Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:39

Kimberly, het is denk ook net wat je zelf belangrijk vind. Je moet ten alle tijde je eigen gevoel blijven volgen. Ik ben bezig met de AR, maar dat wil niet zeggen dat ik blindelings iemand volg. Ik heb les van iemand die ik fijn les vind geven dat is belangrijk. ik rij ook lekker buiten en longeer mijn paar dook lekker gewoon heel voorwaarts. Het is niet allemaal zo zwart wit, en het belangrijkste is dat je er plezier in hebt....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:43

En verder het zijn gewoon twee heel verschillende vormen van werken met je paard. En het is net wat beste bij jou en je paard past. Wat geeft jou een fijn gevoel geeft, daar gaat het om. We kunnen eindeloos discussieren maar het blijven twee verschillende methodes,en daar is niks mis mee.... het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn...

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:10

orion456 schreef:
Ik zie wel vooral een flinke horizontale stang, maar het beeld is fijn los en door het lichaam met veel souplesse, impuls van achter en lekker vw en mooi gedragen. Fijn beeld dus!! veel beter dan die AR filmpjes....

Geheel mee eens :) . Ik zie dit ook 10 liever dan AR.
Die horizontale stang heeft volgens mij meer te maken met dat het bakstuk aan de lange kant is of dat de kinketting "te los" zit. Ik vind hem niet teveel druk in zijn handen hebben.

Dat tweede filmpje van Marius Schneider, tja, ik blijf het circusdressuur vinden als ik eerlijk ben. Wat mij ook op valt is dat het lijkt of het paard rechts gebogen is. Alleen rechtsom neemt hij die overdreven halsbuiging aan en hij rijdt maar heel even linksom gedurende het filmpje, het is bijna altijd rechtsom wat te zien is in het filmpje. Ach ja het paard is AR getraind en zou nu dus recht moeten zijn ... :j

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 00:08

Paperboy, je hebt gelijk :j

Ik denk eigenlijk dat we hier nooit uit kunnen komen en ook niet hoeven komen, want zoals je al zei bij iedereen/ieder paard past iets anders..
Wel heb ik tot nu toe veel van dit topic geleerd :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:35

Dat is fijn Kimberly :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:04

Het essentiële verschil tussen de twee filmpjes van beide uitstekende ruiters is het ontbreken van voorwaartse drang en schwung bij Marius Scneider, zijn voortdurende tactverlies en een draf vrijwel zonder zweefmoment.
Zo reedt men in 1600.

Het gaan van het paard van Pedro Torres is verheven, met veel gebundelde voorwaartse reserves, hedendaagse dressuur op top niveau met een modern paard.
Het gaan van het paard van Schneider is, vergeleken, vlak, mat, niveau M dressuur zonder verder grote verwachtingen, hij licht zijn paard van voren telkens met de hand op.

Het lijkt mij dat deze discussie nooit ergens op uit komt.
AR het rijden anno 1600 vergeleken met het rijden van vandaag. KD, 4OO Jaar later.
Als mensen het leuk vinden om te rijden als 400 jaar geleden dan moeten ze dat doen, er zijn ook mensen die Western rijden.
In Wenen houdt men de traditie in stand van 300 jaar geleden.
Proberen anderen te overtuigen dat het à la 1600 beter is is niet tekenend voor een gefundeerde rijkunstige kennis.
Alles dat we vandaag gebruiken en toepassen is beter dan dat wat het ooit geweest is, de mens is pragmatisch, anders zouden we het aanpassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:19

Wat mij betreft mag Pedro Torres zowel AR als KD zijn...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:33

Janneke2 schreef:

Maar niet Western? ;)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:25

Simpelman schreef:
Janneke2 schreef:

Maar niet Western? ;)

Whahaha.

Overigens las ik dat Nuno Oliveira als zijn leermeesters heeft o.a. Steinbrecht, Baucher (Klassiekers dus).

Wat ik in de discussie soms ook lees, is dat mensen niet veel kennis hebben van de inhoud van de oudere meesters. Bijv, het met boogjes in teugels rijden, zonder contact met de paardenmond, maar wel in oprichting en verzameling, is het hoogst haalbare einddoel, nl het 'descente des mains' genoemd. Dat betekent dus dat het paard zonder enige invloed van de ruiterhand in die oprichting en verzameling blijft.
Daarom rijden veel AR meesters dus met boogjes in de teugel (maar het klopt dat het paard dan vaak helaas nog niet in de ultieme verzameling/oprichting loopt).

Dus ik denk altijd, lees je eerst eens in, en kijk dan met die kennis naar wat verschillende ruiters laten zien. Dat wil nog niet zeggen dat het helemaal klopt of perfect is, maar dan weet je wel wat de bedoeling ergens van is.

Ik leer met mijn 4 jarige nu ook het werken aan de hand, maar met het rijden ben ik weer meer bezig met het Skala. Pak van verschillende stromingen/trainers het bruikbare voor je paard en staar je niet blind op de Ene en Ware Weg!

Persoonlijk ben ik echt helemaal weg van die Pedro Torres, op het vorige filmpje rijdt hij zijn nieuwe hengst Ahoto, maar kijk eens hoe hij met zijn hengst Oxidado WE rijdt, echt om van te smullen die man, zijn zit is echt FORMIDABEL. En reken maar dat dit paard op het hoogst mogelijke nivo dressuurmatig is opgeleid om dit te kunnen doen. Das nog eens lol op je knol niet waar??:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:49

Fransje_70 schreef:
Overigens las ik dat Nuno Oliveira als zijn leermeesters heeft o.a. Steinbrecht, Baucher (Klassiekers dus).

19e Eeuwse meesters.
Hier is de hedendaagse Klassieke Dressuur op gebaseerd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:38

Steinbrecht zal niet echt zijn leermeester zijn geweest, die man was volgens mij al overleden voordat Oliveira geboren was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:59

Hier voor de gedesinteresseerde een stukje over de geschiedenis van BB.
http://www.bentbranderuptrainer.com/ben ... branderup/

Vind dit ook wel een mooi voorbeeld dat een AR ruiter heel veelzijdig kan zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=FXdN49Oz9Mo

Geweldig ook dat filmpje van Pedro, en dat is niet alleen de zit van de ruiter die goed is , maar ook het paard wat heeft geleerd de zit van de ruiter te volgen en dat is wat je in de AR ook mee bezig ben.
Wat je helaas in de heden ten daagse dressuur niet meer tegen komt, ook op hoog niveau, als je die paarden een losse teugel geeft vallen ze uit elkaar en knalle gelijk op de voorhand, dus geef mij dan maar de boogjes ;-) en een op zit reagerend paard.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:22

Fransje_70 schreef:
Ik leer met mijn 4 jarige nu ook het werken aan de hand, maar met het rijden ben ik weer meer bezig met het Skala. Pak van verschillende stromingen/trainers het bruikbare voor je paard en staar je niet blind op de Ene en Ware Weg!

En dit is wat ik dus ook in mijn gedachten had om straks met mijn jonkie te doen. Eerst lekker aan de hand werken en daarna er op en van alles wat mee pakken.

Het lijkt mij dat je niet 24/7 bezig hoeft te zijn met de AR of klassiek. 1x per week les en 2x per week met je les bezig zijn en verder zou je toch ook op een 'normale' manier dressuur kunnen trainen en heerlijke buitenritten maken en nog veel meer dingen doen met je paard of pony? Of zie ik dit verkeerd, dat als jij je met AR bezig houd of klassiek moet jij je daar alleen mee bezig houden...??

Wat Fransje ook zegt ik zal straks ook naar mijn paard kijken wat hij kan en wat bij ons samen past. Tenslotte is het een IJslander die al heel anders in elkaar zitten....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:38

Ja idd snap ook niet waar het vandaan komt dat een AR ruiter alleen bezig is met AR dus volgens een aantal totaal verkeerd, ik heb een paard helemaal opgeleid aan de hand volgens de zogenaamde AR. Ik ben daar erg gelukkig mee en mijn paard ook denk ik want hij is in elk geval altijd fijn aan het meewerken zonder gedwongen te worden, maar dat wil niet zeggen dat ik daarbuiten niet met andere dingen bezig ben met mijn paarden, een combi van vele dingen maakt het leuk en denk juist dat alle AR ruiters met andere dingen bezig zijn, BB zelf ook , die is altijd aan het onderzoeken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:46

@ midgie: dan heb je toch een oefening gemist die op nationaal nivo in de DS proeven nog wordt gevraagd. Het 'uberstreichen'. Dat houdt dus in dat je de handen ver naar voren steekt boven de manenkam en dat het paard dan toch de houding blijft houden die hij op dat moment al had.

Hier een voorbeeld, kon even geen andere vinden

http://www.youtube.com/watch?v=fH5_-pO1e-c

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:56

Maar zie jij het in de Nederlandse dressuur terug komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:41

midgie schreef:
Wat je helaas in de heden ten daagse dressuur niet meer tegen komt, ook op hoog niveau, als je die paarden een losse teugel geeft vallen ze uit elkaar en knalle gelijk op de voorhand, dus geef mij dan maar de boogjes ;-) en een op zit reagerend paard.

Dat is dan imo een africhtingsfout, ik leer nu met mijn jonge merrie om ook met gestrekte hals, verbinding van achter naar voor behoudend, overgangen te maken en te sturen. Lijkt me niet perse tekenend voor de moderne dressuur, meer tekenend voor mensen die morgen GP willen rijden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:30

chikohaa schreef:
xmarliez schreef:
Of dit: http://www.youtube.com/watch?v=xscvU2Oh5Hw
Hoeveel paarden zie jij hier die werkelijk stralen en trots zijn? En hoeveel ruiters zie je die hebben leren zitten, en dan maar nog niets te zeggen over het harnachement.
Die oefeningen, wat hebben die op deze manier voor doel?

Ik ben daar zó benieuwd naar juist omdat ik les heb gehad van mensen die samen met Marijke van allerlei plannen aan het opstellen zijn met allerlei andere dingen er tussen 'zitcursussen' etc. Allemaal leuk maar hoe kun je een zit verbeteren als je niet eens leert rijden?

Je ziet het al aan de bespiering van het eerste paard, die is er niet! Een paard wat op het nivo qua oefeningen M2 loopt, zoals je ziet in de oefeningen, moet veel beter in zijn bespiering zitten. Deze is zo arm bespierd. Vreselijk!!! Daarnaast is impuls nog steeds een noodzaak voor verzameling en buiging en ook dat is in de verste verte niet aanwezig bij deze combinatie.

Zulke mensen zouden helemaal geen trainingen mogen geven.

Lees terug in dit topic en zie het bovenste staan. Dit zwarte paard, Goodwood, is zwaar atactisch en was, ondanks zijn waanzinnig goede bloedlijn, helemaal in de kreukels. Dus ja, logisch dat hij geen bespiering heeft, je zit naar een revalidatiepaard te kijken. Maar dat kan jij natuurlijk niet weten chikooha, dat snap ik ook wel.
De andere merrie die je noemt en volgens jou zo arm bespierd is, is een draversmerrie die op haar 2e al keihard over de baan moest rennen en eveneens daardoor totaal in de kreukels lag. Ook dit paard was in die tijd bezig met haar opleiding om beter in haar vel te komen. Oefeningen die hier worden gedaan zijn niet geclassificeerd in een B/L of M, je doet deze oefeningen gewoon vanaf het begin in de AR. Daar kan je dan iets van vinden, maar je moet dus niet met KNHS-ogen kijken naar iets wat helemaal niet een dergelijke opbouw kent zoals jij die kent.

Zo zie je maar weer, dat als je geen achtergrond info hebt bij beelden, je eigenlijk niet meteen een mening kan vormen. Daarom moet je eerst weten waar je naar kijkt. De vraag is wel of dit soort filmpjes allemaal op youtube gezet moeten worden, maar dat is een andere kwestie.

O ja en weet niet of het er echt toe doet, ik ben geen AR - fanaat of zo. Ik verdiep me in goeie rijkunst dus kom overal waar ik denk dat daar iets te halen valt.
Nu ga ik weer verder lezen :)

edit ik kwam helemaal niet binnenvallen maar zat al in dit topic wahaha lichtelijk dement
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 04-08-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:39

Fransje_70 schreef:
Sorry kom even binnenvallen, lees terug in dit topic en zie het bovenste staan. Dit zwarte paard, Goodwood, is zwaar atactisch en was, ondanks zijn waanzinnig goede bloedlijn, helemaal in de kreukels. Dus ja, logisch dat hij geen bespiering heeft, je zit naar een revalidatiepaard te kijken. Maar dat kan jij natuurlijk niet weten chikooha, dat snap ik ook wel.
De andere merrie die je noemt en volgens jou zo arm bespierd is, is een draversmerrie die op haar 2e al keihard over de baan moest rennen en eveneens daardoor totaal in de kreukels lag. Ook dit paard was in die tijd bezig met haar opleiding om beter in haar vel te komen. Oefeningen die hier worden gedaan zijn niet geclassificeerd in een B/L of M, je doet deze oefeningen gewoon vanaf het begin in de AR. Daar kan je dan iets van vinden, maar je moet dus niet met KNHS-ogen kijken naar iets wat helemaal niet een dergelijke opbouw kent zoals jij die kent.

Zo zie je maar weer, dat als je geen achtergrond info hebt bij beelden, je eigenlijk niet meteen een mening kan vormen. Daarom moet je eerst weten waar je naar kijkt. De vraag is wel of dit soort filmpjes allemaal op youtube gezet moeten worden, maar dat is een andere kwestie.

O ja en weet niet of het er echt toe doet, ik ben geen AR - fanaat of zo. Ik verdiep me in goeie rijkunst dus kom overal waar ik denk dat daar iets te halen valt.
Nu ga ik weer verder lezen :)

Ik denk (en dat bedoel ik niet aanvallend,) dat dit het probleem zo ie zo is in dit topic.
De één kijkt met KNHS ogen de ander met AR ogen en weer een ander op de klassieke manier. En dan is het lastig 'communiceren' en dan vooral met filmpjes...
En ik als leek kijk tegen alle 3 de manieren met een open blik, ik zoek zelf wat ik al zei een methode of iets wat past bij mij en mijn pony.

Mijn vorige vraag is ook nog niet beantwoord, kun je AR en/ of klassiek niet combineren met 'normaal rijden'?
Moet je echt bij AR in een verzamel gang lopen wanneer je met je paard bezig bent. OF kun je ook zeggen ik rij hem 2x in de week op die manier en verder hou ik mij ook bezig met het voorwaartse stuk zoals bij het klassieke deel en rij ik lekker buiten en doe nog honderd duizend andere leuke dingen...?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:52

ina_1994 schreef:
Ik denk (en dat bedoel ik niet aanvallend,) dat dit het probleem zo ie zo is in dit topic.
De één kijkt met KNHS ogen de ander met AR ogen en weer een ander op de klassieke manier. En dan is het lastig 'communiceren' en dan vooral met filmpjes...
En ik als leek kijk tegen alle 3 de manieren met een open blik, ik zoek zelf wat ik al zei een methode of iets wat past bij mij en mijn pony.

Mijn vorige vraag is ook nog niet beantwoord, kun je AR en/ of klassiek niet combineren met 'normaal rijden'?
Moet je echt bij AR in een verzamel gang lopen wanneer je met je paard bezig bent. OF kun je ook zeggen ik rij hem 2x in de week op die manier en verder hou ik mij ook bezig met het voorwaartse stuk zoals bij het klassieke deel en rij ik lekker buiten en doe nog honderd duizend andere leuke dingen...?

Ik zou zeggen ja!
Ik werk met mijn 4 jarige PRE 1 a 2x in de week aan de hand (das wel redelijk AR). Vaak voorafgegaan door het longeren aan de enkele of dubbele longe. Met longeren let ik dan vooral op takt, en impuls, en balans van voorbenen, en juiste buiging in het lichaam, en activiteit van de achterbenen.

2x per week rijden (nu nog in stap, ze is nog niet zo lang ohz), dan ben ik met paard aan het uitbalanceren, tussen 2 teugels en 2 benen aan het rijden, met voorwaartse puls.
1x per week naar buiten aan de lange lijnen, das vooral voor de lol en voor het opbouwen van haar zelfstandigheid.

In totaal werk ik dan 3 a 4 x per week met haar.

Maak er je eigen mengelmoes van. Dat is gewoon het leukste! Het een hoeft het ander niet in de weg te zitten, gewoon je gezonde verstand gebruiken, en anders even navragen bij iemand die je vertrouwt wb paardenkennis.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:09

Yamcha schreef:
midgie schreef:

Dat is dan imo een africhtingsfout, ik leer nu met mijn jonge merrie om ook met gestrekte hals, verbinding van achter naar voor behoudend, overgangen te maken en te sturen. Lijkt me niet perse tekenend voor de moderne dressuur, meer tekenend voor mensen die morgen GP willen rijden.

Ja maar dat is wel wat je ziet, word niet meer naar het paard gekeken/geluisterd , maar naar eigen ego

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:14

Gutgutgut Midgie kun je nog meer alles over één kam scheren....wat een onzin zeg :roll: Ik zie dat hier echt niet in mijn regio...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:17

@ina_1994 Zeker kun je het combineren, maar snap ook niet helemaal waar het vandaan komt dat je bij de AR alleen maar aan het verzamelen ben?

Maar combineren is altijd leuk en goed lijkt mij en er zijn ook AR ruiters die op Z2 niveau rijden , juist mede door de AR, ik mag hopen dat er meer normalen (klinkt zo aanwijzend, maar is niet zo bedoel)zich zouden verdiepen in AR en KR , dan zouden er minder paarden kapot gereden worden,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:19

listiglistje schreef:
Gutgutgut Midgie kun je nog meer alles over één kam scheren....wat een onzin zeg :roll: Ik zie dat hier echt niet in mijn regio...

Ik scheer niks over een kam, lees even het hele topic, dan weet je waar de discussie over gaat zou ik zeggen,

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:22

midgie schreef:
@ina_1994 Zeker kun je het combineren, maar snap ook niet helemaal waar het vandaan komt dat je bij de AR alleen maar aan het verzamelen ben?

Maar combineren is altijd leuk en goed lijkt mij en er zijn ook AR ruiters die op Z2 niveau rijden , juist mede door de AR, ik mag hopen dat er meer normalen (klinkt zo aanwijzend, maar is niet zo bedoel)zich zouden verdiepen in AR en KR , dan zouden er minder paarden kapot gereden worden,

Ik kwam als leek hier in dit topic (overigens heb ik er nog niet 100% verstand van) en als ik sommigen hier hoor praten over de AR gaat het volgens hen alleen maar om de verzameling, terwijl als ik de AR mensen hoor, die zeggen dat het niet allemaal verzameling is. Plus dat er gezegd word door de één dat het een hele les alleen maar buigen is op de volte terwijl ook weer de AR mensen zeggen dat het niet alleen dat is maar veel meer variatie in zit. Dan raak ik wel wat door de war vandaar die vraag dus ook.
Maar het is voor mij in ieder geval duidelijk wat ik nu wil en kan :) Vind het ook een interessant topic en blijf zeker mee lezen en vragen stellen :)