ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:21

lhundol: lastig te zeggen vanachter een pc. maar wel goed dat er naar de rug gekeken wordt! Zo kun je dingen uitsluiten, en als het dan een bepaald herhalend gedrag is dat proberen te doorbreken.
Oh ik lees dat het nu toch opgelost is, met de goed vast zittende ruiter in de roundpen, top!
Gini: daar ben ik het ook wel weer mee eens ja, betreft dat slungelen. Toch heb ik bij geen enkel paard meegemaakt dat het mis ging, al rijdende worden ze wel sterker.
Line: voor mij was dat max 3 x in de week trainen in de bak, of een buitenritje b.v.
gossa4ever: van mij wel, gezellig!
Leuk paard heb je.
cheyentic WAUW wat een paard! en gróót lees ik!
Steffi ook een knap dier!
Naomii leuk dier zeg, ik hou van bont :)
Jammer dat het door het zadel en instructrice niet helemaal soepel verliep, gelukkig nu weer op de rails! benieuwd naar foto's van nu!
Elsenfox: leuk topic, je paard heeft een lieve uitstraling.

Mijn zadelmakmakertje doet het goed. Ondertussen ben ik er al 4 x op geklommen, nu wel met hulp. Dus iemand die haar vast houd aan de longe, en mee neemt als ik zeg: STAP! Vandaag wat verder geprobeert, ietsje laten versnellen maar nog geen drafje. Ze werd er wel wat nukkig van. Maar verder ondergaat ze dit allemaal heeeel goed.
Heb ook het idee dat haar zadel niet helemaal past, het is een wintec, en de achterkant komt niet op haar rug, de kussens zegmaar.
Zou ik op haar misschien beter mijn boomloos kunnen leggen?
Is het verstandig nu al een zadelmaker er naar te laten kijken, want zo'n beestje groeit natuurlijk nog enorm. Ik weet ook niet of eigenaar dit wil laten doen hoor, maar ik dacht ik vraag eens hier wat mensen doen met het zadelmak maken van hun paard bij de eerste weken van het inrijden.

Ik kan geen foto alleen plaatsen, die zijn te groot van facebook. maar hier de link dat ik er de eerste keer op zat:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

Vandaag voor de 4e keer er op, eerst nog met een dummi gelongeert. dat ging goed en ineens PATS 2x achter elkaar met 4 benen de lucht in. oeioei, als ze dat ineens doet als ik er op zit :=

SteffiiY

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:39

oei oei! gelukkig zat je er nog niet op!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:06

FahyaFemke ik vind zelf een goed passend zadel wel belangrijk juist met jonge paarden. Als ze nu last hebben van een niet goed liggend zadel kan een paard altijd naar reageren als er een zadel op de rug komt omdat ze dit combineren met pijn. Ik heb voor mijn jonkie wel een zadel gekocht. En dan wel een zadel die nog wat aangepast kan worden en ik hoop er 1 1/2 jaar mee te kunnen rijden dan is ze 5 en dan gaan we opzoek naar een ander zadel. En een boomloos zadel erop kan goed zijn maar in een boomloos zadel moet jou belans wel heel goed zijn. Voor een paard die nog niet zo goed in balans is vind ik het wel belangrijk dat de ruiter in balans zit. Dat is makkelijker voor het paard.
Wel een leuk paardje trouwens! En gelukkig zat je er nog niet op haha.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:23

ik heb voor mn jonkie een wintec gekocht. als ze een jaar of 5 is laat ik een lederen aanmeten.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:25

Ik wilde ook een wintec maar die lagen niet goed op haar dus heb nu een Eric Thomas.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:38

Ik zou eerst een stubben zadel overnemen, maar die lag plots niet zo lekker meer, nu hebben we sinds een weekje een Ainsley Vanguard Popular zadel :) ligt als een huis :)

Vanmiddag ga ik weer op mijn kanjer :D ben super benieuwd hoe hij het doet :)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:07

Bedankt voor de reacties.. ik ga volgende week met er verhuizen dan zal ik eens nieuwe foto's maken van het rijden..

Ik zelf heb een Wintec Isabell Werth super fijn zadel met diepe zit.. er is nu een smalle boom in gezet. Ik heb gekozen voor een Wintec voor het inrijden! ik hoop dat ik ook voorlopig nog met dit zadel door kan. sowieso tot haar 6e hoop ik.. Die isabell werths vond ik nog vrij prijzig voor een Wintec.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:08

Ik wilde ook heel graag een Ainsley, helaas lag het niet zo goed op mijn paard. Wij hebben straks les. Als het niet gaat regenen worden er wat foto's gemaakt. :) Ze ging vorige week zo goed, hoop dat het nu weer zo goed gaat!

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:30

cheyentic schreef:
Lhundol schreef:
De osteopaat vond der wat vast zitten en heeft der gemaseerd. Gister een DA erbij die kon niets bijzonders vinden en toch besloten om met de DA erbij (ervaren ook in beleren van paarden) een grote man erop te zetten mt een goeie zit en in de longeerkraal haar in beweging te houden. Een flinke bok partij maar hij bleef zitten en daarna was het klaar.

Alleen gemasseerd? Niet los gemaakt?
Wel fijn dat die man bleef zitten, hopelijk is het nu opgelost, maar dan moet de volgende ook wel blijven zitten anders ben je terug bij af..

Ik was er niet bij maar misschien heeft ie haar ook wel gekraakt ofzo...
Afgelopen dagen ngo eenmalig een rodeo partij en de laatste 2 keer geen stap verkeerd :-)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:37

ik heb tot nu toe bijna alle paarden op mijn boomloos ingereden..dus ik denk dat het met mijn zit wel goed gaat dan.
als deze ontploft, denk ik toch ook niet dat ik echt kan blijven zitten. Vandaag weer een stukje verder 'alleen' gestapt, ze deed het goed. maar veel zwaaien met de staart dus ik moet rustig aan doen. Overigens vandaag voor het eerst met mijn eigen boomloos, voelt toch fijner.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:41

FahyaFemke schreef:
ik heb tot nu toe bijna alle paarden op mijn boomloos ingereden..dus ik denk dat het met mijn zit wel goed gaat dan.
als deze ontploft, denk ik toch ook niet dat ik echt kan blijven zitten. Vandaag weer een stukje verder 'alleen' gestapt, ze deed het goed. maar veel zwaaien met de staart dus ik moet rustig aan doen. Overigens vandaag voor het eerst met mijn eigen boomloos, voelt toch fijner.

Dan is je zit inderdaad wel goed haha. Er zijn genoeg mensen die boomloos rijden waarvan ik betwijfel of het wel fijn is voor het paard omdat ze geen goede balans hebben. Hoe reageerde ze op je boomloze zadel? Beter als op de wintec?

Mijn les ging vandaag helaas niet heel goed. Ze liep wel lekker door haar lijf, redelijk één tempo maar als de bak was gister gesleept en we hadden dus niet een echte hoefslag in de bak. Dan merk ik toch wel dat ze dat heel moeilijk vind. Ze was erg zoekende, niet in balans, onrustig met haar hoofd en soms wat 'rennerig' als in boven mijn tempo lopen. Soms ging ze ook hangen en dan ga ik automatisch naar voren. Dat is iets waar ik wel op moet letten. En als we even hebben gestapt omdat ze wat moe werd en daarna weer gaan aandraven dan is het helemaal een ramp. Moet van mijn instructrice dan wel even doorgaan maar geen moeilijke dingen vragen. Als ze normaal rechtuit gaat en een volte maakt dan stoppen we. Maar ze gaat erg met haar hoofd schudden, boven het tempo lopen, geen goede volte meer maken etc. Meer mensen daar last van? En hoe pakken jullie dat op?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:08

@nann dat is precieswat die van mij ook doet/deed, dat hoofd zwiepen doet hij niet meer, maar hij overloopt zichzelf heel erg. Ik rij met mijn handen laag en een losse teugel, stel hem daarmee in de gelegenheid lengte te nemen in de hals en als hij weer tempo opneemt, korte ophouding en weer los, moet zeggen dat dat ook alles is wat ik aan het oefenen is, maar denk wel dat dit één van de meest kritieke punten is in het inrijden, als ze nu niet leren door het lijf over 4benen in balans te lopen, krijg je daar later veel meer problemen mee..
Zoals de foto op de vorige pagina, denk dat ik hoge punten zou kunnen scoren al met wedstrijden, maar ik wil een correcte basis en dus geen been gezwaai en bovenin in de krul..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:09

_Naomii_ schreef:
cheyentic schreef:
@naomii, wat vervelend zeg van dat soort dingen, ik zie heel veel ellende voorbij komen van niet passende zadels, zowel bij jonge als bij oudere paarden. Vaak is na een passend zadel alleen het zadel vervangen niet genoeg, de rug zit vast de doorbloeding blijft slecht en het paard durft niet meer te ontspannen ohz uit angst voor pijn. De lol is eruit zeg maar.
Ik zou je dan ook aanraden om eerst een gediplomeerde osteopaat of chiropractor te bellen en die eens te laten kijken. Daarnaast zorgen dat als je nu les neemt dat diegene echt alleen basis werk blijft doen, paard moet op eigen benen in balans jou hand gaan opzoeken en daar gaan nageven en niet andersom. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb veel contacten in veel gebieden van Nederland dus als je iemand zoekt laat het maar weten

Bedankt voor je reactie! Ik woon in noordholland pony staat in Schoorl.. Voor mijn gevoel is het ook belangrijk als er iemand langs komt om haar rug te bekijken etc.

Sorry aan die kant van het land ken ik er geen. Kom zelf ook ongeveer maar tot sassenheim Lisse of je zou meerdere klanten moeten hebben voor 1 dag.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:10

Ik heb trouwens een op maat gemaakt albionzadel gekocht voor die van mij. Kon helaas niet anders ivm zijn korte rug. Vind maar eens een dressuurzadel 2de hands 16" met lange zweetbladen en een wijde boom hahahaha heb er overigens wel één gekocht waarvan de boom nog verwisseld kan worden..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:50

cheyentic schreef:
@nann dat is precieswat die van mij ook doet/deed, dat hoofd zwiepen doet hij niet meer, maar hij overloopt zichzelf heel erg. Ik rij met mijn handen laag en een losse teugel, stel hem daarmee in de gelegenheid lengte te nemen in de hals en als hij weer tempo opneemt, korte ophouding en weer los, moet zeggen dat dat ook alles is wat ik aan het oefenen is, maar denk wel dat dit één van de meest kritieke punten is in het inrijden, als ze nu niet leren door het lijf over 4benen in balans te lopen, krijg je daar later veel meer problemen mee..
Zoals de foto op de vorige pagina, denk dat ik hoge punten zou kunnen scoren al met wedstrijden, maar ik wil een correcte basis en dus geen been gezwaai en bovenin in de krul..

Ik rij inderdaad ook met mijn handen laag en vraag helemaal niks van voren omdat ik het het belangrijkst vind dat ze op haar eigen benen leert te lopen en 1 tempo. Wat bedoel je met korte ophouding? En jou paard loopt al prachtig! Die van mij doet dat niet hoor haha. Maar wel onwijs goed dat je nog geen wedstrijden rijd en dat je denkt aan de basis.

_Naomii_ misschien kan je contact opnemen met Heleen Sleebos? Volgens mij zit zij wel in deze buurt. Mijn paard staat in Velserbroek daar komt ze ook en volgens mij kwam ze ook in de middenbeemster dus misschien ook wel bij jou? Ik weet niet waar haar grens ligt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:01

Idd Heleen is wel een fijne osteopaat ja, wist alleen niet waar ze vandaan kwam.
Met korte ophouding bedoel ik Eigk dat ik een ophouding maak om te remmen en dan meteen weer los, dit omdat die van mij graag door dramt. Hierdoor krijgt hij deze kans niet.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:02

Dat is handig! Ga ik ook eens proberen. :j Hoe lang is die van jou nu OHZ? En Heleen is voor mijn paard geweest en komt ook altijd voor een vriendin van mij. Vind haar heel fijn en legt alles goed uit.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:24

Oww mensen ik heb vanmiddag weer op mijn ruintje gereden :D hij was zo braaf! :D toch eerst even voor de zekerheid voor de 1e keer opgestapt aan de longeerlijn en daarna vertrouwde ik het wel dus is de longeerlijn af gegaan :) hij was echt suuuper braaf, kheb allebei de kanten uitgestapt en ook alleen daarna op en afgestapt en alles gaat zonder problemen... Ivm zijn leeftijd heb ik een paar rondjes gestapt maar ik heb het idee dat hij meer aan kan, kan ik het nu gewoon rustig uitbreiden of wat zouden jullie doen?
Kheb trouwens helaas geen foto's, vrijdag komt mijn opa weer foto's maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:25

flint staat ondertussen al van december stil (alee heb er wel in januari even opgezeten voor een foto) maar ik ga wachten tot onze band aan de hand wat beter is om hem terug te rijden

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:29

Gossa4ever: Wat fijn dat hij zo braaf was! Geeft een goed gevoel he? Ik geniet ook nog steeds elke keer als ik op haar rug zit. :) Hoe lang is hij nu OHZ? En hoe oud is hij? En in hoeverre is hij nog puppy in zijn hoofd en lichaam? Dat zijn de factoren waar ik naar zou kijken om te bepalen of hij meer kan of niet.

Chalinka: Is jullie band niet zo goed?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:37

NaNN_,

Jaa geeft een enorm gaaf gevoel! Tis heerlijk om op zijn rug te zitten,
Hij word pas begin mei 3 dusja erg vroeg, maar hij verveelde zich kapot en sloeg ook echt zijn benen en hoofd kapot, hij is nu 4 keer onder het zadel geweest en heeft eigenlijk nog geen stap verkeerd gedaan :)
Puppy qua lichaam valt erg mee, hijs niet overbouwd maar groeit natuurlijk nog wel, maar hij is voor een fries al erg groot voor zijn leeftijd :D in zijn hoofd puppy, tja heel eerlijk, vind ik dat wel mee vallen hij is niet vervelend oid of echt nog als een typisch veulen, in omgang gewoon een groot braaf paard alleen wilt niet altijd achteruit, maar verder gewoon top eigenlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:39

Nann__ schreef:
Chalinka: Is jullie band niet zo goed?

hij kan beter, maar we werken er aan ;)
hoop hem wel tegen de zomer terug rijbaar te hebben, een nicht van mij wilt nameiljk nog eens mee gaan buitenrijden & ik had gezegt dat ze rahere dan wel eens mag lenen (dan zouden wij een dagtocht maken met 4 paarden, waarvan 2 jonge van 3 en 4 & 2 'oudere" van 8)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:07

vandaag kreeg mijn topper vrij ^^ naja vrij vrij...

hij mocht eventjes model staan voor mijn dekjes :Dwilde graag al mijn anky setjes op de foto hebben :D
bij deze het resultaat :) sommige foto's zijn niet ontzettend mooi maar ik had niemand om hem vast te houden, kwas helemaal alleen :)

Anky Denim:
Afbeelding

Anky Hot Pink:
Afbeelding

Anky Racing Red:
Afbeelding

Anky Zinc:
Afbeelding

Anky Cornflower:
Afbeelding

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:14

Wauw wat een mooie setjes!!! Ik denk dat ik mijn wish-list even moet gaan bijwerken :=

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:46

mooie setjes hoor!
en hij ziet er inderdaad al volgroeid uit voor zijn leeftijd!!