Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:20

Ok, hier een geinteresseerde meelezer!

Ik volg alle voors en tegens met veel interesse, kan alleen zelf geen goed oordeel geven omdat ik te weinig van de methoden ken.

Wat nou wel in mij opkomt, we (nou ja, jullie) praten de hele tijd over het wel of niet welbevinden van het paard bij met name de topruiters, of de paarden het nu wel of niet met plezier en/of pijn uitvoeren. Als ik op de gemiddelde basiswedstrijd rondkijk dan zie ik veel paarden rondlopen, gereden door hun goedwillende maar soms wat onkundige ruiter, die er duidelijk EN geen plezier in hebben EN ergens met pijn in hun lijf moeten zitten gezien de krampachtige houding en bewegingen. En deze ruiters hebben vaak helemaal niet gehoord van de termen LDR, Rollkur, Go&Ho en weet ik wat al niet meer (heb zelf ook het nodige bijgeleerd hier op Bokt!).

Dus die trainen niet volgens een dergelijk systeem. Toch zie je vaak die paarden dus duidelijk niet lekker bewegen en ergens ongemak hebben.

Mijn punt is dan, de dscussie gaat hier grotendeels over de toppaarden en topruiters en of hun systemen dan schadelijk zijn voor het paard. Maar hoe staan jullie dan tegenover de basisruiter die hun paard goedbedoeld verrijden? Daar heb je immers ook paarden die het "niet meer doen", gevaarlijk zijn, etc.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:25

WowAmigo schreef:
Ok, hier een geinteresseerde meelezer!

Ik volg alle voors en tegens met veel interesse, kan alleen zelf geen goed oordeel geven omdat ik te weinig van de methoden ken.

Wat nou wel in mij opkomt, we (nou ja, jullie) praten de hele tijd over het wel of niet welbevinden van het paard bij met name de topruiters, of de paarden het nu wel of niet met plezier en/of pijn uitvoeren. Als ik op de gemiddelde basiswedstrijd rondkijk dan zie ik veel paarden rondlopen, gereden door hun goedwillende maar soms wat onkundige ruiter, die er duidelijk EN geen plezier in hebben EN ergens met pijn in hun lijf moeten zitten gezien de krampachtige houding en bewegingen. En deze ruiters hebben vaak helemaal niet gehoord van de termen LDR, Rollkur, Go&Ho en weet ik wat al niet meer (heb zelf ook het nodige bijgeleerd hier op Bokt!).

Dus die trainen niet volgens een dergelijk systeem. Toch zie je vaak die paarden dus duidelijk niet lekker bewegen en ergens ongemak hebben.

Mijn punt is dan, de dscussie gaat hier grotendeels over de toppaarden en topruiters en of hun systemen dan schadelijk zijn voor het paard. Maar hoe staan jullie dan tegenover de basisruiter die hun paard goedbedoeld verrijden? Daar heb je immers ook paarden die het "niet meer doen", gevaarlijk zijn, etc.

Dat valt onder het kopje "slecht rijden kan in elk systeem" (met de aanvulling: "voor slecht rijden heb je geen systeem nodig")

Daar is veel over te zeggen, maar dat vertroebelt de boel erg. Als het nou eerst eens duidelijk zou zijn welke systemen, mits goed uitgevoerd, paardvriendelijk zijn, dan kan daarna aan de mensen zonder systeem verteld worden welk systeem ze 'moeten' gaan leren...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:30

Vraag me af wie dan ooit heeft verzonnen dat Klassiek een paardvriendelijk systeem is. Of dat LDR paardonvriendelijk is. En nu niet aankomen met al die suggestieve zgn. wetenschappelijk onderzoeken. Als ze dat zouden doen op Klassiek, zouden ze nl. ook zat kunnen vinden! Als je echt wil, vind je nl. altijd wat.

Ik vind het pas paardonvriendelijk wanneer je een systeem toepast wat niet bij je paard of bij jezelf als ruiter past en dat je dus niet goed weet waar je mee bezig bent (zoals heel veel ruiters, helaas).

Ik ben het zelden eens met 4Q, maar wat hierboven staat: "slecht rijden kan in elk systeem" (met de aanvulling: "voor slecht rijden heb je geen systeem nodig") daar ben ik het helemaal mee eens.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:35

Anoukie schreef:
Vraag me af wie dan ooit heeft verzonnen dat Klassiek een paardvriendelijk systeem is. Of dat LDR paardonvriendelijk is. En nu niet aankomen met al die suggestieve zgn. wetenschappelijk onderzoeken. Als ze dat zouden doen op Klassiek, zouden ze nl. ook zat kunnen vinden! Als je echt wil, vind je nl. altijd wat.

Misschien is je antwoord te vinden in de achtergrond van de ontwikkeling van de systemen: het klassieke systeem is gegroeid in de tijd dat men afhankelijk was van een goed te rijden, gezond paard, dat het lang bleef doen. Het LDR systeem is ontwikkeld in een tijd dat het gaat om het behalen van goede wedstrijdresultaten. Degene die het ontwikkeld hebben, hebben ook niet een heel erg tekort aan goed materiaal.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:40

Ja, daar heb je een goed punt! (slecht rijden kan altijd)

Maar wanneer is een systeem dan goed en paardvriendelijk? Want als ik de reacties lees zijn er heel verschillende visies, waar de een blije ongedwongen paarden ziet vindt de ander dat weer absoluut niet.
Kan er uberhaupt iemand "gelijk" hebben?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:42

Off topic Sorry voor pag 8 dit comentaar ;jj[h.
Dit was namelijk van m'n dochter die even achter de comp was toen ik even weg was. Daarna had ze bokt afgesloten dus... niet gezien

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:47

posbank schreef:
Het is toch vreemd dat zo'n (top) paard angstig is? Dat gezeur over een paard dat bang is en gewoon een zwaktebod. Als je zo goed een paard kan trainen dan gaat hij voor je door het vuur. Die angst word gewoon gebruikt om het paard wat opgefokt te krijgen.

Wat een quatsch!

Dat een paard heet, spooky of wat dan ook is op dat niveau is met name voor een deel ook het karakter. Het is juist de kunst om de energie die het paard hiermee opwekt in positieve zin te gebruiken in de proef.

Niets voor niets hebben de betere ruiters hun voorkeur voor de wat hetere paarden. Dit is eigenlijk onontbeerlijk voor dat niveau.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:51

Dan heb ik wel een ontzettend onsensibel paard want als hij wil kijken, kijkt hij ook. Hij laat zich echt niet dwingen zijn hoofd laag te houden. Toch kan ik hem minuten aan het stuk laag en diep rijden op een contactteugeltje. Zo erg vind hij het blijkbaar niet.

Hij weet dat hij er op kan vertrouwen dat ik hem de juiste/ veilige weg op stuur. Een paard in een kudde kan toch ook niet helemaal rondom hem kijken omdat het zicht geblokkerd is door soortgenoten?

Als ik een jas of uitrijdeken over zijn hoofd gooi toont hij geen enkele spanning. Hij blijft rustig staan luisten en ruiken naar zijn omgeving. Dat vind ik normaal, mijn paard vetrouwd mij.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:21

On topic

Heb het idee dat er nog veel verbetert kan worden aan die onderzoeken/artikelen. Om een goed en eerlijk beeld te krijgen moeten er nog zoveel meer aspecten bekeken worden.
Ten eerste de ruiter, voeding, erfelijkheid, weidegang, werkweek waar bestaat die uit, Wordt het systeem eerlijk gereden of is het een wanna b.

Het ldr rijden. Goed gereden prima. Maar daar zit het hem denk ik. Er zijn zoveel mensen net zoals bij Klassiek die het plaatje zien. Dat kopie zit (bij Ldr) laag rond richting borst

En daar richten de mensen zich naar. Niet hoe je daar komt. Ze hebben nooit gevoeld hoe een netjes gereden paard voelt, hoe het daar komt. Waarom dat dat kopie daar zit???????
Toevallig werdt ik paar weken geleden door een toekomstig hoefsmidje daarop geattendeert. Hij vroeg mij of ik wist hoe je een paard zo diep kon rijden. Nee vertel eens zei ik. Als je begint met een jong paard dan rijd je hem dus meteen in kin op de borst en na zo'n 3 mnd gooi je hem voor 6 mnd de wei in. Daarna pak je hem terug op en kun je hem gewoon rijden en o zo diep instellen.
M'n hart ging sneller slaan en ik spuwde uit. Denk je nu echt dat dat ldr rijden is, inhoud. Ik was woedend en wist ook gelijk waarom deze paarden dus terug de wei werden ingegooit. Na 3 mnd getrek om op de borst te komen zijn deze paarden natuurlijk gewoon op slot in hun spieren. Lijkt wel op het inbreken in een paard. Na die 3 mnd (zullen de spieren wel weer terug los zijn) worden ze terug opgepakt . Deze paarden zijn niet ldr gereden, nee gedwongen. En bij deze paarden denk ik dan ook dat veel schade ontstaat, zowel in het koppie als in hun lichaamlijk welzijn.
Maar bij Klassiek zit je met hetzelfde probleem.
Er zijn nog teveel mensen die denken dat aan de teugel betekent koppie in de krul.
Ldr netjes getraint , een paard wat zo kan strechen zich zo rond kan maken dat denk ik is alleen voor de topruiters onder ons weg gelegd. Ik denk dat als je blijft luistern naar het gevoel wat je paard hierin geeft zijn fysieke grensen respecteert. Dat je dan na lange traning dat paard zonder dwang/lich ongemak daar kunt rijden.

Jury... net zoals vroeger (12 jr ) geleden denk ik inderdaad dat veel jury's jureren naar naam, plaatje, voorkeur. Daarintegen ik heb ook geschreven en meegekeken en het is ook verdomd moeilijk.
zo'n onderdeel is uit zoveel opgebouwd.
Jury op het inrijdterrein zou denk ik niet veel veranderen. dan zit je nog met persoonlijke voorkeur, herkening.
En een jury zou oncorrect rijden ook in de proef moeten herkennen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:24

QQQQ schreef:
Anoukie schreef:

Misschien is je antwoord te vinden in de achtergrond van de ontwikkeling van de systemen: het klassieke systeem is gegroeid in de tijd dat men afhankelijk was
van een goed te rijden, gezond paard, dat het lang bleef doen
. Het LDR systeem is ontwikkeld in een tijd dat het gaat om het behalen van goede wedstrijdresultaten. Degene die het ontwikkeld hebben, hebben ook niet een heel erg tekort aan goed materiaal.

Ook bij LDR DE INSTEEK!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:31

friemel schreef:
Dames, heren meelezers, willen jullie toch ook je mening geven over de ontwikkelingen in dressuurland?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:31

Precies Mireille, dat is mijn idee ook. Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat bijna de gehele dressuurtop van Nederland zijn paard traint op een manier die de gezondheid kan schaden.

Waarom denken wij eigenlijk als amateurs en buitenstaanders dat wij daarover kunnen en mogen oordelen?

Eigenlijk is het hondsbrutaal en erg onfatsoenlijk .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:35

Mireille1970 schreef:
Ook bij LDR DE INSTEEK!

Er is een groot verschil tussen je hele leven met het ene paard door moeten brengen en voor je leven afhankelijk zijn van dat ene paard (letterlijk), en het opleiden van meerdere paarden voor wedstrijden op top niveau.
De belangen zijn niet reëel vergelijkbaar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:39

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ook bij LDR DE INSTEEK!

Er is een groot verschil tussen je hele leven met het ene paard door moeten brengen en voor je leven afhankelijk zijn van dat ene paard (letterlijk), en het opleiden van meerdere paarden voor wedstrijden op top niveau.

De belangen zijn in de topsport misschien wel NOG groter kwa gezondheid.

Wat heb je aan één jaar succes?

Het is dus belangrijk dat de paarden heel lang heel blijven anders zijn ze uitgereden.

En noem de toppers en ze zijn allemaal als 20+er gestorven in de wei of leven nog:

Ideaal
Bo
Dondolo
Bonfire
Prisco
Natrial
etc etc etc

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:47

Citaat:
Wat een quatsch!

Dat een paard heet, spooky of wat dan ook is op dat niveau is met name voor een deel ook het karakter. Het is juist de kunst om de energie die het paard hiermee opwekt in positieve zin te gebruiken in de proef.

Niets voor niets hebben de betere ruiters hun voorkeur voor de wat hetere paarden. Dit is eigenlijk onontbeerlijk voor dat niveau.

En dat bedoel ik dus de angst word gebruikt om een paard wat meer op te fokken. En zo de punten te halen. De jury ziet niet dat de achterhand niet op de juiste wijze wordt meegenomen of dat het paard niet stil staat tijdens het halthouden en tijdens de piaff niet op de plaast blijft.

Maar het blijft absurd dat paarden die de hele wereld worden overgevlogen in de wedstrijdring angstig zijn? Die moeten onderhand toch heel wat gewend zijn? Een paard die zijn ruiter vertrouwd is niet angstig.
Eventingpaarden (vaak hete paarden (volbloeden)) schrikken toch ook niet van een rare hindernis of een waterbak. Deze paarden vertrouwen onherroepelijk zijn ruiter. Waarom kan dat niet in dressuurring?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:47

Betteke schreef:
Toch denk ik dat de paarden van de zgn. topruiters beter af zijn dan het gemiddelde hobbypaard.

En daar ben ik het dan weer absoluut niet mee eens. Ik ben er van overtuigd dat mijn paarden die de hele dag het land op gaan, springen, dresuuren en buiten rijden, happy-er en gezonder atlete's zijn dan de toppaarden, die keihard moeten werken (en dan misschien wel meer spieren hebben), veel langs de weg zitten, steeds in wisselende stallen staan, kortom veel stress hebben.
Bijkomende reden om dat te denken is dat de paarden van Piet Raymakers bij ons op stal vakantie komen houden. Nou die van mij hebben dus het hele jaar door vakantie. Bovendien zegt mijn veearts dat paarden aan zee gezonder zijn dan elders. Wat heeft een paard te zoeken op de snelweg ? Mijns inziens helemaal niets...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:49

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:

De belangen zijn in de topsport misschien wel NOG groter kwa gezondheid.

Wat heb je aan één jaar succes?

Het is dus belangrijk dat de paarden heel lang heel blijven anders zijn ze uitgereden.

En noem de toppers en ze zijn allemaal als 20+er gestorven in de wei of leven nog:

Ideaal
Bo
Dondolo
Bonfire
Prisco
Natrial
etc etc etc

Voor hoeveel van de ruiters van genoemde paarden was dit het ENIGE paard?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:50

posbank schreef:
Citaat:
Wat een quatsch!

En dat bedoel ik dus de angst word gebruikt om een paard wat meer op te fokken. En zo de punten te halen. De jury ziet niet dat de achterhand niet op de juiste wijze wordt meegenomen of dat het paard niet stil staat tijdens het halthouden en tijdens de piaff niet op de plaast blijft.

Maar het blijft absurd dat paarden die de hele wereld worden overgevlogen in de wedstrijdring angstig zijn? Die moeten onderhand toch heel wat gewend zijn? Een paard die zijn ruiter vertrouwd is niet angstig.
Eventingpaarden (vaak hete paarden (volbloeden)) schrikken toch ook niet van een rare hindernis of een waterbak. Deze paarden vertrouwen onherroepelijk zijn ruiter. Waarom kan dat niet in dressuurring?

Paarden worden niet doof-stom hoor, van trainen....
Je traint ze...

Ik hoor mijn hele leven al brommers, maar kan me rotschrikken als ik er ineens één zie....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:51

QQQQ schreef:

Is dat eerste vereiste? Kun je alleen maar aan de gezondheid denken als het je enige paard is?

Amon mag ook niet ontbreken trouwens... en Vincent, en Andiamo

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:53

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:

Is dat eerste vereiste? Kun je alleen maar aan de gezondheid denken als het je enige paard is?

Amon mag ook niet ontbreken trouwens... en Vincent, en Andiamo

Dat is een vereiste als je de twee zaken wilt kunnen vergelijken. Het belang in het heelhouden van je paard is vele malen groter als je er maar één tot je beschikking hebt en je daar 100% afhankelijk van bent.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:55

Wat ik me dus afvroeg, naar aanleiding van het onderzoek wat Ulissa citeert (reuze bedankt trouwens)... dus eigenlijk zou je nooit je paard aan de teugel moeten willen rijden ???

Maar zoals ook gezegd, ik meen door Karl maar weet het niet meer zeker,heb je ook paarden die nooit aan de teugel gereden zijn en die afwijking ook hebben. Wat is dan nu waar en wat is dan nu de waarde van dat onderzoek ???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:59

Ilzas schreef:
Wat is dan nu waar en wat is dan nu de waarde van dat onderzoek ???

Wat waar is blijft nog onduidelijk en de waarde kan gezocht worden in het bewust maken dat er mogelijk wat aan de hand is...
Het geeft reden tot verder onderzoek en tot dat is geweest kan je òf je er niets van aantrekken, òf de mogelijkheid in je achterhoofd houden en er enigsinds rekening mee houden dat ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:02

Over schrikkende paarden gesproken
Mijn eigen knollie
Kafu XX x Rigoletto
kon in het Z nog steeds schrikken van de lichtinval op een bordje of een bloempje dat anders in de bloembak staat.
En met losrijden had ik altijd de eerste 10 min een snurkerd met de staart erop

Ondertussen is hij 13 en staat hij op een vreemde plek nog te snurken als een 3 jarige die voor het eerst ergens is.

dat is gewoon het karakter en dat veranderd nooit.

maar datzelfde karakter kon ik ook niet dwingen. (dat gaat met een suffer karakter wel eerder)
Daar moest ik mee samenwerken. Probeerde ik te dwingen, stond meneer (terecht) op 2 pootjes.
Of ik hem nu net wat ronder (geen ldr) ingesteld had, of voor de loodlijn.
Of dat nu met trens of S&T was.
Of het nu om een dressuur oefening ging, of in het bos dat plastic zakje waar ik hem voorbij wilde dwingen.
dat maakte allemaal geen hol uit.

En dit soort paarden heb ik meer gereden.
En ik denk dat die nog 100 keer gemakkelijker in karakter zijn dan de top paarden waar het hier over gaat.
En als die paarden die ik gereden had, zich al niet een beetje lieten dwingen, zullen de echte karakters het al helemaal niet toe laten.
En het zijn de heerlijkste paarden om te rijden, wnt je word direct op je iegen fouten gewezen.

Dus nee, ik blijf erbij dat een paard zich niet jaren laat dwingen.
Die gaan vroeg of laat allemaal de staak in.
En die heb ik ook genoeg gezien.
Paarden die thuis al de stop in gingen, maar dan zoveel rammel kregen dat ze het nog wel deden.
Maar die deden op concours niks meer, wisten donders goed dat er daar geen rammel kwam.
Nee die werden geen eerste elke wedstrijd.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:08

En dat bedoel ik dus met "hobbypaarden zijn vaak minder goed af dan de toppaarden".
Ik ken genoeg mensen die hun paard 1 uurtje per dag uit de stal rukken, vlug vlug rondsturen en ondertussen nog fijn schelden op die "rotbok". Geen weiland voor het paard want hij kan zich weleens blesseren.
Die toppaarden worden echt in de watten gelegd, en dat ze hard moeten trainen is imo niet zo zielig, want die ruiters weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:08

QQQQ schreef:
Dat is een vereiste als je de twee zaken wilt kunnen vergelijken. Het belang in het heelhouden van je paard is vele malen groter als je er maar één tot je beschikking hebt en je daar 100% afhankelijk van bent.

Maar jij stelde dat het voor hen niet belangrijk was omdat de successen prefereerden.... dat gaat dus niet op.