Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 00:42

Waarom plaats je geen foto's of filmpjes TS?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 01:24

sorry alvast maar ik heb niet het hele forum gelezen.

jou manier van bestraffen verbaast me niks dat het paard bang is (is ook zeker niet mijn manier van werken met jonge paarden). met jonge paarden moet je sommige dingen negeren en laten gaan. soms is (aangezien ik net wel las dat ze eerst niet rond wou lopen aan de longe) het handig om te beginnen met loswerken. werken op lichaamstaal en stem als een soort spelletje voor de ontspanning. los kan ze bokken en te keer gaan maar ligt er geen druk op haar al stuur je haar wel je geeft haar het vertrouwen dat je niet meteen van alles wil.

eerlijk gezegd denk ik dat het met zon paard dus ook al gelijk een verkeerde start is geweest met te veel druk. vergeet niet dat jonge paarden ontzettend onzeker over alles zijn en jij ze zeker moet maken. een jong paard bokt nou eenmaal tijdens de training en als jij het contant afstraft met een tik of een zweep maak je het hele ego van het paard kapot waardoor ze idd onder het zadel gaan rennen. zolang ze bokken aan de longeerlijn zijn ze ook nog niet klaar om onder het zadel te werken. pas als er 100% ontspanning is op de grond kan je verder. echter ben ik ook geen fan van het bokken en rennen altijd maar doorzitten want het paard geeft duidelijk aan dat er iets is (niet klaar voor, of pijn) maar ik denk het eerst aangezien je alles gecheckt hebt verder.

ik las geloof ik dat je nu met longeren enzo bezig was? ik ben zelf erg voorstander van een pessoa omdat ze dan lekker over de rug leren lopen en zichzelf corrigeren ook de dubbele longeerlijn vind ik zelf erg fijn. maar probeer haar ook eens los gewoon lekker rond te laten lopen en te ontspannen zodat niet elke training draait om presteren en een stap verder te komen. maak haar zeker van zichzelf zodat ze al die dingen uit onzekerheid niet meer hoeft te doen.

ik volg vanaf nu dit forum even om de komende ontwikkelingen te lezen dat vind ik wel interessant. sorry dat ik het hele forum niet gelezen heb (tijd gebrek).
succes iig met het probleem en hoop dat je er zorgvuldig mee om gaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:03

Ik verbaas me eerlijk gezegd niet alleen over TS, maar zeker ook over sommige adviezen die hier worden gegeven. Een paard longeren met dubbele longe of pessoa...voor een paard dat hooguit 2 keer zonder steigeren en bokken gelongeerd is >;) Als je nou zeker wilt zijn dat er ongelukken gebeuren...

TS als jij er van overtuigd bent dat je paard geen pijn heeft, dan wil ik dat best van je aannemen. Mijn uitgangspunt is dat een eigenaar zijn paard het beste kent, beter dan een bokker achter een pc die altijd wel een oordeel klaar heeft.

In mijn ogen zijn er ook niet twee, maar drie redenen voor verzet.
1. onbegrip.
2. paard heeft sterke eigen wil (nee ik geloof niet dat een paard er bewust op uit is zijn ruiter te pesten, maar ik geloof er heilig in dat paarden iets anders kunnen willen als de ruiter. Het karakter van het paard bepaald dan in hoeverre het paard hiervoor de strijd aangaat of zich makkelijk schikt. De kennis en kunde van de ruiter bepaald in hoeverre het escaleert)
3. Pijn

Eerlijk gezegd geloof ik ook in die volgorde als oorzaken voor verzet. Hoe je het ook wendt of keert, mijn insteek is wel dat steigeren te allen tijden onacceptabel gedrag is, wat de oorzaak ook is.

Jij geeft aan dat 3 niet waarschijnlijk is, dus is het werken aan 1 en/of 2. Waarschijnlijk is het een combi. Als ik hoor wat je doet met een paard dat 2 maanden onder het zadel is, dan is dat teveel! Misschien kan ie het lichamelijk aan, maar vooral mentaal, kan ie het waarschijnlijk niet meer verwerken en komt daardoor in verzet.
TS ik ga voor een heel eind met Geryon mee. Even wegzetten, paard tot bezinning laten komen en alles laten verwerken, en heel langzaam opnieuw beginnen. Ben het alleen niet eens wat betreft de evt vrijheidsdressuur. Ik zou juist geen nieuwe extra prikkels toevoegen. Ik denk nl dat dit paard vooral teveel mentaal te verwerken heeft gekregen in te korte tijd. Hoofd moet weer leeg, paard moet jou weer gaan vertrouwen dat je niet teveel wilt.
Na de rust, eerst weer rustig gaan longeren. Bijzet is prima, maar niet te strak!!! Strakke bijzet bij paarden die kunnen steigeren is levensgevaarlijk. Ze kunnen erin klimmen, omslaan en rug of nek breken. Gewoon een bijzet die het paard uitnodigd het hoofd naar een ontspannen lage houding te brengen, niet zozeer een bijzet om de krul te krijgen. Hooguit 15-20 minuten aan de longe, in en uitstappen aan de hand, op het harde en rechte, om de pezen te sterken en te compenseren voor het werk aan de longe. Voor zover oorzaak nr 1.
Wat betreft oorzaak nr 2. Je paard is gewoon niet gehoorzaam! Daar moet je op oefenen. Niet zozeer door te straffen of trucjes (op het hoofd/nek slaan kan heel verkeerd uitpakken, sommige komen daarna alleen maar hoger en is je probleem alleen maar groter), maar wel door heel duidelijk op gehoorzaamheid te trainen.
Zowel bij het rijden als longeren heel consequent zijn. Goed is goed en klaar, fout is fout en moet over. Gehoorzaamheid! Als ik bv lees hoe het met opstappen gaat. Niet doorrijden als ie gaat bokken/steigeren met opstappen. Een paard moet leren stilstaan. Dat is de eerste stap in het rijkunstig opvoeden. Dus gewoon opstappen met een krukje, paard moet stilstaan naast krukje. Absoluut stilstaan. Stapje naar voren, jij van krukje, paard opnieuw hetzelfde opstellen naast krukje...net zo lang tot ie stilstaat als jij op het krukje naast hem staat. Is dat voor elkaar. Klaar voor die dag. Volgende keer verder. Hetzelfde, tot het bevestigd is dat jij gewoon op het krukje naast hem kan staan, zonder dat ie ook maar een been verzet. Dan voet in de beugel. Stap? voet uit de beugel, terug op de plaats zetten net zo lang tot jij naast hem kan staan met voet in de beugel, zonder dat ie een pas verzet. Dan erop. Staan als een huis. Zo niet, eraf en overnieuw. Kan echt een paar weken in beslag nemen, maar levert je wel een basis van gehoorzaamheid en duidelijke afspraken tussen jullie op. Duidelijk wat goed gedrag is en wat fout gedrag is. Met rijden, altijd zorgen dat je paard op jouw hulp wacht. Nooit voor je hulp uit eigen initiatief laten nemen. Wachten, gehoorzaamheid, duidelijkheid. Maar vooral, als ie datgene wat jij die dag gevraagd hebt, goed doet, is het voor die dag goed. Dat is ook duidelijkheid. Belonen in dat hij het goed gedaan heeft, door klopje, lange teugel, klaar. Ook dat creëert duidelijkheid in het hoofd. Vooral niet denken, vandaag gaat het goed, we gaan eens lekker flink aan de slag...dan bestraf je hem eigenlijk voor dat ie goed zijn best doet en laat ie dat een volgende keer wel weer uit zijn hoofd...Dit is gewoon een investering die je moet doen. En ja, dit is een kwestie van de lange adem. Is echt niet binnen 1 of 2 weken voor elkaar. Trek er maar rustig een paar maanden tot een jaar vooruit dat je alleen met opstijgen, simpel stappen, draven en misschien galopje doet, voor je aan zijgangen of achterwaarts en dat soort toeters en bellen toe bent. Maar als je het goed aanpakt, betaald het zich terug in een fijn te rijden paard, wat gehoorzaam is en aan de hulpen...daar kom je uiteindelijk heel veel verder (en ook sneller) mee dan een paard waarmee het n het begin gewoon mis is gegaan.
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door oji op 08-10-14 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:29

Helemaal goed neer gezet oji ik sta hier helemaal achter.
Geweldig mooi paard heb je trouwens( heb even gespiekt :o )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:40

Hi hi..dank je...ben er zelf ook helemaal weg van :j Maar zeker met beleren ook geen makkelijke tante geweest waar ik regelmatig mee op het kantelpunt heb staan balanceren...heb voor mijzelf het begrip gehoorzaamheid ook naar totaal andere levels moeten trekken....maar nu...heerlijk dier!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:53

Mag ik vragen wat er zo mis is met dit paard loongerelateerde met pessoa ? Eerlijke vraag, ik weet het niet :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:57

oji schreef:
Ik verbaas me eerlijk gezegd niet alleen over TS, maar zeker ook over sommige adviezen die hier worden gegeven. Een paard longeren met dubbele longe of pessoa...voor een paard dat hooguit 2 keer zonder steigeren en bokken gelongeerd is >;) Als je nou zeker wilt zijn dat er ongelukken gebeuren...

TS als jij er van overtuigd bent dat je paard geen pijn heeft, dan wil ik dat best van je aannemen. Mijn uitgangspunt is dat een eigenaar zijn paard het beste kent, beter dan een bokker achter een pc die altijd wel een oordeel klaar heeft.

In mijn ogen zijn er ook niet twee, maar drie redenen voor verzet.
1. onbegrip.
2. paard heeft sterke eigen wil (nee ik geloof niet dat een paard er bewust op uit is zijn ruiter te pesten, maar ik geloof er heilig in dat paarden iets anders kunnen willen als de ruiter. Het karakter van het paard bepaald dan in hoeverre het paard hiervoor de strijd aangaat of zich makkelijk schikt. De kennis en kunde van de ruiter bepaald in hoeverre het escaleert)
3. Pijn

Eerlijk gezegd geloof ik ook in die volgorde als oorzaken voor verzet. Hoe je het ook wendt of keert, mijn insteek is wel dat steigeren te allen tijden onacceptabel gedrag is, wat de oorzaak ook is.

Jij geeft aan dat 3 niet waarschijnlijk is, dus is het werken aan 1 en/of 2. Waarschijnlijk is het een combi. Als ik hoor wat je doet met een paard dat 2 maanden onder het zadel is, dan is dat teveel! Misschien kan ie het lichamelijk aan, maar vooral mentaal, kan ie het waarschijnlijk niet meer verwerken en komt daardoor in verzet.
TS ik ga voor een heel eind met Geryon mee. Even wegzetten, paard tot bezinning laten komen en alles laten verwerken, en heel langzaam opnieuw beginnen. Ben het alleen niet eens wat betreft de evt vrijheidsdressuur. Ik zou juist geen nieuwe extra prikkels toevoegen. Ik denk nl dat dit paard vooral teveel mentaal te verwerken heeft gekregen in te korte tijd. Hoofd moet weer leeg, paard moet jou weer gaan vertrouwen dat je niet teveel wilt.
Na de rust, eerst weer rustig gaan longeren. Bijzet is prima, maar niet te strak!!! Strakke bijzet bij paarden die kunnen steigeren is levensgevaarlijk. Ze kunnen erin klimmen, omslaan en rug of nek breken. Gewoon een bijzet die het paard uitnodigd het hoofd naar een ontspannen lage houding te brengen, niet zozeer een bijzet om de krul te krijgen. Hooguit 15-20 minuten aan de longe, in en uitstappen aan de hand, op het harde en rechte, om de pezen te sterken en te compenseren voor het werk aan de longe. Voor zover oorzaak nr 1.
Wat betreft oorzaak nr 2. Je paard is gewoon niet gehoorzaam! Daar moet je op oefenen. Niet zozeer door te straffen of trucjes (op het hoofd/nek slaan kan heel verkeerd uitpakken, sommige komen daarna alleen maar hoger en is je probleem alleen maar groter), maar wel door heel duidelijk op gehoorzaamheid te trainen.
Zowel bij het rijden als longeren heel consequent zijn. Goed is goed en klaar, fout is fout en moet over. Gehoorzaamheid! Als ik bv lees hoe het met opstappen gaat. Niet doorrijden als ie gaat bokken/steigeren met opstappen. Een paard moet leren stilstaan. Dat is de eerste stap in het rijkunstig opvoeden. Dus gewoon opstappen met een krukje, paard moet stilstaan naast krukje. Absoluut stilstaan. Stapje naar voren, jij van krukje, paard opnieuw hetzelfde opstellen naast krukje...net zo lang tot ie stilstaat als jij op het krukje naast hem staat. Is dat voor elkaar. Klaar voor die dag. Volgende keer verder. Hetzelfde, tot het bevestigd is dat jij gewoon op het krukje naast hem kan staan, zonder dat ie ook maar een been verzet. Dan voet in de beugel. Stap? voet uit de beugel, terug op de plaats zetten net zo lang tot jij naast hem kan staan met voet in de beugel, zonder dat ie een pas verzet. Dan erop. Staan als een huis. Zo niet, eraf en overnieuw. Kan echt een paar weken in beslag nemen, maar levert je wel een basis van gehoorzaamheid en duidelijke afspraken tussen jullie op. Duidelijk wat goed gedrag is en wat fout gedrag is. Met rijden, altijd zorgen dat je paard op jouw hulp wacht. Nooit voor je hulp uit eigen initiatief laten nemen. Wachten, gehoorzaamheid, duidelijkheid. Maar vooral, als ie datgene wat jij die dag gevraagd hebt, goed doet, is het voor die dag goed. Dat is ook duidelijkheid. Belonen in dat hij het goed gedaan heeft, door klopje, lange teugel, klaar. Ook dat creëert duidelijkheid in het hoofd. Vooral niet denken, vandaag gaat het goed, we gaan eens lekker flink aan de slag...dan bestraf je hem eigenlijk voor dat ie goed zijn best doet en laat ie dat een volgende keer wel weer uit zijn hoofd...Dit is gewoon een investering die je moet doen. En ja, dit is een kwestie van de lange adem. Is echt niet binnen 1 of 2 weken voor elkaar. Trek er maar rustig een paar maanden tot een jaar vooruit dat je alleen met opstijgen, simpel stappen, draven en misschien galopje doet, voor je aan zijgangen of achterwaarts en dat soort toeters en bellen toe bent. Maar als je het goed aanpakt, betaald het zich terug in een fijn te rijden paard, wat gehoorzaam is en aan de hulpen...daar kom je uiteindelijk heel veel verder (en ook sneller) mee dan een paard waarmee het n het begin gewoon mis is gegaan.
Succes ermee!

Helemaal eens hiermee met nog een kleine toevoeging:
Als een paard omhoog kan komen tijdens het longeren, dan heb jij dus alle signalen gemist en niet goed opgelet. Een paard dient voor elke oefening een goed actief voorwaarts tempo te hebben.
Dat is het eerste wat je een jong paard tijdens het beleren leert. Op eigen benen lopen met een goed actief voorwaarts tempo. Dat tempo is namelijk de basis van elke oefening. Een paard wat rent kan de oefening niet goed uitvoeren, maar een paard wat te traag is zal stilvallen in de oefening.

Als een paard omhoog wil komen zal het dat tempo dusdanig naar beneden moeten brengen zodat het dier op 2 achterbenen kan staan. Als jij het dier in 1 tempo laat lopen en opsluit in de driehoek van het longeren, dus tussen de longeerlijn en longeerzweep zal het dier in principe niet omhoog kunnen komen.

Dat ze dat wel doet en kan ligt dus bij jou en waarom je het dier dan op de hals slaat met de zweep ipv een tikje op de achterhand zodat ze vooruit gaat, gaat mijn pet echt even te boven :?

Voor de rest ben ik het helemaal eens met bovenstaande verhaal!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:00

denisesilver schreef:
Mag ik vragen wat er zo mis is met dit paard loongerelateerde met pessoa ? Eerlijke vraag, ik weet het niet :Y)

Bedoel je waarom je niet de pessoa er aan zou doen bij dit paard?

Als je het dier al niet normaal aan het longeren krijgt met een gewone basislijn en een bijzet, moet je het dan nog moeilijker maken voor het dier?
Ze moet eerst leren op eigen benen te lopen in een goed, actief, voorwaarts basistempo dan pas kun je er van alles aan gaan hangen wat de achterhand etc activeert.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:05

Een pessoa (en ook de dubbele longe) is bedoeld om een paard met longeren meer de achterhand eronder te laten brengen. Is een hulpteugel om een paard aan de longe op een bepaalde manier te trainen voor meer kracht in de achterhand. Maar het uitgangspunt van een dergelijk hulpmiddel is, dat je een gehoorzaam paard hebt. Het hulpmiddel kan een paard dat ongehoorzaam is en omhoog komt, uit balans brengen en daarmee veroorzaken dat het paard omklapt. Paard kan in paniek raken doordat het merkt dat het ingebonden zit. Heb het voor mijn ogen ooit zien gebeuren...paard kon meteen ingeslapen worden. Dus steigeraars nooit strak bijzetten. Dubbele longe ben ik ook geen voorstander van bij steigeraars. Ze draaien vaak ook vliegensvlug om en dan moet je als longeur wel verrekte handig zijn om te voorkomen dat het in de knoop komt, er paniek uitbreekt en alle gevolgen van dien. Om diezelfde reden is rijden met slof, stootteugel of andere zaken die een paard vast kan zetten, een absolute NO GO voor steigeraars. Levensgevaarlijk voor ruiter en paard. Ben sowieso geen voorstander van allerlei hulpmiddelen. Gewoon rijkunstig goed opvoeden heb je veel meer aan.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:10

We vragen al 12 pagina's lang wanneer het paard iets aan geeft omdat op het moment van steigeren er al signalen gemist zijn.
Maar nog steeds geen antwoord.
Ja zo kom je dus niet verder.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:28

Aan een dubbele longe, waarvan je de buitenlijn gewoon over de rug laat lopen, kan je eenvoudige basisdingen prima aanleren. Het is een klassieke manier om paarden te beleren. Ik denk wel, dat ts hier een ervaren trainer bij nodig heeft. Ik raad ts zowieso een ervaren trainer aan.
Bij mijn paard, die door een vorige eigenaar danig verziekt was, heeft het heel goed gewerkt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:01

TS kan ook gewoon foto's en filmpjes plaatsen maar dat is blijkbaar te veel moeite. Dat verdient ook geen advies dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:45

Thesserd schreef:
TS kan ook gewoon foto's en filmpjes plaatsen maar dat is blijkbaar te veel moeite. Dat verdient ook geen advies dan.

Wat foei ze doet iets niet volgens de regels? >;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:46

Haha ik vond die opmerking ook vrij ver gaan.. Er zijn overigens wel een aantal andere redenen die ik kan bedenken waarom we geen advies meer hoeven te geven maar dat was er nou niet persé 1 van.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:47

Joolien schreef:
Thesserd schreef:

Wat foei ze doet iets niet volgens de regels? >;)

Dat zat ik mij ook al te bedenken.
Het is natuurlijk geen verplichting om foto's en filmpjes te plaatsen km advies te krijgen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:52

Ik zou ook nooit een RT filmpje op bokt plaatsen. Zelfs al zou TS over een paar jaar wereldkampioen zijn, een slecht filmpje achtervolgt je de rest van je bokt-leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:58

denisesilver schreef:

:') jij post vast via je mobiel...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:00

Hahahaha dat is duidelijk Geerke. Ik heb gisteravond zo zitten kloten ook met mijn mobiel op bokt. Er kwamen verhalen uit joh..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:35

Raar verhaal.

Je sluit pijn uit en weet absoluut zeker dat dat het niet is, terwijl je 2 posts daarvoor nog aangeeft dat je eerst wilt uitsluiten dat het geen gedrags probleem is, voordat je kosten gaat maken om haar te laten onderzoeken. Je zegt dat haar rug is nagekeken, terwijl je dat in de post daarvoor niet hebt aangegeven.

Je zegt al jaren ervaring te hebben met het inrijden van paarden, terwijl diverse posts een goede indruk wekken dat je inderdaad nog jong bent. Daarnaast geef je geen antwoord op de vraag wat je leeftijd is dus ik denk nog heel jong. Knap dat je dan al jaren ervaring hebt met inrijden.
Daarnaast is het ook raar dat je al zo snel zo veel doet als je al zo veel ervaring hebt.

Je zegt te weten wanneer een paard pijn heeft of niet. Knap dat je dat kan zien. Een paard dat vrolijk oogt wil niet zeggen dat het geen pijn heeft als je erop gaat zitten.

Dit alles zeg ik niet om je af te zeiken, maar het is maar een kleine greep van de dingen die niet kloppen die je zegt.

Mijn paard begon van de een op de andere dag ineens als een idioot te bokken op haar 14 jarige leeftijd. Eerst ging alles prima, volgende dag was het rodeo. Ik dacht in eerste instantie ook hengstigheid. Helaas bleek dit niet zo te zijn. Ook haar baarmoeder laten scannen zelfs, ook hier geen problemen. Tandarts was een maand daarvoor al geweest en haar gebit zag er perfect uit. Dan maar afwachten, maar ook dat hielp niet. Hengstigheid was al lang over, en nog bleef ze bokken. Osteopaat langs gehad, heeft een blokkade losgemaakt dus hoopten we dat het daaraan lag. Helaas, ook niet. Zadel na laten kijken, ook al was hij een maand daarvoor al nagekeken of alles nog goed was en goed paste. Toch maar nog een keer laten doen, was nog perfect. Geprobeerd met een hunter zadel te gaan rijden in overleg met zadelspecialist omdat deze toch iets meer schoudervrijheid geven dan een westernzadel. Ook dat hielp niet.

Overleg met DA gehad speciaal hiervoor. Wij hadden zelf in gedachten dat het wel eens artrose zou kunnen zijn. DA heeft geadviseerd haar minimal een half jaar met rust te laten. Mocht het dan artrose zijn, dan heeft dat tijd om in te kapselen. Zo niet, kan het nooit kwaad. Sommige paarden knappen enorm op na een half jaartje rust.
Van een sportstal verhuisd naar een weiland met schuilstal zodat ze lekker zelf haar dag kon indelen. Geloof me, paard is zeker gelukkig, maar ik durf te wedden dat dat heel anders wordt als ik erop stap.
Terwijl ook zij niet reageerd op drukken op de rug, schouders, lendenen enz. Drukken is iets anders dan 60 KG erop laten zitten.

Kortom, ga haar niet afstraffen voordat je al het mogelijke hebt gedaan. Ga niet eerst uitsluiten of het gedrag gecorrigeerd moet worden, dat is namelijk de omgekeerde wereld.
Ik zou:
Eerst uitsluiten of je niet teveel met haar doet. DWZ max 2 keer per week een half uurtje werken. Misschien geeft ze hierbij al aan dat het prettiger voor haar is, en houdt het steigeren en bokken op. Paarden doen dit niet zomaar, hiermee willen ze wat aangeven.

Wordt het niet beter, dan ga je stap voor stap haar lichaam laten nakijken. Ik begin meestal met osteopaat, tandarts, tack na laten kijken en daarna door naar DA.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 11:47

Bedankt voor jullie adviezen, maar ik ga nu eerst kijken hoe ze over een tijdje onder het zadel is
Met longeren gaat het nu ook goed. en vanuit het longeren ga ik het weer opbouwen. om haar dan over een tijdje weer te gaan rijden

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:58

Je bent dus niet van plan om er iemand naar te laten kijken? En je gaat haar telkens een half uur longeren met een bijzet? Sorry ik wil je feestje niet verpesten, maar dat is geen verstandig plan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:01

Krijgen jullie zo langzamerhand ook niet het idee te maken te hebben met een 14 jarige die bezig is met de shet van de buren?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:03

spatter schreef:
Krijgen jullie zo langzamerhand ook niet het idee te maken te hebben met een 14 jarige die bezig is met de shet van de buren?

Ik krijg eerder andere neigingen :+

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 12:08

Ik haal er niemand erbij zolang daar geen aanleiding voor is, ik doe eerst grondwerk met haar en dan longeer ik haar.
Ik longeer haar altijd met een bijzetteugel

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:09

spatter schreef:

Beetje wel ja.