Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

klien

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:02

Wat indrukken van de schriktraining afgelopen weekend. Helaas in een binnenbak, dus de belichting laat te wensen over :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:49

Leuke foto's Klien!
En het klinkt alsof je goed rekening houdt met je paard, fijn om te lezen.
Kan de puppy straks even buiten spelen en al die spannende, nieuwe dingen van de afgelopen tijd verwerken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:20

Leuk zo'n training! Wil dat eigenlijk ook eens met Impala doen, is goed voor hem.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:58

Klinkt goed Klien! Ik ben nu ook bezig met mn 3 jaarse longeren, er op zitten en hopelijk deze week een eerste drafje :)
tijdens de examenperiode krijgt hij 2 maanden rust om daarna weer langzaam op te bouwen. Maar dan hoeven we toch niet meer helemaal van 0 te starten

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:52

Ben benieuwd florence123, spannend is het wel hè. En ik hoop ook dat na 2 of 3 maanden je niet opnieuw hoeft te beginnen. Maar dat zal wel loslopen, ze zijn slim genoeg die dieren :D

Ik vond het heel leuk om te zien Nies_ vooral om te zien hoe bepaalde ruiters omgaan met hun paarden. De beste ruiters bakten er over het algemeen het minst van, totaal niet gefocust op hun paard. Er waren er tussen die duidelijk geen band hadden met het dier en dat zie je in het rijden ook terug. Geen vertrouwen in elkaar waardoor de paarden als lastig worden gezien en te vaak schrikken onderweg van bijna niets.

Uiteraard zag je het verschil wel tussen paarden die hoger in het bloed staan en meer sensibel zijn, maar ook die lieten zich overhalen als de band goed was met de ruiter. Zowel ernaast als erop.
Heel leerzaam!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:16

@Klien: Leuk die foto's! Ik wil ook graag schriktraining doen en zit er over te denken om het op stal te organiseren (als dat mag). Van een stalgenoot kan ik de spullen lenen en ik kan een heel parcours alleen voor mezelf opzetten, maar het is net zo leuk om het dan met meerdere mensen te doen.

Nu pakken we ook wel losse onderdelen mee, maar een heel parcours lijkt me nog leuker! Laatst lag er een bouwzeil en daar zijn we toen mee aan de slag gegaan. En een paar weken geleden kwam m'n moeder langs, ze had een paraplu mee, waar m'n paard van schrok, dus dat was ook iets waar we mee aan de slag zijn gegaan.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:34

Ze hadden hier balkjes op de grond gelegd met daarin waterflesjes en eentje met schuursponsjes. Heel leuk bedacht.
zeil inderdaad op de grond, iets met paraplu's en vlaggen, want dat kom je regelmatig tegen. Ze hadden een brug gemaakt van 2 pallets tussen 2 hindernissen in, dat is ook redelijk na te maken.
Ballonnen ergens aan vast en waaiende lintjes.

Een grote bal die weg rolt zou ook een idee zijn, aantal fietsen, wandelwagens of zo iets waar ze dicht langs moeten kan voor sommige paarden ook eng zijn.

Als je de ruimte hebt kan je ook met praktijkvoorbeelden aan de slag, mensen op skates of met golfkarretjes. Dingen genoeg om na te bootsen en het is zeker veel leuker om met elkaar te doen en elkaar te helpen.

Er zijn ook mensen in te huren die dat soort dingen doen. Ze hebben vaak materiaal, maar ook de kennis om ervoor te zorgen hoe je paard je volgt. Om te voorkomen dat je verkeerd reageert en het meer schade geeft dan goed doet. Als je de kosten deelt valt het vaak wel mee. Wij betaalden € 12,50 p.p. inclusief een lunch :D Maar dan waren er wel 5 groepen van 5 paarden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:36

Volgens mij organiseren ze het ook jaarlijks op een manege in de buurt, ik zal het eens in de gaten houden! Voor €12,50 inclusief een lunch zou ik ook wel goed te porren zijn ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:18

Een brug maken van pallets zou ik toch wel mee oppassen. Iets met stevigheid en doorzakken enzo :o Als je een beetje handige timmerman hebt, kan die een goede brug maken die ook demontabel is en ook op een hindernisbalk gelegd kan worden (dan heb je een wipwap :) )

Verder als praktijkvoorbeeld: kliko's met half openstaande deksels doen het ook vaak goed :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:38

klien schreef:
Uiteraard zag je het verschil wel tussen paarden die hoger in het bloed staan en meer sensibel zijn, maar ook die lieten zich overhalen als de band goed was met de ruiter. Zowel ernaast als erop.
Heel leerzaam!

Juist voor die paarden is dat goed :j Met mijn fjord zou ik het zo snel niet doen, bij haar ligt het toch aan haar bui. Of alles is eng, of helemaal niks, of van die stomme dingen die ze de 376 keer ervoor niet eng vond :') Impala is best een watje, dus ik probeer hem thuis al van alles te laten zien. Wapperend afzetlint, plastic tasjes, stofzuiger, scheermachine etc.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:20

Hé, mag ik me ook komen melden? Ik heb een vierjarig dametje waar ik nu stilletjes mee begonnen ben om haar zadelmak te maken. Op dit moment is ze goed verkeersmak aan de hand (we maken veel en lange wandelingen), verdraagt ze heel goed het zadel en hang ik er al helemaal over in stilstand. Ook de stijgbeugeltjes heb ik nu geïntroduceerd en ook die kan ze goed hebben, in alle gangen aan de longe. Volgende stap is eens gaan zitten.

Ik ben ondertussen haar materiaal ook bij elkaar aan het verzamelen. Ik weet niet goed welk bitje ik voor haar zou zoeken. Op dit moment werk ik met de kaptoom wanneer we effectief bezig zijn met het zadelmak maken. Het hoofdstel met een bitje in (enkelgebroken trensje) heeft ze al een paar keer ingehad, laat ze goed toe maar ze speelt heel erg met het bitje. Dat vind ik op zich niet vreemd, ik denk dat dat kwestie van gewenning is. Maar eens we rijden... Dit is nu toevallig een onderleg trensje, hier kan ik niet mee gaan rijden. Met welk bit maken jullie jullie jonkie zadelmak?

- Zo, en nu ga ik eens wat pagina's door lezen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:13

Hilary schreef:
Een brug maken van pallets zou ik toch wel mee oppassen. Iets met stevigheid en doorzakken enzo :o Als je een beetje handige timmerman hebt, kan die een goede brug maken die ook demontabel is en ook op een hindernisbalk gelegd kan worden (dan heb je een wipwap :) )

Verder als praktijkvoorbeeld: kliko's met half openstaande deksels doen het ook vaak goed :j

Met een Euro palet kan je een brug maken. Deze paletten zijn sterk genoeg maar niet gemakkelijk te vinden daar er statiegeld moet voor betaald worden.
De spleten tussen de latten kan je vullen met balkjes zo dik als de planken.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:07

Welkom Neile :)
Wij hebben een paar bitjes gehaald om te kijken waar hij het beste op reageert en de dubbel gebroken watertrens van HH ligt het fijnst in zijn mond. Daar zit ook een stukje koper in het midden dat zoet afgeeft. Maar het kan per paard verschillen, gewoon uitproberen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:58

Dankjewel voor je reactie Klien! Hier liggen wel wat bitten die ik mag lenen om te testen, wellicht is dat wel een goede optie. Ik twijfelde heel erg tussen enkel- en dubbelgebroken. Jij gebruikt dus een dubbelgebroken (paard heeft er voor gekozen). Lijkt me een goed idee om een bitje te nemen met wat kopersmaak, gaan ze inderdaad iets makkelijker op kauwen, lijkt me.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:41

We hadden eerst een leren bit van FRA bij Epplejeck vandaan, die waren best kostbaar vond ik. Zeker toen hij na even proberen al helemaal in de kreukels lag en niet meer bruikbaar bleek. Het lag ook niet goed in de mond, dus gewoon terug gegaan naar het vertrouwde metaal hahaha.
Lenen van andere is inderdaad een goede optie, want ze zijn best duur om allemaal verschillende te kopen natuurlijk.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:49

Ik heb ooit voor een ander paard een leren bitje geprobeerd maar dat was toen echt helemaal niets. Was best duur, heb het dan ook terug verkocht, en ben niet geneigd om het opnieuw te proberen eigenlijk. Ik denk dat ik ook wel bij de metalen varianten blijf. ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:06

Wij zijn begonnen met een dubbel gebroken bitje van HH, maar daar bleef hij toch wat onrustig mee. Ik had al zitten twijfelen over een Myler en toen m'n instructrice dat ook aanraadde heb ik er tweedehands eentje gekocht. Heel erg blij mee dat ik die heb Gekocht!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:08

Ik heb een dubbel gebroken d trens van gold medal...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:00

Joyce, en welke myler heb je gekocht? Type 1? Type 2?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:50

Ik heb uiteindelijk een level 2 gekocht. De 1 hadden ze niet in de juiste maat en in overleg met m'n instructrice voor de 2 gekozen. Die is ook nog heel vriendelijk en dan hoef ik na het beleren niet weer van bit te wisselen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:07

Heb me even verdiept in Myler en klinkt wel goed!
Alleen jammer dat je ze niet kan testen? Heb er nu een gewoon dubbelgebroken bitje in zitten maar dat vind ik niet anatomisch gevormd :( zou graag iets anders hebben voor als ik ga rijden

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:16

Leuke foto's Klien, en wat een knapperd heb jij! :)
Hier worden de meeste jonge paarden ook met een dubbelgebroken watertrens gereden, alhoewel een kneveltrens soms ook wel fijn kan zijn.

Even een update over de dame die ik rijd, we hebben ontdekt dat ze bovenaan een wolfstand heeft zitten. Verklaart wel haar gedrag onder het zadel. Ik wou al een tijdje niet meer rijden, en vandaag was de eigenaar er toevallig bij, hij zag zelf ook in dat er toch iets niet juist zat, maar had haar tanden al eens nagekeken en er was niks te zien. Gelukkig dat ik er toch op had aangedrongen dat het écht niet klopte en toen hij weer keek zag hij ook dat er net een tand is uitgekomen die er vorige week nog niet zat. Tandarts meteen gebeld en komt zo snel mogelijk langs, dan kunnen we eindelijk weer eens vorderingen maken :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:34

florence123 schreef:
Alleen jammer dat je ze niet kan testen? Heb er nu een gewoon dubbelgebroken bitje in zitten maar dat vind ik niet anatomisch gevormd :( zou graag iets anders hebben voor als ik ga rijden

Volgens mij zijn er wel winkels waar je een bit kan halen om te testen! Ik dacht bij De Paardenschuur en Country Mill!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:42

joyce2 schreef:
florence123 schreef:

Volgens mij zijn er wel winkels waar je een bit kan halen om te testen! Ik dacht bij De Paardenschuur en Country Mill!

Ik ben van België, helaas lopen we hier enkele jaren achter op dat vlak -O-

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:15

In Diest is er een winkel waar je bitten kan proberen Florence :)