[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:35

ik heb een paard (een corland) net 8 die altyd al heel erg explosief was boven de sprong, byna overdreven. maar nu trapt hy ook 9 van de 10 keer boven de sprong met 1 been. dit doet hy sinds kort!

ik weet dat wel meer paarden dit doen, maar is dit iets dat hy eigenlyk af zou moeten leren of maakt het niets uit?

als ik na de sprong niet rechtuit ga maar byna gelyk links of rechtsaf wend doe ie t iets minder..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:11

Bedankt :)
Was wel blij met het tempo in het 2e filmpje. Na de dubbel kan het misschien nog idd wat rustiger.. De achterhand er wat meer onder. Maar dat kom denk ik ook wel meer naarmate ik meer parcoursen met haar rij. Dit was pas ons 4e parcoursje.
Maar vergeleken bij hoe het eerst ging gaat het nu al stuk beter! Mocht ook wel :+
Rij ik echt zo mee? Bedoel je voor de sprong Joolien, dat ik later naar verlichte zit moet? Dat hoor ik vaker.. Dat ik mijn paard meer moet laten doen en zelf rustig moet zitten. Heb ik idd moeite mee.. :j
In het begin zat ze bijna na elke hindernis in de verkeerde galop. Heb haar toen constant terug genomen en verbeterd.. Nu gebeurde het nog maar 1 keer.
Nu volgende week is de 1.00 meter proberen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:03

An1985 schreef:
ik heb een paard (een corland) net 8 die altyd al heel erg explosief was boven de sprong, byna overdreven. maar nu trapt hy ook 9 van de 10 keer boven de sprong met 1 been. dit doet hy sinds kort!

ik weet dat wel meer paarden dit doen, maar is dit iets dat hy eigenlyk af zou moeten leren of maakt het niets uit?

als ik na de sprong niet rechtuit ga maar byna gelyk links of rechtsaf wend doe ie t iets minder..

Hoef je je niet druk om te maken, dat zijn fases in het leerproces van een springpaard. Is die laat begonnen met springen?

An1985

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:06

niet dat ik weet, hij is pas 1,5 jaar by ons in italie daarvoor was hy in nederland. ik vind hem trouwens wel heel erg jong in zn hoofd nog. hy bokt en speelt heel veel en vind alles eng. daarentegen spring ie super!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:04

Dat gaat dan wel goed komen, An1985. Paarden besluiten niet zomaar ineens om, zonder reden, 1 been te gaan laten hangen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:17

Springert schreef:
An1985 schreef:

Hoef je je niet druk om te maken, dat zijn fases in het leerproces van een springpaard. Is die laat begonnen met springen?

Hmm ik ken d'r ook zo eentje bij ons op stal (Manhattan) van 10jr en ZZgesprongen. Is een tijd gereden geweest door Arnold Boerekamps en die kon er op een gegeven moment goed mee uit de voeten.

Paard slaat altijd met rechtsachter uit. In het parcour tussen de sprongen zeer hektisch (op moment L en M parcour) en zo'n 2 galopsprongen voor de sprong,dat is de normale gallopade....
Thuis wordt ie met slof getraint diep laag en rond dan is hij vrij ontspannen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:16

Zou Manhattan dat drukke karakter doorgeven? Mijn Manhattan (5 jr) is ook zo'n druktemaker. LDR rijd ik haar niet, maar wel laag met de neus en over de schoft naar beneden.
Ze is eigenlijk nog maar sinds kort wedstrijdklaar. Toen ze 3,5 was, heb ik haar beleerd, daarna heeft ze de hele winter erg weinig gedaan. Daarna weer even iets opgepakt, maar ik was zwanger en vond het niet erg grappig als ze bokte, dus een tijdje alleen gelongeerd. Na mijn zwangerschap weer opgepakt en meteen een paar springlessen gereden. Daarna kwam afgelopen winter en een bloedvergiftiging door de droes, waardoor ze weer even een tijdje stil gestaan heeft. Nu is ze een aantal weken weer aan het werk en ze pakt het leuk op. Maar ze is zo enorm hectisch en druk. Ik ben een groot deel van de training bezig met slangenvoltes en grote voltes en tempowisselingen om haar maar braaf te laten zijn.

Maar goed, zou je zo'n paard eerst thuis helemaal 100% voor elkaar willen hebben of zou je haar juist wel meenemen op (oefen)concours om haar ervaring op te laten doen?
Ze springt wel als een grote en is ook wel goed te controleren tussen de hindernissen. Alleen wordt het losrijden waarschijnlijk een feestje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:21

Kitty schreef:
Zou Manhattan dat drukke karakter doorgeven? Mijn Manhattan (5 jr) is ook zo'n druktemaker. LDR rijd ik haar niet, maar wel laag met de neus en over de schoft naar beneden.
Ze is eigenlijk nog maar sinds kort wedstrijdklaar. Toen ze 3,5 was, heb ik haar beleerd, daarna heeft ze de hele winter erg weinig gedaan. Daarna weer even iets opgepakt, maar ik was zwanger en vond het niet erg grappig als ze bokte, dus een tijdje alleen gelongeerd. Na mijn zwangerschap weer opgepakt en meteen een paar springlessen gereden. Daarna kwam afgelopen winter en een bloedvergiftiging door de droes, waardoor ze weer even een tijdje stil gestaan heeft. Nu is ze een aantal weken weer aan het werk en ze pakt het leuk op. Maar ze is zo enorm hectisch en druk. Ik ben een groot deel van de training bezig met slangenvoltes en grote voltes en tempowisselingen om haar maar braaf te laten zijn.

Maar goed, zou je zo'n paard eerst thuis helemaal 100% voor elkaar willen hebben of zou je haar juist wel meenemen op (oefen)concours om haar ervaring op te laten doen?
Ze springt wel als een grote en is ook wel goed te controleren tussen de hindernissen. Alleen wordt het losrijden waarschijnlijk een feestje...

Zo'n paard kun je het beste thuis goed doortrainen voordat je op wedstrijd gaat. Wellicht wat lage oefenparcoursjes rijden om haar te laten wennen, maar niet te snel willen gaan...

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:15

Springert schreef:
Dat gaat dan wel goed komen, An1985. Paarden besluiten niet zomaar ineens om, zonder reden, 1 been te gaan laten hangen.

maar hy laat zn been niet hangen hy stapt zn been hoog uit boven de hindernis!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:37

Kitty schreef:

Het gaat voornamelijk hoe ze in de ring is...de rest is maar bijzaak. Als ze daar goed is, zou ik haar gewoon meenemen en me nergens druk om maken.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:29

Sannnn schreef:
Bedankt :)
Was wel blij met het tempo in het 2e filmpje. Na de dubbel kan het misschien nog idd wat rustiger.. De achterhand er wat meer onder. Maar dat kom denk ik ook wel meer naarmate ik meer parcoursen met haar rij. Dit was pas ons 4e parcoursje.
Maar vergeleken bij hoe het eerst ging gaat het nu al stuk beter! Mocht ook wel :+
Rij ik echt zo mee? Bedoel je voor de sprong Joolien, dat ik later naar verlichte zit moet? Dat hoor ik vaker.. Dat ik mijn paard meer moet laten doen en zelf rustig moet zitten. Heb ik idd moeite mee.. :j
In het begin zat ze bijna na elke hindernis in de verkeerde galop. Heb haar toen constant terug genomen en verbeterd.. Nu gebeurde het nog maar 1 keer.
Nu volgende week is de 1.00 meter proberen...

Als ik jou filmpjes zie dan denk ik 'wat zou ik happy zijn als ik het tempo uit het 1e filmpje kan hebben'. Mijne gaat nog veel harder maar is feitelijk toch controleerbaar dwz als ik wil hh kan dat. Dit gebeurt met klein parcoursje in de les al en ik vind dat toch niet plezierig en start dus niet. Moet eerst ontspanning kunnen krijgen in het rijden en dat lukt me al niet. Ze wil maar hard hard. Iemand anders start er wel mee, M nu. Die rijd met veel meer druk, houdt haar opgesloten zeg maar en dat gaat wel goed , ik krijg dat niet voor elkaar mis daarvoor de kracht en ws ook het talent.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:30

An1985 schreef:

Ik bedoelde TRAPT niet stapt natuurlyk!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:33

Ik moet zeggen dat het erg onduidelijk vind met al die y ipv ij :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:21

An1985 schreef:
An1985 schreef:

Ik bedoelde TRAPT niet stapt natuurlyk!

Heb je daar niet wat beeld van?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:35

nee nog niet maar ik zal er binnenkort even proberen een foto van te maken.

(en speciaal voor falona zal ik voortaan wel gewoon zo tIJpen aangezien het anders erg onduidelIJK voor haar is)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:58

Goed, heb nooit echt gesprongen en al nooit springles gehad.
Vandaag voor het eerst. Mijn paard is absoluut geen natuurtalent, maar doet wel z'n best.
Is echt dressuurmatig gereden, had voor mij uberhaubt nog nooit een balk gezien.

Valescus (Moeder: marlon x Lux. Vader: Hamlet x Nabuur), kwpn 8 jaar. Enkel uitgebracht in dressuur, bij mij in de B. Bij vorige eigenaar L2.

Ik zou heel graag tips horen. :)
Hier wat filmpjes.

(bij laatste sprong kwam ik niet uit.. Was niet de allerlaatste sprong welke ik gemaakt heb. Ik heb het "goed" afgesloten zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:03

@ Dagmar.

Neem goed les. Zo kunnen we je niet leren hoe te springen.

Dingen waar je op moet letten:
Voor de sprong niet verhogen in het tempo, gewoon hetzelfde blijven rijden. Ook terug blijven zitten, niet voorover vallen.
Na de sprong een paar pasjes RECHTUIT galopperen. Niet je paard naar binnen laten vallen, maar goed rechtdoor naar de hoefslag.

Probeer de volgende keer een drafbalk voor de hindernis te leggen, dat is voor jou paard makkelijker.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:05

Absoluut hoor! Vanaf bokt kan je enkel commentaar (ook positieve kritiek) geven of tips.
Ben ik volledig met je eens.
Echte tips/ondersteuning ook bij mijn instructeur, welke ook eigenlijk alleen dressuurles geeft. Maar hierin wel even kan ondersteunen.

Toch bedankt voor je informatie. :)
Laatst bijgewerkt door Meloen op 24-03-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:05

Ik heb ook nog even een vraagje dat volgens mij nog niet aan bod gekomen is.
Vinden jullie longeren als training nuttig? Of vinden jullie het compleet geen aanvulling?
Ik weet dat veel mensen hun paarden enkel gereden trainen maar ik longeer bv mijn 5 jarige 2x in de week en rijdt hem 3 x in de week (soms 1x longeren en 4x rijden, hangt er vanaf).
Hij reageert hier heel goed op en longeren is voor hem echt een uitlaatklep om af en toe is lekker gek te kunnen doen.
Ik had al gedacht om stilletjes aan het longeren af te bouwen maar hij zet werkelijk geen pas verkeerd onder het zadel en zit een beetje met de schrik dat als hij zich niet meer kan afreageren bij het longeren, hij dit toch bij het rijden zal gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:07

Dagmar_k schreef:
Absoluut hoor! Vanaf bokt kan je enkel commentaar (ook positieve kritiek) geven of tips.
Echte tips/ondersteuning ook bij mijn instructeur, welke ook eigenlijk alleen dressuurles geeft. Maar hierin wel even kan ondersteunen.

Zou wel makkelijk zijn, alles leren via bokt. Dan zouden er overal Anky's en Jeroens rondlopen _O-

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:07

Goed, geen springruiter maar algemene informatie.
Longeren is juist érg goed voor een paard. Je kan alles klaarspelen zonder dat je als ruiter je paard in de weg zit.
Ik merk dat door het longeren zelfs mijn paard oplettender wordt en beter op beenhulpen reageert :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:08

Yontheke schreef:
Vinden jullie longeren als training nuttig? Of vinden jullie het compleet geen aanvulling?
Ik weet dat veel mensen hun paarden enkel gereden trainen maar ik longeer bv mijn 5 jarige 2x in de week en rijdt hem 3 x in de week (soms 1x longeren en 4x rijden, hangt er vanaf).
Hij reageert hier heel goed op en longeren is voor hem echt een uitlaatklep om af en toe is lekker gek te kunnen doen.
Ik had al gedacht om stilletjes aan het longeren af te bouwen maar hij zet werkelijk geen pas verkeerd onder het zadel en zit een beetje met de schrik dat als hij zich niet meer kan afreageren bij het longeren, hij dit toch bij het rijden zal gaan doen..

Persoonlijk vind ik het belangrijk in de training, doe t eigenlijk te weinig.
Zie het veel ruiters ook op concours doen en de springruiter waar ik werkte longeerde alle paarden 1 keer in de week.

Meloen

Joolien schreef:
Dagmar_k schreef:

Zou wel makkelijk zijn, alles leren via bokt. Dan zouden er overal Anky's en Jeroens rondlopen _O-

Echt wel :j
Ook goedkoop O:)

Yontheke

Dagmar_k schreef:
Goed, geen springruiter maar algemene informatie.
Longeren is juist érg goed voor een paard. Je kan alles klaarspelen zonder dat je als ruiter je paard in de weg zit.
Ik merk dat door het longeren zelfs mijn paard oplettender wordt en beter op beenhulpen reageert :j

Jah, ik heb ook al veel bereikt met hem te longeren.
Hij loopt dan echt lekker actief en ontspannen.
Door het longeren reageert hij ook echt wel supergoed op stemhulp.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:19

Yontheke schreef:

ik heb mijn ene ZZ paard meer aan de longe lopen dan dat ik erop zit! het is een paard (animo ;) ) die heel heet en gespannen is (zit verhaal bij) maar onder het zadel kan ik er bar weinig mee. aan de longeerlijn loopt ze zo relaxed als wat.... je herkent het paard dan zowat niet terug...
Ik kreeg van het weekend wel de tip van Wim Bonhof om na het longeren eens op stappen omdat ze moet leren ook onder het zadel te ontspannen! dat wil ik nog wel eens uitproberen...

maar als je paard er fijn op reageert...waarom dan niet?! je kunt beter een ontspannen paard aan de longe hebben dan een strak paard onder je kont