SloveG schreef:Hey,
Zo te zien hebben een helleboel mensen problemen met hun paard aan de teugel rijden. Ik zal het allemaal uitleggen. Ik rijd Grand Prix niveau, dus ik weet het allemaal. Wat ik zometeen zeg, is een heel lang proces, maar het helpt echt, ik heb het zo ook geleerd.
Voordat jij je paard aan de teugel gaat rijden en voordat jij het zelf kan, Ga jij eerst je paard aan longe met bijzetteugels en hoofdstel en zadel trainen. Eerst doe je de bijzet op zijn langst. je laat je paard eerst goed warmlopen. Daarna maak je de bijzet wat korter totdat hij met zijn hoofd op de loodlijn loopt. Ga nu eerst 5 minuutjes draven en daarna stappen. Doe de bijzet nog wat korter zodat hij minimaal 30 cm boven de loodlijn is mijn zijn snuit. Laat hem weer draven en stappen. Nu zet je de bijzet vast aan het lipje waar de singel doorheen gaat aan het sjabrak. En je laat hem draven en daarna goed linksom en rechtsom galloperen. Daarna laat je hem uitstappen. Dit moet je doen zodat je paard ook leer om goed aan de teugel te lopen en ook mooi. Eerst moet hij al zijn spieren in zijn hals en lichaam loslaten voordat jij hem aan de teugel kan laten lopen. Doe dit 1 tot 2 weken lang. Je mag met longeren stoppen als je paard regelmatig ziin hals probeert te strekken en zijn passen ruimer maakt.
De volgende dag zadel je hem op en ga je gewoon instappen en wat draven. Bij het instappen laat je zijn hals strekken totdat zijn hoofd bij de loodlijn is. Bij het draven neem je de teugels wat korter en laat je hem 10 cm boven de loodlijn met zijn hoofd. Ga weer stappen. Nu pak je de teugels goed op tot minimaal 50 cm. Ongeveer neit precies. Rijd hem van voor naar achter. Oftwel je laat hem goed ontspannen en je geeft kleine drukjes met je kuiten. Je houd je handen zo stil mogelijk en op de juiste positie. Dus voor het zadel en op de hoogte van je buik en blaas. Wat je ook mag doen is ophouden. Je pakt het paard kort, drijft, maar houdt tergelijke tijd tegen. Geef soms ene paar kleine kneepjes via de teugels. Nu ga je weer draven en houd je handen zo stil mogelijk. Jouw paard moet wennen aan jouw hand en rijmanier. Je moet ook geduld hebben, want bij mij heeft het ook ene maand geduurt. Je rijd van voor naar de achterhand. Er moet wat meer gewicht op de achterhand. En wat minder op de voorhand. Je mag ook als je met hem gaat rijden bijzet teugels gebruiken. maar doe die neit te kort. Hopelijk heb ik je geholpen en anders mail je me maar dan kom ik langs.
M.v.g. van Susanne
Ik snap het even niet meer hoe kan jij nu ineens Grand Prix niveau rijden als je zelf L2 rijd volgens je profiel en je heb je profiel nog niet zo lang geleden aan gemaakt op 17-8-06
Anders is het heel knap dat je in 6 dagen van L2 naar Grand prix heb gereden
Kijk dit staat in je profiel
Hey,
Ik ben Suzanne en ik ben 14 jaar. Ik woon in flevoland en heb een eigen paard: maartje. Ik rijd nu op L2 niveau en L-springen. Ik rijd vanaf mijn achste en ik rijd wedstrijden vanaf mijn 10e. Eerst 2 jaar op pony's en nu op Maartje.