Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:23

Kijk, die boer die zo'n pony als grasmaaier er heeft lopen zal het niet veel uit maken of het bereden wordt of niet. Die blijft gewoon grasmaaier als het niet goed gaat. Maar helaas zijn er echt heel veel paarden die door ondeskunidge mensen beleerd worden die later als "onhandelbaar" in de handel terecht komen. Sommige komen daarna toch bij de juiste persoon die er wel wat mee kan, maar er zijn er ook zat die van handelaar naar handelaar gaan en tussentijds door dat meisje wat heel lang heeft gespaard voor een eigen paard dit paardje koopt, omdat het zo goedkoop is en bij het berijden bij de handelaar wel mak was (gedrogeerd Knipoog ) En dan komen de problemen en meisje verkoopt paard weer aan de handelaar die hem weer verkoopt aan en andere handelaar die ook weer zo'n meisje tegenkomt... je wilt niet weten hoe vaak dit gebeurt totdat het dier uiteindelijk bij de slager terechtkomt. Tuurlijk zijn er ook die het wel redden, die een paard beleren en dat het goed gaat, maar het zal maar net de jouwe zijn die bij de eerste keren opstappen een keertje schrikt en je bijrijdster stuitert er op en valt eraf.... De schrik die een paard daaraan kan overhouden, kan dan zo erg zijn dat je er niets meer mee kunt... Dan heb je pas echt spijt dat je er niet iemand bij hebt gehaald die wel weet hoe te handelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:25

Mee eens. Je hoeft maar op Marktplaats te kijken. Als je denkt: hee, dit is een koopje, is er vaak wat mee.
Verder kom je vaak paarden, ouder dan vier jaar tegen in de handel die zogezegd niet zijn beleerd. Nou, dan gaat mijn luchtalarm gelijk af.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:26

Ik wel Sul, ik ben me er wel degelijk van bewust dat als ik voor de eerste keer op een paard stap, het fout KAN gaan. Het risico van vallen is gewoon groter dan dat je op een kant en klaar paard stapt. Bang ben ik niet, anders stap ik niet op, maar als ik een lelijke val maak waardoor ik invalide zou geraken, dan raakt dit met name mijn gezin en dat is waar ik me wel degelijk van bewust ben. Het zou niet menselijk zijn als je daar niet over nadenkt. Aan de andere kant, het kan net zo goed gebeuren met een paard van 20 die al 17 jaar braaf zijn rondjes loopt en aangezien ik al een aantal van die zgn "professionele" ruiters aan het werk heb gezien, heb ik uiteindelijk toch maar besloten zelf de touwtjes in handen te houden. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er niets geks gebeurt met mijn paard en heb ik het lekker zelf in de hand.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:27

Bij mij niet, want ik kocht alleen paarden van 3,5/4 jaar oud bij een handelaar die ze zelf ook vaak pas op die leeftijd inrijdt. Ik rijdt mijn paarden nooit voor hun vierde jaar in en heb zelfs mijn merrie pas ingereden toen ze al 5 was...Maar de prijs en altijd het verhaal van hoe mak het paard wel niet is?!? Tja, daar heb ik altijd mijn bedenkingen bij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:28

Dat zou ik nou ook hebben. En negen van de tien keer kom je daar snel genoeg achter als je er eenmaal mee aan het werk gaat.
Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die zichzelf overschatten en denken het inrijden even snel zelf te kunnen doen, al is het maar om de kosten te drukken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:31

Cassidy schreef:
Dat zou ik nou ook hebben. En negen van de tien keer kom je daar snel genoeg achter als je er eenmaal mee aan het werk gaat.
Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die zichzelf overschatten en denken het inrijden even snel zelf te kunnen doen, al is het maar om de kosten te drukken.

Zoiets moet je ook niet snel willen doen. Eerst netjes alles vanaf de grond erop zetten en tegen die tijd ben je al zo "thuis" met je paard dat je wel kan inschatten hoe hij/zij zou kunnen reageren wanneer je er voor de eerste keer op klimt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:38

Goh, ander voorbeeld (Ik ben op dreef Clown )

In een ver en grijs verleden reden mijn zusje en een paar vriendinnetjes van haar, paarden in op een paardenmelkerij.
De merries (type sportpony/sportpaard dus geen tinkers ofzo) kregen daar enkele veulens en werden dan verkocht als rijpaard.
Het gaat hier om enkele 10tallen paarden over een periode van 1 à 2 jaar.
Die meisjes waren toen 15 jaar ofzo en vers van de manege. Ze hebben er ontelbare keren naast gelegen en improviseerden maar wat. (Na een tijdje kregen ze er natuurlijk wel handigheid in) Meestal gingen ze gewoon enkele keren longeren, zadel erop, hoofdstel in en klommen erop. 2 keer rijden in de binnenpiste en de 3de keer er de baan mee op.
Op al die paarden is er welgeteld 1, die niet opgeleerd is geraakt. Die merrie bleef bokken tot ze er keer op keer naast lagen en toen ze op de grond lagen, viel ze aan. Dat vonden ze te link en hebben haar dan laten staan. (Deze merrie is zoveel jaren later overgings nog steeds melkpaard, ondertussen al aardig op leeftijd. Maar dus nooit meer ingereden of verkocht.)
Procentueel gezien spreek je hier dan over 2% waar het mis is gegaan.
Al die anderen zijn verkocht als rijpaard.
Er zijn er bij die in het buitenland op hoog niveau in de springsport lopen. Er zijn er die we in de plaatselijke LRV nog wel eens tegenkomen. (En eentje staat bij ons op de wei) etc...
Voor zover die 'verpeste' paarden.

(Spijtig genoeg is zusje ondertussen een volwassen vrouw die wat ouder en wijzer is geworden. Anders mocht zij op mijn pony gaan zitten Clown )
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 06-11-08 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:39

@ Maikeltje: Niet helemaal mee eens. Een paard dat aan de hand nog zo rustig is, kan compleet omslaan als je eenmaal in het zadel kruipt. Ook als er voor die tijd uitgebreid grondwerk aan vooraf is gegaan. Ik sta op een trainingsstal waar veel paarden zadelmak worden gemaakt, en geloof me, de paarden waar je het niet van verwacht gaan compleet uit hun dak, en de paarden waarvan je verwacht dat ze problemen zouden kunnen gaan maken, daar is het dan absoluut geen probleem bij. En dit na uitgebreid grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:41

Ben het met je eens hoor Cassidy. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat eentje die doodbraaf leek, letterlijk ontplofte. En andersom ook.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:43

maikeltje schreef:
Ik wel Sul, ik ben me er wel degelijk van bewust dat als ik voor de eerste keer op een paard stap, het fout KAN gaan. Het risico van vallen is gewoon groter dan dat je op een kant en klaar paard stapt. Bang ben ik niet, anders stap ik niet op, maar als ik een lelijke val maak waardoor ik invalide zou geraken, dan raakt dit met name mijn gezin en dat is waar ik me wel degelijk van bewust ben. Het zou niet menselijk zijn als je daar niet over nadenkt. Aan de andere kant, het kan net zo goed gebeuren met een paard van 20 die al 17 jaar braaf zijn rondjes loopt en aangezien ik al een aantal van die zgn "professionele" ruiters aan het werk heb gezien, heb ik uiteindelijk toch maar besloten zelf de touwtjes in handen te houden. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er niets geks gebeurt met mijn paard en heb ik het lekker zelf in de hand.

maikeltje schreef:
Cassidy schreef:

Zoiets moet je ook niet snel willen doen. Eerst netjes alles vanaf de grond erop zetten en tegen die tijd ben je al zo "thuis" met je paard dat je wel kan inschatten hoe hij/zij zou kunnen reageren wanneer je er voor de eerste keer op klimt.

Precies dat vind ik ook. Als je je paard weg brengt om te beleren wordt je 3 jarige even in een maand elke dag gelongeerd/bereden, en je weet niet precies wat hij met je paard doet. Als je het zelf doet kun je lekker gewoon zo af en toe in alle rust wat met je paard doen. Het gebeurt dan met minder stress dan wanneer je hem weg brengt, je paard vertrouwt de eigenaar en hij is in zijn eigen omgeving.

Maar goed, ik weet niet of het verstandig is dat ik hier nog reageer want ik heb een paar nogal vervelende en dreigende pb-s van TS gekregen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:45

Luckystory schreef:

In een ver en grijs verleden reden mijn zusje en een paar vriendinnetjes van haar, paarden in op een paardenmelkerij.
De merries (type sportpony/sportpaard dus geen tinkers ofzo) kregen daar enkele veulens en werden dan verkocht als rijpaard.
Die meisjes waren toen 15 jaar ofzo en vers van de manege. Ze hebben er ontelbare keren naast gelegen en improviseerden maar wat. (Na een tijdje kregen ze er natuurlijk wel handigheid in) Meestal gingen ze gewoon enkele keren longeren, zadel erop, hoofdstel in en klommen erop. 2 keer rijden in de binnenpiste en de 3de keer er de baan mee op.
Op al die paarden is er welgeteld 1, die niet opgeleerd is geraakt. Die merrie bleef bokken tot ze er keer op keer naast lagen en toen ze op de grond lagen, viel ze aan. Dat vonden ze te link en hebben haar dan laten staan. (Deze merrie is zoveel jaren later overgings nog steeds melkpaard, ondertussen al aardig op leeftijd. Maar dus nooit meer ingereden of verkocht.)
Er zijn er bij die in het buitenland op hoog niveau in de springsport lopen. Er zijn er die we in de plaatselijke LRV nog wel eens tegenkomen. (En eentje staat bij ons op de wei) etc...

(Spijtig genoeg is zusje ondertussen een volwassen vrouw die wat ouder en wijzer is geworden. Anders mocht zij op mijn pony gaan zitten Clown )

Met handigheid en lef kom je idd een heel eind! Vreemd genoeg denken veel bokkers dat een paard inrijden hogere wiskunde is oid Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:51

En helaas zijn er ook de nodige ruiters die zich optrekken aan de verhalen dat je met handigheid en lef een heel eind komt, maar die beslist niet de kennis en de ervaring hebben om problemen die ze theoretisch tegen zouden kunnen komen ook zelf op te lossen. En dan moet en kan het paard ineens wel door een prof ingereden worden. Wat veel mensen vergeten is dat dingen sneller zijn aangeleerd dan weer afgeleerd. De goede en de slechte dingen. En dat een correcteur/prof enz soms harder in moet grijpen bij een paard waar het mis is gegaan dan eigenlijk nodig was geweest. Dus mensen die gaan aanklooien omdat ze het zelf in de hand willen hebben en ze geen vertrouwen hebben in een professioneel berijder, moesten zich eens realiseren wat ze hun paard aandoen op het moment dat ze wel ergens tegenaan lopen wat ze zelf niet op kunnen lossen en het paard uit handen geven...
Zoals de TS al zei: op hyves gaan al de verhalen dat ze het paard mishandelt heeft...Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:55

@Hinke, jammer dat je de zaken zo omdraait en mij zwart maakt.

@ de rest: ik vind het zelf ideaal om jong spul bij de eigenaren thuis in te rijden, en dan liefst met de eigenaar erbij. Paard is lekker in eigen omgeving en de eigenaar heeft er zicht, controle en inspraak op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:58

Cassidy schreef:
@ Maikeltje: Niet helemaal mee eens. Een paard dat aan de hand nog zo rustig is, kan compleet omslaan als je eenmaal in het zadel kruipt. Ook als er voor die tijd uitgebreid grondwerk aan vooraf is gegaan. Ik sta op een trainingsstal waar veel paarden zadelmak worden gemaakt, en geloof me, de paarden waar je het niet van verwacht gaan compleet uit hun dak, en de paarden waarvan je verwacht dat ze problemen zouden kunnen gaan maken, daar is het dan absoluut geen probleem bij. En dit na uitgebreid grondwerk.

En daarom heb ik ook al gepost dat, als je voor het eerst op een paard kruipt, je WEET dat het mis KAN gaan. En dat ik me daar terdegen bewust van ben. Ik calculeer dat dus ook in, ik bereid me daarop voor. Ik zorg dan ook dat ik iemand erbij heb met heule grote handen die het paard vast kan houden als ik opstap en de longeerklijn niet laat glippen wanneer ie gek doet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:59

suleilitha schreef:
Ben het met je eens hoor Cassidy. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat eentje die doodbraaf leek, letterlijk ontplofte. En andersom ook.

Ja, maar dat weet je toch vantevoren dat dat kan gebeuren?
Vandaar dat ik dus schrijf dat ik me bewust ben van de risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:01

Ik ben me ook elke keer bewust dat ik vliegles kan krijgen Haha! en heb niet voor niks een goeie veiligheidscap op. De keren dat ik daadwerkelijk door de lucht zwiep zijn te tellen op een paar vingers maar je houdt er toch rekening mee, en ik zorg dus, als ik het niet vertrouw voor een hele rustige stabiele oersterke kerel die ook nog handig is. Voor mijn eigen veiligheid maar ook zeker voor die van het paard.
Aan de andere kant, ik ben nog recent door een dier van bijna 20 een sloot in gebokt haha, je kunt van elk paard een val maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:01

Hinke schreef:
Luckystory schreef:

Met handigheid en lef kom je idd een heel eind! Vreemd genoeg denken veel bokkers dat een paard inrijden hogere wiskunde is oid Tong uitsteken

Vreemd genoeg zijn er ook bokkers die denken dat je een paard wel even inrijd en niet eens de moeite nemen om les te krijgen oid Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:02

Cassidy schreef:
En helaas zijn er ook de nodige ruiters die zich optrekken aan de verhalen dat je met handigheid en lef een heel eind komt, maar die beslist niet de kennis en de ervaring hebben om problemen die ze theoretisch tegen zouden kunnen komen ook zelf op te lossen. En dan moet en kan het paard ineens wel door een prof ingereden worden. Wat veel mensen vergeten is dat dingen sneller zijn aangeleerd dan weer afgeleerd. De goede en de slechte dingen. En dat een correcteur/prof enz soms harder in moet grijpen bij een paard waar het mis is gegaan dan eigenlijk nodig was geweest. Dus mensen die gaan aanklooien omdat ze het zelf in de hand willen hebben en ze geen vertrouwen hebben in een professioneel berijder, moesten zich eens realiseren wat ze hun paard aandoen op het moment dat ze wel ergens tegenaan lopen wat ze zelf niet op kunnen lossen en het paard uit handen geven...
Zoals de TS al zei: op hyves gaan al de verhalen dat ze het paard mishandelt heeft...Lips are sealed

Hoe komt die prof aan die kennis en ervaring denk je? Waarschijnlijk door net als ik en vele anderen met mij als tiener gewoon maar overal op te klimmen en zien wat er van komt. Door schade en schande wijs worden heet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:02

Grappig Maikeltje, we postten ongeveer tegelijk hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:04

Meen je dat van die les, Lieveli?
Zelf ben ik geen wedstrijdruiter maar ben elke week wel met hubbie mee naar de menles en heb zelf ook nog elke week dressuurles. Vind ik wel nodig, als niemand je corrigeert zie je je eigen fouten ook niet en paardrijden is ook een stuk techniek. Dus bijpoetsen en nog eens bijpoetsen want je raakt nooit uitgeleerd.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:05

Cassidy schreef:

Tsjah er gaan altijd verhalen rond, maar niemand weet hoe het precies zit... Het is makkelijk iemand zwart te maken.
Maar goed, je kunt hier heel lang over praten maar het veranderd niks aan mijn mening dat je dit soort dingen niet op internet of op hyves gooit... Het kan best dat de eigenaar van het paard fouten heeft gemaakt, we hebben het hier over een meisje van 15 jaar. Fouten maken is menselijk, dat hoef je niet zo breed uit te meten op bokt of hyves.
Maar goed, als TS toch een topic wil maken dat dient om bokkers te informeren, laat haar dan een topic maken met foto's en filmpjes en met uitleg van hoe ze het paard weer gecorrigeerd heeft, dat lijkt mij veel constructiever dan deze zinloze discussie...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:05

maikeltje schreef:
Cassidy schreef:

Hoe komt die prof aan die kennis en ervaring denk je? Waarschijnlijk door net als ik en vele anderen met mij als tiener gewoon maar overal op te klimmen en zien wat er van komt. Door schade en schande wijs worden heet dat.

Amen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:07

suleilitha schreef:
@Hinke, jammer dat je de zaken zo omdraait en mij zwart maakt.

@ de rest: ik vind het zelf ideaal om jong spul bij de eigenaren thuis in te rijden, en dan liefst met de eigenaar erbij. Paard is lekker in eigen omgeving en de eigenaar heeft er zicht, controle en inspraak op.

Wat ik wel vind is als je een paard voor iemand zou moeten beleren, je dat toch liefst op je eigen manier zou doen. Inspraak oké, maar JIJ bent dan toch degene die de risico's gaat lopen voor een ander dus jij beslist in zo'n geval wel degelijk zelf op welke manier je dat paard beleert. Dus dan moeten de ideeen van de eigenaar wel een beetje overeenkomen met die van jou lijkt me, anders werkt het toch niet. Is mijn bescheiden mening Bloos

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:08

suleilitha schreef:
Meen je dat van die les, Lieveli?
Zelf ben ik geen wedstrijdruiter maar ben elke week wel met hubbie mee naar de menles en heb zelf ook nog elke week dressuurles. Vind ik wel nodig, als niemand je corrigeert zie je je eigen fouten ook niet en paardrijden is ook een stuk techniek. Dus bijpoetsen en nog eens bijpoetsen want je raakt nooit uitgeleerd.

Citaat:
Ik wil -ooit- als ik het geld kan missen ook les nemen, maar volgens mij is het best lastig een goede lesgever te vinden. Letterlijk iedereen kan tegenwoordig nl zo'n orun diploma halen en zich uitgeven voor lesgever maar daar hoef je weinig voor te kunnen.
Er is op stal een lesgever die goed schijnt te zijn, maar die zit dus altijd vol...

Ik snap wel dat niet iedereen zo'n geluk heeft als ik, maar he-le-maaaal geen les en toch een jong paard? Onverantwoordelijk

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:09

Hinke schreef:
Luckystory schreef:

Die laatste zin... huiver huiver. Ik heb niet voor niets een correctiestal, omdat daar vraag naar is, omdat er zo vreselijk veel paarden vern**kt worden, door em wel even in te rijden. Hoe weet degene die die paarden bij de melkerij inreed dat die allemaal netjes zijn ingereden daar ze verkocht zijn, wellicht is daar ook el het 1 en ander na mis gegaan. Ik spiegel het even op mezelf, heb op mijn 12de ook een pony ingereden, perfect naar mijn idee. Later ook altijd trots op geweest, tot ik zijn nieuwe eigenaar (van toen, inmiddels is hij helaas overleden) laatst op bokt tegenkwam en zij mij vertelde dat het een racemonster was die als een malle op hindernissen af stoof en het bit dan tussen de kaken nam... oja, ik hield ervan om lekker te crossen... hmmmz