artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:31

runningkawa schreef:
Wat versta jij onder nivo?

Ik reed ook Z (ik vind het niet hoog, maar denk wel dat je dat onder nivo verstaat)
En heb vroegah veel verpeste bokken gereden.
Toch ben ik geen voorstander van een slof.

En al helemaal niet bij verreden paarden, die worden er vaak alleen maar link van.
En moeten vertrouwen krijgen in de ruiterhand, dat krijg je imo sneller, met een gewoon bitje, zonder verdere poespas.

Onder niveau versta ik niet mensen die in het Z rijden. Dat zegt nl. niets. Er rijden zat mensen in het Z, maar er zijn weinig Z-ruiters/amazones, daarmee bedoel ik dat niet iedereen de klasse Z waardig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:34

Oke, begrijp wat je daar zegt

Maar hoe bedoel jij dan weer je bericht waarop ik antwoorde ?

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:40

Ik bedoel dat er ook heel veel mensen zijn die zich helemaal niet verdiepen in de dresuur en ook niet snappen waarom er een slofteugel wordt gebruikt. Die zijn zelf niet bezig met de zware training om op een hoger niveau te komen. Er zijn mensen in het Z die denken de verzamelde galop alleen een langzame galop is en totaal niet bezig zijn met het snel maken van het achterbeen. Mijn paard is van zichzelf niet snel in de achterhand, waardoor ik bij het terugrijden (uiteraard met mijn zit) het probleem krijg dat hij traag wordt in het achterbeen. Ik maak hem dan snel door middel van mijn kuitdruk, dan krijg ik bij hem eerst de reactie dat hij zijn hoofd eruit wil tillen en onder mij vandaan wil lopen. Dan gebruik ik dus de slof. Het hoofd kan niet hoger dan een bepaalde hoogte en ik kan mij blijven concentreren op het snel maken van de achterhand. Ik kan dus blijven rijden, ik hoef mij niet druk te maken om de voorkant. Menig ruiter zal aan de teugels gaan hangen en het paard aan de voorkant gaan corrigeren, terwijl het probleem aan de achterkant zit. Ik rijd mijn paarden dus niet aan de teugel met de slof, hij houdt het paard bij het zware werk alleen tegen als hij zijn hoofd te ver eruit wil tillen.

Vind jij dit verkeerd?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:41

runningkawa schreef:
En al helemaal niet bij verreden paarden, die worden er vaak alleen maar link van.
En moeten vertrouwen krijgen in de ruiterhand, dat krijg je imo sneller, met een gewoon bitje, zonder verdere poespas.

Sorry, voel me toch een beetje aangesproken door dit stukje

Over het algemeen ben ik met je eens, ik ben ook geen voorstander van het rijden met slof dat moge allang duidelijk zijn uit mijn reaties in andere topics.

Maar toch mijn paard werd niet 'linker' of meer gespannen door het tijdelijk rijden met slof, ik denk als je je paard geen sec. uit het oog verliest en goed blijft kijken naar zn lichaamshouding en signalen die afgeeft dat je in Mijn geval er weinig kwaad mee kunt.
Als je die signalen niet kunt herkennen dan moet je er niet aan beginnen, en ik vind de redenen die sommige ruiters aangeven om ermee te rijden niet okee.
Maar goed het blijft een discussie waar we denk ik niet uit gaan komen, dat hoeft ook niet want iedereen heeft zn eigen mening en dat is maar goed ook.
Maar ik vind echt dat mijn paard een uitzondering op de regel is (al zullen vele dat waarschijnlijk van hun paard zeggen) maar dat meen ik echt heel serieus, ik vind het dan ook een beetje verdrietig dat ik omdat ik mijn paard ECHT geholpen heb hiermee en niet om het mezelf gemakkelijker te maken te horen dat ik wel in dat hokje geplaatst wordt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:50

om eerlijk te zijn, ja
Maar goed, dat is mijn mening, hoeft niet die van iemand anders te zijn Lachen

Voorbeeldje van mijn kant uit.

Mijn paard kwam ook in zijn hoofd in verzet, om travers uit te komen
Waarom (dat is wat ik me als ruiter altijd afvraag, wat verteld mijn paard me)

het is een paard, wat kort in het lijf is, moete met buigen in zijn lijf heeft.
Verder is het een paard met een beperkte draf.
Vind daarin balans houden en zich van achter er goed onder houden heel erg moeilijk.

Dus belangrijke gegevens voor mij als ruiter.

Ik merkte dus dat hij zich er in travers (of draf appuyement) uitdrukte
Zijn taal om te zeggen, dit vind ik vervelend.
Oke, wij willen graag verder dan de L komen, dus wat nu met dit gegeven

Bij Kawa was dat in de stap en galop hem al goed los krijgen in zijn lijf.
daarna pas in draf.
Ook die oefeningen, die voor hem gewoon zwaarder zijn dan voor een paard wat daar beter op gebouwd is, heel langzaam uitbouwen.
Volte 10 meter en 2 passen travers en weer die volte.
Later 3 passen enz.

Met de galop eruit breken bij een paard wat dat dus zwaar vind, zou ik ook meer gaan schakelen op hele kleine stukjes
Voltes wat sluiten, zodat hij achter moet dragen en sterk worden, want daar zit het probleem.

Rustig wat gaan fitnessen en dat uitbouwen. Lachen

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:55

Wij doen het dus op deze manier en gaan tussendoor ook weer wegrijden in de galop, dan weer sluiten, dan weer wegrijden. Ik ga mijn paard echt niet eindeloos klieren door mij terug te blijven rijden. Ik luister enorm goed naar mijn paard, ik ken hem door en door. Wij maken dus wel gebruik van de slofteugel, het dient gewoon als ondersteuning

Mijn paard is door de slof niet verknald en heeft ook nog nooit blessures gehad, dus ik denk dat de slof zo slecht niet is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:02

Bij jou is die slof misschien niet slecht (voel je dus ook niet aangevallen door mijn bericht, het i s alleen maar wat ik er van denk, een ander doet maar wat hij wil met zijn paard)

Maar ik ben fel op de slof, omdat ik vroegah, paarden heb gecorrigeerd.
Hier zaten dus ook paarden bij, die zo bang van de hand waren geworden door lompe ruiters, die daardoor een vlucht paard kregen.
Hingen er dan een scherp bit en/of slof aan, paard raakte totaal de kluts kwijt.
er waren erbij die niks anders neer deden dan rennen, anderren die recht overeind stonden, anderen die als aan de grond genageld stonden als ze een zadel op zich kregen.

En idd zoals Kim ook al aangaf, de goede slof gebruikers moeten het dan ontgelden in deze discussies tegen de helaas te veel slechte slof gebruikers.

Maar daar komt mijn afschuw van de slof dus vandaan.
En mijn ervaring is, dat ik elk paard (weer) lekker aan het lopen heb gekregen op een gewoon bitje, zonder slof oid en stel dan misschien onterecht, te snel de vraag waarom andere wel al die hulpmiddelen nodig hebben.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:09

Ik weet niet of je het nu tegen mij hebt of niet Verward

Dat geeft ook niks, maar om zo te oordelen over iemand die je nooit hebt zien rijden en het paard verder ook niet kent vind ik nogal wat eerlijk gezegt!

Hoe kun je gaat fitnessen en uitbouwen met een paard wat zich verzet?, zich niet verzet tegen mijn hand, maar zich verzet omdat hij o zo bang is weer in dezelfde positie te raken als een tijd terug waarin hij zich erg ongelukkig voelde?
Hij weet precies wat er komen gaat, (hij verzette zich niet tegen de ruiter maar tegen een evt situatie die hij koppelde aan bepaalde oefeningen). Hij voelt gelijk als je je meer gaat vragen dan een simpel b oefingetje, dat was het probleem ook niet hij liep bij simpele oefeningen ontspannen en relaxed.
Zodra je meer richting het nivo reed waarin hij zich altijd zo gepusht heeft gevoelt komt de spanning op, niet omdat ik ineens vanuit een andere insteek rijd, maar omdat in zijn koppie van alles naar boven komt.
Op dat moment had ik het gevoel, ik kan kiezen of ik stop helemaal met trainen of ik probeer hem heel rustig en voorzichtig over zn drempel heen te helpen, ik durf te zeggen zijn drempel want ik had daar verder niks mee te maken.
Ik koos voor het laatste ik heb er geen spijt van, tuurlijk vraag ik me nog wel eens af zou ik dat een 2e keer ook zo aanpakken?
Moet heel eerlijk zeggen dat ik daar over twijfel, omdat ik denk dat het toender tijd misschien ook opgelosd had kunnen worden met aan andere manier van trainen, maar ik was toen rijtechnisch niet goed genoeg om dat op die manier op te kunnen lossen.
Ik vind nog steeds dat mijn paard er sterker en beter van geworden is dat het op en andere manier ook had gekunt denk ik ook, maar daar was ik toen niet van op de hoogte!

Het is in mijn geval 100% zeker niet zo dat ik mijn paard hiermee gekweld/gedwongen heb (wat een vreselijke gedachten) daarvoor ken ik mijn paard veel en veelste goed,

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:13

Ik weet dat de slof door veel mensen verkeerd gebruikt wordt, maar zoals ik al aangaf, je kan een paard ook stomp voor je been krijgen door de sporen verkeerd te gebruiken, je kan een paard sterk krijgen in de mond ookal rijd je met een simpel bitje. Je hebt niet een slof en/of een scherp bit nodig om een paard te verknallen, je kan het ook zonder.

Wat ik dus wil duidelijk maken is dat er paarden verknald worden door onkunde van ruiters. Het is dus niet de slof die slecht is, maar de ruiters die hem verkeerd gebruiken.

Ik rijd mijn paarden met een dubbel gebroken K&K bit, die anatomisch naar de paardenmond is gemaakt en ze zijn fijn in de mond, maar zet ik er een verkeerde ruiter/amazone op, dan kan hij toch sterk worden.

Het zijn dus niet de hulpmiddelen die slecht zijn, maar de ruiters/amazones die ze verkeerd gebruiken. Helaas, er zijn meer slechte dan goede ruiters, daar verander je niets aan.

Ik ken iemand die wil overkomen als een geweldige amazone, maar je wil niet weten wat die paarden in het dagelijkse leven protesteren en het erge is dat zij niet inziet dat zij de oorzaak is. Zij rijdt zonder slof, keurt het ook af, en zij presteert het om elk paard (zonder slof) op de achterbenen te krijgen, waar ligt dat dan aan? Ik wil niet weten wat er gebeurd als zij er wel mee gaat rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:14

Nee, ik reageerde niet op jou Lachen
Maar ga nu lekker wel reageren Tong uitsteken

En als je mijn berichten leest, zie je dat ik niks tegen de slof heb als je weet wat je doet.
Maar wat je zelf ook aangeeft, misschien had het ook anders gekund, niet dat het nu verkeerd is gegaan, maar het had misschien gekund.
En ik persoonlijk ben dus zo'n muts, die het anders probeert.

Nogmaals, niet om andere aan te vallen, maar gewoon verschil van manieren van trainen/rijden.

De enige die ik aanval, zijn de in de krul trekkers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:15

Dat bedoel ik dus ook Garfield, alleen zeggen we het anders Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:25

runningkawa schreef:
Nee, ik reageerde niet op jou Lachen
Maar ga nu lekker wel reageren Tong uitsteken

En als je mijn berichten leest, zie je dat ik niks tegen de slof heb als je weet wat je doet.
Maar wat je zelf ook aangeeft, misschien had het ook anders gekund, niet dat het nu verkeerd is gegaan, maar het had misschien gekund.
En ik persoonlijk ben dus zo'n muts, die het anders probeert.

Nogmaals, niet om andere aan te vallen, maar gewoon verschil van manieren van trainen/rijden.

De enige die ik aanval, zijn de in de krul trekkers

owwwja wat ben jij flauw zeg Tong uitsteken Haha!

Naja goed, dan snap ik het in ieder geval Haha!

Dat het anders had gekunt, weet ik natuurlijk niet echt zeker, maar met de dingen die ik nu weet sluit ik dat niet uit!
En ik ben maar een simpel basis ruitertje, ik vind het toch stom/vreemd dat de amazones doe mij toendertijd hebben willen helpen niet andere oplossingen zijn gekomen (enkelen van hun reden op nationaal hoog nivo en 1tje zelfs internationaal Verward )
Dat is toch jammer omdat je soms een voorbeeld aan hun steld, wat als je daar dan op terug denkt, misschien niet zo ideaal was Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:30

Misschien raar, maar wat mij soms opvalt (ook hier weer soms goed lezen Lachen )
Is dat juist de hoge ruiters, dus nationaal en internationaal, vaak voor die dingen geen oplosing weten.
Misschien ook wel logisch, want vele van hen houden zich niet bezig met het corrigeren van paarden, waarbij het eerste stukje basis er niet is, maar meet met paarden vanaf de M2 of zo.

Mijn ervaring is, dat je vaak betere tips krijgt bij de ruiters, die dan misschien wat lager rijden, maar daar meer ervaring in hebben in zadelmak maken en paarden corrigeren.

En nauurlijk heb je ook ruiters die beide kunnen of gedaan hebben, maar ook vaak ieder zijn specialitiet denk ik dan maar Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:34

Nou niet zo raar volgens mij, in de loop vd jaren deel ik deze conclusie toch wel met je , okee zoals je al zegt de uitzonderingen daar gelaten, maar dat zijn met recht ook De Uitzonderingen Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:39

Nog even over veiligheid gesproken........
Ik heb ooit op een paard gereden (niet van mijzelf ofzo) en die was gewoon weg gewend om met slof gereden te worden. Zijn eigenaresse was vanaf het begin af aan bang geweest om er vandoor gegaan en had er dus maar preventief de slof aan gehangen. Tijdens het rijden zelf gebruikte ze die ook. Ik stapte er dus vrolijk op zonder slof, wat op zich prima ging tot we een stukje gingen galopperen. Paard had er zin in en ging er flink vandoor. Op zich niks mis mee, het was een lang zandpad, maar aan het einde was ie niet meer terug te krijgen. Hij had door het slof gebruik zo'n harde mond gekregen dat hij op alleen de teugels niet meer reageerde. Ik was op dat moment dus heel blij dat ik hem achter degene met wie ik reed kon parkeren. Ik denk dat zowel paard als ik hier weinig aan konden doen. Paard weet gewoon niet beter en met zo'n harde mond kon je gewoon niks. Als je zo'n paard onder je kont krijgt is het in het begin missch toch wel veiliger om een slof eraan te hangen. En door zo min mogelijk te gebruiken proberen het noodzakelijke gebruik te verminderen ofzo.

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:40

runningkawa schreef:
Misschien raar, maar wat mij soms opvalt (ook hier weer soms goed lezen Lachen )
Is dat juist de hoge ruiters, dus nationaal en internationaal, vaak voor die dingen geen oplosing weten.
Misschien ook wel logisch, want vele van hen houden zich niet bezig met het corrigeren van paarden, waarbij het eerste stukje basis er niet is, maar meet met paarden vanaf de M2 of zo.

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. De klasses B t/m Z2 zijn gewoon de basis. De persoon waarbij ik train rijdt Prix st. George/Inter I en zij moet paarden ook corrigeren. Vanaf het ZZ-licht en ZZ-Zwaar begint het zware werk pas. Dan is het Z een lachtertje. Sorry hoor! Ook krijgt zij paarden van mensen op stal die echt wel gecorrigeerd moeten worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:42

Wat bedoel jij onder corrigeren?
Ik bedoel bij corrigeren, paarden die echt de kluts kwijt zijn, niet die wat scheef zijn of wat meer van achteruit moeten gaan lopen.
Ik bedoel dus de echte stakers, omdat ze weg niet meer weten Lachen

En wat ik al zei, er zijn mensen die beide doen
maar vaak heeft ieder zijn vakgebied, ook binnen de paarden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:48

Wie zegt dat bij het ZZ-Z het echte werk pas begint?

Dat vind ik niet, misschien voor jou en jouw paard, dat weet ik niet, maar bv mijn paard gold dat al in de M2 die zat toen hij Z2 toch echt aan zn top, voor hem begon het echt werk dus al eerder!
Met deze instelling is mijn paard dus naar de vernieling geholpen, de internationale dress mevrouw vond ook dat hij met zn Z2 nog maar net kwam kijken en dat het nu pas echt begon, nee hij was allang bezig met het echte werk, alleen werd dat niet gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:52

Dat ben ik met je eens Cissie

Ik vind B tot en met Z2 ook de basis
maar voor sommige paarden is de basis ook de top.

Daaronder valt Kawa ook met dressuur.
Voor mij dus ook de reden om te stoppen, want hij moest zich voor de volle 100 % geven in de Z.
En dan vind ik het ook niet eerlijk, om daar in door te blijven gaan.
Dat doe je dan voor jezelf, niet voor je paard.
En ik vind dat beide het nog altijd met plezier moeten doen en dat je daardoor ook het meeste bereikt

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:53

Paarden die dus ook niet meer willen. Kijk een Edward Gal, een Anky van Grunsven en een Coby van Balen, etc., die gaan zich daar echt niet meer mee bezig houden. Uberhaupt moet je ervan houden om paarden te corrigeren, zij doet het dus wel.

Ik snap wel wat jij bedoelt hoor. Meestal reageer ik ook niet, maar ik kon het nu toch even niet laten.

Nogmaals ik snap wat jij bedoelt en ik ben het ook gedeeltelijk met jou eens. Mensen die naar de slof grijpen om een paard aan de teugel te rijden die zijn echt verkeerd bezig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:55

Zo heeft iedereen zijn eigen specialiteit Haha! Haha! Haha!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:18

zal ik dan maar mijn uitleg erbij geven als jullie die als onvolledig hadden beschouwt:

Ik bedoel er niet mee dat ALLE ruiters lui zijn die een slof gebruiken, maar ik ben van mening dat een slof op de een of andere manier verslavend werkt. Ik heb het zelf meegemaakt en nadat ik een tijdje met slof had gereden had ik zoiets van... he, lekker met slof rijden, dan kom ik niet zo moe van mijn paard af. Op het moment dat je dan besluit de slof in de prullebak te gooien en ECHT te gaan rijden, valt het je dan ernstig tegen omdat je er veel harder aan moet werken. Ik kan dus mijn mening beter formuleren dat je er lui van WORDT door met slof te rijden en dan op een gegeven moment dus te lui BENT om dat ding af te gooien en echt je best te gaan doen...

zo duidelijk? Knipoog

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:18

piepelotje, jij hebt helemaal een verkeerd beeld hoeje een aanleuning vraag, Sosha ook.
Een aanleuning verkrijg je door vrijheid te geven aan je paard, door ontspanning. Niet door te vragen, het paard moet de aanleuning zelf aannemen.

hier haal je toch twee dingen door elkaar. ophouding en aanleuning.

paard neemt uitzichzelf aanleuning helemaal mee eens. de slof hoe ik hem dus gebruik is dus niet om aanleuning te krijgen.
beter lezen.

paard de juiste aanleuning en houd ook de juiste aanleuning.

ja ja in de perfecte wereld en als je nooit verder wilt. kunstige ruiter die onder alle omstandigheden z'n paard in aanleuning houd.

En door met slof te rijden verliest het paard zijn natuurlijke beweging,

als het z'n natuurlijke beweging verliest ben je heel verkeert bezig. en dacht je nu echt dat je daar een slof voor nodig hebt hi hi.

met zo'n paard ga je nooitkunnen uberstreischen want hij looptniet door vrije wil aan de teugel.

zou niet kunnen uberstreischen. door slofgebruik??? (op fatsoenlijke manier)?????????????

Een aanleuning verkrijg je door vrijheid niet door dwang.

door vrijheid zal je net zoals met dwang geen aanleuning krijgen. aanleuning krijg je door een correct samenspel van kuit , zit, hand.
tussen ruiter en paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:20

CrOsSgIrL schreef:
zal ik dan maar mijn uitleg erbij geven als jullie die als onvolledig hadden beschouwt:

Ik bedoel er niet mee dat ALLE ruiters lui zijn die een slof gebruiken, maar ik ben van mening dat een slof op de een of andere manier verslavend werkt. Ik heb het zelf meegemaakt en nadat ik een tijdje met slof had gereden had ik zoiets van... he, lekker met slof rijden, dan kom ik niet zo moe van mijn paard af. Op het moment dat je dan besluit de slof in de prullebak te gooien en ECHT te gaan rijden, valt het je dan ernstig tegen omdat je er veel harder aan moet werken. Ik kan dus mijn mening beter formuleren dat je er lui van WORDT door met slof te rijden en dan op een gegeven moment dus te lui BENT om dat ding af te gooien en echt je best te gaan doen...

zo duidelijk? Knipoog

boodschap begrepen, en dat kan ook heel waar zijn

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:37

nou nicole, ik ben het helemaal met je eens!

als je een slof heel veel gebruikt, en het gaat goed, denk je van goh dat gaat goed, moet ik vaker doen..
op een bepaald moment rij je dan alleen nog maar met slof, en loopt je paard alleen nog maar op de slof ipv op ze eigen poten.