Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:07

Eens hoor Damian23 maar in mijn beleving ben je als 15 jarige ook oud genoeg om te kunnen zien en concluderen dat dit paard in deze conditie niet geschikt is om te rijden. Als 15 jarige moet je toch ook zoveel om een paard kunnen geven om uit jezelf niet meer op te stappen maar alle liefde die je voor je paard hebt steekt in het vertroetelen van je paardevriend en geniet van de mooie momenten die je hem nog kunt geven en ook m.i. verdiend heeft.
Ik vind het erg verdrietig dat TS nu al spreekt over inslapen terwijl het paard misschien nog wel jaren kan genieten als weidepaard.

Maflinger_S

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:26

Oreo als weidepaard is een mogelijkheid, maar niet bij deze eigenaar en haar vader. En ik geef ze nog groot gelijk ook! Het is niet niks om een (eerste) paard aan te schaffen om lekker op te rijden en andere leuke dingen mee te doen om vervolgens te moeten ontdekken dat er van al je plannen niets terecht gaat komen omdat je paard dat (op dit moment) niet kan. En misschien wel nooit meer kan, of alleen nadat je er heel veel zorg en moeite (en eten) in hebt gestopt. Niet iedereen kan en wil dat, en dat verdient ook respect.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:32

Meid denk alsjeblieft om je eigen veiligheid en ga er niet zomaar opzitten alleen omdat de dierenarts het zegt. Ja dierenartsen zijn heel kundig opgeleid, maar zolang je niet zeker weet (echo?) hoe het met zijn hart gesteld is zou ik het echt niet doen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:40

Ook eens hoor Maflinger maar er zou overwogen kunnen worden om uit te gaan kijken of er wel iemand is die nog een plekje heeft voor dit paard en er nog wel tijd,energie maar ook geld in wil stoppen.Die zijn uiteraard schaars maar wie weet,gun het een kans. En waarom dan nog 3 mnd.aanmodderen om hem alsnog in te laten slapen,ik heb daar persoonlijk moeite mee. Van mij zouden ze dan meer respect krijgen als ze hem nu op korte termijn in laten slapen.
En wat ik me afvraag,hadden TS maar denk vooral haar vader dit niet een beetje kunnen verwachten toen ze dit al wat oudere paard kochten. M.i. kosten oudere paarden waar ook nog eens veel van gevraagd is toch meer om hen goed op de been te houden. Uitzonderingen uiteraard daar gelaten ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:51

ik zit met verbazing het trainingsschema te lezen...TS,je had gehoopt op dit paard nog prijzen te winnen,dat gaat duidelijk niet doore.En nu word er gedacht aan inslapen?Het is een dier,niet een paar oude schoenen.
Zelfs op jouw leeftijd is het nogelijk dat jij je aan het paard aanpast.Dat zouden meer mensen moeten doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:02

Dat trainingschema is inderdaad euhm tja verbazingwekkend..Ik snap die DA echt niet?.Wil het werken zal hij eerst aan moeten komen lijkt me..En om hem dan als het niet werkt meteen in te laten slapen??Tja aan de andere kant is hij dan ook beter af dan dat hij nog aan echt aan de bak moet :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:04

Kimmie25501 schreef:
Ik heb nu dit trainingsschema gekregen. Ik zal beginnen met twee keer per week rijden en dat opbouwen

- goed instappen minimaal 10 minuten.

- draven +- 3 a 4 minuten
veel overgangen voor reactie been.

veel voltes voor buiging

- 5 min stappen zodat hij op adem kan komen

- dit 3 a 4 keer herhalen (ik begin met 2 keer)
gaat dit beter dan kan je naar 5 min tot max 8. min. verder opbouwen
+ kleine galopjes.
wel altijd blijven stappen tussendoor.

- goed uitstappen.

Zij had vroeger ook een paard met hartproblemen en daar kreeg ze zo'n schema voor van de dierenarts. Ze zei dat het niet slim is om op een cirkel te werken, omdat dat veel harder werken is voor de spieren. Het is beter om lange stukken rechtuit te doen.

We gaan dit nu ongeveer drie maanden aankijken. Als dan blijkt dat het niet werkt, is het klaar.
Waarschijnlijk als hij van de wei naar de paddock gaat, dan gaan we hem laten inslapen.
Zo heb ik nog even tijd om er naartoe te leven, en heeft hij nog een fijn leven op het gras.
Ik ga ook veel vrijheidsdressuur met hem doen, omdat hij dat heel leuk vindt.
En daarnaast vooral veel afwisseling.
We gaan ook niet te veel geld meer in hem stoppen, dat kan ik over een paar maanden beter besteden aan een nieuw paard. Niet om hard te zijn, maar realistisch.
Vandaag heb ik ook een fotoshoot met hem, waar ik heel veel mooie foto's ga laten maken.

Is dit het schema van je instructrice?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:06

jetwii schreef:
Ik denk dat eigenlijk dit hele topic het wel eens is dat zij niet meer met dit paard moet gaan rijden
of moet leren het dier niet als een gebruiksvoorwerp te zien....

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:20

TS, het zou je helpen als je met tegenslag leert omgaan. In plaats van dom doordrukken. 15 Is een prima volwassen leeftijd, waar in je zelf keuzes kan maken.

Op dit dier rijden is in mijn ogen echt egotistisch. Voor zijn atrose heeft hij beweging nodig, dat begrijp ik, maar je kunt er ook naast lopen toch? Lekker samen door het bos wandelen is ook hartstikke leuk!

Het trainingschema met het inslapen erbij, die twee dingen stroken echt niet. Voor mijn gevoel word er dan gewoon een paard ingeslapen omdat hij te mager is, en misschien wel eens iets aan zijn hart zou kunnen hebben. Denk er alsjeblieft goed over na.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:22

Ik maak me ook zorgen TS, om je paard maar ook om jou. Praat met je ouders, en vertel dat je héél graag wil rijden, maar dat je niet denkt dat Oreo dat nog zoveel kan als jij wil. Jouw trainingsschema lijkt meer op het schema van een jong, fit paard dan dat van een oud, ziek en vermagerd paard. Mijn tip dus: zoek een nieuwe pony die past bij dit trainingsschema en probeer een weidemaatje of rusthuis te vinden voor Oreo (of, in overleg met de dierenarts, slaap hem in), in plaats van te proberen om met Oreo je gedroomde trainingsschema te doen. :j

En ik zeg dat niet om je te pesten, maar om twee redenen;

Ten eerste; paard is in slechte conditie, en iederéén in slechte conditie moet eerst aankomen voordat vet in spieren kunnen worden omgezet. Want voordat een paard daar voldoende energie voor heeft, zal anders elke calorie naar "overleven" gaan. Kortom: je moet eerst een paar maanden (bijna) niks doen en er alleen maar eten instoppen voordat er spieren gekweekt kunnen worden. (Is dit het schema dat je hebt gemaakt met de dierenarts, of alleen met de instructrice, of heb je het zelf in elkaar geknutseld nadat de dierenarts zei dat "twee dagen per week galop wel kon" ? Voltes en overgangen zijn moeilijke oefeningen, ik denk dat áls je op dit paard wil zitten dat hij alleen maar vooruit moet lopen, rechtuit is makkelijk en goed voor paarden :j )

Ten tweede: je paard heeft een hartziekte, oogt duf en vermoeid, en heeft dikke olifantsbenen, en is al erg moe na een rondje stappen. Flinke inspanning van hem vragen op dit moment (en veel voltes rijden in een bak met zwaar zand ís zware inspanning, en zeker in draf en galop) is niet alleen gevaarlijk voor hem, ook voor jou. Wat als je paard omvalt in een volte omdat hij simpelweg geen energie meer heeft om op zn benen te staan? Wat als z'n hart het begeeft? Ik heb paarden in gezondere conditie, met een betere trainingsachtergrond, zien omvallen omdat ze oud en vermoeid waren en hun hart het niet meer aankon. Dan wil je er niet opzitten, en zeker niet in galop. :(

Edit: ik zie ook dat je instructrice zegt dat "een paard met een hartziekte veel rechtuit moet, want dat is makkelijker", maar ik zie tegelijkertijd ook staan "veel voltes" in het trainingsschema.. Dat klopt dan niet helemaal, lijkt me? :o

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:35

Krijgt die wel pijnstillers. Want pijn hebben is ook geen pretje voor zowel mens als dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:39

Valentijn5 schreef:
Krijgt die wel pijnstillers. Want pijn hebben is ook geen pretje voor zowel mens als dier.

Waar heeft hij pijn dan?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:43

Volgens mij heeft die last van zijn spieren omdat als daar een zadel op ligt hij pijn heeft omdat daar bijna niks zit.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:06

heb alles een beetje gelezen maar volgens mj moet dat paard gewoon naar een rusthuis? NIet meer belasten en aan het werk zetten gewoon lekker aan de hand wandelen misschien maar er absoluut niet op!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:14

Ygritte schreef:
ik zie ook dat je instructrice zegt dat "een paard met een hartziekte veel rechtuit moet, want dat is makkelijker", maar ik zie tegelijkertijd ook staan "veel voltes" in het trainingsschema.. Dat klopt dan niet helemaal, lijkt me? :o

Voor het eerst een reactie van mij, lees al een tijdje mee. Maar dit viel mij ook op. Vreselijk tegenstrijdig advies. Is dat niet een heel goede reden om aan het advies te twijfelen?

Lieve TS, niet iedereen doet even aardig tegen je in dit topic. Dat komt denk ik omdat alle lezers medelijden hebben met je paardje. Je vraagt advies op Bokt, krijgt dit vervolgens in overvloed. Ongetwijfeld te veel. Je moet immers nog zoveel leren! Maar dierenarts en instructrice geven ook advies, dat je niet in de wind wil slaan. Begrijpelijk, maar als je hier om advies vraagt is het logisch dat je dat ook krijgt. En dat bepaald niet iedereen het met DA en instructrice eens is. Zoveel mensen, zoveel meningen. En dan speelt je vader ook nog een remmende rol! Lastig! :(:)

Je hebt de dikke dikke pech dat je een droomwens in vervulling hebt laten gaan (aanschaf eigen paard) met het verkeerde paard. Wellicht was het destijds al een centenkwestie? Goedkoop is in dit geval dan helaas echt duurkoop. En daar zou niet jij, maar je vader (want het lijkt er uit je verhalen op dat die voor het merendeel over de financiën beslist) de wrange vruchten van moeten plukken. Hij heeft dit paard naar ik aanneem betaald!

MAAR: je hoeft dit natuurlijk niet lijdzaam over je heen te laten komen. Vergeet de droom van lange bosritten of dressuurwedstrijden of wat dan ook met DIT paard. Maar gek ben je wel met hem, toch? Geef hem meer rust, over al of niet een paar keer per week op zijn rug kruipen ga ik verder geen mening geven. En gebruik de dagen dat je hem niet rijdt om vakken te gaan vullen bij de plaatselijke supermarkt. De centen die je daar ZELF verdient (en ja, dat zal aardig wat uurtjes werk kosten, want het uurloon is nog niet zo hoog voor een 15-jarige!) kan je spenderen zoals je dat ZELF wil. En die kan je dus prima in Oreo steken. Wellicht als je vader ziet dat je dat voor je paardje over hebt, dat hij zelf ook nog bereid is om wat meer te investeren!

Hou het op rustig wandelen en tutten op stal, totdat je paardje is aangesterkt en totdat je beter weet wat hij wel en niet mankeert. Misschien duurt dat nog wel een jaar! Maar wie weet is dat het wachten en de moeite wel waard. Het is in ieder geval een bijzonder leerzaam traject.

Kop op meis, schouders eronder en gaan! :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:29

Allereerst wil ik zeggen dat je keurig reageert op iedereen hier is niet leuk om alles zo aan te horen dat begrijp ik

Snap ook heel goed dat het lastig is als je vader zo reageert en niets wil betalen Maar je bent 15 Ga aardbeien plukken of iets en betaal die echo zelf! Er is duidelijk iets niet goed met je paard waardoor die er zo bij staat Het kost even wat maar dan weet je wel waar je aan toe bent

Vind dit gwn niet eerlijk tegenover het paard aan het paard te zien is die gwn op en zou mij inslapen ook een betere keus lijken dan nog maanden zo aanmodderen

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:43

Hoi TS, wat goed dat je zoveel moeite doet voor je paardje.

Het is heel jammer dat jou vader financieel niet veel kan/wil doen voor hem. misschien kan je zelf een baantje nemen zodat je mee kan helpen in de kosten voor hem?

Ik heb nog een kan omega gold olie staan deze:
https://www.paardendrogist.nl/product/105/110/paardendrogist-omega-olie-gold/108212/53953

Die mag je van mij zo voor hem hebben. Ik doe er niets meer mee. Op je foto van de uitslag te zien komt je veearts uit Rucphen, dat is dichtbij voor mij, dus mocht je interesse hebben kom ik het wel brengen.

Ik zal ook voorlopig niet meer op hem rijden. Wil je graag rijden, ben je welkom om op mijn pony's te komen hobbelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:00

tandlozemum schreef:

Het is heel jammer dat jou vader financieel niet veel kan/wil doen voor hem. misschien kan je zelf een baantje nemen zodat je mee kan helpen in de kosten voor hem?

https://www.paardendrogist.nl/product/105/110/paardendrogist-omega-olie-gold/108212/53953

Die mag je van mij zo voor hem hebben. Ik doe er niets meer mee. Op je foto van de uitslag te zien komt je veearts uit Rucphen, dat is dichtbij voor mij, dus mocht je interesse hebben kom ik het wel brengen.

Ik zal ook voorlopig niet meer op hem rijden. Wil je graag rijden, ben je welkom om op mijn pony's te komen hobbelen.

Nou als dat geen leuk aanbod is! Doen hoor TS!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:03

Ik sluit me aan bij de rest. Je reageert heel goed op alle goedbedoelde adviezen. Het is ook een lastige situatie en je moet nog zoveel leren. Maar met jouw paardje is echt iets mis gezien het feit dat hij in stap al buiten adem is, vocht vasthoud en geen energie heeft en als de dierenarts je op dit moment adviseert om alleen stapritjes te maken, dan kan je niet een trainingsschema van een willekeurig ander paard met een hartprobleem gebruiken. Dat is voor een paard die weer conditie moet opbouwen maar Oreo heeft daar nu de energie niet voor. Je zal echt eerst moeten zorgen dat hij die energie krijgt. Tot die tijd is het niet eerlijk tegenover je paard om erop te gaan zitten. Ik heb ook even in je profiel gekeken en Oreo heeft ook een vergroeing bij het lumbale gedeelte (dat puntige dakje voor de lendenen en achter het zadel. Heeft je dierenarts hier nog iets over gezegd?

Het is al meerdere malen aangegeven, maar laat eerst een ECG maken. Dan weet je waar je aan toe bent voordat je er tijd en energie in gaat stoppen en wellicht oneerlijk handelt tegenover Oreo.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:05

tandlozemum schreef:

lief van je!!!

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:10

tandlozemum schreef:

Hoe mooi dat Bokkers elkaar altijd helpen, niet alleen met advies maar ook met 'tastbare' dingen.
Verder TS, Je benadrukt dat je nog jong bent en ik ben 14 en ik snap dat je rijden heel leuk vind, echt waar! Maar denk goed na over of je het welzijn van je paard of je eigen plezier op de eerste plaats wilt zetten.. Ook ik wou graag rijden terwijl (iets andere situatie) ik te groot en te zwaar werd, ik verdedigde mezelf op bokt ( was 11/12) dat hij snel liep nog enzo (was omdat hij moeite had met het gewicht) En toen ik dus iets ouder werd, ging ik andere dingen doen en geloof me het kan zelfs leuker zijn dan rijden!! Een paar ideeën want kritiek word je ook gek van op begeven moment:
- Vrijheidsdressuur
- Ga in de bak en laat je paard bijv, achter je aan lopen en doe dan bijvoorbeeld een figuur lopen en kijk of hij meegaat
- Gaan piknicken in het bos neem lekker eten mee, ( ook voor Oreo) en ga eerst een stukje wandelen en ga dan lekker ergens zitten en eten super leuk!
Hoop dat je er wat aan hebt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:49

Moderatoropmerking:
Een aantal posts zijn verwijderd die te veel off topic waren en de aandacht van het topic teveel naar een andere bokker dreigde te verleggen. Dus graag on topic blijven en reageren op TS.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 10:46

Ik ga niet meer op iedereen apart reageren, want dat heeft geen zin meer.
Ik had dit topic nodig om me op weg te helpen, en nu ga ik het verder zelf proberen.
Ik weet niet of ik nog echt ga rijden. Ik merk aan mezelf dat ik daar eigenlijk niet heel veel zin in heb. Ik ga het schema eens uitproberen en kijken of het wat is.
Maar vooral leuke dingen doen, die ik ook uit het topic heb gehaald.
Maar ik heb al het aanbod gekregen om een keer te rijden op een superleuk paard van stal!
En ik ga in de lessen bij de manege die ik heb op manegepaarden rijden.
Toch heel erg bedankt voor het aanbod tandlozemum!
Ik vind het heel moeilijk om niet op iedereen te reageren, maar ik ga nu vooral luisteren naar mijn instructrice.
Hier trouwens al een foto van de fotoshoot. Dit vond hij leuk! Knap kijken!

Afbeelding

En natuurlijk ga ik geen ander huisje voor hem zoeken! Straks komt hij weer in de handel terecht. De paardenwereld is heel gemeen. Dat weten jullie waarschijnlijk wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:34

Op deze foto kijkt hij helemaal niet ziek of ongelukkig! hij kijkt blij en gelukkig.
TS ik weet zeker dat het met de juiste voeding tóch weer goed komt met Oreo! en dat je dan ook rustige,heerlijke bosritjes kan maken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:44

TS, ik vind dat je heel goed je eigen weg zoekt bij alle adviezen die je krijgt.
En wat een lief koppie heeft je paard.