Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cynthiaaapje schreef:Zal ik nog een bekentenis doen? Sinds ik Ginger heb heb ik nog nooit een volledig rondje gegaloppeerd..![]()
Ik zal eens naar het peerd toe en lekker grondwerken. Donderdag hebben we een trailerlaad sessie
Heukeltje schreef:Okay, okay. Ook ik meld me!! Ik heb ook angst. Vroeger nooit angst gehad, hoe gekker hoe beter. Leuk, leuk, leuk. Een aantal jaren gestopt geweest met paardrijden. Toch begon het weer te kriebelen maar ik had angst. Ik trof nou ook niet echt de leukste paarden en heb veel ellende gehad met de paarden die ik hiervoor had. Ik ging er voor geen goud meer op! Toen kocht ik het paard wat ik nu heb, ze is alles wat ik niet wilde maar de klik was er. Ik durfde er op te rijden, kon er alles mee. Tot ze vreselijk vanuit het niets op haar achterbenen stond na 2 weken. En een week daarna mij eraf gooide. Volgens mij klopte dit niet echt met haar karakter dus een fysio laten komen. En ja, haar rug zat helemaal vast. (gelukkig niet mijn schuld maar was al een probleem van langer.... Maar ja het kwaad was al geschied, ik was bang geworden. Ik heb haar in training gezet om het rugprobleem naast fysio rijtechnisch op te lossen. Dat ging heel goed, ik reed ook gewoon weer. Maar het probleem is dat ze in het verleden succes heeft geboekt met het steigeren, en dat doet ze dus heel makkelijk. Ze is vreselijk dominant en heeft een heel hoog 'ik wil niet' gehalte. Knuffelen, tutten etc. geen probleem maar werken.... Nee dat past niet in haar boekje. Het is een hele tijd goed gegaan, mijn instructrice helpt me goed. Ik was van mijn angst af.
Dacht ik tenminste....Ik ben ontzettend bang de controle te verliezen en als ze dus maar iets doet wat ik niet van haar verlang schiet ik in de stress. Nu word het kouder en komt de angst weer terug. Op momenten van angst/onzekerheid vergeet ik te rijden. Ik ben altijd bezig met alles om me heen. Mijn paard is echt nuchter en schrikt niet snel maar wel omdat ik overal op let. Nu word het kouder en ga ik me al zorgen maken over heftiger gedrag, wat nergens op slaat want ze geeft nergens om. Maar ja, toch bouw ik spanning op en reageert zij daar op. Doordat ik spanning opbouw rij ik niet meer met volle overtuiging en dat is juist het moment dat mijn paard haar kans grijpt om te etteren. Gister had ik al spanning vanwege het weer, ook een flinke hagelbui op m'n kop gekregen. Paard gaat rennen, ik neem haar terug, vervolgens slaat de angst toe. Ik wil weer aangalopperen en ze duikt naar beneden en vliegt vervolgens de lucht in. Mijn instructrice zegt dat ze de kans krijgt omdat ik door mijn onzekerheid te voorzichtig ga rijden. Het klopt ook wel want als ik wel met de volle overtuiging op m'n paard zit gebeuren deze dingen niet. Maar ik weer serieus niet hoe ik die knop om moet zetten! Heel irritant. Het is ook niet dat ik niet weet wat ik moet doen in bepaalde situaties (dat weet ik heel goed) maar voer het op dat moment niet uit. Ik heb ook nog eens een heel zwakke rug dus daarom ben ik ook bang om te vallen. Ik zie me zelf al heel ongelukkig terecht komen en zie al gevaar als het helemaal nog niet aan de orde is.. Oeps, beetje lang verhaal..... Sorry!!