[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:53

Oké, ken je überhaupt het verschil tussen stelling en buiging?

Verder vind ik het ergens logisch dat je paard spanning opbouwt, ze is scheef zeg je, wil moeilijk buigen en nageven op een kant, en jij maakt het in wezen moeilijker door steeds die voltes te willen rijden.

Ik zou aanraden je in het eerst niet op die stelling te fixeren, stelling is buiging van schouder tot nek, dus wat jij doet als je stelling vraagt en je binnenbeen erin drukt, is haar met je teugel op het buitenvoorbeen zetten en met je been druk je haar buitenschouder eruit. Dan kán zij niets anders meer dan idd die bocht afsnijden, om in balans te blijven.

Ik raad aan je buitenteugel erbij te houden, en je binnenhand opzij naar voren mee te geven. Als je dat doet op het moment dat je rijdt, zeg je waarschijnlijk: maar dan heb ik buitenstelling! Ja, klopt, maar is niet erg. Verder geef je geen druk met je binnenbeen, je zet alleen meer gewicht op je binnenste beugel, met je been lang en los. Je buitenbeen leg je iets naar achteren. Nu zul je zien dat je paard die buiging wel kan maken en de bocht niet meer afsnijdt. Wat je nu namelijk hebt gedaan, is met je gewicht aangegeven dat je graag buiging wilt, met je teugel geef je aan dat je paard niet over de buitenschouder weg mag lopen, met je buitenbeen begrens je de achterhand.

Verder, als je paard vastzit op rechts, maak het haar niet te moeilijk. Als jij spierpijn hebt, maar iemand dwingt je met kracht om je tenen aan te raken, bouw je eerst meer spanning op, en dan ga je je verzetten. Je moet eerst naar de ontspanning toe, desnoods met buitenstelling, dat maakt niet uit. Dus doe dingen die ze makkelijk kan. Als ze gaat zuchten, de hals laat vallen en zich gaat ontspannen, beloon je haar, probeer even iets makkelijks rechtsom, weer beloon en stop.

in het begin lijkt dat echt of je tien stappen terug zet, maar na verloop van tijd zul je merken dat je paard losser wordt en meer ontspannen. En dan kun je aan rijden toe gaan komen.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:56

Aah, superbedankt voor dit uitgebreide andwoord! :)

Frederiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:10

Heey even een vraag ik heb geen idee of het er al in staat maar ik heb geen zin om 122 bladzijde terug te lezen.
Hoe leer je je paard aan teugel, (dit is voor een paard die ong. een half jaar onder het zadel is).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:35

Je leert dit je paard niet, je moet het zelf leren voelen. Doe jij het goed, dan pas zal je paard iets doen. (Ga dus zeker niet in de mond zitten om hem maar naar beneden te krijgen, dit is niet aan de teugel!)

Ten tweede, om alleen al het begin van dit topic te lezen, leer je al veel. Er zijn zoveel mensen hier die al vaak in herhaling zijn gevallen, je kan niet vragen dat 'ze' dit nogmaals moeten doen, omdat je geen zin hebt wat terug te lezen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:20

Hallo ik weet dat dit maar een reactie is maar kan iemand me helpen! Mijn pony loopt alleen lekker ontspannen als ik midden in een volte zit of in de hoeken, de ene keer loopt ie mooi en netjes aan de teugel (maar vooral ontspannen!) en nu heb ik weer een periode dat het helemaal niet lukt! Hij heeft wel links ddn verrekte spier waardoor hij rechts veel moeilijker omlaag te zetten is......... Nu heb ik 1 x in de week les en mijn instructrise zegt dat ik mijn handen zo breed mogelijk moet zetten en hem goed voorwaars moet laten lopen. Hij komt wel omlaag zegt ze dan.... Ik geloof dit ook en aan haar lessen heb ik veel alleen ik wil gwn dat mijn schatje leker ontspannen loopt........ Hij is heel sterk maar wie weet wat ik moet doen????!! Vooral als ik afwend gaat die kop omhoog! Ik rijd hem niet lang zo ik heb 1jaar lang alleen maar gehobbelt maar nu wil ik wel wat serieuser aan de slag ik ben het nu iedere dag weer opnieuw al een half jaar lang aan het proberen met heel veel plezier en lol! Ik houd heel veel van mijn pony en over een dik jaar wil ik graag wedstrijden dressuur gaan starten met een vriendin.... Mijn pony is voorheen 2 jaar lang in zijn mond getrokken zijn vorige eigenaar deed alleen maar springen verder niks op het gebied van de basis van het rijden........ Hij heeft tot zijn 7de intensief gecrosst en dressuur L1 gelopen nu zoveel jaar later (is nu 11) rijd ik weer het hem dressuur..... Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!! Ik weet trouwens niet hoe ik een topic moet maken.... Vandaar deze lange reactie...... Alvast bedankt :D

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:25

Ik rijd nu al bijna 1,5 jaar op mijn paard en het gaat best redelijk, maar ze gaat pas nageeflijk lopen na 20 minuten en ik vraag me af of ze zo goed nageeflijk loopt ?

http:///nl.tinypic.com/r/2hod6wp/8
Laatst bijgewerkt door Bakvis op 30-07-14 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:41

Hallo,

ik ben nog niet op zoek naar het krulletje, maar een ontspannen paard zou wel fijn zijn...alleen heb ik het idee dat ze onder mij nog niet echt wilt ontspannen...stap en galop gaan wel, maar in de draf lopen we zo te zoeken nog, dat zij er best gespannen van raakt volgens mij, waardoor ik soms gefrustreerd raak, want: wat doe ik nou fout?

we beginnen altijd met goed losrijden, waarin ik eigenlijk nog niks van der vraag. ik rijd met veel voltes en probeer haar dan op twee teugels te laten ontspannen door mn been aan te houden en eigenlijk niets met mijn hand te doen, heel soms een beetje stelling om het haar gemakkelijk te maken.
Ze is een snel afgeleid paard, dus misschien scheelt dat? Ik rijd haar pas 3 maanden, misschien dat dat ook wel een beetje scheelt.

heeft iemand dan eigenlijk tips om haar te laten ontspannen? want ik wil graag door, maar met mijn lessen merk ik gewoon dat ik niet goed/snel vooruit ga, terwijl ik dit nog niet eerder heb meegemaakt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:49

@Caelumm: dat is niet nageeflijk, dat is op de voorhand hangen, kijk eens op de foto naar je lijf houding)en armen, hoeveel tegenkracht je inzet.
Nageeflijkheid is licht en gaat van het paard uit: de enige lichtheid op de foto is de kleur van je paard.

Met geduld en juist meer loslaten aan de voorkant kom je een stuk verder en zal je paard ontspannener lopen. Goed voorwaarts rijden en op een dag biedt je paard je die verbinding (die "knik") vanzelf aan.

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:55

terpentijn schreef:
@Caelumm: dat is niet nageeflijk, dat is op de voorhand hangen, kijk eens op de foto naar je lijf houding)en armen, hoeveel tegenkracht je inzet.
Nageeflijkheid is licht en gaat van het paard uit: de enige lichtheid op de foto is de kleur van je paard.

Met geduld en juist meer loslaten aan de voorkant kom je een stuk verder en zal je paard ontspannener lopen. Goed voorwaarts rijden en op een dag biedt je paard je die verbinding (die "knik") vanzelf aan.

Ik denk dat de foto je een verkeerde indruk geeft, ik trek absoluut niet aan de voorkant en ze loopt goed voorwaarts. Deze knik geeft ze zelf aan na 20 minuten die jij beschrijft. Ik heb even geen andere foto ervan, maar ik vind het jammer als deze foto op deze manier tot jou overkomt, want dit is absoluut niet mijn bedoeling om haar zo te rijden. Ik heb nog wel een filmpje van mijn wedstrijd laatst, maar ik hou er niet zo van om foto's/filmpjes op bokt te zetten :o

Ik kan je hem wel even prive sturen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:57

Ja stuur maar.

Een enkele foto kan ook niet alles zeggen natuurlijk....

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:26

Echt een handig topic deze *\o/* kga da is goed doorlezen XD

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:42

@ caellum: ik vind ook niet dat je trekt aan de voorkant. Wel vind ik dat je paard erg op de voorhand loopt i.p.v. "berg op""

Bror_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:23

SimoneW01 schreef:
Wat Yamcha zegt, als hij niet verzameld moet je niet gelijk aan hulpteugels en bitten gaan denken, maar kijken waarom hij niet verzameld bijvoorbeeld.
Is hij wel goed aan het been enz. Als je al les hebt zal ik bij de instructeur vragen wat je er allemaal aan kan doen.

mijn ijslander heeft een hele lange rug en is daardoor heel lang en uitgestrekt in zijn gangen. daarom is het moeilijk om hem te verzamelen en hij is zo koppig als de nete en zet zijn kaak simpel weg vast of hij ze zijn rug vast. daarom zat ik aan een ander bit of hulpteugels te denken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:52

Caellum: ik heb nog geen filmpje gezien?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:04

Mag ik een domme vraag stellen? O:)
Wanneer loopt het paard nou écht aan de teugel?
Ik zie zoveel verschillende 'vormen' hier op Bokt voorbijkomen, dat ik het ook gewoon niet meer weet :P
Nou ben ik niet echt met het plaatje bezig als ik zelf rijd, maar ben gewoon benieuwd naar bijvoorbeeld een foto van een paard dat correct nageeflijk loopt.

De ene heeft dat het paard meer naar beneden de knik maakt, de ander dat de nek boven de rug uitkomt, soort opgebold ofzo.

En wat klopt er dan nog niet op deze foto, neusje te ver naar buiten toch? http://i61.tinypic.com/ekndxx.png

Iedereen lijkt het anders te doen :Y)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:13

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:17

Heb je tegen mij? :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:19

Ja, ik dacht ik quote me nog een keer: in dat topic staan hele mooie en duidelijke foto's met beschrijving wat er wel en niet goed is. In de eerste post staan ook de links naar de eerdere topics.

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:22

Ik vind dat je paard eigenlijk wel mooi loopt hoor! De achterhand is goed en loopt niet te diep/opgekropt...

Suuzje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:48

Hallo!
Ik heb een vraag over de ontspannenheid van de armen bij de aanleuning. Als ik rij, dan span ik al snel mijn armen, ivp dat ik mijn handen gebruik. Niet alle paarden zijn even gevoelig voor kleine spanningetjes in je arm, maar de laatste tijd rij ik op een paard die daar erg gevoelig voor is. Zelfs dat als ik haar na laat geven en ik ben maar een beetje gespannen in mijn arm, dat ze de hoefslag niet afwilt. Heeft iemand tips over ontspanningsoefeningen, of voor tijdens het rijden? Want heb veel geprobeerd, maar het lukt niet!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:54

Lastig he Suuzje? Gister ben ik er pas achter gekomen dat ik ook teveel spanning heb in mijn armen, terwijl ik dacht dat ik juist heel vriendelijk was. Open handen/vingers, losse armen.. Maar zo los waren mijn armen dus niet, toen de instructrice de teugel overnam aan de kant vh bit. Ik hield ze dus mooi stil, en wanneer zij wat bewoog voelde ik meer of minder druk: ik liet dus juist niet los, anders was mijn arm wel mee naar voren gegaan! Dat was echt een eye opener, want hoe simpel het klinkt, ik was blijkbaar toch niet zo ontspannen in mijn armen als ik dacht...

Het ging daarna idd veel lekkerder, maar ik moest er wel bewust van blijven. Later 's avonds heb ik eens wat geprobeerd, en dat is misschien ook wat voor jou?

- 1 arm houden alsof je een teugel vast hebt wanneer je op het paard zit. Met je andere hand je elleboog bewegen: dus bijv met je rechterhand je linkerelleboog bewegen. Grote kans dat je toch wat weerstand voelt, en dat je bewust moet loslaten om je elleboog te laten 'schommelen'.

Als iemand nog andere/betere tips heeft?

Suuzje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:56

Marocje schreef:
Lastig he Suuzje? Gister ben ik er pas achter gekomen dat ik ook teveel spanning heb in mijn armen, terwijl ik dacht dat ik juist heel vriendelijk was. Open handen/vingers, losse armen.. Maar zo los waren mijn armen dus niet, toen de instructrice de teugel overnam aan de kant vh bit. Ik hield ze dus mooi stil, en wanneer zij wat bewoog voelde ik meer of minder druk: ik liet dus juist niet los, anders was mijn arm wel mee naar voren gegaan! Dat was echt een eye opener, want hoe simpel het klinkt, ik was blijkbaar toch niet zo ontspannen in mijn armen als ik dacht...

Het ging daarna idd veel lekkerder, maar ik moest er wel bewust van blijven. Later 's avonds heb ik eens wat geprobeerd, en dat is misschien ook wat voor jou?

- 1 arm houden alsof je een teugel vast hebt wanneer je op het paard zit. Met je andere hand je elleboog bewegen: dus bijv met je rechterhand je linkerelleboog bewegen. Grote kans dat je toch wat weerstand voelt, en dat je bewust moet loslaten om je elleboog te laten 'schommelen'.

Als iemand nog andere/betere tips heeft?

Ja lastig ja! Soms heb je het eerst niet door en denk je idd dat je ontspannen aan het rijden bent. Bedankt voor de oefening, ik zal kijken of het werkt :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:01

Dit kan je gewoon thuis doen hoor, staand of zitten, maakt niet uit.. Stond er niet zo duidelijk net..

Suuzje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:08

Haha, zo'n idee had ik al :) Ik heb het al een beetje geprobeerd, en merk inderdaad dat bij de arm die bij mij het strakste is, ook veel minder meegaat!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:13

Grappig is dat he? Dat laat je je arm hangen, en denk je dat die helemaal ontspannen is. Maar als je hem beweegt met je andere hand, dan merk je pas dat je toch weerstand geeft! Ook mooi om dit iemand anders te laten doen, want dan ben je er niet op voorbereid. (niet dat je nu iemand op een willekeurig moment aan je arm moet laten trekken hoor :+) Je weet tenminste niet welke arm die zal bewegen, of dit naar voren of naar achter is, lichtjes of juist iets harder..