[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:25

Faroly schreef:
Ik bedoelde dus, dat het niet aan mijn handen ligt, en ik ze niet vast zet.
Het paard loopt zeker wel ontspannen, maar ze 'vecht' gewoon tegen de nageeflijkheid in het begin.
Ze wil gewoon niet, maar dan ook écht niet omlaag, hoe ik ook zit, of hoe ik mijn handen ook houd.
Dat klinkt misschien vreemd, maar ik heb echt alles geprobeerd.
Ook heb ik meerdere mensen op haar laten rijden, en ook die krijgen het niet gedaan bij haar.
Ligt het dan echt aan mij?

tja, paardrijden is een samenspel, dus enkel je handen op een andere plaats zetten hoeft geen oplossing te zijn.
Ik kan vanaf mijn computer echt niet zien of het aan jouw ligt.

Misschien toch medisch, want je zal niet de eerste zijn die het paard heeft laten controleren en dat er later toch wel wat mis is.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:28

superwoman schreef:
Faroly schreef:
Ik bedoelde dus, dat het niet aan mijn handen ligt, en ik ze niet vast zet.
Het paard loopt zeker wel ontspannen, maar ze 'vecht' gewoon tegen de nageeflijkheid in het begin.
Ze wil gewoon niet, maar dan ook écht niet omlaag, hoe ik ook zit, of hoe ik mijn handen ook houd.
Dat klinkt misschien vreemd, maar ik heb echt alles geprobeerd.
Ook heb ik meerdere mensen op haar laten rijden, en ook die krijgen het niet gedaan bij haar.
Ligt het dan echt aan mij?

tja, paardrijden is een samenspel, dus enkel je handen op een andere plaats zetten hoeft geen oplossing te zijn.
Ik kan vanaf mijn computer echt niet zien of het aan jouw ligt.

Misschien toch medisch, want je zal niet de eerste zijn die het paard heeft laten controleren en dat er later toch wel wat mis is.

Ik heb haar inderdaad na laten kijken, en vorige week haar tanden na laten kijken, en kiezen laten raspen.
Er waren verder geen blokkades oid aangetroffen, maar misschien dat ik toch eens een second opinion wil, door een ander persoon.
Ik ben benieuwd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:37

Faroly schreef:
Ik heb haar inderdaad na laten kijken, en vorige week haar tanden na laten kijken, en kiezen laten raspen.
Er waren verder geen blokkades oid aangetroffen, maar misschien dat ik toch eens een second opinion wil, door een ander persoon.
Ik ben benieuwd.

Ik hoop dat die toch wat vind voor je.
Zeker omdat je aan geeft dat andere het ook niet lukt, denk ik toch dat er íets zit. Wel is het raar dat na de slof je paard wel goed loopt.
Ben wel benieuwd naar een foto eigenlijk Bloos

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:44

superwoman schreef:
Faroly schreef:
Ik ben benieuwd.

Ik hoop dat die toch wat vind voor je.
Zeker omdat je aan geeft dat andere het ook niet lukt, denk ik toch dat er íets zit. Wel is het raar dat na de slof je paard wel goed loopt.
Ben wel benieuwd naar een foto eigenlijk Bloos

Ja is behoorlijk vreemd ja, vond ik ook. Maar als ik hem gebruik, laat ik haar zelf 'zoeken' naar de druk zeg maar, ik houd contact met beide teugels, en ze 'vind' zelf uiteindelijk de druk, en gaat nageeflijk lopen. (Het is dus niet zo dat ik haar in de krul trek..)
Ik heb alleen geen foto helaas..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:09

superwoman schreef:
Een Z ruiter is niet per defenitie een goede ruiter (helaas) en in een paar x een paard corrigeren is niet te doen.
Iemand die ervaren in met jonge paarden kan soms zelfs beter helpen.

Hoe is die aan de longe?
Persoonlijk zou ik gaan voor lang en laag oefenen, zowel met longeren als rijden. (richting halsstrekken)

Deze kan wel degelijk heel goed en netjes paarden ontspannen laten lopen en nageeflijk. Zodat ze ook aan de rug gaan lopen. Ze Probeert niks met zweep en sporen maar mijn pony vindt andere gewoon zoo eng dat het niet lukt;). Zij rijdt ook veel jonge paarden in. Ik longeer met pessoa en dan op de laagste stand tussen de benen door. Dat gaat super. En hij ontspant en zakt dan ook:). Ik probeer hem ook lang en laag te rijden maar hij wil gewoon niet;). Hij duwt zijn neus omlaag, trekt tuegels uit mijn handen en doet zijn hoofd weer omhoog.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:19

roxxxiejjj schreef:
superwoman schreef:
Een Z ruiter is niet per defenitie een goede ruiter (helaas) en in een paar x een paard corrigeren is niet te doen.
Iemand die ervaren in met jonge paarden kan soms zelfs beter helpen.

Hoe is die aan de longe?
Persoonlijk zou ik gaan voor lang en laag oefenen, zowel met longeren als rijden. (richting halsstrekken)

Deze kan wel degelijk heel goed en netjes paarden ontspannen laten lopen en nageeflijk. Zodat ze ook aan de rug gaan lopen. Ze Probeert niks met zweep en sporen maar mijn pony vindt andere gewoon zoo eng dat het niet lukt;). Zij rijdt ook veel jonge paarden in. Ik longeer met pessoa en dan op de laagste stand tussen de benen door. Dat gaat super. En hij ontspant en zakt dan ook:). Ik probeer hem ook lang en laag te rijden maar hij wil gewoon niet;). Hij duwt zijn neus omlaag, trekt tuegels uit mijn handen en doet zijn hoofd weer omhoog.

Dan moet je hem hier de kans/tijd niet voor geven Lachen Als je voelt dat hij dit doet benen geven of een keer flink wegdraven en weer opvangen. Hem bezig houden, veel inbuigen/voltes/gebroken lijnen/overgangen;schakelen enzovoort..hem bezig houden en je teugels niet uit je handen laten trekken maar hem actief houden. Verder je handen niet gaan spannen om zo de teugels bij je te houden, maar ontspannen armen/handen

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:27

Joceline schreef:
Mijn tip: niet spelen met de teugels en ook je pony laten beslissen welke kant jullie opgaan. Handen stil en nageeflijk, mooi rechtop en soepel. Goed de achterhand eronder en lekker veel buigen..veel slangevoltes, kleine voltes, gebroken lijnen. Maak ook eens de voltes kleiner en weer groter en andersom, lekker soepel in het lijf. Mijn voorkeur is ook om bij het losrijden (ook ook het uitrijden/ cooling down) met een wat langere teugel te rijden, niet los maar wat langer. En dan lekker inbuigen en voltes rijden. Verder nog meer werken aan overgangen en schijnovergangen, een paard keer vlot weg in draf en dan goed opvangen, zo ook in de galop goed vooruit maar ook eens wat terug in de galop

superwoman schreef:
idd niet spelen met de teugels en ook niet de pony laten kiezen. Jij moet de pony leiden!
voorwaarts en actief aan het been zijn niet hetzelfde. Actief aan het been is de manier.

Hoe zit het met les en wat zegt die er van, want ik denk dat er wat basisfoutjes in zitten waar je gewoon hulp aan de grond bij nodig heb.

Okee bedankt! Ik zal inderdaad veel figuren etc. gaan rijden. En overgangen was ik al veel mee bezig, en dat gaat opzich wel goed, dan is hij altijd wel actief aan het been! Lachen
En met het ontspannen zitten heb ik nog wat moeite, maar ik zit nooit ontspannen (dus ook niet thuis in een stoel etc.) maar daar werk ik nu erg aan, en ik merk ook wel als ik veel meer ontspan het ook stukken beter gaat.

En ik heb elke week les, en dat helpt wel goed en we zijn er ook al erg door vooruit gegaan maar ik denk dat we nu een beetje vast beginnen te lopen..

Maar bedankt voor de tips, ik zal de tips zeker gebruiken!

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:02

Mijn paard wil ook niet aan de teugel lopen maar dat heb ik al met meerdere paarden gehad.
elk paard heeft een aparte manier van doen ik heb heel veel geprobeert elastiek, martingaal nou iedereen zei ja helpt nou mooi niet ze ging er alleen maar tegenin steigeren enzovoort.
ik heb mijn manier nu wel gevonden eerst gewoon haar lekker relaxt krijgen en dan in stap als dat goed lukt in draf en dan voltes maken niet teveel maar redelijk wat zodat ze meer stelling naar je hand krijgt enzo.
maar wat ik maar wil zeggen je moet gewoon geduld hebben met sommige dingen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:08

Ja inderdaad, geduld hebben.
Wie van jullie stapt daadwerkelijk 10 minuten aan een lange teugel los? Wel heel belangrijk!
Voor sommige paarden is het echter ook een reflex, een verkeerd aangeleerde gewoonte: teugel vast = hals vast.
In dat geval kan de corrigerend begrenzende teugel, zoals beschreven in Ruiters en rechters, helpen om deze reactie om te buigen. ja, inderdaad, je speelt een beetje voor bijzetteugel maar in tegenstelling tot met een slof, begrens je alleen maar en trek je niet.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:12

ik stap denk ik wel 10 minuten met lange teugel los

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:36

Ik zeker 10/15 minuten en zo ga ik aan de langere teugel ook in dr draf nog een tijd door en zo eindig ik ook

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:44

geloof ik graag hoor, maar kijk maar eens op een gemiddelde stal/manege. Bijna niemand stapt daadwerkelijk 10 hele minuten met een lange teugel.
3 rondjes hooguit (als ze al niet meteen aan de slof binnenkomen Clown )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:46

beantsje schreef:
Ja inderdaad, geduld hebben.
Wie van jullie stapt daadwerkelijk 10 minuten aan een lange teugel los? Wel heel belangrijk!
Voor sommige paarden is het echter ook een reflex, een verkeerd aangeleerde gewoonte: teugel vast = hals vast.
In dat geval kan de corrigerend begrenzende teugel, zoals beschreven in Ruiters en rechters, helpen om deze reactie om te buigen. ja, inderdaad, je speelt een beetje voor bijzetteugel maar in tegenstelling tot met een slof, begrens je alleen maar en trek je niet.

Ik, als ik naar de les rijdt met mijn pony mag hij gewoon lekker op een lang teugeltje lopen. Zowiezo de eerste 5 min van de les zijn om te relaxen, daarna komt er het normale contact op de teugels en gaan we 'echt' rijden..
Maar ik kan me voorstellen dat menig ruiter hier niet aan denkt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:46

Ja je hebt daar gelijk in..zonde want met goed losstappen en draven scheelt een hoop met het rijden. (versta; rijdt veel lekkerder voor het paard en de ruiter) en is nog beter ook! Hetzelfde geldt voor het goed uitstappen Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:55

in mijn manegeles stappen we ook wel redelijk lang in met lange teugel. maar hier thuis is het eigenlijk ook gewoon hoelang ik ga rijden

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:34

lailapri schreef:
Denk niet dat het veel met elkaar te maken heeft. Je kan stijf zijn in je hals maar evengoed grazen.

Nee okee dat is waar maar onder het rijden zelf zit ze soms ook wel eens met haar hoofd naar beneden, maar niet op de manier van aan de teugel lopen, en dit is dan ook
meer een beetje trekken, moeilijk uit te leggen eigenlijks. Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:11

om aan de teugel te kunnen (dus nagevelijk en ontspannen) moet het paard de onderkaak kunnen laten afhangen, zo ontstaat er ook ruimte dat de speekselklier niet in de verdrukking komt als de ruimte daarvoor erg klein is. Zit het gebit precies in elkaar gepast, zal de onderkaak nooit kunnen afhangen en ontspannen. Maar het paard kan wel grazen. Probeer het zelf maar eens. Kijk omhoog, klem je kaken op elkaar en kijk dan naar beneden. Dan ontstaat er veel spanning in de kaak. Nu nogmaals maar met een onspannen kaak.

Dan zit voor en achter met elkaar verbonden, voor spanning betekend vaak achter spanning. En als een paard de rug wegdrukt door een knellend zadel zal het ook nooit aan de teugel gaan en e achterhand eronder zetten. Je kunt dit zelf een klein beetje testen maar wil je zekerheid dat je zadel goed past moet je toch echt een goede zadelmaker inschakelen.
Haal je hand langs de boom (van boven naar beneden net achter de schouder) als het zadel los op je paard ligt zonder shabrak. Dit moet gemakkelijk kunnen (maar niet te gemakkelijk natuurlijk) blijf je ergens hangen knelt het. Dan moet het zadel, de kussens, overal netjes aansluiten. De ruggegraad moet vrij liggen en als er te weinig ruimte tussen de kussens zit kan het paard niet lekker buigen zonder dat de doornuitsteeksels van de wervels botsen tegen de kussens van het zadel. Dan moet je nog bedenken dat als jij erop gaat zitten het zadel iets inzakt en dus evengoed niet op de schoft oid moet drukken. Natuurlijk zijn er nog meer dingen waar je op moet letten zoals hard gevulde kussens, hobbels en bobbels in de kussens. Het zadel moet in evenwicht liggen zodat jij in evenwicht kan zitten etc.

Dan kan het probleem ook nog een rug probleem zijn bijvoorbeeld. Een probleem in het bekken (geblokkeerd) kan betekenen dat het paard niet goed kan ondertreden met de achterbenen waardoor ze van voor ook weer niet goed los kunnen laten.

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:30

roxxxiejjj schreef:

Maar wat is volgens haar dan de reden waarom het niet lukt?

- als je pony wel lekker loopt aan de longe, dan is er óf iets mis met je tuig óf iets met je rijstijl.
(of toch lichamelijk - doordat er een ruiter op zit het duidelijker naar voren komt)

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:18

Ik rij nu een paardje en als je die aan de teugel rijd gaat die heel erg klappertanden hoe kan ik dat vermijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:31

niet in de krul trekken. het is waarschijnlijk een uiting van spanning hoewel nagevelijkheid samen hoort te gaan met ontspanning. Iets doet het paard pijn, kan het lichamelijk niet helemaal goed of geeft het dier stress. Misschien teveel druk?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:41

weet iemand hier de werking van een slofteugel? Als je hem slecht gebruikt en als je hem goed gebruikt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:43

sethlover schreef:
weet iemand hier de werking van een slofteugel? Als je hem slecht gebruikt en als je hem goed gebruikt?

Wat wil je precies weten?
Bij slecht gebruik trek je het paard in de krul. Bij goed gebruik nodig je het paard uit en zit er geen dwang achter....

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:48

superwoman schreef:
sethlover schreef:

Wat wil je precies weten?
Bij slecht gebruik trek je het paard in de krul. Bij goed gebruik nodig je het paard uit en zit er geen dwang achter....

Hoe werkt het als het paard expres het hoofd omhoog gooit, en heel sterk is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:08

sethlover schreef:
hoe werkt het als het paard expres het hoofd omhoog gooit, en heel sterk is?

Het werkt zoals de ruiter hem laat werken...
Ruiters zonder ervaring én geen (goede) begeleiding, gebruiken hem meestal verkeerd.
Je moet pecies weten hoe en slof werkt, wil je 'm goed kunnen gebruiken.
Nageeflijkheid moet een resultaat zijn en blijven (ook met slof), je moet dus goed weten en gelijk voelen waar je ook nog op moet letten bij het gehele paard onder je.
(Nageeflijkheid of de krul, moet dus géén begin zijn om het paard 'beter' te laten lopen...nageeflijkheid is en resultaat!)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:18

okee dan weet ik genoeg Lachen