Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:52

Oh fijn dat hij nu goed loopt!

Het is voor een smid natuurlijk een momentopname, dus goed dat je jouw bevindingen wel duidelijk gemaakt hebt. Ook heel netjes van hem dat hij kosteloos je paard geholpen heeft zonder vragen.

Hopelijk blijft het opzadelen net zo leuk nu hij wel weer een stuk prettiger loopt.

Leuk ook dat je ons zo op de hoogte houdt, ik blijf enthousiast volgen!

terpentijn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:55

Ook ik volg dit met grote belangstelling graag verder...

Ik neem aan dat het idee van zelf leren bijsnijden/bekappen nu het paard toch op ijzers is gezet, inmiddels van de baan is?

Overigens heb je je nu niet alleen voor ijzers laten aanpraten, maar ook nog ijzers-met-zooltjes (een soort van beslag dat overigens vaak wordt toegepast op hoefbevangen paarden).

Heeft de hoefsmid nog iets gezegd over de platte/vlakke stand van de hoeven, of enige scheefstand?

Laat me raden: nee?

Wat zei de hoefsmid over het gegeven dat je buurman inmiddels de (er onder uit stekende) hoefstraal e.d. nog intussen eigenhandig had bijgesneden? Of zag hij dat niet?

Heeft je hoef nog verdere adviezen gegeven over rijden/gebruik van het paard en wanneer hij weer komt?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 14:33

De info die mijn smid had gegeven is dat mijn paard
Een grashoefje had (platter en breder) en een ten opzichte van de grashoef een wat smaller stijler hoefje (hoe wel ze beide richting plat voet gaan hoor). Ook gaf de smid aan dat hij aan de stand van de hoeven kon zien dat Rechts om de moeilijke kant van mijn paard is (dat klopt).

Maar speciaal advies met betrekking tot het gebruik van mijn paard met deze ijzers heb ik niet gehad. Wel had ik nog gevraagd of ik rustig aan moest doen, maar dit was volgens de smid niet nodig. Zelf heb ik er wel voor gekozen rustig aan te doen aangezien in mijn ogen zijn hele houding verandert met deze (hoge) ijzers voor, dat lijkt me toch een reden voor wat extra spierpijn.

Over 8 weken (indien de ijzers goed blijven zitten uiteraard en er geen problemen zijn) komt mijn smid terug dan moet ik nog 1 keer op een ijzertje maar dan zonder zooltje, en daarna mag hij en kan hij naar alle waarschijnlijkheid weer op blote voeten door het leven, en dan zal ik zelf de hoeven gaan bij vijlen, maar bijsnijden enzo laat ik gewoon lekker aan de smid over hoor!

Dat de hoef door de buurman was bijgevijld had ik maar niet vermeld, omdat ik bang was dat er anders misschien gezegd zou worden dat de buurman de hoeven had verpest. Maar dat er nog iets aan was gedaan was de smid niet opgevallen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:52

MarliesV schreef:
Ik zou een stap terug gaan.

Scheef paard=aanleuningsprobleem=pijn=staken.
Paard geeft duidelijk aan dat er een probleem zit.
Verdiep je eens in rechtrichten. Laat er een goede osteopaat naar kijken.

Ander bit haalt het probleem niet weg. Eerst onderzoeken wat er mis is. Dit lijkt mij grotendeels lichamelijk.

Ben het hier helemaal mee eens. Als een paard echt scheef is (al langere tijd) heb je dat niet zomaar even gecorrigeerd. Door de scheefheid worden de spieren ook niet goed belast (enerzijds te weinig en anderszijds overbelast), natuurlijk krijgen ze daar pijn van en gaan ze staken. Een bredere/plattere voet kan ook een oorzaak zijn van een scheef paard (meer gewicht erop). Ander beslag is alleen maar symptoombestrijding en hierdoor los je het probleem dus niet op.
Als je geen ijzers nodig hebt; eronder uit laten..

Ik ben zelf heel ver gekomen met rechtrichten aan de hand samen met mijn instructrice. Kijk eens op de website van Marijke de Jong (en op youtube) voor tips en adviezen..

Succes!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:07

Update: (ja alweer)

Onderhand loopt mijn kanjer weer geweldig (hoog uit nog enkele probleempjes tussen zijn oren).
Hij is zo slim hij weet precies op welk soort bodem hij last had van zijn voeten. In het zachte zand en het gras wil hij best lopen maar als ik richting het grindpad ga of over de betonnen platen dan zet die de rem er op en wil die geen stap meer verder!
Gister had ik besloten om hem samen met mijn merrie mee te nemen dan heeft hij net wat meer zin om te lopen en ik hoopte dat dan meteen het kwart je zou vallen dat zijn voeten geen pijn meer doen!
Dit werkte super.
Maar vandaag wou hij weer niet mee lopen richting het grindpad (normaal is dit geen probleem) Nu begon ik me dus af te vragen of dit nu een pijn herinnering zou zijn, of dat hij er gewoon door zijn zere voeten achter is gekomen dat als hij stil blijft staan dat ik hem toch nergens heen krijg????

Omdat ik er echt met geen mogelijkheid beweging ik kreeg ben ik terug gelopen en heb ik mijn gewone halster omgewisseld met mijn touwhalster heb ik mijn zweep gepakt en heb ik hem eerst even om me heen gelongeerd op het grindpad, en toen de beweging er eenmaal inzat was er niet smeer aan de hand. Toch deed hij de 2 daaropvolgende keren het zelfde trucje! Gelukkig was ik nu voorbereid dus had ik hem zo aan het lopen.

Trainings update:
Gister heb ik nog met hem gewerkt aan het op en af doen van het zadel in het rust moment dus tussen het grond werk in, dit ging erg goed. Ook heb ik nog flink naast hem gesprongen en aan het zadel gehusseld ook dat was geen enkel probleem dus besloot ik dat het vandaag tijd was om echt aan het werk te gaan met het zadel.
Eerst ben ik begonnen met het grondwerk longeren voor respect 1+2 en vervolgens het zadel weer op en af in het rust moment weer lekker springen op je krukje staan enz. Vervolgens het zadel er weer af en dan het grondwerk waar bij hij los loopt. Na hem een aantal keer van hand te hebben laten veranderen en wat tempo wisselingen liet ik hem naar binnen komen en liet ik hem me volgen. Zonder halster liepen we naar het zadel toe en rustig heb ik alles op zijn rug gelegd, hij verroerde geen vin. Vervolgens heb ik het hele ritueel nog 1 keer herhaald en toen het zadel weer op gedaan en vervolgens het halster omgedaan om lekker aan de hand te gaan uitstappen.
Wat me hierbij weer heel erg opviel was dat op het moment dat hij met het zadel op in beweging moest komen zijn ademhaling direct behoorlijk omhoog ging. Het was nog niet het soort hyperventileren (wat hij doet als die iets heel eng vind of helemaal niet begrijpt) maar het was zeker een opvallend snelle ademhaling als of hij een flinke tijd had gegaloppeerd.
Dus enkel het stappen aan het touwhalster met het zadel op zorgt toch al voor de nodige stress.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:25

Je bent heel goed bezig. Je hebt nu elke keer het stilstaan als rust gebruikt en het bewegen als werk. Verbaast me dan ook niet heel erg dat hij bewegen + zadel op linked aan werk met zadel. Waar hij natuurlijk geen fijne herinneringen aan heeft.

Je zou eens kunnen proberen of je in plaats van stilstaan, over kan schakelen naar stap = ontspannen. Zodat hij dan ook de link gaat leggen stap = ontspannen, dus stap + zadel = ontspannen + zadel.
Hetzelfde als je eerst dus deed, maar dan na het werk even stilstaan, rustig stappen en weer stilstaan (eerst dus zonder zadel).
Of als hij lekker ontspannen is in de wei of naar de wei, daar rondstappen met het zadel erop. (Dan wordt het zadel + stappen = naar de wei of zadel + stappen = naar drinkbak/lekkerste stukje gras/merrie)

Als hij niet het grindpad op wilt, werkt het inderdaad het beste om ze in beweging te houden. Dit kan naar voren, links, rechts, zijwaarts zijn maakt niet uit, als je maar de beweging erin houdt. (Ook handig om te weten als je later erop zit, dan kun je niet longeren)

Ik blijf gefascineerd volgen, je kunt wat mij betreft geen update teveel plaatsen :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:11

AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH

Ijzer er af!!!!!!!
nu wordt ik er helemaal gek van!!!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:57

Jeetje nu al?

Waren het plakijzers of met nagels?
Als het met nagels was en het ligt er nu al af zou ik toch echt mijn vraagtekens bij de smid gaan zetten (te kort bekappen, niet door hebben dat er tussentijds aan gesleuteld is en nu ijzer er af).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 16:32

Met nagels ......... gaat weer lekker scheuren natuurlijk...... Ging het vandaag eindelijk lekker!!!!
Ik wordt er helemaal gek van...... en smid weet nog niet precies wanneer hij kan......... ik vind het allemaal zo vervelend...........

Er zit cytek beslag onder en geloof dat niet iedere smid dat er weer onder terug wil/ kan slaan......
Ook weet ik niet of zo een ijzer er sneller af valt of dat dat met het kunnen van de smid te maken heeft of toeval is........ ik wordt er compleet gek van!

nu is ze enen been 2 cm langer dan ze andere voor been en ze meest zere hoef heeft geen ijzer meer..........

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:35

Als je hoefsmid niet weet wanneer hij weer kan zou ik toch echt even een andere smid bellen. Paard kan zo natuurlijk niet rondlopen met verschil en pijnlijke hoef. (Want als hij dan zijn pijnlijke hoef neerzet komt hier extra druk op te staan door het hoogteverschil tussen beide voorbenen)

Er moet vast een smid in de buurt zijn die wel vandaag of anders morgen een spoedritje kan maken. Kun je meteen een second opinion aanvragen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:13

Hahaha ik weet al wat die second opinion gaat zeggen........

Ik heb me geloof ik nog nooit zo dom gevoelt....

Ik wil het gewoon zo snel mogelijk het liefst nu meteen opgelost hebben ik zie al weer gebeuren dat hij weer een dag niet eet!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:00

Je dom voelen is niet nodig, al snap ik het wel. Zoals Cassidy ook al zei, je hebt de beste man een kans gegeven na een fout gemaakt te hebben. Dat is alleen maar te applaudiseren. Jammer alleen dat het niet zo uitpakt als dat je had gewild.

Gewoon op zoek dus naar een nieuwe hoefsmid en voor nu gewoon de eerst beschikbare smid vinden om in ieder geval dit probleem op te lossen. En wie weet is dat wel meteen een hele goede!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:32

Helemaal super dat je smid er gratis een ijzer onder heeft geslagen (met beschermende zool), en top dat je hem nog een kans hebt gegeven.
Heel vervelend dat je paard meteen een ijzer aftrapt.
Neem even contact op met de smid of hij niet snel het ijzer er weer onder kan slaan. Pas als hij niet binnen korte tijd kan komen is het tijd om te gaan kijken naar een andere smid.

Niet te hard van stapel lopen! Maar nu had ik de indruk dat je dat toch al niet deed dus al duurt het een week, dan ga je nog op je eigen smid wachten.

Of heb ik het mis?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:40

Nou, een smid moet toch wel binnen een enkele dag komen om een aftrapt ijzer er weer onder te zetten. Desnoods komt ie 's avonds even gauw ofzo, maar een week is wel erg lang. Te lang naar mij idee. Zeker in dit geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:00

vur schreef:
Nou, een smid moet toch wel binnen een enkele dag komen om een aftrapt ijzer er weer onder te zetten. Desnoods komt ie 's avonds even gauw ofzo, maar een week is wel erg lang. Te lang naar mij idee. Zeker in dit geval.

Toch mooi dat een smid de expert is, en niet jij. Toch?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:44

Bionda86 schreef:
Ik wil het gewoon zo snel mogelijk het liefst nu meteen opgelost hebben ik zie al weer gebeuren dat hij weer een dag niet eet!

Lijkt me niet dat TS een week gaat wachten Cassidy.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:27

Cassidy schreef:
vur schreef:

Toch mooi dat een smid de expert is, en niet jij. Toch?

Dat heeft toch niks met expert zijn te maken. Is gewoon een kwestie van service en zorg om het paard. Lijkt me niet meer dan normaal dat een smid zsm een gaatje zoekt om langs te komen. Tenminste, zo ben ik het met mijn smid wel gewend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:06

vur schreef:
Dat heeft toch niks met expert zijn te maken. Is gewoon een kwestie van service en zorg om het paard. Lijkt me niet meer dan normaal dat een smid zsm een gaatje zoekt om langs te komen. Tenminste, zo ben ik het met mijn smid wel gewend.

idd, ik ook. Vind dat ook wel logisch, aangezaien het nu juist om het zere been gaat én het gaat om een nieuwe klant waarbij hij een fout heeft gemaakt met te kort bekappen. Persoonlijk had ik hem wsl geen 2e kans gegeven. (wel wanneer hij een smid is die al jaren mijn paarden goed heeft gedaan)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:15

Tsja.... en dit verbaast mij dus niet.
In eerdere posts heb ik al mijn visie gegeven: NIET op ijzers zetten. Zeker niet bij geval van te kort bekapte brokkelhoeven.
Wel gedaan, en nu al een ijzer er af: ik zou zeggen: laat al het ijzer er maar weer afhalen.
Het zal nu nog eens te moeilijker worden om weer een ijzer onder die brokkelhoef te nagelen....de vraag is of dat wel houdt.
Die geweldige hoefsmid "weet nog niet wanneer-ie weer kan komen?"
Terwijl hij de situatie kent en de gevoelige voeten t.g.v. veel te korte bekapping in eerste instantie zelf heeft veroorzaakt?

Andere hoefsmid (!!!) maar beter nog: geen ijzers, maar de gevoeligheid (desnoods met tijdelijke pijnstillers of maar eventjes in zacht weide/paddock-land-of-zand ) uit laten groeien.

Maar dat alles heb ik al eerder aangeraden.

Wat een geknoei. En hiermee bedoel ik met name de hoefsmid van TS.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-06-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:44

Ik heb me gister even in gehouden met type, je weet hier toch nooit wie er mee leest... (geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.... heb ik altijd geleerd)
Maar gister dus me smid gebeld dat het ijzer er aflag en die zei dat die pas zaterdag kon, dus ik gezegd dat ik het niet erg vond maar dat ik dan even verder zou zoeken..... dat vond hij blijkbaar niets want toen ging die wel kijken of die toch misschien eerder kon dat zou die me dan laten horen gister avond..... maar moest ik nog niet met andere smeden gaan bellen.....
Toen dacht ik al wat is het probleem, hoef jij niet onnodig om en heb ik me paard snel gefixt, nou goed in me achterhoofd gehouden dat hij zou gaan bellen wanneer hij kon maar toch 4 andere smeden gebeld wie er kon en tijd had (waarom me paard kreupel met 1 ijzer laten staan als het er ook snel onder kan zitten en hij dan weer goed loopt)
Overigens was me ook opgevallen, en met mij ook enkele stal genoten, dat de nagels van mij ijzer niet waren weg gewerkt of afgeveild waardoor de binnen voorbenen van mijn paard onder de wondjes zaten als hij weer eens lekker had gelegen.

Onder tussen een gesprek gehad met me oude smid die zei dat ik niet zo slim was er een Cytek ijzer onder had laten zetten en dat een cytek met een zooltje al helemaal niets was voor een paard met een zoolkneuzing dat dan de zool juist ontzien moet worden en het ijzer dus JUIST enkel onder de draagrand moet zitten. Klonk logies, maar deze smid had geen tijd.
Toen via bokt een positieve reactie gelezen over een smid hier in de buurt, hem daarna uitgebreid gegoogled (wat ik bij de vorige niet had gedaan) en er was niets over hem te vinden, geen bericht is goed bericht denk ik dan maar want als iemand iets te klagen heeft hoor je het altijd direct.
Dus die smid gebeld me verhaal uitgelegd en de smid stelde voor om de volgende ochtend half 8 al te komen (WAT EEN TOP VENT)

Uiteindelijk niets van mijn eigen smid gehoord dus hoefde me ook niet schuldig te voelen. Dus van ochtend met de nieuwe smid bij mijn paard. Moest het paard even in beweging laten zien (weer kreupel helaas) en de smid gaf aan dat hij het zelfde ijzer er terug onder wilde slaan, maar dat mijn paard dit ijzer niet nodig had, hij zei dat de hoef er onnodig veel van zal gaan slijten, en dat mijn paard van zich zelf de hoef goed afrolt dus dat hij het ijzer niet nodig heeft. Ook liet hij me zien dat het ijzer aan de buiten achterkant van de voorhoef wat uitstak, waardoor het paard hem er makkelijk af kon trappen en dat de nagels maar door zo een klein stukje hoef zaten dat het ijzer nauwelijks houvast had en wat er voor zorgde dat de hoef veel sneller zou gaan doorscheuren bij de nagels.
Uiteindelijk in overleg besloten dat het andere ijzer er beter ook onder uit kon en dat we er een normaal ijzer onder zouden slaan. Voor mijn nieuwe ijzers hoefde ik maar 40 euro te betalen omdat hij het l*llig vond dat ik onnodig veel kosten had. En hij beloofde voor mijn vakantie nog gratis de ijzer te controleren of ze goed zaten, zodat ik zorgeloos op vakantie kon. En na me vakantie kwam die de ijzer kosteloos afhalen zodat ik me paard weer op blote voeten door het leven kan! WAT EEN TOPPER!

Het enige wat jammer is, is dat mijn paard met zijn nieuwe ijzers in draf nog steeds kreupel is.
Tja toch weer een nacht op juist zijn zere voetje met de zool kneuzing gestaan...... En achteraf twijvel ik dan weer was het wel een goede keus om toch op normale ijzers over te gaan dus geen zooltjes meer (maar ja als ik alles toch is vooraf wist.)
Uiteindelijk de buurman weer gesproken die met "gerust stelde" door te zeggen dat mijn paard zo bizar kort was bekapt dat hij waarschijnlijk nu heel gevoelig is bij iedere nagel omdat alles veel dichter bij het leven zit dan het met normaal bekapte hoeven zou zitten. En dat alles nu ieder stap waarschijnlijk door dreunt. Ook hij zei dat het een slimme keus was dat ik ben overgestapt op normaal beslag. En dat ik me paard deze week maar beter vrij kon geven zodat alles even tot rust kan komen en kan genezen!

En hoe graag ik ook verder wil........ gaat mijn paard toch lekker deze week niets doen! Ik ga het doen zo als bovenstaande tip. Met het zadel op naar de wei wandelen en dan zadel weer af. Zo heeft het zadel een prettige betekenis, en loopt mijn paard niet meer dan hoogst noodzakelijk (van paddock naar wei) en zou heb ik toch het gevoel dat mijn training niet compleet stil is gevallen.

NO FOOT NO HORSE
Laatst bijgewerkt door DDDara op 05-06-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:57

Fijn dat je een nieuwe smid hebt die wel aan service doet. :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 13:16

Ik zal niet zeggen dat de vorige smid geen service had, maar 1 foutje was me er al 1 te veel, en dan een 2 de probleem........

En heb uiteindelijk gewoon te veel verkeerde dingen over hem gelezen ik vertrouw het gewoon niet meer.
Hoe mooi hij me merrie ook heeft bekapt, vind haar hoeven echt mega vooruit gegaan sinds hij het doet maar ik durf het gewoon niet meer, als zij in de prak zit vergeef ik het mezelf nooit. (Die heb ik ook ooit als probleem geval heeeel bang en niet zadelmak te krijgen gekocht en daar kan ik nu alles mee)

Ik ga het er gewoon niet meer op wagen.

Het is wel een paard GEEN PROEFKONIJN!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:42

Voor een paard met zere voeten is koelen altijd fijn. Even lekker door het water wandelen als je de mogelijkheid hebt. Anders de slang erop een paar keer per dag een paar minuten.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:14

Wel fijn dat je nu een betere smid hebt. Ik vind het heel goed dat je die andere een 2e kans hebt gegeven maar als hij daarna weer een fout maakt dan zou hij bij mij niet meer hoeven komen.
Het is inderdaad een goed idee om met zadel naar de wij te gaan dan heeft hij er leuke ervaringen mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:10

Je kan van de hitte deze week goed gebruik maken met het zadel stappen. Waterbak zal nu vast favoriet zijn. Of als hij het lekker vind om even afgespoten te worden kun je dat ook doen met zadel op. (Wordt de hoef ook meteen gekoeld)
En als hij van een goede kriebelbeurt houdt, kun je die er ook gewoon achteraan doen :j

Wat ontzettend fijn voor jou en je paard dat je zo'n goede smid tegen bent gekomen. En dan al die service erbij, geweldig! Zo heeft elk nadeel z'n voordeel. Vervelende smid tegengekomen, maar een hele fijne ervoor terug gekregen!