[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovexlittle

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:18

Je kan talloze dingen bedenken hoe je wel je paard aan je teugel kan krijgen.
Dat leer je gewoon simpelweg NIET uit een boekje ofzo.
Elk paard is net als elke ruiter weer anders.
Ik heb een pony gehad, die kreeg je niet aan de teugel door wat dan ook te doen.
En nu heb ik een pony, waar bij je hem met heeel lichtjes speling in de teugel al aan de teugel krijgt.
Met hetzelfde iemand erop. Wel met jaren verschil. Want met de pony die niet aan de teugel wou was ik 11. En nu met de pony wel, ben ik 14. Dus, het beste kan je gewoon les nemen , van een proffesioneel iemand die er verstand van heeft
xx,

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:24

superwoman schreef:
beantsje schreef:
Nou, niet te kort door de bocht hoor. Je moet het hele boek lezen, [knip]

Zoals ik al schreef - reageer ik op jouw uitleg.
Op die manier leer je imo de onervaren bokkers die dit hier lezen, een verkeerde manier.
Hoeveel meisjes heb ik wel niet gezien met een stilstaand paard in de krul waar zij heel trots op zijn.
Dat wil ik dus niet aanmoedigen, want dat is gewoon niet goed.

De handeling op zich is niet fout, maar staat niet op zich. Dat heb ik in mijn eerste uitleg al heel duidelijk aangegeven.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:13

Ik kom net terug van mijn les...
Ging slecht!!! Volgens mij was zijn mond van beton gemaakt ofzo... Hij pakte steeds het bitje vast... Hoofd in de lucht. Ik weet echt niet meer hoe ik hem naar beneden moet rijden... Actiever kan niet... Ik rijd nog geen 5 meter over de hoefslag. 1 tikje met het been en weg is hij... Maar hoofd omhoog...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:40

mijn gevoel zegt gebit....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:09

imo een signaal van pijn.
Kan gebit zijn, kan een wondje zijn in de mond, kan het zadel zijn of 'gewoon' de rug.
Als er iemand een uur op heeft gestuiterd (op een holle rug natuurlijk) die dag of de dag ervoor en zich ook heeft opgestrokken aan de teugels is dat resultaat heel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

Mijn gevoel zegt ook pijn....

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:38

Je wil niet weten wat voor zadel erop ligt Boos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:46

Als je dat al aangeeft geef je eigenlijk al je eigen antwoord Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:05

Sneu ook...
Die hoefjes zijn veel te lang...
Lang leve maneges

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:06

Is er geen andere manege in de buurt waar je kan lessen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:15

even de gedachtengang van julie in dit verhaal graag.

Mijn paard is een atactische merrie die sinds anderhalf jaar weer redelijk loopt. Tijd zat volgend de DA genomen en rustig voldoende opgepakt. Nu komt zij ten eerste niet, vrijwel nooit naar de ontspanning of maar even. Ze heeft dan wel een lichte vorm van artrose in de kogels maar volgens de arts is verder alles goed met haar en is het lastig door gewenning om haar dar te krijgen waar ze normaliter moet lopen. Soms lukt het ook maar even. Ook wil ze heel graag op de voorhand duiken en zich vastzetten. Hoe kan ik dit patroon doorbreken en toch de gewenste ontspanning krijgen. Het is lastig via internet heb ook regelmatig les maar toch is het verdomde lastig met haar. Er zijn dagen dat het super gaat en dan kunnen we aan een paar pasjes galop denken (nagevelijk) maar meestal niet. Heeft er misschien iemand een tip voor mij zodat ik een ander puntje heb om naar te kijken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:15

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:04

Wat mij niet lukt(en anderen helemaal niet) is mijn pony constant nageeflijk kunnen rijden. Ontspannen is hij wel vaak bij mij, en hij zoekt af en toe mijn hand op, maar alleen als het hem uitkomt. Als ik er dan mee door ga(met mijn been naar mijn hand toe rijden) komt hij weer omhoog en drukt zijn rug weg en gaat ook nog trucjes doen om eronderuit te komen. Nou rijd ik ook weleens andere paarden en pony's en daar heb ik dit totaal niet bij. Dan geef ik been en houd ligt contact met de paardenmond en dan zijn ze daar waar ik ze hebben wil, volkomen ontspannen. Mijn pony kan zowat bijna alle oefeningen, maar niet aan de teugel. En dat is dan ook de reden waarom ik nooit winst rijd in de B. Er wordt wel leuk gezegd dat je paard niet aan de teugel hoeft in de B maar toch staat er bij mij op elk protocol: Rijd je pony nageeflijker. Dit is vaak heel vervelend en als ik dan een tijdje alleen hem rijd krijg ik echt het gevoel dat ik niet kan rijden. Maar het lukt met andere paarden wel. Als iemand anders op hem rijdt is hij of zo bamg dat hij zijn rug wegdrukt>> kreupel. Of hij traint ze onderhals.... Ze zeggen nu al 4 jaar tegen mij het komt wel, geduld hebben enz. Maar het komt niet. Dus tips enzo zijn welkom!!:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:32

klomp schreef:
@splash1999: misschien is voor jou deze site handig en kun je er wat nuttigs uit halen. http://www.paardenbegrijpen.nl

dank je wel ik ga het even doorspitten. Het is ook niet mijn doelstelling om dressuur te rijden maar de ontspanning vind ik wel belangrijk wat we dan ook doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:53

roxxxiejjj schreef:
Wat mij niet lukt(en anderen helemaal niet) is mijn pony constant nageeflijk kunnen rijden. Ontspannen is hij wel vaak bij mij, en hij zoekt af en toe mijn hand op, maar alleen als het hem uitkomt. Als ik er dan mee door ga(met mijn been naar mijn hand toe rijden) komt hij weer omhoog en drukt zijn rug weg en gaat ook nog trucjes doen om eronderuit te komen.

Aan de teugel lopen is een resultaat. Het paard loopt lekker in die houding als de ruiter niet tegen werkt. Wanneer het paard er onderuit wil komen, loopt deze dus niet fijn in de houding. De reden kan zijn, dat de ruiter iets verkeerd doet, maar het kan ook goed zijn dat het paard lichamelijke klachten heeft. Dat het bij andere paarden wel lukt is helaas niet altijd een goede graadmeter. Iemand met veel ervaring zou misschien wel kunnen vertelllen wat het probleem is, vaak voelen zij wáár het vast zit.
Ik adviseer om hem goed door de mangel te halen om lichamelijke problemen uit te sluiten.(osteopaat)
Of/Ook een hele ervaren ruiter kan je erop zetten om te kijken waar het probleem ligt - en wat de consequenties zijn van je (verkeerde) hulpen om zo een beter beeld te krijgen. Bij 'elk' paard kun je voelen wat de 'minpuntjes' zijn van de vaste ruiter (ook bij mijn paarden natuurlijk) Knipoog

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:06

Bij mijn paard is het ook niet makkelijk. Ze is inmiddels bijna 25 en ik rij haar al 13 jaar en nog wil het plaatje er niet elke dag even goed uitzien en aanvoelen! Gelukkig doet ze het op de momenten dat ze het echt moet dan weer super! Thuis in de bak wil ze nog weleens het bit vastpakken en lekker met haar hoofd omhoog en vooral niet willen stellen! Blijft gewoon elke keer een uitdaging om haar te krijgen waar ik haar wil hebben! Houdt me lekker allert!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:33

lillytjuh schreef:
Bij mijn paard is het ook niet makkelijk. Ze is inmiddels bijna 25 en ik rij haar al 13 jaar en nog wil het plaatje er niet elke dag even goed uitzien en aanvoelen! Gelukkig doet ze het op de momenten dat ze het echt moet dan weer super! Thuis in de bak wil ze nog weleens het bit vastpakken en lekker met haar hoofd omhoog en vooral niet willen stellen! Blijft gewoon elke keer een uitdaging om haar te krijgen waar ik haar wil hebben! Houdt me lekker allert!

imo klinkt dit niet echt fijn.
Krijg je wel goed les én wat zegt deze ervan - wat is de reden?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:52

Hai,
Ik heb heel even een andere vraag wat niet betrekking heeft op het aan de teugel rijden.

Eigenlijk wilde ik deze vraag voorleggen aan mijn instructrice, maar omdat de les niet doorging probeer ik het via deze weg in de hoop op wat tips.

In de les rijd ik eigenlijk vrijwel alleen voltes voor een goede buiging, om het even simpel voor te leggen kan ik de volte als een volte maken (dus rond), maar ook kan ik de hoek van de volte door rijden. (Dus eigenlijk steek ik dan de bak over op letter).
Echter dit gaat goed zolang het niet aan de kant van de bakrand is.

Rijd ik de bak rond dan houd ik voor de hoek en door de hoek mijn binnenbeen eraan en mijn buitenteugel begrenst. Maar ik krijg haar de hoek niet door, ik kan zogezegd mijn binnenbaan zo hard aanduwen zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd om niets te doen bij de hoeken, licht wat te doen en heel hard mijn best te doen met toch wat gepuf van mijn kant Haha! Bloos
Ik krijg haar de hoek gewoon niet door. In stap niet, in draf niet en in de galop probeer ik het niet omdat ze die al moeilijk vind.
In het begin reageerde ze al niet super op mijn benen, maar dit gaat al zoveel beter waardoor ze toch over het algemeen nu goed reageerd.

Mijn vraag of jullie hier misschien tips voor hebben.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:29

Ik heb ook een 'vraag':
Ik heb een lange tijd western gereden, maar nu ben ik sinds een maand of 2 wat serieuzer aan het dressuren met haar, en dit vind ze erg leuk. Maar, nu wil ze aan het begin, als we beginnen met rijden, niet aan de teugel zonder hulpteugel. Als ze eenmaal laag is, blijft ze ook zonder enge moeite laag, maar in het begin krijg ik haar echt niet omlaag, ookal heb ik ruim een kwartier/20min ingestapt, en is ze hélemaal ontspannen.. Ookal ben ik haar gewoon van achter naar voren aan het rijden, en vraag ik niks.. Of ik er nou wel of niet mee bezig ben, het lukt niet!... En aangezien ik binnenkort wil starten met haar, moet ik haar toch zonder hulpteugel omlaag kunnen rijden.. Weet iemand waar dit aan kan liggen??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:46

heb je een foto?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:09

sommige paarden hebben gewoon wat langere opwarmtijd nodig. Een hulpteugel is een goed middel om even het paard te doen snappen wat de bedoeling is, maar niet meer dan dat en zou eigenlijk alleen heel erg kort gebruikt moeten worden. Ik zou hem in jouw geval niet gebruiken.

btw over welke hulpteugel hebben we het hier eigenlijk?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:13

Marchador schreef:
Hai,
Ik heb heel even een andere vraag wat niet betrekking heeft op het aan de teugel rijden.

Eigenlijk wilde ik deze vraag voorleggen aan mijn instructrice, maar omdat de les niet doorging probeer ik het via deze weg in de hoop op wat tips.

In de les rijd ik eigenlijk vrijwel alleen voltes voor een goede buiging, om het even simpel voor te leggen kan ik de volte als een volte maken (dus rond), maar ook kan ik de hoek van de volte door rijden. (Dus eigenlijk steek ik dan de bak over op letter).

Rijd ik de bak rond dan houd ik voor de hoek en door de hoek mijn binnenbeen eraan en mijn buitenteugel begrenst. Maar ik krijg haar de hoek niet door, ik kan zogezegd mijn binnenbaan zo hard aanduwen zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd om niets te doen bij de hoeken, licht wat te doen en heel hard mijn best te doen met toch wat gepuf van mijn kant Haha! Bloos
Ik krijg haar de hoek gewoon niet door. In stap niet, in draf niet en in de galop probeer ik het niet omdat ze die al moeilijk vind.
In het begin reageerde ze al niet super op mijn benen, maar dit gaat al zoveel beter waardoor ze toch over het algemeen nu goed reageerd.

Blijkbaar is je paard toch niet zo goed aan het been; ze gaat wel voorwaarts op beenhulp maar niet zijwaarts. leer haar dat door te oefenen met een wending om de voorhand.
Ook hierbij kan het nodig zijn om bij geen reactie even bij te tikken met je zweep.
Daarnaast kan het zijn dat de schouder naar binnenvalt; dit kan je corrigeren door beide handen even kort naar buiten te verplaatsen.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:20

Het blijft me maar niet lukken Boos!
Ik ga over een tijdje een fjordje bijrijden en verzorgen. Er is dara niet veelopgereden dus hij is nog niet verknoeit als de manege pony's.
Ik hoo pdat het me dan wel lukt. Hoe zijn Fjorden eigenlijk met ontspannen en aan de teugel lopen?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:23

ik heb ook een fjord mireya. het is verschillend. mijne komt steeds meer, achterhand komt er meer onder en alles. maar ik denk dat je goed moet zorgen dat hij goed aan het been komt, want dat kan misschien nog wel het grootste probleem zijn. en gewoon lekker veel voltes en alles rijden, en ik denk dat het vanzelf wel komt Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:13

beantsje schreef:
Marchador schreef:
Hai,

Blijkbaar is je paard toch niet zo goed aan het been; ze gaat wel voorwaarts op beenhulp maar niet zijwaarts. leer haar dat door te oefenen met een wending om de voorhand.
Ook hierbij kan het nodig zijn om bij geen reactie even bij te tikken met je zweep.
Daarnaast kan het zijn dat de schouder naar binnenvalt; dit kan je corrigeren door beide handen even kort naar buiten te verplaatsen.

Ze reageerd erg slecht op het been inderdaad, hoewel je steeds wel merkt dat ze op kleinere beenhulpen gaat reageren. wat je zegt voorwaards.. maar zijwaards haast niet.
Bedankt voor je tip, maar ik heb geen idee hoe ik een wending om de voorhand moet doen Bloos
In het verleden heb ik het geleerd met kleine pasjes wijken, dus +- 2 pasjes naast de hoefslag, zodat ze beter op mijn been gaat reageren.