Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:59

Aqua8horse schreef:
annegti: Ken jij die draagtechniek?

Alleen noem ik het gewoon even aanvoelen hoe het paard in elkaar zit voordat ik weg stap Maar dat zal wel weer te simpele gezegd zijn

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:01

Dan denk ik dat je die draagtechniek helemaal niet kent! Dan zou ik je willen vragen wat voor argumenten jij hent om te denken dat het niet goed is?

RK: Door het bespelen van het natuurlijke evenwiccht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:03

In 8 min tijd kan de ruiter dat dan ook?

Het stond er wat onduidelijk misschien, heb het nu ff over de ruiter, niet het paard

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:05

Aqua8horse schreef:
Dan denk ik dat je die draagtechniek helemaal niet kent! Dan zou ik je willen vragen wat voor argumenten jij hent om te denken dat het niet goed is?

RK: Door het bespelen van het natuurlijke evenwiccht

Ik wil gewoon even voelen hoe een paard aanvoelt voordat ik weg stap. Laat ie me recht op de rug zitten of wil ie me een bepaalde kant op hebben, staat het hoofd er recht voor of juist niet. Gewoon heel simpel maar dan weet je al een heleboel wat je gaat tegenkomen als je gaat rijden. Ik denk dat bv. Kawa en Kim ongemerkt hetzelfde doen als ze op een vreemd paard stappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:05

Aqua8horse schreef:
Wat weten die volgens jou?

Wat ik hierboven heb geschreven KiWiKo, geldt voor ieder paard groot of klein, dik of dun korte rug, lange rug etc.....dus voor IEDER paard waar op gereden wordt. Dat heeft helemaal niets met zadelmak maken van doen!

het toppunt van een paard in disbalans is het paard dat voor het eerst voorwaards moet met een ruiter op zijn rug. Dus iedereen die wel eens voor het eerst op een paard is gaan zitten kent dat gevoel uitstekend.

Mensen die daarvan hun werk hebben gemaakt doen niet anders dan het paard begeleiden in zijn evenwicht. maw die helpen het paard zoveel mogelijk om zijn natuurlijke balans te hervinden met een ruiter op zijn rug, dus de normaalste zaak van de wereld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:07

Urielle schreef:
Aqua, ik zou wel eens een korte duidelijke uitleg willen horen van jouw trainingsmethode - als je wilt leg ik je een case voor en geef jij mij een stappenplan hoe dit op te lossen en de aandachtspunten van dit paard (of mijn rijden )? Ik ben nooit te beroerd om bij te leren.

Nogmaals want ik word over het hoofd gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:07

In stilstand eigenlijk niet
te vaak vereden paarden gehad die het dan niet dulde om een paar min op de plaatst te blijven en recht omhoog stonden.
Daarom ben ik liever wat voorwaarts.
Maar ik kan wel erg lang stappen voordat ik eens ga draven

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:11

Dan kunnen wij eindelijk de diepte in op de onderwerpen die ons nou boeien. Ik wil namelijk graag onbeperkt ouwenelen over een paar centimeter op de volte, muggeziften over balans, plaatjes ontleden tot op de vezel en de aandacht focussen op de vraag van HappyH

Friemel
Joepie als we ons weer daar mee bezig houden steek ik er ook nog iets van op!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:11

RK IK begrijp je vraag niet goed maar ik denk dat je dit bedoeld. Als een paard heeft leren dragen, heeft elke ruiter daar direct profijt van! Een paard stapt meteen al anders weg voor het gevoel van de ruiter. Dat klopt ook waant de balans is anders.

KiWiKo: Ik denk wel dat we het over heel wat anders hebben, hoor!!!

RK: Ik leer ieder paard waar ik op stap dragen. En ik denk niet dat het beeld wat jij daarbij hebt, klopt met de werkelijkheid. De paarden zijn namelijk heel rustig en heel goed aan het been.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:12

Aqua8horse schreef:
moet ik dus dat stukje wat ik als ruiter verstoor, begeleiden. Of het paard helpen om samen met dat vreemde evenwicht mechanissme op zijn rug, samen in balans te komen en te blijven. ]

ja maar hoe doe je dit dan, wat voor hulpen gebruik je.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:13

hoezo over wat anders hebben, disbalans is disbalans ........ toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:13

Maar hoe kan het na 8 minuten stilstand ineens voorelkaar zijn, als je in beweging komt, en de benen niet meer alle 4 aan de grond zijn, dan krijgt een paard toch pas echt "last" van de ruiter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:14

Urielle schreef:
Urielle schreef:
Aqua, ik zou wel eens een korte duidelijke uitleg willen horen van jouw trainingsmethode - als je wilt leg ik je een case voor en geef jij mij een stappenplan hoe dit op te lossen en de aandachtspunten van dit paard (of mijn rijden )? Ik ben nooit te beroerd om bij te leren.

Nogmaals want ik word over het hoofd gezien

Kijk eerst even hier viewtopic.php?f=8&t=416489&hilit= Ik denk dat je daar al veel antwoorden kan vinden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:16

Samsam schreef:
Maar hoe kan het na 8 minuten stilstand ineens voorelkaar zijn, als je in beweging komt, en de benen niet meer alle 4 aan de grond zijn, dan krijgt een paard toch pas echt "last" van de ruiter.

Nee. Uit de praktijk blijkt dat het werkt. En door die draagtechniek komen ruiter en paard samen in balans. Het paard heeft mey deze techniek dus juist GEEN last van de ruiter

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:16

HappyH schreef:
Ik ben nieuw op dit forum. En ben me nog aan het inlezen, hierbij las ik over verschillende methoden.
Ik dacht altijd dat de klassieke dressuur maar op één manier te rijden was, maar ik ben er inmiddels achter dat dit op verschillende manieren kan. Het is me alleen nog niet duidelijk hoe.
Nu vraag ik me af welke methoden zijn er en waar zijn de verschillen?
Klopt het, ongeacht de methode die je volgt, dat je een paard vooral met je benen en zit rijdt en de handen slechts als ondersteuning gebruikt?

Friemel dit was mijn vraag.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:17

KiWiKo schreef:
hoezo over wat anders hebben, disbalans is disbalans ........ toch?

Omdat het paard helemaal niet eerst voorwaarts moet bij deze techniek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:18

hij zal toch echt een keer voorwaards moeten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:19

Balans is toch veel makkelijker te vinden stilstaand met 4 benen aan de grond itt in beweging?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:20

Aqua8horse schreef:
[
Nee. Uit de praktijk blijkt dat het werkt. En door die draagtechniek komen ruiter en paard samen in balans. Het paard heeft mey deze techniek dus juist GEEN last van de ruiter

Maar wat doe je nou op een stilstaand paard voor 8 minuten, wat je nu draagtechniek noemt. Welke hulpen geef je?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:20

Ja, maar pas NA het leren dragen!, KiWiKo!!

Samsam: Wat bedoel je precies?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:23

en hoe denk je dat te doen met een paard die voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft???

fokfanaat

Als jij op een nieuw paard gaat zitten A8H, ga je je draagtechniek doen, zeg je net. 8 minuten in stand, leer je het paard dragen.

Okey, je zit erop in stand, wat doe je die 8 minuten. Zit je stil? geef je gewichtshulpen? welke?, geef je teugelhulpen? welke? geef je beenhulpen?

CaroleKlomp

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
[
Nee. Uit de praktijk blijkt dat het werkt. En door die draagtechniek komen ruiter en paard samen in balans. Het paard heeft mey deze techniek dus juist
GEEN
last van de ruiter

Maar wat doe je nou op een stilstaand paard voor 8 minuten, wat je nu draagtechniek noemt. Welke hulpen geef je?

Dat is een lastige vraag omdat daar geen standaard antwoord op is. Nij ieder paard is het namelijk weer anders. De hulpen of combinaties van hulpen zijn voor een groot gedeelte afhankelijk van de sugnaklen die het desbetreffende paard afgeeft.

Algemeen zou ik willen zeggen: het is een combinatie van zithulpen en beenhulpen. Teugels spelen nauwelijks een rol.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:24

Ik neem aan dat je het over een paard hebt, die al zadelmak is...gewoon hetzelfde dan in dat geval, KiWiKo

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:25

Samsam schreef:
Als jij op een nieuw paard gaat zitten A8H, ga je je draagtechniek doen, zeg je net. 8 minuten in stand, leer je het paard dragen.

Okey, je zit erop in stand, wat doe je die 8 minuten. Zit je stil? geef je gewichtshulpen? welke?, geef je teugelhulpen? welke? geef je beenhulpen?

Mensen die toekijken zien amper wat ik doe, zo subtiel geef ik de hulpen.