Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:47

Mocht vanmiddag voor 2e keer meehelpen het land in om het hele koppel managepaarden naar binnen te halen.
Leerzaam lichaamstaal gebruik, het lukte niet meteen 4 paarden drukte zich er steeds tussenuit, de manage mederkster heeft er 2 lange menzwepen bij gehaald , de "armverlengers" en toen ging het groepje vlot naar binnen.
Dan moet je eenmaal binnen her en der wat paarden van box verplaatsen want hun naam lezen kunnen ze nog steeds niet /3 :list:
Hopsa hand op de neus en meenemen naar de juiste stal.
Leerzame momenten, ging als vanzelf eigenlijk en voelde me op me gemak tussen al die paarden die je zo langzamerhand leert kennen.
Na bakkie nog even tijd doorgebracht bij de "bijter" ruin die weer lekker ontspande bij me :)ddd

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:44

Klinkt heel prettig, Peetstap :)

Morgen ga ik bij KT rijden! := Bij deze @ KT: tot morgen he.

Heb verders zelf een erg slechte week al sinds vrijdag. Pas vandaag is het me gelukt om iets met Waldi te doen. Longeren ging redelijk. Halthouden blijft verschrikkelijk moeilijk. Stap-galop wil al vaker goed gaan op beide handen. Pff, werken met 't beestje ~~}> (heb 'm aan de longe ;)

Iemand leuke oefeningetjes voor een meisje van 11 op een pony die alleen sturen, drie gangen en snel-langzaam kan? Meisje komt eens in de twee weken bij ons rijden, en is heel gemotiveerd. Ze zit nog niet heel stil met haar handen vooral. Benen gaat redelijk (eerder te veel -manegepony's gewend) verder ok. Ze zit wel rechtop over het algemeen. Hoe kan ik haar dingetjes leren en het leuk houden? De theorie overal achter is nog veel te moeilijk. Kijk, dat vind ik leuk als motivatie, maar ik ben 19.
We hebben laatst balkjes gedraafd, waarbij mijn pony hoog opgooide. Was een mooie evenwichtsoefening. Meisje rijdt trouwens vanaf haar 7e, maar heeft nooit beter les gehad dan van mij. Stelt dus niet zo veel voor. We reden voornamelijk buiten, en dan is het zitten en crossen op een shetlander :o Nu, op mijn pony of die van mijn zusje hoop ik dat ze ook wat 'pony in goede houding rijden' mee leert pakken.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:18

brrr... regen is niet fijn. Sab ook doorweekt? Heb niet fijn gereden, meneer houdt niet van regen en doet er alles aan om de stralen enkel tegen zijn kont te voelen. Ging de hele wei zijwaarts door... heb het heel kort gehouden, vond het zelf ook niet leuk.
Safiera, ben beniuwd naar je verslag van morgen!
Peetstap: doe je ook klusjes extra bij de manege?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:38

Hoi allemaal,

Mag ik ook weer een beetje meekletsen? In topic 1 was ik er even bij, maar ik ben intussen wel een trouwe, maar stille meelezer geweest. Deze winter heb ik noodgedwongen niet zoveel met m'n paardje kunnen doen. Een fulltime baan, lange reistijd, en ja…. dan is het donker als ik thuiskom, geen bak thuis, ook geen trailer, dus aangewezen op de weekenden. Mijn knollies staan bij ons thuis, dus ik had eigenlijk alleen tijd voor de verzorging en in de weekenden dan ’s een rondje rijden. Nu gelukkig een andere baan, 2 middagen in de week vrij, en hoera! ’s avonds nog licht. We rijden nu minstens 3-4 keer in de week. Alleen buitenritjes, maar ik vind soepelheid en spieropbouw heel erg belangrijk, dus ben ik daar ook veel mee bezig.

Mijn paardje heet Suus, net als die van jou, SabM! En ik weet niet of het aan de naam ligt, maar mijn Suusje is een ontzettende “race-eend”. In de omgang superlief en meegaand (hoewel soms wel snel schrikkerig), maar onder ’t zadel wil ze zooooo graag laten zien hoe hard ze kan. Jij bent nu wel een beetje mijn voorbeeld, de tips die jij krijgt van bijv. KT, probeer ik ook met mijn Suus. Ik vind het ook echt super hoe jij het doet met je eindeloos geduld! Dus vooral de ontspanning opzoeken en veel op zit rijden, en ruimte geven van voren. Eng hoor, zo langs de weg. Wij hebben hier geen ruiterpaden, dus rijden we in de berm. Maar tot mijn verbazing reageert ze best goed op het “loslaten”. Nu is loslaten bij mij alleen maar hand openen en m’n armen ietsje naar voren, maar ik merk dat ze eigenlijk niet wegrent…. (en dat had ik wèl verwacht). Soms gaat ’t goed, en soms is ze net een kameel….. met die nek.

Maar we werken eraan!

Ik vind dit een superleuk topic, heel erg leuk om te lezen hoe mensen zo serieus en tegelijkertijd met zoveel plezier het beste uit zichzelf en hun beestje halen!

(sorry voor lang verhaal….)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:38

Jippie nog een Suus *\o/* *\o/* *\o/*
Zit ehm denk echt in de naam :D (al heet suus officieel Suzy Q)

Tja loslaten en vertrouwen geven... moeilijk :o Fijn dat jij ook ondervind dat het beter is. Of iig niet de reactie geeft die je verwacht... en dat is rennen. Jouw Suus zal ook vechten tegen de " over controle" die je uitvoert... en doe je dat niet.. dan heb je een voorwaarts, eerlijk en meewerkend paard.

Top dat je lekker meer kan rijden en weer rustig kan opbouwen... de spiertjes zitten er zo op hoor!
Vooral doorgaan en lekker blijven posten hier.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:52

waar is iedereen toch >;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:22

heeeeeeeeel druk ! nu even broodje eten zo nr tennis met de kids maar heb vanmorgen al lesgegeven, stallen gemest, een paard gereden en boodschappen gedaan [zoekt gejaagd kijkende smiley met zweet op zn rug.. :D ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:44

Ik ga vsnmiddag ff filmpjes trekken van hestejente en vis :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:45

Vos bedoel ik. Mobiel typt rot.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:04

bij mij gaat het best goed.
ik vind het soms wel moeilijk.
ik moet nu me paard met me heupen rijden inplaats van me benen(omdat ik daar de kracht niet meer in heb)
nu snapt me paard het best goed alleen in galop op de volte als ze naar binnen valt en ik haar met me heupen naar buiten duwt springt ze over.
in stap en draf gaat het al heel erg goed.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:17

KT... lekker druk programma.

Yam.. ik ben benieuwd.

line18, moeilijk zal het altijd zijn, maar wel top dat je paard en jij elkaar gaan begrijpen.
kan je helemaal je benen niet gebruiken met rijden? dus druk geven of aanleggen?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:19

@SabM

ik kan op dit moment nog wel aanleggen en beetje druk geven.
maar wat ik vandaag kan wil niet zeggen dat ik het morgen ook kan.
dus moet echt me paard gaan laten wennen en me zelf ook aan heup bewegingen,
dat zal ik het langste kunnen blijven doen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:27

oh dat lijkt me lastig, maar knap dat je er nu al rekening mee gaat houden.
tja dan zullen een hoop signalen die je je paard geeft anders moeten.
lijkt me lastig alles met je heupen te moeten aangeven.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:21

Thanx Sab!
Leuk ja "al" die Suusjes :Y)
Suzy-Q is leuk ja, bij mij zou ze dan ook binnen de kortste keren "gewoon" Suus heten - hihi. Mijn Suus heet voluit Susande trouwens.

Maar waar wat je zegt! Het is een stuk fijner rijden als de ontspanning er eenmaal is. Zeker ook voor Suus, ik merk ook dat ze (tijdens die - nog - weinige momenten van rust) taktmatig veeeel beter gaat lopen, en dan zakt 't koppie ook vanzelf. Ik ben nu ook veel bezig met tempowisselingen op zit. Vooruit gaat prima, en terug steeds vaker ook. Van wie was de tip dat je met je buik uitademt met je voeten plat? Nou die werkt dus goed! Van draf naar stap in maar een paar pasjes....
Verder natuurlijk de onvolprezen zachte billen :D en sturen met m'n navel. Suus snapt dat prima! <3

Galop waag ik me nog ff niet aan, eerst maar 's stap en draf. Gek eigenlijk, Suus is 18, en heb 't idee dat ik een 3-jarige aan het inrijden ben... Maar vooruitgang boeken is zo leuk!!

Rijden jullie veel buitenritjes? Ik hoor hier veel bak-verhalen, daar heb ik ook heel veel aan, maar jullie buitenrij-ervaringen ben ik wel heel benieuwd naar. (heb wel gelezen trouwens dat Vegs van Yamcha nog niet zo heeeel erg verkeersmak is..)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:24

Ik moet eigenlijk meer naar buiten dan ik nu doe. Eerst kon dat niet, moesten door allemaal achterafwegen naar het bos (driekwartier stappen en veel groot verkeer) maar nu zit ik er heel dichtbij. Ben paar weken geleden een keer geweest, paardlief vond het heel, heel spannend en was dan ook binnen de kortste keren drijfnat. Had toch wel het idee dat hij het leuk vond hoor, heel alert en vlot was ie. Misschien als ik een paar keer vaker ben geweest dat er ook wat ontspanning te voorschijn komt.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:38

Ik heb nu hetzelfde maar dan op het strand. Suus vindt dat HEEL eng. Al dat lawaai van de zee en dan zakt ze ook nog weg in 't mulle zand... En bah- natte voeten... :')
Ben nu 2 keer geweest, ze is supergespannen, idd ook drijfnat, maar ze gedraagt zich gelukkig prima en laat zich goed leiden. Kwestie van de lange adem denk ik. Bij jou vast ook Esther, gewoon volhouden! Veel praten helpt bij ons, en ook zingen (geen ac/dc dan he :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:03

Nou snap ik wat ik fout doe, ik zing stukken vanGuns'n'Roses, maar ik geloof niet dat Freggle het mooi vindt :') ze houdt meer van Il Divo :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:20

he dames, wat gaat het goed bij jullie ;)
Lees leuke vorderingen.

+ line18 > je bent min of meer gedwongen een andere rijstijl aan te gaan leren, dat lijkt me niet makkelijk voor jullie beide.
ga es nadenken over het naar binnenvallen, al vraag ik me wel af waarom je in jou situatie je paard meer naar buiten wilt duwen in een galop.

+ Loe_Loe > is de buitenrit expert... ;-) die doet niet anders nu. 8-) cool
Heb zelf niet zoveel buiten kilometers gedraaid, moest toch eerst erg wennen aan alle extra bewegingen die paard maakt als ie in kuiltje stapt b.v. of door modder e.d. zo totaal anders als op vlak terrein.
En je moet verder vooruit kijken & denken.
Maar het smaakt absoluut naar meer en we gaan er hemelvaart weekend een fiks aantal kilometers aan toevoegen.

+ knetterhard: beter een zere stem als zere armspieren en je paard een zere mond ;-)
Maar heel herkenbaar: je weet vaak wel hoe het moet, maar soms heb je net effe een zetje nodig van een ander.
Merk bij mezelf dat ik in de manage les anderen al aanspreek :o (positief en zodat anderen er geen last van hebben) dat ze hun paard veel meer ruimte mogen geven van voren. > "laat em maar los, laat em zelf maar zoeken naar je"
We hebben best behoorlijke nivo verschillen in onze groep en er wordt helaas nog veel in spanning gereden door sommige.... en we moeten & vooral mogen naar de ontspanning ;-)
Komt natuurlijk omdat de basis manege lessen gedraaid wordt op veel teugelgebruik.
In feite is men bang dat ie onder je wegloopt.. maar het blijkt dat als je het vertrouwen geeft, paard zelf je contact gaat zoeken en zoveel ontspannender gaat lopen onder je.
Feitelijk de paarden simpelheid.. ook in de grondomgang geef je paard vertrouwen en krijg je ontspanning en vertrouwen ervoor terug.

+ maaikiemike: doe niet specifiek extra klusjes, maar als m'n dochter lest duik ik de stallen in en heb na mijn eigen les uur "wachtijd" en dan zit ik ook tussen de paarden.
Sowieso zijn we allebei half uur van te voren op stal, hoeven we niet op te zadelen dan gaan we een ander paard / pony effe verwennen.
Maar zijn er klusjes waar ik wat mee kan helpen dan doe ik daar aan mee.
Komend seizoen parcours bouwen leren, lijkt me ook leuk.

Safiera: leuke & goede buig oefeningtjes voor 11 jarig / pony zijn zigzag om pilonen heen rijden, figuren niet volledig afmaken maar overgangen van b.v. volte naar slangevolte's .
Binnen hoefslag zo mooi mogelijk recht rijden ipv hoefslag met hek steun.
Of stukje les samen in de bak met haar meerijden en proberen synchroon te rijden (carrousel) dat is een echte uitdaging.
Zijn veel leuke dingen te verzinnen, en als ze leergierig is, al doende de theorie uitleggen:
bv: waarom rijden we licht ? > laat haar zelf de gangen en stappen aanvoelen die haar pony maakt, laat haar vertellen met ogen dicht welke voet paard naar voren haalt.
Wat gebeurd er met been achter de singel ?, hoe kun je die passief en actief gaan gebruiken.
Oefen netjes halthouden en daarop achteruit.

En joh: ga es 20min grondwerk doen met haar, daar wordt in manage meestal geen zak mee gedaan (zo zonde en zo nuttig) of pak pony aan de lijn en laat haar focus op puur haar houding en zit.

+ Yamcha > filmpjes > YES leerzaam of vermaak ? :)*

+Alle anderen hier niet gemeld... zonder opzet.. maar de bokt serverruimte wordt te krap :list:
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 18-04-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:47

Hallo :wave:

@buitenrijden; in principe ga ik met Miga, mijn oude merrie, elk weekend naar het bos. Zij vindt het prachtig en ik vind het fijn dat ik dan gewoon ff lekker kan rijden. Ook al stap ik gestresst op, als ik heb gereden ben ik altijd weer blij.
Maar het lukt me helaas niet ieder weekend. Soms werkt het weer niet mee en soms is 24 uur per etmaal gewoon te weinig voor mij.
Omdat ik dus altijd Migaatje pak heeft Venna veel minder buiten ervaring. Vroegah toen ik jong en onbezonnen was, ging ik ook gewoon met mijn jonge pony (Miga dus) langs de weg. We hebben van alles beleefd. Groot verkeer (trekkers, RMO-vrachtwagens kom je hier veel tegen) en dat was nooit zo'n probleem, maar ik ben weleens door het prikkeldraad gegaan doordat ze schrok van een paraplu en ik ben ook een keer gevallen toen ze schrok van een auto die door een plas reed. :roll:
Nadat ik een keer van Venna ben gevallen in het bos (nou is het net of ik er altijd af val maar dat valt wel mee hoor :') ) durf ik niet meer zo goed alleen, ook al was dat gewoon een suffe situatie (zij draaide zich om, ik was gewoon niet alert genoeg).
Maar Venna mag mee op springwedstrijd :D . Vrijdag gaan we weer!

Ik heb nog een 'kwestie'. Zoals ik laatst ook al aangaf is Venna aan het begin vrij stug. Ik krijg haar het beste los door eerst een stuk te galopperen. In het draven merk ik dat ze wel loslaat als ik begin in een supertruttig tempo (dus echt terug tot er voor mijn gevoel geen draf meer over blijft). Daarin kan ik dan veel kleine (slangen)voltes rijden en van daaruit voorzichtig wat gaan schakelen.
Mijn CR-juf zegt dat ik sowieso meer terug moet schakelen omdat het geen zin heeft om een paard voorwaarts en dus uit elkaar te jagen, maar in de verenigingsles hoef ik er echt niet mee aan te komen. Wat vinden jullie van rijden in een tuttentempo? Zinvol omdat je paard (en jijzelf) dan beter balans kunnen houden, of zinloos omdat je alle impuls eruit haalt? Andere voor/nadelen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:04

Oh, ik zag strand....Strand is zo gaaf, gewoon gas kunnen geven....Zo jammer dat ik bijna tegen Duitsland aan woon wat dat betreft...

Rhys, ik ben niet voor een 'tuttentempo'. In draf kan het zeker zijn nut hebben, met name voor paarden die de passen niet meer afmaken als ze harder gaan of die echt zo strak of uit balans zijn dat ze in een hoger tempo niet meer kunnen ontspannen.
Galopperen op laag tempo is wat mij betreft een no-go. Juist het loswerken in een goed galoptempo, met veel sprong kan zo ontzettend veel goed doen. Ik vind wel dat je daarin je paard 'aan elkaar' moet kunnen houden, dus in verbinding. Dat de rug wel wat bolt en dat er echt sprong komt, niet zo'n soort vlak renpaard galopje wat vooral lang en kort over de grond gaat, daar heb je ook niets aan.
Wat gebeurt er als je eerst uitgebreid losstapt (echt 10-15 minuten) dan een paar minuten draaft in een tuttempo (echt heel kort, drie grote voltes linksom en drie rechtsom ofzo) en dan losgaloppeert in een actieve, doorgesprongen galop en haar daarna oppakt in draf? Ik verwacht namelijk dat je dan wel gewoon normaal zou moeten kunnen draven. Het is echt geen probleem om paarden die fijner galopperen al sneller los te werken in de galop, als je maar goed instapt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:28

@SabM

het is ook niet makkelijk maar we gaan er allemaal voor en dan komt het wel goed.
en het is ook moeilijk alleen met je heupen maar het is te leren

@Peetstap
omdat ze nu echt alleen maar een volte kleinder dan 10 meter wil galoperen.
dit omdat ze op die manier ooit is ingereden alleen maar op kleine volte zetten wand dan kon ze niet bokken of stijgeren of iets doen omdat ze het moeilijk vond.
en ik wil een normale volte rijden.

en makkelijk is het zeker niet maar ik ga het hoe dan ook leren en me paardje ook al kost dat tijd

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:55

En met een zweepje tegen de schouder duwen/tikken line? Gaat ze dan niet naar buiten? Of je zou kunnen bedenken steeds weer rechtuit te gaan wanneer ze een te kleine bocht draait. Weet niet of dat mogelijk is?
Het lijkt me ergens ook fijn dat je paard omspringt -ze reageert! Gebruik dat omspringen, ga bijv. gebroken lijnen proberen in galop (niet te diep insturen in het begin) of galoppeer over de diagonaal. Veel mensen rijden alleen rondjes over de hoefslag of voltes in galop, dat hoeft niet. Waarom niet even wat anders doen dan voltes in galop en het even laten rusten tot je überhaupt wat meer hebt uitgevogeld qua hulpen?

@ Peetstap: thx voor de tips. Ga er zeker mee aan de slag. Ik had al bedacht haar te leren longeren, lijkt me ook wel leuk en iets wat je niet op maneges leert. Die oefening met ogen dicht is ook een hele goede! (en ook voor mij geloof ik :P )

Ik ben vandaag dus in Heemstede bij KT geweest. Was de reis meer dan waard. Heb nog nooit op zo'n fijn (en fijngevoelig) paard gereden! Ook nog superbedankt voor de les he KT :D
Paard begon opeens stukjes fijn te lopen onder me als ik het goed deed :oo Jeetje, voelde me niet eens zo'n heel slechte ruiter. Savante liet heel duidelijk zien wanneer ik voorover viel, of bijv. te onzeker was door gewoon te gaan stappen of stoppen. Wonderlijk dat ze ook in tempo terug kwam wanneer ik uitademde, m'n benen lang maakte of zelfs maar m'n schouders een beetje naar elkaar toe trok. Dat wil ik bij de mijne ook!

Heb zitten worstelen met de galop. Heb daar altijd wel moeite mee gehad, ga spannen, inknikken en mijn benen optrekken. Waardoor ik dan weer in het zadel stuiter als een zak patatten op een kameel (haha, dat zeiden ze op de manege wel eens vroeger). Kreeg de controle over mijn heupen niet -aan de binnenkant een soort opwaartse beweging maken is me totaal vreemd. Ook heb ik de neiging op de verkeerde kant druk te houden (of geen druk = zwabberen en beugels verliezen). Uiteindelijk wel gegalopt aan de longe, paard zat echt als een paard, ben vlakke pony'tjes gewend.

Al met al ben ik echt heel blij met vandaag. Goede dag, veel energie gekregen, weer vol inspiratie om met mijn eigen poown aan de slag te gaan. Ook nog een leuke ontmoeting in de trein op de weg terug... Dag kan niet meer stuk :)) En nu slapen... volgende opgave!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:18

tjeetje kan julllie ook geen week alleen laten, lig ik week plat moet ik weer 13 blz door. maar helemaal weer bij gelukkig. zaterdag weer heerlijk verder oefenen. Gaat steeds beter maar het inbuigen blijft moeilijk rechtsom vooral op de voltes dan wil hij nog steeds door mijn binnenbeen heen vallen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:37

aha peetstap, vandaar dat je de paarden binnen ging halen!
Ymcha, ben gek op filmpjes!
Safiera: Klinkt (leest) als een mooie dag! Hou het gevoel vast!
Line18: Lijkt me erg lastig om het verplicht te moeten leren, veel succes!
Rhys: Ik zit in een 'tuttentempo' lekkerder er paard loopt dan ook makkelijker, lijkt soms wel bijna stap. Ik doe het regelmatig na een draf of galop, merk dat hij dan ook fijn ontspant. Zullen vast wel voor en tegens zijn, maar ik vind het prettig op z'n tijd.
Loe-loe: strand rijden lijkt me ook erg gaaf! Met pony's eerder wel gedaan, huidige meneer niet.
Vind buitenrijden erg leuk voor de afwisseling. Maar mijn meneer word mij iets te vrolijk buiten, dus rij niet meer alleen met hem buiten. Gelukkig vind stalgenoot het ook leuk, dus eenmaal per week lukt wel. Met Menno rijd ik ook wekelijks in het bos. Voordeel is wel dat ene naast en het bos en andere in het bos staat.

Vandaag zadelmaker bij beide peerdjes geweest. Was voor mij de eerste keer en heb veel informatie gehad. En ik heb een dik paard... nee geintje (oke, slank is anders) maar hij is en heel stuk breder dan ik dacht. Gelukkig kan Ainsley aangepast worden, volgende week heb ik hem terug. Voor Menno moet er nieuw zadel komen. Heb even met een Massimo gereden, wel erg wennen aan de zit. (En een Japeloup die schreeuwt dat ik mijn benen naar achter moet houden :P ) Ligt nu in de denktank week.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:40

Rhyss ik ben wel voor truttentempo. Juist bij die sjeeskees van mij is het fijn. Hiermee laat ik haar wachten op mij... bij mij blijven en opletten, ik mijn balans en rust en dan dus de rust overbrengen op suus. Werkt top! Echter soms is het niet te doen, dan is ze te explosief... dan is het gas en doorgaan, maar wel met ruggebruik en goede sprongen.

Buitenrijden vraag voorbij zien komen.
Suus is braaf met buitenrijden, ga rustig uur zonder zadel heerlijk met haar stappen bij stal vandaan en dan sjokken we heerlijk door het dorp/langs weiland etc. Suus heeft peesblessure gehad en tijdens herstel moesten we maanden stappen, heerlijk op straat gedaan, suus is daar echt beter door geworden, alles was eng en ze schrok overal van. Nu is niets meer boeiend, behalve kinderwagens (geluid uit een kar is eng :') ) en ze vind vissers echt doodeng, dat komt door de lijnswiepen die je hoort met ingooien, suus kan dat niet plaatsen en vind het doodeng.

Ik rij 1x per week minimaal buiten met suuske. Dat is meestal door de woonwijk, naar het fietspad langs de A4 of HSL. Hier kunnen we in de berm draven en galopperen en anders is het lekker stappen. Maar ook een ritje naar een klein bosje bij ons, heel klein hoor, met galopje ben je binnen 20 minuten erdoorheen :P Het liefste ga ik met suuske naar het strand! dat vind ze geweldig.
Wij hebben 2 jaar bij een manege aan het strand gestaan... daardoor waren we 2x per week op het strand te vinden. Suus kent alles, weet alles en zwemt :D
Ze vind het geweldig... bos/duin is spannender.. dan zitten er mss kabouters achter de bomen.

Ze is lief en stapt prima en ontspand goed, maar het liefste wil ze ook ff heel hard of heeeeeeeel lang galopperen... echt haar ei kwijt zeg maar. Dat mag ook meestal als ik weet dat het strand hard is of het pad in het duin geen rare kuilen heeft.