[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:26

Das idd ook een goeie! Haha, dan schrik je je wezenloos :P
Wat ik zelf dacht misschien nog (dit zette me aan het denken), om de arm ook zo te houden, zoals je een teugel vasthebt, maar dat je dan je hand spant enkele seconden en dan ontspant. En dat misschien het zelfde met je armen. Misschien merk je dan meer het verschil tussen die twee en lukt het ontspannen ook beter? Geen idee of het helpt ^^

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:02

sorry als ik een beetje laat vraagt ( tijdje niks meer op gereageerd ) :o maar beter laat dan nooit :Y)
ik verzorg een welshje alleen ze doet haar hoofd tijdens het draven omhoog :(
zijn hier tips voor ?
( sorry als ik het een onnozele vraag is maar ik kon het niet hellemaal op nemen van de tekst :j )

Naomii_Zara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:44

Ik heb ook een vraagje
Mijn pony is nu 10 jaar en ben haar nu pas aan het inrijden, voorheen is ze fokmerrie geweest. Maar mijn vraag is als ik haar probeer te laten nageven doet ze het ook en dan ontspan ik me hand en beloon ik haar met mijn stem. Maar zodra ik ontspan gooit ze meteen haar hoofd omhoog wat kan ik hier tegen doen? Xx Naomii

kellaxy

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:41

Er op letten dat je echt alleen ontspant en niet stiekem wat los gooit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:15

Hoe probeer je haar na te laten geven?

Naomii_Zara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:55

Yamacha ik maak kleine ophoudingen in beide handen en probeer haar voorwaarts te houden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:57

Oké en wanneer maak je die ophoudingen?

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:42

Ik speel altijd een beetje met mijn handen zodat het paard ook aan de teugel blijft lopen en ook op mij let

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:01

Heey
Ik had een vraagje ik ben al een tijdje een paard aan het verzorgen maar we blijven steeds op het punt hangen van wel of niet over de rug lopen meestal is dit niet zo met op het eind vaak hele kleine stukjes van 2/3 stappen en dan is het weer weg heeft iemand nog tips voor mij?

Op het moment rij ik hem normaal los veel overgangen een klein beetje stelling vragen voorderest heb ik mijn schouders zo ontspannen mogelijk en draag ik mijn onderarmen ik heb mijn teugels opmaat en contackt met de mond veder probeer ik zo veelmogelijk vam achternaar voor te rijden en hem zoveel mogelijk met mijn zit te rijden en zo minmogelijk met mijn teugels te doen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:15

ik ben hier momenteel ook flink mee aan het oefenen. Heb jij les? Volgens mijn instructrice is het belangrijkste om het paard actief van achteren naar voren te rijden. Als ze achter niet actief is kan het paard nooit de hals laten vallen.
Als je het paard actief aan het lopen hebt kun je (volgens mijn instructrice) een kleine ophouding geven en een kneepje links en rechts geven en dan zakt het paard met de hals. Op dat moment je handen ontspannen zodat het paard weet dat dit de bedoeling is.
Paard moet vanuit de schoft de hals laten vallen. Je voelt dan ook de rug bollen en je voelt dat er iets meer ruimte komt tussen de wervels en er meer vering komt in de rug. Pas dan loopt het paard goed "over de rug".

Bij ons kost het nogal wat moeite, paard blijft hooguit een paar passen goed lopen en dan komt ze weer omhoog. Volgens instructrice is het: blijven oefenen, op den duur zal het paard begrijpen wat je wilt en zal het minder moeite en hard werken zijn....

stalletje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:28

Ik lees even mee, want ik ben ook flink aan het oefenen. In stap gaat het goed dan loopt hij heel netjes, maar zo gauw ik ga draven gaat zijn hoofd omhoog. Soms lukt het me om een paar pasjes goed te draven. Ik moet veel oefenen en veel geduld hebben ...

Tessa_kJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:10

Super handig topic! Blijf ik zeker volgen :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:16

bror_joos (vorige pag), zo te lezen missen zowel jij als je IJslander een goede basis voor alle dingen die jij noemt die niet goed gaan. Hulpteugels en rare bitten zijn schijnoplossingen en géén short cut naar verbetering! Zoek een goede instructeur, en om zelf te voelen waar je naartoe moet werken: neem eens les op een goed getraind IJslands paard zodat je het gevoelvan een correct (nageeflijk) töltend en op lichte hulpen fijn te rijden IJslander eens kunt ervaren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:21

En 'koppig als de nete' is jouw paard wsch alleen omdat hij niet snapt watjij vsn hem wil en niet geleerd heeft om zijn lichaam goed te gebruiken. Leg de schuld niet bij je paard. Ook paarden met een lange rug kunnen prima leren hun bovenlijn te gebruiken en fijn nageeflijk te lopen. Goede instructie kan jullie een heel stuk verder helpen, maar een positieve houding naar je paard toe kan ook al schelen. Succes!

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:52

Hee,
Ik kon het zo snel niet vinden, maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen om het headbangpaard waar ik momenteel veel op rijd meer rustig aan de teugel te laten lopen? Soms lukt het erg goed, maar meestal voert het schudden toch wel de boventoon. Dat headbangen zit trouwens volgens mij meer in zn genen, want zn moeder en broertje doen het beide ook.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:43

zodra je paard gaat 'headbangen' geef je wat been. Verder houd je je handen stil, zo ontstaat een beetje het effect van een longeerhulpmiddel. De druk op de mond neemt dan wat toe zodra het paard schud. Door je been er wat meer aan te leggen en het paard wat meer voorwaarts te rijden stopt het paard waarschijnlijk wel. Verder veel overgangen rijden, zo kan je goed het terug rijden en voorwaartsrijden oefenen en zet je je paard lekker aan het werk. Dit kan ook helpen bij dit soort gedrag.

evaruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:19

Het kan zijn dat je paard een probleem heeft met zijn rug en daarom niet nageeflijk wil lopen.. Het is altijd heel belangrijk! eerst je paard er van achter bij en dan krijg je het aan de teugel lopen er pas bij

Juultje_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:57

je kunt ook als hij last heeft van zijn rug een longeerhulpmiddel gebruiken zodat hij recht over zijn rug loopt maar wel aan de teugel

ctlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:09

Handig topic, dit ga ik volgen

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:37

Teugels ontspannen maar wel contact houden, verder geen gekke trucjes doen met je handen, alleen je handen goed op hun plaats houden. Verder moet je ervoor zorgen dat je paard zijn achterhand goed onder de massa zet. Dit train je door heel veel overgangen te maken. het allerbelangrijkst is er niet te veel over nadenken. Wanneer het paard een goede balans heeft en over zijn rug gaat lopen gaat hij/zij vanzelf zakken.
Hoop hier iemand mee te kunnen helpen :j

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:31

ik had gisteren les en mijn paard heeft ook n issue met ontspannen. de kern was: eerst ritme, dan recht ,dan rond. op de teugel waar ze makkelijk zakt verbinding houden, en rechts vragen. maar wel ritme houden en recht. Hebben eigenlijk 1,5 uur volte werk gedaan maar het werkte wel en uiteindelijk ontspande ze heerlijk en liep ze over haar rug. hoop iemand te helpen met de 3 R's.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:26

hier ook: eerst ritme, dan recht, dan rond. Toch lijkt het wel of we niet verder komen. Het blijft een heel gedoe om haar naar beneden te houden, zodat ik haar rug voel bollen. Je kunt niet "niks" doen, want dan komt ze gelijk weer omhoog. Bij een overgang komt ze ook gelijk weer omhoog en moet je weer aan het "werk" om haar naar beneden te rijden.

Anderen lijken helemaal niks te hoeven doen om hun paard nageefelijk te rijden, die zitten erop en paard loopt gelijk in de goede houding..

We hebben les en zijn hier al heel lang mee bezig maar een constant nageefelijkheid is er nog steeds niet. Er lijkt ook geen verbetering in te zitten, het blijft zo...

Heeft iemand tips?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:56

Hallo,

Ik rij nu een half jaar een 6 jarige merrie. In het begin was het alleen bokken en steigeren en alleen maar hard willen. In dit half jaar heb ik nooit les gehad en haar zelf naar een rustig fijn rijpaard gereden. Maar nu zit ik vast....

Het weer is veranderd en mevrouw is nu steeds weer heel erg hyper. Als ik aan het instappen ben is ze opzich heel rustig, maar als ik dan aan geef, oké, kom op, nu gaan we aan het werk, daar bedoel ik mee, teugels wat korter en wat voorwaartser, gaat ze zich helemaal druk maken en wil ze weer alleen maar hard, hard, hard. Ik probeer haar dan ook nageeflijk te rijden, dat lukt 5 stappen en dan steekt ze haar hoofd weer omhoog.

Nou heb ik het topic een beetje doorgelezen en lees ik dat je een paard helemaal niet naar beneden moet vragen met kneepjes, maar dat je paard het eigenlijk vanzelf moet doen. (als ik het verkeerd heb begrepen, zou iemand me het dan in het kort willen uitleggen als dat mogelijk is? 9 jaar op een manege gereden en zo is het mij geleerd.)

Wat zou ik kunnen doen om haar rustig te laten lopen en misschien wel constant nageeflijk te krijgen?

Je zou me eventueel ook mogen pb'en :)

Alvast bedankt!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:22

max66 schreef:
hier ook: eerst ritme, dan recht, dan rond. Toch lijkt het wel of we niet verder komen. Het blijft een heel gedoe om haar naar beneden te houden, zodat ik haar rug voel bollen. Je kunt niet "niks" doen, want dan komt ze gelijk weer omhoog. Bij een overgang komt ze ook gelijk weer omhoog en moet je weer aan het "werk" om haar naar beneden te rijden.

Anderen lijken helemaal niks te hoeven doen om hun paard nageefelijk te rijden, die zitten erop en paard loopt gelijk in de goede houding..

We hebben les en zijn hier al heel lang mee bezig maar een constant nageefelijkheid is er nog steeds niet. Er lijkt ook geen verbetering in te zitten, het blijft zo...

Heeft iemand tips?

klinkt alsof je zelfde dilemma hebt als ik en er ook op dezelfde manier aan werkt...instructie zegt: geef het tijd, paard en jij moeten nog leren om heel precies op elkaar in gespeeld te raken en uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. maar ik heb het ook hoor...stap op manege paard en het loopt zoals ik wil en dan op haar en heb "ruzie", maar ooit komt het goed! heb daar vertrouwen in!!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:55

Als het al heel lang hetzelfde is, zal er misschien nog een dingetje niet goed zijn/gaan. Kan ook iets simpels zijn als de tandarts oid.

Met kneepjes word denk ik niet bedoelt dat je elke pas een kneep geef. Maar juist meer om je paard je hand op te laten zoeken en zodra die zakt je hand ontspannen. Dus iets openen/zachter maken en dus niet je teugels losser gooien.

Dit alles wel alleem als hij al actief loopt en zijn rug bolt.