ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:14

elsenfox schreef:
wat ziet dat er toch apart uit; een man met zijn hele arm in de mond van een paard! haha.
En ik had niet verwacht dat een paardentand zo klein zou zijn!
Fijn dat ze braaf waren :j

dit was ook een erg klein veulen-voor-tandje :D was van me merrietje :j

MandyR_

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:40

Hoihoi! Ik kom hier eigenlijk een soort van binnenvallen, maar in heb wat tips/hulp nodig :) Ik rij nu een merrie in van 3.5 jaar. Ze heeft tijdens het longeren alle hulpen onder de knie gekregen van top tot teen, en daarna een zadeltje erop gelegd, en eigenlijk niks aan de hand. Eigenlijk snel na een paar x hangen, ben ik er al op gegaan, omdat ze vrijwel alles toelaat. Ik heb er vandaag voor de tweede x opgezeten, en ook weer heel braaf. Ook tijdens de eerste x erop gewoon super braaf. Nu is mijn vraag dus, als het zo goed gaat, is ze dan al klaar om een stukje te draven, of eerst wat anders te doen? Ze heeft helemaal niks van een ruiter op der rug, en vooruit zit er ook aardig in.

Moest ik hier een apart topic van maken btw? :o Sorry als ik ineens zo binnen kom vallen haha :o

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:49

gewoon goed kijken naar je paard en vooral goed proberen te voelen hoe ze aan voelt... ik heb ook zo´n braverd, en ik kijk gewoon per keer wat ik er mee kan... vaak doe ik een stuk of 3 of 4 keer op en af stappen en zodra hij ´´goed´´ voelt ga ik een stukje stappen, voelt hij dan nog steeds ontspannen dan durf ik best een stukje te draven, maar zodra ik enig spanning voel neem ik ook mn tijd en denk ik van nou dan maar de volgende keer een drafje :) gewoon per keer kijken hoe het gaat :j

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:55

Okee dankjewel! :)
Ik dacht misschien ga ik wel te snel anders in 1x maar gewoon doen wat de pony zelf aangeeft zegmaar? Al zou ze zo zijn van; OHNEE wat gebeurd er nou :oo dan gewoon stoppen ? :) (had ik ook wel gedaan als het zou gebeuren hoor, fok een pony niet op haha)

Ze geageerd iig wel goed op het erop zitten, ze is ook geen een keer geschrokken van iets wat ik op haar rug heb gedaan, zoals zegmaar aandrijven, vind ze helemaal niet erg, en nu na 2x snapt ze het al bijna, en de teugels heb ik nog niet héél veel mee gedaan, aangezien mijn hulpje in het middenstaat met de longeerlijn. Ze doet het tot nu toe super! :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:58

inderdaad, gewoon kijken wat ze aangeeft! ik ben persoonlijk niet begonnen aan de longeerlijn omdat hij dan best met de draak durft te steken en ik hem volledig vertrouw, en wat scheelt is dat wij al veel voorwerk hebben gedaan... langelijnen enz.. dus het stuur en de rem zit er al goed op, maar je kan het denk ik ook best uitbouwen dat er iemand naast je loopt en je zelf stuurt en op een duur los enz... gewoon rustig kijken :j

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:03

Okee! :)
Ik had vandaag wel even een x stiekem haar van de longeer volte af proberen te sturen (ik heb geleerd om bij jonge, niet ervaren paarden je hand uit te steken naar de richting, en dan wat druk te zetten) en eigenlijk liep ze zo de richting op die ik vroeg, is dat ook een goed beginnetje? Ik ben al snel bang dat ik dingen verkeerd aanleer, of iets doe wat nog helemaal niet van toepassing is hihi!

Ik hoor graag tipjes! Heb nog nooit een pony ingereden, maar wel jonge, niet ervaren pony's gereden, heb wel hulp van iemand die er wel ervaringen mee heeft! (Gelukkig haha) :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:09

dat scheelt dat je goede begeleiding heeft! :j ik stuur op 2 teugels, natuurlijk in het begin me binnnenhand wat van de hals af maar de druk is het zelfde, want ik wil immers dat hij later ook op 2 teugels loopt....

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:13

Okee! Volgende keer op letten dan :) Dankjewel! Dit was nog even extra informatie die ik nodig had! Zal ik ook gezellig hier komen en alles op de hoogte houden? :)

Ohja nog één klein vraagje, hoevaak raden jullie aan om erop te gaan zitten per week in het begin? :) Ik dacht zelf aan zo'n 1/2 keer maar ik kan ernaast zitten!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:27

ik zit zelf ook 1 a 2 keer per week erop :j

en dan probeer ik het zo goed mogelijk te verdelen :) maar longeer altijd wel voor ik erop ga...

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:40

Jaa doe ik ook :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:03

zo vanavond weer even gereden op gossa :) ging best goed maar we hadden ons 1e accident onder het zadel, we waren voor de 1e keer echt door aan het draven en het ging hartstikke goed maar ik werd zelf onzeker ineens en stuiterde iets te hard in het zadel waardoor hij schrok en een bokje gaf en ff aangalloppeerde, gelukkig had ik hem aan het einde van de lange zijde weer bij me.. het staat op film dus ik zal zometeen kijken of ik hem kan plaatsen :j

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:20

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:46

Mooi drafje voor de eerste keer :j
ach, kan gebeuren, gelukkig had je hem snel terug! :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:31

Dankje! Ja idd hij deed het ook niet om vervelend te doen of te testen ofzo dus daar was ik al lang blij mee, ja hij heeft erg veel balans! Echt hij wiebeld niet en hij slingerd ook niet dus ik ben daar echt verbaast over... Ook als ik mijn filmpje zo terug zie loopt hij ook heel stabiel vind ik zelf...

Maar hoe kan dat eigenlijk? Dat hij al zo goed in de balans staat?

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:53

Goed gereden hoor :) Kan gebeuren toch! Vind dat alles netjes is zo! :)

Dit is trouwens de merrie waar ik het over had! (mijn handen, ik weet niet wat ik deed, maar ik heb er vorige x wel opgeled haha..)
Dit was de eerste keer erop :)

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:17

Gossa, ik vind het ook wel meevallen hoor. Het is maar een klein bokje en een kleine versnelling. Als het daarbij blijft, súper toch! :j

MandyR, grappig diertje! :D

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:02

Echt heerlijk weer om met je paardje bezig te zijn was het vandaag en gister :)
Ik heb hem gisteren vrij laten springen , hij was lekker enthousiast en sprong goed!
Vandaag een buitenritje gemaakt samen met mijn moeder. hij was wat onzeker op het begin, later trok dat gelukkig weg. Lekker gereden :).
En jullie?? het is hier zo stil :o

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:11

Aah lekker! Fijn dat zijn onzekerheid weg trok :)

Ik heb gisteren ook lekker gereden, ook gedraafd maar pony gaf wel aan dat ze het lastig vond, maarja, daar werken we aan!
Zaterdag weer !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:08

zo daar ben ik weer. ik lees wel bij: maar heb dan weer geen tijd om overal op te antwoorden. en dan wil ik ook niet alleen mijn eigen verhaal typen vandaag ;)

nou komtie:

line ja zal momentopname geweest zijn!
gossa aahh tandartsbezoekje. altijd leuk en spannend ook voor ze.
mandy goed kijken naar je paard. ik rijd paarden in , in 1 maand als ze braaf zijn. dus dan elke dag een stapje meer. En daarna gaan ze rustig aan thuis verder met eigenaar. ik adviseer vaak minimaal 1x per week, en max 3 x per week (verschilt per leeftijd én paard wat mn advies is)
als je het lekker rustig aan doet, zoals ik met mn eigen paarden doe, zou ik ook 2 keer per week adviseren. heb ik zelf ook gedaan, soms 3x. en dan weer eens rust.
gossa ach dat filmpje valt wel mee toch? fijn dat ze goed terug te halen was!
dat hij zo goed in balans is, tsja hoe komt dat. zal ook vast met jou te maken hebben; als jij goed vast in je zadel zit dan help je het paard wel! En als ze het van nature al zelf hebben, misschien ook goed voorbereid door jou?
mandy wat een leuk ding!
elsenfox leuk, rijd je vaker buiten?

Hier gaat het super met de hannoveraan. ondertussen rijden we los door de bak in stap, draf en ook al galop! Ze is suuuuper braaf! Alleen wil ze niet zo graag voorwaarts, gaat dan beetje op de plaats huppelen. In het begin bleef ze dan gewoon staan, achteruit lopen. en dan had ik dus iemand nodig in het midden met de longeerzweep. Maar ik wil ook alleen kunnen rijden, dus ik heb zélf een zweepje er bij genomen. Uitgeprobeerd... niks aan de hand behalve: dat ze weer voorwaarts ging! Dus dan maar met zweepje, toch? Ik gebruik em alleen wanneer nodig, en probeer hem zo snel mogelijk weer weg te kunnen laten.

mn eigen haflinger heb ik maar stopgezet. Zij is zo vreselijk onzeker, dat we op een gegeven moment steil overeind stonden; enkele seconde afwachtend of ik achterover zou klappen met haar, of dat ze weer voorover op dr benen zou komen. Gelukkig gebeurde het laatste, heb haar daarna gelongeert langs de enge kant vd bak (wat heel heftig ging, wat een angst heeft ze!!) en vervolgens weer opgestapt. daarna niet meer gereden. Beestje moet eerst maar eens goed wennen hier, het is gewoon zielig hoe bang ze is.
heb haar nog 1x gepakt aan de leadrope en zo rustig gelongeerd langs enge kant bak. dit deed ze heel goed. vt weekend pak ik haar weer een keertje denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:21

vandaag flint nog eens na maanden uit de wei geplukt (hij staat al sinds december of zo stil)
hem wat gepoetst, wat met hem gevoetbalt & daarna even de longe er aan gehangen
hij heeft eigenlijk nooit echt kunnen longeren, vandaag liep hij toch 1 toertje in stap braaf aan de longe, dat vond ik al meer dan genoeg voor de 'eerste' keer (we hebben er nooit echt werk van gemaakt om hem te leren longeren)

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:37

Super!

Jammer van je eigen haffie Femke..

Ik ga morgen (hoop ik) weer op de merrie rijden :).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:50

ja het is echt heel jammer. ik zou een brave kinder pony mee naar huis nemen. Waar ik dus les op kon geven, tot ze een nieuwe eigenaar gevonden zou hebben.
eenmaal thuis heb ik haar eerst 1,5 week met rust gelaten, en bijgevoerd ze was wat schraal; en door de verhuizing binnen no time gewoon máger.
Toen ze weer bijkwam (gaat snel met maismeel :) ) ben ik pas begonnen, en de 2e keer is het misgegaan met angst, en 4e of 5e keer stonden we dus steil overeind. nou bedankt, dit gaan we eerst vanaf de grónd oplossen en dan ga ik er pas weer op.
Ik was eerst wel boos, maar tegelijk verdrietig. om het feit dat ik me bedrogen voelde, maar dat sloeg daarna om in medelijden met de haflinger. dat arme arme ding is als de dood hier. ergens anders gewend en gewoond met de baas. dan ineens wordt je verkocht en nog aan het werk gezet ook: en zie je hele enge dingen en dan weet je gewoon NIET meer wat-te-doen; en dat eindigt in steigeren. pure angst voelde ik onder me.

Dus ja, snelle verkoop heb ik al niet meer in mn hoofd, of iemand moet een uitdaging zoeken ;)
Maar wel weer een leuk projectje! Dit gaan we natuurlijk wel gewoon oplossen :D

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:27

Dat loopt inderdaad even anders dan verwacht Femke!
ik spreek uit ervaring met mijn jonge ding; gewoon opnieuw beginnen vanaf de grond inderdaad, dan komt het echt weer goed! en inderdaad, het zal wel even duren, maar als het eenmaal de goede kant op gaat gaat het ook opeens heel snel (bij mij in ieder geval) :j

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:32

Hier ligt alles even stil.
Zat gisteravond in de auto en werd gebeld door de stal eigenaar, dat mijn paard met een dikke wang stond en niet meer wilde eten en enorm suffig was.
Gelukkig was er iemand op stal die de sleutel van mijn kast had en die heeft kunnen tempen, bleek hij 39,7 te hebben.

Ik kon gelukkig om kwart over 9 op stal zijn en heb meteen gekeken en nog een keer getempt en hij had toen 39,8 dus het was wel aan het oplopen.

De bobbel zelf was echt ter grote van een appel waar je je hand nog een stukje omheen kon vouwen (foto volgd strakjes) en erg warm en zeker pijnlijk, ik mag het echt bijna niet aanraken of meneer vliegt al naar achteren.
Gelukkig kon de veearts er om 10 uur zijn en heeft die even gekeken.
er waren meerdere optie's wat het kon zijn. Of een harde stoot geweest, of van het wisselen of een ontstoken kies, maar zowiezo zit er een ontsteking, dus heeft de veearts eerst injecties gegeven, ontstekingsremm er, koortsverlager en pijnstiller, en nu maar weer aan de antibiotica en we hebben ook zakjes ontstekingremme rs en pijnstillers gekregen dus we zijn helaas weer even zoet...

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:54

Ohh wat zonde van allebei... ;( hopen dat hij snel beter word!

Hier gaat het goed! Pony begint het allemaal wel te snappen :) Nog wel moeilijk maar het gaat steeds beter :))