Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik vind het heel belangrijk om ook naar je paard te kijken. Hij moet nog langer mee, en als ik merk dat hij er nog niet echt aan toe is wachten we gewoon nog even... Het scheelt we hebben een hele goede band, en ik vind aan de hand keutelen net zo lekker 

Fijn dat het allemaal zo goed ging! Hebben jullie goede uitrijmogelijkheden of moeten jullie eerst een stuk over de weg? Op 4 km afstand ligt hier het strand, duinen en een bos. Verder na 10 min stappen een heel groot grasveld en nog een bos, maar daar lopen vaak honden los dus wil ik zo veel mogelijk vermijden. 

omdat je op dingen gewezen wordt waar je zelf niet zo snel bij stil staat. Vooral bij een jong paard is het heel belangrijk les te krijgen om alles goed te bevestigen. De meeste mensen denken dat zelf te kunnen (onderandere ikzelf) maar er komt meer bij kijken dan een beetje knopjes bevestigen. Ik vind prive lessen overgens niet duur. Het is zinvol, en zinvolle dingen zijn in mijn ogen nooit te duur omdat je er iets mee kunt bereiken. In dit geval een goed getraint paard en weer een hele rugzak vol met informatie. Ik les met mijn andere paard 1 a 2 keer in de maand (ligt aan mijn instructrice) en ik leg iedere maand geld opzij voor 3 lessen. veersche schreef:Ziet er leuk uit!
Maar waarom rijd je op zo'n jong ding al met sporen???

Alou schreef:Jeetje mina!
Het klinkt alsof het allemaal goed gaat!
Bij mij gaat het ook prima. Kinaia is super braaf!
Ik zit er soms op als ik der uit het weiland haal. of buiten als we vlak bij huis zijn!
Een Arabiertje die ik vorigjaar zadelmag heb gemaakt, en een beteje een beginnetje had gemaakt. Was toen heel erg braaf.
Maar nu al een tijdje (ze is de winter stil gegaan en zijn af en toe met der bezig) Schud ze zo enorm met der hoofd! Worden er echt gek van.
We hebben met/zonder zadel geprobeert. ook een anderzadel wilde niet helpen.
We hebben met hoofdstel, met een halster met een bit er in, met een stal halster, met een touw halster en met een sidepull geprobeert, maar niks helpt!
Iemand zo iets gelijks mee gemaakt?
hij kon enkel een trailer ingaan toen die bij mij kwam. Ik heb hem van toen tot nu leren stilstaan, benen geven, lopen aan het halster, verkeersmak gemaakt, gelongeerd,…
keat schreef:dat spoortje was op aanraden van de instructrice. ik had er vorig jaar een paar keer aan de longe opgezeten en we kwamen er dus achter dat bewegen erg eng was voor haar. de tip was dus: sporen.
ze heeft veel van de laatste keer opgestoken, maar ik moet zeggen..... die sporen hadden geen effect. ik kreeg haar niet eens in draf. heb dus een zweepje in mn handen geduwd gekregen en dat ging veel beter. volgende keren blijven die sporen dus gewoon in de kast.
. wel moet ik zeggen dat ik het vanaf nu gewoon zelf ga doen nou ik weet dat ze geen vlieg kwaad doet. dan heb ik ook meer rust in mn lijf en kan ik heel rustig aan alles oppakken. niemand die langs de kant roept wat te doen. over de instructrice laat ik me liever niet uit. wel is het zo dat ik met mn andere paard sinds kort bij antoine de both les en open sta voor iemand dichter in de buurt. ik heb dat met ciara nog niet gedaan omdat ik dat pas wil gaan doen als ze al wat verder is. anders zou ze 1.5 uur in de trailer moeten staan naar de both en dan nog rijden. daar is ze natuurlijk nog lang niet klaar voor.