Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:32

Mooi om te zien hoe iedereen hier elkaar helpt!

Ik ga het vandaag voor de allereerste keer helemaal alleen doen.
Alleen uit de wei halen, alleen borstelen, alleen zadelen, ( alleen opstappen help? ) en alleen rijden, alleen.
Normaal staat de eigenaar van het paard er altijd bij, helpt me altijd bij het opstappen ( pony loopt namelijk weg, en helaas komt mijn zadel terug ) vandaag zal ik dit alleen moeten doen. De eigenaars zijn wel thuis, alleen ze gaan met niet helpen vandaag..
Iemand tips? Ook met opstappen? Hoe kan ik zorgen dat mijn zadel niet terug komt?..

Dank je.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:39

Wat bedoel je met: mijn zadel komt terug? Heeft ie pootjes := Snap hem niet helemaal.

Qua opstappen zou ik zeggen: kruk erbij / tegen een muur parkeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:41

Nou mijn zadel loopt weg, ja echt heel raar. Maar hij doet het toch.

Nee grapje, ik bedoel ermee dat mijn zadel naar mij toe gelijd. Dan doe ik 1 been in de beugel en dan ga ik zeg maar een beetje hangen, en dan komt mijn zadel naar mij toe.. Ik stap al op met krukje. En het is op een ijslander..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

Dag zadel :evaw: :D :D :D :+

Neem aan dat ie wel goed aangesingeld is :o dan glijdt je zadel dus. Ja een krukje is dan beste oplossing zodat je niet zo hoeft te hangen.

Euhm wat je ook kunt doen is NIET je linkervoet in de stijgbeugel maar je rechterbeen OVER je zadel leggen en dan gaan zitten. Dus dat je de kruk als opstap gebruikt en niet je stijgbeugel. Moet ie wel naast die kruk blijven staan natuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:52

Zilfstar schreef:
Dag zadel :evaw: :D :D :D :+

Neem aan dat ie wel goed aangesingeld is :o dan glijdt je zadel dus. Ja een krukje is dan beste oplossing zodat je niet zo hoeft te hangen.

Euhm wat je ook kunt doen is NIET je linkervoet in de stijgbeugel maar je rechterbeen OVER je zadel leggen en dan gaan zitten. Dus dat je de kruk als opstap gebruikt en niet je stijgbeugel. Moet ie wel naast die kruk blijven staan natuurlijk....

Haha, Bedankt voor de tip! +:)+
Ik zal vanavond eens kijken hoe ik het beste op kan stappen. Het is ook wel dat hij soms wel/soms niet schuift. Eigenlijk is het best raar, maar we zullen zien vanavond!

CCCCC

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:06

Over het zadel dat schuift, weet je zeker dat het goed ligt?
Ik had ook last van een schuivend zadel, maar die paste gewoon absoluut niet op mijn paard, dus ik heb zo snel mogelijk een nieuwe aan moeten schaffen.

Als het gewoon goed ligt zou ik inderdaad proberen wat Zilfstar zegt, op krukje stappen, been eroverheen, zitten en dan pas in de beugels. Heb je er tijdens het rijden ook last van, dat je zadel schuift?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:08

Ik persoonlijk ga dus ook niet rijden als het zadel meekomt met opstijgen. Dan singel ik hem nog een gaatje aan want daar ligt het dan bij mijn paard aan. dat is toch nog lucht vastgehouden heeft. Dat heb ik al 1 keer zuur moeten bekopen, dus nooit meer..... Zadel van mij ligt goed overigens

Idd, checken of het wel goed ligt. IJslanders kunnen erg rond zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:14

CCCCC schreef:
Over het zadel dat schuift, weet je zeker dat het goed ligt?
Ik had ook last van een schuivend zadel, maar die paste gewoon absoluut niet op mijn paard, dus ik heb zo snel mogelijk een nieuwe aan moeten schaffen.

Als het gewoon goed ligt zou ik inderdaad proberen wat Zilfstar zegt, op krukje stappen, been eroverheen, zitten en dan pas in de beugels. Heb je er tijdens het rijden ook last van, dat je zadel schuift?

Nee tijdens het rijden geen last, het zadel past ook prima.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:41

Heel veel succes Fresley. :) Enneuhh jezelf niet voor niets bang maken.. Let op je ademhaling en op de tips hier in het topic.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:30

@Fresley: ik heb ook een ijslander en stap ook met (Ikea-)krukje op. Ik kreeg een goede tip laatst:
op de kruk gaan staan, met allebei je handen de voorkant van het zadel pakken, dus linkerhand links, rechterhand rechts, linkerbeen in beugel en meteen min of meer op je zadel gaan liggen en je rechterbeen eroverheen zwaaien. Je gaat dan niet echt in je beugel staan/hangen. Eigenlijk hetzelfde principe als afstappen op zijn ijslands. Door het op deze manier te doen, komt het gewicht niet op links en schuift je zadel niet. Voor het aansingelen heb ik ook nog een tip: als je gaat aansingelen stukjes lopen met je paard, daardoor ontspant hij en kan je gaatje voor gaatje aansingelen, dus stukje lopen aansingelen, weer een stukje lopen weer een gaatje aansingelen. Dat scheelt jou en je paard een hoop stress omdat je beide meer ontspannen bent doordat je er de tijd voor neemt en door het lopen.
@Somebitch: dat jouw paard anders reageert als jij naar het "gevaar" kijkt heeft alles met je ademhaling te maken. Als jij er niet naar kijkt, dan doe je dus eigenlijk alsof het er niet is en ga of blijf je rustiger en dieper ademen. Concentreer jij je wel op het "gevaar", dan span je aan (ook je spieren) en ga je oppervlakkiger ademen. Dat is voor jouw paard het signaal dat er inderdaad gevaar dreigt en daardoor zal hij/zij eerder schrikken.
Voor de mensen die kleine of grotere vorderingen maken: complimenten, ga zo door _/-\o_

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:32

Hmm echt apart dan dat je zo onbewust toch je ademhaling verandert. :=

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:38

Somebitch schreef:
Hmm echt apart dan dat je zo onbewust toch je ademhaling verandert. :=

Ja he, maar het is echt zo. Ik leer dit soort dingen van mijn instructrice. In het begin kon ik me dat allemaal ook niet indenken, maar nu ik erop let, meer dingen weet ook, is het allemaal gewoon heel erg logisch.

Edit: ik moet juist bij dat soort situaties en wanneer mijn paard druk wordt heel goed diep inademen en uitademen en het werkt echt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:42

Kan ik me wel voorstellen hoor. Maar het gebeurt je ECHT onbewust.. Heel apart is dat.
Nouja dan kan ik voortaan maar gewoon beter een andere kant op kijken als er iets engs is. :=

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:56

Somebitch schreef:
Kan ik me wel voorstellen hoor. Maar het gebeurt je ECHT onbewust.. Heel apart is dat.
Nouja dan kan ik voortaan maar gewoon beter een andere kant op kijken als er iets engs is. :=

Precies :D En... buikademhaling oefenen ;) Serieus, dat is in het begin nog niet zo gemakkelijk. Kan je gewoon thuis oefenen, liefst staand. Je legt een hand op je borst en een op je buik (zo voel je het best of je goed via je buik ademt). Je ademhaling moet dus maar je buik. Afijn handen dus en dan adem in en uit, maar dan ook heel erg uit. Je weet wel als je je buikspieren aanspant, dan trek je je navel helemaal richting je ruggenwervel. Dat moet je met uitademen ook doen, dus inademen naar je buik en dan uitademen en je navel richting je ruggenwervel. Dat voelt in het begin heel gek, maar het went ;) Als je gaat rijden doe je dat ook, eerst heel bewust (ik moet het ook nog steeds bewust doen). Je zult zien dat je paard ontspant en jij zelf ook. Deze manier was voor mij een echte eyeopener. Je zult zien, dat als je gespannen bent, dat je dan niet met je buik ademhaalt maar juist heel hoog. Jouw paard spiegelt dat, voelt jouw ademhaling maar ook je (toenemende) spierspanning en reageert daarop.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:59

Je bedoelt dus zo ademen dat je buik ook beweegt? Dat kon ik wel, moest ik altijd met dwarsfluiten maar dat doe ik allang niet meer. :P
Maar als je niet via je buik ademt dan gaan ook je schouders iets omhoog en door je buik is dat niet? Klopt dat met wat je bedoelt?

Dan ga ik er eens op 'proberen' te letten in een 'enge' situatie. :)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:08

Somebitch schreef:
Je bedoelt dus zo ademen dat je buik ook beweegt? Dat kon ik wel, moest ik altijd met dwarsfluiten maar dat doe ik allang niet meer. :P
Maar als je niet via je buik ademt dan gaan ook je schouders iets omhoog en door je buik is dat niet? Klopt dat met wat je bedoelt?

Dan ga ik er eens op 'proberen' te letten in een 'enge' situatie. :)

Ja precies, je buik zet dan uit bij het inademen. Vergeten: inademen via de neus en uitademen via je mond. Als je met droogoefenen je handen neerlegt, dan voel je het heel goed. Toevallig heb ik vandaag les gehad en ook toevallig heeft een stalgenootje daar foto's van gemaakt. Wil je zien hoe die ontspanning eruit ziet ?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:12

Altijd leuk om te zien, kan je wat van leren. :j Dus ja! :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:17

Oké daar komen ze dan. Dúx (spreek uit "Doeks" en betekent "de beste van de klas") loopt wel op de voorhand, maar het gaat om het effect van de ademhaling. De bandage om zijn achterhand is om hem ervan bewust te maken dat hij een achterhand heeft :D

Afbeelding

Met de juf een beenoefening aan het doen, let op mijn blije gezicht ;)

Afbeelding

Ik zag op de foto's pas dat mijn zadel te ver naar voren ligt...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:19

Ziet er heel relaxed uit ja. :j
Wat voor beenoefeningen doe je en waarom? :+

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:29

Somebitch schreef:
Ziet er heel relaxed uit ja. :j
Wat voor beenoefeningen doe je en waarom? :+

Relaxed he, thx. Mijn houding en balans waren heel slecht toen ik begon met lessen bij Ellen. We zijn begonnen met de ontspanning en nu pakken we daar mijn zit en balans bij. Mijn beugels zijn sinds het begin al 3 gaatjes langer gegaan. De beenoefeningen zijn om de spanning uit mijn bovenbenen te halen o.a.. Een oefening vind ik echt bizar. Je ziet dat ik zonder beugels zit op de tweede foto he. Dat durfde ik 2 weken geleden niet... Afijn toch uitgedaan, Ellen ernaast gelopen. Daarna naar het midden van de bak. Ellen pakt mijn voet en ik moet mijn been ontspannen, echt zwaar laten dus. Dan tilt zij mijn been op en laat hem weer langzaam zakken. Voor mijn gevoel zijn mijn benen daarna een meter langer geworden. Zo hebben we 1 voor 1 de beugelriemen langer gemaakt, bizar gevoel is het. Mijn stalgenootje heeft de foto's gemaakt en oefeningen meegedaan, ook de beenoefening op het laatst. Zij had dus zoveel spanning in haar bovenbenen, dat ze onbewust zelf haar been omhoog deed bij die oefening. Ze dacht zelf dat ze alle spieren los liet, zo ingrijpend kan zo'n oefening zijn.

Even over de 1e foto nog: ik doe dus helemaal niks aan de voorkant he, ik adem goed en Dúx zakt vanzelf soms bijna met zijn neus op de grond :D
Laatst bijgewerkt door ElanII op 28-05-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:31

Wat goed zeg! Ook een hele goede instructrice heb je gevonden zo te horen. :j

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:38

Somebitch schreef:
Wat goed zeg! Ook een hele goede instructrice heb je gevonden zo te horen. :j

Ja na een paar stevige vallen van Dúx en nadat ik hem zelfs te koop heb gehad, heb ik het roer omgegooid en ben ik gaan zoeken. Ik ben super blij met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:06

Ooh wat een lekker paard heb k toch.

Het rijden ging echt super! En het opstappen ook, zadel kwam totaal niet terug, en paard bleef lekker stil staan bij het opstappen. Wat was ik trots.. Ook op mezelf.

Geen galopje gedaan want meneer was vandaag wel iets te pittig naar me zin.

Naja, bedankt voor jullie hulp!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:25

Als ik iets eng vind ga ik vaak neurieen, dan moet je bijna wel goed ademhalen :D

Off Topic: die bandage om zijn kont is miss ook wel een idee voor Jippe met rijden. Die moet die achterhand er ook meer onder zetten. Wilde dat ooit doen door zweepje mee te nemen. Nou die heb ik na 1 lichte aansporing laten vallen, want toen hij door had dat ik een zweep mee had begon hij toch te flippen!!! Die was er onder het zadel echt bang van ;( Wil niet weten wat hij ermee meegemaakt heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:32

Zilfstar schreef:
Als ik iets eng vind ga ik vaak neurieen, dan moet je bijna wel goed ademhalen :D

Off Topic: die bandage om zijn kont is miss ook wel een idee voor Jippe met rijden. Die moet die achterhand er ook meer onder zetten. Wilde dat ooit doen door zweepje mee te nemen. Nou die heb ik na 1 lichte aansporing laten vallen, want toen hij door had dat ik een zweep mee had begon hij toch te flippen!!! Die was er onder het zadel echt bang van ;( Wil niet weten wat hij ermee meegemaakt heeft....

Was dat echt een megaaa dressuurzweep? Misschien een klein springzweepje een idee?

Nu zit ik me zelf te bedenken dat je dat misschien beter niet kan doen, want stel als hij een tikje krijgt, dat hij hem dan flipt. En dat lijkt me voor jou en voor je paard niet leuk!
Dus deze reactie kun je zien als ongelezen.