[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:19

Op 1 hindernis springt marie dus redelijk goed, niet al te opgejaagd ( maar toch eeen beetje snel)
Maar nu het sneeuwt heb ik haar terug achter staan en ga ik bij iemand anders in de binne piste rijden.
Deze is behoorlijk groot en staan 6 hindernissen ( en parcour dus)
Bij het moment dat ik in galop spring voor te gaan springen crost ze over elke hindernis ongecontroleerd ( ze komt vaak niet uit, springt te vroeg, maar haalt het wel altijd), maar tikt nooit balken en weigerd niet.
Toch kan ik dan nooit parcours gaan springen van 1.20 want ze springt te wild, ik kan haar moeilijk houden?

Maandag hield ik haar wel enorm in en toen sprong ze te laat waardoor we overkop zijn gegaan ( niemand gewond gelukkig)
ik heb geprobeerd te stoppen als ze te gek word ( voor de hindernis) kleine volte te rijden en dan meteen springen, draf eropaf stap erop af.
springt ze allemaal netjes en rustig maar in galop maakt ze er een race van.

Maar weet iemand ajb een truc waardoor ik haar zou kunnen bedaren met springen

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:23

_danieke_ schreef:
ik ga te veel mikken op de afstanden, hoe kan ik mn gedachtes op andere dingen brengen? want zodra ik niks zie raak ik in de stress en vergeet ik te drukken, en te rijden :x en ik kan hem niet laten lopen zonder er aan te zitten

Ik hoor het wel als Marcel het er niet mee eens is. Er zijn een paar dingen die je kan doen:

1. Zet een lijntje neer. Vanuit draf een kruisje en dan vier, vijf, of zes galopsprongen naar een stijltje of oxer. Op die manier leer je te zien hoe 4, 5, of 6 galopsprongen eruit zien. Je kan dit ook gewoon doen met grondbalken.
2. Tel je galopsprongen hardop tussen de hindernissen. Landing, 1, 2, 3, 4, 5, 6, afzet.
3. Tel je galopsprongen hardop tijdens het galopperen. 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4. Na een paar maanden weet je vanzelf waar je bent in 4 galopsprongen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk om in 1 ritme te blijven galopperen door de hele baan.
4. Als je eenmaal een regelmatig ritme hebt, galoppeer dan gewoon naar een hindernisje zonder je tempo/ritme te veranderen. Doe dat 100 keer en na verloop van tijd begin je vanzelf te "voelen" of de hindernis iets van je af leunt (dan moet je dus je galopsprongen iets verlengen) of iets naar je toe leunt (verkorten) of dat het goed zit. Voel je niets, wacht dan een galopsprong. Dat is heel moeilijk, want soms vinden mensen dat eng, maar als je niets verandert terwijl je niets ziet dan zie je uiteindelijk vanzelf wel iets.
5. Probeer af te tellen bij het rijden naar de hindernis. Dus, als je denkt dat er nog 5 galopsprongen zijn dan, hardop, 5 ,4, 3, 2, 1, spring.
Ik zeg trouwens telkens hardop omdat je dan blijft ademen. Op die manier blijf je ontspannen en je paard ook.

Hopelijk heb je er wat aan. Ik denk dat het handig is om met plaatsing balken en hindernisjes te werken zodat je iedere keer goed uitkomt. Op die manier leren zowel jij als je paard ook geen slecht dingen aan. Je kan beter afzonderlijk kleine dingen oefenen dan alles ineens. Zoals Marcel zegt, rustig aan en steeds een klein beetje verder dan kom je uiteindelijk toch het verst.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:26

dat had ik er nog niet bijgezet ,
maar gezellig dat je ons op bokt tips komt gefen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:32

MarcelDufour schreef:
newmom schreef:
schiet me trouwens nog iets te binnen!!
Een aantal jaren geleden heb ik bij kyra gewerkt..
daar heb ik pappie (hors la loi) een aantal keer gereden,
(dressuur matig) ontzettend leuk paard met een mega karakter(!!)
Nu hoor ik helemaal niets meer van t dier.. wat is dr mee gebeurd?? weet jij dat toevallig (ik dacht aangezien jij meer in de springsport zit)

Welke Kyra? Kyra Swelheim?
Wat er met dat paard gebeurd is weet ik niet, kan er wel eens naar vragen.

Hors la loi II staat bij Hugo Simon. (aldus Marc Suls)
Dubbeldam heeft er nog ff mee gereden, maar dat was niet zo'n succes. Hugo heeft er zo z'n trucjes voor om die draak onder de duim te houden. Hij is inmiddels ook geen hengst meer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:35

clarence schreef:
_danieke_ schreef:
ik ga te veel mikken op de afstanden, hoe kan ik mn gedachtes op andere dingen brengen? want zodra ik niks zie raak ik in de stress en vergeet ik te drukken, en te rijden :x en ik kan hem niet laten lopen zonder er aan te zitten

1. Zet een lijntje neer. Vanuit draf een kruisje en dan vier, vijf, of zes galopsprongen naar een stijltje of oxer. Op die manier leer je te zien hoe 4, 5, of 6 galopsprongen eruit zien. Je kan dit ook gewoon doen met grondbalken.
2. Tel je galopsprongen hardop tussen de hindernissen. Landing, 1, 2, 3, 4, 5, 6, afzet.
3. Tel je galopsprongen hardop tijdens het galopperen. 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4. Na een paar maanden weet je vanzelf waar je bent in 4 galopsprongen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk om in 1 ritme te blijven galopperen door de hele baan.

Tellen is idd een ideale metode om een afstand te leren zien!
Galopeer ook ontelbaar keren over balkjes en leer jezelf daarbij aan niets te doen. Als dat gewoon word, dan lukt het later ook op hindernissen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:49

@schoentje: ik was ondertussen al op de hoogte gebracht.. meerdere keren zelf, bedankt daarvoor iedereen.

en ik kan mn drang om m te verdedigen niet onderdrukken..
het is geen draak.. echt niet.
Nog nooit heb ik zo'n leuke en inteligente hengst mee gemaakt..
hij zorgde er altijd voor dat je scherp bleef.. nooit je aandacht liet verslappen.
hij had echt humor en gaf je geen respect eer je hem respecteerde. Ik weet dat ik misschien door draaf maar als ik t geld had, zou dat de eerste zijn die ik kocht.. en ik ben geen eens een spring ruiter.. ben (nog steeds) echt vol van dat dier. vind t ook eeuwig zonde dat ie geen hengst meer is.
het was echt een kind.. deed alles voor een beetje aandacht..
kon met m lezen en schrijven, heb dr nooit mee gesprongen maar wel dressuurmatig gereden.
Dit is echt het enige dier wat ik echt mis na zoveel jaren (9 jaar terug bijna) en er is er geen één die het qua karakter bij hem kon halen... en dr zijn dr heel wat geweest..

zo dit moest ik even kwijt.. liefde he? DE grote liefde..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:50

Wat een leuk topic :-)
Dan ook maar mijn vraag. Ik heb vorig jaar een 20-jarige kwpn'er gekregen ( Renville x Joost). Hij heeft een internationale springcarriere achter de rug (vd schans) maar is zeker nog geen 'oud' paard. Ik heb vorig jaar een aantal dressuurwedstrijden met hem gereden ( springen is niet echt mijn ding) maar omdat dit paard zo geweldig kan springen en daarbij zoveel vertrouwen geeft spring ik af en toe nog met hem. En dan vind ik 80 cm al hoog :D Maar toch, ik begin het toch best wel leuk te vinden en wil misschien toch eens een parcours rijden. Kan ik dat nog van hem vragen eigenlijk? Ik neem aan dat zolang het paard het leuk vind en er lichamelijk niks aan de hand is dit gewoon kan? Of zijn er toch zaken waar ik rekening mee moet houden?
(overigens zijn we gestopt met het rijden van dressuurwedstrijden, wat ik ook probeer, ik krijg hem niet gemotiveerd. Maar staat er wat hout in de bak waar hij af en toe overheen mag is hij een stuk makkelijker te rijden)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:54

naar de signalen van je paard luisteren :j ..Luciana Diniz reed verleden jaar nog haar 19 jarige hengst Dover in grote prijzen ..wel bepert tot een 10 tal keer per jaar ..er zijn er nog een (klein ) aantal die tot hun 18 de ongeveer heel actief waren ..denk dat recreatief af en toe een parcours echt nog wel kan ..
leuk zeg ..over welk paard gaat het ?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:57

Naam op zijn papier is Haros.
Tja, eerlijk gezegd heb ik geprobeerd dressuur met hem te rijden maar het is gewoon niet zijn ding. Hij is dan terughoudend en niet vooruit te branden. En schakelen etc in bv draf lijkt wel alsof ie dat nooit geleerd heeft :D Maar zodra ik balkjes met hem ga doen of een hindernis... jemig, zo'n ander paard :-) Met los springen heb ik mij verbaasd over zijn vermogen, balken lagen op zn hoogst maar hij zweeft er zo ontzettend makkelijk overheen. Paar meter aanloop en hoppa, zonder iets te raken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:59

niemand die voor mij raad heeft?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:09

heel veel werken met lijntjes en balkjes voor de hindernissen op 3 meter zodat je afstand steeds klopt en je paard zelf ook leert meedenken ..verder dressuurmatig trainen op controle , controle en nog eens controle ..ook balkjes op de grond en daarover galoperen zonder dat ze het inititief neemt .. dan 2 of drie balken( met telkens 3-4 galopsprongen ertussen ) op de grond langs de lange zijde en daarover galoperen ook zonder dat je paard het inititief neemt maar jij bepaald hoeveel galopsprongen ze ertussen moet doen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:12

Lante schreef:
Deze man is gehandicapt, misschien even het filmpje uitkijken en de tekst aan het einde lezen. Ik zou het niet kunnen zonder benen met twee proteses; jullie wel?
[/quote]

Nee had ik idd niet gezien. maar eerlijk is eerlijk, dan nog vind ik t schandalig.
knap dat de beste man durft te springen, maar laat er dan ook even iemand iets bedenken waardoor ie iets meer in t zadel blijft.. of helemaal in t zadel, das altijd nog minder erg als dit..
desalniettemin vind ik t knap van de beste man dat ie t probeerd.. maar vind t wel veel te ver gaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:13

armanike schreef:
niemand die voor mij raad heeft?

leg een balk op de grond en golopeer daar in een volte overheen (niet trekken van voor, maar binnenhand van de hals af houden), totdat je in een gelijkmatig tempo die volte mooi rond kunt rijden. Dan leg je de balk een stukje van de grond en doet het zelfde. Maak de volte steeds groter en de balk hoger. wissel links en rechts af.
Wil niet te veel in een keer. En ben geduldig, het kan misschien dagen duren voordat hij rustig over de balk galopeerd.

Hou dit vol totdat je in een hele grote volte over een hindernisje kunt galoperen.
Ga je daarna het parcoursspringen en gaat het weer fout, dan ga je weer terug naar het begin.
Op de rechte lijnen kun je ook eens halt houden na de hindernis.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:17

bedankt, maar dat halt houden na de hindernis doet ze perfect zonder aan de teugels te trekken, voor de hindernis doet ze dat ook. ik kan haar gewoon niet meer gecontroleerd laten galoperen hoe ik wil.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:33

Armanike,

Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:35

clarence schreef:
Armanike,

Marcel heeft dit al behandeld op de 1ste pagina.
Anyway, kan je over een balk galopperen zonder dat ze gaat rennen? Kan je over een kruis galopperen zonder dat ze gaat rennen?
Wat doet ze als je vanuit draf naar een kruisje rijdt? Galoppeert ze daarna wel normaal verder?
Probeer wat zowel Besita als Schoentje je aanraden.
Verder kan je proberen vanuit draf naar een kruisje en dan op 4 galopsprongen een stijl. Met 4 grondbalken ertussen in. Dan zal ze minder vaart maken.
Ook is het natuurlijk handig om aan je balans te werken op de sprong zodat je niet met een klap neerkomt waarna ze gaat rennen.

wat bedoel je met 4 grondbalken er tussen in?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:40

ze galopeerd inderdaad gewoon rustig op een balk en op een kruisje.

Ze kan in een super relaxede draf een hindernis van 1.20 springen (en dit is absoluut niet gelogen) en dan galopeerd ze op haar gemakje verder na de hindernis. na de sprong gaat ze niet ineens rennen maar heeft ze eerder de neiging om terug in draf te vallen. het is gewoon van het moment dat zei ziet dat kan springen en ik begin te tellen (inmijn hoofd) dan gaat ze stormen. ze raakt nooit een balk of weigerd nooit, maar ik vind het vervelend dat zij tegen het einde van dat parcour veel energie verloren heeft voor niks.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:56

Armanike:
Ik denk dat jij bedoelt, als je eerst een kruisje springt en dan 3 balken op de grond en dan het stijltje.
Als jij na het kruisje 4 balken gaat leggen en dan het stijltje hoe wil je dat voor elkaar krijgen met je 4 galopsprongen.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:58

ik snap jou vraag niet? k heb niks gezegd over balken?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:00

Elsskippy schreef:
Armanike:
Ik denk dat jij bedoelt, als je eerst een kruisje springt en dan 3 balken op de grond en dan het stijltje.
Als jij na het kruisje 4 balken gaat leggen en dan het stijltje hoe wil je dat voor elkaar krijgen met je 4 galopsprongen.

Een galopsprong per balk.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:05

Oh ja! was even verkeerd aan het tellen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:06

schoentje schreef:
Elsskippy schreef:
Armanike:

Een galopsprong per balk.

ik denk niet dat dat gaat werken!
waar heb je dat gezien dan?
want je kunt niet vanuit draf naar een kruis en dan landen 4 galopsprongen met 4 balken er tussen!
dat past voor geen meter.

edit ik denk dat dit niet echt iets kan verbeteren aan je paard.
denk dat je hem eerder bang krijgt.als hij wat gang krijgt of je komt te hard in dan stap ie op de balk nou dan heb je feest want dan past de 3 en de 4 de ook niet en waar moet het paard dan afzetten?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:09

Welke punten in het extrieur zie je graag bij een springpaard?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:12

knooopje schreef:
ik denk niet dat dat gaat werken!
waar heb je dat gezien dan?
want je kunt niet vanuit draf naar een kruis en dan landen 4 galopsprongen met 4 balken er tussen!
dat past voor geen meter.

edit ik denk dat dit niet echt iets kan verbeteren aan je paard.
denk dat je hem eerder bang krijgt.als hij wat gang krijgt of je komt te hard in dan stap ie op de balk nou dan heb je feest want dan past de 3 en de 4 de ook niet en waar moet het paard dan afzetten?

natuurlijk wel.
inuitjes kun je toch ook in draf inkomen. de balkjes kun je dan zien als mini inuitjes.

Maar ik zie het niet echt zitten als rem-middel, maar eerder als middel om een galopsprong te verruimen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:12

annebe schreef:
Welke punten in het extrieur zie je graag bij een springpaard?

ow grappig dat verschilt heel erg per ruiter!
kijk maar eens,zoer heeft altijd dezelfde type's.
merredith ook,ruiters hebben een bepaalt type waar ze onbewust op vallen,de ene ziet graag een lang paard.
de andere wil maat,en die wil weer wat compactere paarden.
een schuine schouder zoiezo,dat moet een springpaard hebben.
niet te veel de hals er op.