Goh, ander voorbeeld (Ik ben op dreef

)
In een ver en grijs verleden reden mijn zusje en een paar vriendinnetjes van haar, paarden in op een paardenmelkerij.
De merries (type sportpony/sportpaard dus geen tinkers ofzo) kregen daar enkele veulens en werden dan verkocht als rijpaard.
Het gaat hier om enkele 10tallen paarden over een periode van 1 à 2 jaar.
Die meisjes waren toen 15 jaar ofzo en vers van de manege. Ze hebben er ontelbare keren naast gelegen en improviseerden maar wat. (Na een tijdje kregen ze er natuurlijk wel handigheid in) Meestal gingen ze gewoon enkele keren longeren, zadel erop, hoofdstel in en klommen erop. 2 keer rijden in de binnenpiste en de 3de keer er de baan mee op.
Op al die paarden is er welgeteld 1, die niet opgeleerd is geraakt. Die merrie bleef bokken tot ze er keer op keer naast lagen en toen ze op de grond lagen, viel ze aan. Dat vonden ze te link en hebben haar dan laten staan. (Deze merrie is zoveel jaren later overgings nog steeds melkpaard, ondertussen al aardig op leeftijd. Maar dus nooit meer ingereden of verkocht.)
Procentueel gezien spreek je hier dan over 2% waar het mis is gegaan.
Al die anderen zijn verkocht als rijpaard.
Er zijn er bij die in het buitenland op hoog niveau in de springsport lopen. Er zijn er die we in de plaatselijke LRV nog wel eens tegenkomen. (En eentje staat bij ons op de wei) etc...
Voor zover die 'verpeste' paarden.
(Spijtig genoeg is zusje ondertussen een volwassen vrouw die wat ouder en wijzer is geworden. Anders mocht zij op mijn pony gaan zitten

)