste 5/6 sprongen doet ze super, maar op een gegeven moment bij sprong 6 of 7 stopt ze en dan krijg ik haar er ook echt niet meer over. M'n moeder dacht mischien dat ze last van haar spieren heeft als we wat verder in het parcours zijn, omdat we nog niet veel gesprongen hebben. Maar m'n instructeur dacht dat het gewoon koppigheid was.

We komen wel gewoon goed uit voor de sprong. Ik hoop dat je me verder kan helpen. :)

Op zich denk ik ook dat het een koppigheid is. Maar.....het is niet makkelijk om van hieruit daar iets echt zinnigs over te zeggen. Het mooiste zou zijn als ik zou kunnen zien wat er precies gebeurt. Heb je beeldmateriaal of zou je het de volgende keer op kunnen nemen, want dan kan ik veel gedetaileerder een analyse maken van wat ik zie dat er gebeurt.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:00

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:05

dorieeen schreef:
Ja dat kan wel! :) maar ze vind het wel super leuk altijd om te springen, en ik denk zelf dat als ze het niet leuk zou vinden ze op de 1e sprong al zou stoppen.
Fototje;

http://xxdorieeenxx.hyves.nl/fotos/908915308/0/SCHx/

daarom wil ik het ook liever op video zien. Misschien kom je wel op een afstand bij de hindernis waarbij je het de pony helemaal niet kwalijk kunt nemen dat 'ie niet springt. Het is maar goed dat paarden en pony's niet uit alle standen springen want dat vermijdt heel veel ernstige ongelukken.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:15

jaa dat is waar inderdaad, maar soms stopt ze ook gewoon als we wel uit komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:18

Ja..hahaha...pony's kunnen boefjes zijn.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:50

Hoi, ik heb gister springles gehad en dat was erg leuk en leerzaam!
We moesten bochtjes oefenen van 90 graden en dan op een sprongetje aan rijden dat was best moeilijk.
Mijn springleraar zegt dat geslotenheid en tempo de 2 meest belangrijke dingen zijn bij het springen, dan komt de rest vanzelf vind jij dat ook Marcel?
Het valt me trouwens op dat veel springinstructeurs mannen zijn, ik vroeg me af of er ook vrouwen zijn die op hoog nivo springles geven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:24

ieris schreef:
Hoi, ik heb gister springles gehad en dat was erg leuk en leerzaam!
We moesten bochtjes oefenen van 90 graden en dan op een sprongetje aan rijden dat was best moeilijk.
Mijn springleraar zegt dat geslotenheid en tempo de 2 meest belangrijke dingen zijn bij het springen, dan komt de rest vanzelf vind jij dat ook Marcel?
Het valt me trouwens op dat veel springinstructeurs mannen zijn, ik vroeg me af of er ook vrouwen zijn die op hoog nivo springles geven.

Die zullen er best wel zijn, maar de meesten hebben het al druk met hun carriere en het huisgebeuren (kinderen, huishouden etc..)
Ja, tempo is een heel belangrijk aspect van het springen. Om goed aan te voelen welke snelheid er bij welke hindernis hoort.
Geslotenheid is ook belangrijk, maar wel op de goeie manier. Veel te vaak zie ik dat dat op een dressuurachtige manier gebeurt, en dat vind ik dus weer helemaal niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:31

plukjes123 schreef:
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn paard tijdens t springen. Het is een 6 jarige ruin. Dol op springen. Iets wat hij ook zeker errug goed kan!
Terug zitten na de sprong en dan opvangen helpt niet! Na de sprong krijg ik m gewoon helemaal niet meer terug! Voltes rijden na de sprong helpt, maar zodra er weer een hindernis komt, gaan zijn oren naar voren en wil hij weer zo graag!
Iemand tips?

Ik zou als tip geven, balkjes lopen, en na de balkjes halthouden. Dan een hindernis neerzetten, maar echt heel laag zodat hij er overheen kan stappen, daarna weer halthouden. Zo bouw je de hindernis steeds iets hoger op en blijf je na de hindernis halthouden. Dus je draaft op de hindernis aan met drafbalkje ervoor, springt de hindernis, meteen zitten, opvangen en halt.
Tijdens het inrijden kun je hier al aan werken, door op de lange zijde weg te rijden, en weer op te vangen. Ook veel overgangen rijden. Vanuit draf halthouden etc. Zo verscherp je je hulp.

Is hij voor de hindernis ook druk? Of alleen erna? Is hij heet voor de hindernis?
Anders is het ook een goed om voor de hindernis halt te houden.

Succes.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:51

Interessant,
Ik had ook een vraagje:
Af en toe neem ik eens een sprongetje met mijn bijna 7jarige ruin, vroeger sprongen we iets vaker, maar nooit echt heel veel (2x per maand, max).
Hij springt heel gewillig, echter: vaak zet hij een stuk te vroeg af. Op lagere sprongen gaat dit nog wel, hij is redelijk groot en kan hem goed strekken. Toch zou ik graag werken aan deze afstand.
Soms zet hij een stuk te vroeg af, soms 'denk' ik dat hij te vroeg gaat afzetten en ben ik de beweging voor, waardoor hij ook afzet :-)

Hopelijk zijn hier enkele tips voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:54

Alizeetje schreef:
Interessant,
Ik had ook een vraagje:
Af en toe neem ik eens een sprongetje met mijn bijna 7jarige ruin, vroeger sprongen we iets vaker, maar nooit echt heel veel (2x per maand, max).
Hij springt heel gewillig, echter: vaak zet hij een stuk te vroeg af. Op lagere sprongen gaat dit nog wel, hij is redelijk groot en kan hem goed strekken. Toch zou ik graag werken aan deze afstand.
Soms zet hij een stuk te vroeg af, soms 'denk' ik dat hij te vroeg gaat afzetten en ben ik de beweging voor, waardoor hij ook afzet :-)

Het werken met een drafbalk zal een stuk helpen, deze kun je rijden vanuit draf en vanuit galop. Ik meen dat deze balk moet liggen op 2.30 mtr.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:58

In draf lukt het om te werken met drafbalken. Galop is erg moeilijk. Vaak springt hij ook hier erg over, te vroeg, of te groot. Oefenen zeker :-)?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:59

Alizeetje schreef:
Interessant,
Ik had ook een vraagje:

Een paard zet zelden te vroeg of te laat af...dat is de ruiter die dat soort afstanden rijdt.
Als je dit wilt vermijden dan moet je pagina 1 lezen, daar staat een stukje over het springen met 4 a 5 balken op de grond, dan zul je altijd de perfecte afstand krijgen en zul je zelf ook niet meer voor of achter de beweging zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:01

Alizeetje schreef:
In draf lukt het om te werken met drafbalken. Galop is erg moeilijk. Vaak springt hij ook hier erg over, te vroeg, of te groot. Oefenen zeker :-)?

Probeer dan eens een lijntje uit galop te rijden met balken op de grond, zodat je dit oefent. Gewoon een stuk of 5 balken achter elkaar leggen, lengte ertussen durf ik even niet te roepen, dat kan Marcel het beste zeggen.
Maar het is ook zaak dat je je paard controleerd, ook voor de sprong. Het feit dat je paard zo vroeg afzet is omdat jij hem laat gaan, controle is belangrijk voor de sprong. Voel je de afstand naar de sprong wel?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:16

Bedankt voor de tips! Die 4balken + sprong ga ik zeker eens proberen.

Hele lijntjes gaan vaak wel goed, meestal een probleem als er maar één sprong staat. Dit is ook niet telkens zo, af en toe.
Ik denk dat we elkaar een beetje versterken, soms zet hij te vroeg af, ga ik mee, en omgekeerd. Hij heeft ook nog wat moeilijkheden met verruimen of verkorten van zijn galop, of heeft dit hier niet veel mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:21

Alizeetje schreef:
Bedankt voor de tips! Die 4balken + sprong ga ik zeker eens proberen.

Hele lijntjes gaan vaak wel goed, meestal een probleem als er maar één sprong staat. Dit is ook niet telkens zo, af en toe.
Ik denk dat we elkaar een beetje versterken, soms zet hij te vroeg af, ga ik mee, en omgekeerd. Hij heeft ook nog wat moeilijkheden met verruimen of verkorten van zijn galop, of heeft dit hier niet veel mee te maken?

Dat laatste zou goed kunnen. Probeer daar mee te oefenen in je dagelijkse training zou ik zeggen. Dus wegrijden en terugrijden. Vergroten en verkleinen van de galopsprong.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:06

plukjes123 schreef:
Hoi iedereen,

Iemand tips?

Ik heb dit gedeeltelijk opgelost door een balk áchter de hindernis. In een lijntje inuitjes bijvoorbeeld of tussen dubbelsprongen (maar kan ook gewoon met losse hindernis) En dan een drafbalk voor (in de inuitjes) en dan galopbalk (gewoon inuitafstand dus dat ze een hupje over de balk maken) en dan de volgende sprong. Omdat ze dan simpelweg niet kúnnen rennen.
Hierdoor stond ik vroeger altijd stil, zodra paard die balk zag, stopte ze er gewoon mee, wat je ook deed :P Na een paar keer ging ze er dan wel over, maar moest altijd op blijven letten dat ze me niet weer liet zitten. Nu heeft ze er helemaal geen problemen meer mee en springt ze wel altijd gewoon goed door.
Sowieso vind ik inuitjes erg fijne oefeningen. Goed voor je eigen balans en die van je paard en rennerige paarden worden er vaak "rustig" van omdat je gewoon niet hard kúnt in zo'n lijntje.

Ik weet niet of jij daar ervaring mee hebt Marcel? Als je weet wat ik bedoel, en of je afstanden hebt voor die balk achter de hindernis? En wat vind je van die oefening?

Ik persoonlijk heb echt een hekel aan het stilzetten na hindernissen.. Moest dit in een training van de sgw (instructeur onbekend met mijn paard, en had mijns inziens achteraf ook niet zoveel verstand van dat soort dingen inzien, maargoed) omdat ze zo heet was dit ook doen, verteld dat ik dit liever niet deed, omdat ze altijd in een groep wat drukker was/is en ze van stiltrekken (Want moest binnen 10 meter ook echt stilstaan, omkeren weer springen stiltrekken, omkeren springen en zo verder) alleen maar heter werd, en dat ik uit ervaring kon vertellen dat het na 5 a 10 minuten druk doen(overenthousiastme) over zou zijn. Echter wilde ze er niets van weten en ik moest en zou het doen. Affijn, wilde geen reltrappen en dit toch een aantal keer gedaan, maar merkte dat paardlief er gewoon echt gepikeerd van werd en heb bedankt, ik zei je zult het wel zien, maar dit doe ik iig niet meer. (Zij nog proberen; ja maar je paard moet gewoon luisteren en niet pas na 5 minuten. Ik zeg ja helemaal waar, ben ik het mee eens, maar niet op deze manier. Ze is gewoon enthousiast en dat wordt na verloop van tijd wel beter.) Nou na 5 minuten was madame rustig, en dame heeft verder niet zoveel aandacht meer aan me besteed (lastig natuurlijk, van die tegengas gevende meisjes van toen 15/16, die ook nog eens gelijk krijgen). Maar sinds toen heb ik dus aan anti-stilzetten na de sprong ontwikkeld. En alles is goedgekomen met het paard, is nu rustig naar de sprong toe, perfect controleerbaar en heeft ontzettend veel plezier.

Maar dat is mijn mening :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:16

stilzetten na de sprong helpt bij mijn paard juist wel goed, maar die wordt ook niet heet na de sprong maar maakt zich zeer lang en drukt haar kaak eruit en zorgt zo dat het teveel meters kost om haar na de sprong op te vangen. Na een aantal keer stilzetten, blijft ze ook na de sprong mooi bij elkaar. Maar dit is dus een heel andere reden om te kiezen voor stilzetten als een overenthiousiast paard.

Verder ben ik nog steeds bezig met een goede techniek ontwikkelen om mijn paard te leren dat weigeren rotter is dan springen. Vorige les was ze weer enorm aan het zeiken over alles; aantal dingen uit stilstand gesprongen (er stond 60 cm) maar ze bleef rot. Dit keer kreeg ik de opdracht om voor iedere 'moeilijke sprong' (= een sprong waar ze op zeikt) haar met de springzweep een tik achter mijn been te verkopen (ik tik altijd op de schouder bij omdat ik niet zo handig ben in het loslaten van een hand boven de sprong; ja ja dressuurruiter) en het hielp toch behoorlijk en haar techniek verbeterde ook nog wat (ze werd wat 'zenuwachtiger' op het hout en dat mag wel want ze heeft niet altijd even veel respect voor het hout'). Ik hoop alleen dat dit blijvend helpt, want zo af en toe word ik van haar weigergedrag (deze les ook gewoon op alles) moedeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:17

Jolienn schreef:
plukjes123 schreef:
Hoi iedereen,

Iemand tips?

Ik heb dit gedeeltelijk opgelost door een balk áchter de hindernis. In een lijntje inuitjes bijvoorbeeld of tussen dubbelsprongen (maar kan ook gewoon met losse hindernis) En dan een drafbalk voor (in de inuitjes) en dan galopbalk (gewoon inuitafstand dus dat ze een hupje over de balk maken) en dan de volgende sprong. Omdat ze dan simpelweg niet kúnnen rennen.
Hierdoor stond ik vroeger altijd stil, zodra paard die balk zag, stopte ze er gewoon mee, wat je ook deed :P Na een paar keer ging ze er dan wel over, maar moest altijd op blijven letten dat ze me niet weer liet zitten. Nu heeft ze er helemaal geen problemen meer mee en springt ze wel altijd gewoon goed door.
Sowieso vind ik inuitjes erg fijne oefeningen. Goed voor je eigen balans en die van je paard en rennerige paarden worden er vaak "rustig" van omdat je gewoon niet hard kúnt in zo'n lijntje.

Ik weet niet of jij daar ervaring mee hebt Marcel? Als je weet wat ik bedoel, en of je afstanden hebt voor die balk achter de hindernis? En wat vind je van die oefening?

Ik persoonlijk heb echt een hekel aan het stilzetten na hindernissen.. Moest dit in een training van de sgw (instructeur onbekend met mijn paard, en had mijns inziens achteraf ook niet zoveel verstand van dat soort dingen inzien, maargoed) omdat ze zo heet was dit ook doen, verteld dat ik dit liever niet deed, omdat ze altijd in een groep wat drukker was/is en ze van stiltrekken (Want moest binnen 10 meter ook echt stilstaan, omkeren weer springen stiltrekken, omkeren springen en zo verder) alleen maar heter werd, en dat ik uit ervaring kon vertellen dat het na 5 a 10 minuten druk doen(overenthousiastme) over zou zijn. Echter wilde ze er niets van weten en ik moest en zou het doen. Affijn, wilde geen reltrappen en dit toch een aantal keer gedaan, maar merkte dat paardlief er gewoon echt gepikeerd van werd en heb bedankt, ik zei je zult het wel zien, maar dit doe ik iig niet meer. (Zij nog proberen; ja maar je paard moet gewoon luisteren en niet pas na 5 minuten. Ik zeg ja helemaal waar, ben ik het mee eens, maar niet op deze manier. Ze is gewoon enthousiast en dat wordt na verloop van tijd wel beter.) Nou na 5 minuten was madame rustig, en dame heeft verder niet zoveel aandacht meer aan me besteed (lastig natuurlijk, van die tegengas gevende meisjes van toen 15/16, die ook nog eens gelijk krijgen). Maar sinds toen heb ik dus aan anti-stilzetten na de sprong ontwikkeld. En alles is goedgekomen met het paard, is nu rustig naar de sprong toe, perfect controleerbaar en heeft ontzettend veel plezier.

Maar dat is mijn mening :)

Een balk na de hindernis kan voor hete paarden vrij riskant zijn en is in mijn ogen juist niet bedoeld voor paarden die doordenderen na de sprong. Dit kan alleen maar gevaarlijke situaties opleveren.
Halthouden na de sprong lijkt me toch de beste methode. En dat moet je ook rustig opbouwen. Niet in een keer op de rem trekken, maar rustig terugnemen, met balkjes lopen zal dat zowieso geen probleem moeten zijn.

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:29

Helaas werkt halthouden averechts bij mijn paard. Hij wordt dan nog heter!
Balkjes lopen: de eerste gaat ie mooi rustig ook in een tempo. daarna gaat ie weer snel.

Balkje achter de hindernis, haalt bar weinig uit. Gelukkig is ie heel voorzichtig en ziet ie t balkje altijd!

Met dressuren in t algemeen gaat ie erg goed. Overgangen en schijnovergangen doet ie gewoon. Middengalopje daarna weer mooi verzameld terug nemen, gaat allemaal perfect!

Dubbelsprongen en inuitjes gaat op de eerste gewoon prima! daarna wil ie weer hard gaan!

Voor de eerste sprong is ie ook wel heet maar kan ik m nog wel bij me houden!

Iemand nog ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:32

Hé, is dit topic van naam veranderd?
"stel u vragen aan Joolien"

Met alle respect maar ik neem de antwoorden van ervaren springruiters als Schoentje en Marcel toch iets serieuzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:32

plukjes123 schreef:
Helaas werkt halthouden averechts bij mijn paard. Hij wordt dan nog heter!
Balkjes lopen: de eerste gaat ie mooi rustig ook in een tempo. daarna gaat ie weer snel.

Balkje achter de hindernis, haalt bar weinig uit. Gelukkig is ie heel voorzichtig en ziet ie t balkje altijd!

Met dressuren in t algemeen gaat ie erg goed. Overgangen en schijnovergangen doet ie gewoon. Middengalopje daarna weer mooi verzameld terug nemen, gaat allemaal perfect!

Dubbelsprongen en inuitjes gaat op de eerste gewoon prima! daarna wil ie weer hard gaan!

Voor de eerste sprong is ie ook wel heet maar kan ik m nog wel bij me houden!

Iemand nog ideeen?

Ik denk nog consequenter zijn. De methode die ik aanraad zou toch echt moeten werken, mits hij lichamelijke problemen heeft...