Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:16

mylanda schreef:
Dit paard is niet alleen levensgevaarlijk voor jou zelf maar zeker ook voor anderen. En dan klinkt het maar hard: Weg ermee. er zijn zoveel die WEL willen werken. Hij heeft 0 respect. Zo eentje hoort niet meer rond te lopen in mijn ogen.

Ik ben daar echt zó tegen! Ieder paard heeft een vuur in zich, alleen het ene laat het er meer uitkomen dan het andere paard. Maar ieder paard heeft ook iets goeds in zich. Slecht verleden, of iets anders misschien? Dit soort gedrag komt niet nergens vandaan. Kom op zeg, zo'n prachtig paard laat je toch niet afmaken! Heropleiden, dat is mijn gouden tip. En ja, ik spreek uit ervaring.
Behandel hem alsof hij nog niets heeft geleerd en begin heeeelemaal bij het begin: stappen aan de hand. En steeds een stapje verder. Klinkt misschien doodsaai, maar grondwerk is echt zó belangrijk. Het paard van een kennis had soortgelijke problemen. Zij is ook helemaal opnieuw begonnen met "zadelmak maken". Leren gehoorzamen aan de hand, degelijk leren longeren, zadel erop, enz. enz. Ga dit paard vooral niet bestraffen maar heb geduld met hem.

Maar wat ik ook wil zeggen, (zoals iedereen), super veel complimenten voor dat je blijft zitten, hoor! Echt respect... en ik gun je echt een leuk gehoorzaam paard. Heel veel succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:22

Princesj schreef:
Goed voer is Cavalor Pianissimo, zeker geschikt voor dit paard. Wel voldoende voedingsstoffen om te kunnen trainen, geen gekmakende artikelen.

Mijn ervaring is anders, mijn buurman is groothandelaar en het leek me wel handig om het gewoon naast me op te kunnen halen maar mijn paarden werden graatmager en flipten compleet op dat voer, ook de dieren die normaal braaf zijn.

Wwijk23

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:49

triest hoeveel mensen hier denken het "er uit te moeten slaan". en nog triester hoe jullie allemaal denken dat dat de oplossing is. denkt iemand wel eens na over wat er gebeurd met de huid van een paard wanneer je te vaak en vooral vaak achter elkaar slaat met de zweep? ik gok van niet.. gezien de reacties van de uitvinders van achter de computer die alles oplossen met een zweep. het paard trekt de huid strak...met als gevolg dat het paard het nauwelijks meer voelt. dus de mensen die denken dat er oplos rammen een oplossing en een fantastische uitvinding voor elk rij technisch probleem is, vergeet het maar. en de reacties wie zo gaan komen met "bij mij heeft het anders ook geholpen" dat zal het eerste onverwachte of juist getimede tikje zijn geweest maar niet de 30 wie er achteraan gegeven hebt. je slaat letterlijk het gevoel er uit met de zweep en het ene paard trekt sneller strak dan de andere maar uiteindelijk is dat meppen dus niet wat het bereik heeft.

ik zie op het filmpje weinig been gebruik. geen directe voorwaartsdreigend been. wel een constante druk in de mond zeker wanneer hij er vandoor wilt word hij tegen gehouden. maar niet voorwaarts gereden. ook is het hand gebruik redelijk slordig iig niet vast. TS kan heel goed rijden en heel goed zitten maar in dit geval al zo veel gevechten gevoerd dat er vergeten word waar het om gaat en daarom is het beter om het door een ander te laten doen dan dat TS er zelf nog mee verder gaat.

in een kudde heb je nou eenmaal altijd een dominantste en dat is hij als ik het zo lees. echter hoeft het niet altijd te beteken dat het dan ook een rotzak onder het zadel is want ik heb ontzettend veel paarden gereden die dominant en respectloos in de kudde waren maar onder het zadel fantastisch en meedenkend voor de ruiter. of het dus in deze situatie met elkaar te maken heeft betwijfel ik maar sluit het niet uit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:53

mylanda schreef:
Dit paard is niet alleen levensgevaarlijk voor jou zelf maar zeker ook voor anderen. En dan klinkt het maar hard: Weg ermee. er zijn zoveel die WEL willen werken. Hij heeft 0 respect. Zo eentje hoort niet meer rond te lopen in mijn ogen.

Jij bent lekker dom bezig ;) Wat een belachelijke opmerking.

Je blijft goed zitten TS, probeer hem stevig de benen te geven als hij ter plekke begint te ontploffen. Je past het principe van de 'One-rein-stop' al een beetje toe zie ik in je filmpje. Probeer je hier wat in te verdiepen, het is als het ware een noodrem voor als je lieve paardje wat te lelijk wordt. Verman jezelf en geef hem op zijn donder als hij zijn aandacht niet bij jouw heeft, jij bent de ruiter: hij is het paard. Niet omgekeerd, gelukkig :Y) Het moet heel frustrerend voor je zijn trouwens, niet normaal met je paard kunnen werken... Ik hoop dat hij snel verbetert.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:00

inderdaad zeg lekker dom, en ik zie wel meer verschrikkelijk domme reacties.
het is gewoon natuurlijk gedrag dat hij ook zou vertonen wanneer hij samen met deze paarden in de wei zou staan, hij wilt gewoon spelen en lekker paard zijn.
Maar goed hij zou niet meer rond mogen lopen, dus dan maar afmaken alleen omdat dit paard zich als een paard gedraagt :\ :\ domme mensen
neemt niet weg dat het vervelend is onder het zadel, gelukkig zijn er ook al goede tips gegeven waar je hopelijk wel wat mee kan. en 1 ding kan je en dat is blijven zitten zeg!!

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:13

Wat ik ook hier lees (wat heel goed waar zou kunnen zijn), is dat je paard wel eens de leider van de kudde zou kunnen zijn. En dat die tweejarige waar je het over hebt, kan misschien wel eens door het lint gaan omdat zijn 'leider' ineens weg is. Misschien wordt je paard helemaal gek van het idee dat hij zijn kudde 'in de steek' moet laten. Weet je, ik zou eens een keer een halfuurtje plannen om gewoon eens naar je paard in de wei te gaan kijken. Kies een plekje waar de paarden in de wei je niet kunnen zien, maar jij hen wel. Kijk naar het gedrag en de onderlinge relaties tussen de paarden en bepaal ook welke rol jouw paard speelt in de kudde. Zeker ook omdat je aangeeft dat hij dit gedrag alleen vertoont als de andere paarden in de wei staan, ben ik er persoonlijk van overtuigd dat het probleem hier (deels) ligt.

En misschien doet hij het alleen als je erop zit omdat hij zich dan niet kan concentreren op zijn kudde. Als hij zich moet concentreren op het rijden, verliest hij de kudde uit het oog, en dat kan paniek bij je paard veroorzaken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:28

Nanno_123 schreef:
het is gewoon natuurlijk gedrag dat hij ook zou vertonen wanneer hij samen met deze paarden in de wei zou staan, hij wilt gewoon spelen en lekker paard zijn.

ongetwijfeld een hele troost als je met gebroken sleutelbeen (of erger) naar het ziekenhuis (of erger...) wordt afgevoerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:32

nina_HORSE schreef:
Wat ik ook hier lees (wat heel goed waar zou kunnen zijn), is dat je paard wel eens de leider van de kudde zou kunnen zijn. En dat die tweejarige waar je het over hebt, kan misschien wel eens door het lint gaan omdat zijn 'leider' ineens weg is. Misschien wordt je paard helemaal gek van het idee dat hij zijn kudde 'in de steek' moet laten. Weet je, ik zou eens een keer een halfuurtje plannen om gewoon eens naar je paard in de wei te gaan kijken. Kies een plekje waar de paarden in de wei je niet kunnen zien, maar jij hen wel. Kijk naar het gedrag en de onderlinge relaties tussen de paarden en bepaal ook welke rol jouw paard speelt in de kudde. Zeker ook omdat je aangeeft dat hij dit gedrag alleen vertoont als de andere paarden in de wei staan, ben ik er persoonlijk van overtuigd dat het probleem hier (deels) ligt.

En misschien doet hij het alleen als je erop zit omdat hij zich dan niet kan concentreren op zijn kudde. Als hij zich moet concentreren op het rijden, verliest hij de kudde uit het oog, en dat kan paniek bij je paard veroorzaken.

Het zou mij persoonlijk geen reet uitmaken of hij leider of underdog is, als ik erop zit ben ik degene die bepaalt wat er gebeurd en de perikelen van zijn sociale leven regelt hij maar buiten werktijd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:36

Cavalor pianissimo werkte hier ook niet goed. Mijn pony ging er ook van schuren.
Verder ben ik het eens met Urielle. Het paard moet een uurtje per dag op jou letten. Dat is echt niet teveel gevraagd ofzo. Hij kan de andere 23 uur zich mooi bezig houden met zijn sociale leven.
Mijn pony is ook de leider in de groep. Das mooi voor haar, ze staat altijd als eerste met haar neus vooraan. Maar als we aan het trainen zijn, concentreert ze zich maar fijn op mij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:48

marshmellow schreef:
Grondwerk ben ik een tijd heel druk mee geweest, maar ook daarmee was t paard altijd heel erg afgeleid waardoor ik zelf het nut er niet meer van in zag.
Toevallig ben ik vandaag na het rijden tijdens het uitstappen weer een beetje begonnen.
Vind het wel heel leuk om te doen, en een vriendin van mij die aan NH doet met haar paard pakt ook vaak wat oefeningen met die van mij mee.

Ik zou dit echt niet in het zadel gaan oplossen. Niet alleen omdat het gevaarlijk is ;) maar ook omdat je zo hard bezig bent met boven blijven, dat je hulpen heel onduidelijk worden. Op de grond kan je dit veel makkelijker oplossen.
Je moet hem aanleren dat kalmeren en luisteren leuk is :D Daarnaast zou ik juist op de grond heel veel spel toevoegen, zodat je het verschil tussen spel vs. rustig kan aanleren. In het zadel ga je dan nooit op die manier "spelen".

Dit heeft niets te maken met dominantie, maar goed, dat is ook echt een belachelijke overgebruikte term :D.

Je paard laat zich gewoon erg makkelijk meevoeren met de "kudde emoties" en luistert dan inderdaad niet meer naar jouw hulpen. Je hulpengeving moet daarom in een gewone situatie echt vreselijk goed worden, zodat je dit gedrag in deze situatie kan onderbreken en begeleiden.

Ik zou zeker testen of het geen klophengst is, maar ik zou dit gedrag niet echt afstraffen. Hij heeft een enorm hoge playdrive en daar moet je wat mee doen. Anders krijg je een gehoorzaam, maar gefrustreerd paard. Zijn gedrag is nu al verstoord, omdat hij blijkbaar niet de sociale kunde heeft meegekregen om in een kudde te functioneren. Dat geeft genoeg aanleiding om te denken dat dit niet een makkelijk opgelost probleem gaat zijn.

Denk even aan een jonge hond of een kat die heel speels is. Natuurlijk kan je negeren (of zelfs afstraffen) dat die tandjes in jouw vel gaan, maar als je niet met ze speelt dan blijft het gedrag bestaan. Het is gewoon een uiting van iets wat instinct is en wat ze echt nodig hebben.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:53

Urielle schreef:
nina_HORSE schreef:

Het zou mij persoonlijk geen reet uitmaken of hij leider of underdog is, als ik erop zit ben ik degene die bepaalt wat er gebeurd en de perikelen van zijn sociale leven regelt hij maar buiten werktijd.

Paardengedrag is instinct en dat moeten wij mensen accepteren. Dat kan een paard niet zomaar afleren. Jammer, maar dat moeten wij aanvaarden. De natuur is de natuur. Onze paarden moeten zich al genoeg aanpassen door überhaupt een ruiter op zijn rug te laten, wij mogen ook wel eens wat terug doen door te accepteren dat een paard een paard is en geen geprogrammeerde robot.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:15

Dat is imo gewoon een smoes zoeken als je paard niet luistert. Ik rij een voormalig dekhengst die de eerste jaren nog natuurlijk dekte en erna op de bok, die heb ik ook moeten leren dat het ene uitstapje met de trailer een sexy merrie betekende en het andere een dressuurproef. Dat kost tijd, energie en soms de nodige stoerheid van jezelf maar ze kunnen nu een hengstige merrie onder zijn neus zetten, onder het zadel zal hij nog geen murmel laten.
Ik rij ook een zeer sensibele ruin met verleden, als jong paard zo bang dat hij achterover sloeg, keer op keer. Het is nog steeds een lastige broeder hoor, maar hij is vreselijk betrouwbaar geworden qua steigeren en bokken <3
Dan heb ik nog een dominante alphamerrie, ik heb haar nog niet perfect in het gareel onder het zadel want ze durft nog wel naar het been te trappen , maar ook die brutale tank is een lammetje in de omgang en weet dat mijn tijd met haar geen kuddetijd is.
Dat is gewoon te leren, maar als je al in de overtuiging bent: het is instinct, kan ik niks mee, dan is het natuurlijk gedoemd te mislukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:24

Ik vraag me af of ik ook nog maar iets toe kan voegen na 13 pagina's advies.
Advies waar de rillingen soms van over m'n rug lopen.

- Dit is geen klier, als de rust er is , zie je een fijn bewerkbaar paard
- Het ziet er niet uit alsof hij angstig wordt van de rennende paarden ( zo een heb ik er wel eens gereden )
- Het lijkt alsof hij uitermate vrolijk mee gaat doen, zonder enig ander intentie dan dat ( voor zover een paard al een intentie kan hebben )
- Daarbij vergeet hij even dat hij aan het luisteren was naar hulpen
- De hulpen houden grotendeels op als dat gebeurd ( logisch )
En hoe je dit op kan lossen heb ik al in meerdere posts gelezen.
TS ik hoop dat je de goede en de bizarre adviezen een beetje uitelkaar kan houden.

Ik verwacht ook dat dit voorlopig niet helemaal zal verdwijnen , maar wel tot normale proporties terug gebracht kan worden.

Veel succes ermee.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:26

Kuggur schreef:
Nanno_123 schreef:

ongetwijfeld een hele troost als je met gebroken sleutelbeen (of erger) naar het ziekenhuis (of erger...) wordt afgevoerd.

god god, dan maak je hem maar af omdat hij niet luistert en jij een gebroken sleutelbeen hebt..
je kan ook gewoon niet op een paard gaan zitten als je er een hekel aan hebt?
ik zeg niet dat je blij moet zijn dat het zo is, maar je moet nou eenmaal rekening houden met het natuurlijke gedrag van een paard en daar op de juiste manier op in spelen zodat hij naar jou gaat luisteren ipv zich focust op andere paarden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:36

Urielle, vind je het eerlijk om van dit paard concentratie te vragen tijdens het rijden terwijl hij:

- te hoog in het voer lijkt te staan
- alleen staat en dus overdag zijn energie niet kwijt kan door te donderen met weidegenoten. Dus ook niet aan zijn natuurlijke basisbehoefte kan voldoen.
- uberhaupt een vreemde relatie met soortgenoten lijkt te hebben, dus waarschijnlijk meer dan andere paarden afgeleid wordt door de rennende kudde
?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:41

Ja hoor, mijn paard heeft ook twee jaar alleen gestaan omdat hij maar aan liep te kloten met andere paarden. Onder het zadel was hij gewoon braaf, ook naar andere paarden. Dat heeft even wat tijd gekost maar het kan dus wel.

Het voer zou ik inderdaad wel terug brengen naar 0 en van daaruit weer verder, kijken of dat helpt. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:55

Corelli schreef:
Urielle, vind je het eerlijk om van dit paard concentratie te vragen tijdens het rijden terwijl hij:

- te hoog in het voer lijkt te staan
- alleen staat en dus overdag zijn energie niet kwijt kan door te donderen met weidegenoten. Dus ook niet aan zijn natuurlijke basisbehoefte kan voldoen.
- uberhaupt een vreemde relatie met soortgenoten lijkt te hebben, dus waarschijnlijk meer dan andere paarden afgeleid wordt door de rennende kudde
?

Ja.

De hengst staat ook alleen hier, doet ook normaal.
En dat ie heet is door het voer, kan prima, ik geloof ook gewoon niet dat dit paard ineens verandert in een koorknaap op hooi en een vitaminebrokje. Ik denk dat er echt iets moet gaan veranderen in de aanpak en rijerij van TS, maar een schaapmakke zal dit paard zeker het eerste jaar niet worden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:10

Dit lijkt misschien heel heftig maar het is zo opgelost. Hij zal dan nog wel eens een sprongetje maken maar ja het is dan ook een springpaard en die springen ook wel eens zonder hindernissen. Menig bokker zou blij zijn mt zo'n vrolijkert die zo te zien prima in z'n vel zit.

nina_HORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:28

Urielle schreef:
Dat is imo gewoon een smoes zoeken als je paard niet luistert. Ik rij een voormalig dekhengst die de eerste jaren nog natuurlijk dekte en erna op de bok, die heb ik ook moeten leren dat het ene uitstapje met de trailer een sexy merrie betekende en het andere een dressuurproef. Dat kost tijd, energie en soms de nodige stoerheid van jezelf maar ze kunnen nu een hengstige merrie onder zijn neus zetten, onder het zadel zal hij nog geen murmel laten.
Ik rij ook een zeer sensibele ruin met verleden, als jong paard zo bang dat hij achterover sloeg, keer op keer. Het is nog steeds een lastige broeder hoor, maar hij is vreselijk betrouwbaar geworden qua steigeren en bokken <3
Dan heb ik nog een dominante alphamerrie, ik heb haar nog niet perfect in het gareel onder het zadel want ze durft nog wel naar het been te trappen , maar ook die brutale tank is een lammetje in de omgang en weet dat mijn tijd met haar geen kuddetijd is.
Dat is gewoon te leren, maar als je al in de overtuiging bent: het is instinct, kan ik niks mee, dan is het natuurlijk gedoemd te mislukken.

Ik zeg niet dat je er niets mee kunt, ik zeg dat een paard geen robot is. Natuurlijk is het waar dat tijdens het rijden je paard moet luisteren. Maar voor hem ziet de wereld er anders uit, en wij moeten leren door de ogen van het paard te kijken. En paarden zijn sociale dieren, die maatjes nodig hebben. En ik ben met je eens, het is te leren. Maar een paard is en blijft een paard, met zijn behoeften. Kijk, het is jouw paard dus je mag ermee doen wat je wilt. Maar je moet ook respectvol omgaan met hoe een paard denkt en redeneert. Laat je paard wel lekker gewoon paard zijn!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:20

:D Staatsgevaarlijk, koekoek. .... dier is gewoon jolig. Klophengst is het niet want dan zou hij niet in oktober dit gedrag gaan vertonen maar het hele jaar door achtelijk doen.

Ik blijf erbij dat ik het een leuk paard vind. Een boefje maar geen gemene rotbok.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:32

Dier wordt gewoon niet gereden...

Zou zonde zijn om hem daarom de salami in te jagen. Probleem hier is mi maar deels een "paard-probleem", maar veel meer een "combinatie-probleem". Op dit moment lijkt de huidige ruiter niet de beste ruiter voor dit paard. Mijn advies blijft dan ook: paard professioneel laten doorrijden, en dan onder begeleiding ( van degene die het paard doorgereden heeft) stap voor stap het dier zelf weer gaan rijden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:41

Ik heb even alleen jou berichten gelezen TS omdat het zoveel pagina's waren
Weet je zeker dat je jou paard omschrijft en niet die van mij :+
Het is dat die van jou bruin is anders zou ik zo zeggen dat dit paard ook hier op stal staat _O-
het voordeel van mij is dat dit mn werk is om dit soort paarden te corrigeren mijn paard is een van de paarden waar ik het niet uit kreeg en de eigenaren hem aan mij verkocht hebben
Voor mij prettig als een soort project wat nu al jaaaaaren duurt en er toch een stukje van te leren
En met een heel groot voordeel dat dit paard geweldig presteert in de sport waar toen nog geen sprake van was
de rest van de paarden is het godzijdank mee goed gekomen
jammer dat je niet in de buurt woont

Mijn paard (overigens wel hengst) doet exact hetzelfde als jou paard maar ook zonder paarden op de wei (ik heb de bak helemaal uit het zicht van de wei)
Ook op ander terrein en afgesloten binnenbakken waar geen paarden aanwezig zijn
Random weg sprinten en een rodeo show geven dit is al 6 jaar zo
De eerste 2 jaar dagelijks en kon uren door gaan (al zat ik er 3 uur op...)
Zadelmaker tandarts compleet door de mallemolen gehaald niets te zien (word elk half jaar gedaan bij al onze paarden)
hij doet het ook niet gemeen puur idioot gedrag blij zijn enz enz
Hij staat ook de hele dag buiten zomer en winter en krijgt geen krachtvoer
Word zn 5/6 dagen per week gereden en elk weekeind wedstrijd waar hij ook die capriolen uit haalt zeker met drukke paarden om hem heen

En wonder boven wonder ben ik er ook nog nooit vanaf gevallen *klop klop*
Sinds 4 jaar word hij steeds wat rustiger
Rodeot nog wel maar het neemt af gelukkig

Wat ik in je filmpje zie is dat je hem op sommige momenten bij 0:10 bv probeert bij je te houden
een reactie die ik volkomen begrijp
Rijd hem op die momenten na voren
houd hem bezig maak slangenvoltes met voltes van 10 meter er in rijd ze met meer bogen met kleinere voltes
Stukjes schoudervoor travers net wat hij kent natuurlijk
Houd hem echt bezig en rijden rijden rijden
Dat is wat hij moet doen hij moet na voren en niet terug gehouden worden
hij mag uiteraard niet onder je uit lopen houd hem bij je maar wel ten alle tijden met voorwaartse bewegingen
of dit nu stap draf of galop is
ook al wil je draven en hij galoppeert weg laat hem dan gewoon door galopperen (want dat is tenslotte wat je van hem vraagt voorwaarts zijn)

maar je maakt de fout dat hij buiten wel eens jolig mag zijn van jou
sta ook dit niet toe want dan krijg je het nooit afgeleerd, je moet op alle momenten alle disciplines op dezelfde lijn zitten.
Wanneer bokken in de bak niet mag mag dit buiten ook niet!
Net zoals alle andere dingen nee is nee en niet oke nu mag het wel
zo werkt een opvoeding niet van geen enkel dier of mens

Gaat hij gek doen per direct afwenden naar binnenzijde bak en houd hem op n volte en maak die eventueel kleiner
Ook op die momenten weer na voren rijden is hij rustig ook goed voorwaarts die volte vergroten en eventueel uit rijden
word hij weer gek dit weer herhalen
en veel schakelen laat hem maar na denken wat hij moet doen of waar hij zn voeten neer moet zetten

Ik zou idd ook kijken om een instructeur aan huis te laten komen op een dag zullen die paarden wel weer een keer een sprint door die bak trekken
zo niet laat je instructeur jou voorbereiden op wat je kunt doen als hij zo gek doet

Ik denk dat je idd vooral moet door zetten en hem echt flink aan het werk moet zetten en dan met name geestelijk

zeker na zijn voer en weide rantsoen kijken
krachtvoer heeft hij waarschijnlijk net zo veel nodig als mijn paard (bovenstaande) niks dus lekker op hooi zetten wel goed hooi natuurlijk
En mijn paard presteert hier fantastisch op loopt regelmatig boven aan in de prijzen en hij loopt subtop
Of hij nu alleen of samen staat doet er niet toe
het moet wel veilig blijven voor zijn soort genoten mijn hengst staat ook alleen omdat hij het zelfde doet als jou paard
maar heb ook een hengst staan die met een ruin samen staat en niets doet en poepie braaf is
beide hengsten dekken overigens

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:12

Wat mij idd in dit verhaal opvalt. Hij doet het niet tijdens de les. Ik kan er overheen gelezen hebben, maar ik neem aan dat je bij de les even flink aan het werk wordt gezet (ik wel althans :p) en daardoor zich veel beter concentreert? Daarom zou het dus wel goed wezen om eens een instructeur\trice te laten komen thuis, gewoon om in te schatten wat er dan gebeurt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:30

Ik vind dat je kunstig blijft zitten..
het inhouden snap ik wel.. hoe moet je blijven zitten als je paard sprongen maakt en je hebt niks om je aan vast te houden?
Ik vraag me af hoeveel mensen er een bokkend paard uit kunnen blijven zitten zonder de teugels vast te pakken en wel vol naar voren te rijden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:34

Ik vraag me al 14 paginas af hoeveel van de mensen die hier stellig weten wat TS moet doen, zelf dit paard zouden durven rijden. :+

Ik zie hier commentaar tussen staan van mensen die zelf hun paard weggebracht hebben omdat ze hem niet eens aan de hand uit de wei konden krijgen.... Maar goed op de bakrand zitten de echte ruiters, toch?

En ik ben eerlijk, 20 jaar geleden stapte ik hier zo op, nu laat ik dit ook fijn aan een ander.