[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XAngel_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:08

misschein kun je eerst de slof eraan zetten. en dan aan de slof zelf proberen je paard aan de teugel te krijgen. en als t dan niet wil. je slof strakker pakken. heb ik ook gedaan. het werkt!!!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

Nooit hulpteugels.... Vind IK Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

Ja dat is een goed idee... een slof gebruiken!! Haha! Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:40

Marchador schreef:
Ze reageerd erg slecht op het been inderdaad, hoewel je steeds wel merkt dat ze op kleinere beenhulpen gaat reageren. wat je zegt voorwaards.. maar zijwaards haast niet.
Bedankt voor je tip, maar ik heb geen idee hoe ik een wending om de voorhand moet doen Bloos
In het verleden heb ik het geleerd met kleine pasjes wijken, dus +- 2 pasjes naast de hoefslag, zodat ze beter op mijn been gaat reageren.

idd zijwaards oefenen - wijken is imo het makkelijkst. 5 meter ná de C of de A afwenden en dan naar de hoefslag toe. stap en draf en goed belonen als het lukt.
ps doe de oefening niet te lang achter elkaar, regelmatig een andere oefening er tussendoor doen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:40

je moet niet de verkeerde dingen gaan zeggen xangel Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:42

Superwoman, bedankt!
Ik doe ze nu wel 1 of 2 keer op iedere had per uur dat ik rijd, meestal zet ik ze in na een volte en pak dan de binnen hoefslag. Of kan ik dan beter afwenen op een rechte lijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:43

XAngel_ schreef:
misschein kun je eerst de slof eraan zetten. en dan aan de slof zelf proberen je paard aan de teugel te krijgen. en als t dan niet wil. je slof strakker pakken. heb ik ook gedaan. het werkt!!!

tja en hier heb je dus niks aan.
Je bent bezig met en trucje ipv het paard correct te rijden.
Neem AUB goed les ipv dit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:47

Marchador schreef:
Superwoman, bedankt!
Ik doe ze nu wel 1 of 2 keer op iedere had per uur dat ik rijd, meestal zet ik ze in na een volte en pak dan de binnen hoefslag. Of kan ik dan beter afwenen op een rechte lijn?

probeer het uit! Verschilt erg per ruiter. Je mag het best vaker oefenen, zodat zij het wel leert te begrijpen. Ik denk dat ze je nu niet goed begrijpt namelijk. Hou het éérst zo makkelijk mogelijk en dus niet eerst rechtrichten en maak het dan steeds een stapje moeilijker als het beter gaat.
Goed belonen als het beter gaat!
succes!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:57

superwoman schreef:
roxxxiejjj schreef:
Wat mij niet lukt(en anderen helemaal niet) is mijn pony constant nageeflijk kunnen rijden. Ontspannen is hij wel vaak bij mij, en hij zoekt af en toe mijn hand op, maar alleen als het hem uitkomt. Als ik er dan mee door ga(met mijn been naar mijn hand toe rijden) komt hij weer omhoog en drukt zijn rug weg en gaat ook nog trucjes doen om eronderuit te komen.

Aan de teugel lopen is een resultaat. Het paard loopt lekker in die houding als de ruiter niet tegen werkt. Wanneer het paard er onderuit wil komen, loopt deze dus niet fijn in de houding. De reden kan zijn, dat de ruiter iets verkeerd doet, maar het kan ook goed zijn dat het paard lichamelijke klachten heeft. Dat het bij andere paarden wel lukt is helaas niet altijd een goede graadmeter. Iemand met veel ervaring zou misschien wel kunnen vertelllen wat het probleem is, vaak voelen zij wáár het vast zit.
Ik adviseer om hem goed door de mangel te halen om lichamelijke problemen uit te sluiten.(osteopaat)
Of/Ook een hele ervaren ruiter kan je erop zetten om te kijken waar het probleem ligt - en wat de consequenties zijn van je (verkeerde) hulpen om zo een beter beeld te krijgen. Bij 'elk' paard kun je voelen wat de 'minpuntjes' zijn van de vaste ruiter (ook bij mijn paarden natuurlijk) Knipoog

Hij is helemaal nagekeken;). En er zit niets meer verkeerd. Er zijn scans, foto's gemaakt en zijn rug is behandeld. Dit is nu allemaal goed. Hij wil soms wel kleine stukjes maar als hij iets eng vindt gaat hij sterren kijken. Ook is hij niet snel ontspannen. Een ervaren ruiter lukt het ook neit;). Er heeft een paar keer iemand die Z rijdt opgereden. En dan is hij zooo bang dat hij zijn rug wegdrukt dat pijn doet en het vervolg daarvan is kreupel. Dus dat kan ook niet;). Maar ik zou graag wat tips krijgen om hem losser te maken en te laten ontspannen:).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:15

Een Z ruiter is niet per defenitie een goede ruiter (helaas) en in een paar x een paard corrigeren is niet te doen.
Iemand die ervaren in met jonge paarden kan soms zelfs beter helpen.

Hoe is die aan de longe?
Persoonlijk zou ik gaan voor lang en laag oefenen, zowel met longeren als rijden. (richting halsstrekken)

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:11

Ik heb een vraagje, sinds een paar maanden verzorg ik een draversmerrie van 13 jaar.
Het lukt mij alleen maar niet om haar aan de teugel te krijgen. De vorige verzorgster
die er op reed is het in anderhalf jaar ook niet gelukt.
Ze ontspant wel zeg maar , maar dan gaat ze gewoon met haar nek recht vooruitlopen.
Wel zet ze de achterhand er goed onder. Ook haar rug gebruikt ze wel goed.
Het is niet de bedoeling om de slofteugel te gebruiken omdat ik ervan overtuigd
ben dat het op andere manieren moet kunnen, maar zie op dit moment even niet hoe?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:55

misschien moet je het zoeken in vastzitten in de hals?

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:02

beantsje schreef:
sommige paarden hebben gewoon wat langere opwarmtijd nodig. Een hulpteugel is een goed middel om even het paard te doen snappen wat de bedoeling is, maar niet meer dan dat en zou eigenlijk alleen heel erg kort gebruikt moeten worden. Ik zou hem in jouw geval niet gebruiken.

btw over welke hulpteugel hebben we het hier eigenlijk?

De slofteugel.
Als ik hem niet gebruik (wat ik meerdere malen geprobeerd heb) kan ik haar lang en breed warmrijden, maar dan krijg ik geen resultaat. Ik heb vanalles geprobeerd.. Ik heb ook al les gehad van verschillende personen.. Het lijkt wel alsof ze eerst een zetje nodig heeft. Want zodra ze het doorheeft, loopt ze heerlijk!

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:31

Ik heb ook een vraag over mijn pony.
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn pony goed ontspannen en voorwaarts te laten lopen, en dat voorwaarts wil wel, maar het ontspannen niet echt, en dus komt ie ook nooit echt naar beneden. Hij houdt altijd heel erg vast op een bepaalde kant (die kanten wisselen heel vaak, net waar ie zin in heeft) en dan is hij dus heel strak, en hij is dan erg moeilijk los te krijgen. Ik speel wel wat met mijn teugels etc. maar het helpt niet echt..
Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Of wat de oorzaak hier van is?

Zijn tanden zijn trouwens helemaal nagekeken Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:42

Mijn tip: niet spelen met de teugels en ook je pony laten beslissen welke kant jullie opgaan. Handen stil en nageeflijk, mooi rechtop en soepel. Goed de achterhand eronder en lekker veel buigen..veel slangevoltes, kleine voltes, gebroken lijnen. Maak ook eens de voltes kleiner en weer groter en andersom, lekker soepel in het lijf. Mijn voorkeur is ook om bij het losrijden (ook ook het uitrijden/ cooling down) met een wat langere teugel te rijden, niet los maar wat langer. En dan lekker inbuigen en voltes rijden. Verder nog meer werken aan overgangen en schijnovergangen, een paard keer vlot weg in draf en dan goed opvangen, zo ook in de galop goed vooruit maar ook eens wat terug in de galop Lachen

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:47

lailapri schreef:
misschien moet je het zoeken in vastzitten in de hals?

Maar ze kan wel stofzuigen met het uitstappen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:54

Denk niet dat het veel met elkaar te maken heeft. Je kan stijf zijn in je hals maar evengoed grazen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:07

slofteugel
dat is toch niet nagefelijk, dat is in een krul.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:37

Sanniejj schreef:
slofteugel
dat is toch niet nagefelijk, dat is in een krul.

Met een slofteugel kan je prima helpen om een paard nageeflijk te rijden.
Geen goede ervaring mee zeker.... pfff Rolleyes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:40

Faroly schreef:
De slofteugel.
Als ik hem niet gebruik (wat ik meerdere malen geprobeerd heb) kan ik haar lang en breed warmrijden, maar dan krijg ik geen resultaat. Ik heb vanalles geprobeerd.. Ik heb ook al les gehad van verschillende personen.. Het lijkt wel alsof ze eerst een zetje nodig heeft. Want zodra ze het doorheeft, loopt ze heerlijk!

lang en breed rijden is ook niet de juiste manier... wat ik de meeste zie doen op die manier is de handen vast zetten en op druk werken...
imo denk ik dat het toch aan jezelf ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:44

Oehlalala schreef:
Ik heb ook een vraag over mijn pony.
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn pony goed ontspannen en voorwaarts te laten lopen, en dat voorwaarts wil wel, maar het ontspannen niet echt, en dus komt ie ook nooit echt naar beneden. Hij houdt altijd heel erg vast op een bepaalde kant (die kanten wisselen heel vaak, net waar ie zin in heeft) en dan is hij dus heel strak, en hij is dan erg moeilijk los te krijgen. Ik speel wel wat met mijn teugels etc. maar het helpt niet echt..
Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Of wat de oorzaak hier van is?

Zijn tanden zijn trouwens helemaal nagekeken Knipoog

idd niet spelen met de teugels en ook niet de pony laten kiezen. Jij moet de pony leiden!
voorwaarts en actief aan het been zijn niet hetzelfde. Actief aan het been is de manier.

Hoe zit het met les en wat zegt die er van, want ik denk dat er wat basisfoutjes in zitten waar je gewoon hulp aan de grond bij nodig heb.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:02

superwoman schreef:
Faroly schreef:
De slofteugel.

lang en breed rijden is ook niet de juiste manier... wat ik de meeste zie doen op die manier is de handen vast zetten en op druk werken...
imo denk ik dat het toch aan jezelf ligt.

Ik leg toch echt duidelijk uit dat ik niks vraag. En met druk werken, no way. Dat is niet voor mij weg gelegd.
Als het aan mezelf zou liggen, zou ik mijn vraag hier niet stellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:07

Faroly schreef:
Ik leg toch echt duidelijk uit dat ik niks vraag. En met druk werken, no way. Dat is niet voor mij weg gelegd.

Als je denkt dat het aan je paard ligt, ga het je nooit lukken. Rolleyes
Jij rijdt het paard en jij moet er voor zorgen dat je paard ontspannen en nageeflijk gaat lopen....
Er zit verschil in het éne en het andere paard, toch is de ruiter de leider.
- als het paard lichamelijk niks heeft, ligt het simpelweg aan jezelf.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:17

superwoman schreef:
Faroly schreef:

Als je denkt dat het aan je paard ligt, ga het je nooit lukken. Rolleyes
Jij rijdt het paard en jij moet er voor zorgen dat je paard ontspannen en nageeflijk gaat lopen....
Er zit verschil in het éne en het andere paard, toch is de ruiter de leider.
- als het paard lichamelijk niks heeft, ligt het simpelweg aan jezelf.

Ik bedoelde dus, dat het niet aan mijn handen ligt, en ik ze niet vast zet.
Het paard loopt zeker wel ontspannen, maar ze 'vecht' gewoon tegen de nageeflijkheid in het begin.
Ze wil gewoon niet, maar dan ook écht niet omlaag, hoe ik ook zit, of hoe ik mijn handen ook houd.
Dat klinkt misschien vreemd, maar ik heb echt alles geprobeerd.
Ook heb ik meerdere mensen op haar laten rijden, en ook die krijgen het niet gedaan bij haar.
Ligt het dan echt aan mij?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:18

misschien aan iets medisch. Gebit, zadel, bit, rug, bekken, etc.