ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:12

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat een aantal hier willen doen geloven alsof 'De Balans' een knopje is wat je op een gegeven moment vind en als je dat eenmaal gevonden hebt ben je klaar.
en dan nog, het woord "balans" heeft te maken met een moment in tijd. als je het hebt, wilt het niet zeggen dat je het een moment later nog hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:13

Maar dat doen wij net fout SP, tenminste zo lees ik het.
Correct me if I'm wrong
Zelfs in de wei doet hij het later zonder ruiter nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:15

SuperPepeijn schreef:
en dan nog, het woord "balans" heeft te maken met een moment in tijd. als je het hebt, wilt het niet zeggen dat je het een moment later nog hebt.

Volgens A8 is dat niet zo. We hebben dit namelijk al eerder naar voren gehaald in de discussie.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:27

Sp: prima als je me quote hoor, maar gebruik mijn woorden niet voor je eigen doel. Als je goed had gelezen was de door mij genoemde truuk die in magische shows.
Citaat:
Magisch is meer een aanduiding voor iets wat "niet echt kan zijn" magische shows door tovenaars lijken bovennatuurlijk, maar zodra je weet hoe de truuk in elkaar steekt is alle magie eraf. Het verschil is dat dat soort truken vaak geheim worden gehouden terwijl de A8 methode beschikbaar is voor iedereen die er in geïnteresseerd is.

De truken bevinden zich in magische shows terwijl ik het mbt tot A8 over een methode heb, niet een truuk OK dan!

RK:
Citaat:
Hieruit kun je opmaken dat je best eens een oefening kunt vragen zonder ze naar de knoppen te rijden, want dat gaat zonder oefeningen ook wel als het moet.
En zonder rijden dus ook wel omdat een paard het zelf doet??

Het kan aan mij liggen, en dat zal dan wel weer want aan wie moet het anders liggen. Maar je hebt hier toch geschreven dat je een paard niet naar de knoppen rijdt met eens een oefening, daarmee insinueer je toch dat men dit wel doet als men de oefeningen vaker rijdt. Ik had niet het idee dat je daarmee meer dan 100 keer bedoelde, ik geloof dat de mensen die een oefening daadwerkelijk zo vaak rijden niet ruim vertegenwoordigd zijn in de paardensport.

Lov: Volgens mij is al eerder ontkent dat er "iets" extra's is. Dan kan er toch alleen maar verschil zitten in het rechtrichten en het hebben van balans.
En het is nieuw aangezien niemand het verder doet, dat wil niet zeggen dat niemand het ooit gedaan heeft. Het kan best dat paardrijdend nederland de kunst verleerd is met het uitsterven van de grootmeesters(die de huidige paardrijgeneratie sowieso niet met al te veel hoop hebben aanschouwt) Er zijn immers wel meer dingen herontdekt in de loop van de geschiedenis. Blijft wel het feit dat A8 tot nu toe de enige is die de methode toepast.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:33

RK: "Zelfs in de wei doet hij het later zonder ruiter nog"
Ik geloof niet dat dit letterlijk is gezegt, maar nu je er toch over begint, het klopt wel. Als het paard eenmaal zijn goede spieren heeft getraint en deze sterker zijn dan de eerder getrainde foute spieren(foute spieren zijn uiteraard alleen getraind bij een blessure of dmv verkeerd rijden) zal hij deze in de wei ook gebruiken en traint hij dus als het ware zichzelf.
Aangezien een paard met verkeerde bespiering deze ook gebruikt in de wei traint hij deze ook, dit wordt echter niet als positief gezien aangezien hij zichzelf hier alleen maar schever mee traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:32

Citaat:
RK:Quote:
Citaat:
Hieruit kun je opmaken dat je best eens een oefening kunt vragen zonder ze naar de knoppen te rijden, want dat gaat zonder oefeningen ook wel als het moet.
En zonder rijden dus ook wel omdat een paard het zelf doet??

Het kan aan mij liggen, en dat zal dan wel weer want aan wie moet het anders liggen. Maar je hebt hier toch geschreven dat je een paard niet naar de knoppen rijdt met eens een oefening, daarmee insinueer je toch dat men dit wel doet als men de oefeningen vaker rijdt. Ik had niet het idee dat je daarmee meer dan 100 keer bedoelde, ik geloof dat de mensen die een oefening daadwerkelijk zo vaak rijden niet ruim vertegenwoordigd zijn in de paardensport.

Helaas ken ik mensen genoef die oefening tot in den treure herhalen tot hij goed gaat, wat dan na 100 keer echt het geval niet meer is... maar maak ze dat maar eens wijs.

En ik denk dus idd als je eens een pasje wijken en eens een pasje sv meeneemt dat hierdoor je paard beter op je hulpen word, je paard sterker word in het achterbeen en daardoor makkelijker balans kan vinden omdat het zwakkke achterbeen daarbij getraint word, dus het voor het paard alleen maar prettiger word.

En ja idd een paard doet het in de wei nog, maar niet alles.
Mijn paard ging idd in de wei voortaan draven, ipv galloperen, na veel training van de draf.
En in die training van de draf zat ook weer af en toe dat pasje sv, weer om hem achter te trainen, te leren die motor goed te gebruiken om van achteruit te kunnen vertrekken en zo bergop te kunnen gaan lopen en dan ook de middendraf te gaan halen.

Maar nooit geen overbelasting of kreupelheid gehad door een pasje sv.

Ik dus totaal geen schade in eens een pasje een ofening mee te nemen.
Wil je een paard rechtrichten zal hij eenzijdige beendruk moeten begrijpen, moeten begrijpen dat hij om een been kan buigen.
En ja, ik zie rechtrichten heel veel gebeuren met de teugels en daar gruwel ik van, recht richten komt van achter, niet van voor.
En is je paard recht, krijgt hij vanzelf meer balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:04

ylva"]
Lov: Volgens mij is al eerder ontkent dat er "iets" extra's is. Dan kan er toch alleen maar verschil zitten in het rechtrichten en het hebben van balans.
[/quote]
Dit klinkt als wartaal, wat bedoel je precies te zeggen???

[quote="ÿlva schreef:
En het is nieuw aangezien niemand het verder doet, dat wil niet zeggen dat niemand het ooit gedaan heeft. Het kan best dat paardrijdend nederland de kunst verleerd is met het uitsterven van de grootmeesters(die de huidige paardrijgeneratie sowieso niet met al te veel hoop hebben aanschouwt) Er zijn immers wel meer dingen herontdekt in de loop van de geschiedenis. Blijft wel het feit dat A8 tot nu toe de enige is die de methode toepast.

Hier durf ik niet eens serieus antwoord op te geven. Bedankt voor de mededeling, ik weet nu wel hoe ik het verhaal moet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:05

idd loveley

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:33

ylva schreef:
RK: "Zelfs in de wei doet hij het later zonder ruiter nog"
Ik geloof niet dat dit letterlijk is gezegt, maar nu je er toch over begint, het klopt wel. Als het paard eenmaal zijn goede spieren heeft getraint en deze sterker zijn dan de eerder getrainde foute spieren(foute spieren zijn uiteraard alleen getraind bij een blessure of dmv verkeerd rijden) zal hij deze in de wei ook gebruiken en traint hij dus als het ware zichzelf.
Aangezien een paard met verkeerde bespiering deze ook gebruikt in de wei traint hij deze ook, dit wordt echter niet als positief gezien aangezien hij zichzelf hier alleen maar schever mee traint.

oei, foute spieren zijn er alleen in getraind of na blessure?
waarom is elk jong paard dat nog nooit een ruiter heeft gezien dan scheef?
Heeft hij een sterker en minder sterk achterbeen?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:35

Lovely schreef:
ik weet nu wel hoe ik het verhaal moet plaatsen.
tja gebeurt niet vaak maar na het lezen stond ik even met een mond vol tanden, daarom heb ik hier niets meer aan te te voegen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:36

ylva schreef:
De truken bevinden zich in magische shows terwijl ik het mbt tot A8 over een methode heb, niet een truuk
ohja. heel duidelijk verhaal nu, dank je.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:00

ylva schreef:

Ylva, ik denk dat je hier toch erg de plank mis slaat. Beetje kort door de bocht om te stellen dat paardrijdend Nld op dit moment niet bezig is met rechtrichten en balans (muv A8 blijkbaar).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:14

Apple schreef:
Ylva, ik denk dat je hier toch erg de plank mis slaat. Beetje kort door de bocht om te stellen dat paardrijdend Nld op dit moment niet bezig is met rechtrichten en balans (muv A8 blijkbaar).

@ ÿlva: Ik denk dat ik potverdrie een paar briggies terug nog duidelijk heb uitgelegd hoe ik de afgelopen keer nog met rechtrichten ben bezig geweest? Verward

Maar ik ben dan ook geen grootmeester....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:18

Maar dat is het 'm nou net Tyrza
Hun hoeven dat maar eenmalig en wij blijven daar een paardenleven lang mee bezig... Scheve mond

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:19

Tyrza schreef:
Maar ik ben dan ook geen grootmeester....
Ach gut

in deze context denk ik dat je daar alleen maar blij mee moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:45

Jongens, we weten nu toch wel dat we met een stel fantasten te maken hebben? Zo zie je maar weer hoe klein iemands wereld kan zijn.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:12

Het is wel jullie gewoonte om mijn teksten niet goed te lezen en bij voorkeur verkeerd te interpreteren. Het is trouwens ook niet netjes om de woorden van een persoon(in dit geval die van mij) gelijk voor een hele groep te laten gelden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik het over een mening heb spreek ik alleen voor mezelf.

Dan nu terug naar de zoveelste verdraaiing:
Citaat:
ylva schreef:

Ik schrijf hier niet dat niemand in nederland nog kan rijden, ik zeg dat de mogelijkheid bestaat dat een belangrijk deel van de paardrijkunst ergens in de geschiedenis verloren is gegaan.
Ik zeg ook niet dat niemand nog met rechtrichten bezig is, ik zeg alleen dat voor zover bekent niemand met rechtrichten bezig is op de manier van A8, dus met de methode.
Apple:Als ik dat had beweert zou het idd erg kort door de bocht zijn, vooral aangezien ik nog niet heel paardrijdend nederland heb ontmoet.

Ik snap niet hoe iemand zich hierdoor aangesproken of aangevallen kan voelen, vooral aangezien jullie zojuist tot de conclusie zijn gekomen dat ik een fantast ben waar geen waarde aan gehecht moet worden. Vreemd dat iemand zich aangesproken kan voelen door iets waar geen waarde aan wordt gehecht.
Tyrza: Misschien dat je het inmiddels al had begrepen, ik heb nergens gezegt dat jij niet met rechtrichten bezig bent. En nee je bent geen grootmeester, wil niet zeggen dat je dat niet wordt maar grootmeesters zijn over het algemeen de pensioengerechtigde leeftijd ver voorbij en nog steeds lerende.

RK:
Citaat:
oei, foute spieren zijn er alleen in getraind of na blessure?
waarom is elk jong paard dat nog nooit een ruiter heeft gezien dan scheef?
Heeft hij een sterker en minder sterk achterbeen?

Waarom een jong paard wat nog nooit een ruiter heeft gezien scheef is, is iets waar de wetenschappers ook nog niet achter zijn, gedacht wordt aan de houding in de baarmoeder maar dit is nog niet bewezen.
Feit bijft dat dat jonge paard nog niet heeft geleerd zichzelf goed te dragen en recht te richten. Hij loopt niet met de bespiering die gewenst is wanneer hij bereden wordt. Wanneer hij vervolgens fout wordt gereden, worden de verkeerde spieren getraint. Als hij een blessure krijgt traint hij onbewust zelf de foute spieren.
Als je mijn uitleg niet begrijpt kan A8 het je vast wel uitleggen, die heeft er meer verstand van dan ik en zal het daarom denk ik nog beter aan je uit kunnen leggen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:43

Om een paard recht te richten zul je eerst zelf recht bovenop je paard moeten zitten en daar schort het bij veel ruiters aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:50

Ruiters worden ook scheef geboren en blijven dat vaak hun leven lang. Niemand schijnt daar de verklaring voor te willen hebben?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:03

annegti schreef:
Om een paard recht te richten zul je eerst zelf recht bovenop je paard moeten zitten en daar schort het bij veel ruiters aan.

Dat lijkt me ook een eerste vereiste. Ik lees veels te weinig over een goede houding en zit van de ruiter. Terwijl dat vaak de reden is dat paarden scheef blijven lopen en daarbij dus nooit in een goede balans kunnen lopen.

En Lovely, hoezo zijn ruiters ook scheef geboren? Ik neem aan dat je bedoelt dat mensen vaak links of rechts sterker zijn. Maar echt scheef qua bouw van het lichaam toch niet? Dus een ruiter kan wel degelijk heel goed recht en vooral in balans op een paard rijden.
Maar ja, er wordt veels te weinig aandacht besteedt aan de houding en zit van een ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:06

Wat een gezeur weer zeg Haha!

Mij is ook altijd geleerd om zonder poespas of oefening maar door " gewoon" rechtuit rijden het paard recht te stellen. Ik denk ook dat het zeker mogelijk is.

Maar ook op andere manieren kan het. Het rijtje wat Astridh gaf van het dressuurscala is een handig puntensysteem om mee te rijden. Als mensen daar ongelukkig van worden moeten ze het niet doen.

Verder denk ik: Als je echt goed wil leren paardrijden, zou ik maar eens een paar jaar in Duitsland gaan trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:11

Appie schreef:
En Lovely, hoezo zijn ruiters ook scheef geboren? Ik neem aan dat je bedoelt dat mensen vaak links of rechts sterker zijn. Maar echt scheef qua bouw van het lichaam toch niet?

Het scheef zijn van paarden gaat ook alleen maar over het links of rechts sterker zijn en niet over een scheve bouw of andere lichamelijke ongemakken. Er zijn natuurlijk ook paarden die schots en scheef in elkaar zitten, maar dat is weer een heel ander probleem dan het scheefgaan waar je het gewoonlijk over hebt. Maar ja, dat moet je ook maar weten en aangezien de meeste mensen liever naar hoogvliegerig geleuter luisteren dan gewoon zich in de basisprincipes van paardrijden en africhting verdiepen, krijg je dit soort spraakverwarringen.

Kortom, wanneer ik het heb over een scheefgaand paard, dan bedoel ik dat hij links of rechts sterker is van nature.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:23

Goed, ik dacht dat je doelde op ruiters die scheef zijn (doordat ze dan links of rechts sterker zijn) waardoor recht zitten al moeilijk is.

En ik vind dat we niet alleen praten over de natuurlijke scheefheid van het paard, omdat er juist erg veel paarden zijn die schots en scheef in elkaar zitten omdat alleen al de houding en zit van de ruiter dat veroorzaakt cq in stand houdt.
En scheef gaan is niet alleen een kwestie van links of rechts sterker, maar heeft ook te maken met de mate van buigzaamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:26

Mate van buigzaamheid heeft te maken met links of rechts sterker, in de wirwar van kracht en souplesse.
Als ruiter moet je er alert op zijn dat je de juiste dosering van je hulpen hanteert ofzo. Ruiter die onbedoeld zitten te schuddelen en te sjorren doen dat omdat ze de controle en lichaamsbeheersing missen, niet omdat ze links òf rechtshandig zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:45

Lovely schreef:
Goed zo Aqua, dan zal ik de PB van vorige week waarin je nogal hysterisch deed erover maar als niet-verzonden beschouwen?? Je hebt je eigen punt bevestigd nadat je hebt geprobeerd het te ontkennen. Daar mee wek je niet de indruk van een evenwichtige mening of uitgangspunt en dus ben je ook niet helemaal geloofwaardig. Waarom ik Ylva niet geloofwaardig vindt, heb ik al verteld, jouw verdediging maakt het er niet beter op.

Lovely, je moet gewoon doen wat je wil doen, datzelfde geldt voor wat je wil denken.
Ik heb geen hysterische PB gestuurd maar als jij dat zo opvat , betreur ik dat.

En als het werkelijk zou zijn wat jij zegt: dan zouden de paarden volgens mij slechter moeten worden nadat ik ze gereden heb Verward En de praktijk laat zien dat dat zeker niet het geval is.
Misschien begrijpen we elkaar niet goed en is het gewoon misverstand.
Want ik wil jou en je paard alleen maar helpen, daarom wilde ik vorig weekend ook komen.