Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:Ik verbaas me eerlijk gezegd niet alleen over TS, maar zeker ook over sommige adviezen die hier worden gegeven. Een paard longeren met dubbele longe of pessoa...voor een paard dat hooguit 2 keer zonder steigeren en bokken gelongeerd isAls je nou zeker wilt zijn dat er ongelukken gebeuren...
TS als jij er van overtuigd bent dat je paard geen pijn heeft, dan wil ik dat best van je aannemen. Mijn uitgangspunt is dat een eigenaar zijn paard het beste kent, beter dan een bokker achter een pc die altijd wel een oordeel klaar heeft.
In mijn ogen zijn er ook niet twee, maar drie redenen voor verzet.
1. onbegrip.
2. paard heeft sterke eigen wil (nee ik geloof niet dat een paard er bewust op uit is zijn ruiter te pesten, maar ik geloof er heilig in dat paarden iets anders kunnen willen als de ruiter. Het karakter van het paard bepaald dan in hoeverre het paard hiervoor de strijd aangaat of zich makkelijk schikt. De kennis en kunde van de ruiter bepaald in hoeverre het escaleert)
3. Pijn
Eerlijk gezegd geloof ik ook in die volgorde als oorzaken voor verzet. Hoe je het ook wendt of keert, mijn insteek is wel dat steigeren te allen tijden onacceptabel gedrag is, wat de oorzaak ook is.
Jij geeft aan dat 3 niet waarschijnlijk is, dus is het werken aan 1 en/of 2. Waarschijnlijk is het een combi. Als ik hoor wat je doet met een paard dat 2 maanden onder het zadel is, dan is dat teveel! Misschien kan ie het lichamelijk aan, maar vooral mentaal, kan ie het waarschijnlijk niet meer verwerken en komt daardoor in verzet.
TS ik ga voor een heel eind met Geryon mee. Even wegzetten, paard tot bezinning laten komen en alles laten verwerken, en heel langzaam opnieuw beginnen. Ben het alleen niet eens wat betreft de evt vrijheidsdressuur. Ik zou juist geen nieuwe extra prikkels toevoegen. Ik denk nl dat dit paard vooral teveel mentaal te verwerken heeft gekregen in te korte tijd. Hoofd moet weer leeg, paard moet jou weer gaan vertrouwen dat je niet teveel wilt.
Na de rust, eerst weer rustig gaan longeren. Bijzet is prima, maar niet te strak!!! Strakke bijzet bij paarden die kunnen steigeren is levensgevaarlijk. Ze kunnen erin klimmen, omslaan en rug of nek breken. Gewoon een bijzet die het paard uitnodigd het hoofd naar een ontspannen lage houding te brengen, niet zozeer een bijzet om de krul te krijgen. Hooguit 15-20 minuten aan de longe, in en uitstappen aan de hand, op het harde en rechte, om de pezen te sterken en te compenseren voor het werk aan de longe. Voor zover oorzaak nr 1.
Wat betreft oorzaak nr 2. Je paard is gewoon niet gehoorzaam! Daar moet je op oefenen. Niet zozeer door te straffen of trucjes (op het hoofd/nek slaan kan heel verkeerd uitpakken, sommige komen daarna alleen maar hoger en is je probleem alleen maar groter), maar wel door heel duidelijk op gehoorzaamheid te trainen.
Zowel bij het rijden als longeren heel consequent zijn. Goed is goed en klaar, fout is fout en moet over. Gehoorzaamheid! Als ik bv lees hoe het met opstappen gaat. Niet doorrijden als ie gaat bokken/steigeren met opstappen. Een paard moet leren stilstaan. Dat is de eerste stap in het rijkunstig opvoeden. Dus gewoon opstappen met een krukje, paard moet stilstaan naast krukje. Absoluut stilstaan. Stapje naar voren, jij van krukje, paard opnieuw hetzelfde opstellen naast krukje...net zo lang tot ie stilstaat als jij op het krukje naast hem staat. Is dat voor elkaar. Klaar voor die dag. Volgende keer verder. Hetzelfde, tot het bevestigd is dat jij gewoon op het krukje naast hem kan staan, zonder dat ie ook maar een been verzet. Dan voet in de beugel. Stap? voet uit de beugel, terug op de plaats zetten net zo lang tot jij naast hem kan staan met voet in de beugel, zonder dat ie een pas verzet. Dan erop. Staan als een huis. Zo niet, eraf en overnieuw. Kan echt een paar weken in beslag nemen, maar levert je wel een basis van gehoorzaamheid en duidelijke afspraken tussen jullie op. Duidelijk wat goed gedrag is en wat fout gedrag is. Met rijden, altijd zorgen dat je paard op jouw hulp wacht. Nooit voor je hulp uit eigen initiatief laten nemen. Wachten, gehoorzaamheid, duidelijkheid. Maar vooral, als ie datgene wat jij die dag gevraagd hebt, goed doet, is het voor die dag goed. Dat is ook duidelijkheid. Belonen in dat hij het goed gedaan heeft, door klopje, lange teugel, klaar. Ook dat creëert duidelijkheid in het hoofd. Vooral niet denken, vandaag gaat het goed, we gaan eens lekker flink aan de slag...dan bestraf je hem eigenlijk voor dat ie goed zijn best doet en laat ie dat een volgende keer wel weer uit zijn hoofd...Dit is gewoon een investering die je moet doen. En ja, dit is een kwestie van de lange adem. Is echt niet binnen 1 of 2 weken voor elkaar. Trek er maar rustig een paar maanden tot een jaar vooruit dat je alleen met opstijgen, simpel stappen, draven en misschien galopje doet, voor je aan zijgangen of achterwaarts en dat soort toeters en bellen toe bent. Maar als je het goed aanpakt, betaald het zich terug in een fijn te rijden paard, wat gehoorzaam is en aan de hulpen...daar kom je uiteindelijk heel veel verder (en ook sneller) mee dan een paard waarmee het n het begin gewoon mis is gegaan.
Succes ermee!
denisesilver schreef:Mag ik vragen wat er zo mis is met dit paard loongerelateerde met pessoa ? Eerlijke vraag, ik weet het niet
Joolien schreef:Thesserd schreef:TS kan ook gewoon foto's en filmpjes plaatsen maar dat is blijkbaar te veel moeite. Dat verdient ook geen advies dan.
Wat foei ze doet iets niet volgens de regels?