Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:absouluut. Ik wil ook nog reageren op iemand die zegt dat d eruiter de verzameling er in brengt omdat het paard anders maar in de wei staat te grazen. die heeft nog nooit een paard gezien die het hof probeert te maken! Zelfs wilde paarden tonen een gratie en verzameling als ze zich mooi willen maken. Als wij er voor kunnen zorgen dat ze zich mooi willen maken voor ons, hoeven we er inderdaad bijna alleen maar op te zitten...
. gijsenkim schreef:Ik heb ondertussen al denk dik over de 100 paarden onder mn kont gehad, van allerlei verschillende pluimage. Met allemaal hun eigen dingetje en dongetje.
Het gevaar in dit soort discussies is dat mensen dingen betrekken op hun eigen ervaringen en daar de waarheid in zien. Terwijl iemand bijvoorbeeld al jaahaaren lang ervaring heeft met 1 of twee paarden, en dus NIET echt weet waar het nou eigenlijk om draait.
Per paard is de rijtechniek (systeem) anders, de ene geef je een skup onder de kont en de andere beloon je.
Paarden in het wild gedragen zich compleet anders dan paarden in training voor de sport, en dat willen we graag zo houden. Ik zie namelijk helemaal niks in een paard waar de impuls niet van mij is, Ik bepaal op het moment dat ik erop ga zitten in welk tempo, in welke gang en op welke manier wij de baan door gaan, ik heb geen zin in een paard die zich dan op staat te winden, want zo krijg je nooit ontspanning.