he dames, wat gaat het goed bij jullie
Lees leuke vorderingen.
+ line18 > je bent min of meer gedwongen een andere rijstijl aan te gaan leren, dat lijkt me niet makkelijk voor jullie beide.
ga es nadenken over het naar binnenvallen, al vraag ik me wel af waarom je in jou situatie je paard meer naar buiten wilt duwen in een galop.
+ Loe_Loe > is de buitenrit expert...
die doet niet anders nu.
cool
Heb zelf niet zoveel buiten kilometers gedraaid, moest toch eerst erg wennen aan alle extra bewegingen die paard maakt als ie in kuiltje stapt b.v. of door modder e.d. zo totaal anders als op vlak terrein.
En je moet verder vooruit kijken & denken.
Maar het smaakt absoluut naar meer en we gaan er hemelvaart weekend een fiks aantal kilometers aan toevoegen.
+ knetterhard: beter een zere stem als zere armspieren en je paard een zere mond 
Maar heel herkenbaar: je weet vaak wel hoe het moet, maar soms heb je net effe een zetje nodig van een ander.
Merk bij mezelf dat ik in de manage les anderen al aanspreek
(positief en zodat anderen er geen last van hebben) dat ze hun paard veel meer ruimte mogen geven van voren. > "laat em maar los, laat em zelf maar zoeken naar je"
We hebben best behoorlijke nivo verschillen in onze groep en er wordt helaas nog veel in spanning gereden door sommige.... en we moeten & vooral mogen naar de ontspanning 
Komt natuurlijk omdat de basis manege lessen gedraaid wordt op veel teugelgebruik.
In feite is men bang dat ie onder je wegloopt.. maar het blijkt dat als je het vertrouwen geeft, paard zelf je contact gaat zoeken en zoveel ontspannender gaat lopen onder je.
Feitelijk de paarden simpelheid.. ook in de grondomgang geef je paard vertrouwen en krijg je ontspanning en vertrouwen ervoor terug.
+ maaikiemike: doe niet specifiek extra klusjes, maar als m'n dochter lest duik ik de stallen in en heb na mijn eigen les uur "wachtijd" en dan zit ik ook tussen de paarden.
Sowieso zijn we allebei half uur van te voren op stal, hoeven we niet op te zadelen dan gaan we een ander paard / pony effe verwennen.
Maar zijn er klusjes waar ik wat mee kan helpen dan doe ik daar aan mee.
Komend seizoen parcours bouwen leren, lijkt me ook leuk.
Safiera: leuke & goede buig oefeningtjes voor 11 jarig / pony zijn zigzag om pilonen heen rijden, figuren niet volledig afmaken maar overgangen van b.v. volte naar slangevolte's .
Binnen hoefslag zo mooi mogelijk recht rijden ipv hoefslag met hek steun.
Of stukje les samen in de bak met haar meerijden en proberen synchroon te rijden (carrousel) dat is een echte uitdaging.
Zijn veel leuke dingen te verzinnen, en als ze leergierig is, al doende de theorie uitleggen:
bv: waarom rijden we licht ? > laat haar zelf de gangen en stappen aanvoelen die haar pony maakt, laat haar vertellen met ogen dicht welke voet paard naar voren haalt.
Wat gebeurd er met been achter de singel ?, hoe kun je die passief en actief gaan gebruiken.
Oefen netjes halthouden en daarop achteruit.
En joh: ga es 20min grondwerk doen met haar, daar wordt in manage meestal geen zak mee gedaan (zo zonde en zo nuttig) of pak pony aan de lijn en laat haar focus op puur haar houding en zit.
+ Yamcha > filmpjes > YES leerzaam of vermaak ?
+Alle anderen hier niet gemeld... zonder opzet.. maar de bokt serverruimte wordt te krap
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 18-04-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt