[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineRoxanne

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:59

Wow echt een enorm leuke topic deze, daar ga ik zeker nog even goed voor zitten om alles door te lezen.
Helaas zijn er zoveel manieren om te paardrijden, iedereen denkt anders wat dan beter is voor het paard. Zo lastig.. Ik heb nu ook een hele fijne instructrice en die doet het op een vriendelijke manier, niet in de krul etc. Zelf vind ik de manier om inderdaad de achterhand er goed onder te hebben en je paard lang en laag te rijden met het losrijden, zo zal die ook losser worden. Voor mij en mijn paard werkt dit!

Maar echt leuk om al sommige reacties te lezen, erg leerzaam!! :)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:41

Ik rijd inmiddels 8 jaar in manegelessen en ik ben er vrij zeker van dat ik nog nooit een paard fatsoenlijk aan de teugel heb gereden. Ik durf er zelf niet aan te beginnen omdat er zoveel over zagen gezegd wordt, en ik voel me een beetje bezwaard om er in de manegeles om te vragen. Zou er toch eens wat aan moeten doen :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:12

Zal ik toch bijzondere dieren hebben dan, want hier werkt het in de praktijk heel prima :)

Maar hey, als je liever van voren vasthoudt en je paard dan naar voren schopt en dus tegenstrijdige hulpen geeft, moet je dat zelf weten, maar vraag niet mijn mening daarover, want ik ga je wel vertellen hoe ik daarover denk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:43

Yamcha schreef:
Zal ik toch bijzondere dieren hebben dan, want hier werkt het in de praktijk heel prima :)

Maar hey, als je liever van voren vasthoudt en je paard dan naar voren schopt en dus tegenstrijdige hulpen geeft, moet je dat zelf weten

beetje flauw Yamcha, ik neem aan dat dit een reactie is op mijn post?!

Je leest nergens dat ik mijn paard van voren vasthoud en naar voren schop. Je post komt over alsof ik mijn paard echt op een vreselijke manier rijd en dit vind ik niet eerlijk van je, want het is namelijk niet waar.

Ik zou je graag eens uitnodigen bij mij op stal.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:46

Citaat:
Nu moet ik van de instructrice iets meer druk van voren nemen (en de teugels veel korter dan ik ben gewend). Het is dan logisch dat paardje in tempo terugkomt en dit moet je compenseren met het geven van been.

Niet?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:04

IETS meer druk van voren geven (eerst gaf ik totaal geen druk) en been geven. Dit is iets anders dan mijn paard naar voren schoppen!

Maar mijn uitnodiging is nog steeds geldig hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:13

Waar sta je dan, op de Henriëttehoeve?

Maar dat is het punt, lief (en ik bedoel het niet banketstaaf) het is verkeerd-om. Jij begint van voren, en je moet achter beginnen, en dan aan de voorkant begrenzen, en dan krijg je idd die "boog" zeg maar, een paard dat swingt en veert :)

Maar ik vind het wel leuk om te komen kijken, dat sowieso, pb me ff?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:16

ik stuur je ff pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:20

Senks!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:21

Waarom zulke aanvallende reacties Max66? Je vraagt om feedback, maar wanneer de reactie van Yamcha jou niet past schiet je ineens in de verdediging. Dat geeft mij een beetje het gevoel dat je zelf nog wat visie en ervaring mist op dit vlak.

De manier die Yamcha beschrijft is niet direct voor iedere combinatie haalbaar, maar is wel een mooi streven om voor ogen te houden. Het geeft aan dat de basis voor een swingend paard niet alleen bij het paard ligt, maar bij de ruiter die het bewust is van zichzelf. Die samen met zijn paard de ideale afstemming bereikt in plaats van deze als ruiter af te dwingen.

Ik ben het ook niet op alle punten eens met Yamcha, maar de bedoeling van dit topic is volgens mij om een visie te ontwikkelen en veel zelfbewuster te worden. Niet om gelijk te halen of een handleiding te raadplegen.

En nogmaals: neem de willekeurige tips in dit topicten harte en maak ze eigen. Ik ben ook niet perfect en wordt ook vaak zat te sterk in mijn hulpen of ben te onduidelijk. Dat maakt nog niet dat ik direct een slechte ruiter ben, ik ben vooral een lerende ruiter.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:27

ik ben ook zeker een lerende ruiter, maar zoals ik ook al aan Yamcha vertelde in mijn pb aan haar maken haar posts mij boos omdat ze het doet voorkomen alsof ik mijn paard op een oneerlijke en harde manier rijd, terwijl dit absoluut niet zo, thats all!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:24

Yamcha schreef:

Maar hey, als je liever van voren vasthoudt en je paard dan naar voren schopt en dus tegenstrijdige hulpen geeft, moet je dat zelf weten, maar vraag niet mijn mening daarover, want ik ga je wel vertellen hoe ik daarover denk.

Beetje flauwe reactie, denk je niet? Ik leg heel precies uit wat ik bedoel, en jij vat het samen als "van voren vasthouden en je paard naar voren schoppen". Dan moet je het verhaal denk ik nog maar eens goed lezen want dat is dus totaal niet wat er staat.

Daarbij denk ik ook dat je inderdaad in je handjes mag knijpen met zulke dieren! heel bijzonder dat jij denkt dat het bij ieder paard werkt omdat het bij die van jou werkt. Op mijn vorige verzorgpaardje (een lief jong gevoelig Anglo Arabiertje) werkte het inderdaad heel mooi. Maar bij mijn huidige verzorgpaard (ook lief, maar een tank en van Jazz, zegt genoeg lijkt mij :D ) werkt dat niet en die heeft net een wat duidelijkere voorgrens nodig.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:04

Ik had een tijdje geleden iets gepost over dat een haflinger van de manege (kleine manege, 10 pony's ongeveer, komen buiten, lopen ongeveer 3 keer per week 1 of 2 uur per dag) waar ik vaak op rijd lekker gaat kauwen maar er net niet helemaal doorheen is. (Als je dit had gelezen kan je deze en de volgende alinea wel overslaan hoor.) Dan zegt de instructrice dat ik wat moet gaan spelen met de stelling. Nou is Wodka (desbetreffende pony) of héél enthousiast of heel lui. Als je met hem gaat wijken loopt hij schuin naar de bakrand maar als hij het eenmaal doet blijft hij maar wijken (dat vind ik zo leuk aan hem: Hij is wat lui maar als je hem kent doet hij alles voor je maar je moet hem soms een beetje begrenzen in zijn enthousiasme). Zo ook met spelen met stelling: ik vraag op de lange zijde binnenstelling, doet hij heel goed maar dan is hij zó geconcentreerd bezig met stelling dat hij weer terugvalt in tempo.

Nu heeft Joolien mij de tip gegeven om als hij weer zo gaat kauwen en zoeken, been te geven. Dit gaat heel goed! Ik ben zelf ook heel erg van het achter naar voren rijden waar Yamcha het over heeft. Nou is hij achter best goed bij. Ik geef been, hij komt wat omhoog maar blijft wel lekker actief lopen. Daar houd ik hem, voor even los laten en focussen op het achterbeen en de activiteit. Dan zakt hij heel lekker, laat zijn hals echt vanaf de schoft 'vallen'.

Ik heb op de andere manege nooit echt geleerd een paard goed nageeflijk te rijden of waarom een actief achterbeen belangrijk is omdat het ze simpelweg niet zo veel uit maakten, achterbeen of niet. Zolang hij van voor maar afbuigt. Maar nu heb ik dit gevoeld en het voelt goed!

Gisteren weer op Wodka gereden en hij was wat lui, dus een zweepje erbij gepakt. Been = reactie actie, zo niet nog een keer been, nu wat harder. Reageert hij dan niet, tikje. Dit werkt heel goed alleen hij werd wel erg zwaar in de hand. Met volte vergroten en verkleinen liep hij best goed, actief en rond alleen op de lange zijdes werd hij echt zwaar. Veel tempowisselingen en overgangen en figuren gedaan. Hij was goed op het been alleen terugpakken ging heel moeilijk doordat hij dus zo zwaar was. wat kan ik hiertegen doen? Ik vraag het volgende keer ook aan de instructrice alleen nu hadden we een invaller en die is niet zo goed zeg maar.

Soms, op momenten dat we bijvoorbeeld iets meer oprichting meepakte werd hij wel lekker licht in de mond. Soms zelfs zo licht dat als ik de teugels korter pakte hij een eind achter de loodlijn gaat wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Tips zijn welkom! Het verhaal is een beetje lang geworden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:49

Juliedo24,
Mijn paard hangt ook vaker, mijn instructrice heeft mij hierop gezegd dat ik dit moet aanvullen met been en eventueel even een klein ophoudinkje naar boven moet maken, dit heb ik 2 weken lang consequent gedaan, hij hangt nu nog maar zelden! Hoop dat je hier iets mee kan.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:58

Hoi,
Ik snap niet meer hoe je een paard aan de teugel krijgt
Op mijn vorige manege zeiden ze dat je de teugels heel strak moest houden en hier zeggen ze dat je de teugels iets losser moet houden

Ik heb de uitleg gelezen maar dat snap ik niet
Kan iemand dat misschien uitleggen?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:04

Ik heb je een pb gestuurd :)

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:58

Hoihoi,

Ik rijd nu twee jaar op een manege, op manegepaarden. Ik rijd sinds een jaar heel vaak op eenzelfde paard. Nu wil ik heel graag met haar 'aan de teugel' laten lopen. Ik wil niet dat ze dit doet doordat ik het vraag, maar doordat ze zich ontspant. Ik heb gelezen dat je dan veel overgangen moet rijden, alleen is dat in een manegeles erg moeilijk, omdat je gewoon met de groep mee moet rijden. Als je een andere gang rijdt dan de rest van de groep wordt je aangereden of rijdt je de rest aan. Weten jullie hier misschien een oplossing voor? Ik ben bang dat die er niet is, maar ik wil het echt erg graag leren.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:47

Kan iemand mij misschien vertellen hoe je vanaf het paard kan zien/voelen dat hij correct loopt, ik bedoel dat ie niet te diep loopt en dat ie over de rug loopt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:20

xeefjevdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:55

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen, maar om eerlijk te zijn snap ik niet zoveel van nageeflijkheid of aanleuning. Ik rijd ondertussen een jaar of 5 waarvan ik de eerste 2 jaar op verschillende maneges/pensionstallen heb gereden. Ik rijd sinds 4 jaar mijn eigen haflingertje, maar nageeflijkheid is tot een maand of 3 terug eigenlijk nooit echt van toepassing gekomen. "Teugels kneden en blijven drijven tot de hals rond wordt" is de oplossing volgens mijn instructrice, maar dit leek mij niet vriendelijk voor in de mond en dat las ik hier ook al gauw terug. Ik las ook "correct rijden" maar ik begrijp niet goed wat het inhoudt.

Mijn vraag was ook of een paard in L2 nageelijk of met aanleuning moet rijden, aangezien ik met mijn vriendin had afgesproken dat we beide L2 zouden rijden op een onderlinge wedstrijd in september.
Heeft iemand tips of een makkelijke uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:22

En uitleg staat op vele van de pagina's in dit topic. Heel veel simpeler kan ik het niet maken, sorry. Zeker heb ik tips: je paard vooral niet in de weg zitten. En dan is het een kwestie van gevoel, voelen wanneer je weerstand moet bieden en wanneer je na moet geven. Dat kun je het beste samen met een instructeur doen, zodat je het gevoel leert herkennen.

Bror_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:01

Hallo allemaal ik heb een vraag! Ik heb een ijslander die niet verzamelt en in draf en tolt en gallop niet nageeflijk word. Ik zit te denken om met bitten te gaan experimenteren, ik heb al verschillende hulpteugels geprobeerd maar die helpen niet echt. Wat zouden jullie me adviseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:30

Ik adviseer je om les te nemen. Imo ligt de oplossing in beter leren rijden en niet in bitten en hulpteugels.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:01

Wat Yamcha zegt, als hij niet verzameld moet je niet gelijk aan hulpteugels en bitten gaan denken, maar kijken waarom hij niet verzameld bijvoorbeeld.
Is hij wel goed aan het been enz. Als je al les hebt zal ik bij de instructeur vragen wat je er allemaal aan kan doen.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:51

Ik heb een vraag maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :o k ga het proberen..

Eerder ging het nageeflijk rijden aardig goed. We gingen de goede kant op. Maar nu lukt het echt niet meer! Ze bouwt heel veel spanning op & ik word boos.. Echt zo verschrikkelijk stom, want dat helpt natuurlijk helemaaal niet! Linksom gaat alles nog redelijk. Dat is haar makkelijke kant. Nadat we hebben gegalopeerd gaat de spanning wat weg en wil ze op sommige stukken wel fijn nagevelijk. Dan stop ik ook meestal! Maar rechts.. :( de hele tijd spanning, niet nageeflijk en slecht aan mn been. Ik rij dan veel voltes maar ze reageert totaal niet op mijn binnenbeen. Daar loopt ze gewoon doorheen. Dus als ik wat stelling vraag, snijd ze de bocht af.

Nu heb ik wel het idee dat ze gigantisch vastzit op rechts. Kan ik hier oefeningen mee doen?

Jullie zouden nou zeggen, neem les. Ik heb les. Maar door ''omstandigheden'' een paar weken gemist. Als je de reden wil weten even een pb ;)