ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:05

ja op de 2de foto is een inzet van schouderbinnenwaarts dus is egt geen verzet want dat heeft ze gister niet vertoond, verder lijkt het zoals ik zei alsof de slof strak zit maar ik vier hem veel vaker dan dat hij strak zit en dat meen ik echt! en sorry dat ik mijn binnenhand blokkeer maar ik moest dat doen om de schouderbinnenwaarts meer in te zetten (ze snapt het nog niet helemaal is pas 2e of 3e keer) ik doe dit niet altijd zo, vond het ook knap van mezelf dat ik de foto's durf te plaatsen, er zal veel commentaar komen en waarschijnlijk meer negatief als positief en dat van diep lopen doet ze ook maar af en toe egt waar, ze loopt liever te hoog dan te diep maar nogmaals foto's blijven moment opnames en ik denk dat ik dinsdag eens mijn slof op het bankje leg en hem er alleen aandoe als ze echt heel erg er tegenin zou komen! gewoon weer proberen nu het zo goed gaat om zonder te lessen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:06

maar bedankt voor de tips ik doe er zeker wat mee en iemand een tip om mijn benen lang te houden??!! ik wil het goed doen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:36

In het schouderbinnenwaarts moet je binnenbeen lang en op de singel blijven. Klemmen met je onderbeen werkt je zit uit het zadel. Terugwerken met je hand blokkeert het binnenachterbeen zodat dit niet meer onder kan treden en over kan schenkelen terwijl dit toch een deel van het beoogde resultaat zou moeten zijn.

Je kunt net doen alsof je van hand veranderd en het paard dan zijwaarts wegzetten.
Het lijkt er niet alleen op dat je slof strak zit, je slof zit gewoon strak. En dit is echt niet omdat ik een anti slof mens ben. De slof is een begrenzende teugel, het hoofd daar dwingen is een geforceerde houding. Schouderbinnenwaarts vraag toch al ietsie meer oprichting en verzameling.
Alvorens aan werk als schouderbinnenwaarts te beginnen is het belangrijk dat je je paard goed en op een ontspannen manier voorwaarts gaat actief welteverstaan, goed reageert op je zit, been en teugelhulpen en alle eenvoudinge overgangen vloeiend uitvoerd. Indien je je moet laten helpen door begrenzende teugels dan is dit bovenstaande bij jou niet aan de orde en ben je er niet aan toe. Begin je er wel aan voordat hij zich fatsoenlijk rechtuit laat rijden dan leer je hem alleen maar om zich aan de hulpen te onttrekken en zul je er zelfs moeite mee krijgen om hem weer fatsoenlijk en recht voorwaarts te krijgen. Laat je niet helpen door de slof, het paard wordt zo alleen maar sterker.
Knpa idd dat je fotos plaats, kommentaar als zijnde negatief, zo moet je het niet zien. Mensen willen je helpen trek er je leering uit. Ik trek uit ieder kommentaar mijn leering.

Ook ik ben afgebrand op fotos maar heb mijn leering eruit getrokken en laat me nu corrigeren op mijn zit.

Tip om je been lang te houden die heb ik, zonder beugels rijden. Werkt voortreffelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:47

Het enige nadeel van zonder beugels rijden is dat je op je teen moet letten... (die neigt vertikaal te gaan en als je dan je beugels weer eens aan doet staat je hak alsnog omhoog...)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:01

Persoonlijk vind ik dat ze iets te diep loopt en iets te veel op de voorhand je zegt zelf dat je slof niet strak zit, maar naar mijn idee heeft hij geen corrigerende functie op deze manier, meer een dwingende functie, maar dat kunnen momentopnames zijn. Probeer je pony lekker op twee benen, je zit en twee teugels naar het bit toe te werken! Ik weet zeker dat je dat kan!
Je hebt een supermooie pony onder je kont, die zo te zien aardig voor je wil werken! Ga eens lekker aan jezelf werken, concentreren op je benen, je armen en je rug. Als jij jezelf meer ontspant, merk je dat 9 van de 10 keer terug in je paard (bij mij iig wel ). Als je zelf goed zit, word je zelfverzekerder en kan je dat ook weer overbrengen op je paard! Paardrijden is echt een wisselwerking!

Ik heb hier een voorbeeld van een paard dat verkloot is (zonder slof), paard liep alleen maar met zn kop in de lucht en heeft een onderhals van hier tot tokyo opgebouwd (ik werd aangeraden om dit paard met slof te gaan rijden), ik rij deze merrie nu 2 weken en kan dr nu al aardige stukken zonder dwang mijn hand laten volgen. Daar heb je echt geen slof voor nodig!
Afbeelding
Hier wil ze lekker mijn hand volgen, ze loopt actief van achter. Ik weet dat veel mensen hier haar nu graag ronder en dieper willen zien, maar ik ben hier voor dit moment (na twee weken werken) erg blij mee! Ik ben van mening dat je dit met een slof maar nauwelijks voor elkaar kan krijgen!
Let even niet op mijn houding (ik weet niet waarom ik af en toe zo krom zit )

Afbeelding
Op deze foto wil ik laten zien wat een hand voor inwerking heeft. Onbewust doet iedereen wel eens zn handen uit elkaar zetten of wat dan ook. Op het moment van deze foto wilde ik dat zij mijn hand zou volgen, maar als je goed kijkt heeft mijn han op deze foto een tegenwerkende kracht, dus kan zij nooit mijn hand volgen!
TS: Ga daar eens goed opletten! Zoals ik al zei: ga lekker hard aan jezelf werken, vaak schiet je daar veel meer mee op!
Ga eens kritisch naar je foto's/jezelf kijken en noem nou eens op wat je aan jezelf wil veranderen! Zodra je dat ziet en erkent ben je al een hele stap verder

Suc6 ermee!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:13

Fijne foto's jarrah...

Je laat er 2 dingen mee zien: 1. je kunt verkloten zonder slof en 2. je kunt oplossen zonder slof

Allebei o zo waar.

Hetgeen niet impliceert dat het slecht is om wel die slof te gebruiken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:23

Zal ik het ook eens proberen:

Mijn 3,5 jarige (als veulen gekocht en zelf aangereden)

Afbeelding

hier nogmaals op de volte:

Afbeelding

Hier op concours, eerste proefje direct L2 (oefenen voor VSN)

Afbeelding

Hier net zadelmak, rijpaardennummer CK:

Afbeelding

Altijd super aan de hand geweest. Toch reed ik hem er met een slofje aan soms, gewoon om bij de hand te hebben... niet omdat het nodig was, maar voor het geval het nodig zou zijn...

Andere insteek, zelfde resultaat...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:25

Foto's zijn overigens 11 jaar oud hihi

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:37

Mireille1970 schreef:
Het enige nadeel van zonder beugels rijden is dat je op je teen moet letten... (die neigt vertikaal te gaan en als je dan je beugels weer eens aan doet staat je hak alsnog omhoog...)

Daarom moet je ook ontspannen in het zadel zitten. In het midden op je kont zitbeenknobbels en je benen ontspannen af laten hangen. Dan je hak uitdrukken oftewel je kuit spannen. Ook belangrijk als drijvend item.
Bedenk wel hoe langer je je been maakt hoe meer drijvend oppervlak er om je paard zit. Laat je je teen vertikaal meestal dus omlaag wijzen is er van een ontspannen zit geen sprake meer maar van een klemmende zit.
Die klemmende zit beperkt het paard in zijn natuurlijke beweging en werkt deruiter uit het zadel.
Eerste keren kun je het in de les doen of jezelf laten longeren door iemand die tevens heel sterk op je houding en zit gaat letten.
En ik weet hoe moeilijk dat is ben zelf ook expert in de bagger zithouding hoor. Moet ook mega aan mezelf werken want ik loop bijvoorbeeld zelfs iets gebogen en dat is voor mijn uitstraling ook niet goed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:57

Ha meiden daar ben ik weer. Ben blij om te zien dat dit toch nog een fijn topic is geworden. Ik ben het met Kafue eens dat eens zonder beugels (of zonder zadel) rijden ERG goed is voor je zit, erg moeilijk weliswaar maar wel goed (en leuk) om af en toe te doen. Dan VOEL je het paard pas echt goed en moet je al je scharnierpunten in je lichaam optimaal gebruiken. Het lijkt van de foto's inderdaad of de slof toch echt iets te strak zit maar het zijn een beetje veraf foto's dus...goed van je dat jet het de volgende keer eens zonder wil proberen. Weet je instructrice eigenlijk van dit topic en wat vond zij ervan?
Wat het probleem is met veel mensen die een slof gebruiken, is dat ze hem er aan hangen om zogenaamd een betere hoofd/halshouding te creëeren,om verzet tegen te gaan of om het welbekende sterrenkijken te verijdelen. Men concentreert zich daarna echter totaal niet meer op de rug en het achterhandgebruik omdat het plaatje er zo "mooi" uitziet. En dan krijg je dus een paard wat (als er veel met slof gereden wordt) een verkeerde lichaamshouding heeft en op latere leeftijd hinder kan ondervinden. Paarden zijn niet breekbaar maar wel gevoelig voor rugproblemen...ik weet er alles van...helaas.
Anyway, voor iedereen die foto's heeft geplaatst SUPER. Ik rijd (zie een van de laatste posts) tijdelijk niet (zaterdag naar de klniniek, duimen jullie mee) maar zodra ik rijfoto's heb (vreemd genoeg heb ik alleen maar ITP foto's) plaats ik ze zeker, ik ben benieuwd naar jullie commentaar!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:09

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:16

Ik ben het deels wel eens over dat 'zonder beugels' rijden, maar ik denk dat ook dat niet voor iedereen weggelegd is. Sommige mensen gaan verkrampt zitten om maar hun kont in het zadel te houden, anderen gaan helemaal achterover hangen. Bij allebei belemmer je je paard in zn houding/beweging.
Ik hou continue bij mezelf in mn achterhoofd dat als ik niet goed zit, dat ik dan mn paard belemmer, op wat voor manier dan ook!
Je kan alleen van je paard een goede prestatie verwachten als je super kritisch bent naar jezelf, je moet er continue naar streven om jezelf te verbeteren!!! Dan gaat je paard daar vanzelf in mee! Ik hoor mensen heel vaak zeggen: ''ik moet eerst mn paard voor elkaar hebben voor ik kan doorzitten'', dan denk ik bij mezelf: 'als jij het al niet kan, hoe wil je het dan in godsnaam aan je paard gaan leren?'
Dus zonder beugels rijden vind ik op zich een super oplossing, maar ook daarbij hebben veel mensen gewoon echt hulp nodig! Vooral in het begin!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:00

hoi

bedankt voor de reacties, nou sorry dan dat hij iets te strak was dit was niet mijn bedoeling maar ik had het niet in de gaten en als ik het doe wijst mijn instructrice me er op.. maargoed, ik rijd haar egt heel goed voorwaarts dat meen ik! ze was gister zo goed bij elkaar dat ik egt voelde dat haar kont er bij kwam en ze helemaal los liep.. ik denk ook dat je van foto's weinig kan zeggen maar ik werk heel erg aan mijn houding en mijn pony!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:58

Toen ik voor de eerste keer zonder beugels moest rijden dacht ok ook van Oooooooooh shiiiiiiiiiiiittttttttt nee dat doe ik niet. Maar toch gedaan en nu doe ik het wekenlijks het werkt perfect voor mijn zit, lang en diep en rustig.

Echter wat ik wel moet leren is mijn schouders naar achteren te doen dat is dus mijn probleem nog steeds zowel op het paard als op de grond.
Iemand nog tips daarvoor? Ik wil gewoon perfect zitten ook met de schouders.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:29

Bonny4life schreef:
hoi

bedankt voor de reacties, nou sorry dan dat hij iets te strak was dit was niet mijn bedoeling maar ik had het niet in de gaten en als ik het doe wijst mijn instructrice me er op.. maargoed, ik rijd haar egt heel goed voorwaarts dat meen ik! ze was gister zo goed bij elkaar dat ik egt voelde dat haar kont er bij kwam en ze helemaal los liep.. ik denk ook dat je van foto's weinig kan zeggen maar ik werk heel erg aan mijn houding en mijn pony!

Je hoeft ons niet te overtuigen hoor, overtuig eerst jezelf maar eens

@Kafue: dat probleem heb ik ook, maar bij mij zijn het niet alleen mn schouders. Ik kantel mijn bekken teveel naar achteren waardoor ik mijn onderrug bol maak ipv hol/recht. Alleen een heeel knap mens kan dan op dat moment nog zijn schouders naar achter zien te draaien!
Ik moet er dus heel erg aan werken om mijn onderrug hol te maken en daarbij probeer ik me heel lang te maken, niet alleen naar beneden (mijn benen) maar vooral probeer ik me lang te maken naar boven. Ik bedenk me dan dat ik het puntje van mijn hoofd zo ver mogelijk omhoog wil brengen, dat kan dan maar op 1 manier en in 1 richting: recht/omhoog
Zonder daarbij je schouders op te trekken of wat dan ook (want dan bouw je alleen maar meer spanning op)
Op die tweede foto van mij met die zwarte merrie kan je een beetje zien wat ik bedoel!

Je moet dus ook verder kijken dan alleen die schouders, want als jij voor de rest super goed zit, gaan je schouders vanzelf naar achter! Misschien dat je eens een foto van jezelf tijdens het rijden erop kan zetten? dan kan ik het beter beoordelen waar het eventueel vandaan zou kunnen komen!

Groetjes Lisette

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:51

@mireillie1970: Leuk paard, waarom heb je die verkocht?
Persoonlijk zou ik op de foto's liever een paard zien dat iets meer zn hals als het ware laat vallen en het neusje voor de loodlijn, beetje hetzelfde commentaar als ik heb bij mijn eerste foto. (maar dat is waar onze meningen verschillen )
Ik ben het helemaal met je eens dat als je een slof op een goede manier gebruikt dat het helemaal geen kwaad kan, jij weet waar je mee bezig bent!
Maar in zo'n topic als dit raad ik het altijd ten strengste af! Puur omdat ik het idee heb dat als iemand hier al een vraag op deze manier over gaat stellen dat de ze gewoon nog niet kundig genoeg zijn om met zo'n hulpmiddel te werken (begrijp me niet verkeerd, ik val hierbij de TS niet aan). Er word naar de slof gegrepen omdat ze anders die kop niet naar beneden kunnen krijgen! Op die manier worden zoooo gigantisch veel paarden kapot gereden (overigens ook zonder slof hoor, puur door de onkunde van mensen), gewoon zonde!!! Vandaar dus dat ik zo fel reageer in dit soort topics tegen de slof, in werkelijkheid heb ik er helemaal niks tegen mits het goed gebruikt word! Jij kan goed argumenteren waarom je er af en toe een slof aan hangt, je weet waar je mee bezig bent! De TS kan dat naar mijn inziens niet, vandaar dat ik het afraad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:04

Kafue schreef:
Echter wat ik wel moet leren is mijn schouders naar achteren te doen dat is dus mijn probleem nog steeds zowel op het paard als op de grond.
Iemand nog tips daarvoor? Ik wil gewoon perfect zitten ook met de schouders.

Hoe herkenbaar, dat heb ik dus ook. Ik moet er echt continu aan blijven denken om mijn schouders naar achteren te houden, want ze zitten echt niet vanzelf goed .

Maar ik weet wel een goed oefeningetje (van Caesartherapie):

Ga op je rug op de grond liggen en steek je handen in de lucht, recht omhoog. Vervolgens breng je ze gestrekt naar achteren naar de grond. Dan laat je ze op de grond, nog steeds gestrekt, naar je lichaam schuiven tofdat ze zeg maar aansluiten. Paar keer herhalen, maar niet overdrijven .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 06:33

jarrah schreef:
@mireillie1970: Leuk paard, waarom heb je die verkocht?
Persoonlijk zou ik op de foto's liever een paard zien dat iets meer zn hals als het ware laat vallen en het neusje voor de loodlijn, beetje hetzelfde commentaar als ik heb bij mijn eerste foto. (maar dat is waar onze meningen verschillen )
Ik ben het helemaal met je eens dat als je een slof op een goede manier gebruikt dat het helemaal geen kwaad kan, jij weet waar je mee bezig bent!
Maar in zo'n topic als dit raad ik het altijd ten strengste af! Puur omdat ik het idee heb dat als iemand hier al een vraag op deze manier over gaat stellen dat de ze gewoon nog niet kundig genoeg zijn om met zo'n hulpmiddel te werken (begrijp me niet verkeerd, ik val hierbij de TS niet aan). Er word naar de slof gegrepen omdat ze anders die kop niet naar beneden kunnen krijgen! Op die manier worden zoooo gigantisch veel paarden kapot gereden (overigens ook zonder slof hoor, puur door de onkunde van mensen), gewoon zonde!!! Vandaar dus dat ik zo fel reageer in dit soort topics tegen de slof, in werkelijkheid heb ik er helemaal niks tegen mits het goed gebruikt word! Jij kan goed argumenteren waarom je er af en toe een slof aan hangt, je weet waar je mee bezig bent! De TS kan dat naar mijn inziens niet, vandaar dat ik het afraad

Sommige paarden kun je niet verantwoord houden en dat is mijn keuze geweest... Ik heb er een nieuw leven door kunnen opbouwen dat is ook veel waard. Daarbij had ik geen wedstrijdambities. In Amerika is hij zelfs Horse of The Year geweest in zowel de Lichte Tour als bij de Young Riders. Liep Grand Prix en sprong in het 1.40m en stierf helaas uiteindelijk op 11 jarige leeftijd aan koliek. Ik heb altijd contact gehouden. Ik heb er altijd meerdere gehad en klaargemaakt. Als ze dan eenmaal klaar waren werden ze verkocht.

Ik begrijp je angst zoals je die omschrijft. Inderdaad loop je het risico dat TS-ers die misschien niet kunnen aantonen dat ze kundig genoeg zijn toch naar de hulpmiddelen grijpen... Dus raad jij het af. Begrijpelijk!
Het grote nadeel van deze voorzichtigheid is dat er ook mensen worden aangevallen op hun manier van... die het misschien helemaal niet verdienen maar de dupe worden van het beschermen van onkundigheid.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:31

Nou hierbij de foto van kafue en mij. Ik kan dus met mijn rug wel rechtop zitten maar de schouders blijven rond en zo loop ik dan ook nog vaak rond en zit zo. Echt ergelijk. Verder gaat het goed maar dat blijft zon vervelend probleem. Mijn vriendin weet het en schreeuwt volgens mij 500 keer per per trainingsuur rechtop schouders terug en ellebogen aansluiten.

Maar oh oh in het heetst van de strijd ben ik dat zo weer kwijt. en als je zo zit kan je paard nog zo leuk gaan die ruiter die mooi rechtop zit die vind iedereen mooier
En nu de foto.
Afbeelding

Maar met die tips van corinne ga ik zeer zeker aan het oefenen.thanXXXX alvast en iemand nog meer tips.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:48

Mireille1970 schreef:
Ik begrijp je angst zoals je die omschrijft. Inderdaad loop je het risico dat TS-ers die misschien niet kunnen aantonen dat ze kundig genoeg zijn toch naar de hulpmiddelen grijpen... Dus raad jij het af. Begrijpelijk!
Het grote nadeel van deze voorzichtigheid is dat er ook mensen worden aangevallen op hun manier van... die het misschien helemaal niet verdienen maar de dupe worden van het beschermen van onkundigheid.

Dat ben ik met wel met je eens, ik wil ook zeker niemand aanvallen!
Maar ik denk ook dat de mensen die overtuigd zijn van hun manier van... er alleen de dingen uit pikken waar zij het idee van hebben er wat aan te hebben, zij kunnen goed beargumenteren waarom en eventueel tegenargumenten geven! Maar zoals de TS, die naar mijn idee vrij onzeker is......ik ben ervan overtuigd dat als zij wat meer vertrouwen in zichzelf heeft dat ze ontzettend netjes kan rijden! Maar ik zeg in zo'n geval al steeds: ga eerst eens heel hard aan jezelf werken! (dit bedoel ik niet banketstaaf, maar gewoon als tip, mensen geven veel te snel hun paard de schuld van het feit dat ze niet naar de hand toe willen komen, terwijl dat achteraf erg begrijpelijk is omdat die hand een gigantische tegenwerkende kracht geeft)
Ik ben ervan overtuigd dat ieder paard aan de teugel kan lopen zonder slof, ook de pony van de TS!!!
Dus raad ik het 9 van de 10 keer af!

Ik wil daarbij echt niemand aanvallen! Sorry als dat wel het geval is!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:03

Zowel bij Corine (gekeken naar de foto in je profiel) als bij Fafue heb ik het idee dat het net als bij mij vanuit die onderrug komt.
Rien van der schaft raadde bij mij daarbij aan af en toe tijdens het stappen mijn zweep horizontaal tegen mijn onderrug aan te drukken, met mijn armen eromheen (snap je het nog?) Op die manier druk je even overdreven je onderrug hol en je schouders naar achteren! Dat moet je continue zelf in gedachten houden als je aan het rijden bent! En het is super als je iemand langs de kant hebt die je steeds op je fouten wijst! Maak daar dankbaar gebruik van, heb ik ook sinds maandje of 2, daarvoor zat ik altijd zoals op de eerste foto van mij op die zwarte (nu nog maar af en toe )!
En probeer je hoofd trots omhoog te houden! Je nek recht op je schouders en lekker ontspannen om je heen kijken! Werkt bij mij erg goed!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:23

Afbeelding
Even uitgegaan van mij op deze foto, denk eens in wat er gebeurt als ik hier mijn onderrug hol maak en me vooral naar boven toe lang maak. Dan hoef ik niet die spanning in mn schouders op te bouwen, want die gaan vanzelf mee naar achteren en dat is wat ik bedoel met vanzelf! Niks gaat natuurlijk vanzelf, maar ik zeg alleen dat je je niet blind moet staren op die schouders, want vaak is er veel meer dan dat alleen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:28

jarrah schreef:
Zowel bij Corine (gekeken naar de foto in je profiel) als bij Fafue heb ik het idee dat het net als bij mij vanuit die onderrug komt.
Rien van der schaft raadde bij mij daarbij aan af en toe tijdens het stappen mijn zweep horizontaal tegen mijn onderrug aan te drukken, met mijn armen eromheen (snap je het nog?) Op die manier druk je even overdreven je onderrug hol en je schouders naar achteren! Dat moet je continue zelf in gedachten houden als je aan het rijden bent! En het is super als je iemand langs de kant hebt die je steeds op je fouten wijst! Maak daar dankbaar gebruik van, heb ik ook sinds maandje of 2, daarvoor zat ik altijd zoals op de eerste foto van mij op die zwarte (nu nog maar af en toe )!
En probeer je hoofd trots omhoog te houden! Je nek recht op je schouders en lekker ontspannen om je heen kijken! Werkt bij mij erg goed!

Ik doe juist het omgekeerde van jou, ik zit met een holle rug en mijn schouders ver naar achter - en dus veel te gespannen in mijn nek en schouders (heb geen scanner dus geen foto's helaas). Iemand daar een tip voor? Ik probeer te paard al rondjes met mijn schouders te draaien.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:36

Ook ik heb zo mijn oneffenheden zoals jullie hebben kunnen zien. Mede oorzaak is het vele zadelmak maken geweest... en mijn loop...

Maar ik moet zeggen dat ik een rustige onafhankelijke zit waarbij je op een juiste manier met je paard werkt vele malen belangrijker vind dan een prachtige doch strakke zit...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:08

Mireille1970 schreef:
Ook ik heb zo mijn oneffenheden zoals jullie hebben kunnen zien. Mede oorzaak is het vele zadelmak maken geweest... en mijn loop...

Maar ik moet zeggen dat ik een rustige onafhankelijke zit waarbij je op een juiste manier met je paard werkt vele malen belangrijker vind dan een prachtige doch strakke zit...

Dat ben ik helemaal met je eens, zit is vele malen belangrijker als een mooie (strakke) houding, maar ik ben wel van mening dat het allemaal in verband met elkaar staat. Voorbeeld: als je voorover zit.... belast je de voorhand te veel, zit je achterover.......werk je het paard tegen in zijn beweging, trek jij je benen op.......zit je het paard te veel in de weg en bouw je spanning op in je benen en zit wat zitten dan weer moeilijker maakt, heb je geen knik in je ellebogen maar een strakke arm....bouw je spanning op in de mond van het paard, waardoor die zich weer vast gaat houden in rug e.d. wat het zitten weer moeilijker maakt!
Dus om het uiterste van je paard te verlangen, moet je ook het uiterste van jezelf verlangen (vind ik)!
Het is een wisselwerking!
Maar ik zie idd liever iemand iets minder mooi zitten, die het paard niet in de weg zit. Dan iemand die met een hele gefakete houding, krampachtig probeert die mooie houding vast te houden! In allebei de gevallen is er nog een hoop werk te doen
Ik streef naar perfectie zowel van mezelf als van mn paarden! Wil niet zeggen dat ik het altijd goed heb/doe, maar dat is wel mn streven!!!

@Urielle: Jammer dat je geen foto kan plaatsen, dan kunnen we het beter beoordelen. Maar als ik het zo hoor kantel jij je bekken juist te ver naar voren, waardoor je onderrug hol word! Probeer die iets meer naar achteren te kantelen. Probeer echt op je zitbeenknobbels te gaan zitten en verder gewoon jezelf lang maken (ook hier bij niet alleen naar beneden, je benen, maar vooral naar boven, maak je rug lang en laat je schouders ontspannen naar beneden hangen)
Suc6 ermee!