Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:08

Je hebt helemaal gelijk. Houden van is denk ik een te klein woord voor wat zij voelt, net als wij. De eerste pony liep tot zijn dertigste daar, prisco idem, bonfire idem... die paarden heeft ze veel mee meegemaakt, daarmee ben je verbonden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:30

Mireille1970 schreef:

Er wordt juist NIET getrokken, de DRUK is minder dan in alle andere takken (op western na), de lichtheid onderin en bovenin is GROTER dan in alle andere takken, het van ACHTER zijn en ERONDER zijn achter groter, de DURCHLASSIGKEIT meer...

JUIST!!!!

Mireille1970 schreef:

Als je alle takken bij "de meesters" hebt ervaren weet je dat zeker. Jullie suggereren omdat jullie het vergelijken met beeld en niet met jarenlange training ervaring en gevoel.

Jullie ervaren het als TE DIEP en TREKKEN in dat model.

DAT is zo fout. DAT is niet zo.... maar ik heb geen idee hoe het uit te leggen beter dan ik gedaan heb al 100x en nog begint Friemel over trekken...

Ik heb respect voor je Mireille, ondanks dat er van alle kanten negatieve geluiden komen, blijf je continue herhalen, herhalen, herhalen....

Petje af Knipoog !!!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:41

Zo maar f een vraagje, wie rijdt er klassiek van de Nederlandse top (eigenlijk de wereldtop dus) ?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:48

Oeps dat is moeilijk te zeggen. Absolute voorstander van klassiek WAS Sven maar dat vind ik geen klassiek rijden. Dat is duits en heb ik als anders ervaren. Idem voor Coby. Daarbij traint Sven sinds een jaar via het A-kader ook bij Sjef (zal sven moeilijk vallen), maar daarvan mag gezegd dat iedereen sven zo opgeknapt vond in zijn eigen rijden en het paard.

Ik zou Ellen Bontje in deze willen noemen. Die rijdt denk ik met de luchtigheid die bedoelt wordt bij klassiek. Een absolute top-amazone.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:50

Kaja schreef:

Ik heb respect voor je Mireille, ondanks dat er van alle kanten negatieve geluiden komen, blijf je continue herhalen, herhalen, herhalen....

Petje af Knipoog !!!

Dat is toch ook de basis van trainen, herhalen, herhalen en herhalen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:50

Mireille1970 schreef:

Ik zou Ellen Bontje in deze willen noemen. Die rijdt denk ik met de luchtigheid die bedoelt wordt bij klassiek. Een absolute top-amazone.

Dan vergeet je nog de diehard-anti-LDR bokkers die allemaal in de dressuurtop meer rijden Haha!

Edit: Ellen Bontje rijdt die nog paard? Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:56

Dank je wel Kaja... ik moet eerlijk bekennen dat het soms zwaar is en ook ik er wel eens het bijltje bij neer wil gooien omdat ik geen idee heb wat het nut ervan is.

Aan de andere kant vind ik het vaak zo oneerlijk wat hier geroepen wordt.

In alle takken van sport wordt verschillend gefilosofeerd. Over de bitten bij een westernruiter, de LDR bij dressuur, de bitten bij een springruiter, de ringen bij een tuigpaard en het gemberen, het harnachement van een polopony.

Als er een discussie dmv een topic wordt gestart over iets waarvan ik meen in die 35 jaar levenservaring waarvan 17 in die top van de internationale dressuur mijn kennis en vergelijk te hebben opgedaan vind ik het leuk om een vraag te beantwoorden tot het punt waarbij mensen de door mij genoemde rijstijl als wreed en slopend te becritiseren.

Ik ben ook maar mens. En wens als dusdanig behandeld te worden. Ik ben geen 35 geworden om me te laten afblaffen en helaas gebeurt dat op bokt nog wel eens. Het niet met elkaar eens zijn is alleen maar goed, er zijn immers meerdere wegen naar Rome. Maar laat elkaar gewoon in de waarde. Ik spreek geen chinees, geen wartaal...

Ik heb laatst een heel fantastisch gesprek met Aqua8Horse gehad. Absoluut leerzaam en geweldig. En dan zullen we het heus niet plotseling helemaal eens worden maar er is wederzijds respect ontstaan door het serieuze antwoorden, maar ook dat bleek slecht mogelijk via de topic. TOT het moment dat er gevraagd is alleen te reageren als je serieus geinteresseerd was en uiteindelijk is het een mooi topic geworden. Serieus met respect voor een ieder. Zonder wartaal. Zonder loze argumenten. Maar gebaseerd op jarenlange ervaring... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:57

Magique schreef:
Mireille1970 schreef:

Dan vergeet je nog de diehard-anti-LDR bokkers die allemaal in de dressuurtop meer rijden Haha!

Edit: Ellen Bontje rijdt die nog paard? Haha!

Ik hoorde ook al even niets. Heb haar in duitsland bij de uitslagen zien staan met een jong paard volgens mij. Ik zal het navragen en het ej melden oké.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:42

Even een berichtje, deze discussie is weer eens leuk Ja Haha!.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:49

Kijk Mireille, dat bedoelde ik dus ook, LDR heeft niets met trekken te maken!
maar ik wacht nog steeds op antwoord van de tegen partij, waarom zij denken dat dat wel zo is Knipoog

ik vraag me dat namelijk gewoon echt af, waarom mensen dat denken, terwijl de mensen die het ervaren hebben weten dat het niet waar is.

En wat jij zegt over het Duitse systeem, laten we daar inderdaad maar niet eens over beginnen. Ik heb op een Nederlandse stal gewerkt, met Duitseinvloeden zeg maar en dat was niet altijd even prettig kan ik je vertellen. (voor de paarden dus ook)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:49

marcolemar schreef:
maar bijna elk paard piaffeerd vierkant, het hoort zoals ferro deed

Bloos Ik ging even terug lezen, had niet veel gemist... allemaal een beetje hetzelfde, maar bovenstaande quote viel me op....

Ik vond Ferro onder Coby van Baalen alles behalve happy athlete.
Ferro piaffeerde onder haar alsof hij op een hete plaat stond, zonder ook maar een moment te kunnen aanschouwen dat de spanning wegvloeide waardoor het beeld stukken vriendelijker was geweest!

Oké van Ferro zeiden ze dat het paard liever lui als moe was, maar Ferro piekte nooit daar waar hij moest pieken...
Helaas straalde op die momenten wel de moeheid ervan af!!

Er zit namelijk een groot verschil tussen angstige spanning voor de omgeving of angstige spanning voor de ruiter!!

Ik heb bij paarden als Bonfire of Salinero nog nooit één moment gezien van dat laatste... NOOIT!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:51

Oeps je raakt hier een gevaarlijke snaar "helaas wel een juiste"...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:53

Eleonoor schreef:
Kaja schreef:

Petje af Knipoog !!!

Dat is toch ook de basis van trainen, herhalen, herhalen en herhalen.

Haha! Als ik zulke leerlingen zou hebben zou ik ze een enkeltje huiswaarts geven... om nooit meer terug te keren Doei!

Ik kan niet met negatieve mensen werken, je hoeft me niet te volgen en/of geloven als een blinde, maar het kwartje moet wel een keer vallen!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:55

Mireille1970 schreef:
Oeps je raakt hier een gevaarlijke snaar "helaas wel een juiste"...

In het heetst van de strijd worden rake dingen gezegd....
Knipoog

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:58

nou ja, je kunt een paard alleen piafferen als het neusje voor de LL is, anders is het niet door de juiste verzameling ontstaan. over ferro, ferro ging wel zitten!!! misschien niet bij coby maar wel bij suzanne, iets wat bonfire nooit gedaan heeft

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:02

Bonfire's Piaffe was inderdaad niet zijn sterkste stand, terwijl Ferro en Negro en Lancet het van zichzelf zo doen.....

Dat is ook een hekel punt bij vele paarden (Rusty, Rembrandt, Amon) terwijl andere paarden het zo doen. Dit heeft namelijk ook met de bouw van een paard te maken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:05

M3isSi3j schreef:
Bij deze is duidelijk te zien dat het paard de hand niet volgt.. kan een moment opname zijn geweest.. was er verder niet bij en zoals ik al zei: oordeel er verder niet over..

Dat is nog zo'n punt waar iedereen weer anders over denkt. Ik heb net zo weinig in mijn handen, en ik wil ook niet dat als ik iets geef, hij gelijk alles neemt. Ik wil geen druk in mijn handen en ik kan me ook niet voorstellen dat paarden zo iets prettig vinden, continu dat bit wat in je mond zit te drukken. Ook mijn paard blijft in die houding lopen als ik de teugels slap laat hangen. Je rijd immers op je zit, moet ie naar beneden, dan geef ik dat aan, en dan mag hij zakken. Maar m'n hand volgen zoals velen dat noemen, nee dank je, niet op die manier.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:08

Noukie schreef:
Kijk Mireille, dat bedoelde ik dus ook, LDR heeft niets met trekken te maken!
maar ik wacht nog steeds op antwoord van de tegen partij, waarom zij denken dat dat wel zo is Knipoog

ik vraag me dat namelijk gewoon echt af, waarom mensen dat denken, terwijl de mensen die het ervaren hebben weten dat het niet waar is.

En wat jij zegt over het Duitse systeem, laten we daar inderdaad maar niet eens over beginnen. Ik heb op een Nederlandse stal gewerkt, met Duitseinvloeden zeg maar en dat was niet altijd even prettig kan ik je vertellen. (voor de paarden dus ook)

Logisch toch? zij kennen die manier van rijden niet, alleen van zien, en niet van ervaren. De enige manier waarop zij zelf een paard zo diep kunnen laten lopen is door te gaan trekken. Dan is het een hele afgang als je ontdekt dat de mensen die op de juiste manier LDR rijden absoluut niet trekken...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:16

marcolemar schreef:
iets wat bonfire nooit gedaan heeft

Bloos! Maar good old Bonnie trok op goede dagen wel zijn achterbenen op tot aan zijn buik.... Knipoog

Dat doen er hedendaags maar zeer weinig!!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:18

Klassiek

Afbeelding

Modern
Afbeelding

Meningen? Haha!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:19

dan moet bonnie wel erg bergopwaarts gebouwd zijn anders piaffeerd hij op de voorhand...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:23

Het lijkt wel of ze tegenwoordig enkel naar het zitten kijken in de piaffe... en niet meer wat de achterbenen doen....
Dat is bij de gemiddelde GP ruiter huilen met de pet op!!

Je kunt zeggen wat je wilt van Bonnie, maar dat hij het kan is een ding dat zeker is....

@Yarrah.... dan moet je geen trainingsfoto laten zien, maar eentje uit de proef... dan doen we "zoek de verschillen"....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:29

Geen afgang maar ongeloof...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:30

inderdaad kaja, vergelijken kan alleen als slechts 1 factor verschilt.

aan de andere kant, de losrij foto van Anky laat duidelijk zien dat haar paard in staat is achter goed mee te komen, terwijl hij voor nog steeds ronder is, wat wil zeggen dat hij achter erg sterk moet zijn. En hoe is dat bereikt? juist.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:31

Mireille1970 schreef:
Bonfire's Piaffe was inderdaad niet zijn sterkste stand, terwijl Ferro en Negro en Lancet het van zichzelf zo doen.....

Dat is ook een hekel punt bij vele paarden (Rusty, Rembrandt, Amon) terwijl andere paarden het zo doen. Dit heeft namelijk ook met de bouw van een paard te maken.

Bonfire

Rusty

Rembrandt