Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:40

QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
OK dan! ben ik het volkomen mee eens je hebt genoeg controlepunten om in de gaten te houden teveel druk van je paard is niet goed te weinig ook niet en ga zo maar door denk dat de meeste mensen die met een beetje gevoel rijden er uiteindelijk vanzelf achterkomen wat het beste past bij hun paard.

Groot probleem is echter dat veel mensen zonder gevoel gaan lopen experimenteren, en dan is het 'veiliger' om dat zonder LDR te doen.

Mensen doen ook te vaak maar wat: Ik verbaas me er elke keer weer over hoe weinig veel ruiters weten over de achtergrond van de training van het paard. "Die en die doet het ook en die rijdt zo en zo hoog", dus gaan ze het ook maar doen, zonder te weten waarom eigelijk (laat staan dat ze weten hoe).
Daarom zou ik dus zo graag uitgelegd krijgen waarom men LDR in de training toepast en dan vooral waarom dat dan een voordeel is voor het paard.
Dit zou kunnen helpen voorkomen dat veel (of al is het maar één!) onkundige mensen het 'zomaar' gaan toepassen en daarmee veel schade aan hun paard veroorzaken.
[/quote]

Tuurlijk heb je daar gelijk in maar op het moment dat een paard in onkundige handen is zonder goede begeleiding krijg je altijd problemen.
Welke weg je ook volgt als je onder begeleiding en met gevoel probeert te rijden kom je een eind uiteindelijk zou je ook naar je paard zelf moeten "luisteren"..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:13

Aimee: Naar welke argumenten refereer jij, die mijn anti-LDR argumenten onderuit gehaald zouden hebben? Het feit dat jullie Theresa als niet wetenschapper hebben afgedaan?
In de lange discussie die ik vroeg in dit onderwerp met jou heb gehad over het anatomische effect van LDR, hobbelde jij van spiergroep naar spiergroep, zonder een duidelijk voordeel van het rijden in de LDR houding te kunnen aanwijzen. Dat moest dan de redenatie van Solange voorstellen, begreep ik later. Daar refereren jullie constant naar, zonder de inhoud hiervan te kunnen laten zien. Het Theresa verhaal gebruik ik juist vanwege de toegankelijkheid. Zij is echter zeker niet de enige met die mening.

Eleonoor: Ik heb nooit iets beweert over de mate van LDR die jij rijdt, dus ik weet niet waar je die gedachte vandaan haalt. Ook hoef jij mij niet te vragen om je te overtuigen, dat mag ik helemaal uit eigen beweging proberen. Iemand die hard z'n best doet om aanwijzingen die duiden op een negatieve invloed op het paard te negeren, zodat diegene niet van het gebruik van LDR hoeft af te stappen/zien, zonder daarvoor steekhoudende tegenargumenten aan te leveren: Da's de struisvogel.

Magique: Wat bedoel je eigelijk met:
Magique schreef:
Dat heet geselecteerd lezen, onzin lees ik niet Haha!

Dus jij bepaald of iets onzin is alvorens je het leest? Inderdaad: Hoezo bord voor je kop!?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:52

QQQQ schreef:
Hoezo bord voor je kop!?

Daarzo:

Citaat:
Verder vind ik het raar dat er van mensen zoals Tyrza die de nodige ervaring heeft en die zeer goede begeleiding heeft dit probeert met ons te delen op dit forum maar wat gebeurt er ? Haar mening wordt volledig in de wind wordt geslagen ......

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:59

Citaat:
Verder vind ik het raar dat er van mensen zoals Tyrza die de nodige ervaring heeft en die zeer goede begeleiding heeft dit probeert met ons te delen op dit forum maar wat gebeurt er ? Haar mening wordt volledig in de wind wordt geslagen ......

Waarom denk jij dat ik haar mening in de wind sla? Aan iemands ervaring en 'gevoel' hebben wij hier op bokt helaas maar weinig. Een beredenering die te volgen is voor iedereen, da's veel nuttiger.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:03

QQQQ schreef:
Aan iemands ervaring en 'gevoel' hebben wij hier op bokt helaas maar weinig.

Daar is bokt.nl toch voor om van elkaar te leren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:05

Gevoel is soms erg moeilijk over te brengen via een beeldscherm.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:05

QQQQ"]
[quote="Eleonoor schreef:
Jij durft nogal eens te schermen met zogenaamde wetenschappelijke bewijzen dat LDR slecht zou zijn voor een paard. Heb jij dan een wetenschappelijk bewijs dat klassiek WEL voor elk paard toepasbaar zou zijn, is dat aangetoont? Durft toch stellig te beweren dat dit niet zo is... alleen, ik kan dat niet aantonen maar gebruik mijn eigen gezonde verstand.

Ik kom met logische zaken waarom LDR slecht zou zijn, maar om jou te kunnen overhalen om te stoppen met het gebruik van LDR zou ik dus eerst maar aan moeten tonen dat klassiek niet slecht zou zijn Verward Erg kromme redenatie die nogal riekt naar struisvogel activiteiten...

De klassieke trainers trainen al door de eeuwen heen (en nu ook nog) allerlei paarden, alle types, met succes. Al verwachten ze daarbij niet dat elk paard het tot het hoogste niveau gaat brengen en ook niet dat elke ruiter het maximale uit elk paard kan halen. Ook accepteren ze dat de opleiding van het paard (en ruiter!) heel veel tijd kost.
Het positieve effect van de klassieke oefeningen op de fysiologie van het paard is prima te beredeneren. Daarnaast waarborgt de klassieke aanpak een goede psychische ontwikkeling van het paard.
[/quote]

Ben ik nu blind. Hierboven beweer jij dat jij mij moet overtuigen om mij te stoppen met gebruik van LDR.

En wie is hier zwart/wit? Ik niet!!! Wederom een herhaling van eerdere mails. Iedereen moet dat doen waar hij/zij zich prettig bij voelt bij zijn/haar paard. Ik zal daarop niemand veroordelen. Jij hebt mij nooit eerder kunnen 'betrappen' dat ik het LDR hoog in het vaandel heb en dat als dusdanig gebruik.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:06

Dressuurrijden gaat voornamelijk om gevoel, dus lijkt mij ook hier zeker relevant.
Iets te makkelijk om dat maar even aan de kant te schuiven.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:07

Lovely schreef:

Ervaring dan ?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:13

Magique"]
[quote="Lovely schreef:

Ervaring dan ?
[/quote]

Al minstens net zo moeilijk!
Feiten en logische redenaties, daar kan je hier wat mee!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:18

Wat voor mij logisch is het voor jou blijkbaar niet ? Zo kom je er toch nooit uit ?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:20

Eleonoor"]
[quote="QQQQ"] maar om jou te kunnen overhalen om te stoppen met het gebruik van LDR zou ik dus eerst maar aan moeten tonen dat klassiek niet slecht zou zijn Verward
[/quote]

Ben ik nu blind. Hierboven beweer jij dat jij mij moet overtuigen om mij te stoppen met gebruik van LDR.
[/quote]

Daar heb je gelijk, is wat ongelukkig geformuleerd. Had misschien beter kunnen zeggen "om jou te overtuigen van de nadelen van LDR zou ik dus eerst maar aan moeten tonen dat klassiek niet slecht zou zijn Verward ".

[quote="Eleonoor schreef:
Iedereen moet dat doen waar hij/zij zich prettig bij voelt bij zijn/haar paard.

Niet onbeperkt, vind ik. Teveel mensen weten helemaal niet waar ze überhaupt mee bezig zijn en willen er ook niet over nadenken. Het zou vele paarden ten goede komen als er meer nagedacht zou worden over waarom we wat hoe doen met onze vierbenige vrienden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:21

Magique schreef:
Wat voor mij logisch is het voor jou blijkbaar niet ? Zo kom je er toch nooit uit ?

Iets dat logisch is, is beredeneerbaar en argumenteerbaar. "Gevoel" is niet logisch. Ervaring al evenmin.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:24

Er zijn volgens mij veel meer mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Vind het beetje onzin om die mensen gelijk in het vakje LDR te plaatsen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:28

Magique schreef:
Er zijn volgens mij veel meer mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Vind het beetje onzin om die mensen gelijk in het vakje LDR te plaatsen.

Weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat iemand die allemaal in het LDR vakje plaatst.
Lov zei ook al iets van deze strekking: Met LDR is het extra makkelijk om fouten te maken; fouten komen extra hard aan.

Wel zou ik van iemand die weet waar ie mee bezig is en LDR gebruikt, verwachten dat die goed kan uitleggen waarom die de LDR gebruikt (dus, nogmaals: wat het positieve effect daarvan op [en voor] het paard is [en waarom dat zo is])

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:49

LOSHEID Boos!
Waarom? Dat moet je Zien & Voelen Dat kan je niet overbrengen vanachter een beeldscherm, weet je nog Ach gut

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:54

Magique schreef:
LOSHEID Boos!
Waarom? Dat moet je Zien & Voelen Dat kan je niet overbrengen vanachter een beeldscherm, weet je nog Ach gut

Maar waarom er meer losheid door LDR bereikt zou worden dan door goede training zonder LDR, dat moet te beredeneren zijn.
Daarbij komt dat LDR in mijn ogen (en niet alleen die van mij...) niet meer losheid teweeg brengt. Tenslotte is "losheid" weer zo'n vaag begrip waar iedereen weer een ander idee bij heeft.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:04

Magique schreef:
Dat kan je niet overbrengen vanachter een beeldscherm, weet je nog Ach gut

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:06

Magique"]
[quote="Magique schreef:
Dat kan je niet overbrengen vanachter een beeldscherm, weet je nog Ach gut
[/quote]

Da's een TE makkelijke uitvlucht.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:09

Nee jij blijft maar zeuren over theoretische onderbouwing en dat soort gel*l.
Het gaat om de praktijk en daar is geen theorie tegen opgewassen.

Het is nu echt tijd voor die clinic, hoe zit het daar eigenlijk mee Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:10

Als je iets niet kunt beredeneren, hoe analyseer je dan wat je doet??

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:12

Lovely schreef:
Als je iets niet kunt beredeneren, hoe analyseer je dan wat je doet??

We hebben het toch nog wel over paardrijden Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 12:13

Magique schreef:
Nee jij blijft maar zeuren over theoretische onderbouwing en dat soort gel*l.
Het gaat om de praktijk en daar is geen theorie tegen opgewassen.

Mensen die maar in de praktijk wat gaan doen, zonder de onderliggende theorie te beheersen zijn onverantwoord bezig. Een paard verdient meer!
(enige uitzondering: absolute natuurtalenten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:13

Jawel hoor, we hebben het nog over paardrijden. Analyseer jij dan niet wat er gebeurt?? Odd Verward.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:19

Sorry hoor vind nu echt dat jullie te ver doordraaien. Succes verder in jullie discussie monoloog.
Hoe komt dat toch dat mensen zoals Tyrza & Jacobien & eigenlijk iedereen die zich serieus bezighoudt met paardensport hier niks meer posten Frusty