Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orion456 schreef:Ik zie wel vooral een flinke horizontale stang, maar het beeld is fijn los en door het lichaam met veel souplesse, impuls van achter en lekker vw en mooi gedragen. Fijn beeld dus!! veel beter dan die AR filmpjes....
Simpelman schreef:Janneke2 schreef:Wat mij betreft mag Pedro Torres zowel AR als KD zijn...
Maar niet Western?
Fransje_70 schreef:Ik leer met mijn 4 jarige nu ook het werken aan de hand, maar met het rijden ben ik weer meer bezig met het Skala. Pak van verschillende stromingen/trainers het bruikbare voor je paard en staar je niet blind op de Ene en Ware Weg!
midgie schreef:Wat je helaas in de heden ten daagse dressuur niet meer tegen komt, ook op hoog niveau, als je die paarden een losse teugel geeft vallen ze uit elkaar en knalle gelijk op de voorhand, dus geef mij dan maar de boogjesen een op zit reagerend paard.
chikohaa schreef:xmarliez schreef:Of dit: http://www.youtube.com/watch?v=xscvU2Oh5Hw
Hoeveel paarden zie jij hier die werkelijk stralen en trots zijn? En hoeveel ruiters zie je die hebben leren zitten, en dan maar nog niets te zeggen over het harnachement.
Die oefeningen, wat hebben die op deze manier voor doel?
Ik ben daar zó benieuwd naar juist omdat ik les heb gehad van mensen die samen met Marijke van allerlei plannen aan het opstellen zijn met allerlei andere dingen er tussen 'zitcursussen' etc. Allemaal leuk maar hoe kun je een zit verbeteren als je niet eens leert rijden?
Je ziet het al aan de bespiering van het eerste paard, die is er niet! Een paard wat op het nivo qua oefeningen M2 loopt, zoals je ziet in de oefeningen, moet veel beter in zijn bespiering zitten. Deze is zo arm bespierd. Vreselijk!!! Daarnaast is impuls nog steeds een noodzaak voor verzameling en buiging en ook dat is in de verste verte niet aanwezig bij deze combinatie.
Zulke mensen zouden helemaal geen trainingen mogen geven.
Fransje_70 schreef:Sorry kom even binnenvallen, lees terug in dit topic en zie het bovenste staan. Dit zwarte paard, Goodwood, is zwaar atactisch en was, ondanks zijn waanzinnig goede bloedlijn, helemaal in de kreukels. Dus ja, logisch dat hij geen bespiering heeft, je zit naar een revalidatiepaard te kijken. Maar dat kan jij natuurlijk niet weten chikooha, dat snap ik ook wel.
De andere merrie die je noemt en volgens jou zo arm bespierd is, is een draversmerrie die op haar 2e al keihard over de baan moest rennen en eveneens daardoor totaal in de kreukels lag. Ook dit paard was in die tijd bezig met haar opleiding om beter in haar vel te komen. Oefeningen die hier worden gedaan zijn niet geclassificeerd in een B/L of M, je doet deze oefeningen gewoon vanaf het begin in de AR. Daar kan je dan iets van vinden, maar je moet dus niet met KNHS-ogen kijken naar iets wat helemaal niet een dergelijke opbouw kent zoals jij die kent.
Zo zie je maar weer, dat als je geen achtergrond info hebt bij beelden, je eigenlijk niet meteen een mening kan vormen. Daarom moet je eerst weten waar je naar kijkt. De vraag is wel of dit soort filmpjes allemaal op youtube gezet moeten worden, maar dat is een andere kwestie.
O ja en weet niet of het er echt toe doet, ik ben geen AR - fanaat of zo. Ik verdiep me in goeie rijkunst dus kom overal waar ik denk dat daar iets te halen valt.
Nu ga ik weer verder lezen
ina_1994 schreef:Ik denk (en dat bedoel ik niet aanvallend,) dat dit het probleem zo ie zo is in dit topic.
De één kijkt met KNHS ogen de ander met AR ogen en weer een ander op de klassieke manier. En dan is het lastig 'communiceren' en dan vooral met filmpjes...
En ik als leek kijk tegen alle 3 de manieren met een open blik, ik zoek zelf wat ik al zei een methode of iets wat past bij mij en mijn pony.
Mijn vorige vraag is ook nog niet beantwoord, kun je AR en/ of klassiek niet combineren met 'normaal rijden'?
Moet je echt bij AR in een verzamel gang lopen wanneer je met je paard bezig bent. OF kun je ook zeggen ik rij hem 2x in de week op die manier en verder hou ik mij ook bezig met het voorwaartse stuk zoals bij het klassieke deel en rij ik lekker buiten en doe nog honderd duizend andere leuke dingen...?
Yamcha schreef:midgie schreef:Wat je helaas in de heden ten daagse dressuur niet meer tegen komt, ook op hoog niveau, als je die paarden een losse teugel geeft vallen ze uit elkaar en knalle gelijk op de voorhand, dus geef mij dan maar de boogjesen een op zit reagerend paard.
Dat is dan imo een africhtingsfout, ik leer nu met mijn jonge merrie om ook met gestrekte hals, verbinding van achter naar voor behoudend, overgangen te maken en te sturen. Lijkt me niet perse tekenend voor de moderne dressuur, meer tekenend voor mensen die morgen GP willen rijden.
midgie schreef:@ina_1994 Zeker kun je het combineren, maar snap ook niet helemaal waar het vandaan komt dat je bij de AR alleen maar aan het verzamelen ben?
Maar combineren is altijd leuk en goed lijkt mij en er zijn ook AR ruiters die op Z2 niveau rijden , juist mede door de AR, ik mag hopen dat er meer normalen (klinkt zo aanwijzend, maar is niet zo bedoel)zich zouden verdiepen in AR en KR , dan zouden er minder paarden kapot gereden worden,