Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:41

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Dat vind ik wel een mooi criterium om er niet mer op te klimmen. Als je billen te groot worden voor het zadel en een groter zadel kan een paard niet hebben. Dan moet je imo niet proberen die billen in een te klein zadel te proppen. Maar probeer dan de billen kleiner te krijgen.

Dat is het beste ja. Of een groter paard met dito zadel kopen.

Dat kan ook nog idd :D

Gini

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:58

Is er eigenlijk wel een paard waarop een 18,5 of zelfs 19 inch zadel past? Volgens mij is dat zelfs voor een paard met een lange rug niet te doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:40

Ik had een Groninger van 1.64 m en een 18,5 inch zadel paste prima, zag er totaal niet vreemd uit.

Ik kende een vrouw die pony's had en ook les gaf. Haar eigen pony was een zeer fijn gebouwd arabiertje van ongeveer 1,45 m. Zelf was ze niet lang, ongeveer 1,60 m, maar woog 115 kg. Ze is altijd boven de honderd kilo geweest en had haar paardje zelf ingereden indertijd. Ze reed vrijwel dagelijks. Veel buitenritten in alle gangen en sprong ook met hem.
Haar pony is nu 25, ze rijdt nog steeds een aantal malen per week en hij heeft nergens last van; is in uitstekende conditie, ook niet stijf of zo. Ze zei altijd: 'het gaat er meer om hoe je rijdt dan wat je weegt.'

Ik pleit heus niet voor te zware ruiters, maar vond deze ervaring toch wel bijzonder. Ik heb weleend gedacht dat een simulator voor zware mensen helemaal niet gek zou zijn, een simulator waarin je leert om goed licht te rijden en met alle bewegingen van een paard mee te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:09

Dat vind ik nogal wat hoor. 115 kilo exclusief zadel en dan op een fijngebouwde arabier. Persoonlijk keur ik dat ten zeerste af en vraag ik me ook af in hoeverre je dat voor je zelf kunt goedpraten om met dat gewicht op een iel paardje te gaan zitten.
Ik geloof prima dat met techniek en de juiste spieropbouw van een paard, je een paard kan trainen om meer te dragen, spieren daar op te trainen. Maar op een bepaald moment is het gewoon te zwaar punt.
Ik kan ook aardig wat kilo's wegdrukken in de sportschool, door een juiste training, houding en techniek, maar verder dan een bepaald gewicht kom ik niet, zo ver kan ik mijn lijf niet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:04

Pff dat vraag ik me ook af. Fijn voor haar en voor het paardje hoor dat het al die tijd al goed is gegaan en dat het dier nergens last van heeft. Maar ook ik vraag me af of je met 115 kilo wel een jong, fijngebouwd dier in wilt rijden en door wilt rijden, ik zou het zelf niet kunnen in ieder geval. Maar hierin geld ook, dat het voor haar goed uit heeft gepakt, wil niet zeggen dat het op ieder paard goed uitpakt op zo'n manier.

Ik ga wel mee in de zadelopmerking; pas je niet meer in je zadel,en past een groter zadel niet meer op je paard, doe dan wat aan je omvang, koop een groter/langer paard, of ga een andere sport/discipline beoefenen waarbij je niet meer op het dier hoeft te zitten. Ongeacht of het door ziekte is of niet, als het niet gaat, dan gaat het niet. En dan kan je nog zo graag willen maar dan moet je redelijk blijven naar jezelf en naar je dier, vind ik dan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:16

Chelle_dora, ben het wederom roerend met je eens :j.

115kg op een arabier, waaróm in vredesnaam vraag ik me dan af :o ? Waaróm zou je dat willen? Sowieso is 1.60m en 115kg niet echt eh... jemig hoe zeg ik dit nou netjes en subtiel...gezond :o.

Ik geloof best dat er een heleboel mensen zijn die helaas vanwege een bepaalde lichamelijke aandoening niet af kunnen vallen en dat is heel sneu voor die mensen (voor het paard maakt het overigens niet uit of je (over)gewicht komt door ziekte of eh... ja hoe zal ik dat dan noemen... slecht zelfonderhoud :D). Maar ik zie toch behoorlijk wat mensen voorbij komen die te zwaar zijn voor hun postuur en je maakt mij niet wijs dat die allemaal een bepaalde aandoening hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:20

Whaat...115 kilo op een arabiertje?

Sorry....Nee, dat gaat te ver. Ook al heeft het goed uit gepakt nu, wie zegt mij dat het dier over 10 jaar er geen last van ondervind??

Arabieren 400 kilo. 12.5% = 50 kilo. In theorie dan ehh. Ik zou op een arabier echt niet meer zetten dan 60 kilo hoor! Arme dieren zeg!

Ken ook een vrouw, 100 kilo ongeveer, een E pony inrijden....En waarom? :" Zo was het dier makkelijker, want mij krijgt ze er toch niet af" Ik had er niet bij moeten zijn....Ze had een zweepslag gekregen!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:54

Een vriend van ons rijdt endurance met zijn arabiertje van 1.50 en smal gebouwd. Hijzelf is 1.93 en slank, maar weegt toch meer dan 90 kg zonder zadel of kleren. Ik vind het geen gezicht, maar het paardje lijkt er geen last van te hebben. Komt ook altijd mooi door de vetchecks.
En wat denken jullie dan van de ijslandersport ? De meeste ijslanders zijn ook slank gebouwd. Mijne heeft beschermers in maatje shetty. En dat zijn toch echt geen kinderponys. Kijk maar naar de fotos van het WK ijslanders. Venten van zeker meer dan 90 kg op kleine slanke ponietjes. Moet de ijslandersport dan maar worden afgeschaft ?
Wat denken jullie hier dan van ?
Trouwens, nog een reactie op vorige post : de meeste arabieren wegen zeker geen 400 kg. Wij hebben een halter gefokte quarter, enorm gespierd ( en te dik, helaas) van 1.52 en die weegt nog geen 600 kg. Een gemiddelde arabier zal rond de 320 kg wegen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:13

Sevke, heb je al eens verdiept in de ijslander sport?
Zo te lezen namelijk nog niet ;)

Als je verstandig bent, en daar over wilt discuseren, zou ik me toch maar verdiepen in de ijslanders.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:42

sevke schreef:
Een vriend van ons rijdt endurance met zijn arabiertje van 1.50 en smal gebouwd. Hijzelf is 1.93 en slank, maar weegt toch meer dan 90 kg zonder zadel of kleren. Ik vind het geen gezicht, maar het paardje lijkt er geen last van te hebben. Komt ook altijd mooi door de vetchecks.
En wat denken jullie dan van de ijslandersport ? De meeste ijslanders zijn ook slank gebouwd. Mijne heeft beschermers in maatje shetty. En dat zijn toch echt geen kinderponys. Kijk maar naar de fotos van het WK ijslanders. Venten van zeker meer dan 90 kg op kleine slanke ponietjes. Moet de ijslandersport dan maar worden afgeschaft ?
Wat denken jullie hier dan van ?
Trouwens, nog een reactie op vorige post : de meeste arabieren wegen zeker geen 400 kg. Wij hebben een halter gefokte quarter, enorm gespierd ( en te dik, helaas) van 1.52 en die weegt nog geen 600 kg. Een gemiddelde arabier zal rond de 320 kg wegen.

In Nederland is het gemiddelde paard erg groot.

Afbeelding

Afbeelding

In NL zie je vaak dat stallen een max gewicht hanteren van 80 of 90 kilo. In de VS zie je meestal een maximaal gewicht van 250pond staan; dat is meer dan 110 kilo. En niet omdat de paarden daar zoveel groter zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:46

Is het dan wel gezond...Is mijn vraag?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:57

Ik verbaas me erover dat een aantal bokkers hier (en in de andere 'gewichtige topics') zich zo druk maken over het gewicht van andere personen en het 'welzijn' van de paarden van die personen :?
Misschien een makkelijke manier van je beter voelen ten opzichte van een ander?
Voor de meeste mensen is 'slank zijn' geen verdienste maar een gelukkige samenloop van genen & gesteldheid (diverse wetenschappelijke onderzoeken wijzen hierop)
Of bestaan er nog mensen die werkelijk denken dat iedereen met overgewicht wel lui & ongedisciplineerd moet zijn?

En dan nog de kwestie van een normaal- of overgewicht van 90 kg, een normaal gebouwd sportpaard (ongeacht stokmaat) moet dit naar mijn mening makkelijk kunnen dragen.
En als ik dat niet zou vinden, hou ik die mening voor mezelf of uit hem alleen als er naar gevraagd wordt :roll:

@Maralyn: kan je uitleggen waarom de IJslandersport niet relevant is in deze discussie?
@Sevke: bij ons op stal staan 2 arabieren, bij een weging twee jaar geleden bleek dat de ene (1.54 sporttype) 475 kg woog en de ander (1.47, renpaardtype) 420.
Mijn Paint/Quartermerrie (1.54, sportconditie) bleek 520 kg te wegen :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:01

maralyn schreef:
Sevke, heb je al eens verdiept in de ijslander sport?
Zo te lezen namelijk nog niet ;)

Als je verstandig bent, en daar over wilt discuseren, zou ik me toch maar verdiepen in de ijslanders.

We hebben zelf twee ijslanders. Ik schat dat ze zo'n kleine 300 kg wegen. Ze zijn rond de 1.33 en slank gebouwd. De hengst is nog te jong, maar de ruin werd toch door een volwassen vrouw van 1.84 gereden toen we hem kochten. Zo iemand, zelfs slank gebouwd, weegt toch algauw 70 kg. Haar echtgenoot reed ook met ijslanders, ook wedstrijden. Wat moet in mij dan nog meer verdiepen ? Ik zeg dat een volwassen normale man, die er niet uitziet als een jockey, gemakkelijk 80 kg weegt en dat de meeste ijslanders nu niet direct de bouw hebben van een haflinger of een fjord.
Toevallig zit ik zelf in de reiningsport. Daar is het niet ongebruikelijk om mannen van boven de 100 kg driejarigen te zien uitbrengen. En ja, ook op wereldtopniveau. Zullen we dan de reiningsport afschaffen ? Daar heb ik nl wel verstand van :)
En voor diegene die er geen verstand van hebben : google maar eens op Tom Mccutcheon of Bernard Fonck.

@WB : ik vind die arabieren er altijd zo iel uitzien ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:17

Over ijslandersport.
Dat is namelijk al eerder onderzocht.

Doordat de ijslanders een laterale gang beschikken en een krachtige korte bouw hebben, kunnen ze zware lasten zonder schade, door de laterale gang vervoeren.
De tölt van de ijslander, is namelijk zo opgezet, dat ze bergopwaarts makkelijk kunnen lopen. Nu gebruiken mensen de ijslanders daar nu al vaak niet meer voor, en kunnen ze zonder problemen zware lasten op een vlakke weg vervoeren.

Ook is het zo dat de ijslander met 5 jaar pas wordt ingereden, en met 7 pas wordt doorgereden. Dit zorgt er namelijk voor dat de dieren volledig en correct zijn uitgegroeid, en ook de botstructuur is uitgegroeid in de rug.
Door de achterhand onderzetting en de ruggebruik tijdens de tölt, kan een ijslander dus gewoon meer gewicht en langer gewicht dragen dan een smalle haflinger of new forrest op zelfde schofthoogte.

Maar ook voor ijslanders, vind ik het toch een max van 80 kilo voor de hogere ijslander hoogtes van 1.40 tot 145. Alles wat daar onder zit, van schofthoogte, vind ik toch te veel, ook voor ijslanders.

Ook mensen die al snel lopen te roepen van: Te groot, te lang! Is het bij ijslanders toch even wat anders.

Anders zouden de wedstrijd organisatoren toch wel iets verkeerd doen lijkt mij?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:41

maralyn schreef:
Ook mensen die al snel lopen te roepen van: Te groot, te lang! Is het bij ijslanders toch even wat anders.

Juist Sevke zei dat níet ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:44

Wranglerbutt schreef:
maralyn schreef:

Juist Sevke zei dat níet ;)

Nop...Dat las ik ook wel...Maar het word wel te vaak in de volksmond genomen.
--Te lang....---

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:27

maralyn schreef:

ijslanders hebben een korte rug, een grote kont past daar gewoon niet op, tenminste, hangt er vanaf op welk deel je wilt zitten natuurlijk . :P

En de wedstrijdorganisatoren.... nou die gaan echt niet vertellen wat wel of niet kan voor de pony.
Paarden zijn niet gemaakt om te rijden, dus wil je ze niet schaden, moet je er niet op gaan zitten.
Ik rij ook en ben dus ook egoistisch :Y)
Belangrijk vind ik dat je de verantwoordelijkheid bij jezelf houdt en niet bij een ander.
Zelf nadenken of iets wel of niet kan en of je er in mee gaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:34

superwoman schreef:
maralyn schreef:

ijslanders hebben een korte rug, een grote kont past daar gewoon niet op, tenminste, hangt er vanaf op welk deel je wilt zitten natuurlijk . :P

En de wedstrijdorganisatoren.... nou die gaan echt niet vertellen wat wel of niet kan voor de pony.
Paarden zijn niet gemaakt om te rijden, dus wil je ze niet schaden, moet je er niet op gaan zitten.
Ik rij ook en ben dus ook egoistisch :Y)
Belangrijk vind ik dat je de verantwoordelijkheid bij jezelf houdt en niet bij een ander.
Zelf nadenken of iets wel of niet kan en of je er in mee gaat.

Ik vind inderdaad ook dat je eerst na jezelf moet nagaan, naar je eigen bips, of het nog wel past!
Zelfs met een maatje 38 :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:47

Sallandval, waar post je die foto's voor? Om te laten zien dat het wel kan? Of wat is het doel daar van?

Wranglerbutt schreef:
Ik verbaas me erover dat een aantal bokkers hier (en in de andere 'gewichtige topics') zich zo druk maken over het gewicht van andere personen en het 'welzijn' van de paarden van die personen :?
Misschien een makkelijke manier van je beter voelen ten opzichte van een ander?
Voor de meeste mensen is 'slank zijn' geen verdienste maar een gelukkige samenloop van genen & gesteldheid (diverse wetenschappelijke onderzoeken wijzen hierop)
Of bestaan er nog mensen die werkelijk denken dat iedereen met overgewicht wel lui & ongedisciplineerd moet zijn?

En dan nog de kwestie van een normaal- of overgewicht van 90 kg, een normaal gebouwd sportpaard (ongeacht stokmaat) moet dit naar mijn mening makkelijk kunnen dragen.
En als ik dat niet zou vinden, hou ik die mening voor mezelf of uit hem alleen als er naar gevraagd wordt :roll:

@Maralyn: kan je uitleggen waarom de IJslandersport niet relevant is in deze discussie?
@Sevke: bij ons op stal staan 2 arabieren, bij een weging twee jaar geleden bleek dat de ene (1.54 sporttype) 475 kg woog en de ander (1.47, renpaardtype) 420.
Mijn Paint/Quartermerrie (1.54, sportconditie) bleek 520 kg te wegen :P

Er wordt een topic geopend dus gaan mensen reageren, zo ook jij ;). Niet meer dan logisch. toch?

Slank zijn is heus niet alléén een samenloop van gelukkige genen en gesteldheid hoor. Er komt ook een hoop sport en gezond eten bij kijken ;-). Zéker na een bepaalde leeftijd :o.

Overgewicht is wel een 'trend' van de laatste jaren, dus het is niet uitsluitend aan genen te wijten.

Er wordt hier toch ook naar onze mening gevraag WB?

Ik ben het zeer zeker niet met je eens dat ieder sportpaard iemand van 90kg zou moeten kunnen dragen, laat staan 90kg met overgewicht. Of je moet een andere definitie hebben van het woord sportpaard dan ik ;).

Dat er door grote mannen op quarters wordt gereden in USA maakt het toch niet meteen oké?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:49

En nu ben ik het weer roerend eens met jou Sees!

En men doet ook net alsof het dun en slank zijn zaligmakend is, terwijl dat ook echt niet altijd even gezond is. Dus net zo min als slanke mensen alle stevigere mensen niet over 1 kam mogen scheren, mag het andersom dus ook net zo goed niet. Ik wil graag die paar kilo's extra maar ik heb ze niet hoor. Ik blijf afvallen, is ook niet alles. Dus ook al is het te wijten aan genen, dan is het nog steeds niet zaligmakend.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:58

Een leuke, voor alle moraalridders hier:

Vrouw van 1.80, 90kg, kledingmaat 40-42, past met haar billen in een 17,5 inch passier op haar stevige kwpn merrie van 1.68. Iemand die mij gaat vertellen dat ik niet op mijn paard kan/pas, lach ik uit. Waar gaat dit over?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:01

Als je in het zadel past, en het zadel is niet te lang voor het dier, zie ik het probleem nog niet zo zwaar hoor?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:05

Sees schreef:
Sallandval, waar post je die foto's voor? Om te laten zien dat het wel kan? Of wat is het doel daar van?

om aan te geven dat het ook cultuurbepaald is wat je te groot of te zwaar vindt. Iedereen is het er wel over eens dat niet iedere ruiter op elk paard past maar in Nederland zijn we ook wel gewend aan een bepaald plaatje en snel geneigd alles dat afwijkt slecht voor het paard te vinden. Terwijl dat niet per sé zo hoeft te zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:20

Viennanova schreef:
Een leuke, voor alle moraalridders hier:

Vrouw van 1.80, 90kg, kledingmaat 40-42, past met haar billen in een 17,5 inch passier op haar stevige kwpn merrie van 1.68. Iemand die mij gaat vertellen dat ik niet op mijn paard kan/pas, lach ik uit. Waar gaat dit over?

Moet dat nou weer?

Slechte binnenkomer als je het mij vraagt...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:22

Sallandval, oké eea is misschien cultuurbepaald. Dat verandert echter MIJN mening niet en het wil ook niet zeggen dat het dus oké is ;).