Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 01:18

Colinda schreef:
Ik hoop dus dat deze discussie alsnog gevoerd kan worden met Antoine.

Zeker weten, want ik ga mijn vragen zeker bij hem voorleggen als ik naar zijn clinic ga!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 01:27

Hebben we al een datum op het oog??? Ga je nog bij hem rijden of toch niet? Offe, hoor ik dat tzt wel???

Lekker veel vragen, sorry voor het off-topic.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 01:31

ha.. dat vindt ik nu fijn om te horen Knipoog je wilt iig ook zijn kant aanhoren...

ik hoop dat je in Lunteren komt... kan ik erbij zijn Schijnheilig maar zo niet... hoop ik hier op bokt wel een verslag te lezen of de discussie nog enigzins zin heeft gehad en ik hoop dat hij je antwoord kan geven op je vragen.

Tevens denk ik dat hier genoeg mensen zijn met 'kennis' (als je het zo mag noemen), en dan vraag ik me eerlijk gezegd weer af of het wel zin heeft... want het blijf in zekere zin toch ook een 'geloven' kwestie...

dat bedoelde ik in een eerder geschreven bericht ook... je kunt je vinger er niet opleggen... al zouden we dat nog zo graag willen...
en blijft het bij het 'zien' van een éénmalige keer... wat heel positief kan zijn... maar nog kun je met je 'ongeloof' blijven zitten..
En dat is nu weer een 'persoonlijke' ervaring/mening.

groetjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 01:35

Colinda schreef:
ha.. dat vindt ik nu fijn om te horen Knipoog je wilt iig ook zijn kant aanhoren...

ik hoop dat je in Lunteren komt... kan ik erbij zijn Schijnheilig maar zo niet... hoop ik hier op bokt wel een verslag te lezen of de discussie nog enigzins zin heeft gehad en ik hoop dat hij je antwoord kan geven op je vragen.

Tevens denk ik dat hier genoeg mensen zijn met 'kennis' (als je het zo mag noemen), en dan vraag ik me eerlijk gezegd weer af of het wel zin heeft... want het blijf in zekere zin toch ook een 'geloven' kwestie...

dat bedoelde ik in een eerder geschreven bericht ook... je kunt je vinger er niet opleggen... al zouden we dat nog zo graag willen...
en blijft het bij het 'zien' van een éénmalige keer... wat heel positief kan zijn... maar nog kun je met je 'ongeloof' blijven zitten..
En dat is nu weer een 'persoonlijke' ervaring/mening.

groetjes Knipoog

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het met eigen ogen wil zien. En ik denk dat ik objectief genoeg ben om neutraal de discussie in kan gaan.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:08

Pipo, anoukie, lovely, leuk dat jullie naar een lesdag gaan! Ik vermoed dat jullie niets nieuws zullen leren omdat bij jullie het rechtrichten er al behoorlijk in is geramd. Een leuke discussie is echter nooit weg!
Ik snap jullie standpunt overigens wel, het stukje dat AdB aanrijkt is maar een onderdeel van het geheel, je moet dat leren te plaatsen in je trainen en je daar niet op blind staren.
Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:44

Rob25 schreef:
Ik heb op de lesdagen intussen kennisgemaakt met verschillende mensen die paarden met hoefkatrol hebben; allen waren ze zeer enthousiast na het volgen van lessen; alle paarden kwamen terug zuiver; enkelen stonden aanvankelijk ook sceptisch tegenover zijn methode; maar zij hadden tenminste het lef op te komen kijken en in te gaan op zijn voorstel : niet zuiver, niet betalen; dit voorstel zou steeds gelden als de diagnose van de dierenarts duidelijk hoefkatrol was; waar wacht je nog op??

Mijn paard is recht (door speciaal beslag, egg-bars) dus ik hoef niet naar ADB. Ik ken wel iemand die het ooit probeerde. Paard mank, veearts weet geen raad, bij ADB, ADB erop, rijdt paard in contrastelling, paard recht ! Het wonder was geschied, zolang hij bij ADB was en op die manier gereden werd (maar zo kan je toch geen wedstrijd rijden zeker, met het hoofd constant in dezelfde stelling). Eens het paard weer thuis was en de ruiter het niet zo nauw meer nam met het in contrastelling rijden was het paard gewoon weer mank ! Weg miraculeuze genezing !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:07

Rob25 schreef:
Eens je een paard met hoefkatrol gereden hebt onder zijn begeleiding en het van manken naar zuiver lopen hebt voelen gaan kan je toch moeilijk anders dan overtuigd zijn? Of vertrouw je dan niet in wat je zelf zou kunnen zien en voelen?

Ik weet hoe een goedgaand paard voelt, ik heb er zelf een en het heeft hoefkatrol ! Daarvoor heb ik ADB niet nodig, ik heb Karin Donckers ! De paarden die ADB recht krijgt hebben geen HKT, hoogstens klinische HKT (een verzamenbenaming voor alles wat met manken uit de voet te maken heeft maar waar radiologisch geen defecten gevonden worden). Jammer genoeg kiezen veel dierenartsen voor de gemakkelijke weg en geven ze het hier al op en schrijven ze het paard af. Hier is de veearts schromelijk in fout en speelt hij ondertussen handig in de kaart van ADB. Ik ben blij dat ABD op deze manier een deel paarden van het slachthuis kan redden, maar hij geneest ze niet van HKT !

De moeder van mijn huidge paarden heeft ooit ook "klinisch" HKT gehad. Ik had haar 14 dagen gekocht en ze viel mank, 2 veeartsen erbij, ze konden geen uitsluitsel geven, dan maar naar de veeartsenijschool. Foto's genomen, paard binnenste buiten gekeerd : verdikt, inderdaad KHKT ! Maar ik had geluk, ze waren juist met een project omtrend HKT bezig en ik mocht kosteloos meedoen. Enige voorwaarde, ik moest haar alle 14 dagen komen tonen, moest er mee verder rijden en kreeg mijn medicatie gratis. Na 3 maanden kwamen ze tot de conclusie dat ze me niet konden helpen (paard nog steeds mank) ! Later heb ik van mijn huidige veearts gehoord dat de reden waarom ik met het paard moest blijven rijden was omdat ze waarschijnlijk niet zeker van hun stuk waren en ze op die manier hoopten dat er misschien iets ander zou uitkomen. Ik heb dan maar het heft in eigen handen genomen, hoefsmid erbij en hieletjes eronder en paard in de weide op rust (dat is volgens mij de enige goeie behandeling voor een mank paard) . Na 1 maand weiderust was ze recht. Nog een beetje laten bekomen en dan langzaam mee herbegonnen. Paard heeft daarna nooit meer gemankt ! Ze heeft alles gedaan tot eventing toe ! Achteraf alles goeg geanaliseerd : oorzaak van het manken was puur mijn eigen schuld. Voordat het paard van mij was moest ze nauwelijks werken. Ik heb haar gekocht en werkte er dagelijks mee, daarvan 1 uur springen en dan nog eens in 't weekend op (spring)wedstrijd. Daarbij was het paard zeer slecht gekapt (ze had geen hiel). De benen van het paard waren gewoon overbelast !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:20

[quote="Jolande"] Het lijkt wel of er een aantal niet uit kunnen staan dat een man een probleem kan op lossen door simpelweg dressuur te rijden want iets anders beweerd hij niet en doet hij niet.

Daar zit het hem juist ! Hij is een goed instructeur en een goed ruiter, daar ben ik het 100% mee eens maar zijn manier van rijden is niet vernieuwend, ze is gewoon correct. Het probleem bij mij zit hem in het feit dat hij beweert dat hij paarden met HKT (volgens hem geen HKT maar gewoon een verkeerd ruggebruik) geneest en daar wringt voor mij het schoentje. Dat is ronduit mensen bedriegen ! En ik reageer hier zo heftig op omdat dit een probleem is dat mij heel nauw aan het hart ligt omdat ik ten eerste zelf een hoefkatrolleke op stal heb die trouwens dressuurmatig nooit problemen heeft opgeleverd en nog steeds niet trouwens (dus ook geen rugproblemen, waarom heeft hij dan wel HKT ?), ten tweede een paard gehad heb die volgens de veeartsen (K)HKT had, en die ik ook weer 100% in orde heb gekregen tegen beter weten in van de veeartsen, maar niet door ermee te rijden, maar door haar te laten rusten (met een mank paard rij je niet, punt uit !) en ten derde ik iemand ken die aan de lijve heeft ondervonden wat ADB met een paard kan. Zolang hij op het paard zit (en het paard in contrastelling rijdt) gaat alles prima, eens het paard weer thuis zonder begeleiding van ADB en zonder contrastelling is het gewoon weer kreupel.
Ik geloof wel in ADB als ruiter en instructeur maar hij trekt klanten aan op een bedrieglijke wijze en dat stoot me tegen de borst !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:41

[quote="Adrienne"]
Ik kan duidelijk merken dat een groot aantal sceptici hier nog nooit persoonlijk met hoefkatrolontsteking te maken hebben gehad.
Als ik bv het verhaal van "kenomaxbe" hier boven lees, valt mijn mond open van verbazing. Hoe iemand in 1 verhaal zo veel onzin over hoefkatrol bij elkaar kan schrijven is mij een compleet raadsel.
En dan durft ze ook nog te schrijven dat wat de Bodt zegt onzin is. Terwijl ze in een adem beweerd dat het door het springen met paarden komt. Ligt de oorzaak dan niet toch bij het zelfde als de Bodt beweerd: "overbelasting door verkeerd gebruik"???Erfelijk Nee het is niet erfelijk. Alleen de bouw van een paard is erfelijk. En die kan dus danig zijn dat de kans op een overbelasting in een van de voeten veel groter wordt. Maar de onsteking zelf is niet genetisch bepaald. Het spijt me hoor maar kenomaxbe ga je eerst eens verdiepen in wat hoefkatrol daadwerkelijk is.

Aangezien mijn eigen paardje hoefkatrol heeft heb ik mij dus derhalve in de kwestie verdiept, ben naar clinics over het onderwerp geweest ed, ken ik de medische kant van de zaak perfect en weet ik ook dat HKT niet noodzakelijk het paard onbruikbaar maakt. Wat ik schrijf is bewezen. Het feit dat het trouwens alleen bij warmbloeden voorkomt (het springras bij uitstek) en bvb nooit bij dravers (waar nooit mee gesprongen wordt ) zegt al genoeg. Ik ben blij voor jou dat ADB je kan helpen met je paard en ik twijfel niet aan zijn capaciteiten als lesgever, maar ik kan het niet hebben dat hij beweert dat HKT niet bestaat en hij alle paarden met HKT symponen beschouwd als paarden met verkeerd ruggebruikt !Daar heeft het totaal niets mee te maken !!!
Overbelasting door verkeerd gebruik : ja, maar dan wel uit de voet en niet in de rug !
Als al mijn zekerheden voorbijgestreefd zijn waar haal jij dan de zekerheden vandaan dat het geen genetische verzwakking is en niet erfelijk is ?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:48

Colinda schreef : ik vindt het jammer dat de desbetreffende persoon hier niet kan reageren, dáár gaat het tenslotte toch om?

Omdat ik vind dat je hier een punt hebt heb ik al een mail met mijn ongezouten mening (maar wel beleefd hoor) naar ABD gestuurd. En, jawel ik kreeg een mailtje terug, van een zekere Caroline, maar wel volledig naast de kwestie zonder in te gaan op al mijn vragen of argumenten. Of ADB mijn mailtje ooit zal lezen is mij een raadsel !
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 02-12-02 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:49

kenomaxbe schreef:
en ten derde ik iemand ken die aan de lijve heeft ondervonden wat ADB met een paard kan. Zolang hij op het paard zit (en het paard in contrastelling rijdt) gaat alles prima, eens het paard weer thuis zonder begeleiding van ADB en zonder contrastelling is het gewoon weer kreupel.
Ik geloof wel in ADB als ruiter en instructeur maar hij trekt klanten aan op een bedrieglijke wijze en dat stoot me tegen de borst !

tja... zo zie je maar weer.. zoveel mensen...zoveel meningen...

Maar ik ken dus ook weer andere verhalen...
AdB begeleidt ook mensen met paarden met hko (niet klinisch !), deze mensen rijden inmiddels op hoog niveau.

En natuurlijk is het ongetwijfeld de ruiter die de grootste rol speelt, eenmaal thuis is je paard inmiddels niet 'genezen' Lips are sealed dan begínt het pas...

Maar het is niet waar dat Antoine de mensen 'alleen' maar in contra
laat rijden...ja, op de clinic zie je dit ja, maar niet tijdens 'lesdagen' waar de mensen gewoon een uur les krijgen, net zoals bij een andere instructeur...heb dit dan ook zélf mogen aanschouwen... (Z-paard wat lange tijd uit de running was door hko, inmiddels weer in de M).
Bij sommige paarden (en ruiters die al langer rijden bij Antoine) werd niet eens 'begonnen' in die contra stelling, raar he?! Knipoog

Hij schijnt toch bewezen te hebben dat het wel degelijk kan, paard met hko op topniveau.
Hier zijn volop bewijzen van, aangezien hij ze wel met naam & toenaam kan noemen....
waren zeker geen paarden met echte hko Gaaaap

Ik denk dat hij in de 35 jr. met paarden gewerkt te hebben, vóórnamelijk paarden met hko, hij toch wel enige kennis (die dus niet alleen uit theorie bestaat) zal hebben... kan me daarbij ook niet voorstellen dat ál die honderden paarden die hij gezien heeft, allemaal paarden waren met klinische hko Scheve mond

en idd... met een mank paard rijdt je niet... maar als hij je nu begeleidt, je paard zuiver loopt en op top niveau krijgt... zegt dat toch wel iets...
maar ja... dat kan een goeie instructeur ook.

Voor mij is ie dus dan ook niet meer dan een goeie instructeur, maar wel met iets 'extraas' en dat is niet zozeer dat ie de paarden weer 'rad' krijgt, maar meer door zijn goeie manier v. uitleggen, waardoor het zelfs voor een leek/beginner te begrijpen is, die zijn er ook volop en kunnen het niveau v. een Anky niet begrijpen/volgen, laat staan op een goeie manier uitvoeren

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:52

Zou het kunnen zijn dat het woord 'recht' zoals Kenomaxbe het gebruikt, hetzelfde is als wat wij in NL 'rad' noemen, niet meer kreupel/mank dus? Als ik het over 'recht' heb, dan bedoel ik 'niet scheef/krom/verbogen' en als ik zeg rad dan bedoel ik een paard wiens bewegingsschema geen afwijkingen vertoont in regelmaat.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:53

Pipo schreef : Deze vraag heb ik hierboven ook al gesteld, en daar kreeg ik van niemand antwoord op, zelfs niet van de adbaanhanger Timvdh, hoe komt het dan dat bijv. een hengst als Linvasion er bekend om staat? Zijn al zijn nakomelingen bij slechte ruiters terechtgekomen?

Ik dacht dat ik hier wel op gereageerd had ? Volgens hetgeen ik erover heb gelezen en gehoord is het wel degelijk erfelijk en zouden eigenlijk zowel mannelijke als vrouwelijke dieren een attest HKT-vrij moeten kunnen voorleggen eer ze voor de kweek worden gebruikt, willen we deze vreselijke ziekte indijken en uitroeien
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 02-12-02 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:56

Lovely schreef:
Zou het kunnen zijn dat het woord 'recht' zoals Kenomaxbe het gebruikt, hetzelfde is als wat wij in NL 'rad' noemen, niet meer kreupel/mank dus? Als ik het over 'recht' heb, dan bedoel ik 'niet scheef/krom/verbogen' en als ik zeg rad dan bedoel ik een paard wiens bewegingsschema geen afwijkingen vertoont in regelmaat.

Ja inderdaad, dat bedoel ik
In het ander geval spreek ik van rechtrichten of rechtgericht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:57

Oke, dat is helder, voordat we langs elkaar heen gaan zitten schrijven Lachen.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:07

kenomaxbe schreef:
alleen mag ik dan ook zeggen; ik vindt het jammer dat de desbetreffende persoon hier niet kan reageren, dáár gaat het tenslotte toch om?

Omdat ik vind dat je hier een punt hebt heb ik al een mail met mijn ongezouten mening (maar wel beleefd hoor) naar ABD gestuurd. En, jawel ik kreeg een mailtje terug, van een zekere Caroline, maar wel volledig naast de kwestie zonder in te gaan op al mijn vragen of argumenten. Of ADB mijn mailtje ooit zal lezen is mij een raadsel !

klopt.. Caroline ... die zijn agenda e.d. bijhoudt...ik weet ook niet of zij uberhaupt antwoord kan geven op je vragen...
verder weet ik ook niet of Antoine je mail zal lezen, of hij antwoord gaat geven of niet.... (lijkt me wel), maar ik geloof dat hij op dit moment weer in het buitenland is, dus of hij de tijd kan vinden...
Hij zal het wel te druk hebben met 'zieltjes' winnen...

Waarom ga je niet eens bij een lesdag kijken... kun je meerdere paarden zien (met bijbehorende foto's die mensen vaak meenemen) én je hebt de gelegenheid om al je vragen te stellen & zijn visie daarop....
Is dan wel zo eerlijk toch, ipv over 1 nacht ijs (paard) te gaan/oordelen...

groetjes

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:16

Tim VDH schreef:
Wat beweert die wetenschap dan, wat niet in overeenstemming te brengen is met de visie van adb?

Kenomax : Volgens ADB is HKT : verkeerd ruggebruik
Volgend de wetenschap is HKT : slijtage van het katrolbeentje
Lijkt mij totaal niet in overeenstemming te brengen

Voor zover ik kan volgen heeft de wetenschap nog steeds geen antwoord of verklaring voor het fenomeen "hoefkatrolontsteking". Noch over het ontstaan, noch over de erfelijkheid ervan.
Kenomax : Tochwel, springen is de oorzaak (de wetenschap van de uitsluiting : het komt enkel voor bij rassen die springen)

Het enige wat al zou zijn aangetoond (maar ik heb dat onderzoek nog niet gevonden) is dat slechte straalbenen erfelijk kunnen zijn.
Kenomax : Voila, genetische verzwakking door de generaties heen

De wetenschap heeft ook nog steeds geen verklaring waarom sommige paarden met zuivere straalbenen stokkreupel kunnen zijn, en waarom paarden met klasse 4 vaak perfect rad kunnen lopen.
Kenomax : Dat is correct ! Maar ook bij de mensen liggen de pijngrenzen niet gelijk en correcte bespiering door training kan veel oplossen

Het blijft al bij al een zeer vage diagnose, en er is niets wetenschappelijks dat pleit tegen de visie van adb. Of heb jij wel iets gevonden?
Kenomax : Ja hoor, lees er mijn mailtjes maar eens op na, anders verval ik hier in vervelens toe herhalen

Wat veel belangrijker is, is de vraag of je een paard dat kreupel is kan helpen of niet.

Kemonax : Daar ben ik het dan wel mee eens, maar daarvoor heb ik ADB niet nodig !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:19

Waarom ga je niet eens bij een lesdag kijken... kun je meerdere paarden zien (met bijbehorende foto's die mensen vaak meenemen) én je hebt de gelegenheid om al je vragen te stellen & zijn visie daarop....
Is dan wel zo eerlijk toch, ipv over 1 nacht ijs (paard) te gaan/oordelen...

Ga ik zeker doen maar als het hier eens in de buurt is ! (Melle bij Gent)
Maar 'k ga er geen ganse dag voor in de auto zitten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:20

Overigens is het wel nog steeds zo dat het merendeel van de paarden met 3-en en 4-en niet goed lopen, maar kreupel zijn. Het is dus best lastig om de hoop op de houden met het aanbrengen van uitzonderingen.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:27

voor de mensen die erin geinteresseerd zijn hier een aantal datum's:

6 dec. Nuenen
7 & 8 dec. Uden
12, 19 en 26 dec. Veurne (Belgie) misschien bij Kenomaxbe in de buurt?
13 dec. Almere
14 & 15 dec. Starnmeer
16 dec. Castricum
22 dec. Bemmel
23 dec. Brunsum

ik weet overigens niet of het op álle lesdagen mogelijk is, om ook vragen te stellen... dit zou ik dan wel even navragen, wil je je 'ei' kwijt kunnen.. Knipoog

groetjes

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:21

Citaat:
Wat beweert die wetenschap dan, wat niet in overeenstemming te brengen is met de visie van adb?

Kenomax : Volgens ADB is HKT : verkeerd ruggebruik
Volgend de wetenschap is HKT : slijtage van het katrolbeentje
Lijkt mij totaal niet in overeenstemming te brengen

Fout!!! Je hebt het hier over een hypothese. Geen wetenschappelijk gegeven. Er is nog geen wetenschappelijke oorzaak gevolg relatie aangetoond tussen slijtage van het katrolbeentje en kreupel worden. Slijtage is overigens niet de juiste verwoording, het gaat over vergroting van de voedingskanalen - een fysiologische compensatie - wat niet hetzelfde is dan slijtage.
Het gaat dus in beide gevallen, zowel bij Antoine als in de medische wereld om veronderstellingen, niet om wetenschappelijk vaststaande feiten.

Citaat:
Voor zover ik kan volgen heeft de wetenschap nog steeds geen antwoord of verklaring voor het fenomeen "hoefkatrolontsteking". Noch over het ontstaan, noch over de erfelijkheid ervan.
Kenomax : Tochwel, springen is de oorzaak (de wetenschap van de uitsluiting : het komt enkel voor bij rassen die springen)

Waar haal je dat vandaan? Die uitleg lijkt mij hoogst speculatief en raakt kant nog wal. Maar weeral gaat het maar over een hypothese, geen wetenschapelijk vaststaand feit. Hoe komt het trouwens dat zoveel dressuurpaarden met hko te maken krijgen?

Citaat:
Het enige wat al zou zijn aangetoond (maar ik heb dat onderzoek nog niet gevonden) is dat slechte straalbenen erfelijk kunnen zijn.
Kenomax : Voila, genetische verzwakking door de generaties heen

Integendeel, hengsten met afwijkingen in het straalbeen worden al jaren uit de fokkerij gehouden. Toch is het aantal gevallen van hko zeker niet gedaald.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:28

Ik weet hoe een goedgaand paard voelt, ik heb er zelf een en het heeft hoefkatrol ! Daarvoor heb ik ADB niet nodig, ik heb Karin Donckers ! De paarden die ADB recht krijgt hebben geen HKT, hoogstens klinische HKT (een verzamenbenaming voor alles wat met manken uit de voet te maken heeft maar waar radiologisch geen defecten gevonden worden). Zegt Kenomaxbe

Nou mijn paard heeft een 3-tje, is röntgenologisch vastgesteld, en zij loopt weer goed dankzij ADB. Hij zegt ook niet dat hij het geneest, alleen dat je paard weer goed kan lopen door de voorhand te ontlasten waardoor in ieder gaval de pijn weg is. Dat ontlasten doe je door zijn oefeningen, nu wel bekend bij bokt. En ja dat zijn eigenlijk de gewone dressuur oefeningen die iedereen hoort te leren, maar die de instructeuren nogal eens verkeerd of niet uitleggen. Je mag blij zijn als je een goede instructeur hebt dan heb je ADB misschien niet nodig!!!
Laatst bijgewerkt door Xantha op 02-12-02 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:28

Het is toch wel degelijk bekend dat in bepaalde bloedlijnen het slechte straalbeentje vaker voorkomt, en in die bloedlijnen er meer paarden kreupel gaan lopen dan in andere bloedlijnen.
De relatie tussen een ruw straalbeen waaroverheen de diepe buiger heen en weer glijdt, en daardoor volledig aan rafels gaat is zeker evident!

Wat we in een ander topic al eens naar voren brachten: ze kunnen alleen het straalbeentje onderzoeken. Het peesmateriaal en andere structuren in de voet zijn nauwelijks op betaalbare wijze te onderzoeken. Dus kan je niet constateren in hoeverre de pees is betrokken in het proces.

De klanten voor AdB zijn imo de paarden waarbij nog slechts sprake is van een lichte irritatie van de diepe buiger. Is die eenmaal echt beschadigd, dan kan geen rechtrichten of aangepast beslag het paard nog goed doen lopen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:57

chantal1 schreef:
Ik vertrouw op mezelf, daar bedoel ik mee dat ik een paard met HKO ook zelf op een verantwoorde manier kan laten lopen en dat ik daar niet persee een of andere god bij nodig heb. Elke goede instructeur, waar het paard nog in staat is om te werken kan dat.

Nogmaals, ik ga met Pipo mee, het kan wel degelijk erfelijk zijn, zo heb ik een paard waar een aantal x L'Invasion in voorkomt, dit paard heeft HKO. Maar loopt wel nog steeds en nu al 5 jaar op Z niveau zijn rondjes in de training en dat allemaal zonder ADB

Niemand beweert dan ook dat alleen Antoine goed les geeft! Wees blij dat jij je paard zo goed hebt lopen dat hij ondanks HKO Z loopt! Maar er zijn ook een hoop mensen die wel hulp daarbij nodig hebben.

Mijn paard mankeert niets en toch les ik bij Antoine. Gewoon omdat ik hem goed vind lesgeven en Don voor het eerst goed loopt (ondanks die 5 eerdere instructeurs/ices zoals ik al eerder verteld heb).
Vorige week zondag les gehad en aankomende zaterdag ga ik weer

En Pipo, ik heb van de 8,5 jaar dat ik Donsje heb de eerste 5 jaar les gehad. Op de ponyclub en privé, maar het woord rechtrichten is nooit gevallen! En ik zat echt niet te slapen op mijn paard! Boos!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:02

Nou, ik ben bijna een uur verder maar heb dan toch dit hele topic uit.
Ik heb AdB nog nooit aan het werk gezien, maar het fascineert me op één of andere manier wel, wat hij schijnt te doen met een paard.
Als ik de kans krijg, ga ik ook zeker eens kijken.

Misschien ben ik wel dom, maar mij is nog steeds niet duidelijk wat de man nou precies doet (misschien moet je dat ook wel zien en valt dat via deze weg niet uit te leggen). Het lijkt mij niet dat het in contrastelling zetten van een paard en dan afwachten tot hij ontspant dé oplossing is voor een paar dat kreupel gaat. Bovendien: ik kan het me gewoon niet voorstellen dat dat alles is.
Er is hier ook gesproken over 'wringen met het binnenbeen' dat volgens de AdB-methode niet nodig zou zijn. Maar als je die contrastelling vraagt, dan moet je toch ook iets met je binnenbeen doen, anders valt het paard daar toch volledig doorheen? Of is dat van ondergeschikt belang?

Ik zelf gebruik die contrastelling ook, om de schouder er weer 'in' te krijgen wanneer m'n paard die eruit gooit.
De grote merrie die ik rij, doet wanneer ik die stelling vraag voorlopig alleen haar hoofd opzij, de rest blijft in een soort S-bocht hangen. Zij is serieus scheef, dat weet ik zelf ook wel. Maar hoe zou ik dit paard 'terug in balans' kunnen krijgen? Ik verwacht hier natuurlijk geen pasklare oplossing, maar dit is het verhaal waarmee ik in m'n achterhoofd zit (en ik ben benieuwd of de mensen die rijden volgens de AdB-methode hier een mening/idee over hebben).