[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:12

FlashyFreddy: je mag m.i. best wel eens doorpakken hoor. Als je er maar voor zorgt dat je je paard beloont zodra deze doet wat je vraagt!

Citaat:
Mijn instructrice vertelde me ook de binnenteugel te begrenzen en met de buitenteugel te vragen en dan goed drijven...

Ik heb het overigens altijd andersom geleerd: de buitenteugel begrenzen en met je binnenteugel vragen..

Bijzetteugels zijn een manier, maar daar zou mijn voorkeur niet naar uit gaan. Ook ik heb zo'n eigenwijze draak die liever met haar stui in de lucht loopt te flierefluiten. Sinds een paar maanden heb ik nieuwe instructie, streng voor mij en voor het paard. Doorpakken, consequent zijn, volhouden en belonen zodra mogelijk. Toen we net begonnen, redde ik het ongeveer 10 minuten, dan moest ik mijn paard lange teugel geven om zelf ook even te kunnen ontspannen en m'n arm/ hand/ schouderspieren los te kunnen maken. Doordat ik toch niet heb opgegeven (want als ik dit in mijn lijf voel, wat voelt dat paard dan in z'n mond?!), kan ik nu veel makkelijker en ontspannener met een juist nageeflijk paard mijn rondjes rijden.

We moesten er zogezegd even doorheen. En de beloning van dat afzien is groot: want al gaat het nog steeds niet altijd even soepel, ik kan eigenlijk altijd afstappen met een goed gevoel en een juist getraind paard.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:07

Chubby schreef:
FlashyFreddy: je mag m.i. best wel eens doorpakken hoor. Als je er maar voor zorgt dat je je paard beloont zodra deze doet wat je vraagt!

Citaat:
Mijn instructrice vertelde me ook de binnenteugel te begrenzen en met de buitenteugel te vragen en dan goed drijven...

Ik heb het overigens altijd andersom geleerd: de buitenteugel begrenzen en met je binnenteugel vragen..

Bijzetteugels zijn een manier, maar daar zou mijn voorkeur niet naar uit gaan. Ook ik heb zo'n eigenwijze draak die liever met haar stui in de lucht loopt te flierefluiten. Sinds een paar maanden heb ik nieuwe instructie, streng voor mij en voor het paard. Doorpakken, consequent zijn, volhouden en belonen zodra mogelijk. Toen we net begonnen, redde ik het ongeveer 10 minuten, dan moest ik mijn paard lange teugel geven om zelf ook even te kunnen ontspannen en m'n arm/ hand/ schouderspieren los te kunnen maken. Doordat ik toch niet heb opgegeven (want als ik dit in mijn lijf voel, wat voelt dat paard dan in z'n mond?!), kan ik nu veel makkelijker en ontspannener met een juist nageeflijk paard mijn rondjes rijden.

We moesten er zogezegd even doorheen. En de beloning van dat afzien is groot: want al gaat het nog steeds niet altijd even soepel, ik kan eigenlijk altijd afstappen met een goed gevoel en een juist getraind paard.

en zo hoort het inderdaad, je moet er wat voor over hebben Knipoog

Lipton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:56

Ik wil heus wel wat tips aan de beginners geven:

1. Geef je paard ietsje meer teugel dan gewoonlijk. Zo kan het afbuigen.
    2. Laat het paard goed doorlopen, als hij bijna stilstaat gaat het een tikje lastig. Het is wel handig om (Als je op de A-C lijn gaat opsteigen) een goede rechte zit te vinden die niet veel van het paard vraagt, alleen meer teugel geeft en ontspannen zit.
    3. Rijd niet ijverig.
    4. Voordat je je paard écht aan de teugel wil krijgen, moet je het warm laten lopen. Anders kun je zijn halsspieren verrekken.
    5. Nagefelijkheid gaat het beste als jij in het zadel blijft zitten. Dus zeg maar niet lichtrijden etc,.
    6. Maak afbuig oefeningen om het paard te leren begrijpen wat je van hem vraagt, zoals extra stelling, stelling in de onderhand vragen, wijken met lang teugel enz.

Als jullie nóg meer tips nodig hebben, kan je natuurlijk altijd een PM sturen naar mij.

Lipton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:58

Wat ik nu ook zie en ben vergeten, zijn het belonen als het paard enkele passen nagefelijk loopt en nog iets heel belangrijks: Heb je nog wat extra zakgeld over en je paard gáát maar niet aan de teugel? Je kan naar een trainingsbaan in de buurt gaan en daar naar hulp vragen of nog beter, de tienemansteugel. Deze is speciaal op nagefelijkheid gericht.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:17

Hoi

je paard in de krul laten lopen is erg mooi, maar het moet wel van achter komen.
Of beter gezegt als je paard van achter juist aantreed, komt de rest van zelf natuurlijk moet je dit wel met hulp van een ander doen of je moet zelf al zo veel ervaring hebben dat je dit gedeelte zelf wel kunt doen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 12:25

je moet niet aan de teugel gaan rijden omdat het zo mooi is, want het gaat toch om beter te leren rijden met je paard. het is een kado van je paard als je hem exact rijd zoals het hoort, namelijk van achteren naar voren.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:24

Sorry maar zo bedoel ik het niet Lachen
Ik snap ook wel als je paard rond is dat hij dan meer over zijn rug loopt.
Het ging meer over het feit van achter naar voren Lachen
Geeft niet, het staat er misschien onduidelijk Lachen Haha!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:16

susie1981 schreef:
Sorry maar zo bedoel ik het niet Lachen
Ik snap ook wel als je paard rond is dat hij dan meer over zijn rug loopt.
Het ging meer over het feit van achter naar voren Lachen
Geeft niet, het staat er misschien onduidelijk Lachen Haha!

dan is het goed hoor Knipoog

MaartjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:41

Hey,

Zo te zien hebben een helleboel mensen problemen met hun paard aan de teugel rijden. Ik zal het allemaal uitleggen. Ik rijd Grand Prix niveau, dus ik weet het allemaal. Wat ik zometeen zeg, is een heel lang proces, maar het helpt echt, ik heb het zo ook geleerd.

Voordat jij je paard aan de teugel gaat rijden en voordat jij het zelf kan, Ga jij eerst je paard aan longe met bijzetteugels en hoofdstel en zadel trainen. Eerst doe je de bijzet op zijn langst. je laat je paard eerst goed warmlopen. Daarna maak je de bijzet wat korter totdat hij met zijn hoofd op de loodlijn loopt. Ga nu eerst 5 minuutjes draven en daarna stappen. Doe de bijzet nog wat korter zodat hij minimaal 30 cm boven de loodlijn is mijn zijn snuit. Laat hem weer draven en stappen. Nu zet je de bijzet vast aan het lipje waar de singel doorheen gaat aan het sjabrak. En je laat hem draven en daarna goed linksom en rechtsom galloperen. Daarna laat je hem uitstappen. Dit moet je doen zodat je paard ook leer om goed aan de teugel te lopen en ook mooi. Eerst moet hij al zijn spieren in zijn hals en lichaam loslaten voordat jij hem aan de teugel kan laten lopen. Doe dit 1 tot 2 weken lang. Je mag met longeren stoppen als je paard regelmatig ziin hals probeert te strekken en zijn passen ruimer maakt.

De volgende dag zadel je hem op en ga je gewoon instappen en wat draven. Bij het instappen laat je zijn hals strekken totdat zijn hoofd bij de loodlijn is. Bij het draven neem je de teugels wat korter en laat je hem 10 cm boven de loodlijn met zijn hoofd. Ga weer stappen. Nu pak je de teugels goed op tot minimaal 50 cm. Ongeveer neit precies. Rijd hem van voor naar achter. Oftwel je laat hem goed ontspannen en je geeft kleine drukjes met je kuiten. Je houd je handen zo stil mogelijk en op de juiste positie. Dus voor het zadel en op de hoogte van je buik en blaas. Wat je ook mag doen is ophouden. Je pakt het paard kort, drijft, maar houdt tergelijke tijd tegen. Geef soms ene paar kleine kneepjes via de teugels. Nu ga je weer draven en houd je handen zo stil mogelijk. Jouw paard moet wennen aan jouw hand en rijmanier. Je moet ook geduld hebben, want bij mij heeft het ook ene maand geduurt. Je rijd van voor naar de achterhand. Er moet wat meer gewicht op de achterhand. En wat minder op de voorhand. Je mag ook als je met hem gaat rijden bijzet teugels gebruiken. maar doe die neit te kort. Hopelijk heb ik je geholpen en anders mail je me maar dan kom ik langs.

M.v.g. van Susanne

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:07

Ik dacht juist dat je vanuit de achterhand naar voor moest rijden?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:10

Michellkuh schreef:
dat dacht ik ook Knipoog

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:55

Slapen penny alarm Haha!

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:07

Michellkuh schreef:

klopt ook vanuit de achterhand naar voren rijden is de gouden regel OK dan!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:26

daantjelover schreef:
Slapen penny alarm Haha!

en wat houd dat in? Tong uitsteken .... ik blijf lekker van achteren naar voren rijden, want al ben je Gp of B, zelfs Anky zal soms dingen niet goed doen en eigenlijk is heel het aan de teugel niet goed voor een paard, zo kan je aan de gang blijven, en bij elk paard werkt het verschillend. nageeflijk lopen is namelijk niet een natuurlijke houding van een paard ( heb ik ergens opgevongen) en daarom is het eigenlijk niet goed voor een paard, maarja er is zoveel niet goed. mn paard loopt er nu lekker bij Knipoog en ieder zn eigen manier om dat te bereiken, maar ik ben een voorstander van van achteren naar voren rijden

MaartjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:45

Ik heb het zo aangeleerd en het helpt bij mij echt en ik doe het al 6jaar zo en mijn paard is nog lang neit verknald.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:19

@suzanne: je schrijft hetvolgende "Doe de bijzet nog wat korter zodat hij minimaal 30 cm boven de loodlijn is mijn zijn snuit."
Hoezo "BOVEN" de loodlijn? de loodlijn loopt verticaal, dus er is geen boven...

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:27

Vraagje:

Mijn pony die wil niet aan de teugel . als je heel goed los gereden hebt dan gaat ze vanzelf aan de teugel en dan geef je been ofz doet ze de kop weer in de lucht en ik wil haar natuurlijk aan de teugel krijgen maar ik krijg haar maar niet aan de teugel wat moet ik doen ?

Maartjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:36

hey,

Ik heb dat ook gehad met maartje. Ze wou maar niet aan de teugel!! Ik heb uiteindelijk op internet opgezocht hoe je dat moet doen, Je meost iets van de achterhand naar voren rijden ofzo? Maar ja het was voor mij ook moeilijk, maar na flink wat geduld was het toch gelukt en ze loopt nu prachtig aan de teugel.

groetjes Suzanne

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:12

Ik ga even temmen: die maartjehvj en SloveG zijn dezelfde. Hebben beide een paard dat maartje heet en sinds Suzanne onder SloveG een aantal x getemt is wegens buitengewoon pennygedrag, heeft ze die nieuwe aangemaakt.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:34

volgens mij doet die sloveg lekker wijs met haar GP niveau, maargoed dit is offtopic, laten we nu de vragen hier weer een beetje proberen te beantwoorden Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:14

SloveG schreef:
Hey,
Ik rijd Grand Prix niveau, dus ik weet het allemaal.

Waarom staat er dan in je profiel dat je L rijdt ? Bloos

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:22

SloveG schreef:
Hey,

Zo te zien hebben een helleboel mensen problemen met hun paard aan de teugel rijden. Ik zal het allemaal uitleggen. Ik rijd Grand Prix niveau, dus ik weet het allemaal. Wat ik zometeen zeg, is een heel lang proces, maar het helpt echt, ik heb het zo ook geleerd.

Voordat jij je paard aan de teugel gaat rijden en voordat jij het zelf kan, Ga jij eerst je paard aan longe met bijzetteugels en hoofdstel en zadel trainen. Eerst doe je de bijzet op zijn langst. je laat je paard eerst goed warmlopen. Daarna maak je de bijzet wat korter totdat hij met zijn hoofd op de loodlijn loopt. Ga nu eerst 5 minuutjes draven en daarna stappen. Doe de bijzet nog wat korter zodat hij minimaal 30 cm boven de loodlijn is mijn zijn snuit. Laat hem weer draven en stappen. Nu zet je de bijzet vast aan het lipje waar de singel doorheen gaat aan het sjabrak. En je laat hem draven en daarna goed linksom en rechtsom galloperen. Daarna laat je hem uitstappen. Dit moet je doen zodat je paard ook leer om goed aan de teugel te lopen en ook mooi. Eerst moet hij al zijn spieren in zijn hals en lichaam loslaten voordat jij hem aan de teugel kan laten lopen. Doe dit 1 tot 2 weken lang. Je mag met longeren stoppen als je paard regelmatig ziin hals probeert te strekken en zijn passen ruimer maakt.

De volgende dag zadel je hem op en ga je gewoon instappen en wat draven. Bij het instappen laat je zijn hals strekken totdat zijn hoofd bij de loodlijn is. Bij het draven neem je de teugels wat korter en laat je hem 10 cm boven de loodlijn met zijn hoofd. Ga weer stappen. Nu pak je de teugels goed op tot minimaal 50 cm. Ongeveer neit precies. Rijd hem van voor naar achter. Oftwel je laat hem goed ontspannen en je geeft kleine drukjes met je kuiten. Je houd je handen zo stil mogelijk en op de juiste positie. Dus voor het zadel en op de hoogte van je buik en blaas. Wat je ook mag doen is ophouden. Je pakt het paard kort, drijft, maar houdt tergelijke tijd tegen. Geef soms ene paar kleine kneepjes via de teugels. Nu ga je weer draven en houd je handen zo stil mogelijk. Jouw paard moet wennen aan jouw hand en rijmanier. Je moet ook geduld hebben, want bij mij heeft het ook ene maand geduurt. Je rijd van voor naar de achterhand. Er moet wat meer gewicht op de achterhand. En wat minder op de voorhand. Je mag ook als je met hem gaat rijden bijzet teugels gebruiken. maar doe die neit te kort. Hopelijk heb ik je geholpen en anders mail je me maar dan kom ik langs.

M.v.g. van Susanne

Ik snap het even niet meer hoe kan jij nu ineens Grand Prix niveau rijden als je zelf L2 rijd volgens je profiel en je heb je profiel nog niet zo lang geleden aan gemaakt op 17-8-06
Anders is het heel knap dat je in 6 dagen van L2 naar Grand prix heb gereden

Kijk dit staat in je profiel
Hey,
Ik ben Suzanne en ik ben 14 jaar. Ik woon in flevoland en heb een eigen paard: maartje. Ik rijd nu op L2 niveau en L-springen. Ik rijd vanaf mijn achste en ik rijd wedstrijden vanaf mijn 10e. Eerst 2 jaar op pony's en nu op Maartje.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:23

Oja je rijd niet van voor naar achteren hoor Tong uitsteken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:41

Iemand die GP rijdt, of gezond verstand heeft, weet m.i. dat bijvoorbeeld het nageeflijk rijden niet bij elk paard op dezelfde manier werkt. Een goed ruiter en zeker een goed instructeur zal zoeken naar de juiste methode voor een paard om een bepaald doel te bereiken...

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 11:58

Chubby schreef:
Iemand die GP rijdt, of gezond verstand heeft, weet m.i. dat bijvoorbeeld het nageeflijk rijden niet bij elk paard op dezelfde manier werkt. Een goed ruiter en zeker een goed instructeur zal zoeken naar de juiste methode voor een paard om een bepaald doel te bereiken...

inderdaad, maar nu weer ontopic mensen, Knipoog
heeft er nog iemand tips of problemen Haha! daar is dit topic voor, wat die maartje of sloveg of wie het ook mag zijn graag wil doen of ze de beste is moet ze dat zelf weten, wij weten wel beter moet je maar denken Knipoog.