[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne___

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:37

super handige tips ^
bedankt.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:29

het is nooit een paards schuld behalve als hij helemaal verpest is!!!!!!!!!!!!1

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:40

ohh ik geef hem toch lekker vaak de schuld Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:05

1eplaatser schreef:
het is nooit een paards schuld behalve als hij helemaal verpest is!!!!!!!!!!!!1

Ook als het paard 'verpest' is, dan nog is het aan de ruiter om zich aan te passen en ervoor te zorgen dat het paard WIL werken.

Het paard de schuld geven is imo een uiting van onmacht en vaak daarbij een uiting van onkunde.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:11

Citaat:
Het paard de schuld geven is imo een uiting van onmacht en vaak daarbij een uiting van onkunde.

Als recreatie-ruiter vind ik best dat het paard af en toe de schuld te geven, hij kan me toch niet verstaan hoor Tong uitsteken En zowiezo mijn paard lijdt er geen verlies onder Knipoog
Maar dat met die slofteugel, helemaal boven, daar heb je wel gelijk in Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:36

sethlover schreef:
Citaat:

Als recreatie-ruiter vind ik best dat het paard af en toe de schuld te geven, hij kan me toch niet verstaan hoor Tong uitsteken En zowiezo mijn paard lijdt er geen verlies onder Knipoog
Maar dat met die slofteugel, helemaal boven, daar heb je wel gelijk in Bloos

Als jij je paard de schuld geeft, straal je dat altijd uit!
De negatieviteit zullen ze altijd voelen!
Daarbij is het stom voor jezelf, want je moet niet mopperen/klagen, maar een oplossing zoeken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:41

Hallo er is een HAW topic gaande en daar heb ik nu een discussie over dit stukje: ziet er alleszins veel beter uit dan 1.5 jaar geleden
als commentaar: idd je beugels een gaatje langer doen, je zit wat opgekropt
en probeer minder te prikken met je hakken als je sporen draagt, want ze zou wel eens wondjes kunnen krijgen !
zelf denk ik ook dat een zweepje beter zal gaan
je zegt dat je problemen hebt met het wijken...
als je een zweepje gebruikt, kun je dat tijdens het wijken tegen haar nek leggen, zo zal ze makkelijker begrijpen wat je bedoelt! (en met sporen zul je haar enkel voorwaarts drijven...)

Ik ben het absoluut niet mee eens dat een zweep tegen de hals wordt gelegd bij het wijken omdat dit de hulpen niet zijn.( buiten het feit dat sporen niet zijn om voorwaarts te drijven) Mijn hulpen: lichte stelling naar de kant waar je niet op gaat, binnenbeen achter de singel, twee handen naar de kant waar je heen gaat maar niet over de manenkam halen..zo gaat de schouder eerst en dan pas de kont die er mooi mee moet lopen en niet achteraan moet slepen. Verder moet de ruiter zelf rechtzitten.. Ik kan het niet goed beschrijven maar zo doe ik het..
Heb ik het nou fout en wat vinden jullie van het stukje over met de zweep tegen de hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:51

Nee, dat heb je goed Lachen
De zweep tegen de hals leggen is geen correcte hulp. Het is wijken voor de kuit niet voor de zweep Lachen
Jouw hulpen zijn ook niet correct. Je drukt de kuit aan, achter de singel in de richting waar je heen wilt wijken, en je zorgt met het buitenbeen en buitenteugel dat het paard niet over de buittenschouder wegloopt. Het is "wijken voor het been" niet voor de teugel, neit voor de zweep. Je drukt je paard met je binnenbeen opzij, je teugel gebruik je alleen icm met je buitenbeen om door te sluiten.

Sporen zijn idd niet voor het voorwaartse, dat doe je met benen en zweep.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:53

Ja dat bedoelde ik sorry, nu je het zo zegt hoor ik precies wat mn instructrice zegt. Wilde nu weer herhalen op een andere manier hoe ik het dus doe volgens jou woorden maar ik kom er weer niet uit met die termen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:20

Dacht al zoiets, maar wilde het toch even corrigeren Knipoog

Het is belangrijk dat je ook in je praten vanuit het been denkt, en niet vanuit de hand. Dat vertaalt zich namelijk ook in je rijden, als je bij je hulpen eerst aan je been dénkt zul je automatisch meer van achter naar voor werken Lachen
Klinkt stom misschien, maar het werkt écht zo Haha!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:53

Heej heej!
Vandaag voor het eerst op een paarc gereden dat ik ga verzorgen. Dit is voor het eerst sinds een aantal maanden dat ze gereden word. Ik snap ook wel dat ze niet aan de teugel gaat. Ze is wel nagevelijk en zoekt mij hand op, maar 'het knikje' mist. Hoe krijg ik dat voor elkaar of kan ik dat de eerste paar maanden niet verwachten?
Owja! Met dat hand opzoeken. Ze houd haar hoofd heeel laag en ze hangt een beetje. Teugel strakker oppaken werkt niet. Ze is nogal sterk want het gaat om een Fjord.
ALLE tips zijn welkom!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:02

Citaat:
Als jij je paard de schuld geeft, straal je dat altijd uit!
De negatieviteit zullen ze altijd voelen!
Daarbij is het stom voor jezelf, want je moet niet mopperen/klagen, maar een oplossing zoeken.

als ik het paard de schuld geef zeg ik bijv.
Wat is hij snel.

Nou wat een negatieviteit speelt er, en ben ik ook nog stom???
ik heb de oplossing al lang hoor dus maak je maar niet druk Cool

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:37

ik heb een friesje die is nu 15 jaar en die is bij haar vorige eigenaar altijd met tiedemann gereden,, heb haar al heel ver,, alleen et laatste knikje wil niet en ze wil er onderweg lopen dan gaat ze heel hard,, maar omdat ze een hele sterke mond heeft wil ik juist zo weinig mogelijk in haar mond zitten,, om et weer wat gevoeliger te maken en op mijn zi reageerd ze niet,,

hebben jullie tips?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:25

Nu ik zo een paar artikels op de eerste pagina's van dit forum gelezen heb heb ik toch
mijn twijfels over wat mijn instructrice op de manege zegt.. Nors opkijken
Zij zegt namelijk dat je ''het bitje moet losmaken'', maw dat je heel de tijd afwisselend
links en rechts een ophouding moet geven. Bij sommige paarden werkt deze manier
wel, terwijl je bij anderen totaal geen succes boekt.. Daarom las ik hier wat en hier
komt deze manier helemaal niet ter sprake (schiet me niet dood als ik er over gelezen
heb Vork ). Dus ja, nu zou ik graag van jullie willen weten of je het met die manier ook
kan bereiken, maar waarschijnlijk niet Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:07

Probeer het nog eens, maar verander "links en rechts ophoudingen geven" in "zagen" en er zijn dan plenty of answers Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:05

Je paadje moet zijn kaak gaan loslaten en ontspannen door het bit door zijn mond te bewegen zal het onder dat vervelende gevoen proberen uit te komen ipv nagevelijk je hand op te zoeken.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:46

Ik plaats het berichtje nog maar een keertje Lachen Volgens mij hebben jullie het niet gezien Lachen Tong uitsteken
Vandaag voor het eerst op een paard gereden dat ik ga verzorgen. Dit is voor het eerst sinds een aantal maanden dat ze gereden word. Ik snap ook wel dat ze niet aan de teugel gaat. Ze is wel nagevelijk en zoekt mij hand op, maar 'het knikje' mist. Hoe krijg ik dat voor elkaar of kan ik dat de eerste paar maanden niet verwachten?
Owja! Met dat hand opzoeken. Ze houd haar hoofd heeel laag en ze hangt een beetje. Teugel strakker oppaken werkt niet. Ze is nogal sterk want het gaat om een Fjord.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:11

mireya schreef:
Ik plaats het berichtje nog maar een keertje Lachen Volgens mij hebben jullie het niet gezien Lachen Tong uitsteken
Vandaag voor het eerst op een paard gereden dat ik ga verzorgen. Dit is voor het eerst sinds een aantal maanden dat ze gereden word. Ik snap ook wel dat ze niet aan de teugel gaat. Ze is wel nagevelijk en zoekt mij hand op, maar 'het knikje' mist. Hoe krijg ik dat voor elkaar of kan ik dat de eerste paar maanden niet verwachten?

hee, ik heb er niet superveel verstand van, maar helpt het niet als je voorwaarts neerwaarts rijdt??
Dan gaan ze meestal niet hangen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:13

Yamcha schreef:

Het is belangrijk dat je ook in je praten vanuit het been denkt, en niet vanuit de hand. Dat vertaalt zich namelijk ook in je rijden, als je bij je hulpen eerst aan je been dénkt zul je automatisch meer van achter naar voor werken Lachen

Oke dankjewel, goede tip! Ja altijd als ik op de A-c lijn aan kom draven zorg ik eerst voor de lichte stelling en leg dan mijn been wat aan. Maar voor dit is altijd het achterbeen actief.. is het zo goed?

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:51

ik zet mijn berichtje der nog een x neer omdat jullie em vast over et hoofd hebben gezien Tong uitsteken

ik heb een friesje die is nu 15 jaar en die is bij haar vorige eigenaar altijd met tiedemann gereden,, heb haar al heel ver,, alleen et laatste knikje wil niet en ze wil er onderweg lopen dan gaat ze heel hard,, maar omdat ze een hele sterke mond heeft wil ik juist zo weinig mogelijk in haar mond zitten,, om et weer wat gevoeliger te maken en op mijn zit reageerd ze niet,,

hebben jullie tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:55

Joceline schreef:
Yamcha schreef:

Oke dankjewel, goede tip! Ja altijd als ik op de A-c lijn aan kom draven zorg ik eerst voor de lichte stelling en leg dan mijn been wat aan. Maar voor dit is altijd het achterbeen actief.. is het zo goed?

Als je je binnenbeen aanlegt, en daarbij iets op je binnenbeugel steunt (wel recht boven je paard blijven zitten) en kijkt in de richting waar je heen gaat hoef je niks meer met je handen te doen Lachen
Paard neemt dan zelf al de correcte stelling en buiging aan. Je denkt goed hoor, wat ik nu beschrijf is "meer doen met minder". Het is een manier die niet persé makkelijker is in de uitvoering, maar het paard snapt dat nóg beter zeg maar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:56

@ toucher: mag ik een foto? vind het een beetje moeilijk om vanuit jouw verhaal tips te geven.... wil wel eens zien hoe jij erop zit Lachen

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:31

Narya schreef:
Probeer het nog eens, maar verander "links en rechts ophoudingen geven" in "zagen" en er zijn dan plenty of answers Tong uitsteken

Dacht al dat er iets niet klopte Clown
Wat is wel de juiste manier dan? Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:12

mireya schreef:
Heej heej!
Vandaag voor het eerst op een paarc gereden dat ik ga verzorgen. Dit is voor het eerst sinds een aantal maanden dat ze gereden word. Ik snap ook wel dat ze niet aan de teugel gaat. Ze is wel nagevelijk en zoekt mij hand op, maar 'het knikje' mist. Hoe krijg ik dat voor elkaar of kan ik dat de eerste paar maanden niet verwachten?
ALLE tips zijn welkom!

Een paard wat verder los is,(geen problemen heeft) kan gewoon (gelijk) aan de teugel.
hoofd laag houden: dan moet je extra veel tempo-wisselingen maken (steeds in o.a de draf kleine veranderingen in tempo maken en vooral niet terug hangen.)

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:56

Yamcha schreef:
@ toucher: mag ik een foto? vind het een beetje moeilijk om vanuit jouw verhaal tips te geven.... wil wel eens zien hoe jij erop zit Lachen

ooh jaa wil er graag foto's hier op zetten,, alleen weet niet hoe dat moet.. Ach gut help