Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:53

QQQQ schreef:
De VWNW foto's geven aan waarom je ook dat maar kort traint: de paarden lopen in die houding ietwat op de voorhand, net als in de LDR houding. VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

Ietwat?? De draf is heel vlak, de achterbenen hebben totaal geen fnctie behalve de normale aandrijving.

Ik wil je bij deze nogmaals eens uitnodigen om eens bij een training va mij te komen, waarbij je kunt zien dat er GEEN sprake is van op de voorhand lopen.

Namelijk: als dit zo is, is het paard niet meer gesloten van staart tot kop, bolt de rug niet, staat niet open voor de hulpen en wordt traag in de beweging.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:54

Remember: Klopt inderdaad, paard hangt behoorlijk op de voorhand en de amazone zit ook niet meer echt ontspannen. De eerste foto en de foto van Fleurtje100 geven een beter beeld.
Is het niet net de bedoeling van VWNW dat deze houding maar voor even is? Opwarming en cooling down. Net zo goed als LDR ook slechts een tijdelijke houding behoort te zijn, wanneer deze methode wordt toegepast.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:54

Tyrza schreef:
En zoals ik in een eerdere post al vermeldde: hoeveel ruiters in de basis proberen wel niet angstvallig het neusje voor de loodlijn te houden, waarbij het pard zeer verkrampt in een onnatuurlijke houding loopt en notabene nog geen 5 cm lager geplaatst kan worden?

Die zijn er zat, maar dat slecht rijden in alle vormen voorkomt, daar waren we al.

@mireille: Laat maar wat LDR foto's zien waar ze NIET op de voorhand lopen dan. Ben benieuwd.

@Tyrza: Is goed! Moet wel op een vrije dag dan...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:56

Fleurtje100 schreef:
http://www.arnd.nl:81/archief_abf/jpegs ... .jpg[/img]

Deze vond ik in een ander topic (even gegoogelt).
viewtopic.php?t=357151
Redelijk voorbeeld denk ik.. paard blijft achter actief in ieder geval.

Rini met Indiana Jones (Wolfgang) toch?

Ehm, Rini rijdt thuis wel degelijk met heel veel druk en heel rond... uiteraard kun je van elke druk afvloeien door door even lucht te geven zoals op deze foto en dan zie je inderdaad een paard dat over de benen nog redelijk van de grond blijft...

Mooie foto overigens.

Maar ook het VWNW is net als LDR of wat dan ook: je moet het geen uren volhouden... daar worden ze technisch en qua manier van lopen niet beter van...

Het gymnastiseren en verbeteren van de punten die Tyrza al noemde kun je dan combineren...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:58

precies Mireille, dat is ook wat ik bedoel. Blijven gymnastiseren, t kan nooit goed zijn 60 min in 1 houding te rijden, mensen sporten toch ook niet een uur in dezelfde houding.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:01

Citaat:
precies Mireille, dat is ook wat ik bedoel. Blijven gymnastiseren, t kan nooit goed zijn 60 min in 1 houding te rijden, mensen sporten toch ook niet een uur in dezelfde houding.
En DAT bedoel ik dus met dat degenen die zich negatief uitlaten over dit onderwerp niet weten waar ze over praten als ze een dergelijke training niet hebben meegemaakt.

Er is constant afwisseling in de vorm van overgangen al dan niet in dezelfde gang, of zijgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:01

QQQQ schreef:
De VWNW foto's geven aan waarom je ook dat maar kort traint: de paarden lopen in die houding ietwat op de voorhand, net als in de LDR houding. VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

Lijkt me wel een bijzonder goed uitgangspunt om er vervolgens een sleepje aan te hangen. Paarden op de foto hebben een heel fijn stuwend achterbeen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:04

QQQQ schreef:
VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

En wat is de factor, waardoor het paard de hand gaat opzoeken? Lachen Ik ben benieuwd naar je interpretatie, dan ik die ook geven vanuit de LDR hoek Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:05

Jippie schreef:
QQQQ schreef:

Lijkt me wel een bijzonder goed uitgangspunt om er vervolgens een sleepje aan te hangen. Paarden op de foto hebben een heel fijn stuwend achterbeen.

Verwar jij ontspanning soms met in slaap sukkelen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:10

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:
VWNW is een ontspannende oefening die het paard stimuleerd om de hand naar voren te blijven opzoeken.

En wat is de factor, waardoor het paard de hand gaat opzoeken? Lachen Ik ben benieuwd naar je interpretatie, dan ik die ook geven vanuit de LDR hoek Knipoog

De motor, de voorwaartse drang. Zonder deze geen aanleuning. Elke stap van achteren komt aan in de hand via de teugel en de mond en elke inwerking van de teugel komt direct aan bij de achterbenen. Dit komt door de boog van de bovenlijn die je goed kunt zien bij de vwnw foto's. In LDR zit er aan één kant van de boog een vrij plotse knik en zit het bit opeens niet meer aan een uiteinde van het paard. Hierdoor kan de hand niet op dezelfde manier inwerken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:11

En hoe wordt deze motor gestimuleerd vanuit de ruiter?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:13

Tyrza schreef:
En hoe wordt deze motor gestimuleerd vanuit de ruiter?

Been van de ruiter stimuleerd het achterbeen (niet constant, maar dan als nodig).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:13

En de zit dan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:14

Tyrza schreef:
En de zit dan?

Ook die, maar die doet nog veel meer.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:15

Wat dan? Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:17

Snelheid en verzameling regelen, gang aangeven, richting aangeven.

Maar, ik ben weg, ben dit kantoor weer zat Knipoog Tot later. (paardje wacht!)

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:18

haha jullie zijn lekker bezig! Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:21

Sjjips! had al eenuur weg moeten zijn.....
Naja, minder file Tong uitsteken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:23

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
En zoals ik in een eerdere post al vermeldde: hoeveel ruiters in de basis proberen wel niet angstvallig het neusje voor de loodlijn te houden, waarbij het pard zeer verkrampt in een onnatuurlijke houding loopt en notabene nog geen 5 cm lager geplaatst kan worden?

Die zijn er zat, maar dat slecht rijden in alle vormen voorkomt, daar waren we al.

@mireille: Laat maar wat LDR foto's zien waar ze NIET op de voorhand lopen dan. Ben benieuwd.

@Tyrza: Is goed! Moet wel op een vrije dag dan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kijk eens bij www.arnd.nl image database paard New Tango of locatie Anky, zie je wat leerlingen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:29

Terwijl jij naar je paard bent, leg ik het even uit vanuit mijn eigen interpretatie vanuit mijn training:

Eerst behoort er een gecontroleerde gang te zijn, laten we zeggen de draf. Deze draf wordt in feite geheel gecontroleerd door zit en been. Dwz dat er een constant ritme, aktiviteit en drang naar voren is, waar dan ook in de bak. Door de stuwing van achter naar voren ontstaat er een bepaalde balans, waarbij ik voor mijn gevoel 2/3 van mijn paard van achter uit voel pushen en 1/3 aan de voorkant bezig is.

Het gevoel van "het voor het been blijven"

Dit is uiteraard een basis die bij elk paard bevestigd behoort te zijn.

Terwijl ik dit met mijn zit controleer en stimuleer (ik kan bv de passen iets gaan verklein of vergroten), zorg ik ervoor dat het paard in de lagere lijn gaat geven.

Dit omdat het paard hierdoor de rug gaat bollen, het achterbeen meer onder gaat treden en dus vlugger wordt, en last but not least: het paard reageert flitsender voor het been.

Hierdoor krijg ik het effect dat het paard mijn hand door de drang en elasticiteit naar voren wil opzoeken. Op dat moment kan ik hem overal plaatsen, zonder dat er meer druk op mijn hand komt. Tevens kan ik op dat moment mijn hand naar voren doen, zonder verlies van nageeflijkheid, durchlassigkeit en drang naar voren.

Als het paard een bepaalde blokkade geeft in de vorm van kaak vastzetten, traag lopen, wegvalt, dan is het zaak het paard zo te sluiten, zodat er weer drang naar voren kan ontstaan.

Om dit te verkrijgen is het maken van overgangen esentieel. Dit kan in de vorm van stap/draf overgangen, maar ook het verkleinen van de passen.

Dit laatste noemen wij het "wachten" van het paard. Dit alles gebeurd puur en alleen op de zit, de handhulp laat het paard onderstussen het bit afkauwen.

Zodra het paard verkleint, en dus sluit, wordt er mbv de beenhulp het effect gegeven dat het paard vanuit de rug naar de hand toeloopt, met behoud en stimulering van de aktiviteit en ritme. Op dat moment kan de hand ontspannen worden.

De reden van het lage diepe, is het ultieme gymnastiseren vanuit de rug. Doot deze trainingswijze is het voor de combi met Tolstoi n.m. belangrijk dat ik een ONMIDDELIJKE reactie krijg voor het been.

Hier heeft Tol moeite mee, wat zich dus goed uit in de overgangen pa/pi/pa. Met name vanuit de piaffe naar de passage, waarbij het achterbeen vlugger en de rug meer moet dragen, is het voor Tol extra moeilijk.

En toch, ondanks zijn beperkingen, zit er toch steeds weer vooruitgang in. Hij wordt er beter in, losser en soepel. En zeker voor een paard op zijn leeftijd is dat voor mij een teken dat dit alles behalve slecht is...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 11-05-05 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:32

QQQQ schreef:
Jippie schreef:

Verwar jij ontspanning soms met in slaap sukkelen?

In slaap sukkelen??

Nee nee ik volg je niet QQQQ. Een paard voor de sleep mag zeker niet in slaap sukkelen, anders krijg je het land nooit geploegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-05 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:55

Tyrza schreef:
En toch, ondanks zijn beperkingen, zit er toch steeds weer vooruitgang in. Hij wordt er beter in, losser en soepel. En zeker voor een paard op zijn leeftijd is dat voor mij een teken dat dit alles behalve slecht is...

Dat vind ik nu fijn om te lezen Tyrza. En ik wil ook nog even kwijt dat ik het waardeer dat je altijd nog de moeite neemt om ons te laten delen in jouw ervaringen met de verschillende manieren van trainen die jij in de loop der tijd hebt mogen ervaren!

Wat ik opvallend vind van dit soort discussies is dat mensen die zelf amper in de basis kunnen meedraaien [als ze al wedstrijden rijden] dan gaan zeggen dat je die resultaten hebt behaald ondanks je LDR trainen Verdrietig

Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:59

Jippie,

Mijn uitleg als die ik hierboven heb gegeven, is waarschijnlijk iets anders dan dat ik een jaar geleden heb gegeven toen er eenzelfde dergelijk topic was geopend.

Dit komt omdat je in de loop van de tijd steeds maar weer dieper in de stof gaat, meer gaat voelen, handiger gaat worden, en van centimeterwerk uiteindelijk naar millimeterwerk gaat.

En juist TOEN vond ik al dat ik zo verfijnd kon trainen (bij Penny), maar dit is dus nog verfijnder geworden! Knipoog

En ik vind dat juist zo jammer dat je dit dus niet kan laten voelen bij iedereen, terwijl het zo kicken is om het te mogen ervaren. Dit is puur kilometers rijden en je ontwikkelen in de training.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:02

Precies, en iedere meter is van jou, van jullie samen. Zoveel controle, zoveel balans, zo recht en zo licht aan de voorkant en van de grond af en zo mooi van achteruit zonder de energie die je erin stopt aan de voorkant te verliezen.

Je verhaal is mooi en duidelijk (en inderdaad heel anders dan ik toen tijdens de EK bij jou gezocht had... je visie wordt blijkbaar zoals bij iedereen bijgeschaafd en door leren wijzer, super veel respect voor je!!)

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:03

Een voorbeeld van VWNW aan de longeerlijn.

Afbeelding

Het strekken van de hals heeft een directe invloed op het ontspannen van het paard.
Om tot een gymnastische ontwikkeling van het paard te kunnen komen, is een harmonische ontspanning van alle spieren van het paard nodig.
Ontspanning is een weerstandsloze overgave door het paard van al zijn spiergroepen voor het verlangde bewegingsverloop.
Ontspanning is nodig voor het doelmatige aanspannen en gebruik van de spieren.
Door middel van ontspanning, krijg je aanleuning en door aanleuning kan het paard afgericht, dus gegymnastiseerd, lichaamlijk en geestelijk ontwikkeld worden.
Het gewicht van het hoofd en de hals heeft grote invloed op het evenwicht en de beweging van het paard.
Deze factoren bepalen de plaats en de verplaatsing van het zwaartepunt van het paard.
Het zwaartepunt is bepalend voor de gewichtsverdeling over de vier benen van het paard.

Het paard in vrijheid zoekt het meest economische evenwicht, gegeven de omstandigheden, voor een groot deel met de hoofd- en halshouding.

Bij een dressuurpaard is het de bedoeling dat de ruiter door gymnastisering het meest economische evenwicht moet zien te bereiken voor ruiter en paard, waarbij door harmonische samenwerken van krachten een optimaal resultaat wordt bereikt. Voor dat doel zal de ruiter het meest natuurlijke hulpmiddel, hals en hoofd, zo goed mogelijk moeten kunnen gebruiken om dat doel te bereiken.

Bij het spelen of beinvloeden van het zwaartepunt is het voor een dressuurpaard belangrijk om te leren een vermeerderd gewicht op de achterhand te dragen, waarvan de buiging in de spronggewrichten en de lendenen zich over een elastisch verende rug voortbeweegt in een deinende hals en weer terugkomt langs een nageeflijke nek en kaken in de hand van de ruiter. De terugkoppeling door de ruiter gebeurt dan door commando's die door zithulpen worden gegeven.

Als de nek, de hals of het bit vast zit, kan je dus geen harmonische, zuivere bewegingen krijgen.