goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:25

ilonaz schreef:
CD28 schreef:
@twinklebel; versneld promoveren mag toch niet als je alleen M1 + 1 hebt gereden? Daar moet je toch hoger voor hebben gereden of heb ik dat nu mis?

dat klopt, dan moet je 2 of meer paarden naar het z hebben gereden

en victorie boogie woogie krijgt 2 x 2 kg biks met haver (zit doorelkaar gemengt)

Zo ver ik weet mag je als je M+1 bent gelijk L1 starten of gewoon in de B starten en dan versneld promoveren naar de L1, maar ik zal het nog eens nazoeken.

Vienna krijgt trouwens 2 X 1kg basisbrok met een schepje MaxH er over.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:32

@Twinklebel: volgens mij mag je inderdaad gewoon in het L1 starten hoor! Ik begin gewoon rustig in de B; ik heb in het verleden alleen onderlinge wedstrijden gestart dus die tellen nu niet mee. Vind ik prima trouwens, ik denk dat ik het toch de volle winstpunten uit blijf rijden, wat mij betreft doen we een jaar over die B, ik heb helemaal geen haast.

Tja, ik twijfel wel of ik Volum niet op 3/4 bix moet zetten... maar hij is nog fel zat (gewoon lekker voorwaarts en enthousiast), is vrolijk, z'n huid glanst, en hij ziet er gewoon rond uit. Ik voel nu alleen wel wat ribben, maar dan meer boven op de rug...
Voorlopig voer ik hem zelf wel wat bij, hij heeft zo'n voerbal in z'n stal liggen, en daar doe ik zelf altijd een schep kruidenmuesli of bix in.

Ik heb ook voor het eerst iemand anders op Volum gelaten Ik heb hem zelf ingereden, dus het is echt de primeur! Ik heb mijn zus er eens opgelaten, ok het was alleen nog uitstappen... maar ik vond het eigenlijk ook wel een leuk gezicht, dus binnenkort mag ze wel eens echt gaan rijden.

Het ziet er nu erg grijs uit buiten... ik hoop dat het nog bijtrekt, want ik wou zometeen een buitenrit gaan maken... hij zal wel fris zijn met dit koude weer!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:18

Javayo, voor net een beetje meer spek kun je misschien beter wat extra ruwvoer geven. Of lekker wat muesli zonder extra energie.

Leuk hé, iemand anders op je ukkie zien, ik vond het de eerste keer best spannend. Maar hij gedroeg zich meteen goed, dus een geruststelling.

Orrie_VBW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:21

ilonaz schreef:
CD28 schreef:
@twinklebel; versneld promoveren mag toch niet als je alleen M1 + 1 hebt gereden? Daar moet je toch hoger voor hebben gereden of heb ik dat nu mis?

dat klopt, dan moet je 2 of meer paarden naar het z hebben gereden

excussus
heb ff gekenen en artikel 125 van het dissipline dresuur regelement staat dat als je m1 dressuur of hoger heb gestart je met een ongeklasseerd paard mag uitkomen in de klasse L1
maar als je 2 of meer paarden naar het z hebt gereden moet je L of hoger starten

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:55

Dat is inderdaad hoe ik ook dacht dat het zat. Maar ik ga wel lekker gewoon in de B beginnen. Eerst wat ervaring opdoen en dan kijk ik wel hoe ver ik hem uitrij.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:40

Ja, je mag wel beginnen in de L1 maar is het dan ook zo dat je bijvoorbeeld met 1 wp in de B over mag naar de L?
Ik begin trouwens weer in de B. Heb er echt zin in, ik mag wel L starten maar we hebben alle tijd dus waarom zou ik dat dan doen?

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:02

CD28 schreef:
Ja, je mag wel beginnen in de L1 maar is het dan ook zo dat je bijvoorbeeld met 1 wp in de B over mag naar de L?
Ik begin trouwens weer in de B. Heb er echt zin in, ik mag wel L starten maar we hebben alle tijd dus waarom zou ik dat dan doen?

Je mag dan over wanneer je wil, bij 1 winstpunt, bij 10 of daartussen, het maakt niet uit. Maar ik begin ook gewoon rustig in de B en zie wel hoe het loopt.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:17

mijn drie jarige is nu ruim 6maanden onder het zadel en ik wil haar wat naar beneden laten lopen.
Ik vraag altijd maar een heel klein beetje, maar door dat kleine beetje gaat ze wild in protest.
Het is niet dat ze naar beneden moet lopen, maar met haar neus tegen het plafond is ook niet de bedoeling...

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:22

Wat doe je dan precies?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:14

@pressdelete: wat houdt dat 'wild protesteren' in?

Als ik wat te veel met de hand vraag dan resulteert dit bij Volum in de vorm van schudden en trekken, waarbij z'n hoofd omhoog komt. Ik vraag hem dus nog vooral om laag te lopen met z'n hals en hoofd, liefst wat in de aanleuning, maar dat vind ik nog niet het belangrijkst. Met een lage halshouding wordt hij sterk in zijn rug. Ik vraag hem wat omlaag te komen door hem te vragen mijn hand te volgen, dus door mijn hand wat naar voren te doen. Meestal volgt hij dan mijn hand, en geef ik hem de ruimte om te zakken. Ook wilt het wel werken om iets meer druk om de teugel te geven om hem naar beneden te vragen, reageert hij daarop? dan gaat mijn hand naar voren om hem de ruimte te geven. Zelfs als hij dan zijn hals wilt strekken (ook in de draf) dan vind ik dit prima, als hij maar ontspannen laag blijft lopen. Ik hou dan wel licht contact, maar ik focus mij nog niet op de aanleuning.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:28

Ik geef niet veel druk omdat het niet een must is dat ze naar beneden loopt.
Ze hoeft ook niet als een z paard door de bak te lopen.
Maar een beetje zakken zou fijn zijn.
Als ik ook maar een heel klein beetje druk zet dan gaat ze stilstaan en schudden met haar hoofd en komt ze 10 cm van de grond af met haar voorbenen.
Als ik haar longeer met bijzet vind ze het geen probleem om na te geven en loopt ze ook lekker door.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:49

misschien kan je eens proberen als iemand je paard longeert en jij gaat erop zitten.
eerst lekker los longeren en dan jij erop.
zo begin je al lekker aan en ontspannen paard.
en veel slangevoltes rijden met een diepen zit wil ook wel eens helpen.
veel succes met je paardje en de training

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:52

@ Pressdelete: Misschien goed voorwaarts rijden en dan zachtjes vragen of ze wil zakken in dr hals. Maar wel de hele tijd voorwaarts blijven denken.
Wel gewoon de hele tijd contact houden met dr mond, en als ze dan lekker voorwaarts is weer gaan vragen. Maar niet je teugels losgooien, dan komt dat vragen ineens weer zo abrupt.

Succes!!

De kopers voor Vla zijn weer geweest. Ze zijn er wel afgevallen..
Maargoed, ze vinden hem nog leuk. Dus ik ga me er maar steeds meer op voorbereiden dat hij elke moment weggaat.
Zucht..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:57

@Maaitjuh, tja als ze Vladimir nog steeds leuk vinden na er afgevallen te zijn dan zijn ze wel erg gecharmeerd van hem! Het is rot voor je, maar je moet maar zo redeneren: hoe langer hij blijft hoe moeilijker het voor jou zal zijn. Hopelijk vind hij een goed en blijvend tehuis zodat er niet met hem gezeult gaat worden.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:42

@Pressdelete, heb je haar tanden al eens na laten kijken? Mijn paard schudde ook heel erg in het begin. Tandjes geveild en wolfskiesjes laten trekken en het ging opeens stukken beter.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:13

Wat deed Vladimir, dat ze eraf vielen?

Ik heb Velvet even aan de longe gehad, ze heeft twee weken rust gehad, en de laatste twee dagen heeft ze op stal gestaan vanwege de sneeuw. Dus ik was helemaal voorbereid op wat spectakel en een lastig dametje. Maar ze was rustig met optuigen en zo, niks geen gedram.
Aan de longe, ging ze even tekeer, maar niet meer dan ze gewoonlijk deed. Na een minuut of tien werd ze al moe, ha ha. Dus ik ben gestopt. Dit was gewoon even een opwarmertje. Niks geen bijzet, ze mocht even gecontroleerd uitbulderen. Dat heb ik liever dan dat ze het zelf doet in het land, want die is spekglad nu.
Terug op stal, heeft ze heerlijk wortels gehad, ze zag er voldaan uit (direct proesten), die jonge diertjes moeten gewoon bewegen.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:19

ik rijd haar altijd voorwaarst, ze is zelf al best voorwaarts maar ze vertikt het gewoon.
Tanden na laten kijken, tja het is niet mijn paardje

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:54

Ja dan wordt het moeilijk idd wat betreft DA en tandartsen enzo.
Heb je les?? Want ik vind het heel moeilijk om tips te geven terwijl ik het zelf niet zie.

@ Javayo: Jaa, ik weet het. Ik heb er ook wel vrede mee hoor. Ik wist toen ik met hem begon dat het misschien net voor een half jaartje was.
En die mensen zijn lief voor hem en hij krijgt het goed dus ik vind het allemaal prima. Het knaagt alleen nog een beetje. Maargoed, dat gaat wel weer over.
(Hij is nog niet verkocht trouwens. Kan wel elk moment gebeuren. Keuring moet ook nog komen, ben best benieuwd hoe hij daar uit komt.)

Wat hij deed toen ze eraf vielen.. Bokken en rennen. Het is nu eenmaal koud buiten en hij is van zichzelf al een paard dat je bezig moet houden.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:21

Aha, dat bokken en rennen komt me bekend voor, met dit koude weer.
Had je hem nog wel even gelongeerd van te voren?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:19

Hij was een tijdje voorgereden voordat de kopers erop gingen, dus zn energie was hij wel kwijt.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:44

Les heb ik nog niet met haar. Ik rijd haar altijd maar een half uurtje en de eigenaar heeft liever niet dat ik nu al met haar ga lessen en daarmee pas begin als ze echt op conditie is.
en voor een half uurtje prive les heb ik op dit moment geen geld.
kerst etc

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:12

een half uurtje is ook lang zat hoor, en een priveles komt ook vanzelf wel. Rij je in een binnenbak?

Ik heb weer op Velvet gezeten, gisteren even gelongeerd na twee weken rust. En vandaag even gelongeerd, en ze was mooi rustig, dus ik dacht ik stap er op. Eventjes wat gedraafd links en rechtsom, en klaar. Wat een schat is het toch ook. Alhoewel met het longeren, bokte ze toch eventjes, ik was blij dat ik er niet op zat.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:28

ja, ik rijd in een binnenbak.
Maar als het weer het toe laat rijd ik in de extra grote buitenbak.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:48

Met Vienna gisteravond weer les gehad. Ik kreeg haar niet zo lekker aan het lopen als anders. Ik kon zelf ook mijn balans niet vinden. Na mijn les bedacht ik me opeens dat ik mijn beugels niet terug had gedaan nadat zaterdag haar verzorgster er op heeft gereden. De rechterbeugel zat dus een gaatje langer (ongelijke benen). Dus niet zo gek dat ik niet lekker zat. Ik heb wel aardig moeten galopperen, daar wordt ze meestal lekker los van. Nu ook, alleen aan het eid van mijn les leek het wel of ik in de sauna zat, de damp kwam van Vien af.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:43

Leuk Twinklebel dat het eigenlijk toch goed ging. Hoe lang duurt jouw les?