Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:13

ik heb ook de neiging er toe, en moest vervolgens helemaal bolzitten, echt als een zoutzak en daarna weer rechtop, is nu een stuk minder. Zal wel even en filmpje zoeken waarop ik dat moest doen

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:31

wat bij mij helpt voor een holle rug is proberen net onder de lijn waar je bh zit proberen in te ademen/iets boller te maken, en je bekken iets meer kantelen (proberen iets meer achter op je billen te zitten).

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:11

okee,, bedankt :D ik zal het weer eens proberen

CxOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:32

CxOnly schreef:
Heey, ik rijd ongeveer 4 jaar paard maar nog steeds loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Het lijkt wel alsof ik een paard niet kan aansporen/drijven. Heeft iemand misschien een idee hoe dit komt en hoe ik hier aan kan werken? Ook leg ik mijn benen in galop te ver naar achteren (hier kon ik geen beter voorbeeld van vinden) Ik hoop dat iemand me kan helpen (:

Liefs Corina

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

(ik weet dat het zadel niet goed past, dit zijn wat oudere foto's. Het paard heeft inmiddels een nieuw zadel en is verkocht)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:03

Hela Kim, je zit duidelijk beter op je paard, nu moet je nog meer uit je stoel komen. beugels uit, benen strekken en dan de beugels zo lang maken dart je ze makkelij op kunt scheppen met je voetjes. Lees nog eens na hoe het zit bij de stoel zit..

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:17

En ik?
4de keer op die pony, en we gingen springen dus vandaar mijn beugels.
heb voor deze pony 2 jaar NIET meer gereden. niet meer op pony's gezeten niks :)

Afbeelding
Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:49

Je zit zeker niet onaardig, maar ik ben we bang dat je uit de pony gegroeid bent. Je neigt naar een stoelzit. Kantel je bekken beter, dat wil zeggen probeer eens een beetje holle rug te maken. Doe dat ook eens zonder beugels, laat je benen hangen zonder beugeld. Kijk naar beneden, hangen je knieen nu op een lijn met je schouders, voetjes ontspannen afhangend en dus ook onder je schouders. Bij het lichtrijden trek je jezelf met je buikspieren uit het zadel. Je stuitje mag maar een heel klein stukkie naar voren als je opstaat. Op blz 10 of 11 van dit topic staat deze oefening uitgebreider beschreven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:14

Ik vind je niet TE groot, maar wel aan de grote kant. Echter heb je geen geweldig zit (sorry), dus zou daar heel hard aan werken, want anders zit je de pony echt in de weg!!

Het ziet eruit alsof je een oude wintec erop hebt, klopt dat?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:24

Ik merk nu ik dressuurles heb, dat ik na afloop wat gevoelig ben op mijn...hoe zeg ik dat netjes....venusheuvel?
Ik zit dus duidelijk te veel op mijn voorkant en niet op mijn kont!
Ik heb een wat statische houding, armen vrij stijf. Het ziet er schijn baar wél netjes uit want ik krijg er weinig commentaar (nog) op.
Iemand tips om meer op mijn kont te leren zitten?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:32

Heeft iemand tips voor mijn zit? Ondanks dat ik les heb kunnen zij niet altijd alles zien, en je kan er zelf op los staren maar na een tijd zie je het ook niet meer :+
>> Ik heb in ieder geval knieblokken nodig want ik schuif vreselijk voor in mijn zadel, maar de 2e ervan kwijtgeraakt...

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6543_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8747_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3531_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7698_n.jpg

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:34

HalloDan schreef:
Ik merk nu ik dressuurles heb, dat ik na afloop wat gevoelig ben op mijn...hoe zeg ik dat netjes....venusheuvel?
Ik zit dus duidelijk te veel op mijn voorkant en niet op mijn kont!
Ik heb een wat statische houding, armen vrij stijf. Het ziet er schijn baar wél netjes uit want ik krijg er weinig commentaar (nog) op.
Iemand tips om meer op mijn kont te leren zitten?

Je bekken kantelen, buikspieren aanspannen

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:40

Ik zou ook wel wat tips willen, mijn beugels moeten sowieso langer, maar ik had al zolang niet meer op m'n eigen paard gereden dat ik totaal m'n zit/houding kwijt was. En tja, ik speel vaak piano. :)) Maar als ik erop let, heb ik het niet.
Voor vooruitgang moet ik dan weer lang wachten, want paardlief zit weer in de lappenmand (blessure).

Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Op m'n bijrijdpaard:
Afbeelding
Afbeelding

Houd het wel netjes :') .

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:47

Je bent inderdaad van zit veranderd, ik vind je wat naar voor zitten op het tweede paard, je handen iets te hoog, je maakt geen lijn met de teugel en je voeten zijn kapstokjes.
Maar dat terwijl je dat op je eigen paard helemaal niet doet!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:50

Komt omdat ik op m'n eigen paard schuine beugelblokjes heb. :))
't Is ook een verschil van dag en nacht om te rijden.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:54

Gianti schreef:
Ik vind je niet TE groot, maar wel aan de grote kant. Echter heb je geen geweldig zit (sorry), dus zou daar heel hard aan werken, want anders zit je de pony echt in de weg!!

Klopt is een wintec zadel :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:59

TheJokerr schreef:
Gianti schreef:

Klopt is een wintec zadel :)

rijd je dit paard vaker, dan raad ik je aan, om een maat dikker kniewrongen te kopen, en anders deze een stukje naar achter te plaatsen. Dit zadel is absoluut geen zege voor je houding (rij er zelf ook mee), probeer als je gaat zitten, echt wat meer voorin te gaan zitten, je zit nml nu achterop de lepel. Desnoods ga je bewust goed zitten, en dan vraag je iemand van de grond om te kijken of je echt in het diepste punt zit en ga dan een stukje zonder beugls rijden, dat je je zelf niet naar achteren kan drukken.

@michelle___: ga eens wat trotser zitten!!! Je hebt 2 pracht paarden onder je bips en je zit nu een beetje in een gezakt :P ook mag op beide paarden je beugels iets langer, vooral op de eerste, je knie komt zelfs over de wrong heen. Maar wat een pracht paarden zeg!

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:13

ik rij op een verzorg fjord.
die vrouw van die fjord geeft les bij een manege en geeft mij nu ook regelmatig les!
alleen wat haar op viel en mijzelf nog nooit is opgevallen is dat ik door de bochten heel erg met me heup naar buiten val.
dus dan zit ik scheef naar buiten. Het maakt niet uit of het linker of rechter hand is. bijvoorbeeld linker hand: dan sta ik in de linker beugel en trek ik rechter been wat om hoog, met me bekken scheef(z'n gevoel heb ik tenminste)
Op een gegeven moment ben ik zelf even aan het opletten & was eigenlijk echt heel erg, Ik probeerde het op te lossen maar het wou echt niet..

heeft misschien iemand tips? om gewoon recht op te zitten in de bochten i.p.v gekantelde heup bekken? of hoe je het kunt noemen! :9

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:25

Nou daar kom ik met mn bagger houding (geen foto's helaas... :( )

Ik ben zelf niet echt groot, net 1.60 meter. Wanneer ik op grote pony's (e-pony's en paarden) rijd, nemen die vaak een loopje met mij. Ik drijf onbewust heel erg, ga naar voren zitten doe mijn handen naar voren, conclusie paard gaat harder en ik wil niet harder. Ik raak meer uit balans en ga dus nog meer drijven en nog erger naar voren zitten en ga dus steeds harder. Op pony's doe ik dit ook maar die reageren daar niet echt op. Hoe kan ik mijn benen stil houden? Tis met name in draf heel erg maar ook de galop is een ramp.... Iemand tips? Want doordat die paarden harder gaan word ik onzekerder, en ben ik bang dat ze harder en harder gaan maar omdat ik daar bang voor ben ga ik onbewust nog meer drijven en naar voren hangen....

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:26

bedankt voor de vorige reacties

Ik trek inderdaad mijn rug erg hol, maar dit doe ik ook met lopen. Juist als ik mijn rug recht wil maken moet ik me helemaal forceren en zit ik voor mijn gevoel niet ontspannen. Mijn beugels heb ik idd een gaatje langer gemaakt, maar ik heb ook een dressuurzadel aangeschaft. Hier weer een update, misschien nu beter alweer een stukje beter. Ik heb me vooral gefocust op mijn handen dragen en mijn tenen (die nog steeds een ramp zijn...)

Afbeelding

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:03

Ik vind je tenen netjes hoor! :) En ik vind je houding met je rug ook heel netjes.
Enige puntje is, je handen wat meer dragen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:59

Ik wil ook graag jullie mening.
Ik heb ongeveer 4 jaar niet gereden, deze winter heb ik ernstige problemen met mijn rug/benen gehad (heb een 3 dubbele hernia, en deze winter veel last van heupjicht gehad, dus heb een paar maanden met een stok gelopen) , en ik merk dat ik nog steeds weinig kracht in mijn benen heb. We hebben een nieuw paard van 5 jaar, en deze fotos zijn van de 1e en 2e keer dat ik erop gereden heb. Het is een trensbit en omdat ik weinig kracht in mijn benen heb, scheurde hij in het begin alle kanten op zonder dat ik hem netjes aan de teugel kon krijgen, later ging dit beter.
Ik denk dat mijn beugels een gaatje langer moeten , want ik zie dat ik mijn benen een beetje opgekruld hou, en ook een rechtere rug denk ik. Maar ik wil dolgraag jullie mening horen. (ik ben zelf nogal teleurgesteld over mijn rijkunst)

Afbeelding

Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:04

Als eerst respect dat je er weer op zit, een 3 dubbele hernia is niet niks. Vind je houding wel mee vallen, nee, het is niet netjes, maar dat komt wel als je weer wat beter en vooral sterker bent. Je mag wel meer je armen onspannen en die wat meer naar voren plaatwsen

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:14

Dankjewel Gianti :) Er is gelukkig nog hoop :) Ik schrok er zelf eigenlijk een beetje van hoe ik zat, net alsof ik een zoutzak ben. Ok dus mijn armen meer ontspannen en handen wat naar voren. Ga ik uitproberen en beetje bij beetje weer wat beter in mijn zit komen :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:27

Ik hoor altijd in de les 'benen lang, hakken laag, tenen naar binnen'.
Nu ben ik zelf nog steeds aan het stoeien met welke beenspieren ik moet gebruiken. Sinds een aantal jaar kan ik steeds beter mijn onderrug loslaten en de bewegingen met mijn heupen opvangen.
Maar soms lijk ik beter te zitten als ik met mijn bovenbenen iets klem, alleen trek ik daar logischerwijs mijn benen iets bij op en kan ik niet veel meer dan druk met mijn kuiten vergroten om aan te sporen en krijg ik wel eens te horen dat ik een actievere hulp moet geven.
Als ik mij volledig ontspan, heb ik de neiging om mijn rug vast te zetten en kan ik geen constante druk op mijn beugels houden waardoor ze voor mijn gevoel ongecontroleerd heen en weer zwabberen. En corrigeer ik dat met kapstokvoetjes, ik probeer dan mijn kuit weer aangesloten te krijgen.
Echter heb je dan ook nog het knieën aansluiten. Dit kan ik alleen op springmaat. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar met normale lengte, alsof ik mijn heupbotten uit elkaar moet draaien en mijn bovenbenen te dik zijn, dat er vet/spier in de weg zit.
Al een paar jaar merk ik dat mijn rechterenkel veel soepeler is, die kan ik dus ook verder uitstrekken dan links en het liefst heb ik mijn rechterbeugel een mini beetje langer. Al heeft me dit ook vaak last van m'n rug opgeleverd.
Mijn rechtervoet kan ook kantelen in mijn laars, ik ga dan wat op de zijkant van m'n voet leunen, dit doe ik met lopen/staan ook soms.
Tijdens het rijden gebeurd ook vaak dat ik rechts mijn beugel 'verlies'. Ik voel dan ineens m'n hak omhoog schieten en de beugel belandt dan op m'n wreef.
Gister ontdekte ik dat als ik mijn beenspieren niet op de juiste manier aanspan, ik dan met beide voeten alleen nog op de buitenkant van de bal van de voet leun. Ipv mijn voeten vanaf de enkels naar binnen te draaien, kantel ik waardoor ik geen juiste druk meer heb en dus ook niet juist kan doorveren.
En toch heb ik soms spontaan een hele nette houding, op het ene paard beter dan het andere. En ik merk, als ik goed zit, loopt het paard ook beter. Verschillend per paard moet ik mijn houding wel corrigeren. De ene keer zitten mijn benen te ver naar achter, de andere keer steek ik af. Dan heb ik weer mijn schouders te bol of zit ik inene te zwaar in het zadel.

Iemand hier die tips heeft hoe en vooral op welke manier ik mijn benen lang kan houden én mijn rug ontspannen zodat ik elk paard ontspannen en actief kan rijden? Zonder dus raar m'n grote teen op te trekken? :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:31

Gianti schreef:
rijd je dit paard vaker, dan raad ik je aan, om een maat dikker kniewrongen te kopen, en anders deze een stukje naar achter te plaatsen. Dit zadel is absoluut geen zege voor je houding (rij er zelf ook mee), probeer als je gaat zitten, echt wat meer voorin te gaan zitten, je zit nml nu achterop de lepel. Desnoods ga je bewust goed zitten, en dan vraag je iemand van de grond om te kijken of je echt in het diepste punt zit en ga dan een stukje zonder beugls rijden, dat je je zelf niet naar achteren kan drukken.

@michelle___: ga eens wat trotser zitten!!! Je hebt 2 pracht paarden onder je bips en je zit nu een beetje in een gezakt :P ook mag op beide paarden je beugels iets langer, vooral op de eerste, je knie komt zelfs over de wrong heen. Maar wat een pracht paarden zeg!

Dat ligt niet aan het wintec zadel hoor. >;)

Of het zadel ligt niet goed, of het ligt aan de ruiter. Gezien de foto's denk ik het eerste...