Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:17

ChocooPrins schreef:
En hij is terug minder correct. Gewoon los zie je er niets aan, dragen lukt niet. Bijvoorbeeld aan de dubbele longe, het kleinste beetje dat je hem wil verzamelen blokkeerd hij, en is hij voor mij gewoon kreupel.
Ben er echt het hard er van in. Dus wil wel zeggen dat ik nog had gehoopt er mee te rijden, op een degelijk niveau.
Ik heb 2 opties, ofwel laat ik het zo, smijt ik hem op de wei en laat ik hem castreren en ga ik wandelen.
Of ik laat hem opereren. Het gewricht uit laten kuisen. Die optie had ik al enkele maanden geleden gekregen van de kliniek. Want er is niet echt een duidelijke reden waarom hij hervalt. Er is geen artrose en geen schade aan bangen en ligamenten. Maar er kan wel allerlei veiligheid inzitten door de onsteking.
Ik weet het niet meer. Ik zie mezelf niet echt heel mijn leven wandelen. En een nieuwe kopen pfffft ook niet meer.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je daar ook beelden van hebt. Niet om je mening in twijfel te trekken, ik ben ervan overtuigd dat je voldoende kennis hebt maar ik ben ook bekend met het vreemde fenomeen dat je een paard dat regelmatig wat mankeert op den duur zelf 'kreupel gaat kijken'. Maw dat je steeds maar weer denkt iets te zien dat er niet is of in ieder geval niet in die mate dat je je er zorgen om moet maken. Ik heb zelf een paard gehad waar ik onwijs veel ellende mee had, stond bijna meer stil dan dat ik erop zat. En na verloop van tijd zag ik het gewoon niet meer, zelfs als hij goed was dacht ik er nog iets aan te zien of voelen. Uiteindelijk (na hele flinke peptalk van instructrice) maar weer eens gewoon gaan rijden en behandelen als normaal paard en toen ging het stukken beter.

Kijk, dat een nog niet zo ervaren paard zich vastzet als hij wat moet sluiten, is helemaal niet gek. Ieder paard reageert op zijn eigen manier, sommige trekken het hoofd eruit, sommigen geven gas, die van nou spant op en zet zich vast. Dat hoeft niet te betekenen dat het pijn doet of hij niet kan, dat kan ook betekenen dat hij het moeilijk vindt, of net nog wat kracht mist.

Ik reageer om je gewoon eens een andere kant te laten zien he, ik ken je paard niet, kan er natuurlijk ook prima heel erg langs zitten maar een operatie is best een ingreep, daar zit ook weer een revalidatietraject aan vast waarin er vanalles kan gebeuren en ik zou het gewoon heel rot vinden voor je als dan later blijkt dat hij alsnog spanning maakt. Je mag als je wilt best eens pb-en waar je woont, als het niet te gek is wil ik best eens met je meekijken en denken. Niet omdat ik er zoveel meer van weet maar gewoon om eens iemand die het dier nog nooit gezien heeft te laten meedenken.

Oja, en :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:23

Zwier hem een tijdje de weide op en begin met alleen wandelen. Tijdens een wandeling kan je ook licht dressuurmatig aan het werk ;)

Wat 0000 zegt klopt ook: staar je niet blind op mogelijk mank zijn. Het kan prima dat hetgene wat je vraagt, voor hem moeilijk is. In zijn twijfel om uit te vissen wat je van hem wil kan hij onzeker gaan stappen of minder/onregelmatig onderzetten, net omdat hij niet weet wat je bedoeling is. Of gewoon omdat je net op een punt stuit waar hij effectief minder sterk is, en dat hij dus getraind moet worden.
Als de mijne er geen zin in heeft en iets moeilijk vindt, dan spant die zich op tot een blok beton en zet hij de hele bovenlijn vast. Gevolg: hij gaat kortere passen maken, uitzwaaien en zich scheef zetten, uit elkaar vallen en krabbelen.

Stel je instelling om naar "ik zie wel wat er komt" en ga in de eerste plaats gewoon genieten van het feit dat je zo'n prachtig dier hebt. Jij stress = hij stress. Uit die cirkel moet je nu eerst uit. De rest volgt later wel.

ChocooPrins

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:23

0000. Neen heb geen beelden. Wel van toen ik hem correct vond. Dan zie je het ook nog. Maar dat vind ik dan krachtverlies. Nu vond ik het al een week, dat ik twijfelde. En wil alleen maar uit elkaar lopen en duwen en blokkeerd dan in het been die het zwakst is. Ik stuur je het goede filmpje door in pb.
Ik moest hem van de dubbele longe instructeur (p.atrick mole.naar) echt leren te belasten. Eerst ging dat goed. Maar nu loopt hij ofwel weg of blokkeerd hij op dat been. Ben meer aant het houden dan dat ik kan loslaten. Wordt ik zo gefrustreerd van...

Varekej. Ja je hebt wellicht gelijk. No stress, heb wellicht afkickverschijnselen ofzo.
Zit met het op de wei zwieren met een erg groot dilemma. Dan moet ik van mijn vertrouwde plek weg. Binnen enkele dagen zullen ze waarschijnlijk de wei niet op gaan, en blijven ze heel de winter op stal. En gaan ze enkel een poosje de padock in en in de stapmolen. Want daar worden de weiden te nat, lees overstroomd, tijdens de winter.

Een operatie is inderdaad zwaar. En dacht eerst ben je helemaal krankzinnig als de da het voorstelde. Maar kan echt niet leven met een paard die elke moment kan hervallen. En ik rij nu niet eens.. Maar het is nadat ik wat meer zelfvertrouwen heb toch echt wel de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:51

Stuur je filmpje eens naar Patrick en Noor? (Heb er ook 1x clinic bij gevolgd, super mensen). Al bedacht dat je paard gewoon geen zin heeft en op allerlei manieren onder het werk uit wil? Het blijft een hengst, die zijn liever lui dan moe en aardig creatief soms. Je vraagt ook iets zwaarder, kan prima dat dat soms stijfheid geeft. Even herdoseren of wat meer afwisseling kan al een oplossing zijn.

Er zijn zat paarden die zo aangeven dat ze iets moeilijk vinden. Helaas is trainen wel eens ietsje over je grenzen gaan om ze te verleggen en even buiten de comfortzone treden. Je mag mij het filmpje ook altijd eens sturen.

Als de mijne niet wil laten afvloeien van achter naar voor beschrijf ik hem best vaak als een elastiek onder me die alle kanten op zwaait omdat hijzelf voorin de af stroming blokkeert ipv door te laten. Ik zit dan eerder op een banaan dan een recht paard. Ipv de voorvoeten sneller en ruimer weg te zetten gaat hij zijn kont schuin gooien zodat hij op 4 sporen loopt ipv 2.

Rechtrichten is voor ons dus ook nog een fikse klus. Ben je absoluut niet alleen in.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:26

Ja het kan, dat hij het gewoon moeilijk vind en nu eronder uit probeerd te komen.
Maar ik kan niet blijvend met hem vechten. Nu kan geen kwaad even een weekje rustig aan. En dan eens opnieuw proberen.
Het was exact mijn bedoeling ook van hem even door te laten verzamelen. Om dan meteen weer door te laten, maar hij moest een stapje verder. Ook galopperen was eerst alles beetje losgooien. Maar wou nu dat hij toch contact buitenteugel had, drama hoor. Vooral rechtsom. Linksom pikt hij eigenlijk netjes op.
Morgen gaan we lekker naar het bos. Aan de hand wel. Heb nog geen vertrouwen genoeg. Ook opstappen vind hij nog steeds beetje eng en dat doe ik niet meer graag op vreemd terrein.
En waarschijnlijk binnen 14 dagen grondwerk les en schriktraining. En vooral aan mijn zelfvertrouwen werken dat ik hem wel in de hand heb. Normaal gezien als ze op de grond respect hebben, hebben ze dat onder het zadel ook. En heb de indruk dat hij dus wel respect heeft, maar ik dat dan teniet doe onder het zadel. Ga hiervoor op les naar mag.alie van der hey.den.. Ben benieuwd!

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:32

Het kan in twee dingen zitten eigenlijk:

1. iets lichamelijke
2. te veel ruimte gegeven

een paard kan soms heel erg opstandig gaan doen als hij ergens pijn heeft, dus ik zou zeker even laten checken of het daar niet mee te maken heeft. Wat ik zo lees is dat je goed hulp zoekt door de osteopaat en de veearts enzo.
Het kan ook zijn dat je hem te veel ruimte hebt gegeven, en dat hij je uittest. Het is een hengst dus die zal zeker de grenzen wel opzoeken. Misschien een idee om hem te laten castreren-->zal hij vast rustiger van worden. En blijf vooral lessen nemen. en Wie weet wel even helemaal op nieuw beginnen. grondwerk logeren voor de band, tijdens het rijden niet te veel van hem vragen, zodat hij er weer plezier in krijgt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:14

Is niet logisch, dat uittesten, waarom niet op linksom en wel op rechtsom. Volgens mij is het echt een lichamelijk probleem.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 23:20

Jullie hebben het niet helemaal doorgelezen waarschijnlijk. Neem het jullie ook niet kwalijk. Is nogal een topic geworden.
Was iets lichamelijks, maar nu ben ik bang geworden. Dus ondertussen uitproberen.
Hij probeerd op beide kanten hoor!
Ik moet er gewoon weer doorkomen. Maar neem even pauze voor mezelf. Want heb het een beetje gehad met altijd opnieuw beginnen, en op zoek gaan naar medische problemen en dat getwijfel. Dus paard mag ook nog beetje verder rusten, en als de moed er echt terug is gaan we terug echt aan de slag.
Voor de volgers. Hij is terug beter! Waarschijnlijk zich overdaan op de wei ofzo. Want de hoefsmid is komen vertellen dat hij nog nooit een paard zo heeft zien rondcrossen en springen... En dat was dus de mijne. Hij was op dat moment alleen bij ons op stal.
Na een weekje los aan de longe is de stijvigheid/ mankheid er terug uit. En terug aan de dubbele longe gehad, en hij was echt duidelijk beter. Ik was al meteen in paniek. Dacht dat hij er helemaal was geweest, of toch zijn lijf.

De bostocht aan de hand was een succes! Wat hebben we ervan genoten! En braaf, zo aan een halster door het bos, met een andere merrie mee. Hij had vooral interesse in de grond. :+
Een half uur zich wel extreem druk gemaakt, opeens vond hij dat hij klaar was voor de 'daad'. Maar had hem wel steeds onder controle! Dus blij met mijn beest.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:18

Volgens mij ga je steeds meer genieten van het "niets moeten". Of zie ik dat fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:17

Denk het ook :j Ik heb een soortgelijke hier thuis. Daar is het de kunst om dat flinterdunne lijntje te zoeken waarbij ze zichzelf ontwikkelen, en bij 1mm teveel krijg je hommeles. Dat samen genieten en niets moeten, dat is onze sleutel tot veel plezier en succes. Er zijn nou eenmaal paarden waar je een gelijkwaardig gesprek mee moet voeren ipv eenrichtingsverkeer. Die niet zomaar eender welke druk klakkeloos accepteren en die dus protest durven geven als het hen niet aanstaan. Vind je bij hen de gulden middenweg, dan heb je er een wereldpaard aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:33

Is er een reden waarom je hem per se hengst wil houden? Als hij door het ruinen net dat randje wegraakt waardoor jij meer vertrouwen krijgt is dat toch de moeite waard?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:48

Wat vervelend he ChocooPrins dat gevoel dat je niet verder komt mede door je eigen angst, waardoor de voortgang stagneert. Goed om gas terug te nemen, niks moet alles mag.

Een hengst (en de daarbij behorende hormonen die hij niet kwijt kan) in combi met jou is imo geen goeie combi, casteren zou ik zeker laten doen. Zal hopelijk toch een stukje rust geven als die hormonen er niet meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:08

TS is onzeker omdat hij dit gedrag vertoont als ze wat meer van 'm vraagt, of hem even flink in het werk wil zetten. Ze heeft gewoon geen zin meer in eindeloos dokteren en kliniek in, kliniek uit.

De mijne is nu 7 en 5 maanden geleden gecastreerd, maar die geintjes heeft hij nog steeds. Hij is dan ook gecastreerd om andere redenen. Intussen weet ik dat het zijn manier van communiceren is "hier heb ik geen zin in/iets minder druk graag". Om maar een dom voorbeeld te geven: met lange en/of losse teugel kan ik alles met mijn paard. Met een goede contactteugel kan ik nog steeds alles tot heel veel. Voor het oog is die contact teugel dan eigenlijk nog te lang. Ik heb nét geen "flapperteugels" als ik mijn handen op de goede plek hou. Neem ik die teugel iets korter, dan heb ik er eentje onder mijn kont die alle truken van de foor zal inzetten om terug die ruimte te krijgen.

Ik heb stoffen teugels met stopjes. Zo'n stopje zit net voor mijn ringvinger, waar de teugel dus mijn hand in gaat (buitenkant hand dus) en het volgende stopje komt net boven mijn wijsvinger uit, in de plooi van mijn duim zeg maar. Als ik het ook maar probeer om dat onderste stopje niet voor mijn ringvinger te nemen, maar tussen ringvinger en pink dus meer in mijn vuist zelf zeg maar, dan is dat voor meneer al teveel. We spreken hier dan over pakweg 1cm? Een vingerbreedte, en ik heb smalle vingers. En dan krijg ik een soortgelijke trukendoos zoals bij TS: hoofd kantelen, achterhand naar binnen zetten, bovenlijn opspannen, krabbepasjes en imitatie van een stikmachine met de voorbenen, maaien richting het bit, opkroppen en bij de overgang stap-galop komt daar tegenwoordig een halve bokkesprong uit. Hij wordt doof voor het been, maakt zich kwaad en fokt zich op, probeert het bit vast te pakken, ramt de neus eruit, gaat dribbelen, verliest elke activiteit achterin en zet het liefst van al de gas open als een stuurloos projectiel.

Van achter naar voor laten doorstromen/afvloeien en de boel blokkeren scheelt bij mijn paard dus amper 1cm aan teugel... En die is ook al volledig doorgelicht intussen. Om over het aantal bitten en optomingen die in mijn kast hangen nog maar te zwijgen.

En ik moet ook geen 4x/week dressuur rijden. Maar dat moest ik met mijn vorige 2 merries ook niet :') Héél veel afwisseling was en is de boodschap bij diegene die ik heb staan. Houdt ze fris in het hoofd, en werkt immens goed voor de band onderling.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:25

Romacor en Varekaj. heb het nog erg moeilijk mee met niets moet alles mag instelling!
Als ik op stal ben moet ik toch altijd wel dit en dat en hem laten werken, want wil niet dat hij stilvalt ect... Dus heb nog wat werk aan gewoon loslaten en genieten.
Het bos was echt de eerste keer dat ik terug heb genoten! Was gewoon erg aangenaam en heel grappig met momenten.
Het hengst zijn stoorde mij niet hoor! Mag wel wat inzitten, anders zal hij volgens mij een koekelul zijn.

Ik heb geen specifieke reden waarom ik hem hengst laat, ik twijfel nog.
Maar heb wel vooral contra's die me tegenhouden.
-Eigenlijk wil ik de scherpe kantjes er niet vanaf. Vind hem leuk zo.
-Vind het een risico, zeker omdat hij erg wantrouwend is. Die leg je niet zomaar op de grond...
-Volgens mij gaat dat zijn gedrag in het rijden niet veranderen. Dat is karakter, niet zijn geslacht die spreekt. Dat hengst zijn heb ik voornamelijk in de hand, en dan ben ik zelfverzekerd genoeg. Kan zo aan een halster het bos in, met een merrie.

Cardy het is niet alleen de angst hoor.
Heb zat paarden die ik zou mogen rijden, waar ik geen schrik op heb, en die ook niet zo nukkig zijn zoals mijn meneer.
Maar ik heb er ook gewoon geen zin in.
Vroeger had ik altijd dat mijn vingers kriebelden, om te gaan rijden, om aan de 'problemen' te werken, puzzels oplossen noem ik dat. En ik vod het leuk. Nu heb ik gewoon alle zin verloren.
Op mijn merrie was ik ook bang, maar ik werkte daaraan, omdat het kriebelde om eraan te werken.
Nu niet. Ik ben gewoon op. En denk dat iedereen dat zou hebben. Ik ben al 7 jaar op de dool. Het weegt op een bepaald moment gewoon niet meer op, het geld dat je eraan geeft, de vrije tijd dat je erin stopt. Nu heb ik tijd voor mezelf nodig.
Ik ga nu niet tegen mijn zin aan die angst werken. Ook al had ik iets na de longeles van is dat alles wat je kan, daar kan ik wel tegen, de momenten dat hij zich liet rijden had ik al echt zo iets van hahaaa, nu heb ik je.
Maar ik kan het gewoon niet opbrengen om er nog verder aan te werken.
Dat komt wel goed hoor, maar nu even niet.
Heeft helemaal niets met hengst zijn te maken. Volgens mij zal hij altijd gevoelig blijven. En om hem dan dat aan te doen (voor hem zal dat weer een enorm trauma zijn), zie ik niet meteen zitten. Maar het is niet uitgesloten dat het toch gebeurd, afhankelijk hoe ik zal evolueren. Wil ik enkel boscrossen, en nooit meer de dressuurring in, dan gaan de ballen eraf. Anders wil ik dat scherpe kantje behouden, voordien hield ik daar ook van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:50

Een happy athlete krijg je door op tijd en stond te ontspannen. En dat kan je ook zonder aan het werk te gaan ;)

Je zin "ahaa, nu heb ik je" spreekt boekdelen. Hij moet iets doen omdat jij dat wil. Vraag het een keer andersom: kijk wat hij wil doen voor jou! Stel je vraag anders, laat hem uitzoeken wat jij verwacht. Ga niet puzzelen en en doen tot jij hem hebt waar jij het wil, geef hem verschillende opties tot hij het zelf gaat aanbieden.
Al ga je hem er soms nog steeds doorheen moeten rijden, maar da's dan eerder bij iets waarvan je weet dat hij het kan/snapt, en dat hij gewoon probeert om er onderuit te muizen. Als je het goed aanpakt ga je dat echter niet vaak tegenkomen. Je zal dan eerder moeten motiveren om nét een tikje meer inzet te geven.

De mijne is gecastreerd omdat hij mijn 2 shetters ging aanvallen en tegen de grond werkte, beet en niet meer losliet. Ik moest eigenhandig tussenbeide komen en ze apart houden. Dat was op zich niet zo'n ramp (terrein genoeg + hij had nog een maatje van eigen formaat). Ik heb echter de beslissing genomen toen hij op een wedstrijd immens het varken wou uithangen, overal tegenin ging en bij het verlaten van het terrein een vrachtwagen van 10 ton wou aanvallen omdat die plots tussen hem en een merrie 200m verder opdook. Dus puur om hormonen die het te gevaarlijk maakten en de veiligheid van anderen in het gedrang kwam. De wedstrijd was op zondag, op woensdag gingen de ballen er af. De week voordien was hij nog zo braaf op een andere wedstrijd, dat mensen met hengstige merries dachten dat het een ruin was...

Die gekke kantjes die er nu nog zijn, die vind ik idd ook geweldig en ben erg blij dat hij die niet kwijt is.

Je moet hem altijd baas blijven, dat staat als een paal boven water, maar bekijk in de eerste plek eens hoe je hem vooral als vriend kan benaderen. Als je grenzen duidelijk genoeg zijn voor hem mag dat geen probleem zijn.
Je kan hem ook aan het werk zetten door bijvoorbeeld spelletjes. Leg 2 balken naast elkaar in de piste, laat hem los volgen voorwaarts tussen de balken en vraag hem nadien om achteruit er opnieuw tussendoor te gaan. Hij moet wijken voor jou, maar tegelijk is achteruit gaan een goede oefening in coördinatie qua beenzetting én hij leert recht achteruit te gaan :)*

Je hebt ervaring en kennis van sportmassage dacht ik. Gebruik strekoefeningen zoals jambette, buiging en etc. Hij leert iets nieuws (hersens aan het werk) en tegelijk is hij lekker aan het stretchen om soepel te blijven. Er zijn zat leuke dingen in de richting van vrijheidsdressuur die een paard zowel fysiek als mentaal uitdagen. Dat is ook werk, maar dan net op een andere manier. Leren wijken voor druk kan je gebruiken om hem te laten draaien met de achterhand of voorhand. Alweer coördinatie, gehoorzaamheid en als je het goed aanpakt een goede aanzet naar keertwendingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:59

Varekaj, ik weet niet of je post nou zo opbeurend is voor TS.
Ik zou niet echt blij worden van een paard dat alleen met fluwelen handschoentje gereden kan worden binnen zijn 1 cm grens van wilwellendheid als hij net toevallig zijn dag heeft :+

Don't get me wrong, maar dat is niet de instelling die je hoopt te vinden bij een potentieel sportpaard :P

Ik wet echter wel hoe frustrerend het is als je niet zeker weet waar bepaald gedrag vandaan komt. Als je zeker weet dat het karakter is kun je wat doen, als je zeker weet dat het fysiek is kun je ook wat doen. Maar dat getwijfel ertussen is gekmakend.
Ik hoop van harte dat je het plezier weer hervind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:27

Fluwelen handschoentjes zijn het niet echt. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
De mijne accepteert geen teugellengte zoals het eigenlijk perfect moet zijn voor het plaatje. Dat geeft hem teveel druk en stoort. Losse teugel is echter ongewenst. Ik ben toen gewoon heel voorzichtig beginnen zoeken door steeds iets meer contact te gaan vragen, tot ik op een punt uitkwam dat we beiden aanvoelden "dit is het". In combinatie met verschillende bitsoorten en optomingen. Op zich loopt de mijne iets te lang in de hals, al is het miniem.

Naarmate de training vordert en zwaarder wordt in de toekomst zal hij ook meer en meer in staat zijn om zichzelf te verzamelen. Dat mijn teugellengte dan nog steeds iets langer is dan perfect, en dat de hals iets langer is dan perfect boeit mij niet. Als de oefeningen correct worden uitgevoerd, met ontspanning, gedragenheid, tact en regelmaat, dan is dat prima.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:35

Herken je verhaal wel een beetje. Soms kan je gewoon heel veel pech hebben. Ik heb een jaar of 15 pech gehad. Heb me ook vaak afgevraagd waar het aan lag, maar dat is zinloos. Het begon met mijn dressuurpaard Vorstin. Liep op een gegeven moment onregelmatig af en toe, verschillende onderzoeken, stil zetten, revalideren, weer oppakken met rijden en zodra het werk wat zwaarder werk weer kreupel. En zo ging dat een tijdje door. In die tijd (praat over 25 jaar geleden) had je nog geen osteopaten en MRI scans, dus paard werd afgekeurd. Ik kocht een ander dressuurpaard, was daar net een half jaar lekker mee bezig toen ik een ernstig auto ongeluk kreeg. Kon 1,5 jaar niet rijden, daarna weer opgepakt en ook wedstrijden maar was veel te zwaar en ik had veel pijn. Paard verkocht en besloot western te gaan rijden omdat dat minder belastend voor mij was. Een jonge Quarter gekocht. Ging een aantal jaren goed. Ik had de wens om een eigen veulen te fokken en liet haar dekken. Ze werd drachtig maar raakte ernstig hoefbevangen tijdens de dracht. Ook verloor ze haar veulen. Ze had voor ernstig gekantelde hoefbeentjes, was niet zeker of het ooit nog goed zou komen. Ik kocht een 3-jarige paint erbij. Zadelmak gemaakt, was er net een half jaar lekker mee bezig toen deze in de roundpen d'r straalbeen middendoor brak. Zou niet meer goed komen... Mijn andere Quarter knapte redelijk op maar werd nooit meer helemaal de oude. Ondertussen viel ik van een jonge paint van iemand anders af en brak mijn enkel en een paar ribben. (enkel is nooit meer goed hersteld). Toen had ik het even gehad met paarden. Toch wilde ik na 2 jaar weer aan de gang en kocht een andere Quarter erbij met het idee om weer (reining) wedstrijden te gaan rijden. Deze blesseerde zich na 2 maanden ernstig (in de buitenbak die te diep was gefreesd), diepe buigpees gescheurd, 1 jaar revalideren. Wedstrijden kon ik vergeten want echt zwaar werk (reining) kan ze niet meer aan. Ik besloot haar te laten dekken, want had nog steeds de wens om een zelf een veulen te fokken. Maar dat liep weer uit op een miskraam (net als bij mijn andere Quarter). Ik had er even geen zin meer in (in het drachtig krijgen) en ben met haar een paar wedstrijden gaan doen in de trail, 'showmanship' en 'in hand trail'. Deze laatste 2 zijn onderdelen aan de hand. Vorig jaar weer laten dekken, deze keer met een andere hengst, en toen was het in 1 keer raak. En daar is dit jaar mijn droomveulen uit geboren.
Dus.... het loopt helaas niet altijd zoals je het van te voren gepland had. Ik had graag door gegaan in de dressuur, maar dat ging fysiek niet meer dus werd het western. Wilde in de western reining wedstrijden gaan rijden maar ook dat liep anders. Al jaren wilde ik zelf een veulen fokken maar dat was teleurstellend (2x miskraam). Nu eindelijk (de aanhouder wint zeg ik altijd) een heel mooi veulen gefokt waar ik erg blij mee ben. Ik ben nu contant in dubio of ik wel weer wil gaan rijden of niet. Of dat ik me wil gaan richten op het fokken. Ik zie het wel...

Laat het allemaal bezinken, en kijk wat er allemaal op je pad komt en hoe het loopt. Je kan het helaas niet altijd sturen zoals je zou willen en dan moet je een ander pad gaan bewandelen.

Varekaj heb je het wel eens zonder bit geprobeerd, hoe hij dan loopt? En ook vreemd dat hij zijn hals op een bepaalde lengte wil houden, heb je daar wel eens naar laten kijken? Er zijn best wel wat paarden met artrose in de nekwervels nml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:51

Hij loopt het best van al bitloos :j Dan maakt het niet uit hoe kort ik de teugels neem, hij loopt veel beter over de rug en houdt zijn tact veel beter. Ik kan dan veel meer variëren in halslengte. Bij het springen laat hij de rug dan ook veel meer los en veert echt soepeler over de hindernis. Eens we de draad waarin weer opgepikt hebben ga ik 'm dan ook bij voorkeur bitloos starten in springen en cross. Hier in België mag dat gewoon vanaf de laagste klasse. Ik rij wel met een hackamore. Neusriem is een breed lederen stuk met wol onderlegd, de kinriem is ook volledig leer. Dit voelde voor beide beter dan een sidepull. Ik ga dan ook regelmatig op buitenrit met de hack, zowel voor de lol als voor galoptraining.

Voor dressuur mag bitloos echter niet. Binnen alle toegestane bitten volgens de reglementen ben ik toen gaan zoeken, en op een baucher myler level 1 gebotst. In eerste instantie leek me dat een best scherp bit. Voor hem is het echter hetgene wat hij het beste aanneemt en waarbij ik met het minste druk kan werken.
Ik heb hem ook binnenste buiten laten keren, op de kliniek gehad omdat we dachten dat het samenviel met een mogelijk nierprobleem, infiltraties laten doen in de knie rechtsachter, lange en korte rustpauzes, wolfstandjes laten trekken, osteo er constant bij. Terwijl het al bij al er gewoon domweg op neerkomt dat hij absoluut een hekel heeft aan druk in de mond.

En variatie in het werk. Ik hoef echt niet aan te komen met 4x/week dressuurwerk onder het zadel. Maar dat had ik met mijn merries ook. Die gaf je gewoon vliegles over de bakrand heen. Dat doet deze gelukkig niet :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-15 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 14:54

Sizzle valt wel mee hoor :+ . Ik ken hem natuurlijk van voordien. En zo is hij wel een beetje, maar wel genuanceerder. Ik hoop ook niet op een volgende topknol waar ik nog een GP proef mee kan doorrijden, daar heeft hij inderdaad geen werkwillig karakter genoeg voor.
Je moet hem zacht behandelen, zeker niet bruskerend. Maar op andere momenten moet je bij de pinken zijn.
En op zich laat hij zich wel makkelijk overtuigen.
Maar je moet wel zelfzeker zijn, en dat ben ik nu niet. Dus blijf er ook liever vanaf.
Wat Varekaj zegt moet ik doen, maar niet op de momenten dat moeilijk gaan. Dan moet hij wel luisteren, of hij dat nu leuk vind of niet. Maar de andere momenten doe ik niet liever dan compromis sluiten! haha lees heeeeeel begin het topic.
Elke pas in de richting dat ik wil, wordt beloond met iets dat hij leuk vind. En dat kan gaan van ik wil beetje sluiten, naar ik laat hem daarna eens strekken. Tot ik wil meer oprichting tot ik laat hem daarna weer de hals beetje strekken. Mijn hulpen wil ik gerust op hem afstemmen, heb ik weinig problemen mee. Even stappen aan lange teugel mag ik niet doen. Dan is hij te afgeleid. Heel ingewikkelde dingen laat (liet) ik hem nog niet doen, want hij is daar nog te groen voor. Na een tijdje voel je hem gewoon aantrekken en meedenken. Dat is precies wat ik het leukste vind, en dat noem ik puzzelen. Moest het vanzelf gaan zou ik het ook niet leuk vinden.
Maar altijd al zijn er andere momenten geweest dat hij beetje hupste, of opeens kwartslag draaien. Dan kreeg hij op zijn donder, liep hij als een ware lusitano als een stikmachine te hakkelen, reedt hem dan zo door gas erop en stek jij maar met je benen, beetje meer druk vanvoor. Totdat hij daar weer iets ontspande, en dan was het klaar. Volgende dag is hij een zonnetje hoor.
Maar door het bokken dat hij opeens deed door de blessure, durf ik hem niet meer aanpakken, ik moet het gewoon even vergeten terug allemaal. Dan komt de zin erin wel terug. Hoop ik.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:10

Astridklomp. Inderdaad een andere richting uitgaan. Mijn vriend zegt dat ook. Je bent nu al zo lang aan het sukkelen. Waarom eens niet over een andere boeg gooien? Maar ik weet niet over de welke. :+
Ik interesseer me in verschillende dingen, ook fokkerij. Maar als je op pension staat is daar geen beginnen aan.
Het is de eerste keer in al die jaren dat ik eens rust neem. Anders was ik altijd maar aan het proberen altijd maar aan het zoeken. Want ik heb al die 7 jaar paarden die iets mankeren maar niet duidelijk tonen wat ze precies mankeren. En dan uiteindelijk vind je iets, en blijkt het toch dat niet te zijn. Want de symptomen blijven. En dan allemaal iets anders. Van spat, naar hoefbeenverkalking, naar peesproblemen, naar allergieën, naar rotstraal neigend naar hoefkanker, naar hematoom door stamp op de wei die dan niet genas, naar spierproblemen, naar verdenking van KS, naar onderzoeken erfelijkheid spierbevangenheid,naar leverprobelem, naar tandproblemen, naar een verkramping in de bilspier, naar overbelasting van de sprong naar overbelaste knieën. Ik begin echt de denken dat het aan mij ligt hoor, maar zie de link ertussen gewoon niet. En dan ziet je paard er nog eens super gezond uit en geloven ze je gewoon op de duur niet meer.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:18

ChocooPrins schreef:
Astridklomp. Inderdaad een andere richting uitgaan. Mijn vriend zegt dat ook. Je bent nu al zo lang aan het sukkelen. Waarom eens niet over een andere boeg gooien? Maar ik weet niet over de welke. :+
Ik interesseer me in verschillende dingen, ook fokkerij. Maar als je op pension staat is daar geen beginnen aan.
Het is de eerste keer in al die jaren dat ik eens rust neem. Anders was ik altijd maar aan het proberen altijd maar aan het zoeken. Want ik heb al die 7 jaar paarden die iets mankeren maar niet duidelijk tonen wat ze precies mankeren. En dan uiteindelijk vind je iets, en blijkt het toch dat niet te zijn. Want de symptomen blijven. En dan allemaal iets anders. Van spat, naar hoefbeenverkalking, naar peesproblemen, naar allergieën, naar rotstraal neigend naar hoefkanker, naar hematoom door stamp op de wei die dan niet genas, naar spierproblemen, naar verdenking van KS, naar onderzoeken erfelijkheid spierbevangenheid,naar leverprobelem, naar tandproblemen, naar een verkramping in de bilspier, naar overbelasting van de sprong naar overbelaste knieën. Ik begin echt de denken dat het aan mij ligt hoor, maar zie de link ertussen gewoon niet. En dan ziet je paard er nog eens super gezond uit en geloven ze je gewoon op de duur niet meer.

Edit: ohja en de strech oefeningen doe ik nog bijna dagelijks. Ooit eens van een fysio geleerd. En dat dan samen met een eigen geimproviseerde manier van werken aan de hand :+ . Vind de bestaande niet zo fijn om te zien.
En dan ons nieuw dingetje, lange lijnen! Vind hij fantastisch leuk! Alleen stilstaan is vervelend. Volgens mij wil hij voor de koets. Misschien is dat wel onze nieuwe boeg. Maar ken helemaal niets van de mensport! Dus weet niet eens als ik het leuk vind.
Probeer hem zo happy athlete mogelijk te houden. Maar ben ik het verleden wel in de fout gegaan het te vaak dressuurmatig aan het werk te zetten. Dan vond hij het ook nog leuk, maar had wel meer afwisseling moeten voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:21

Door je overal zo op te focussen ga je inderdaad spoken zien. Ik weet, doordat ik een letsel heb aan mijn bekken, dat de kans groot is dat ik zelf niet 100% recht en gelijkmatig zit. Dat beïnvloedt je paard en je zadel ook. Tijdig je zadel laten nakijken is daarom niet alleen goed voor je paard, ook voor jou. Het kan een aanwijzing zijn omtrent je houding waar jij mee aan de slag kan.
vb als ik in de auto zit, dan betrap ik mezelf er erg vaak op dat ik niet in het midden van de stoel zit, maar meer naar links, daarbij inknikkend in mijn middel. Zo voelt het dus wel alsof ik in het midden zit, maar dat is niet zo. Mijn bovenlichaam zit naar rechts, mijn bekken/heup zit echter meer naar links. Of ik zit wel in het midden, maar laat mijn rechterkant meer "hangen" zeg maar en knik dan ook in rond mijn middel. Logisch dat mijn paard dus zijn lichaam ook niet recht houdt... Aan mijn zadel is dat te zien dat rechts vaker meer moet bijgevuld/aangepast worden dan links. Mijn paard geeft dat aan, als ik ga rechtrichten, dat dat moeilijk gaat wegens tegenstrijdige hulpen. Het is dan aan mij om mijn houding mee te corrigeren. Dan gaat dat plots best wel vlotter.

Maar voor nu, lol met je knol! Doe dingen die je anders nooit zou doen :P Ga een keer zonder zadel op je paard zitten, in de bak, enkel halster eraan met 2 touwen en doe NIKS. Gewoon zitten, en laat hem zelf maar kiezen waar ie heen gaat. Wil hij aan de kantjes gras gaan zoeken? Laat 'm doen. Wil hij de omheining inspecteren? No prob. Zou er wel afspringen als ie gaat rollen ;) Voor de rest, lift gewoon mee. Ideale manier om te voelen hoe hij beweegt als ie zelf de regie heeft. Voor hem ideaal om te leren dat een ruiter op de rug niet altijd werken betekend.

Je kan wel een keer bekijken of het wat is om hem te leren slepen. Is op zich ook een soort van krachttraining.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 15:59

Varekaj schreef:
Door je overal zo op te focussen ga je inderdaad spoken zien. Ik weet, doordat ik een letsel heb aan mijn bekken, dat de kans groot is dat ik zelf niet 100% recht en gelijkmatig zit. Dat beïnvloedt je paard en je zadel ook. Tijdig je zadel laten nakijken is daarom niet alleen goed voor je paard, ook voor jou. Het kan een aanwijzing zijn omtrent je houding waar jij mee aan de slag kan.
vb als ik in de auto zit, dan betrap ik mezelf er erg vaak op dat ik niet in het midden van de stoel zit, maar meer naar links, daarbij inknikkend in mijn middel. Zo voelt het dus wel alsof ik in het midden zit, maar dat is niet zo. Mijn bovenlichaam zit naar rechts, mijn bekken/heup zit echter meer naar links. Of ik zit wel in het midden, maar laat mijn rechterkant meer "hangen" zeg maar en knik dan ook in rond mijn middel. Logisch dat mijn paard dus zijn lichaam ook niet recht houdt... Aan mijn zadel is dat te zien dat rechts vaker meer moet bijgevuld/aangepast worden dan links. Mijn paard geeft dat aan, als ik ga rechtrichten, dat dat moeilijk gaat wegens tegenstrijdige hulpen. Het is dan aan mij om mijn houding mee te corrigeren. Dan gaat dat plots best wel vlotter.

Maar voor nu, lol met je knol! Doe dingen die je anders nooit zou doen :P Ga een keer zonder zadel op je paard zitten, in de bak, enkel halster eraan met 2 touwen en doe NIKS. Gewoon zitten, en laat hem zelf maar kiezen waar ie heen gaat. Wil hij aan de kantjes gras gaan zoeken? Laat 'm doen. Wil hij de omheining inspecteren? No prob. Zou er wel afspringen als ie gaat rollen ;) Voor de rest, lift gewoon mee. Ideale manier om te voelen hoe hij beweegt als ie zelf de regie heeft. Voor hem ideaal om te leren dat een ruiter op de rug niet altijd werken betekend.

Je kan wel een keer bekijken of het wat is om hem te leren slepen. Is op zich ook een soort van krachttraining.

Ja daar kan ik mij dan ook weer teveel op focussen, denken dat ik mijn paard naar de * ga rijden :') . Ik weet ook dat ik rechts een verkorte achillespees heb. Dus dat geeft rechts altijd een korter gevoel in mijn benen, terwijl het gewoon mijn hiel is die niet zo vel naar beneden kan.
Maar heb ooit eens op een flexcair gezet. Zat helemaal recht, zowel van links naar rechts als van voor naar achter. Kon gemakkelijk de gevraagde oefeningen doen. Was ik heel blij mee :D.
Ik wacht nog op een passend zadel. Wil nog steeds naar Ninon, maar kan niet eens proefrijden.
Dus als ik eens een week(end) naar noor en patrick ga, dan ga ik vragen als ze kunnen komen. Dan kan ik daar onder begeleiding proefrijden.

Ja kan ik proberen dat sleepje, maar dan heb je ook zo'n harnasje nodig waarschijnlijk? Haha }:0
Ik kan het op stal wel vragen, want de staleigenaar zijn hobby is mennen. Zadelmak maken voor het beroep en mennen voor de hobby :7. Helaas heeft hij geen tijd meer voor hobby's, dus hebben ze al hun mengerief verkocht.

Zonder zadel durf ik niet, tegen dat ik erop zit :') En hij die zo kriebelachtig is met opsteigen haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:07

Ik ga nooit meer draven met de mijne zonder zadel. Mijn tinker is bolrond en vlak, zit heerlijk op de blote rug (zolang ie me niet trakteert op vliegles). Mijn grote daarentegen heeft een aardige schoft en dat was een niet zo fijne kennismaking. Auw #) Mijn barebackpad zou ik wel eens kunnen proberen.

Voor het slepen heb je idd een borsttuig nodig. Als je dat aan een longeersingel vastmaakt trekt dat heel de singel richting lendenen en ik denk niet dat je paard er vrolijk van wordt als dat plots in de liezen zou schieten. Maar als je stalbaas menner is geweest, kent die dan geen tips en tricks aan de lange lijnen om hem sterker te maken, of soepeler?