waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:17

Nog nooit een paard in hte wild gezien zeker

Anoniem

Lusitana schreef:
Als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich mooi willen maken voor ons, hoeven we er inderdaad bijna alleen maar op te zitten...

Pardon?
Hoe had je dat gedacht met merries trouwens?

Lusitana

De ruiter moet een opleiding krijgen, het paard nmoet alleen lichamelijk sterker gemaakt worden en door gerichte oefeningen zijn evenwicht onder de ruiter TERUGVINDEN

Anoniem

Lusitana schreef:

Jawel, in Frankrijk wel eens. Wat bedoel jij nou met de Franse School??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:18

merries sloven zich ook uit hoor!! bij ons tenminste wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:18

Lusitana schreef:
absouluut. Ik wil ook nog reageren op iemand die zegt dat d eruiter de verzameling er in brengt omdat het paard anders maar in de wei staat te grazen. die heeft nog nooit een paard gezien die het hof probeert te maken! Zelfs wilde paarden tonen een gratie en verzameling als ze zich mooi willen maken. Als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich mooi willen maken voor ons, hoeven we er inderdaad bijna alleen maar op te zitten...

Je kunt beter iets aandachtiger lezen wat mensen vertellen, dan hoef je ook zulke misvattingen niet meer te maken Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:19

en merries kinnen zich ook mooi maken, kijk naar merries met veulens. Maar je ziet ook dat de Cadre Noir en de Spaanse rijschool alleen manlijke exemplaren gebruikt, om het zichzelf makkelijker te maken

Anoniem

klomp schreef:
merries sloven zich ook uit hoor!! bij ons tenminste wel...

Ooh, ik dacht dat het meer iets voor hengsten was, het hof maken...

Lusitana

aha, klomp kent ze ook, de merries die zich uitsloven. Kijken jullie dan zo weinig naar natuurlijk gedrag, da´s toch jammer

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:20

Lusitana schreef:

Ja hoor............alleen zaten er geen ruiters op

Lusitana

Dat is toch de basis, je materiaal kennen?

Anoniem

Lusitana schreef:
aha, klomp kent ze ook, de merries die zich uitsloven. Kijken jullie dan zo weinig naar natuurlijk gedrag, da´s toch jammer

Wie zegt dat? Geen domme conclusies gaan trekken nu hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:26

Als je de natuurlijke gratie wilt houden , moet je die niet ontnemen door een paard in een onnatuurlijke houding te willen laten lopen, wat ook nergens gevraagd wordt in regelementen. dus niet zo blind achter anky enzoaanlopen die naar mijn idee niet zo hoog zijn gekomen omdat ze die rare methode heeft maar ondanks die methode...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-11-04 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:26

Ik heb ondertussen al denk dik over de 100 paarden onder mn kont gehad, van allerlei verschillende pluimage. Met allemaal hun eigen dingetje en dongetje.

Het gevaar in dit soort discussies is dat mensen dingen betrekken op hun eigen ervaringen en daar de waarheid in zien. Terwijl iemand bijvoorbeeld al jaahaaren lang ervaring heeft met 1 of twee paarden, en dus NIET echt weet waar het nou eigenlijk om draait.

Per paard is de rijtechniek (systeem) anders, de ene geef je een skup onder de kont en de andere beloon je.

Paarden in het wild gedragen zich compleet anders dan paarden in training voor de sport, en dat willen we graag zo houden. Ik zie namelijk helemaal niks in een paard waar de impuls niet van mij is, Ik bepaal op het moment dat ik erop ga zitten in welk tempo, in welke gang en op welke manier wij de baan door gaan, ik heb geen zin in een paard die zich dan op staat te winden, want zo krijg je nooit ontspanning.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:27

Lusitana schreef:
Dat is toch de basis, je materiaal kennen?

Juist.....daarom verder kijken dan je neus lang is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:27

duitser

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:28

niemand zegt dat je de natuurlijke gedragen niet mag beheersen, het gaat er juist om die te leren beheersen, daarom zeg ik ook dat de ruiter een opleiding nodig heeft

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:29

Verder heb ik ook wel meer dan 100 paarden gereden, van manegebok tot prestatie paarden van anderen. Waarom denk je dat iedereen maar een paard heeft gereden?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:30

Lusitana schreef:
duitser

Pardon?? Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:30

Verder moeten we streven naar een gracieus paard, en die gratie ontneem je hem door die belachelijke krul die men denkt te moeten rijden in een paard. Waar komt dta vandaan, want het hoeft niet volgens de FEI... draaien we nu in kringetjes?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:31

duitser in tegen stelling tot Franse school

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:32

niet persoonlijk Bloos!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:35

gijsenkim schreef:
Ik heb ondertussen al denk dik over de 100 paarden onder mn kont gehad, van allerlei verschillende pluimage. Met allemaal hun eigen dingetje en dongetje.

Het gevaar in dit soort discussies is dat mensen dingen betrekken op hun eigen ervaringen en daar de waarheid in zien. Terwijl iemand bijvoorbeeld al jaahaaren lang ervaring heeft met 1 of twee paarden, en dus NIET echt weet waar het nou eigenlijk om draait.

Per paard is de rijtechniek (systeem) anders, de ene geef je een skup onder de kont en de andere beloon je.

Paarden in het wild gedragen zich compleet anders dan paarden in training voor de sport, en dat willen we graag zo houden. Ik zie namelijk helemaal niks in een paard waar de impuls niet van mij is, Ik bepaal op het moment dat ik erop ga zitten in welk tempo, in welke gang en op welke manier wij de baan door gaan, ik heb geen zin in een paard die zich dan op staat te winden, want zo krijg je nooit ontspanning.

daar ben ik het ook wel mee eens hoor! ik probeer het rijden en paarden los in de wei ook gescheiden houden, maar als ik even terugdenk aan mijn hengst die ik regelmatig reed voor de wedstrijden, die was ook altijd aardig opgefokt, maar was ook zo weer ontspannen en ik kreeg eigenlijk alleen maar complimenten omdat hij zich zo showde tijdens de proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:35

Lusitana schreef:
duitser in tegen stelling tot Franse school

WAT is dan de Franse School?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:37

Dat wil ik ook wel eens weten. Ik zal wel onwetend zijn, maar wat is de doelstelling of eventueel zelfs definitie van de Franse school?