Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:50

Noukie schreef:
wat er aan mankeert+kissing spine, maar ok, waarom ik met dit specikieke voorbeeld kom is omdat het mij nuttiger lijkt om gewoon over eigen ervaringen te gaan praten dan alsmaar foto's van internet te halen en er een welles-nietes spelletje van te gaan maken, want daar gaat je discussie.

Discusseren over 'n paard dat alleen JIJ kent, dat werkt al helemaal niet.

oja, ik ben weg...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:52

voorbeelden werken wel, maar alleen als mensen zich open stellen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:37

Zo ben weer bijgelezen niets interessants gemist ziek ik.
Het lijkt wel op een spelletje zoek de foto voor of achter de LL.
Kan iemand mij uitleggen wat het probleem nou eigenlijk is als een paard 2 cm achter de LL is is de ring Verward
Krijgt het paard dan spontaan nekkramp ? (Je zou het bijna geloven als je hier sommige reacties leest Haha! )
Ik heb hier alleen zeer twijfelachtige foto's voorbij zien komen als ze al achter de LL lopen hoe kan de jury dit dan in godsnaam zien als het vanaf foto al niet duidelijk is Verward

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:44

Een bekend voorbeeld:

Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:55

QQQQ schreef:
Jij vraagt altijd naar mijn achtergrond, maar die van jouw, daar horen we ook niks van.
Ik ben niet bij Solange geweest, maar ben jij wel eens bij Kottas geweest? Zo ken ik er nog een paar. ?

Ten eerste: Waarom zou ik naar jou achtergrond vragen dat is wel duidelijk op te maken uit jou posts hier

Ten tweede: Net zoals ik uit jouw posts iets kan opmaken kan jij ook uit mijn posts opmaken dat ik bij verschillende vooraanstaande trainers ben geweest LDR maar vooral OOK klassiek. Genoeg vergelijkingsmateriaal dus !

Ten derde: Het levende bewijs staat hier op stal wat voorheen ALTIJD klassiek gereden is en nu dus meer het LDR idee, wil er eigenlijk het naambordje LDR er niet aan hangen noem het eigenlijk gewoon bewust met je paard omgaan.
Ik zal je niet gaan lastigvallen hoe het desbetreffende paard er momenteel fysiek bij staat; dan had je het paard "voor LDR" moeten kennen.
En zoals deze ken ik er nog vele van "dichtbij"

Ten vierde: Solange is gewoon een objectief fysiotherapeut en predikt echt niet LDR Ze vertelt gewoon alleen hoe je een paard optimaal zijn rug kan trainen en toevallig hoort daar nou net een stukje LDR bij.

Ten vijfde: Kottas zou die net zoveel verstand hebben van een paardenlichaam als een afgestudeerd fysiotherapeut die dagelijks haar vak uitoefent in een vooraanstaand dierenkliniek zoals Solange ?
Laatst bijgewerkt door Magique op 13-01-05 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:55

GoldStar schreef:
Een bekend voorbeeld:

[image]

Ja dus ? we hadden het nu toch over voor of achter de LL in de ring ? of wordt er tegengewoordig ook al gejureerd met losrijden ?

Leuke foto Verward

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:33

Zep schreef:
Ik heb even foto's van de Spanjaarden gepakt omdat die altijd als voorbeeld aangehaald worden van hoe het moet. Welke warmbloeden vind jij dan een toonbeeld van hoe het moet?
Hoe kom je daar nou weer bij? Er zijn ook Spanjaarden die western rijden, die haal je er toch ook niet bij?
Over LDR: ik heb altijd het idee dat paarden die zo gereden worden hun achterhand wel *moeten* bijtrekken anders donderen ze op hun neus. Daarbij *moet* je wel hameren op voorwaarts rijden, anders staan ze stil. Sorry, klinkt niet aardig, ik wil er niemand mee kwetsen maar zo voelt het voor mij. Ik kan de logica vanuit het paardenlichaam gezien nog steeds niet bevatten.
Ik neem een schildpad want ik vind het zo'n leuk diertje, maar ik haal de schild eraf want dat vind ik niet mooi.
Ik ben gek op de houding van een paard, los in de wei, kijk wat een kracht, kijk wat een stuwing, kijk die hals en trots! En als ik ga rijden dan moet zijn hoofd zo ingetrokken worden dat hij niet eens meer vooruit kan kijken. Ik vat het nog steeds niet. Wat is nou het doel van deze manier van rijden? Hoe wordt het paard er beter van? Of zijn er mensen die het mooier vinden? Ik heb wellicht niet goed gelezen, sorry daarvoor, maar ik ben zo nieuwsgierig naar wat er verbetert aan het paard op die manier. Ik hoop dat iemand mij, ondanks dat ik geen dressuurwedstrijden rij, toch antwoord wil geven.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:42

Kaya schreef:
maar ik ben zo nieuwsgierig naar wat er verbetert aan het paard op die manier. Ik hoop dat iemand mij, ondanks dat ik geen dressuurwedstrijden rij, toch antwoord wil geven.

D.m.v. LDR toe te passen in training in meer of mindere mate kan je het paard OPTIMAAL gymnastiseren wat natuurlijk de lossigheid ten goede komt en o.a. het sterker maken van de rug wat weer bevorderend werkt als jij en je paard toe zijn voor de meer dragende oefeningen in de dressuur.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:57

Dank voor je reactie, maar dit vind ik te algemeen, dit heb ik te vaak gehoord. Als ik de foto van de prachtig en krachtig strekkende Krack C zie, dan gaat mijn hart open, schitterend. Maar als ik daarbij de foto zie hoe hij getraind wordt, dan kan ik wel janken (dank voor de moeite overigens van het plaatsen van die foto's). Moet hij zijn leven lang zo lopen, om af en toe op een show/wedstrijd te kunnen spetteren en voor zich uit te mogen kijken? Doe mij dan maar iets minder strekkende gangen... Als ik altijd tegen iemand zeg: til je arm eens op, terwijl ik die arm tegenhou, almaar omlaag houd, en dan ineens zeg ik: 'til je arm eens op' en hou ik die arm niet meer tegen, dan kan die arm ineens veel lichter en verder omhoog. Dat wil niet zeggen dat de eigenaar van de arm blij is met dat ik zijn arm almaar tegenhou...
Ik krijg dan toch de indruk dat het niet het paard is wat telt, maar het resultaat wat haalbaar is op de wedstrijd.
Magique, je schrijft: 'in meer of mindere mate'. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar kun je me misschien ook uitleggen waarom dan zo diep die neus tussen de knieen ipv naar voren? Ws vanwege het achterhandgebruik, of...?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:01

QQQQ, mijn reactie volgt ergens dit weekend, vanavond is er een ander topic dat ikgraag wil volgen Knipoog

mss kan ik daarna wel meepraten over piaffe e.d. Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:08

Noukie schreef:
kom maar langs hoor!! heb er 1 staan die je echt op 2 pinkjes in de door jou als zielige en gedwongen houding kan rijden.

Flauw: zoeentje had ik ook - achter de teugel noemden ze dat vroeger... Clown

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:12

Kaya schreef:
Flauw: zoeentje had ik ook - achter de teugel noemden ze dat vroeger... Clown

maar achter de teugel, dat zijn dus die paarden die, als jij je hand opent, netjes volgen, neusje eruit en verder zakken?
Haha!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:32

Dat wel, ja Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:03

Wel dus on topic Haha! , ik persoonlijk vind dat het vaak enorme show is ipv een net doorgereden paard. Hoe vaak zie je niet dat een netjes doorgereden paard met nette gangen en neusje eruit lager wordt gequoteerd dan het paard met veel front dat met zijn voorbenen rond zijn oren loopt te wapperen (lees Farbenfroh-soort)? En dan vraag ik me ook maar af hoe die laatste soort paarden worden getraind... Geef mij maar neusje eruit en goed gereden!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:48

Biepje schreef:
(lees Farbenfroh-soort)? En dan vraag ik me ook maar ... Geef mij maar neusje eruit en goed gereden!

Gaaaap

Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:24

Kaya schreef:
Magique, je schrijft: 'in meer of mindere mate'. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar kun je me misschien ook uitleggen waarom dan zo diep die neus tussen de knieen ipv naar voren? Ws vanwege het achterhandgebruik, of...?

Ik bedoel te zeggen hier komen alleen de wat extremere vormen op foto's voorbij van LDR.
Je moet niet de indruk krijgen "hoe ronder en dieper des te beter" dat gaat niet op dat moet je zelf bekijken waar het paard zich prettig bij voelt. Het hoeft dus van mij helemaal niet zo extreem maar wel achter de LL

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:56

En hoe weet je waar een paard zich prettig bij voelt? de meeste paarden ondergaan alles gewoon zoals het komt. Ze staan ook met een gebroken been gewoon voor zich uit te kijken met de oortjes erop, hoor. Dat is dus heel moeilijk te bepalen. En wat men voor de ruiter prettige bewegingen vindt, noemt men dan maar ontspannen, maar is dat echt zo, is het paard dan ontspannen? En ietsje pietje achter de loodlijn mag ook niet in de ring, want het voorschrift is voor de loodlijn. En het is kwalijk omdat het vaak een teken is dat het paard niet contact met de hand zoekt, niet meer de neus eruit durft te steken. Ik zag op een andere site toevallig clips van toppaarden. Geen enkel moment de neus maar iets voor de loodlijn, heel slechte stap, halsstrekken bestaat niet meer.
De huidige dressuur is trucjes rijden en de weg er naar toe lijkt zo snel mogelijk afgelegd te moeten worden en het paard is hier wel de dupe van, nogmaals, tot meerdere glorie van de ruiter. Het heeft in mijn ogen weinig te maken met tonen van resultaat van gedegen, eerlijk africhting.
Het probleem met juryleden is dat het mensen zijn.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:10

Lusitana schreef:
En hoe weet je waar een paard zich prettig bij voelt?

Denk dat als je een beetje (ruiter)gevoel in je donder hebt dat zelfs héél goed kan aanvoelen.
Als je dat niet voelt kan je maar beter gewoon rijden zoals je gewend bent Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:14

En waarom rijdt men paarden in de ring achter de loodlijn, terwijl dit tegen de regels is, vraag ik u vriendelijk?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:28

Lusitana schreef:
En waarom rijdt men paarden in de ring achter de loodlijn, terwijl dit tegen de regels is, vraag ik u vriendelijk?

Voor een beetje ruiter is het een fluitje van een cent om hem voor die LL te parkeren.
Veel paarden lopen nou eenmaal net wat meer door hun lijf als ze net wat achter de LL gereden worden in de ring
Had je dat zelf niet kunnen verzinnen ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:32

Afbeelding
Dr. Reiner Klimke reed nooit LDR.
Nicole Uphoff
Rembrandt
»Remmi«

Victoria Passier
euro-star Germany Volkswagen Nutzfahrzeuge Roeckl Handschuhe
DER HANDSCHUH XerVis Internet-Dienst
XerVis
Internet-Dienst Jahrgang 1977 · Wallach · Braun · Westfale

DER ALLESKÖNNER

Rembrandt war ein außergewöhnliches und einmaliges Pferd. Er hatte traumhafte Bewegungen und eine tolle Arbeitseinstellung. Er arbeitete sehr gerne und wenn er zu seiner aktiven Zeit Turnierpause hatte, wurde es ihm schnell zu langweilig und er machte nur Blödsinn. Bis zum Schluß versuchte er mich so oft wie möglich zu ärgern. Da sah er viele »Geister« und mußte sich andauernd erschrecken. Das Problem war, daß nur er die »Geister« sehen konnte. Wenn er dann wieder richtig arbeitete, war er zufrieden und wurde ruhiger. »Remmi« genoss es, wenn er Publikum hatte, dann wurde er schnell einen Meter größer (meinte er).

Als Rembrandt jung war, haben wir bald festgestellt, wie überaus intelligent er war. Er lernte spielend und sehr schnell. Nur konnte er mit seiner Intelligenz noch nicht so viel anfangen und vergeudete seine Kraft mit Unfugmachen.

Wir waren über 20 Jahre ein Paar und ich habe sehr sehr viel von ihm gelernt: Ein Pferd braucht viel Abwechslung und nicht jeden Tag Lektionen. Das Pferd muß seine Individualität erhalten können und der Reiter muß auf die Psyche des Pferdes eingehen.

Mit »Remmi« bin ich in Seoul und Barcelona Olympiasiegerin geworden. Ihm habe ich alles zu verdanken. Er selbst hatte viele Fans, einige schickten sogar Geburtstagsgrüße. Als Dank haben wir Ende 1996 eine kleine Abschiedstour organisiert. Ich meine, daß ER diese Ehrung wirklich verdient hat.

Haha! Dat was dus de reden waarom ze diep reed anders was er niets mee aan te vangen. Dit heb ik dus van een kennis die Nicole persoonlijk kent.

Rembrand was gewoon ontzettend intelligent en ernorm heet van zijn eigen doen, dit was de manier voor Nicole om het te trainen.

Vandaag heb een nieuwe lesklant begeleid. Haar paard liep LDR en enorm achter de LL. Op de vraag waarom kwam het antwoord niet helemaal als verassing ja als ik hem daar weg druk dan loopt hij me weg, zeii gebruikte het dus als rem. Overigens is dit paard aangerden met slof en sinds 2 maand van haar. Hij is vijf maar loopt compleet op de voorhand.
Zulke ruiters heb je veel. Ga maar eens eerlijk en open bij trainingen staan kijken.

Anky reed op die foto in de losrijfase, okee wel achter de LL maar 8 hand er nog een weinig bij hoor, handen op de bovenbenen en paard op boeghoogste. Dat vind ik nog niet echt LDR en achter de LL. Ik heb ze wel veel slimmer gezien maar daar heb ik geen fotos van. had de camera vandaag ni9et bij me

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:46

Tjee, 13 pagina's en ik zie nu pas het topic Haha!

Ik kies de kant voor noch klassiek, noch LDR. Het gaat mij erom wat gewoon het meest functioneel is voor het betreffende paard.

Mijn ervaring met LDR is echter dat dit met name voor mijn wedstrijdpaard geschikt is, aangezien deze zich gauw opkrult in de nek, waarbij de rug wordt weggedrukt en zo dus geen optimale verbinding van achter naar voren plaats kan vinden.
Op de klassieke manier kreeg ik het paard enigzins aan het bit. Maar bij het minste geringste was ik hem kwijt en bij een lichte spanning in de proef al helemaal. Hierdoor was het paard niet meer aan mijn been (gaf geen onmiddelijke reactie) en werd het paard bij het doorverzamelen traag en groot in plaats van klein en vlijtig.

Bij het lager en dieper rijden, waarbij het paard wel uiteindelijk ZELF de hand zal opzoeken en bij nagevelijkheid lucht krijg en zo meer durhclassigkeit ontstaat, bolt het paard meer de rug, vind er meer verbinding plaats en staat hij in principe in de startblokken qua reactie.

Bij dit laatste kan ik veel beter de kleine details uitwerken, zij het niet dat ik (waarschijnlijk vanwege zijn leeftijd en het op late leeftijd aanleren) dagelijks hiermee bezig zal moeten zijn om hem optimaal te gymnastiseren.

De ene keer zal ik hem dieper moeten instellen, de andere keer meer bergopwaarts. Maar de efficientie blijft hetzelfde.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:50

Even nog een aanvulling op de discussie op de eerste pagina.

Ik kan wel duidelijk een verandering qua spieropbouw constateren vanuit mijn klassieke periode en mijn LDR periode. Niet alleen de nek is zwaarder geworden, ook de rest van de schouder- en bilpartij is aanzienlijk ronder geworden (bij het paard Haha!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:30

Magique schreef:
Voor een beetje ruiter is het een fluitje van een cent om hem voor die LL te parkeren.
Veel paarden lopen nou eenmaal net wat meer door hun lijf als ze net wat achter de LL gereden worden in de ring
Had je dat zelf niet kunnen verzinnen ?

Het blijft tegen de regels en ik geloof niet dat ze de paarden zo makkelijk voor de loodlijn kunnen of zelfs durven te rijden. Ze missen dan het stukje controle wat ze nu nog wel kunnen pakken. Ik ben gewend me aan regels te houden, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer?
En waarom een paard achter de loodlijn trainen als het in de ring niet getoond mag worden? Ik lees net op een heel ander discussieforum over het bereiken van lichtheid. Daar is men het tot nu toe het eens dat je dat nooit kunt bereiken door diep en rond te trainen.

Wat is er verkeerd aan het paard met de neus voor de loodlijn te laten lopen?

Vraagt iemand zich wel eens af waarom die regel bepaald is?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:02

Citaat:
Als ik de foto van de prachtig en krachtig strekkende Krack C zie, dan gaat mijn hart open, schitterend. Maar als ik daarbij de foto zie hoe hij getraind wordt, dan kan ik wel janken (dank voor de moeite overigens van het plaatsen van die foto's). Moet hij zijn leven lang zo lopen, om af en toe op een show/wedstrijd te kunnen spetteren en voor zich uit te mogen kijken?

Volgens mij worden paarden helemaal niet gedurende de hele training LDR gereden maar slechts gedeeltelijk.
Het is juist goed om in hoofd-halshouding te variëren.