ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:47

dankje!

ja he! dat vind ik dus ook, hij is echt al groot en totaal niet overbouwd, veel mensen geven hem al 4 of 5 jaar...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:51

Ik vind de Hot pink echt zooooooooo leuk! <3 Baal echt dat ik een vos heb haha. Maar al je setjes staan ontzettend mooi en hij ziet er inderdaad al mooi uit voor zijn leeftijd. Helemaal niet gek!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:53

dankje :) haha das gelukkig weer een meevaller dat ik geen spoken zag :D ik begon namelijk al aan mezelf te twijfelen :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:37

wauw mooie setjes!!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:32

Nann__ schreef:
Dat is handig! Ga ik ook eens proberen. :j Hoe lang is die van jou nu OHZ? En Heleen is voor mijn paard geweest en komt ook altijd voor een vriendin van mij. Vind haar heel fijn en legt alles goed uit.

Vanaf de zomer begonnen zo'n 1 x per week en sinds hij niet meer op de wei kon 3x per week ongeveer.. Met zadelmak maken was hij heel braaf, nu begint het pas hahahaha

Jeetje wat een setjes zeg hahahaha ziet er leuk uit, ik doe niet aan setjes :n sowieso geen dikke dekjes voor die van mij.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:38

Die van mij was ook heel makkelijk met het zadelmak maken. Met rijden tot nu toe ook. Wij rijden 2 keer in de week in de bak, 1 keer buiten en 1 keer longeren. Ze is er wel 1 met een eigen wil en behoorlijk zeker van haar zaken. Wel grappig als we dan in de bak rijden is ze zo zelfverzekerd, heel anders dan mijn vorige paardje die was dat absoluut niet.

Ik heb wel wat dekjes maar setjes doe ik niet met bandages. Ben daar niet zo'n voorstander van. En Eskadron vind ik te dikke dekjes hebben.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:19

Buitenrijden hoop ik van de zomer te gaan doen, als ik tempocontrole heb en als hij het heel warm heeft hahahaha. Die van mij is aan de hand etc heel braaf maar echt een hengst als ik erop zit, dan zal hij het wel even bepalen wat we gaan doen.. Word wat van het voorjaar als de hormonen echt los komen haha

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:10

oei haha das inderdaad nog even afwachten ja :')

ik ben vandaag ook weer bezig geweest :D alleen bij het opstijgen voor de zekerheid vast aan de longe, daarna voelde hij goed en wel redelijk ontspannen...
helemaal ontspannen was het niet want er reden nog 3 andere in de bak die continue achter hem langst gallopeerde of langs hem schoten wat hem erg afleiden waardoor hij de neiging had om stil te gaan staan, maar hij was wel heel makkelijk over te halen en hij zette verder geen stap verkeerd :)

doordat hij wel vertrouwd aan voelde heb ik jullie advies aangenomen en is ons 1e drafje een feit :D hij vond het maar raar hoor :') draafde aan, viel weer stil en dan weer draven en weer zachter, haha ik heb er erg om moeten lachen maar ik vond het te druk in de bak om hem door te rijden dus ben toen na 2 rondjes gaan stappen en eraf gegaan...

ik ben super trots op mijn ventje :D ik wilde eerst draven aan de longe maar hij deed het zo goed dat ik het gewoon los heb gedaan :D hij was super braaf *\o/*

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:26

Nann__ schreef:
FahyaFemke schreef:
ik heb tot nu toe bijna alle paarden op mijn boomloos ingereden..dus ik denk dat het met mijn zit wel goed gaat dan.
als deze ontploft, denk ik toch ook niet dat ik echt kan blijven zitten. Vandaag weer een stukje verder 'alleen' gestapt, ze deed het goed. maar veel zwaaien met de staart dus ik moet rustig aan doen. Overigens vandaag voor het eerst met mijn eigen boomloos, voelt toch fijner.

Dan is je zit inderdaad wel goed haha. Er zijn genoeg mensen die boomloos rijden waarvan ik betwijfel of het wel fijn is voor het paard omdat ze geen goede balans hebben. Hoe reageerde ze op je boomloze zadel? Beter als op de wintec?

Mijn les ging vandaag helaas niet heel goed. Ze liep wel lekker door haar lijf, redelijk één tempo maar als de bak was gister gesleept en we hadden dus niet een echte hoefslag in de bak. Dan merk ik toch wel dat ze dat heel moeilijk vind. Ze was erg zoekende, niet in balans, onrustig met haar hoofd en soms wat 'rennerig' als in boven mijn tempo lopen. Soms ging ze ook hangen en dan ga ik automatisch naar voren. Dat is iets waar ik wel op moet letten. En als we even hebben gestapt omdat ze wat moe werd en daarna weer gaan aandraven dan is het helemaal een ramp. Moet van mijn instructrice dan wel even doorgaan maar geen moeilijke dingen vragen. Als ze normaal rechtuit gaat en een volte maakt dan stoppen we. Maar ze gaat erg met haar hoofd schudden, boven het tempo lopen, geen goede volte meer maken etc. Meer mensen daar last van? En hoe pakken jullie dat op?

Ze reageerde goed op het zadel, leek ontspannender. Maarja kan ook zijn dat ze er aan went dat er iemand op de rug zit. Dat kan ik nu niet meer bepalen. Maar ik blijf nu met de boomloos rijden.

Ondertussen hebben we al los gestapt, en vandaag ook voor het eerst los aangedraaft. woensdagmiddag had ik voor het eerst aangedraaft aan de longe, suuuuper braaf. donderdag rust. Vandaag weer erop, eerst aan de longe, en toen losgeklikt. Maar dat gaat nog niet zo lekker hoor. Ze wil soms niet lopen, en gaat dan stilstaan, achteruitlopen, en wat onrustig doen dus dan weet ik niet of die ontploffing er nu aan zit te komen of ze dan toch netjes in stap vooruit gaat. dus dat is te veel aftasten. Heb wel mijn vriend in het midden gezet en als ik zei "zweep" deed hij de longeerzweep even omhoog net alsof dat ze gelongeert wordt en dan ging ze netjes vooruit en kon ik mijn benen er vanaf halen.
Maar naar de draf, en in de draf, doet ze enorm met het hoofd en hals zwaaien (moet soms echt opletten dattie niet tegen MIJN neusje aanknalt :') ) dus die is nog niet helemaal handig zullen we maar zeggen.

Maar: nog geen ontploffing gehad...en dat is toch wel heel bijzonder gezien haar eerste trainingen aan de longe :=

Hm dat hoofdzwaaien bij jou, ik kan het niet goed inbeelden hoe. Want bij die ik rijd, is het meer uit joligheid denk ik; want dat doet ze aan de longe ook. Maar dat moet natuurlijk niet zo blijven, ik laat het nu wel toe; we zijn net begonnen. Als ze het blijft doen zal ik haar met een ophouding denk ik corriceren.

gossa4ever goed nieuws!! :D
haha vrije dag, maar wel poseren voor de baas!! grappig hoor.

chalinka goed dat je aan de band werkt met je paard. doe je grondwerken?

leuk al die verhalen, dat het zadelmak maken zo goed ging enzo!
hier ging het zadelmak maken met de merrie waar ik nu steeds over schrijf dus echt vréselijk. Nouja, vreselijk, maar vreselijk héftig dan. en nu alles eenmaal duidelijk is dat het haar niet vermoord, lijkt ze zich helemaal over te geven. het voelt nog wat onwennig, dat ze zo braaf is als ik er op zit. Maar blijf rustig aan doen, zodat we dit brave gedrag wel vasthouden!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:23

Cheyentic: Dan kan je beter nog even wachten met buitenrijden haha. Veiligheid is toch het belangrijkst. :) Cure is ontzettend braaf, ben benieuwd of het zo blijft maar kan echt alles met haar. Alleen buiten rijden gaat ook al prima. Ze zet geen stap verkeerd.

Gossa4ever: Ik snap best dat hij dan niet heel rustig is als er zoveel om hem heen gebeurd in de bak maar wat goed dat hij zich dan toch door jou laat overtuigen. Dat zegt wat over het vertrouwen! En jou lach gaat niet meer van je gezicht? Haha. Wat fijn dat het allemaal zo goed ging en dat hij zo goed voelde. :j

FahyaFemke: Fijn dat ze goed reageerde op je zadel, en of het aan je zadel ligt of niet. Het is al fijn dat het beter gaat. Ik heb het ook zo gedaan met iemand in het midden van de bak en dan met de zweep. Dat pakte die van mij in ieder geval heel goed op, ik hoop voor jou zij ook! Kan dat met haar hoofd/hals zwaaien te maken hebben met geen balans/zoekende? Ik heb dat op Horse Event gehoord dat dat 1 van de redenen kan zijn. Als het lukt zal ik eens een filmpje maken van het hoofdschudden van die van mij. Het is niet heel erg maar ze gaat ook hangen aan de teugels etc. Ik ga ervan uit dat dat met de tijd wel minder word als ze meer conditie heeft. Ik gok dat je wel veel geduld moet hebben met die merrie haha.

Een vriendin van mij gaat Cure vanavond rijden, ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ga op 2 weken op vakantie dinsdag en eerst wilde ik dat er niet op haar gereden werd maar omdat mijn lessen wel goed gaan en we elke week wat nieuwe dingen oppakken vind ik het wel fijn als mijn les door gaat en zij rijd ontzettend lief dus ik hoop dat het goed gaat. Vind het best wel spannend. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:34

FahyaFemke: voorlopig is het uit de wei halen & poetsen het enige dat ik met hem doe

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:57

wat een rotweer was het vandaag he!
uiteraard alsnog naar ponylief geweest. Ik heb hem in de bak gereden, en het ging erg goed! hij is nu zo'n 3 maanden onder het zadel, en ik begin nu ook wat meer te werken aan het aan de teugel lopen. De vorige keren was hij wat tegen de hand hierin. Maar vandaag begreep hij het al een stuk beter! Hij heeft de link; ''iets druk op de teugels = naar beneden en niet omhoog met mijn hoofd'' nu volgensmij wel door. Dus er zaten al hele fijne stukken tussen tijdens het rijden, waarbij hij echt voorwaarts neerwaarts liep. Trots op mijn ventje! :)
hebben jullie nog wat gedaan met jullie jonkies? :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:04

Nee vandaag niks gedaan!
Gister wat gehobbeld, toen liep ze erg fijn :)!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:44

Nann spannend hoe is het gegaan?

Deze merrie trekt inderdaad ook aan de teugels. het zwaaien doet ze ook aan de longe, het ziet er in mijn ogen uit als speels, joligheid.

elsenfox leuk dat het aan de teugel lopen zo goed lukt!

Ik heb vandaag de merrie nog gereden, gister ging het niet, vandaag door de sneeuw was de bak weer zachter (heel gek, sneeuwt het niet en vriest het: bak te hard: gaat het sneeuwen is de bak weer zacht) dus het kon! Maar ze wil echt niet uit zichzelf lopen, dus weer iemand in het midden gezet, ben ook aan de longe gebleven ze was erg 'jolig'. er stond ook een nieuwe pony naast de bak dus ook erg interessant.
Ik gaf haar 1x iets te hard been en toen leek ze dus even weg te schieten, maar het was meer van schrik en ze stond ook gelijk stil omdat ik de teugels direct weer terughaalde.
Het gaat wat moeizaam, maar we hebben weer rond gestapt en gedraafd. Maar het gaat nog steeds niet van harte.

Enne, ik zit wel alleen over haar te vertellen. Maar ik heb ook een haflinger die ik aan het inrijden/doorrijden ben! :D
Zij is wel van mij zelf, maar is voor de verkoop. Aan dit beestje heb ik mijn handen vol gehad de afgelopen trainingen. Ze vind de linkerkant van de bak eng, daar is een heg; en daar verder achter zitten de buren hun ganzen, kippen, konijnen en nog meer van zulke monsters :')
resultaat: omdraaien. Als ik haar er langs wilde dwingen steigeren. steigeren en omdraaien. gewoon niet te doen joh. Ik dacht nou jaaa wat heb ik nu toch weer gekocht. Maar ik vermoed dat het puur de verandering is, ze heeft altijd 1 baas gehad, 1 locatie volgens mij ook. dus het is nogal wat voor zo'n beestje!

Vandaag na de tot nu toe lastige trainingen, ging het eigenlijk al veel beter. Ze begint me denk ik te vertrouwen, en te bedenken dat als ik zeg dat we de linkerkant ook kunnen betreden, dat dit misschien toch wel waar is.
Moet er wel goed bij blijven, hakken goed uitdrukken want ineens kan ze weer om draaien. maar vandaag was het zo, dat als ze ging: ik haar direct kon terug zetten en weer door kon rijden. dus een vooruitgang!!

Doordat ik dus, voor mijn gevoel en eigenlijk ook wel zeker weet, met best veel druk rijdt, gaat ze die soms wel omzetten naar 'aan de teugel' rijden. Dus dan laat ik natuurlijk wel direct los, en loopt ze netjes laag, maar als ze dan schrikt.....haha :')

plaatje van vandaag: de haflinger:

Afbeelding

dit is dus ná het linkerstuk van de bak, waar ze dan dus ook écht durft te ontspannen en het rechterdeel vd bak al bijna standaard zo loopt ;)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:28

Dat klinkt goed Elsenfox! En dat in drie maanden. Dat vind ik wel heel knap. :j Die van mij leert ook zo snel, ik denk dat als je er volgend jaar op terug kijkt dat je dan denkt wow wat is het eigenlijk snel gegaan!

Gister ging alles goed, viel me alles mee. Ik stond in het midden van de bak, dat vond ze nog wel lastig want ze is best wel gehecht aan mij. (Zo schattig. <3 ) Maar als ze haar dan weg reed ging het wel maar ze twijfelde wel. Leuk om mijn eigen paard met een ander erop te zien. Ging wel heel goed, ze liep netjes sommige dingen waren wat onwennig maar ik weet zeker dat het helemaal goed komt met die 2. Ze neemt ook twee keer les dus ze hoeft maar 1 keer te rijden zonder instructrice als ze wilt. Ze is het sowieso niet verplicht om 2 keer te rijden per week met haar.

Wat leuk FahyaFemke van de haflinger! Helpt wandelen door de bak ook niet? Hoe lang heb je haar nu? Ziet er wel goed uit! :) Lastig trouwens van die merrie. Hoe lang train je haar nu?

Ik ben vandaag 'lekker' naar buiten geweest. Het rijden was heerlijk maar ik was echt een ijsklontje. Ze is zo zelfverzekerd dat paard van mij. Ik blijf er elke keer van staan te kijken. Hoe we dan in ons eentje buiten rijden en hoe makkelijk dat wel niet gaat. Het was echt genieten! In mei gaan we lekker een paar dagen naar de Veluwe met een vriendin van mij. Heb er nu al zin in!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:36

ah ja schattig is dat als ze zo aan je gewend zijn hihi. wel fijn dat het goed ging, kun je met een gerust hart van huis!
En heerlijk zo zelfverzekerd naar buiten! Kan die van jou even met mijn haffie praten?

Ja dat is zeker een goede, ik wandel dan ook altijd eerst door de bak aan de hand :j. Dus eerst alles samen verkennen. Maar als je dan opstapt OEII dan is ze heulemaal alleen hoor :') Ze moet dus nog wat groeien in haar zekerheid!
Maar echt vandaag was ze een topper. maar 1 x achterstevoren/steigerding gehad. Daarna heeft er nog een 15 jarige opgereden, ze lief was ze. Daar schoot ze ook wel even mee weg, een sprongetje zegmaar, maar ze is verder goed op de hulpen! Ze wist duidelijk al die tijd gewoon niet wat ze met de situatie aan moest, en daar kan bij het ene paard dit uit komen, en het andere paard het andere... en bij deze is dat omdraaien/steigeren/vluchten. Ik heb er goede hoop in dat dat wel goed komt :j

ik heb de haflinger sinds eind januari. En nu.. zo'n 6 x gereden denk ik. waarvan 4 in de bak. Zo ongeveer in verhouding, vandaag misschien 5e keer in de bak.

Trainingspaard (de vos) staat hier sinds 1 februari. 2 weken bezig geweest met zadelmak maken en toen zat ik er op. Zij is nu 8 a 9 keer onder het zadel geweest, waarvan 3 a 4 keer in draf geweest nu.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:20

vanavond ook weer op gossa gestapt :D hij was erg braaf maar het was wederom weer enorm druk in de bak... op het terras zaten wat mensen en in de bak reden 3 paarden die gallopeerde en om hem heen rende, dus hij had weer erg veel te zien...
heb vanavond zijn 1e schrik moment onder het zadel gehad :+ hij schrok van een balk op de bak-rand wat er altijd al heeft gelegen :') hij sprong even op zij en wilde aangalloperen, maar hij was heel makkelijk tot stilstand te krijgen :j was voor mij een bevestiging dat de rem er al aardig op zit...

wel ga ik de volgende keer zo'n drukke bak vermijden hij is dan veel gespannender en ik merk toch dat dat wel een beetje te veel voor hem word... en in een rustige bak heb ik ook geen schrik reacties dus heb het vanavond bij stappen gelaten huij was gelukkig wel braaf :j

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:56

@gossa4ever; Dat is ook niet niks voor een jonkie, nog maar net onder het zadel en in een drukke bak! Goed plan dan je voortaan het ''spitsuurtje'' in de bak gaat vermijden :j

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:37

bij ons gaat het goed.
we zijn regelmatig bezig met longeren of rijden.
pas ook met "vreemde" in de bak gereden.
dit ging supper.
hij loopt nog niet goed maar dat hoeft ook nog niet.

zo longere we op dit moment:
Afbeelding
rijden op dit moment:
Afbeelding
Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:57

ziet er goed uit @line18! :)

Ik heb van gister nog een filmpje!

Nu 4 maanden ohz. Ik rijd hem 3 keer in de week, dressuur en buitenritjes. Hij is bijna 4 en nog volop in de groei. sinds ik hem heb is hij alweer 2 a 3 cm in de hoogte gegroeid! Nu nog in de breedte. Dus we doen wel rustig aan.
Sinds een weekje pak ik hem wat meer op, en ben ik bezig met nagefelijkheid/aan de teugel. De eerste keer kreeg ik juist het tegenovergestelde van hem; spanning en hals omhoog. Maar nu begint hij het te begrijpen en loopt hij bij een lichte teugeldruk al snel netjes en ontspannen!
Trots op mijn pony! :)
Geen perfect filmpje; door Meneer Stoel gefilmd en Moviemaker liep constant vast... Toch geeft het wel een goed beeld van hoe we nu aan het trainen zijn. Ik heb er geen slechte stukken uitgeknipt trouwens.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:05

dat ziet er al heel ontspannen uit zeg :j mooi!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:18

gossa fijn dat je de rem gevoelt hebt. altijd fijn :D
had ik pas ook bij de vos, dus nu durf ik haar ook wat meer 'door te pakken' als ze weer stil wilt staan met stappen/draven. bevestiging geeft zelfvertrouwen zeg ik altijd tegen mn klanten, dus blijven proberen ;)
En ik zou ook de rustige momenten in de bak opzoeken.

line leuke fotos, fijn dat het zo goed gaat. Staat het op de longeerfoto niet te strak? Vind em zo knakken in zn nek? Tis tuuk ook nog es een fjord met zon lekkere korte dikke nek, dus het kan misschien vertekenen.

elsenfox leuk zeg je filmpje. ziet er heeerlijk ontspannen uit!

Hier heeft de eigenaresse voor het eerst op haar eigen hannoveraan gezeten, en gestapt. Het was vreselijk spannend, ze vond het zo spannend en het paard nam dit natuurlijk op. Maar 2 rondjes gedaan en toen heb ik gezegd kom er maar weer af ;) Maar het was weer geweldig, wat een mooi gezicht altijd de eigenaar er voor het eerst op.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:13

@FahyaFemke ik dnek dat het heel erg vertekent.
dit is een andere foto van een paar tellen eerder:"
Afbeelding

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:59

mijn friesjes zijn vandaag voor de 1e keer naar de tandarts geweest en waren suuper lieff!!

hier me merrietje, meteen een voor-tandje getrokken die goed los zat
Afbeelding

toen voor de ervaring even de klem erin :)
Afbeelding

en heel klein beetje geveild voor het idee :)

Afbeelding

en toen was gossa mijn ruin aan de beurt :)
de klem in :)
Afbeelding
toen vijlen want hij had dus flinke haken
Afbeelding
en eventjes voelen :)
Afbeelding
Afbeelding
en als laatste nog 2 losse voor-tandjes getrokken man wat waren die scherp!
Afbeelding

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:28

wat ziet dat er toch apart uit; een man met zijn hele arm in de mond van een paard! haha.
En ik had niet verwacht dat een paardentand zo klein zou zijn!
Fijn dat ze braaf waren :j