Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Upgrade1 schreef:dankjewel Simpelman, helder. Dan nog 1 vraag![]()
Waarom die (i.m.o.) overdreven halsbuiging, het ziet er zo "over de schouder lopend" uit?
Wat is daar de motivatie achter? Onderbrengen binnenachterbeen of zo? Komt op mij als een optische winst over, heb altijd geleerd dat je met een te strenge binnenhand binnenachterbeen blokkeert.
Wat is volgens jou/jullie het gevolg van die halsbuiging naar binnen?
hwn schreef:Ergens ervaar ik wel het nut van die halsbuiging, zeker in het werk aan de longe. Als ik merk dat de mijne op de binnenschouder valt, dan corrigeer ik dit door extreme binnenstelling te vragen, zweep naar de schouder, of soms zelfs naar de achterhand om zo de achterbenen te doen overkruisen. Meestal gaat ze na deze oefening spontaan afkauwen (ik longeer bitloos, dus heeft niets met druk id mond te maken) en daarna gaat ze veel mooier en losser lopen.
Tot nu toe (na een 6tal lessen KD) merk ik toch dat ik mijn AR werk aan de hand en de longe nodig heb om mijn paard recht te richten en te versoepelen, anders ga ik in de les wel es de mist in.
upgrade1 schreef:dankjewel Simpelman, helder. Dan nog 1 vraag
Waarom die (i.m.o.) overdreven halsbuiging, het ziet er zo "over de schouder lopend" uit?
Wat is daar de motivatie achter? Onderbrengen binnenachterbeen of zo? Komt op mij als een optische winst over, heb altijd geleerd dat je met een te strenge binnenhand binnenachterbeen blokkeert.
Wat is volgens jou/jullie het gevolg van die halsbuiging naar binnen?
hwn schreef:Nee Simpelman, het is niet het afkauwen zoals een jong paard doet naar een ouder paard, het is het kauwen ten teken van loslaten en ontspannen.
hwn schreef:Nee, ik bedoelde wel degelijk als ze op de binnenschouder valt omdat ze geen lengtebuiging neemt. Als ik haar dan zo corrigeer, dan gaat ze, wss door de kleinere cirkel, wel meer haar gewicht naar de buitenschouder verplaatsen (wss omdat ze anders helemaal uit balans gaat) en door het overkruisen wordt haar rug losser (heb niet gelet op wat dit met het gewicht op de binnenschouder doet), waardoor ze dan die lengtebuiging veel makkelijker kan aannemen.