Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WowAmigo schreef:Ok, hier een geinteresseerde meelezer!
Ik volg alle voors en tegens met veel interesse, kan alleen zelf geen goed oordeel geven omdat ik te weinig van de methoden ken.
Wat nou wel in mij opkomt, we (nou ja, jullie) praten de hele tijd over het wel of niet welbevinden van het paard bij met name de topruiters, of de paarden het nu wel of niet met plezier en/of pijn uitvoeren. Als ik op de gemiddelde basiswedstrijd rondkijk dan zie ik veel paarden rondlopen, gereden door hun goedwillende maar soms wat onkundige ruiter, die er duidelijk EN geen plezier in hebben EN ergens met pijn in hun lijf moeten zitten gezien de krampachtige houding en bewegingen. En deze ruiters hebben vaak helemaal niet gehoord van de termen LDR, Rollkur, Go&Ho en weet ik wat al niet meer (heb zelf ook het nodige bijgeleerd hier op Bokt!).
Dus die trainen niet volgens een dergelijk systeem. Toch zie je vaak die paarden dus duidelijk niet lekker bewegen en ergens ongemak hebben.
Mijn punt is dan, de dscussie gaat hier grotendeels over de toppaarden en topruiters en of hun systemen dan schadelijk zijn voor het paard. Maar hoe staan jullie dan tegenover de basisruiter die hun paard goedbedoeld verrijden? Daar heb je immers ook paarden die het "niet meer doen", gevaarlijk zijn, etc.
Anoukie schreef:Vraag me af wie dan ooit heeft verzonnen dat Klassiek een paardvriendelijk systeem is. Of dat LDR paardonvriendelijk is. En nu niet aankomen met al die suggestieve zgn. wetenschappelijk onderzoeken. Als ze dat zouden doen op Klassiek, zouden ze nl. ook zat kunnen vinden! Als je echt wil, vind je nl. altijd wat.
posbank schreef:Het is toch vreemd dat zo'n (top) paard angstig is? Dat gezeur over een paard dat bang is en gewoon een zwaktebod. Als je zo goed een paard kan trainen dan gaat hij voor je door het vuur. Die angst word gewoon gebruikt om het paard wat opgefokt te krijgen.
QQQQ schreef:Anoukie schreef:Vraag me af wie dan ooit heeft verzonnen dat Klassiek een paardvriendelijk systeem is. Of dat LDR paardonvriendelijk is. En nu niet aankomen met al die suggestieve zgn. wetenschappelijk onderzoeken. Als ze dat zouden doen op Klassiek, zouden ze nl. ook zat kunnen vinden! Als je echt wil, vind je nl. altijd wat.
Misschien is je antwoord te vinden in de achtergrond van de ontwikkeling van de systemen: het klassieke systeem is gegroeid in de tijd dat men afhankelijk was
van een goed te rijden, gezond paard, dat het lang bleef doen. Het LDR systeem is ontwikkeld in een tijd dat het gaat om het behalen van goede wedstrijdresultaten. Degene die het ontwikkeld hebben, hebben ook niet een heel erg tekort aan goed materiaal.
friemel schreef:Dames, heren meelezers, willen jullie toch ook je mening geven over de ontwikkelingen in dressuurland?
Mireille1970 schreef:Ook bij LDR DE INSTEEK!
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Ook bij LDR DE INSTEEK!
Er is een groot verschil tussen je hele leven met het ene paard door moeten brengen en voor je leven afhankelijk zijn van dat ene paard (letterlijk), en het opleiden van meerdere paarden voor wedstrijden op top niveau.
De belangen zijn niet reëel vergelijkbaar.
Citaat:Wat een quatsch!
Dat een paard heet, spooky of wat dan ook is op dat niveau is met name voor een deel ook het karakter. Het is juist de kunst om de energie die het paard hiermee opwekt in positieve zin te gebruiken in de proef.
Niets voor niets hebben de betere ruiters hun voorkeur voor de wat hetere paarden. Dit is eigenlijk onontbeerlijk voor dat niveau.
Betteke schreef:Toch denk ik dat de paarden van de zgn. topruiters beter af zijn dan het gemiddelde hobbypaard.
Mireille1970 schreef:QQQQ schreef:Er is een groot verschil tussen je hele leven met het ene paard door moeten brengen en voor je leven afhankelijk zijn van dat ene paard (letterlijk), en het opleiden van meerdere paarden voor wedstrijden op top niveau.
De belangen zijn niet reëel vergelijkbaar.
De belangen zijn in de topsport misschien wel NOG groter kwa gezondheid.
Wat heb je aan één jaar succes?
Het is dus belangrijk dat de paarden heel lang heel blijven anders zijn ze uitgereden.
En noem de toppers en ze zijn allemaal als 20+er gestorven in de wei of leven nog:
Ideaal
Bo
Dondolo
Bonfire
Prisco
Natrial
etc etc etc
posbank schreef:Citaat:Wat een quatsch!
Dat een paard heet, spooky of wat dan ook is op dat niveau is met name voor een deel ook het karakter. Het is juist de kunst om de energie die het paard hiermee opwekt in positieve zin te gebruiken in de proef.
Niets voor niets hebben de betere ruiters hun voorkeur voor de wat hetere paarden. Dit is eigenlijk onontbeerlijk voor dat niveau.
En dat bedoel ik dus de angst word gebruikt om een paard wat meer op te fokken. En zo de punten te halen. De jury ziet niet dat de achterhand niet op de juiste wijze wordt meegenomen of dat het paard niet stil staat tijdens het halthouden en tijdens de piaff niet op de plaast blijft.
Maar het blijft absurd dat paarden die de hele wereld worden overgevlogen in de wedstrijdring angstig zijn? Die moeten onderhand toch heel wat gewend zijn? Een paard die zijn ruiter vertrouwd is niet angstig.
Eventingpaarden (vaak hete paarden (volbloeden)) schrikken toch ook niet van een rare hindernis of een waterbak. Deze paarden vertrouwen onherroepelijk zijn ruiter. Waarom kan dat niet in dressuurring?
QQQQ schreef:
Voor hoeveel van de ruiters van genoemde paarden was dit het ENIGE paard?
Mireille1970 schreef:QQQQ schreef:
Voor hoeveel van de ruiters van genoemde paarden was dit het ENIGE paard?
Is dat eerste vereiste? Kun je alleen maar aan de gezondheid denken als het je enige paard is?
Amon mag ook niet ontbreken trouwens... en Vincent, en Andiamo
Ilzas schreef:Wat is dan nu waar en wat is dan nu de waarde van dat onderzoek ???
QQQQ schreef:Dat is een vereiste als je de twee zaken wilt kunnen vergelijken. Het belang in het heelhouden van je paard is vele malen groter als je er maar één tot je beschikking hebt en je daar 100% afhankelijk van bent.