Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:50

Babootje schreef:
hwn schreef:
Je hebt me verkeerd begrepen denk ik: als het paard nog op de voorhand loopt, MAG ie het hoofd NIET hoog houden, anders beschadigt het idd de rug. Een paard dat bijv. voorwaarts-neerwaarts loopt, in de "dehnungshaltung" om de terminologie van Anja Beran te gebruiken, loopt toch ook nog niet op de achterhand? En deze oefening is nochtans heel goed voor de rug.

@Geryon, idd helemaal niet erg om je paard eens te laten "stofzuigeren" voor ontspanning, maar wil je er wat aan hebben als oefening voor de rug, heeft het natuurlijk alleen maar zin om het paard aangesloten te houden vanuit een actief achterbeen en niet uit elkaar vallend op de voorhand. Anders krijg je een kiep effect zeg maar (voorhand laag en achterhand omhoog) en doet het voor de rug niets.
Probleem is dat je heel vaak mensen ziet rijden in een naar hun idee voorwaarts neerwaarts houding, terwijl het paard eigenlijk op de voorhand loopt. En dat is niet de bedoeling.

Ze vergeten inderdaad om voorwaarts te blijven rijden.
Veel mensen denken dat als het paard de hals in voorwaartse richting naar beneden strekt dat ze dan voorwaarts neerwaarts rijden.
Voor wie de schoen past: Voorwaarts rijden is mét impuls rijden, de afdruk naar voren van de achterhand als reactie op een drijvende hulp.

Overigens het hoofd van het paard weegt wanneer hij het voor zijn knieën houdt niet meer dan wanneer hij sterren kijkt....,daar hoef je je niet druk om te maken.
De hefboom naar het voorbeen is dan even lang en er veranderd niets aan de belasting op de voorbenen.
Het verschil is dat bij het sterrenkijken (of het in de krul lopen) de rugspieren permanent aangespannen zijn.

Het is de impuls mét losgelaten rug die doet dragen.

Veulen84

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:17

LL: Ik vraag me af he... Doe jij je knie wel op de 'goede' manier loslaten. Veel mensen zijn zo gefocust op het loslaten van de knie dat ze dat doen door hun been naar buiten te draaien. Ze krijgen daardoor meer klem om het paard (en vaak uitstekende tenen). Maar dan is het niet meer mogelijk om je knie aan te leggen zonder je spieren te gaan aanspannen.

De meest effectieve methode om je knie los te laten is om je bekken te openen. Een heel stuk minder comfortabel, maar het verhoogt wel de losgelatenheid van je been. Dan kan je je knie aanleggen zonder te gaan stuiteren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:18

Volgens mij probeer ik mezelf helemaal los te laten, dus knieknijpen komt niet voor behalve bij de inzet van een pirouette :P

Maar zoals gezegd zit ik nu met 22 kilo meer niet zo comfortabel met mijn benen als eerst,
Door mijn dikke ronde bovenbenen en billen draai ik nu inderdaad mijn been naar buiten en krijg ik dus ook automatisch kapstokken :P
Ik ben mezelf hier wel degelijk van bewust!
Maar ontspannen zit ik zeker wel! Stuiteren doe ik ook niet...schudden wel met extra kilo's :o

Hier 68 kilo (en mijn paard net 5 maanden zadelmak, dus daarover aub geen rijtechnisch commentaar, paard loopt nu 3 jaar later netjes Z2 ;) )
Mijn bovenlichaam mag stiller, hier en daar moet ik hem corrigeren met mijn lichaam,
maar het paard is ook nog niet in balans omdat het korte tijd ohz is.

https://www.youtube.com/watch?v=LPvUMBHTCEI

https://www.youtube.com/watch?v=7AOitMO0wzE

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:52

@LL, bij mij is het het vet van mijn paarden dat in de weg zit, ik ben dan weer te smal in verhouding tot mijn paarden.

@Airnt, ik kan me wel vinden in die beschrijven qua klassieke ruiters. Is enerzijds natuurlijk wel jammer, zo komt het grote publiek te weinig met hen in contact, en zien ze te weinig het ideaalplaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:59

Het valt mij op dat de discussie hier ineens veel milder is geworden. Fijn :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:02

Airnt schreef:
iemand poste dit op facebook:

Vergelijkend onderzoek (Universität Göttingen) onder 2500 ruiters van de verschillende disciplines in Duitsland leverde o.a. het volgende beeld:

Beoefenaren van de klassieke rijkunst
* hebben een rijtechnisch hoog niveau
* hebben nauwelijks belangstelling voor wedstrijdsport
* zijn overwegend hobbyisten
* stellen het welzijn van het paard voorop
* hechten veel waarde aan esthetiek en cultuur
* hechten minder waarde aan gezelligheid en competitie, zijn
overwegend individualisten en nauwelijks verbonden aan verenigingen
* besteden weinig geld aan merkartikelen uit de ruitersportzaak
* zien zich het minst van alle disciplines als topsporters

http://www.equimondi.de/magazin/diesund ... 2-10-36-35

ik ga er even van uit dat hier met 'Beoefenaren van de klassieke rijkunst' Barockreiter worden bedoeld.

Als ik de site zo zie wordt er onderscheid gemaakt tussen klassieke ruiters of barokruiters, dus ik weet niet of je vertaling en aanname juist zijn. Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:08

Airnt schreef:

Vergelijkend onderzoek (Universität Göttingen) onder 2500 ruiters van de verschillende disciplines in Duitsland leverde o.a. het volgende beeld:

ik ga er even van uit dat hier met 'Beoefenaren van de klassieke rijkunst' Barockreiter worden bedoeld.

Voor zover ik het heb begrepen wordt er een onderscheid tijdens het onderzoek gemaakt tussen:

Klassieke ruiter (dressuur, springen of combinatie (dus SGW)
Lange afstand ruiter = endurance
Western ruiter
Gangenpaard ruiter
Barok ruiter (ruiters van Iberische paarden, neem ik aan)

Er wordt in dit onderzoek dus niet bedoeld de klassiek-geschoolde dressuurruiter, maar de dressuur-, spring- en/of SGW-ruiter.
De uitslag is gebaseerd op de antwoorden van de ondervraagden. Je kan je afvragen of de antwoorden ook de absolute waarheid is. Immers wie heeft vastgesteld dat men een hoog rijtechnisch niveau heeft? Waarop is gebaseerd, dat deze ruiters inderdaad het welzijn van het paard voorop hebben gesteld?
Weinig geld besteden aan merkartikelen in de ruitershop? Betekent dit dat men een slecht-passend tweedehands zadel heeft?
Kortom wat is de waarde en het nut, maar vooral het doel van dit onderzoek? :D

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:16

Airnt schreef:

Dit is natuurlijk een aanname en kan natuurlijk niet als absolute waarheid gezien worden.
Voor een deel van de Barokrijders zal dit vast waar zijn naar we moeten niet gaan generaliseren.

Ik ken namelijk een groep barokrijders Ruiters van Iberische paarden die zich in dit bovenstaande volledig zullen herkennen.
Alleen de mensen om hen heen zien het toch anders waaronder ik ;) .
Ze vinden dat ze een hoog niveau hebben, ze zeggen dat ze dus de hoge school beoefenen. Alleen hun paarden beheersen de basis totaal niet en dan hebben we het toch weer over kunstjes. Ik heb namelijk een van deze paarden gereden. Een van deze ruiters ging een keer naar een "echte klassieke" les en viel dus ook door de mand, dat was ook de laatste keer dat ze gegaan is( ik ben mee geweest) ze rijden het liefst met pelhams en dat soort bitten waar je dus 2 teugels aan kan doen (dus met vals aanleuning )

Klopt dat ze geen interesse hebben voor de wedstrijdsport, ze willen immers niet beoordeeld worden daarentegen treden ze wel graag op in shows, worden dus wel graag beoordeeld door een publiek die het bij voorbaat "mooi: vindt

Dat ze het welzijn voorop stellen valt te bezien, ik vind ze nogal hard voor hun paarden, overmatig zweepgebruik en trainen net zo lang door totdat het paard een neusbloeding krijgt, ook dat heb ik mogen aanschouwen

Ze zijn heel gezellig met elkaar maar niet met anderen die andere disciplines uitvoeren daar liggen ze nogal snel mee in de clinch omdat ze niet tegen kritiek kunnen dus inderdaad niet verbonden aan verenigingen.

Besteden inderdaad weinig geld aan de gangbare merkartikelen maar spenderen een fortuin aan de barokshop.

Maar dit is één bepaalde groep mensen van de barokrijders.
IK ZEG DUS NIET DAT ZE ALLEMAAL ZO ZIJN

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:58

@Thembi, daar herken ik wel een deel van terug in de (weinige) barokruiters die ik persoonlijk ken, al is het in deze gevallen gelukkig niet zo extreem (toch niet naar de buitenwereld toe).

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:14

Wat vind jij kunstjes Thembi? Steigeren ja, Spaanse pas nee. Ik ken persoonlijk geen (groepje) barokruiters die zo rijden, gelukkig maar, en zeker niet tot bloedens toe (wat ik overigens wel in Spanje heb gezien 0p de "slechtere stallen" onder de niet dressuurruiters daar).
Ander harnachament wil daar niet altijd iets over zeggen (het gebruik daarvan wel) en barokke zadels geven bijv. een minder gedwongen zit en horen bij een iets andere rijstijl. Barokke paarden hebben dan ook een andere bouw en bewegingsafloop. Dat het misschien ook een iets andere manier van rijden is wil niet zeggen dat het paard niet dressuurmatig goed getraind wordt. Zie in de huidige moderne dressuur anders ook genoeg wat alle behalve "goed" uitziet en zoals dressuur bedoeld is tot en met kapotte monden en gaatjes in de flank van de sporen. Heb in zo'n stal in pension gestaan en dan heb ik het over Z-ruiters. Maar er zijn ook stallen, die anders met de paarden omgaan en wel met gevoel rijden.
Denk dat dit in alle stromingen voorkomt, net zoals er bij westernrijden op vandaag heel veel fout is/gaat schade veroorzakend aan het paard t.o.v. het klassieke westernrijden van vroeger (wat toch heel dichtbij klassieke dressuur vroeger kwam), wat gelukkig ook nog wel uitgeoefend wordt door sommigen. En dan niet meer te spreken over het grof geweld vaak in de springsport en ga zo maar door.....Erg genoeg, maar ik vind dat dit in elke tak gebeurt en niet speciaal meer onder barokruiters.
Het moet hier geen kamp worden tussen mensen, die toevallig meer barokke paarden rijden en mensen die dressuurwedstrijden rijden, dat was niet de opzet van dit topic.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:41

Deze GP ruiter ben ik hier nog niet tegen gekomen:
Alizee Froment.
Actief in de 'gewone' reguliere dressuurtop, wat een zit, wat een kunde!
Afbeelding en natuurlijk het bitloze/zadelloze filmpje van haar wat al langer circuleert

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:48

bonoenpepper schreef:
Wat vind jij kunstjes Thembi? Steigeren ja, Spaanse pas nee. Ik ken persoonlijk geen (groepje) barokruiters die zo rijden, gelukkig maar, en zeker niet tot bloedens toe (wat ik overigens wel in Spanje heb gezien 0p de "slechtere stallen" onder de niet dressuurruiters daar).
Ander harnachament wil daar niet altijd iets over zeggen (het gebruik daarvan wel) en barokke zadels geven bijv. een minder gedwongen zit en horen bij een iets andere rijstijl. Barokke paarden hebben dan ook een andere bouw en bewegingsafloop. Dat het misschien ook een iets andere manier van rijden is wil niet zeggen dat het paard niet dressuurmatig goed getraind wordt. Zie in de huidige moderne dressuur anders ook genoeg wat alle behalve "goed" uitziet en zoals dressuur bedoeld is tot en met kapotte monden en gaatjes in de flank van de sporen. Heb in zo'n stal in pension gestaan en dan heb ik het over Z-ruiters. Maar er zijn ook stallen, die anders met de paarden omgaan en wel met gevoel rijden.
Denk dat dit in alle stromingen voorkomt, net zoals er bij westernrijden op vandaag heel veel fout is/gaat schade veroorzakend aan het paard t.o.v. het klassieke westernrijden van vroeger (wat toch heel dichtbij klassieke dressuur vroeger kwam), wat gelukkig ook nog wel uitgeoefend wordt door sommigen. En dan niet meer te spreken over het grof geweld vaak in de springsport en ga zo maar door.....Erg genoeg, maar ik vind dat dit in elke tak gebeurt en niet speciaal meer onder barokruiters.
Het moet hier geen kamp worden tussen mensen, die toevallig meer barokke paarden rijden en mensen die dressuurwedstrijden rijden, dat was niet de opzet van dit topic.

Inderdaad.... wat ik dus bedoel te zeggen dat in iedere stroming goede en slechte praktijken voorkomen.
Met kunstjes bedoel ik dat bv PRE 's heel goed kunnen passageren met een weggedrukte rug. Ze hebben dus de hele basistraining overgeslagen maar kunnen wel alle hogeschool oefeningen. Ze lopen in de oprichting (bovenin) maar met een enorme onderhals dan kun je zien dat zo'n paard helemaal geen(goede) basis africhting heeft gehad. Ze kunnen niet voorwaarts neerwaarts lopen dus niet met ruggebruik lopen maar ze kunnen wel de "mooiste shows" weggeven. De hoge school oefeningen worden dus kunstjes.
Had ook al eerder aangeven dat dit een bepaalde groep Barokruiter was en dus niet geldt voor alle barokruiters ;)
Laatst bijgewerkt door thembi op 05-12-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:52

Super mooie Fransje. Kende haar niet, maar wat een ruiter!!!!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:59

Oké Thembi, gedeeltelijk met je eens, maar zien we op wedstrijden dan ook niet veel weggedrukte ruggen, wat hier eerder al besproken is. Als je het paard met de sporen moet blijven porren bij elke passage/verzamelde draf kan het ook niet mooi over de rug zijn. Sterke onderhals is helaas vaak van nature aanwezig, is er lang niet altijd zo ingereden die rijd je niet een twee/drie weg, zodat het eruit gaan zien als een perfect dressuurhalsje. Om dat zo te beoordelen, moet je toch ook eens bij de jonge paarden gaan kijken van het oude type. Vandaag worden ze ook wat "moderner" gefokt, maar het oude type heeft vaak zo'n hals, net zoals een alles behalve perfecte bouw voor dressuur. Ieder paard moet in het kader van zijn bouw en kunnen gegymnastiseerd worden, is dat niet klassieke dressuur?
Laatst bijgewerkt door bonoenpepper op 05-12-13 13:06, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:01

Waar ik als meelezer nu benieuwd naar ben, wáár jullie aan zien dat Alizee Froment zo'n kundige ruiter is?

Het filmpje heb ik inderdaad meerdere malen al voorbij zien komen. Erg leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:11

[***] schreef:
Waar ik als meelezer nu benieuwd naar ben, wáár jullie aan zien dat Alizee Froment zo'n kundige ruiter is?

Het filmpje heb ik inderdaad meerdere malen al voorbij zien komen. Erg leuk om te zien.

Het ziet er zeker leuk uit maar wat je niet ziet en weet en dat is vaak bij deze filmpjes, is hoe de training hier voorafgaand is geweest.
De paarden die bitloos of nagenoeg zonder aanleuning worden getoond in dit soort films zijn altijd opgeleid met bit en met zadel. Dus ik geloof niet dat men een paard tot een GP paard kan opleiden zonder zadel, hoofdstel en bit.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:15

Nee, dat zie je op de foto ook. Ander paard wel, maar kan best. Niettemin zijn de hulpen heel zacht tijdens het filmpje bitloos en backpad. Dat lukt je niet met een niet goed gereden paard en niet als ruiter, die zijn eigen lichaam zo kan beheersen en kan rijden, zonder "hulpmiddelen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:41

Anoniem schreef:
[***] schreef:

Het ziet er zeker leuk uit maar wat je niet ziet en weet en dat is vaak bij deze filmpjes, is hoe de training hier voorafgaand is geweest.
De paarden die bitloos of nagenoeg zonder aanleuning worden getoond in dit soort films zijn altijd opgeleid met bit en met zadel. Dus ik geloof niet dat men een paard tot een GP paard kan opleiden zonder zadel, hoofdstel en bit.

Ben ik met je eens. Daarom ook mijn vraag aan degene die zeggen dat dit zo kundig is, wáár ze dit aan zien. Ook de foto vind ik prachtig, maar ik heb hier al meerdere prachtige foto's voorbij zien komen die volledig afgekraakt werden. Wát maakt deze foto nu zo bijzonder goed? Ik probeer iets te leren van dit topic en lees met veel interesse alle reacties en beoordelingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:35

Wat ik mooi vind aan de foto is dat de amazone bijzonder mooi en ontspannen zit, dat het paard echt op de achterhand zit en toch veel expressie heeft. "bol" is, nek hoogste punt neus niet achter de loodlijn. Wel een type paard waarvoor piaff relatief makkelijker is. Wat ik duidelijk minder aan de foto vind, dat het paard kennelijk niet recht is. Waarom anders links aangenomen en rechts losgegooid. Niet gelijk in de aanleuning. Dit maakt dat het voor mij toch zeker geen perfect beeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:37

Oji, bedankt. Ik vroeg mij nl ook al af waarom de rechterteugel los hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:37

Oji, bedankt. Ik vroeg mij nl ook al af waarom de rechterteugel los hangt.

edit: sorry dubbelpost.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:38

Idd mooie foto, maar vraag me dan af wat jullie van de losse teugel vinden, bij een AR ruiter word het afgekraakt en kan het niet dat je een paard zo kan rijden, maar bij deze ruiter vinden jullie het ineens wel kunnen?

Ook het filmpje is mooi en het hoeft niet perse dat dit paard eerst met bit en zadel is gereden, ook kun je ver komen zonder bit en op BBP,

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:40

Die Alizee Froment, dat ziet er idd heel netjes uit! 'k Zal haar es googlen.

@Thembi, mee eens met die "kunstjes" bij de Spaanse paarden, al zijn er natuurlijk ook die het wel correct kunnen.

@Midgie, mss is dit filmpje het bewijs dat het wel kan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:54

oji schreef:
Wat ik mooi vind aan de foto is dat de amazone bijzonder mooi en ontspannen zit, dat het paard echt op de achterhand zit en toch veel expressie heeft. "bol" is, nek hoogste punt neus niet achter de loodlijn. Wel een type paard waarvoor piaff relatief makkelijker is. Wat ik duidelijk minder aan de foto vind, dat het paard kennelijk niet recht is. Waarom anders links aangenomen en rechts losgegooid. Niet gelijk in de aanleuning. Dit maakt dat het voor mij toch zeker geen perfect beeld is.

Helemaal mee eens.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:06

Is de losse teugel niet een moment van belonen? Haar hand lijkt echt naar voren gestoken om ruimte te geven en de buitenhand houdt de aanleuning intact. Voor de rest heb ik geen foto's van haar gezien, dus ik weet niet of het vaker terugkomt.