paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:51

Hm, rug ziet er nog steeds niet fijn uit, onderbeen van de ruiter ook niet, om te beginnen moet je je hakken uitdrukken. Verder valt het paard erg naar binnen op de volte. Achterhand wordt wel iets beter onder gebracht, maar ondanks dat valt ze nog enorm op de voorhand.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:52

I rest my case :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:53

Sonja schreef:
Ik pas.
:wave:

daar sluit ik me bij aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:54

Sonja schreef:
Ik pas.
:wave:

daar sluit ik me bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:54

19LindA83 schreef:
hmm ik blijf jou manier van typen vervelend vinden!
Maar goed... Ik heb geen zin in een discussie over een slof, want daar heb ik mijn mening over en jij de jouwe, en dat respecteer ik wel terdege.. probeer dan ook niet mij te overtuigen dat een slof niet erg is, maar respecteer ook mijn mening.

En liever ook niet zo neerbuigend of bepaalde namen me wat zeggen.. ik ben niet van gisteren ofzo..

ikzelf ben ook tegen de slof, ik vind als je daadwerkelijk kundig ben om hem goed te gebruiken ben je al helemaal kundig genoeg het zonder te kunnen :D
Nee er komen geen slof dingen aan mn paard.
maar wie dat wel doet, ik hou ze niet tegen hoor ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:56

Ik vind het nu lijken alsof het paard onder je uit rent om onder werk uit te komen... Andere vorm van verzet, zelfde probleem :)
Ik denk dat het verstandig als je een boel zitlessen neemt, zodat jouw aandeel in elk geval in orde is. Op deze manier kom je zó ontzettend traag uit die vicieuze cirkel, jullie werken elkaar contstant tegen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:57

suleilitha schreef:
Hm, rug ziet er nog steeds niet fijn uit, onderbeen van de ruiter ook niet, om te beginnen moet je je hakken uitdrukken. Verder valt het paard erg naar binnen op de volte. Achterhand wordt wel iets beter onder gebracht, maar ondanks dat valt ze nog enorm op de voorhand.

Sluit ik me bij aan , en ik vind nog steeds dat het paard heel erg lui loopt in zn hooft/hals houding en dan niet in de trant van hij loopt niet nagefelijk maar nog steeds op de manier van 'ik heb geen zin om te werken dus doe ik het niet'.
Rij je paard eerst goed naar je been toe, Duidelijk reactie krijgen van je paard!
Been is naar voren en ga zo door, krijg het idee dat die niet op je been reageerd en heel traag is voor je been. Dus leker voorwaards rijden en tempo wisselingen maken, Goed ook aan je eigen houding werken, Sul heeft de punten van houding al genoemt.
Ga dr aan werken asjeblieft doe wat met de gegeven tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:57

suleilitha schreef:

na het plaatsen van nieuwe foto's geef ik je een kans om volwassen te reageren en daarom ook van foei gehaald.
bijn benen dat klopt een puntje om aan te werken, datw eet ik, ook mn instrctrise houd me daarme in de gaten hahaha
Achterhand komt er idd meer onder, dus je kan zien dat ik er mee bezig ben en ik niet op zn beloop laat, er is een verbertings puntje ookal is t maar klein, t hoeft ook niet allemaal te gelijk? We gaan ebzig die achterhand er nog verder onder te laten komen en gied gebruik, Wel kan ej zien dat ze haar buikspieren nu wel gebruikt ook, wat zo voorhene ook totaal niet deed!
Er zijn dus wel degelijk al verbeterpuntjes al is t klein, maar ALLE kleine beetjes helpen ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:59

Dat laatste, van de slof, ben ik het mee eens. Maar een slof, of voor anderen een bodyprotector, martingaal, veiligheidsbeugels en weet ik veel wat er allemaal te krijgen is, kan ook een extra gevoel van veiligheid geven zonder dat ze ooit gebruikt hoeven worden.

Ik neem ALTIJD een zweep mee, zowel in de bak als op buitenrit. Niet zozeer omdat mijn Fjord een zweep heel hard nodig is want dat is niet zo, maar het geeft mij een gevoel van veiligheid. Ik heb het IDEE dat ik er verkeer een beetje mee kan regelen (automobilisten remmen eerder af als je met je zweep zwaait dan met alleen je hand), vervelende mensen/ honden weg kan jagen en me in noodgevallen kan verweren. En oja, het kan heel soms nuttig zijn voor het rijden ook nog! Denk dat ik met mijn "zweepfetish" bij het rijden een vergelijkbaar gevoel heb als Kim met haar slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:59

SamSter schreef:
suleilitha schreef:

Sluit ik me bij aan , en ik vind nog steeds dat het paard heel erg lui loopt in zn hooft/hals houding en dan niet in de trant van hij loopt niet nagefelijk maar nog steeds op de manier van 'ik heb geen zin om te werken dus doe ik het niet'.
Rij je paard eerst goed naar je been toe, Duidelijk reactie krijgen van je paard!
Been is naar voren en ga zo door, krijg het idee dat die niet op je been reageerd en heel traag is voor je been. Dus leker voorwaards rijden en tempo wisselingen maken, Goed ook aan je eigen houding werken, Sul heeft de punten van houding al genoemt.
Ga dr aan werken asjeblieft doe wat met de gegeven tips!

t klopt ze was wat traag aan t been, heb niet voor niets een zweep, als ze geen reactie geef geef ik dr gelijk een tikje end an schiet ze naar voren ( dat moet ze niet doen maar het is WEL reactie ) nu moet ik t alleen nog opvangen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:01

19LindA83 schreef:
hmm ik blijf jou manier van typen vervelend vinden!
Maar goed... Ik heb geen zin in een discussie over een slof, want daar heb ik mijn mening over en jij de jouwe, en dat respecteer ik wel terdege.. probeer dan ook niet mij te overtuigen dat een slof niet erg is, maar respecteer ook mijn mening.

En liever ook niet zo neerbuigend of bepaalde namen me wat zeggen.. ik ben niet van gisteren ofzo..

ik neem aan dar je het over mij hebt............. en ik wil dan heel graag jouw visie over mijn slofgebruik zien............vergeet niet dat jij mij erop aanspreekt........... dus dan zou het fijn zijn als je het ook echt technisch onderbouwd..........

jij hebt commentaar op mij.............. nou kom maar op met te verhaal

het gaat om de\e foto
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 08-02-09 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:02

Na een aantal pagina's gelezen te hebben, ik vind de pony op alle 3 de foto's niet echt lekker lopen (zoals zovelen al gezegt hebben). Dit is niet aanvallend bedoelt of wat dan ook, gewoon een tip of kritiek of wat je het wilt noemen... maar IK vind dat je nogal raar zit me je benen. En IK vind de pony niet echt ontspannen lopen met en zonder bit niet. Zonder bit vind ik hem nogal 'sloffen' en het ziet er niet echt actief uit. Hij hangt ook nogal met zijn hoofd, op foto 2 en 3!

Jij bent nogal een voorstander van bitloos rijden maar mag ik vragen waarom? In je profiel staat dat je je shetlander ook bitloos voor de kar wil hebben maar waarom? Bitloos hoeft niet altijd beter te betekenen... veel mensen combineren (inidegeval bij mij op stal).

Ik heb 2 shetlanders, waarvan er één goed voor de kar loopt. Ze worden allebei gereden. De een rijd met een boomloos zadeltje en een ander met een boom zadeltje. Omdat mijn eene shet (S) zoiezo niet lekker loopt en moeilijk doet onder het rijden hebben wij ook gedacht aanbitloos rijden maar dat beviel helemaal niet en hij liep zo met je weg. Bokken en springen, zijn hele trucendoos kwam te voorschijn, dus we hebben dat bit er mooi weer ingedaan. S is heel lang niet gereden en dat is ook de hoofd oorzaak, bij mij loopt hij redelijk braaf en met mijn zusje loopt hij zo weg. Ligt het aan de persoon? Ook!

Het ligt dus en aan het bi voor een klein gedeelte en voor een groot gedeelte aan de ruiter.

Op de andere shet (M), rijd mijn zusje super netje's, gaat allemaal prima. Ze is 9.

Maar je hoort alleen wat je wilt horen, de rest is allemaal tegen jou (zo blijkt uit jou reactie's naar hen en dit is wat IK VIND!), terwijl iedereen reageert op dit topic om JOU te HELPEN.

Bokt bestaat grotendeels uit discussie's, wat niet wilt zeggen dat het slecht is. Iedereen zet zijn mening neer en iedereen reageert daar weer op. Violá, je hebt een discussie, dat voorkom je niet!

Ik zou de kritiek maar aanemen, maar dat ben ik. Ik vind namelijk dat jijzelf en je paard niet echt netje's weglopen met bitloos rijden.

Dan kun je zeggen dat je pas 2 maanden les hebt van een instructrice, maar IK vind dat ze erg sloft en een beetje rondloopt omdat het maar moet. Het ziet er in MIJN ogen totaal niet actief uit en ze word in MIJN ogen totaal niet intensief gereden.

Ik wil niet aanvallend overkomen en hoop dat je er iets mee doet maar ik vind jou zit ook een beetje apart. Vooral met je benen, jij hebt in MIJN ogen op bijna elke foto je hakken omhoog (terwijl je die toch echt omlaag moet houden). En vind die 2de foto erg raar, zowel hoe jij zit op je fjord als hoe je fjod loopt, alsof die zo op zijn neus kan vallen. In mijn idee word ze totaal niet ondersteund, ik vind zelfs dat mijn zusje netter zit, en dat voor een 9 jarige. Jij bent 24, eerlijk gezet vraag ik me af hoelang je al rijd?

Dit allemaal is MIJN mening.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-02-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:03

Nog een tipje Cinnepin. Maak niet van elk puntje dat er beter gaat een serie foto's ter beoordeling, maar wacht eens een half jaartje. Volg in die tussentijd les en werk aan de punten die nodig zijn. Je eigen houding in de eerste plaats, het actief krijgen van je paardje daarna (al wordt je paard waarschijnlijk al actiever als je houding beter wordt omdat je hem dan niet meer hindert) en maak eens foto's als er een flinke verbetering zichtbaar is. Dan wordt het verschil veel duidelijker.

Specials

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:05

k heb npg 1 puntje, Het lijkt op foto 2 heel erg dat je paard via de buiten schouder probeert uit te breken en dat je hem echt moet begrenzen om hem correct te laten wenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:05

En over t omlag komen met t hoofd, wat ik ook moet doen
Als we lekker bezig zijn en ze ontspant haar rug en komt omlaag dan wil ze idd tempo gaan vermidneren en op de voorhand donderen, Dat klopt allemaal. Wat ik dan moet doen van mn instructrise is haar gelijk naar voren laten gaan, direct dat achterbeen er weer onder!
Ook valt ze op voltes naar binnen, hier werken we aan en is al minder geworden als t was. Ze springt hierdoor ook bniet in de rechtergallop aan, zodra ik op de rechterhand aansping in de galop valt ze over de binnsnschouder en spingt ze aan op links ( ze is ook links gebogen overigens ). OOk daarmee aan t werk en geeft soms al effect dat ze wel goed aanspringt.
We rijden in contra stelling en vierkantjes en rechte lijnen tussen 2 teugels enzo om haar recht te maken en vanauit een recht gericht paard te ontspannen.
En mij houding uiteraard ( maar ookd at heb je niet in 1 dag gedaan )
dat is in grove lijnen iets waar ik op dit moment aan train ;)

zo weten jullie gelijk mn trainings schema en zie je dat ze echt welw at moet doen hoor :P

RoodZonnetje

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:07

Ik geloof ook zeker dat je bezig bent met trainen hoor, dat zal niemand hier ontkennen denk ik. Ik denk alleen dat het voor jou én je paard handig is als je zitlessen op een ánder paard neemt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:07

Met contrastelling krijg je geen rechtgericht paard, al zou je denken van wel. Een rechtgericht paard krijg je, heel basaal, door consequent op twéé teugels te rijden :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:08

Sorry de reactie die hier eerst stond is niet van toepassing want je had al nieuwere foto's.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-02-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

mick75 schreef:
Nog een tipje Gast9373. Maak niet van elk puntje dat er beter gaat een serie foto's ter beoordeling, maar wacht eens een half jaartje. Volg in die tussentijd les en werk aan de punten die nodig zijn. Je eigen houding in de eerste plaats, het actief krijgen van je paardje daarna (al wordt je paard waarschijnlijk al actiever als je houding beter wordt omdat je hem dan niet meer hindert) en maak eens foto's als er een flinke verbetering zichtbaar is. Dan wordt het verschil veel duidelijker.

er komen ook pas weer over een poosje nieuwe foto's op bokt hoor eerst ff trainen nog ( dat heb ik al meerdere malen uitgelegd ) deze foto'die erbij gekomen zijn zijn uit dezelfde serie als foto 2 uit begin post ;)

19LindA83

@ Kiwiko:Pff ik heb geen commentaar ik geef mijn mening.. Ik vind slofgebruik onnodig. Je vroeg om reactie op je foto en dat geef ik, ik geef mijn mening over een slof, ongeacht correct of niet correct gebruik. (ik had het ook niet over hoe jij de slof gebruikt maar over de slof in het algemeen)De discussie in dit topic gaat overigens niet over slofgebruik, als je het daar met me over wilt hebben moet je even een ander topic openen..

Daarbij snap ik wel het commentaar wat mick75 geeft, en kan me dan iets beter verplaatsen in waarom iemand iets aan zijn paard hangt.. zo heb ik inderdaad ook altijd een zweep bij me ( al schijn ik ermee te aaien!) en mij telefoon ( niet dat het helpt als je echt goed van je paard valt!)

Ik blijf het jammer vinden dat je meteen op een wat denegerende manier reageerd.. En ben je erg respectloos naar iemand die je niet eens kent en alleen een mening geeft..

Jammer dat je zo reageerd, de andere foto plaatser nam het wat sportiever op, dank je daarvoor Sul!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:09

@Suleilitha: maar 't kan wel helpen de zwakkere spieren sterker te maken, doordat je die dan even extra traint :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:09

Als jij je been er goed aan houdt kan ze het tempo niet verminderen terwijl ze haar hoofd omlaag brengt. Jij moet dus al ingrijpen voordat ze het tempo verlaagt en op de voorhand dondert.

Ik zou toch eerst aan je houding gaan werken zodat je je paard niet meer hindert. Heel veel dingen komen dan als het ware vanzelf goed. Je paard kan dan veel makkelijker ontspannen, gaat meer op de achterhand lopen, brengt het hoofd omlaag zonder te gaan hangen en ga zo maar door. Paardrijden begint bij een goede houding! Echt waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:10

suleilitha schreef:
Met contrastelling krijg je geen rechtgericht paard, al zou je denken van wel. Een rechtgericht paard krijg je, heel basaal, door consequent op twéé teugels te rijden :D

ook dat staat erbij, recht lopen door 2 teugels, Als mn paard op de bv de volte naar binnen valt op haar schouder zet ik haar met 2 teugels naar buiten om haar vervolgens weer met 2 teugels in de juiste stelling te zetten, we vergrote de volte en verklenen door middel van 2 teugels ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:11

Ik had in het andere topic ook al gereageerd, en kom hier ook maar even om de hoek zetten.
Ts- Eerlijk gezegd vind ik je beestje zowel met als zonder bit niet prettig lopen. Ergens plaats je een 2e foto en daar zet je bij dat de achterhand actief (of actiever?) is. Ik vind jou en jouw fjord hartstikke leuk, maar ik zie nergens een actieve achterhand. Daarbij vind ik met de bitfoto's dat het beest zijn rug wegdrukt, maar in ieder geval niet zo uit elkaar loopt als bij de bitloze foto's. Op deze foto's zie ik een beestje dat op een manier loopt zoals ie wil lopen, maar niet zoals ie hoort te lopen. Op de foto's met bit komt het probleem er beter naar voren en daarom oogt ook die foto minder. Ik rijd alleen mijn eigen beest bitloos en hij reageert er fijner op dan met bit, maar op basis van deze foto's zeg ik dat jouw beest er niet ontspannender van wordt.

Bij de 2e serie foto's val je bij de 3e foto bijna voorover eraf. (Om het maar even overdreven te zeggen.) Bij de bitfoto's vind ik de wipwap beter in balans.

Geinig trouwens dat Suleilitha en Kiwiko hier foto's hebben geplaatst. Ik heb Kiwiko er weleens van verdacht dat ze twee accounts had. Leuk om jullie aan het werk te zien. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:11

Beaux schreef:
Als je verstand hebt van Antoine de Bodt weet je dat hij met rechtrichten ze ook laat sterrenkijken als het moet waarna ze vervolgens met een actief achterbeen en een rechtgericht lijf vanzelf de hand van de ruiter opzoeken en dan nageven.

Hier wilde ik ook al op ingaan, maar je zegt het precies goed.
En ik weet het ook omdat ik zelf les heb gehad van Antoine.

Kan me dus ook niet voorstellen dat jou lesgeefmens je zo laat rijden, is absoluut geen AdB stijl.
Vind beide foto's er gewoon niet goed uitzien helaas.