[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:30

gummie schreef:
Wat is daar mis mee dan?

Niks mis, máár niet de hoofdreden om het paard aan de teugel te rijden. Dan zou het paard bij een beetje spanning zijn hoofd al omhoog gooien...
Het gaat dus niet om totale ontspanning, waar naar mijn idee wel op wordt gedoeld. Het gaat om spanning en onspanning op de juiste plaatsen.

Ali_Fair: Je hebt je duidelijk nog niet verdiept in het "aan de teugel gedoe" en toch een duidelijke negatieve mening, jammer
Het is wel een feit dat er een hoop mensen het krulletje op de verkeerde manier verkrijgen en daarom ook totaal niet het gewenste resultaat is (al weten ze dat zelf vaak niet)

maralyn: Het is best ingewikkeld of iig uitgebereid want er zijn hele boeken over geschreven...
Ik denk dat het belangrijkste is om als eerste uit te gaan van de ruiter, deze moet hjet paard niet hinderen door spanning in zijn lichaam (op verkeerde plekken)
Veel mensen willen het paard trainen, maar wanneer ze hard aan zichzelf gaan werken, zal het paard gelijk beter gaan lopen.
Door correct te rijden zal je idd de meeste spieren oprekken, losser en sterker maken om zo steeds zwardere oefeningen te kunnen doen. Een masseur kan ook op basisniveau prima helpen voor een minder handige ruiter, want dat maakt het rijden vaak wel makkelijker, echter de knopen etc waar je het over hebt zullen MEESTAL in de basis weinig problemen geven. Meeste paarden worden vast gereden, dat moet niet vergeten worden bij het zoeken van een oplossing..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:40

Zo waar! Het begint altijd bij de ruiter. Zitten, je lijf loslaten, benen lang en los. Ik hoorde van jou alleen tenen in de beugel, en nu begrijp ik nog beter waarom, je kunt dan je benen veel beter af laten hangen.
Aan de teugel heeft wel degelijk een doel: het lichaamsgebruik van je paard. Als je paard het lijf op de goede manier gebruikt, kan ze jou dragen, zonder daar veel schade van te ondervinden.
Als jij niet correct rijdt, is je paard daar de dupe van. En daarom doe je dat.

Overigens doe ik niks met een halve ophouding, ik geef liever wat been bij, omdat ik liever niet van alles aan de voorkant oplos.

Booby_Trap

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:13

Ik heb altijd geleerd dat je het nooit aan de voorkant moet oplossen, maar van achter naar voren moet rijden. Het paard moet dus eerst goed doorlopen voordat hij kan nageven. Als ik het mis heb hoor ik het graag. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:21

Booby_Trap schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je het nooit aan de voorkant moet oplossen, maar van achter naar voren moet rijden. Het paard moet dus eerst goed doorlopen voordat hij kan nageven. Als ik het mis heb hoor ik het graag. ;)

Klopt, behalve het "doorlopen" dan. Paard moet zijn achterhand goed onder de massa plaatsen en dat heeft weinig met "doorlopen" te maken.
Je moet hem niet over z'n tempo jagen, maar zorgen dat hij actief stapt,draft of galopeerd in een normaal tempo.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:00

Ik heb niet de hele topics doorgespit dus misschien is er al eens eerder zoiets gezegd/gevraagd/opgemerkt maar er is iets wat mij bezig houd, en ik vraag me af wat ik eventueel 'fout' doe of dat er iets in mijn denken niet klopt.

Goed, waar ik dus mee zit, ik heb altijd op manege's gereden en hier is mij nooit echt geleerd hoe je een paard nageeflijk rijd.
Ik had wel eens 'bij toeval' een paard aan de teugel lopen, maar hier deed ik niks anders voor dan bij andere paarden waar ik op reed, kennelijk is de een er gevoeliger voor dan de ander.

Sinds een tijdje ben ik bezig met mijn eigen paardje nageeflijk te rijden onder begeleiding.
Dit doe ik door haar van achter te activeren, haar achterbeen er dus netjes onder, op de volte te rijden, binnenstelling, buitenteugel er netjes aan en af en toe naar beneden 'vragen' door zachte kneepjes te geven (dit is hoe het mij nu geleerd word). Vaak ben ik wel een half uurtje zoet met te zorgen dat ze geen duikboot gaat spelen (dus weer been geven), of sterren gaat kijken (vragen), en doormiddel van overgangen en schijnovergangen haar actief aan mijn been te hebben. (soms nog wel langer dan een half uurtje)
Zodra ze dan netjes nageeflijk loopt dan komt ze af en toe nog wel omhoog, maar meestal blijft ze dan ook wel netjes lopen, dit beloon ik en hoop zo langzaam aan dat half uurtje steeds korter te kunnen maken.
(natuurlijk doe ik ook andere dingen en ben ik niet alleen maar hier mee bezig, hou de training wel afwisselend).

Wat mij dus opvalt, naast dat ik mensen in mijn les wel eens heb zien 'zagen' (dat vertik ik) is dat mensen hun paard vanaf de eerste stap dat ze hem op pakken aan de teugel hebben lopen, en dat ook het hele uur op die manier volhouden.
Ik zelf ben hier echt naartoe aan het bouwen met mijn paardje, hoe het nu met andere paarden is weet ik niet want ik rijd al een tijd alleen mijn eigen.
Ik vraag me nu dus af, doe ik iets fout? heb ik hier niet genoeg ervaring mee? heb ik een paard wat moeilijker nageeflijk loopt dan anderen? hebben andere ruiters de 'magic fingers' om dit te doen? ik begrijp gewoon niet hoe hun het vanaf de eerste stap kunnen en ik hier naartoe bouw.

Naar wat ik op bokt lees is het ook: goed voorwaarts, achterbeen er goed onder en dan van voor iets begrenzen (toch?).
Doe ik nu iets finaal fout.. of?

ps. best een lang verhaal :o sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:48

Dat komt vanzelf :) Ik heb nu meestal ook dat het 'opstappen-en-wegrijden' is, zelfs op vreemde paarden. Dat is een feeling die je vanzelf ontwikkelt naarmate je langer rijdt :)

maritloveuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:04

Dromen schreef:
Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.

Ik heb een pony en als je überhaupt kneepjes gaf (dat is zo ie zo verkeerd) dan gaat hij juist met z'n hoofd omhoog en als ie dan wel aan de teugelloopt dan is het niet ontspannen op zijn achterhand en beweegt hij de heletijd met z'n hoofd.

Ik zelf doe altijd dat ik een beetje been geef en een gelijke druk op de teugels geef (niet te hard) want dan gaat hij als nog met z'n hoofd omhoog lopen. En als hij goed loopt hij ik nog wel contact maar niet zo streng als daarvoor. Enne jij zegt teugels van de hals maar dat moet helemaal niet!! je moet juist je handen dicht bijelkaar hebbben. Je ziet Ankie van Grunsven toch ook niet met knik in haar armen en handen breed door de ring rijden ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:03

Dott schreef:
Naar wat ik op bokt lees is het ook: goed voorwaarts, achterbeen er goed onder en dan van voor iets begrenzen (toch?).
Doe ik nu iets finaal fout.. of?

Begrenzen dmv "opvangen" (zoals bij een overgang voornamelijk op je zit ), dus niet met druk op de teugels.
Je geeft aan dat je nu met kneepjes werkt en dat is dus niet correct.
1 hulp moet direct resultaat hebben, denk aan bijv `been geven`/wanneer je dat te vaak doet zonder resultaat worden ze aleen maar slomer of reageren steeds slechter.
Kneepje is een ophouding of halve ophouding (buiten teugel), dus kun je wel gebruiken samen met je zit bij het opvangen van je paard naar een langzamer tempo. Veel schakelen is goed, maar let erop dat je met het voorwaartse dat je niet per ongeluk spanning houdt in je lichaam (hand,arm of schouder)

Het is een samenspel om het paard aan de teugel te rijden, dus vooral timing van spanning en ontspanning speelt een rol in het gehele paardrijden en nageeflijk rijden. Wat je fout doet zijn naar mijn idee de kneepjes en je timing. Kwestie van oefenen dus ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:51

Oke, dat is fijn om te weten. Ik vergeet de kneepjes toch erg vaak, maar je hoeft dat dus helemaal niet te doen behalve tijdens het opvangen.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe mensen vanaf de eerste stap dat voor elkaar krijgen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:34

Dott schreef:
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe mensen vanaf de eerste stap dat voor elkaar krijgen...

Dat is over het algemeen een goede timing.
Wat ook helpt is een goede basis met het paard. Dan weet het paard wat er wordt verlangt én het loopt fijn op die manier.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:43

Oke, dank je wel voor de uitleg. Geloof dat dat bij mijn pony ook niet super zit, al zal het grootste deel natuurlijk bij mezelf liggen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:28

De basis is natuurlijk ook iets wat je er zelf "in" moet rijden ;)
succes!

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:45

superwoman, Jij zegt: Wat je fout doet zijn naar mijn idee de kneepjes en je timing. Kwestie van oefenen dus.
Mag ik vragen waarom jij je paard met kneepjes nageeflijk rijd?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:08

Denk dat je nu iets niet goed begrijpt :) je gebruikt soms een kneepje om je paard alert te maken op een overgang, niet om ze nageeflijk te rijden :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:06

thanks Yamcha ;)

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:54

Yamcha, oke ik dacht al! Ik rij mijn paard niet aan de teugel met kneepje! Verkeerd gelezen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:01

superwoman schreef:
De basis is natuurlijk ook iets wat je er zelf "in" moet rijden ;)
succes!

haha, ja dat snap ik maar ik neem aan dat het er ook wel mee te maken heeft hoe ze van haar 4e tot haar 14e is gereden en behandeld ;) (niet dat ik per se zeg dat daar iets fout is gegaan, maar ik weet inmiddels bijv dat ze bij een handelaar heeft gestaan en daar niet zo netjes is behandeld).
Maar ik ben er iig hard mee bezig :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

mij is geleerd dat je met een halve ophouding even de aandacht vraagt van het paard waarna je vervolgens een ander hulp/opdracht geeft....een soort van voor-bereiding je maakt het paard wakker en attent op je hulpen, maar dat was in de jaren 90 geloof ik verder kom ik een halve ophouding nog wel eens tegen in het mennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:31

Boompje: Een halve ophouding is gewoon een halve ophouding en dient niet alleen als attentie. wanneer het paard niet goed genoeg op je zit reageerd ondersteun je dat met een (halve) ophouding.

Dott: Een goede basis erin rijden kost tijd, zeker wanneer je zelf nog veel moet leren. Wat er voor jou is gedaan heeft idd wel invloed, máár wordt vaak wel overschat.
Sommige fouten kosten wel veel tijd om te corrigeren (vertrouwen) . Toch zie je vaak dat paarden niet goed (genoeg) aan het been is en automatisch ook niet aan de andere hulpen, dat het niks met "vroegah" te maken heeft.
Wees realistisch om zo jezelf te kunnen verbeteren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:36

Hoi bokkers (:D).
Ook op mijn manege wordt er constant gezegt dat je met je handen moet spelen zodat je paard aan de teugel gaat lopen (steeds een beetje meer naar beneden trekken). Nu heb ik al best vaak gelezen dat dit helemaal niet de bedoeling is en dat je paard dan in een valse krul loopt. Wanneer gaat een paard dan wel met zijn hoofd krom/aan de teugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:38

Als je netjes zit, en je paard niet in de weg zit.

Dan gaat het paard zelf je hand opzoeken :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:41

Dus je kunt eigenlijk ook niet als je pas net in de bak bent en gaat instappen je paard al aan de teugel hebben? Dus als je er op stapt dat hij direct krom staat, even krom gezegd :P?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:40

Oh lees net hierboven, het kan dus wel, maar met de nodige ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:48

Nee, kan niet, je moet toch even instappen aan de lange teugel, en dan kan het best zijn dat je paard je ahnd opzoekt, maar dat ziet er wel anders uit.

Als je het hebt over krom staan, kijk je dus alleen maar naar die hals, er is méér paard dan dat...... het krulletje wordt nogal overgewaardeerd......

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:02

Ja dat begrijp ik, ik bedoelde of een paard je zou kunnen zien aankomen of iets dergelijks, maar achteraf inderdaad, krul is overgewaardeerd. Daar baal ik wel van want op mijn manege zien ze het als de basis, je paard moet eerst in de krul. Maar ik zou veel liever gewoon eerst leren om hulpen te geven. Zucht. Het is vervelend als er zoveel verschillende theorieën over zijn! Bedankt in ieder geval, Yamcha !