[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:37

wat een discussie na aanleiding van mijn vraag :+
Vrijspringen doet hij niet, ook niet met gewone hindernissen,
hij weigert dan gewoon bij elke sprong. En aan de hand springen
durf ik niet echt aan gezien zijn manier van springen. Dan lig ik er binnen de kortste keren onder..
Kan best dat het aan mij ligt, of mn pony. Of misschien een combinatie. Hij doet namelijk ook soms moeilijk bij een hele lage sprong of soms zelfs een balkje. :? Dat gaat ondertussen wel steeds beter, net ook springles gehad alleen bij de 1ste weigert hij. Alleen de oxers vertikt hij helemaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:26

Sannnn schreef:
Wou nog even filmpje laten zien met hoe het nu ging. Heb helaas geen duidelijk filmpje van hoe het eerst ging.
Deze in Amersfoort is van paar weken daarvoor. http://www.youtube.com/watch?v=Wl2ju1hfw9E
Is het nog wel beetje te zien. Alleen verloor ik hier bij de laatste van de dubbel mijn beugel. Vandaar dat ik d'r stil zette opgegeven moment. Lazerde er toen bijna af :+
Nu gaat het zo: http://www.youtube.com/watch?v=USuwhujIU1E
Mede dankzij de tips die jullie gegeven hebben. Dus nogmaals bedankt! Ik weet het, we zijn er nog niet maar het gaat voor mij gevoel lekker. Op de goede weg!
Ben nu vooral bezig met de ontspanning tijdens het rijden en ze loopt veel lekkerder, op naar het B zou ik zeggen! :)
Volgende week ga ik naar Ermelo, springen bij Wim Bonhof. Ga ik B proberen, ben benieuwd hoe dat gaat.

Persoonlijk vind ik dat je basistempo veel meer omlaag moet. Niet gaan meerijden onderweg, blijven rijden, blijven controleren. Het is oefen, dus probeer er dan juist mee te oefenen. Je ziet het vooral na de dubbel in de wending, daar scheur je echt door de bocht.

En ik ben benieuwd wat jij vind Mars, als je paard nog geen wissel kan springen, terug naar draf en corrigeren of in de verkeerde galop laten?
Als je corrigeert ben je je ritme kwijt maar in contra galop een wending door kan zorgen voor balansproblemen. Ik ben erg benieuwd. Ik laat mijn lesklanten altijd corrigeren maar niet iedereen doet dat...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:40

Springert schreef:
Dan zit ik in Belgie...concours in Moorsele. Wat voor wedstrijd is dat dan?

Tot in Moorsele dan :wave: ;-)

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:02

wake_up schreef:
wat een discussie na aanleiding van mijn vraag :+
Vrijspringen doet hij niet, ook niet met gewone hindernissen,
hij weigert dan gewoon bij elke sprong. En aan de hand springen
durf ik niet echt aan gezien zijn manier van springen. Dan lig ik er binnen de kortste keren onder..
Kan best dat het aan mij ligt, of mn pony. Of misschien een combinatie. Hij doet namelijk ook soms moeilijk bij een hele lage sprong of soms zelfs een balkje. :? Dat gaat ondertussen wel steeds beter, net ook springles gehad alleen bij de 1ste weigert hij. Alleen de oxers vertikt hij helemaal..

Ik heb geen idee wat er mis is dat hij het niet doet.
Ik weet alleen dat mijn pony een ongelovelijke schijterd was en alleen over simpel stijltje sprong (wat die de eerste keer nog weigerde).
Wat ik heb gedaan is met goede les in een hele enge omgeving gaan springen. Blokken plankjes steiltjes slootjes oxers dubbels vanalles.
Hij keek zijn ogen uit maar zoveel engs, maar sinds dien (na ongeveer 10 lessen daar) springt die eigenlijk alles.
Ik weet verder niet veel van springen ben verder maar gewoon B-springen maar dat heeft me super geholpen.
Mijn pony heeft trouwens wel dat als die 1x gaat hij steeds gaat en wel een goede sprong (hij was gewoon onzeker).
Succes ermee!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:33

Sannnn schreef:
Wou nog even filmpje laten zien met hoe het nu ging. Heb helaas geen duidelijk filmpje van hoe het eerst ging.
Deze in Amersfoort is van paar weken daarvoor. http://www.youtube.com/watch?v=Wl2ju1hfw9E
Is het nog wel beetje te zien. Alleen verloor ik hier bij de laatste van de dubbel mijn beugel. Vandaar dat ik d'r stil zette opgegeven moment. Lazerde er toen bijna af :+
Mede dankzij de tips die jullie gegeven hebben. Dus nogmaals bedankt! Ik weet het, we zijn er nog niet maar het gaat voor mij gevoel lekker. Op de goede weg!
Ben nu vooral bezig met de ontspanning tijdens het rijden en ze loopt veel lekkerder, op naar het B zou ik zeggen! :)
Volgende week ga ik naar Ermelo, springen bij Wim Bonhof. Ga ik B proberen, ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over wat ik zie.
En vind het echt leuk voor je. Het tweede filmpje ziet er zoveel rustiger uit dan het eerste.
B gaat op deze manier geen enkel probleem zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:35

Joolien schreef:
Sannnn schreef:

Persoonlijk vind ik dat je basistempo veel meer omlaag moet. Niet gaan meerijden onderweg, blijven rijden, blijven controleren. Het is oefen, dus probeer er dan juist mee te oefenen. Je ziet het vooral na de dubbel in de wending, daar scheur je echt door de bocht.

En ik ben benieuwd wat jij vind Mars, als je paard nog geen wissel kan springen, terug naar draf en corrigeren of in de verkeerde galop laten?
Als je corrigeert ben je je ritme kwijt maar in contra galop een wending door kan zorgen voor balansproblemen. Ik ben erg benieuwd. Ik laat mijn lesklanten altijd corrigeren maar niet iedereen doet dat...

Dat was het eerste filmpje, maar over het tweede filmpje ben ik zeer tevreden. Dat is het goeie tempo. Ja, dat zie ik ook graag, dat als ze in de verkeerde galop zit, vlak voor de wending even in draf en gelijk weer aanspringen in de goeie galop...op den duur leren ze daar van changeren.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:25

wat een verschil!! super hoor!!! je bent goed bezig!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:37

Ik ben wel trots op ik als instructeur....wow!!! _O-

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:19

Hahahaha ga jij ff veren in je eigen reet steken _O-
Maar je verdient het hoor!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:30

Als je jezelf niet kietelt, wie doet het dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:44

Springert schreef:

Jij kietelt mij ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:03

Joolien schreef:
Springert schreef:

Jij kietelt mij ;)

Heeeeeeeeee....Blondie....dadelijk gaan mensen dat nog geloven die flauwekul!!! Dat is slecht voor mn reputatie!!

Ik kietel hier, ik kietel daar, ik ben een echte kietelaar! _O-
Laatst bijgewerkt door Springert op 23-03-10 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Jouw reputatie snelt je al vooruit, alleen al omdat je springruiter bent Haha. Om even ontopic te blijven, wil je me nog even afstanden geven van een lijntje uit draf :p

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:12

Joolien schreef:
Jouw reputatie snelt je al vooruit, alleen al omdat je springruiter bent Haha. Om even ontopic te blijven, wil je me nog even afstanden geven van een lijntje uit draf :p

Tussen elke balk zit 1.45, en tussen de laatste balk en de sprong, 2.90

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:15

Mm juist ja. 1.45 is beetje suf vind je zelf niet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:33

Joolien schreef:

wat had jij liever gezien dan? 1.46? _O-

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:42

Springert schreef:
Joolien schreef:

wat had jij liever gezien dan? 1.46? _O-

Iets minder dan anderhalve meter. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:55

Wat super dat hier een topic voor is, wil rustig aan ook eens beginnen met springen met 'mijn' 5jarige, maar kan hiervoor zeker tips gebruiken!

Heb zelf wel wat springervaring (als klein meisje van 9 ooit B gesprongen met welshpony en als studentenruiter ook deelgenomen aan internationale wedstrijden) maar merk toch dat ik zelf blokkeer op het moment dat paard twijfelt. Om deze reden heb ik met de 5jarige eigenlijk ook niet veel gedaan op springgebied, omdat ik bang ben haar te verpesten.
Balkjes en heel af en toe een kruisje al gedaan, dat ging eigenlijk prima, maar ook omdat de eigenaar er niet heel enthousiast over is en ik twijfel aan mn eigen kunnen, nog niet doorgezet.

Met paarden die springen en waarmee de kans op een weigerig klein is, spring ik wel makkelijker. Moet dan nog meer aan mijn houding denken en mijn handen meer mee durven geven, maar daarover ben niet het meeste ontevreden. Heb van de winter ook springles gehad op paard hier op de club, dier sprong Z en veel houding geoefend, hierdoor wel meer vertrouwen gekregen, maar met jong dier blokkeer ik toch. Voor voorbeelden van mijn houding: http://www.mijnalbum.nl/Album=FWBTNSNX (WK algerije 2008)

Tips om toch de stap te zetten en meer te gaan springen met de 5jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:00

haike schreef:
Wat super dat hier een topic voor is, wil rustig aan ook eens beginnen met springen met 'mijn' 5jarige, maar kan hiervoor zeker tips gebruiken!

Heb zelf wel wat springervaring (als klein meisje van 9 ooit B gesprongen met welshpony en als studentenruiter ook deelgenomen aan internationale wedstrijden) maar merk toch dat ik zelf blokkeer op het moment dat paard twijfelt. Om deze reden heb ik met de 5jarige eigenlijk ook niet veel gedaan op springgebied, omdat ik bang ben haar te verpesten.
Balkjes en heel af en toe een kruisje al gedaan, dat ging eigenlijk prima, maar ook omdat de eigenaar er niet heel enthousiast over is en ik twijfel aan mn eigen kunnen, nog niet doorgezet.

Met paarden die springen en waarmee de kans op een weigerig klein is, spring ik wel makkelijker. Moet dan nog meer aan mijn houding denken en mijn handen meer mee durven geven, maar daarover ben niet het meeste ontevreden. Heb van de winter ook springles gehad op paard hier op de club, dier sprong Z en veel houding geoefend, hierdoor wel meer vertrouwen gekregen, maar met jong dier blokkeer ik toch. Voor voorbeelden van mijn houding: http://www.mijnalbum.nl/Album=FWBTNSNX (WK algerije 2008)

Tips om toch de stap te zetten en meer te gaan springen met de 5jarige?

@de foto, probeer meer mee te gaan met je handen. Je lichaam komt mooi mee maar je handen blijven staan.

Ik zou het gewoon onder goede begeleiding opbouwen. Lekker 1 keer in de week lessen en uitbouwen naar een goede basis.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:04

hahahaha...witje...je krijgt er lol in he?
@Haike...ja, gewoon gaan doen, en niet dingen springen waar je je niet comfortabel bij voelt. Dat moet je altijd voor blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:17

Zal deze week eens kijken of van iemand balken en wat cavaletti's kan lenen zodat gewoon thuis kan gaan oefenen, dat toch al een fijner gevoel dan in de manege.

Echt les hier in de omgeving weet ik zo niet, meeste gaan al snel behoorlijk bouwen, en daar zit nog niet op te wachten. Wil ook niet wedstrijdmatig gaan doen, maar meer als afwisseling en wat handiger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:21

haike schreef:
Zal deze week eens kijken of van iemand balken en wat cavaletti's kan lenen zodat gewoon thuis kan gaan oefenen, dat toch al een fijner gevoel dan in de manege.

Echt les hier in de omgeving weet ik zo niet, meeste gaan al snel behoorlijk bouwen, en daar zit nog niet op te wachten. Wil ook niet wedstrijdmatig gaan doen, maar meer als afwisseling en wat handiger worden.

Goed zoeken en zelf je grens aangeven, dan moet dat geen problemen opleveren.
Hier in de omgeving zijn ze juist altijd zo zunig met bouwen _O-

Mars je steekt me aan, en nu ga ik naar stal om zelf een sprongetje te maken!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:02

Ik ga van de zon genieten!!!! Daaaag!!!!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:23

Ik heb net een jong paard en met springen duik ik nog teveel naar voren. mijn trainer blijft maar roepen, alleen gaan staan en naar mijn gevoel doe ik dat ook. Nu wil ik dus oefenen dat ik niet steeds naar voren duik maar gewoon ga staan en meega, hoe kan ik dat het beste oefenen? Zoveel mogelijk doen of andere opties?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:48

Franciska15 schreef:
Ik heb net een jong paard en met springen duik ik nog teveel naar voren. mijn trainer blijft maar roepen, alleen gaan staan en naar mijn gevoel doe ik dat ook. Nu wil ik dus oefenen dat ik niet steeds naar voren duik maar gewoon ga staan en meega, hoe kan ik dat het beste oefenen? Zoveel mogelijk doen of andere opties?

Je moet daar een tijdje heel bewust mee bezig te zijn. Voor je gevoel iets te laat naar voren gaan, dan komt dat vanzelf goed. Kwestie van doen en gewenning.