Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:54

Ja hoor ik vind het hartstikke leuk, het is een soort puzzeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:13

@ Gooya: mooi verslag! Blij dat je er zo blij mee bent :) Super!

Ik vind dat soort dingen ook leuk. Ik doe wijken voor het been, en galopwissels, en mezelf allebei de kanten op buigen...... en ik probeer met links te doen wat ik met rechts ook doe, maar dat is heel heel moelijk :+

Jammer dat ik niet kan rijden, echt.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:24

Paardlief had een beetje spierpijn na haar uitbarsting aan de longe eergister.. plus de bak was schoongemaakt
dus het zand was nat.. ik stijf op paard.. paard ook stijf en heel voorzichtig lopen _O-

Ben ik maar even in de buitenbak gaan rijden (wonder boven wonder, paard was superbraaf.. schapen
worden steeds minder eng!)

Linksom was ze wat stijver en wou ze zich naar rechts buigen.. heb haar van mijn binnenbeen naar
de buitenteugel wat doorgeduwt en als ze zich boog direct beloond.. en niet te veel gevraagd en niet
te lang gereden want ze deed wel hard haar best. Toen ze 2/3 voltes 10/15m netjes liep mocht ze
lekker lang uitstappen :)

Is volgens mij ook de enige manier om de spierpijn er uit te krijgen.. niet over-doen.. maar alleen eventjes
vragen toch die kant te bewegen en er dan niet teveel aanzitten. Denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:29

Volgens mij ook hoor.
Even proberen de boel wat los te maken (daarbij moet je wel een beetje aanvoelen of het kan, of het niet te pijnlijk is, je paard er doorheen proberen te trekken wordt het ook niet beter van) en dan klaar idd :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:36

Mag ik heel eerlijk zeggen dat ik, als ik merk dat die stijf is en spierpijn heeft, alleen ff paar rondjes stap draf en rondje galop doe, als ik het al haal. Wij zijn, na alle blessures, bezig om paard ervan te overtuigen dat hij kán ontspannen zonder pijn. En dat werkt niet als die spierpijn heeft en ik wil hem los maken, wordt die gestressd van. Dus dan gooi ik hem aan de dubbele longe...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:36

Ja in de binnenbak drukte ze zich echt er uit. (hoofd naar rechts terwijl ik alleen stelling VRAAG)
en als ze dan stelling geeft weglopen met de schouder.. en normaal zou ik dan wat meer voorwaarts
rijden en tempowisselingen.. maar ik was bang dat de bak te glad was.. daarom ook maar ff in de
buitenbak gaan rijden. Ik hou haar van voren verder niet vast ofzo. Buiten gaf ze zich wel al netjes
linksom alleen liep ze wat laag in de hals (beetje uitgeschoven) maar dat vind ik dan niet erg.

Dan maar even niet "in de houding", zolang ze maar ontspant in die spierpartij. Al is het maar heel even.
Als ik barst van de spierpijn heb ik ook geen zin om die spieren op te gaan zoeken.. daarbij kan ik nog
denken "als ik er doorheen loop dan krijg ik minder snel spierpijn" maar kan niet van paardlief verwachten
dat ze net zo denkt als ik.

Die denkt "auw, auw, auw" :P heb ook niet gegallopeerd gister.. denk dat ik 10 minuten heb ingestapt en
10 minuutjes gedraafd en toen 20 min. uitgestapt met lang teugeltje. Ze deed wat ik vroeg zonder dwang
ook al vond ze het niet zo fijn.. vind dat wel een beloning (van minder werk) waard

Edit: MyWishMax, De longeercirkels zijn hier hartstikke zwaar. Als ik haar aan de gewone longe doe zie je
ze al vrij diep wegzakken, laat staan aan dubbele longe. Denk dat ze die dag daarna dan alleen maar meer
spierpijn zou hebben. Heb ook niet teveel gevraagd/verwacht.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 23-06-11 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:38

@Gooya: Wat mooi om te lezen! Ik ben heel benieuwd hoe je het rijden over ongeveer een half jaar ervaart, en vooral hoe je paard veranderd. Je zou eigenlijk elke maand of elke twee maanden een standfoto moeten maken, dan kan je heel mooi zien hoe de bespiering veranderd. Dat is wel eens moeilijk als je je paard elke dag ziet :j

Dat is voor andere mensen hier ook wel leuk trouwens, je krijgt er een heel mooi archief van :j

@svdijk: Zoiets doe ik ook inderdaad bij stijvigheid :j Soms ga ik dan eerst even buiten een stapritje maken, rechtdoor stappen en op die manier de spieren opwarmen, en daarna op het erf nog wat voltes etc om hem ook in de buiging los te krijgen. Ik vind dat zelf soepeler gaan dan meteen in de bak met buiging aan het werk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:40

Blijheid ja ik stap meestal in en uit op het harde. Ben zowiezo min. 10 minuten bezig met instappen.
Als ik haar dan eenmaal vraag te buigen en ze loopt nog niet fijn stap ik zelfs nog langer en doen
we simpele oefeningetjes (beetje slangenvoltes in stap bijv. dat ik wel stelling vraag en krijg maar
niet gelijk 5 voltes achter elkaar) in- en rechtstellen.

Goed stappen werkt voor mijn paardje heel fijn.. en op die van mn tante loopt ie sneller "los" als ik
wel instap maar niet te lang in stap rommel maar na het instappen gewoon ga draven en hem het dan
zelf ff uit laat zoeken op 8jes enzo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:49

Oh, ik vond ze vorig jaar niet zo zwaar, maar ik was er ook maar 5 minuten in ;)

Wij kunnen ook in een binnenbak longeren, dus dat is wel fijn. Maar normaal zou ik het er ook rijden, alleen ligt dat bij ons iets ingewikkelder.

Ik stap eerst een paar minuten aan de hand in, dan erop nog minimaal 15 minuten en vaak ga ik daarna al galoperen. Hij wordt van galop heel los en fijn van en in draf wordt hij door zijn enthousiastme nog wel eens strak en sterk voordat ik gegalopeerd heb. In stap ben ik constant bezig met links en rechtsomkeert te rijden en de ene keer recht naar de hoefslag, andere keer wijken, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:50

10 minuten instappen doe ik ook, maar meestal wel in de bak. Soms op het harde, maar zoals gisteren (na eergisteren hard werken) verwachtte ik wat spierpijn en ben ik lekker een buitenritje wezen maken. Even wat anders te zien dan anders, en buiten kunnen we lekker rechtdoor. We hebben hier een heel breed pad onder de dijk langs, en je kan eigenlijk alleen een paar kilometer rechtdoor en dan weer terug. Ideaal opzich bij spierpijn, dan doen ik de heenweg lekker rechtdoor stappen en op de terugweg als hij opgewarmd is pasje schoudervoor, pasje wijken etc. Of op het erf nog wat voltes.

Bij mijn vorige pony werkte veel stappen juist helemaal niet. Die liet ik altijd aan een hele losse teugel bijna meteen galopperen, dat werkte voor hem het best. Zo blijf je bij elk paard weer even aan het zoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:02

Die van mij krijg ik het erf niet af :') Wel in de trailer en op ander terrein is ze braaf.

Maar ze wil/durft absoluut het erf niet af.. heb haar er een paar keer vanaf gekregen..
maar dan is ze zo gestresst dat ze de rest van de week van 't padje is.

MyWishMax. De ene gaat wel maar daar blijft vaak water in liggen dus dan is het een zwembad,
dat is die vlak bij de stapmolen.. en die ander zakken ze vrij ver weg en ik merk als ik er echt ga
longeren dat ze de volgende dag echt spierpijn heeft. Maar ze doen niet zo vaak slepen.. dat vind
ik jammer.. en als ze het doen is het meestal met een wedstrijd op komst. En eens in de zoveel tijd
gaat er een nieuw laagje in geloof ik. Maar in allebei liggen verschillende bodems. Maar die ene die
meestal wel aardig is geeft of veel stof of hij's verzopen :P Het is ook altijd wat :P

Ik laat haar meestal 5 tot 10 minuutjes ff lkkr haar ei kwijt raken in de longeerbak en daarna lekker
op het harde beetje om het terrein heen keutelen. Is ook goed voor de pezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:03

Ik longeerde idd in die bij de stapmolen, op een wedstrijd en er lag beetje water in ja _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:09

De halve stal is in die linkse al eens ijzers verloren (wel teruggevonden := )
en die rechtse (waar jij was) vind ik niet fijn als ik + paard onder het bagger
zitten als het 2 daagies geregend heeft _O-

Er lag eergister denk k wel 3cm water in.. en die linker was goed te doen, alleen
wat zwaar.. maarja.. ze vond het wel leuk dat ze even mocht ontploffen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:44

Ik zag iets over standfoto's :D
Die heb ik wel, een hele erge :o
De eerste was toen ik Kid net een jaar ofzo had en duidelijk nog heeeeeel veel moest leren.
Ze zat helemaal vast en had een hele verkeerde bespiering gekregen door mijn manier van rijden.
Ik heb er een osteopaat bijgehad die me ook een oefening heeft geleerd waarvan ze goed los en soepel werd en betere bespiering kreeg.
Na 6 :oo weken mocht ik toen pas weer zelf rijden en vanaf toen ook altijd verzameld.
Die oefening heb ik op een filmpje ergens in mijn profiel staan mocht iemand belangstelling hebben
Toevallig had ik deze foto's net ook in een hk-topic geplaatst dus nu hier dan ook maar even.
Ben namelijk wel heel trots op de tweede foto.
Zo ziet ze er nu al een paar jaar uit.
de eerste; ;(
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNIDUUCO.jpg
en nu *D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z37GCJWQ.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:50

Kid is een mooie pwoon :+:

wel een echte quarter :j

Zal binnenkort ook eens standfoto's maken van mijn meiske :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:32

Dat is een heel verschil justkid! Dat vind ik ook het leuke van de foto's bijhouden, je ziet dan écht verschil, terwijl als je je paard elke dag ziet je alleen kleine verschillen ziet.

[***] mei 2010 (ik had hem hier twee weken)
Afbeelding

[***] mei dit jaar (na een winter bijna niks doen en dus te dik, net weer aan het oppakken)
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:34

Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-06-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:36

Je ziet bij jou paard ook echt een ontwikkeling in de zin van volwassen worden, naast het verschil in spieren :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:52

Hij is idd stuk volwassener geworden, 1e foto was hij 3,5, laatste 6,5. Alleen is hij op geen één standfoto vol in het werk. Met 3,5 en die foto daarna deden we nog heel weinig. De foto's daarna zijn allemaal net na blessure genomen, dus mét dikke buik en voor zijn doen met weinig spier.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-06-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:53

Wat een goede tip van die standfoto's! Ga ik ook doen. Iedere maand eentje. Wat een mooi verschil bij de paarden hierboven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:56

Wat heeft die van jou mooie billen gekregen Blijheid! Ik dacht eerst ook een mega dikke nek, maar zag toen pas dat zijn manen ook ander zijn :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:57

Ha wat leuk en wat een verschillende types :j
Ik dacht dat je alleen foto's in link mocht zetten in zo'n topic?
Anders worden we misschien wel naar de hk gebonjourd.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het soms wel moeilijk vind om verschil te zien :o
maar ik ben dikbilquarters gewend en heb geen geoefend oog.
waar letten jullie op?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:58

Dikke billen O:)

Haha nee, op bespiering en gewoon alles wat opvalt. Gewoon zoek de verschillen spelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:36

@MyWishMax: Ja, hij heeft nu een Fjordencoupe :)) Wel handig met rijden trouwens, als hij lekker ontspant maken zijn manen een slingerbeweging, als hij los naar links gebogen is zie je zijn haar ook duidelijk naar links gaan, en rechts hetzelfde :j
Qua billen is hij wel vooruit gegaan, maar verkijk je ook nietop de foto, de eerste staat hij met zijn andere achterbeen naar achteren dan de tweede foto. Plus dat hij echt wat te vet is op foto 2, volgend jaar maar een graaskorfje :=

@Justkid: Oeps, dat wist ik niet, ik zal anders wel even een mod vragen ze naar link te veranderen...
Ik vind het inderdaad ook leuk om de verschillende types zo te zien. Die van jou echte western quaterbillen, die van MyWishMax een mooi sportpaard, en mijn ponymansje die er een beetje tussen in zit.
(niet dat die van jou geen sportpaard is, maar toch wel een hele andere tak van sport :) )

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:24

Even of topic, maar heel raar kan hem niet meer terug vinden in mijn eigen berichten. Vond het al zo raar dat er geen nieuwe posts waren....
Iemand enig idee hoe dat kan??

Maar goed weer terug naar de topic.
Vind het wel een leuk idee ja om stand foto's te maken, doe ik eigenlijk nooit, maar ga dat vanaf nu wel doen.
Zeker mooi om dat ik helaas stil sta met mijn vriendjes: merrie heeft een pees blessure, die wel de goede kant op gaat.
man lief heeft een blessure aan zijn kaakgewricht dankzij een verkeerde tandarts...

mooi dier, veel verschil in je foto's, hij heeft lekker billen, hou van gespierde billen, zie graag wat meer buikspieren maar je gaf aan dat hij een tijdje uit de running was, dus dat zal wel goed gaan komen.
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 23-06-11 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt