Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:56

Appie schreef:
Margreet, een paard wisselt van nature gewoon boven de sprong.

Dat geloof ik dus niet. Boven een sprong in het zweefmoment zijn de voor- en achterbenen van een paard als het goed is vrijwel parallel aan elkaar, er is in principe dus geen duidelijk leidend been en dus ook geen overduidelijke voorkeursgalop.
Afbeelding
Een paard landt weliswaar op 1 voorbeen, waarna een fractie later het andere voorbeen volgt, maar welk voorbeen dat is wordt denk ik eerder door het toeval, de ruiter of de voorkeur van het paard bepaald dan door een "wet" dat er altijd gewisseld MOET worden. Ik geloof net als RK niet in een "wisselserie" als er een dubbel- of 3 sprong staat.

Als ik mijn paard los laat springen, er zelf niks aan regel, dan landt hij praktisch altijd in de galop waaruit hij ook aanliep. Zowel links- als rechtsom, hij mankeert nl. niks aan z'n voorbenen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:24

Ik zit eens even te kijken naar wat filmpjes van vrijspringende hengsten ( www.horse-gate.com ), ik kan het niet zo goed zien omdat het vrij snel gaat, er dingen voor staan en ik hier geen middelen heb om het vertraagd af te spelen, maar volgens mij wisselen ze geen van allen consequent boven de sprong, ze gaan het meerendeel in steeds dezelfde galop door.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:46

Margreet schreef:
Dat geloof ik dus niet....
.... maar welk voorbeen dat is wordt denk ik eerder door het toeval, de ruiter of de voorkeur van het paard bepaald dan door een "wet" dat er altijd gewisseld MOET worden. Ik geloof net als RK niet in een "wisselserie" als er een dubbel- of 3 sprong staat.

Als ik mijn paard los laat springen, er zelf niks aan regel, dan landt hij praktisch altijd in de galop waaruit hij ook aanliep. Zowel links- als rechtsom, hij mankeert nl. niks aan z'n voorbenen.

Geloof het of niet, maakt mij niet uit. Deze theorie is behoorlijk uitgeplozen door Guérin. En Treffers (jammer dat je hem niet kent Runningkawa, want eigenlijk is dit boek voor iedereen die met paarden werkt van grote waarde!) heeft een heel stuk geschreven over de economie van de bewegingen bij een paard. En het blijkt gewoon dat een gezond paard altijd wisselt.

Ook al heb je het nooit gezien, dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn. Een paard kan om verschillende redenen elke keer wel op hetzelfde been landen. Door onbalans van de ruiter, door problemen bij het paard. En ook bij vrijspringen kan een paard bepaalde lichaamsdelen vasthouden.

Het heeft verder weinig zin om hier op door te gaan, wordt dan meer een welles-nietes verhaal. Het bestuderen van de bewegingen van een paard is heel waardevol. Staar je niet blind op wat je ziet gebeuren bij (top)ruiters.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:48

Appie schreef:
En het blijkt gewoon dat een gezond paard altijd wisselt.

Lijkt me logisch

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:50

Hoe bedoel je dat Tyrza?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:51

Ben geen springriuter en hoeft dat ook niet te worden maar heb vaak genoeg springlessen gezien en daar moesten de ruiters toch echt boven de sprong al aangeven in welke galop het paard diende door te gaan..
Ook moesten ze vaak zonder te kijken voelen in wat voor galop ze zaten en dan de juiste wending te maken (linker galop - linker wending..).

Het lijkt me ook dat een gezond paard wisselt want een paard met lichamelijke problemen zal altijd 1 kant ontlasten en daardoor dus bijv altijd in dezelfde galop neer komen, ongeacht de wending die volgt.

Wat betreft de wending zonder sprong:

Als ik bij Woes mijn gewicht te veel naar zijn idee naar binnen of buiten verplaatst zal op zijn manier proberen om gelijk onder het werk vandaan te komen d.m.v. uitbreken naar de kant wat dan "vrij" is.
Oftewel volgens A8H is hij dan uit balans.

In de freestyle open je de deur naar de kant waar je op wilt, of je dat toepast in je eigen rijden ligt dus geheel aan de ruiter en aan de manier waarop het paard beleerd/gereden wordt.

Ik rij Woes op een andere manier en draai mijn bovenlichaam iets zonder mijn gewicht naar 1 kant te laten gaan en eigenlijk wend hij dan altijd de goede kant op, automatisch geef je als je je bovenlichaam draait de juiste hulpen voor een wending.
(hou je handen maar zoals je je teugels vast hebt en draai dan je schouders/bovenlichaam de kant op waar je heen wilt automatisch geef je binnenhand mee en begrenst je buitenhand. Andersom voelt niet lekker (althans dat vindt ik Haha!)

Hoop dat het nog een beetje te volgen is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:46

Citaat:
Ook al heb je het nooit gezien, dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn. Een paard kan om verschillende redenen elke keer wel op hetzelfde been landen.

Dat gaf ik hierboven al aan, de paarden landen niet ophetzelfde been.
Als ze dat doen, moet je idd gaan kijken of er wat medisch is

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:26

Appie schreef:
Hoe bedoel je dat Tyrza?

Dat het logisch is dat elk paard die losgegooit wordt, willekeurig zal gaan wisselen in galop Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:53

Lijkt me logisch in parcours geef je boven de sprong de richting al aan welke kant je op gaat je kijkt de kant op waar je heen gaat en neemt automatisch al een beetje gewicht op die kant. Het paard verlegt zijn balans naar die kant en bam je land in die galop als het goed is natuurlijk en vervolgt je weg.

He dus als je kijkt in de richting waarin je gaat.............
En meer op de binnenzitbeenknobbel gaan zitten geeft de goede galop

En over de wending ik heb mijn instructuer ook nog weer gevrraagd, grand prix en klassiek ausgebildet, het buitenbeen bljft altijd lang maar licht een fractie vanuit het dijbeen terug dit zorgt ervoor dat de achterhand niet uitzwaait. Het binnenbeen ligt aan en onderhoud de stelling door de druk die het geeft. En zegt hij je moet een wending op alleen je been kunnen rijden. Als die wending gebogen is je binnenbeen moet dat been wel laten weten aanhet paard hier ben ik. En omdat dat been druk moet het buitenbeen zeggen tot hier en niet verder.

Hier is al zoveel over gesproken makkelijkste zou zijn als aqua8horse even een aantal foto's liets zien van hoe zij de wending doorrijd dan wordt het ook begrijpelijker

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:50

Kafue schreef:
Hier is al zoveel over gesproken makkelijkste zou zijn als aqua8horse even een aantal foto's liets zien van hoe zij de wending doorrijd dan wordt het ook begrijpelijker

Ik vrees dat je hoogstens per PB een foto van te zien zult krijgen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:53

dat zou al heel wat zijn Lips are sealed

maar dat is een heilloze discussie vrees ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:25

Zelfs per pb lijkt me dat niet, jammer genoeg.
Maar Lielle hadden jullie laatst geen foto's gemaakt?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 12:29

Tyrza schreef:
Dat het logisch is dat elk paard die losgegooit wordt, willekeurig zal gaan wisselen in galop Knipoog

Grappig, maar een verhaal uit z'n verband halen is ook een kunst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:34

runningkawa schreef:
Zelfs per pb lijkt me dat niet, jammer genoeg.
Maar Lielle hadden jullie laatst geen foto's gemaakt?

nee, te donker.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:35

Lielle schreef:
nee, te donker.

Met photoshop kan een hoop Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:38

ik heb er dus geen gemaakt *LOL*

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:12

Jammerrrrrrrr Haha!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:14

Appie schreef:
Ook al heb je het nooit gezien, dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn.

Sommige mensen zouden dit ook moeten denken als hun commentaar krijgen op hun denkwijze...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:08

Miss_Petit schreef:
Sommige mensen zouden dit ook moeten denken als hun commentaar krijgen op hun denkwijze...

Het is niet alleen mijn denkwijze, maar van meerdere mensen die heel wat meer ervaring hebben dan wij allemaal bij elkaar.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:10

Appie schreef:
Het is niet alleen mijn denkwijze, maar van meerdere mensen die heel wat meer ervaring hebben dan wij allemaal bij elkaar.

En daarom juist????

Best krom zeg Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:10

En de denkwijze en ervaring van onze instructuers mogen we vast niet mee tellen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:11

runningkawa schreef:
En de denkwijze en ervaring van onze instructuers mogen we vast niet mee tellen?

Klaarblijkelijk niet, tenminste, dat kan ik zo uit dit antwoord opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:16

Zal het ff tegen wat internationale ruiters zeggen, dat hun tips niks waren en dat ik daarom nu zelf geen internationaal rij.

of zou het komen omdat ze bang waren voor concurentie en het daarom express allemaal verkeerd om zeiden?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:54

Jullie draven wel een beetje door hoor. Eerst telt wel de ervaring van mensen, dan opeens weer niet, maar dan wel weer de ervaring van jullie eigen instructeurs of (top)ruiters. Er is hier een heel stuk levenswerk aan gewijd door een man die veel onderzoek heeft gedaan naar de economie van de bewegingen van het paard. Er is ook een dergelijk onderzoek geweest in Amerika, maar ik weet niet meer precies door wie (o jee, mager bewijsmateriaal).
Maar geloven jullie maar in je eigen inzichten. Het is helemaal niet mijn bedoeling om jullie hiervan te overtuigen. Alleen maar even iets aangedragen. Iets nieuws blijkbaar en het zal dan wel niet waar zijn.
Ik vraag me af als één van jullie vermeende topruiters met een stelling komt, jullie dat ook meteen gaan afkraken of er even over nadenken en concluderen dat het klopt omdat hij/zij altijd gelijk heeft of zelf nadenken en er een echte studie van maken (dan mag de conclusie evengoed overeenkomen, maar dan is daar in ieder geval beter onderzoek naar gedaan).

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:59

Appie schreef:
Jullie draven wel een beetje door hoor. Eerst telt wel de ervaring van mensen, dan opeens weer niet, maar dan wel weer de ervaring van jullie eigen instructeurs of (top)ruiters

Maar waarom telt de mening van jouw instucteur/ ruiter/ proffesor wie/wat dan ook, boven die van een ander? Verward