Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:29

Midgie, wat een aannamens zeg dat het paard weg gaat als het 'op' is? Dat zullen echt de meeste (recratie)ruiters niet doen, en anders is het misschien ook wel beter voor het paard dat die bij zo'n eigenaar weg gaat. ;)

Enne.... Als ik nou ga puberen, hoef ik dan ook niet meer naar school omdat ik er nog niet klaar voor ben? :+ De meeste paarden puberen rond de leeftijd 6 tot 8. Dan wil je toch juist inrijden?

Er zijn zelfs paarden die met 30 nog fit zijn en in manege lessen lopen (aangepaste uren per week, dat wel, maar ze zijn nog steeds fit en lopen!) en die zullen echt niet met 8 zijn ingereden. Nee, het paard dat ik nu als voorbeeld noemt heeft ook wedstrijden gelopen met de eigenaresse. En die zal dus niet zo laat zijn ingereden. Ook wel rond de 3/4. :+

Ik vind inderdaad ook dat je de rug, ivm niet uitgegroeid, niet te vroeg véél moet belasten. Maar daar zit het hem in, in dat woordje 'veel'. Want als je rustig opbouwt en traint hoeft dat absoluut geen probleem te zijn. :) 'Wij' rijden de pony ook pas in nu die rond de 5,5/6 is. Betekent niet dat omdat wij het zo doen het per definitie slecht is wat de rest (anders) doet.

En wie, van wie er zegt dat ie nooit een paard zo vroeg zou inrijden, heeft er een paard die pas zo laat is ingereden? Ik denk niet veel mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:29

Wat is de precieze schade die je te weeg brengt bij een niet uitgegroeid dier met lichte training?

Je doet alsof je hem een doodsvonnis geeft, maar zo ken ik ook 5 jarige paarden met aangeboren artrose die enkel uit de wei waren gehaald voor foto's te maken.

Wat geeft lichte training nu voor schade? Toen ik als kind begon te sporten heb ik daar alleen profijt van gehad. Mijn lichaam werd sterker en ik heb nooit meer last van mijn rug gehad. Waarom zouden er geen positieve effecten zitten aan lichte training? Wat voor wetenschappelijk bewijs heb je van de schadelijkheid van lichte training?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:30

midgie schreef:
saddledancer schreef:
@midgie
en kinderen die sporten zijn vaak gezonder Dan kinderen die dat niet doen. Waarom zou je met een paard Dan wachten tot het volledig uitgegroeid is?

Overbelasting op een niet uit gegroeid lichaam geeft schade, een kind word ook niet overbelast maar de sport word aan het kind aan gepast.
Je kan zeker wat doen met je paard , je kan hem helemaal opleiden vanaf de grond, maar de belasting van een ruiter kan gewoon schade toebrengen en dat gebeurd ook , ik denk dat er eens wat meer ruiters zich in het paard zijn moeten verdiepen.
Want ik moet onderbouwen waarom je niet op een 3 jarige moet gaan zitten, maar wat is de rede waarom je op een niet uitgegroeid dier gaat zitten, ik zou me schuldig voelen, maar het gaat dus niet om het paard , maar om de ruiter, dus het paard is gene huisdier maar een ding en als hij op is gooi je hem weg , we gaan uit ons dak als een hond aan een boom word gebonden en als paard wat net veulen af is al gereden gaat worden is dat normaal , ja beide vind is schandalig zoals het topic genoemd is

omdat nooit bewezen is dat 'niet uitgegroeid' betekent dat je er niet op kan zitten. Er zijn echter onderzoeken die aantonen dat vroege belasting positief effect heeft. Erop zitten is niet meteen overbelasten :)
en natuurlijk snap ik best dat niet iedereen 'mijn manier' van erop met 18-20 maanden, wedstrijden starten met 24 maanden zal supporten, maar erop zitten met 3 jaar? Als je geen tientonner bent moet dat prima kunnen hoor :) (en Te zware mensen moeten in mijn ogen sowieso niet rijden, maar dat terzijde)

ruitje

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:23

http://edepot.wur.nl/21943

Vooral pagina 15 en 16 zijn boeiend. Gaat overigens niet over inrijden, maar wel over arbeid bij jonge paarden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:26

Op zich een interessant artikel, maar is dit onderzoek op paarden die veel op staan gemaakt of dieren die in een kudde lopen en veel spelen en bewegen, zodat die hun eigen arbeid doen?

Ik ben ook niet tegen arbeid met jonge dieren, spieren opbouwen en voor bereiden voor wat er gaat komen, maar botten die nog niet uit gegroeid zijn belasten geeft dus wel degelijk schade en grote kans op slijtage,

En erop met 18 - 20 maanden , ja sorry maar dan ben je voor mij ziek in je hoofd, klinkt hard maar soms hebben mensen harde woorden nodig om eens op aarde te landen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:03

Met iemand ziek in zijn hoofd te noemen ga je geen verandering creëeren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:27

Er is een groot verschil tussen niet uitgegroeide botten belasten of overbelasten. Veel valt of staat met de trainingsintensiteit.

Mijn paardje is ingereden met 4,5, maar is wel met 2 al voor de sulky beleerd. Reden afgelopen winter gemiddeld 1x per 2 weken een half uurtje. Op dit moment na een blessure (door een val, had niets met rijden te maken), rijden we ook maar 1-2x per week omdat we nog aan het opbouwen zijn. Daarvoor reed ik 3x per week max een half uurtje en met veel stap. Naar mijn mening is daar niets mis mee en zeker geen dierenmishandeling.
Daarbij geeft mijn paard zelf ook aan het leuk te vinden. Als hij op rust moet wordt hij chagrijnig, bijterig en onrustig.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:45

@midgie wie denk jij dat je bent, Om mij ziek in mijn hoofd Te noemen? Ik ben hier de hele tijd erg vriendelijk gebleven, maar ik hoef niet 'wakker geschud' Te Worden, en ik hoef het zeker niet Te pikken dat iemand zo tegen/over mij praat. Discusieer op een normale, vriendelijke en beschaafde manier, of hou gewoon je mond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:47

Midgie, hoe wil je iemand bereiken door zwaar te beledigen :?

Als ik jou ga beledigen, zal ik je dan écht veranderen denk je? Of zul je dan nog harder vastklampen aan je tunnelvisie?

Persoonlijk heb je mij namelijk ook niet anders doen denken door mij mishandelaar en misbruiker van mijn paard te noemen, zegt voor mij eerder dat als je het inhoudelijk niet kunt verwoorden en onderbouwen je dan maar gaat gooien met beledigingen. Daarmee creëer je zelf geen open dialoog meer, maar gooi je zelf de deur dicht.

Saddledancer verwoord het netjes en je hoeft het niet eens met haar methode te zijn maar ze geeft wel op een hele open en prettige manier een kijkje in haar wereld met onderbouwingen erbij. +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:50

ben het wel met Midgie@ eens...maar inderdaad,je gaat niemand bereiken.Niet met harde woorden maar ook niet met zachte goed onderbouwde argumenten.Misschien kun je iets bereiken bij een buurmeisje van 14 maar niet in de race-drafsport.Daar gaan miljoenen in om,en die zijn nu net even belangrijker dan het paardenwelzijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:58

Geerke, je weet dat in Nederland de drafsport nou niet echt bakken met geld opbrengt he? :') Heb met meerdere eigenaren gesproken en die zeiden allen 't is dat ik er zelf zo van geniet, want voor het geld hoef ik het niet te doen; het kost mij alleen veel geld' Paard in training kost veel geld en zo hoog zijn de winstsommen nou ook weer niet (die dan ook nog verdeeld worden onderling want over het vaak is de eigenaar niet de rijder en/of trainer). De grootste winnaar is het wedkantoor :) Beetje het idee van de knhs wedstrijden: ook als je wint, ben je nog altijd meer geld kwijt aan het grote geheel dus t is ook liefhebberij dat je als eigenaar het maar blijft doen.

(Nu snap ik dat saddledancer niet in NL zit uiteraard)

Iemand gaan beledigen vind ik niet vallen onder harde woorden :n Harde woorden zijn; 'als jij nu geen voldoende haalt, haal ik je van paardrijden af!'. Beledigen is gewoon beledigen. En dat houd je maar fijn voor jezelf en in je eigen gedachten in een dergelijke discussie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:07

de tijd dat ik in nederland woonde,in de jaren '80 viel het nog mee.Heb zelf dravers getrained.Daarna weet ik inderdaad niet.In frankrijk word er wel bakken met geld verdiend.In iedere kroeg hier kun je gokken.Tierce.Op gereden dravers,dravers voor de kar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:12

T hard achteruit gegaan in Nederland, ook qua publiek. T is niet meer zoals weleer :n Ja t wedkantoor is nog steeds happy maar als je echt nog flink wilt verdienen met je combinatie moet je naar het buitenland. Daar valt nog meer te halen en leeft het ook veel meer.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:16

Ik verwacht ook niet dat iedereen het met mij eens is of het zelfs maar bergijpt hoor geerke, en dat hoeft ook niet, want ik weet best dat de race wereld voor veel mensen niets is, en dat het vrij controversial is. Maar ik probeer hier Dan ook niemand Te overtuigen Om met 18 maanden op zijn paard Te springen, ik probeer onze manier en redenen Te belichten, en eens een kijlje Te geven in de wereld van het racen. Als iemand met normale (of zelfs 'harde') woorden zegt het hier niet mee eens Te zijn vind ik dat prima,maar ik hoef me door niemand zo Te laten behandelen als midgie doet, dat heb ik in mijn ogen ook niet uitgelokt eerlijk gezegd.
jij daarentegen kan een normale onderbouwde mening geven, en Dan vind ik het alleen maar interessant :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:20

vuurneon schreef:
T hard achteruit gegaan in Nederland, ook qua publiek. T is niet meer zoals weleer :n Ja t wedkantoor is nog steeds happy maar als je echt nog flink wilt verdienen met je combinatie moet je naar het buitenland. Daar valt nog meer te halen en leeft het ook veel meer.

dus het feit dat er in Nederland niets te verdienen valt wil nog niet zeggen dat in andere landen van de wereld geen drafsport is.
Nederland is piepklein op de kaart.Mag geen naam hebben.

Tja een onderbouwde mening over iedere sport met een paard....ik vind het gewoon niet om terwille van onze eigen glorie vanalles met die beesten uit te halen.Ik geloof dat een bosritje nog leuk is,maar zodra dat bosritje veranderd in een bosritje van 120 km,met een storende factor op je rug in de bloedhitte hoef ik niet meer.

Dat vind ik dus van ALLE paardensporten,inclusief de circus act van de heer Gal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:20

Daarom heb ik het ook alleen over Nederland geerke :j

En ben het net je eens hoor, een mens kiest voor topsport maar voor een paard wordt gekozen en er wordt heel veel van zo'n dier gevraagd en ook in mijn ogen; snel teveel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:25

vuurneon schreef:
Daarom heb ik het ook alleen over Nederland geerke :j

En ben het net je eens hoor, een mens kiest voor topsport maar voor een paard wordt gekozen en er wordt heel veel van zo'n dier gevraagd en ook in mijn ogen; snel teveel.

Weet je...ik heb nu in de gaten dat je er niets aan kunt doen.Dus ze doen maar,ik wil er alleen niets mee te maken hebben,het niet zien en er vooral niet aan meedoen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:43

@geerke; en dat is je goed recht :j ik snap je beredenering, al ben ik het er persoonlijk niet mee eens, omdat in mijn opninie, een aaprd zich niet beseft of hij een 'topsporter' is, of dat jij of zij dingen Meer of minder doet Dan andere paarden. De paarden waar wij mee werken, werken graag voor ons, en ze hebben het volgens mij veel beter Dan, bijvoorbeeld, een manege knol :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:30

Midgie, dat smijt voor mij echt compleet de deur dicht. Het is niet omdat je het niet met mensen eens bent dat je ze moet gaan beledigen! (en je hebt hier daarvoor al de nodige mensen beledigd door te stellen dat beleren onder 6 jaar dierenmishandeling is voor jou)
Stel je niet zo kinderachtig op. Ik ben het ook niet met saddledancer eens, opleren op 1,5/2 jaar vind ik ook echt niet kunnen maar mij zie je haar niet beledigen hoor. Niet mijn paarden, daar heb ik niks over te zeggen en door mensen uit te schelden bereik je alleen maar het tegenovergestelde!

Meerdere mensen hebben al gevraagd: bewijs ons met deftige wetenschappelijke artikels dat het opleren op 3 jaar zelfs als je het licht opbouwt absoluut in elk geval schadelijk is (stuk over groeiplaten is voor mij persoonlijk niet voldoende, dat stuk alleen bewijst niet dat er bij een lichte belasting al meteen veel schade komt als je voor 6 opleert - jij neemt dat aan op basis van dat artikel, dat is iets anders dan wetenschappelijk bewijs) en er gaan al veel meer mensen geïnteresseerd zijn en hun mening bijstellen, waaronder ik. Maar zolang dat ik geen bewijs hiervan zie, blijf ik bij mijn gedacht van stilletjes beginnen op 3/4 jaar (en ja dan ben ik maar mishandelaar volgens jou... Kan mij niet echt schelen bij iemand die zich zo opstelt tegenover andere mensen)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:04

Maar andersom is er ook geen wetenschappelijk bewijs dat het geen kwaad kan. Rest ons dus om op basis van waarschijnlijkheid te redeneren. Gewicht op iets plaatsen dat in ontwikkeling is/nog week, zorgt voor beschadiging/overbelasting/forceren op basis van de zwaartekracht en overige natuurkundige wetten. Dat is gewoon logica. Voor mij dus reden genoeg om te wachten. Ik vind het zeer aannemelijk dat het schadelijk is en wil dat risico met mijn meest kostbare bezit absoluut niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:08

Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is valt er inderdaad over te twisten. Maakt nog niet dat ik vind dat mensen in dit topic erg onvriendelijk naar elkaar toe reageren (diegene die tegen 3 jaar inrijden zijn), alsof de mensen die de paarden met 3 inrijden 'mishandelaars' zijn of hun paard niet 'als hun meest kostbare bezit' zien.

Ik vind het per paard verschillen, de een heeft het zelfs nodig, bij de ander kan je er beter nog even mee wachten. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:30

Deetjeeuh alleen Midgie is fel uit de hoek gekomen. De andere tegenstanders zie ik niet onvriendelijk reageren.

Kun jij mij overigens uitleggen waarom een paard het nodig zou hebben bereden te worden? Een paard in kuddeverband heeft geen mens nodig hoor (op het voeren na dan).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:35

Bedankt Deetjejeeuh, jij kan het beter verwoorden dan ik :)

Dit is echt een onderwerp waar iedereen zijn eigen mening over heeft. En ik vind het de keuze van de eigenaar van het paard om te beslissen wanneer het wordt ingereden. Is dat met 3, goed, is dat met 6 of nog later, ook goed.
Er worden hier echter serieuze implicaties neergeschreven in het topic: mensen die met 3 laten inleren zouden mishandelaars zijn, niet om hun dieren geven en ze kapotrijden, ze enkel voor hun eigen plezier gebruiken als een voorwerp en er niet om geven. Sorry maar dát gaat mij véél te ver.
Ook als je het niet met ze eens bent, laat mensen in hun waarde.

Volgens sommige mensen zou ik een mishandelaar zijn. Mag je gerust eens naar mijn paardje komen kijken, ze is nu op het gemakje aan het revalideren van een operatie (hmm als ik zo weinig om paarden geef en ze als gebruiksvoorwerp zie zou ik ze echt wel naar het slacht gedaan hebben ipv er 1500€ aan uitgegeven te hebben om ze beter te maken), voor de operatie waren we op het gemak bezig om de basis te verbeteren (ookal is ze 10 en zou ze meer/intensiever werk aankunnen), ze staat heel de dag op de wei, mss binnenkort 24/7 dus denk niet dat ik niet om mijn paardje geef. En als iemand dat impliceert, ja daar word ik gek van. (Ver)oordeel mensen niet zo snel en laat ze in hun waarde...

Selka, voeren is ook onnatuurlijk hoor. Een paard in de vrije natuur zoekt zijn kostje zelf bij elkaar, maar die kunnen dan ook heengaan waar ze willen en hebben hectaren tot hun beschikking. Granen (krachtvoer) zijn onnatuurlijk, in principe zouden we ze enkel gras en hooi mogen geven, daar zijn hun lichamen op gemaakt.
Dit probeer ik zelf ook: een absoluut minimum aan krachtvoer (halve schep, anders vermagert ze helaas te fel) en continu ruwvoer. Een baal 's ochtends en 's avonds (nu ze op stalrust staat), daar heeft ze van over

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:40

xLes, omdat de paarden in NL niet in hun eigen eten kunnen voorzien heb ik voeren erbij gezet ;) Mijn Shire krijgt overigens geen krachtvoer. Mijn andere paard wel wegens afvallen door stress.

Helaas heb ik de schade van te vroeg inrijden met eigen ogen gezien en daarom ben ik voorzichtiger geworden. Natuurlijk gaat het niet altijd fout maar dat wil niet zeggen dat jong beginnen goed is. Daar staat tegenover dat langer wachten ook geen garanties geeft. Maar dan weet ik dat ik in ieder geval het minste risico heb gelopen :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:41

Hoe weet je dat die schade van het vroege inrijden is gekomen? en hoe werd dat paard gereden?