ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 05:15

hallo,

ik ben weer in ons kikkerlandje en heb ciara weer meegenomen naar de bak om te longeren. ze had een maand stil gestaan en heb haar gewoon opgetuigt en ben de weg op gegaan naar de bak. geen stap verkeerd!! tuurlijk was ze wel een beetje dribbelig, maar vond haar erg braaf. in de bak eerst ff zonder en daarna met pessoa gelongeerd. ik zag wel dat ze op de rechterkant wat moeite met de buiging had dus wil haar niet te veel bij zetten uit angst dat ze haar rug vast zet. maandag de 11de heb ik een les gepland bij mn instructrise en dan is het dus de bedoeling dat ik erop ga. ze is nog ietsjes overbouwd, maar ik denk dat dit ook dmv ontwikkeling van de spieren beter moet worden.

vandaag ben ik even met haar door het dorp gaan wandelen. op een gegeven moment moest ik langs een bouwput waar een pomp etc aanstond. mevrouw ging dus ruim van te voren al stil staan. ik had alle tijd dus heb haar nergens toe gedwongen. halstertouw gewoon lang gelaten en ze gaat uit zichzelf steeds wat pasjes dichterbij. toen ze bij de pomp was dacht ik dat ze er wel langs zou springen. dit was niet het geval. mevrouw ging weer stilstaan en moest echt even in de bouwput kijken en aan de pomp ruiken, waarnaar ze rustig en ongeinteresserd er langs liep. erg mooi hoe stoer dit paard is!! vertoond nooit vluchtgedrag!! heel anders dan haar mams. dat kan echt een paniekzaaier zijn... zet het gewoon op een lopen. ben dus erg blij met dit karakter en dat ze zoveel vertrouwen in me heeft.

het is goed om te horen dat het bij jullie ook allemaal zo goed gaat!!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 06:29

mijn hengst heb ik vanaf dat hij 5,5 maand is,
in mei wordt hij dan eindelijk 3 ^^
ik heb hem een zadeltje opgelegd en een keer een hoofdstelletje in gedaan, meer nog niet.
Ik doe het rustig aan, heb alle tijd :)
Het is de bedoeling dat ik hem zelf in ga rijden met behulp van een vriend ( rijdt al jaren paarden in).

ik lees dus gezellig mee :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:57

Jeetje wat een verhalen allemaal, ben even niet geweest.

Gisteren heerlijk in het zonnetje gereden en een stukje galop meegepakt onder het zadel. Hij is af en toe wat onrustig met z'n hoofd. Meneer was veel afgeleid, er gebeurde voor hem een hoop, paarden op het land, trailers die af en aan rijden, paarden inladen, paarden uitladen, buurman kwam met het tweespan en een groep mensen aan etc. Hij vindt dat nog steeds raar 2 of meer grote zwarte paarden met een koets erachter.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:54

Hoi Hoi Allemaal,

Zo ik ben even niet geweest en er is al heel veel bijgekletst! Ik heb het erg druk gehad de afgelopen dagen ivm de verhuizing van Fury en van alles regelen voor de kleine die komt. Gelukkig zijn het wel allemaal erg leuke dingen.

Voor Fury hebben we de datum iets vervroegt hij komt nu 28 april hier naar toe, dan kan die eerst twee dagen wennen hier op zijn nieuwe stal, en dan gaat die 30 april het land op met de nieuwe koppel. Het zal allemaal wel erg wennen voor hem zijn. De eerste paar dagen heb ik lekker vrijgenomen dus kan ik lekker veel bij hem zijn.

Ik vind het wel heel erg eng allemaal, in die trailer de weg op.... Al die ongelukken die je tegenwoordig hoort en leest, en het hoeft niet eens aan jezelf te liggen dat maakt het extra eng allemaal.. We gaan waarschijnlijk na de spits de weg op, en dan hoop ik dat het niet meer zo druk zou zijn. Het scheelt dat het op een doordeweekse dag is en dat nog geen vakantie is....

@Daniquee : Bedankt :D Ik vind het heel belangrijk om ook naar je paard te kijken. Hij moet nog langer mee, en als ik merk dat hij er nog niet echt aan toe is wachten we gewoon nog even... Het scheelt we hebben een hele goede band, en ik vind aan de hand keutelen net zo lekker :D
En straks met me dikke buik ook wel een stuk handiger denk ik haha..

@ Juangi : Wat een goed nieuwes van je, wat zul jij trots geweest zijn zeg!

@ Keat : Idd heerlijk als je paard zo reageert! Beter dan het vluchtgedrag, dat vind ik altijd zo eng als je dan aan de hand met hem bezig bent op de openbare weg! Ze kunnen overal heen mocht je hem niet meer kunnen houden... Gelukkig reageert die van jouw heerlijk nuchter!

@ Grauwman : Gelukkig dat het wel allemaal goed ging, ach dat zijn allemaal dingen als hij die vaker ziet zal dat vast wel afnemen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:53

Hoi hoi,

Hoe is het met jullie? Nog 18 dagen en dan komt Fury naar Utrecht.. Neeuuhhh ben helemaal niet zenuwachtig haha! Ik laat hem denk ik eerst een weekje wennen voordat ik langzaam met grondwerk ga beginnen, wat zouden jullie doen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:43

Zou ik ook doen!
Ik heb vandaag weer even gereden. Achterwaarts geintroduceerd en met het afwenden begonnen. Ook het hatlhouden weer geprobeert te verfijnen, ging goed.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:10

Nôôh vandaag heb ik voor het eerst op Cas gezeten! Eerst gelongeerd, daarna afgespoten, zweetdeken op en op stal. Toen dacht ik, hmm waarom niet. Dus heel voorzichtig eerst gehangen, daarna 1 been erover, braaf geroepen, toen langzaam gewicht gezet en er maar op gegaan! Ik had meneer net bix gevoerd dus die was de hele tijd (!!!) bix aan het eten. Heeft niet op of om gekekene. Dus wat fotos gemaakt en er weer af.

Toen naar buiten gegaan, vast gezet en weer hetzelfde (want nu heeft hij geen afleiding! en jahoor, hartstikke braaf! Toen aan iemand gevraagd of ze foto's wou maken (dus die probeer ik er op te zetten als kabeltje gevonden is) en daarna stapte hij zelfs nog uitzich zelf! Denk 3/4 stapjes! Ik zo: Oehhh! en meneer doodkalm...

Braaf paard! Begin alleen wel na het zien van de foto's te twijfelen over 'het plaatje'....

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:15

leuk dat het met iedereen zo ged gaat!!!!

vandaag voor het eerst een buitenrit gemaakt met stap en draf. dit juist om hem voorwaarts te laten lopen en op eigen benen te leren lopen zonder teveel bochten. dit ging echt supergoed. mijn man reed op ons andere paard en onze bijrijdstertje op onze welsh. met zijn drieen ging het prima en hij liep lekker geconcentreerd door.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:54

Ik heb zaterdag een eerste buitenrit met m'n jonkie gemaakt. Ging goed. Hij is in principe vanwege het vele gewandel een tijd terug verkeersmak, maar je weet nooit hoe ze reageren. Hij reageerde niet op een tractor en niet op auto's. Alleen het stukje galop eindigde in een vreselijke vrolijke bokpartij waarbij ik maar snel ingegrepen heb en teruggegaan ben naar de draf.
Ik ga overigens direct alleen naar buiten. Ik heb niet even iemand om mee te rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:00

Wat heerlijk al die eerste buitenritten! Was écht prachtig weer! :j Fijn dat het allemaal zo goed ging! Hebben jullie goede uitrijmogelijkheden of moeten jullie eerst een stuk over de weg? Op 4 km afstand ligt hier het strand, duinen en een bos. Verder na 10 min stappen een heel groot grasveld en nog een bos, maar daar lopen vaak honden los dus wil ik zo veel mogelijk vermijden.

Eerst gepoetst en wat geoefend met sturen en daarna in de longeerbak (met lange teugels er nog aan) er op gesprongen en gaan hangen. Terwijl hij verder los stond, eerste keren liep hij een paar stappen, maar na 2x stond hij stil en bleef rustig staan kijken terwijl ik dus op hem sprong en op hem hing. TOen naar poetsplaats gegaan en daar zei een vrouw (die daar haar eigen paard heeft te staan), weetjewat, ik hou hem vast en jij gaat erop zitten.

Dus weer gedaan en meneer stond braaf stil, daarna zei ze kom gaan we stappen en voordat ik iets kon zeggen, gingen we. Zonder zadel stapte hij dus over het erf, totaal niet angstig/paniekend. Beetje twijfelend, maar liep zo mee. Hebben 1 rondje op het erf gelopen en toen er gauw af. Iedereen zei dat ze nog nooit zo'n braaf paard hadden gezien...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:50

hallo allemaal,

om 17:00 had ik mn lesje met ciara. het beestje was ontzettend braaf!!! heeft geen pas verkeerd gezet. had alleen wel nog graag gehad dat ze wat voorwaartser was. ze ging elke keer stil staan. nu moest ik haar elke keer vooruit tikken. dit vind ik dus echt niet fijn... ook het stuur is nog in de maak, waardoor ik soms veel te veel aan mn binnenteugel moest zitten omdat we anders een botsing met het hek hadden.... maarja wat verwacht je haha dit is de eerste keer dat ik los op haar rondjes probeerde te draven. na de les heb ik er richting huis nog een stukje opgezeten. mn vriend liep wel mee, maar ik zat er gewoon los op. ze stapte mooi voor hem uit en ik heb nog een stukje gedraafd. nu was ze wel ineens heel enthousiast en ben dus maar snel gestopt, omdat ook de rem nog in de maak is:P ik denk wel dat het verstandig is dat ik in het begin veel buiten met haar ga rijden. ik denk dat ze dan eerder door krijgt dat het leuk is om vooruit te gaan en het zijn dan alleen maar rechte lijnen zodat ze haar balans wat beter kan vinden. nu was ze net zo'n dronkenlap hahaha
nou hier wat foto's en een filmpje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:32

Lessen jullie al met die groene dieren? Ik doe dat nog niet. Ik wil dat ik ook wat van de les op kan steken. En zolang een paard nog niet de basis beheerst heeft een les niet veel zin. Hooguit dat je je paard laat wennen aan een vreemde omgeving. het is straks wel de bedoeling om te gaan lessen, maar dan met het dier het ook een half uur vol kunnen houden en het niveau moet zodanig zjn dat er ook echt gereden kan worden. Privelessen zijn best prijzig en daarom wil ik dat pas doen als het ook nut heeft. Dit betekent dat ik zelf een paard eerst naar ong. L1 niveau thuis train en dan naar les ga. Afhankelijk van hoe het gaat en mijn eigen gevoel (en hoe het met de financien staat) bepaal ik dan de frequentie van de lessen. Ik les liever 1 keer wat duurder en goed, dan 4 prutlessen in de maand die dan net zo duur zijn, maar waarvan ik niet het gevoel heb dat ik iets kan leren in zo'n les.

De mijne heeft overigens afgelopen weekend ook nog even over wat balkjes gestapt. Springen doe ik uiteraard nog niet.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:27

@keat. hoe lang heb je hem al onder het zadel? vind het er al netjes uit zien voor wat hij kan. dat stilstaan deed die van mij in het begin ook, nu we echt bezig zijn met doorrijden is dat er bijna helemaal uit tenzij hij iets ziet.

@germie. ik les niet met mijn groentje, maar kan wel begrijpen dat sommigen dit wel doen. je hebt dan begeleiding bij het opleiden van je paard en als je kunt dan altijd op iemand terugvallen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:35

Leuk om al die ervaringen te lezen, hier zijn we momenteel ook bezig met mijn 4 jarige merrie, ik heb er nu 2x op gereden en heeft in totaal 3x iemand opgezeten. De eerste keer iemand anders en daarna ik. Ze doet het super heb zondag voor het eerst los gestapt, en aan de longeerlijn gedraaft en een galopje al was dat niet de bedoeling. Ik ben wel van plan als ze de basis kent, dus stap, draf, galop, sturen en de rem om te gaan lessen, nu is het ook onder begeleiding en dat wil ik wel zo houden eigenlijk. Maar dan maar een half uur per 2 weken ofzo. En de rest veel het bos in. Lekker rechtuit de basis goed bevestigen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:13

germie, priveles heeft altijd nut ;) omdat je op dingen gewezen wordt waar je zelf niet zo snel bij stil staat. Vooral bij een jong paard is het heel belangrijk les te krijgen om alles goed te bevestigen. De meeste mensen denken dat zelf te kunnen (onderandere ikzelf) maar er komt meer bij kijken dan een beetje knopjes bevestigen. Ik vind prive lessen overgens niet duur. Het is zinvol, en zinvolle dingen zijn in mijn ogen nooit te duur omdat je er iets mee kunt bereiken. In dit geval een goed getraint paard en weer een hele rugzak vol met informatie. Ik les met mijn andere paard 1 a 2 keer in de maand (ligt aan mijn instructrice) en ik leg iedere maand geld opzij voor 3 lessen.
Vanaf mei/juni ga ik lessen met mijn andere tinker. Wat ik nu doe is alleen stappen, halthouden en hoefslag volgen/afwenden. Als ik haar dressuurmatig ga trainen neem ik vanaf dag 1 les.
Ik rij haar nu ook nog met touwhalster dus het is meer een beetje rondhobbelen en lekker wennen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:20

Ziet er leuk uit!
Maar waarom rijd je op zo'n jong ding al met sporen???

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:08

veersche schreef:
Ziet er leuk uit!
Maar waarom rijd je op zo'n jong ding al met sporen???

Ik had exact dezelfde vraag! Juist omdat je aangeeft dat ze op het moment nog niet zo voorwaarts is lijkt het mij beter om haar eerst goed aan het been te krijgen voordat je echt met sporen gaat rijden. Je verfijnt je beenhulp natuurlijk wel, maar is dat al echt nodig?
Wel leuk dat het naar huis ook al zo goed ging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:28

Jeetje mina!
Het klinkt alsof het allemaal goed gaat! :D

Bij mij gaat het ook prima. [***] is super braaf!
Ik zit er soms op als ik der uit het weiland haal. of buiten als we vlak bij huis zijn!

Een Arabiertje die ik vorigjaar zadelmag heb gemaakt, en een beteje een beginnetje had gemaakt. Was toen heel erg braaf.
Maar nu al een tijdje (ze is de winter stil gegaan en zijn af en toe met der bezig) Schud ze zo enorm met der hoofd! Worden er echt gek van.
We hebben met/zonder zadel geprobeert. ook een anderzadel wilde niet helpen.
We hebben met hoofdstel, met een halster met een bit er in, met een stal halster, met een touw halster en met een sidepull geprobeert, maar niks helpt!
Iemand zo iets gelijks mee gemaakt?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:33

dat spoortje was op aanraden van de instructrice. ik had er vorig jaar een paar keer aan de longe opgezeten en we kwamen er dus achter dat bewegen erg eng was voor haar. de tip was dus: sporen.
ze heeft veel van de laatste keer opgestoken, maar ik moet zeggen..... die sporen hadden geen effect. ik kreeg haar niet eens in draf. heb dus een zweepje in mn handen geduwd gekregen en dat ging veel beter. volgende keren blijven die sporen dus gewoon in de kast.

@ melanie: ik heb er in het najaar 4 x opgezeten, maar niet echt gereden. echt meer dan stap hebben we niet gedaan en dat was aan de longe. dit was dus de eerste keer los en dat ze echt in draf de bak door moest komen. dit filmpje is wel aan het einde van het rijden gemaakt hoor. het was de enige keer dat ze door bleef gaan in draf haha.

@ germie: ja die les hahaha... heb er niet heel veel van opgestoken. toch is het fijn als er iemand is die je even bijstaat als je er de eerste keer echt op gaat. nu weet ik dat ze braaf is en hou ik de lessen denk ik even voor gezien. eerst maar eens dat paard aan mn been zien te krijgen:P.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:38

Alou schreef:
Jeetje mina!
Het klinkt alsof het allemaal goed gaat! :D

Bij mij gaat het ook prima. Kinaia is super braaf!
Ik zit er soms op als ik der uit het weiland haal. of buiten als we vlak bij huis zijn!

Een Arabiertje die ik vorigjaar zadelmag heb gemaakt, en een beteje een beginnetje had gemaakt. Was toen heel erg braaf.
Maar nu al een tijdje (ze is de winter stil gegaan en zijn af en toe met der bezig) Schud ze zo enorm met der hoofd! Worden er echt gek van.
We hebben met/zonder zadel geprobeert. ook een anderzadel wilde niet helpen.
We hebben met hoofdstel, met een halster met een bit er in, met een stal halster, met een touw halster en met een sidepull geprobeert, maar niks helpt!
Iemand zo iets gelijks mee gemaakt?

Dat schudden kan ook betekenene dat ze last heeft van een spier op haar hoofd (aan de bovenkant van hoofd, tussen de oren), wanneer ze veel in de krul is gereden wil die spier nog wel eens overbelast raken met schudden als gevolg...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:54

Hallo :)
ik meld me ook even.
Ik ben sinds kort ook bezig mijn andalusier in te rijden. Hij is 6 jaar, dus lekker uitgegroeid. Ik heb hem sinds oktober. Eigenlijk is die niet echt van mij, maar ik mag hem wel zo beschouwen :) hij kon enkel een trailer ingaan toen die bij mij kwam. Ik heb hem van toen tot nu leren stilstaan, benen geven, lopen aan het halster, verkeersmak gemaakt, gelongeerd,…
Pas gisteren ben ik er de eerste keer opgeklommen onder begeleiding. Eerst even gelongeerd met zijn zadel, dan ik er rustig op, alles aangeraakt en wat met de armen gewapperd en gaan. Mijn lesgeefster hield hem vast aan de longe en zo heb ik gestapt en gedraven. We gaan hem bitloos beleren, en zodra hij beter opgeleerd is pas een bit gebruiken. Hij heeft één keer wat gebokt, maar ik heb het makkelijk uitgezeten. Het ging zelfs zo goed dat mijn lesgeefster me volgende keer gaat meenemen als ze een paard gaat beleren
:Y)

al bij al gaat het goed. Hij is niet bedoeld om er mee te starten. Eerder lekker buitenrijden en in de bak wat dressuur. Je mag hem ook niet te veel of te lang hetzelfde laten doen, dan komt meneer zijn spaans bloed naar boven :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:04

keat schreef:
dat spoortje was op aanraden van de instructrice. ik had er vorig jaar een paar keer aan de longe opgezeten en we kwamen er dus achter dat bewegen erg eng was voor haar. de tip was dus: sporen.
ze heeft veel van de laatste keer opgestoken, maar ik moet zeggen..... die sporen hadden geen effect. ik kreeg haar niet eens in draf. heb dus een zweepje in mn handen geduwd gekregen en dat ging veel beter. volgende keren blijven die sporen dus gewoon in de kast.

Sorry maar in mijn ogen slechte instructie. Sporen zijn om hulpen te verfijnen en nooit om een paard mee voorwaarts te krijgen net zoals een zweepje bij een jong paard. Het paard is er dan nog niet klaar voor anders reageert het wel op een voorwaartse beenhulp (moet je ook rustig aanleren zodat het te begrijpen is) of op een stemhulp. Mensen verwachten maar dat een jong paard alles al weet en kan maar dit moet rustig bevestigd worden. Het is niet opstappen en wegrijden maar telkens weer bezig zijn met duidelijk te zijn en tegelijkertijd vriendelijk te blijven, je paard dingen uitleggen.
Draven is ook nog helemaal niet nodig de eerste keren imo. Eerst de stap en halt goed bevestigen en daarna komt de draf. Waarom willen mensen altijd zo snel gaan met zo'n jong dier. Een kind kan ook niet gelijk dag 1 praten of lopen. Geen aanval op jou hoor, ik begrijp dat je het beste wilt doen maar zoek gewoon goede instructie die wel de tijd neemt en de kennis bezit om een jong paard te begeleiden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:21

qua sporen geef ik je gelijk. qua zweepje wat minder. ik sla haar er niet mee. een kein tikje is genoeg. stappen kende ze al hoor. het punt dat we haar ff vooruit wilde hebben is omdat ze volgens mij niet helemaal door had dat dat mogelijk was :P. wel moet ik zeggen dat ik het vanaf nu gewoon zelf ga doen nou ik weet dat ze geen vlieg kwaad doet. dan heb ik ook meer rust in mn lijf en kan ik heel rustig aan alles oppakken. niemand die langs de kant roept wat te doen. over de instructrice laat ik me liever niet uit. wel is het zo dat ik met mn andere paard sinds kort bij antoine de both les en open sta voor iemand dichter in de buurt. ik heb dat met ciara nog niet gedaan omdat ik dat pas wil gaan doen als ze al wat verder is. anders zou ze 1.5 uur in de trailer moeten staan naar de both en dan nog rijden. daar is ze natuurlijk nog lang niet klaar voor.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:34

Als je een goede persoon ernaast hebt hoef jij het zweepje niet eens in de hand te hebben. De drijvende kracht van die persoon kan het paard al laten lopen. Maargoed ik blijf erbij dat het aandrijven goed bevestigd moet worden en dat ook dat tijd nodig heeft. En daar moet je rekening mee houden. Het is een jong dier die alles nog moet leren, hij weet niet eens dat de zweep voorwaarts gaan betekend waarschijnlijk.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:53

Eerlijk gezegd ben ik het eens met marliez, vandaar ook mijn vraag over de sporen. Toch kan ik me ook wel voorstellen dat je een manier zoekt om haar voorwaarts te krijgen. Reageert ze wel op stemhulpen? En hoe is dat bijvoorbeeld als je haar longeert?