Appie schreef:Margreet, een paard wisselt van nature gewoon boven de sprong.
Dat geloof ik dus niet. Boven een sprong in het zweefmoment zijn de voor- en achterbenen van een paard als het goed is vrijwel parallel aan elkaar, er is in principe dus geen duidelijk leidend been en dus ook geen overduidelijke voorkeursgalop.

Een paard landt weliswaar op 1 voorbeen, waarna een fractie later het andere voorbeen volgt, maar welk voorbeen dat is wordt denk ik eerder door het toeval, de ruiter of de voorkeur van het paard bepaald dan door een "wet" dat er altijd gewisseld MOET worden. Ik geloof net als RK niet in een "wisselserie" als er een dubbel- of 3 sprong staat.
Als ik mijn paard los laat springen, er zelf niks aan regel, dan landt hij praktisch altijd in de galop waaruit hij ook aanliep. Zowel links- als rechtsom, hij mankeert nl. niks aan z'n voorbenen.
)
Lijkt me logisch in parcours geef je boven de sprong de richting al aan welke kant je op gaat je kijkt de kant op waar je heen gaat en neemt automatisch al een beetje gewicht op die kant. Het paard verlegt zijn balans naar die kant en bam je land in die galop als het goed is natuurlijk en vervolgt je weg.
Hier is al zoveel over gesproken makkelijkste zou zijn als aqua8horse even een aantal foto's liets zien van hoe zij de wending doorrijd dan wordt het ook begrijpelijker